Yliopiston apeekin oma vaihdevuosilääke

käyttökokemuksia

Onko sinulla kokemuksia,tästä Ergotamin bellad X-valmisteesta? Sehän supistaa verisuonia ja siksi auttaa esim. hikoiluun. Kuinka nopeasti lääke vaikuttaa? Itselläni ainakin nämä pahemmat hikoilupuuskat tulevat n.viikko ennen menkkoja.
Miten itse olet lääkettä käyttänyt?
nimim. En saa käyttää hormoneja

68

36230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyn

      ilman reseptiä?

      • käyttökokemuksia

        Lääkäri kirjoitti reseptin...tätä lääkettä voi kuulemma käyttää jos kuuluu ns. riskiluokkaan hormonien suhteen.


      • akka

        Selvä lääke, ei saa ilman reseptiä tietääkseni. Itselleni kirjoitti sopeutumisvalmennuskiurssilla luennoiva lääkäri, varmaan gynekologi tai syöpälääkäri kirjoittaa, Minulla käytön aiheutti rintasyövän jälkeisen lääkityksen aiheuttama oireisto,monikertaiset vaihdevuosioireet


      • määrät

        ei saa ilman reseptiä ja minulle kirjoitti plastiikkakirurgi kun olin yliopiston apteekista ensin kysynyt,että onko kyseistä "bellergalia" saatavana ja tässä siihen määrät ja annat sen vaikka oma lääkärillesi niin hän kirjoittaa reseptin
        otan itse yhden aamulla ja yhden illalla

        Yliopiston apteekki valmistaa edelleen valmistetta joka vastaa koostumukseltaan entistä Bellergal-kauppanimellä ollutta valmistetta.
        Lääkäri voi kirjoittaa reseptin seuraavalle koostumukselle:
        Ergotamin. tart. 0,3 mg
        Extr. bellad. sicc. normat. 10,0 mg
        Phenobarbital 20,0 mg


      • hikeä tai sitten ei
        määrät kirjoitti:

        ei saa ilman reseptiä ja minulle kirjoitti plastiikkakirurgi kun olin yliopiston apteekista ensin kysynyt,että onko kyseistä "bellergalia" saatavana ja tässä siihen määrät ja annat sen vaikka oma lääkärillesi niin hän kirjoittaa reseptin
        otan itse yhden aamulla ja yhden illalla

        Yliopiston apteekki valmistaa edelleen valmistetta joka vastaa koostumukseltaan entistä Bellergal-kauppanimellä ollutta valmistetta.
        Lääkäri voi kirjoittaa reseptin seuraavalle koostumukselle:
        Ergotamin. tart. 0,3 mg
        Extr. bellad. sicc. normat. 10,0 mg
        Phenobarbital 20,0 mg

        Siis tuo eErgotamiini. MItenkäs toi ihan pernteinen tupakka?. Onka kukaan huonannut,että tupakoinnista olisi jotain hyötyä esim kuumissa aalloissa. Itse en tupakoi, mutta tupakoimattomuueni ei ole kiveen kirjoitettu.


      • Anonyymi
        määrät kirjoitti:

        ei saa ilman reseptiä ja minulle kirjoitti plastiikkakirurgi kun olin yliopiston apteekista ensin kysynyt,että onko kyseistä "bellergalia" saatavana ja tässä siihen määrät ja annat sen vaikka oma lääkärillesi niin hän kirjoittaa reseptin
        otan itse yhden aamulla ja yhden illalla

        Yliopiston apteekki valmistaa edelleen valmistetta joka vastaa koostumukseltaan entistä Bellergal-kauppanimellä ollutta valmistetta.
        Lääkäri voi kirjoittaa reseptin seuraavalle koostumukselle:
        Ergotamin. tart. 0,3 mg
        Extr. bellad. sicc. normat. 10,0 mg
        Phenobarbital 20,0 mg

        Semmoinen mielenkiintoinen juttu, että jos on ergotamiini belladonna mutta ei näitä fenobarbitaalia, niin ei saa Kelakorvausta. Jipii. Terveisin syöpätapaus


      • Anonyymi
        määrät kirjoitti:

        ei saa ilman reseptiä ja minulle kirjoitti plastiikkakirurgi kun olin yliopiston apteekista ensin kysynyt,että onko kyseistä "bellergalia" saatavana ja tässä siihen määrät ja annat sen vaikka oma lääkärillesi niin hän kirjoittaa reseptin
        otan itse yhden aamulla ja yhden illalla

        Yliopiston apteekki valmistaa edelleen valmistetta joka vastaa koostumukseltaan entistä Bellergal-kauppanimellä ollutta valmistetta.
        Lääkäri voi kirjoittaa reseptin seuraavalle koostumukselle:
        Ergotamin. tart. 0,3 mg
        Extr. bellad. sicc. normat. 10,0 mg
        Phenobarbital 20,0 mg

        Niin. Lääkäri voi kirjoittaa saman ilman fenobarbitaalia. Ajatusvirhe vai ei, vaikea sanoa. Siinä on vaan se, että jos kolmas ainesosa fenobarbitaali on mukana, niin Kelakorvausta tulee, muuten ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Lääkäri voi kirjoittaa saman ilman fenobarbitaalia. Ajatusvirhe vai ei, vaikea sanoa. Siinä on vaan se, että jos kolmas ainesosa fenobarbitaali on mukana, niin Kelakorvausta tulee, muuten ei.

        Niin. En ymmärtänyt sanoa lääkärille tästä, kun en koko yhdistelmästä ollut kuullutkaan. Paperitulosteessa näkyi vain viivakoodi eikä mitään nimeä, vain "apteekissa valmistettava lääke" joten en voinut yhdistää mihinkään kauppanimeen (Bellergal ei enää markkinoilla 2021?) joten en voinut kysyä muutosta reseptiin taikka syytä, miksi ei nyt fenobarbitaali mukana... Kelakorvaus olis kiva lisä näitten kaikkien menojen kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Lääkäri voi kirjoittaa saman ilman fenobarbitaalia. Ajatusvirhe vai ei, vaikea sanoa. Siinä on vaan se, että jos kolmas ainesosa fenobarbitaali on mukana, niin Kelakorvausta tulee, muuten ei.

        Paljon maksaa ilman kelakorvausta?


    • yliopiston apteekin lääkkes...

      ...ihmettelee alkuperäinen.

      • akka

        On toki kokemuksia Yliopiston Apteekin omasta lääkkeestä Rintasyovän leikkauksen jälkeiseen Tamofen-lääkitykseen liittyy tosi rajut vaihdevuosioireet: hiessä yltyleensä 1-2 tunnin välein läpi vuorokauden parin vuoden ajan, nyttemmin hervemin. Vaatteet vaihdettava. Hikoilun ja ahdistavan kuumuuden lisäksi rakko reagoi eli koko aineenvaihdunta räjähtää käyntiin.jne
        Lääke auttaa jonkinverran: vaimentaa oireita nykyään jo lähes siedettäviksi. Olen käyttänyt 2,5 vuotta.


      • käyttäjä
        akka kirjoitti:

        On toki kokemuksia Yliopiston Apteekin omasta lääkkeestä Rintasyovän leikkauksen jälkeiseen Tamofen-lääkitykseen liittyy tosi rajut vaihdevuosioireet: hiessä yltyleensä 1-2 tunnin välein läpi vuorokauden parin vuoden ajan, nyttemmin hervemin. Vaatteet vaihdettava. Hikoilun ja ahdistavan kuumuuden lisäksi rakko reagoi eli koko aineenvaihdunta räjähtää käyntiin.jne
        Lääke auttaa jonkinverran: vaimentaa oireita nykyään jo lähes siedettäviksi. Olen käyttänyt 2,5 vuotta.

        vaikuttiko tuo lääke mitenkään sinulle,että oli turvottava olo ja kuivuiko sinulla limakalvot


      • akka
        käyttäjä kirjoitti:

        vaikuttiko tuo lääke mitenkään sinulle,että oli turvottava olo ja kuivuiko sinulla limakalvot

        Ei ole ollut sellaisia oireita. Limakalvot nyt tässä iässä (65)jo muutenkin vähän kuivuvat, mutta ei ole ollut haittaa eikä turvottavaa oloa ollenkaan. Lievää väsymystä saattaa olla, mutta sillekin on niin monta muuta syytä, etten pidä sitä minään. Olen ollut jo pian 2 vuotta tyytyväinen.terveisin akka


      • Uusi käyttäjä
        akka kirjoitti:

        On toki kokemuksia Yliopiston Apteekin omasta lääkkeestä Rintasyovän leikkauksen jälkeiseen Tamofen-lääkitykseen liittyy tosi rajut vaihdevuosioireet: hiessä yltyleensä 1-2 tunnin välein läpi vuorokauden parin vuoden ajan, nyttemmin hervemin. Vaatteet vaihdettava. Hikoilun ja ahdistavan kuumuuden lisäksi rakko reagoi eli koko aineenvaihdunta räjähtää käyntiin.jne
        Lääke auttaa jonkinverran: vaimentaa oireita nykyään jo lähes siedettäviksi. Olen käyttänyt 2,5 vuotta.

        Jätin hormonit vähitellen pois ja olin n. 1 1/2 vuotta oireeton (hikoilu) kunnes tänä keväänä kuumotukset alkoivat yllättäen uudelleen. Gynekologini ei enää näin vanhalle (64) kirjoittanut hormonilääkitystä, koska tutkimusten mukaan jos näillä vuosin aloittaa pitkän tauon jälkeen uudelleen hormonien käytön, se on vaarallisempaa kuin jos olisin käyttänyt yhtä mittaa, syntyy aivo- ja sydänhalvausriski! Ergotamiinia olen nyt käyttänyt runsaan viikon, hikikohtauksia on edelleenkin ja ennen kaikkea: vaikuttaa nukkumiseen niin että näen ihan hirvittävästi unia eikä aina niin mukaviakaan.


      • täti

        Hei vaan ! Vieläkö käytät kyseistä lääkettä ? Itse sain työkaverin suosittelun perusteella reseptin lääkäriltä ja ostin yhden purkin.

        Pari päivää kun olin ottanut pilleriä ( 2 kertaa päivässä 1 tabletti ) tuli mahdoton vatsatauti (ripuli )
        Mitään muuta syytä en tiedä siihen kuin nämä pillerit.

        Katselin näiden käyttäjien kommentteja ja huomasin sinun maininneen että aineenvaihdunta räjähti
        käyntiin, Mahtoiko olla samanlaisia kokemuksia ?

        Toivottavasti sinä tai joku muu lukisi tämän ja laittaisi omia koemuksiaan !


      • Lilli 55+

        Hei, itse käytin kyseistä Yliopiston apteekin reseptilääkettä, sain reseptin omalta lääkäriltäni,joka perussairauteni vuoksi ei suositellut minulle hormoneja. Otin lääkettä silloin tällöin, joskus säännöllisemminkin aamuin illoin yhden ja joskus myös silloin, kun olí joku tärkeämpi juhla tms. Käytin lääkettä noin 2 vuotta, eli 51-53 vuotiaana. Nyt olen 55 ja käytän vain joskus satunnaisesti, koska hikoilupuuskat ovat vähentyneet.
        Itselläni ainakin lääke auttoi hikoiluun.
        Lilli55


      • 53v
        Lilli 55+ kirjoitti:

        Hei, itse käytin kyseistä Yliopiston apteekin reseptilääkettä, sain reseptin omalta lääkäriltäni,joka perussairauteni vuoksi ei suositellut minulle hormoneja. Otin lääkettä silloin tällöin, joskus säännöllisemminkin aamuin illoin yhden ja joskus myös silloin, kun olí joku tärkeämpi juhla tms. Käytin lääkettä noin 2 vuotta, eli 51-53 vuotiaana. Nyt olen 55 ja käytän vain joskus satunnaisesti, koska hikoilupuuskat ovat vähentyneet.
        Itselläni ainakin lääke auttoi hikoiluun.
        Lilli55

        Ko lääke ainoa ja mahdollinen minulle, kaikki hormoonit kiellettyjä veritulpan jälkeen, reilu vuosi sitten menkat loppui ja kaikki hormoonitoiminta loppui kuin seinään.Luulin että nyt lähti henki, kuumia altoja monta kertaa tunnissa ja niin ahdistava olo ettei henki meinannut kulkea ja nukkuminen pätkittäistä kaikenkaikkiiaan ikinä ei ole ollut pahaa oloa, aluksi joutui ottamaan vain puolikkaita nappia koska tosiaan supistaa verisuonia joten pieni pelko koko ajan takaraivossa jottei vaan manipuloi uuteen tulppaan joka oli keuhkoissa. Otan silloin kun olo on pahinta eli en syö koko ajan, auttaa tähän ahdistukseenkin. Viimeisen puolenvuoden aikana joutunut ottamaan B12 piikkiä jotka hiukan ovat helpottaneet oloa ja välillä oli jopa menkatkin ja silloin olo oli taivaallinen kun kaikki muut oireet pois. Kilpirauhasen vajaatoiminta joka vielä osaltaan pahentaa muutenkin v..mäistä oloa. Liikunta jäänyt melkein tyystin kun ei vaan jaksa. Onneksi on sentään tämän yksi lääke jonka tietää auttavan edes hiukan. Mitään luonnontuotteita en edes uskalla kokeilla yliherkkyyksien takia (siitepölyt ym.)


      • Vilka Äkäleuka
        53v kirjoitti:

        Ko lääke ainoa ja mahdollinen minulle, kaikki hormoonit kiellettyjä veritulpan jälkeen, reilu vuosi sitten menkat loppui ja kaikki hormoonitoiminta loppui kuin seinään.Luulin että nyt lähti henki, kuumia altoja monta kertaa tunnissa ja niin ahdistava olo ettei henki meinannut kulkea ja nukkuminen pätkittäistä kaikenkaikkiiaan ikinä ei ole ollut pahaa oloa, aluksi joutui ottamaan vain puolikkaita nappia koska tosiaan supistaa verisuonia joten pieni pelko koko ajan takaraivossa jottei vaan manipuloi uuteen tulppaan joka oli keuhkoissa. Otan silloin kun olo on pahinta eli en syö koko ajan, auttaa tähän ahdistukseenkin. Viimeisen puolenvuoden aikana joutunut ottamaan B12 piikkiä jotka hiukan ovat helpottaneet oloa ja välillä oli jopa menkatkin ja silloin olo oli taivaallinen kun kaikki muut oireet pois. Kilpirauhasen vajaatoiminta joka vielä osaltaan pahentaa muutenkin v..mäistä oloa. Liikunta jäänyt melkein tyystin kun ei vaan jaksa. Onneksi on sentään tämän yksi lääke jonka tietää auttavan edes hiukan. Mitään luonnontuotteita en edes uskalla kokeilla yliherkkyyksien takia (siitepölyt ym.)

        Minäkin sitten taas pyysin reseptin syöpiksen lääkärin suosituksesta. Rintasyöpä 2004, hoitojen jälkeen Tamofen, Femar ja nyt Aromasin. Yli 5 vuotta jatkuneet rankat vaihdevuosioireet, kaikki lääkkeet aiheuttaneet yhtälailla niitä. Vielä pitäisi jatkaa, v. 2011 keväällä voin viimein jättää lääkkeet. Aioin lopettaa kesän jälkeen, kun jouduin muuttamaan työtilaan, joka on liian kuuma eikä ole ikkunaakaan.
        Mutta en nyt sitten ainakaan vielä uskalla. Ajattelin taas kokeilla Bellargalia kun niin monet ovat kehuneet. Mutta siitä tulee ihan hirveä väsymys, vaikka ottaisi vain iltaisin. En meinaa herätä aamuisin ja töihin on vielä pakko raahustaa. En ole huomannut sen auttavan hikoiluunkaan, viileä huone auttaisi ja kotona onkin vain 19-20 astetta. Kolmiolääkehän se Bellargal on ja kun tuntuu, että Aromasinkin väsyttää päivisin, en voi syödä B:tä säännöllisesti.

        On tämä ollut yhtä helvettiä, työelämä kiristyy ja tällaiset vaihdevuodet siinä kylkiäisinä.
        On tosi "kiva" kun käsivarret ja kädet märkinä käsittelee papereita.
        Olen aina ollut huono puolustamaan itseäni näissä työpaikan konflikteissa, mutt nyt huomaan, että minultakin kyllä lähtee....pinna kun on kuin viulunkieli jatkuvasti. Eikä ihmiset tajua, etten todellakaan syö hormooneja, joka helpottaisikin oloa vaan vielä lääkettä, joka lisää tätä paskamaista olotilaa.

        No, olen kuullut, että "uusi elämä" koittaa kun pääsee noista pillereistä eroon.
        Olen skeptinen, mutta TOIVON niin..


      • Vilma Äkäleuka
        Vilka Äkäleuka kirjoitti:

        Minäkin sitten taas pyysin reseptin syöpiksen lääkärin suosituksesta. Rintasyöpä 2004, hoitojen jälkeen Tamofen, Femar ja nyt Aromasin. Yli 5 vuotta jatkuneet rankat vaihdevuosioireet, kaikki lääkkeet aiheuttaneet yhtälailla niitä. Vielä pitäisi jatkaa, v. 2011 keväällä voin viimein jättää lääkkeet. Aioin lopettaa kesän jälkeen, kun jouduin muuttamaan työtilaan, joka on liian kuuma eikä ole ikkunaakaan.
        Mutta en nyt sitten ainakaan vielä uskalla. Ajattelin taas kokeilla Bellargalia kun niin monet ovat kehuneet. Mutta siitä tulee ihan hirveä väsymys, vaikka ottaisi vain iltaisin. En meinaa herätä aamuisin ja töihin on vielä pakko raahustaa. En ole huomannut sen auttavan hikoiluunkaan, viileä huone auttaisi ja kotona onkin vain 19-20 astetta. Kolmiolääkehän se Bellargal on ja kun tuntuu, että Aromasinkin väsyttää päivisin, en voi syödä B:tä säännöllisesti.

        On tämä ollut yhtä helvettiä, työelämä kiristyy ja tällaiset vaihdevuodet siinä kylkiäisinä.
        On tosi "kiva" kun käsivarret ja kädet märkinä käsittelee papereita.
        Olen aina ollut huono puolustamaan itseäni näissä työpaikan konflikteissa, mutt nyt huomaan, että minultakin kyllä lähtee....pinna kun on kuin viulunkieli jatkuvasti. Eikä ihmiset tajua, etten todellakaan syö hormooneja, joka helpottaisikin oloa vaan vielä lääkettä, joka lisää tätä paskamaista olotilaa.

        No, olen kuullut, että "uusi elämä" koittaa kun pääsee noista pillereistä eroon.
        Olen skeptinen, mutta TOIVON niin..

        Huomasinkin, että joku kirjoitti näkevänsä unia Bellergalia syötyään. Nyt tajuan minäkin, mistä ne karmeat ja pitkät unet johtuvat!


      • paineet noussut
        Vilma Äkäleuka kirjoitti:

        Huomasinkin, että joku kirjoitti näkevänsä unia Bellergalia syötyään. Nyt tajuan minäkin, mistä ne karmeat ja pitkät unet johtuvat!

        tuon bellergaalin lopettaa kun luin,että yksi siinä olevista aineista eli belladonna nostaa silmän paineita


      • ewr uuipruy
        täti kirjoitti:

        Hei vaan ! Vieläkö käytät kyseistä lääkettä ? Itse sain työkaverin suosittelun perusteella reseptin lääkäriltä ja ostin yhden purkin.

        Pari päivää kun olin ottanut pilleriä ( 2 kertaa päivässä 1 tabletti ) tuli mahdoton vatsatauti (ripuli )
        Mitään muuta syytä en tiedä siihen kuin nämä pillerit.

        Katselin näiden käyttäjien kommentteja ja huomasin sinun maininneen että aineenvaihdunta räjähti
        käyntiin, Mahtoiko olla samanlaisia kokemuksia ?

        Toivottavasti sinä tai joku muu lukisi tämän ja laittaisi omia koemuksiaan !

        Kannattaa kokeilla uudestaan, uskon, että oli vainnyhteensattumaa ja sinulla oli joku muu tekijä aiheuttanut tuon vatsaoireen. Tosin jos olet laktoosi-intolerantikko, kannattaa ottaa samalla joku laktoosia pilkkova lääke, koska pillerissä on täyteaineena laktoosia.


      • Minnihiiri_X
        Vilka Äkäleuka kirjoitti:

        Minäkin sitten taas pyysin reseptin syöpiksen lääkärin suosituksesta. Rintasyöpä 2004, hoitojen jälkeen Tamofen, Femar ja nyt Aromasin. Yli 5 vuotta jatkuneet rankat vaihdevuosioireet, kaikki lääkkeet aiheuttaneet yhtälailla niitä. Vielä pitäisi jatkaa, v. 2011 keväällä voin viimein jättää lääkkeet. Aioin lopettaa kesän jälkeen, kun jouduin muuttamaan työtilaan, joka on liian kuuma eikä ole ikkunaakaan.
        Mutta en nyt sitten ainakaan vielä uskalla. Ajattelin taas kokeilla Bellargalia kun niin monet ovat kehuneet. Mutta siitä tulee ihan hirveä väsymys, vaikka ottaisi vain iltaisin. En meinaa herätä aamuisin ja töihin on vielä pakko raahustaa. En ole huomannut sen auttavan hikoiluunkaan, viileä huone auttaisi ja kotona onkin vain 19-20 astetta. Kolmiolääkehän se Bellargal on ja kun tuntuu, että Aromasinkin väsyttää päivisin, en voi syödä B:tä säännöllisesti.

        On tämä ollut yhtä helvettiä, työelämä kiristyy ja tällaiset vaihdevuodet siinä kylkiäisinä.
        On tosi "kiva" kun käsivarret ja kädet märkinä käsittelee papereita.
        Olen aina ollut huono puolustamaan itseäni näissä työpaikan konflikteissa, mutt nyt huomaan, että minultakin kyllä lähtee....pinna kun on kuin viulunkieli jatkuvasti. Eikä ihmiset tajua, etten todellakaan syö hormooneja, joka helpottaisikin oloa vaan vielä lääkettä, joka lisää tätä paskamaista olotilaa.

        No, olen kuullut, että "uusi elämä" koittaa kun pääsee noista pillereistä eroon.
        Olen skeptinen, mutta TOIVON niin..

        Minulla auttoi tuohon ärtyvyyteen venlafaksiini isolla annoksella. Nyt elämä hymyilee, kannattaa kokeilla. helpotti muitakin vaihdevuosioireita.


      • ei taho lihoo
        Minnihiiri_X kirjoitti:

        Minulla auttoi tuohon ärtyvyyteen venlafaksiini isolla annoksella. Nyt elämä hymyilee, kannattaa kokeilla. helpotti muitakin vaihdevuosioireita.

        lihottaako Venlafaksiini?


      • Minni_X
        ei taho lihoo kirjoitti:

        lihottaako Venlafaksiini?

        Ei - päinvastoin, hillitsee syömishimoja.


      • Kamala

        Eipä hillitse venlafaxin lihomista kaikilla. Itsellä paino nousi puolessa vuodessa yli 10kg. Siinäpä uusi rasti painittavaksi. Ergotamiini ollut käytössä reilun kuukauden. Mutta ei juurikaan auta kuumiin aaltoihin. Väsyttää vain.


      • Sisupussi
        täti kirjoitti:

        Hei vaan ! Vieläkö käytät kyseistä lääkettä ? Itse sain työkaverin suosittelun perusteella reseptin lääkäriltä ja ostin yhden purkin.

        Pari päivää kun olin ottanut pilleriä ( 2 kertaa päivässä 1 tabletti ) tuli mahdoton vatsatauti (ripuli )
        Mitään muuta syytä en tiedä siihen kuin nämä pillerit.

        Katselin näiden käyttäjien kommentteja ja huomasin sinun maininneen että aineenvaihdunta räjähti
        käyntiin, Mahtoiko olla samanlaisia kokemuksia ?

        Toivottavasti sinä tai joku muu lukisi tämän ja laittaisi omia koemuksiaan !

        Minulla on reilun kolmen vuoden pääasiassa myönteiset kokemukset Yliopiston Apteekin ergotamiinivalmisteesta. Aluksi seos sisälsi myös fenobarbitaalia, mutta kun valitin lääkärille kovaa väsymystäni, tämä ainesosa jätettiin pois, ja väsymys ei enää vaivannut. Seosta valmistetaan tässä muodossa tilauksesta. Käytän valmistetta rintasyöpälääkitykseni sivuoireisiin. Letrotsolin kanssa 4x1 tabl./vrk toimi hyvin, nyt tamoksifeenin ohella pitää vähän säätää, koska entinen annostus ei tunnu riittävältä. Sivuoireina olen huomannut suun kuivumista, enpä juuri muuta. Mutta minulla on kyllä niin paljon eri lääkkeitä ja monenlaisia kipuja esim. alaraajoissa, että aina en tiedä, mistä mikin johtuu.


      • Anonyymi
        Minni_X kirjoitti:

        Ei - päinvastoin, hillitsee syömishimoja.

        Minulle Venlafaksiini aiheutti hiusten lähtöä, sen jopa huomasi. Lopetin Vieroittautuminen vei aikansa ja oli keljua.


    • Läykkä

      Olen tosi tyytyväinen Ergotamin pillereihin. Syönyt niitä 6,5v. Otan illalla yhden tai kaksi pilleriä. Rintasyöpä on leikattu minulta 1993 ja 2003. Viimeisen leikkauksen aikana olin 52 vuotias ja yöt meni niin, että nukuin, hikoilin ja tunnin välein heräsin. Ergotamin pillerit auttoivat heti, kun aloin niitä ottamaan. Olen suositellut niitä kavereillenikin, kun valittelevat, etteivät saa nukutuksi, kun hikoiluttaa. Suosittelen muillekkin.

      • Tresemunda

        Minulle gynekologini antoi ergotamiini-reseptin, nimenomaan tätä Yliopiston apteekin omaa valmistetta. En voi minulla nuorempana olleen trombin eli veritulpan vuoksi käyttää normaalia hormonikorvaushoitoa ja tästä kyseisestä valmisteesta olen saanut kovasti apua hikoiluuni ja yöuniini. Otan vain yhden tabletin iltaisin, sillä päiväsaikaan otettuna valmiste tuntuu väsyttävän liikaa. Suosittelen mieluusti toisillekin vastaavassa tilanteessa oleville.


    • hetsu

      etsin tuotteen sisältöä mutta en löytänyt -tuoteselostetta kun ei ollut ainakaan mun purkissa

      • farmaseutti.

        Ergotamin tart. 0,3 mg
        Extr. bellad.sicc.normat. 10,00 mg
        Phenobarbital. 20,00 mg

        Lactos.monohydr., Cellulos. microcristal., Magn. Stearat.

        Katsopa purkkiasi uudelleen, ei apteekista saa myydä mitään ulos ilman etikettiä, jossa tiedot.


    • kipu oli pienestä ki

      70 luvulla kärsin kovasta pään särystä mihin tk. kokeiltiin monenlaista lääkettä ilman vaikutusta. Lääkärin vaihto osui oikeaan ja nimikin kivulle tuli häiriö automaattisen hermoston toiminnassa johon ei voi vaikuttaa sai aikaan kovan päänsäryn alussa oli Bellergal päivittäin, mutta siinä ei tullut helpotusta ja lääkitys muutettiin, niin että annoin säryn tulla kovaksi ja tosi pieni nappi huuleen ja särky lähti pois reilun tunnin kuluttua. Seuraavana päivänä yksi tabletti tämän jälkeen meni monia kuukausia, että joutui turvautumaan Bellergal.

    • Tyytyväinen

      Ergotamiini on hyvä lääke vaihdevuosivaivoihin sellaiselle, joka ei erinäisistä syistä pysty käyttämään normaalia hormonikorvaushoitoa. Auttaa unettomuuteen ja hikoiluun hyvinkin pian käytön aloittamisen jälkeen. Olen ollut tyytyväinen kyseiseen valmisteeseen, mitä saa lääkärin kirjoittamalla reseptillä ja mikä on Yliopiston apteekin oma valmiste.

      • aallokko kutsuu

        itse aloitin vasta tänään k.o lääkkeen syönnin. ihmettelinkin kun väsyttää. lääkäri määräsi 1tabl.3xpv. ehkä vähennän ja otan vain yhden yöksi.
        mitkään kokeilemani muut lääkkeet eivät ole auttaneet, toivon 5 kurjan vuoden jälkeen että tästä sekotuksesta olisi apu mulle.


      • Ergo2
        aallokko kutsuu kirjoitti:

        itse aloitin vasta tänään k.o lääkkeen syönnin. ihmettelinkin kun väsyttää. lääkäri määräsi 1tabl.3xpv. ehkä vähennän ja otan vain yhden yöksi.
        mitkään kokeilemani muut lääkkeet eivät ole auttaneet, toivon 5 kurjan vuoden jälkeen että tästä sekotuksesta olisi apu mulle.

        Alussa väsytti minuakin, otin aluksi 2-3 tabl. päivässä. Nyt kun ilmatkin ovat viilentyneet, riittää 1 tabl. Jos on jotain erityistä menoa, otan toisenkin. Mielestäni hyvin auttaa kuumiin aaltoihin ja hikoiluun, silloin tällöin tulee pieni hikoilukohtaus, mutta paljon lievempänä kuin aikaisemmin. Annostusta en haluaisi nostaa sivuvaikutusten takia, joita ovat juuri väsymys ja esim. suun ja silmien kuivuminen.


    • Hiprakassa

      Aloitin lääkkeen syönnin viikko sitten . Otin tabletin aamulla ja illalla. Viikko meni ilman mitään erikoisia oireita, sain paremmin nukuttua kun ei ollut yöllä niin paljon hikikohtauksia. Vaikka yöllä on hikikohtauksia, niin on niin kylmä välillä ,että nukun kahden peiton kanssa. Seuraavalla viikolla alkoi väsyttää päivälläkin vaikka en ottanut kuin nuo kaksi tablettia, vaikka enimmäismäärä on kuusi.
      Kun otin aamulla pillerin, niin kahden tunnin päästä olin kuin humalassa, ehkä vieläkin oudompi olo, silmissä tuntui painetta ja horjahtelin aina välillä olo tuntui tosi sekavalta. En uskaltanut lähteä enää metsäteille lenkkeilemään kun olo tuntui epämukavalta. Onko jollakin ollut samanlaisia oireita näistä yliopiston apteekin vaihdevuosia lievittävistä lääkkeistä. Jatkan nyt vaan yhdellä jonka otan iltaisin.

    • Yön matkalainen

      Yliopiston apteekin oma ergotamiinivalmiste on hyvä sellaiselle, joka ei voi syödä tavanomaisia hormonivalmisteita vaihdevuosioireisiin. Yksi ainesosa (fenobarbitaali) on melkoisen unettava, koska sitä käyttävät myös nukutuslääkärit toimenpiteissään. Kannattaa siis käyttää valmistetta mieluummin iltasella varmistamaan hyvää yöunta kuin että ottaisi vaikkapa töihin lähteissään, sillä lääkkeellä on väsyttävä ominaisuus. Itse olen ottanut kaksi tbl iltaisin ja nukkunut todella hyvin ilman hikoiluja ja turhia heräämisiä. Kuten aiemmin joku mainitsikin, unet ovat selkeämpiä, mutta itse en ole mitään painajaisunia nähnyt vaan ennemminkin olen mm. matkustellut unissani paljon ja sekös onkin kiinnostavaa. Saapas nähdä, mistä paikasta maapalloa sitä itsensä ensi yönä löytää :-) Kannatan siis lämpimästi tämän valmisteen käyttöä, sillä se on mielestäni hyvä ja olen saanut siitä todellisen avun.

      • tapfer

        Lääkäri voi kirjoittaa reseptin ilman fenobarbitaalia. Minulle väitti yksi farmaseutti Yliopiston apteekissa, ettei sellaista seosta enää valmisteta, mutta kyllä sitä lopulta sai tilaamalla. Ei väsytä enää.


      • Lemmenvälikäsi

        Minä sain myös reseptin hikoilun takia, mutta paras apu on lääkkeestä ollut levottomiin jalkoihin. Ei turha lääke, suosittelen.


    • Anjuska1949

      Tosi hyvä lääke vaidevuosioireisiin. Sain syöpälääkäriltä, kun pyysin siitä reseptiä.
      Nyt vaan kun on Anastrozol-lääkitys menossa, niin en uskalla käyttää sitä säännöllisesti. Verkkolääkäri/Rintasyöpälääkäri kirjoitti palstallaan, että ei suosittele sitä, koska se saattaa heikentää rintasyöpälääkkeen tehoa. Hän suosittelee tämmöistä lääkettä: Venlafaxin, sitä käytetään masennuksen hoitoon. Itse en ole vielä uskaltanut hakea sitä lääkettä, kun luin sen haittavaikutuksista. Resepti on voimassa vielä puoli vuotta, joten ehkä vielä hanekin sitä.

    • erqer

      Venlafaxin auttoi itselläni lähinnä vähentämään ruokahalua.

      • hikihius

        mulla leikattiin rintasyöpä pari vuotta sitten toiseen kertaan. oli hormonireseptori . viiden vuoden tamoksifeenikuuri, joka aiheutti niin kamalat vaihdevuodet, että olin jo sen takia sairauslomalla töistä.

        venlafaksiinia kokeiltiin, annosta nostettiin pikkuhiljaa ja ainakin mulle se auttoi aika hyvin muihin oireisiin paitsi hikoilupuuskiin.

        nyt sain sitten bellergal-reseptin ja voi pojat, onpa ihmelääke! hikoilu pysyy hallinnassa. kyllä minullekin hiukan hassu olo tulee jo yhdestä tabletista, siis sellainen olo kuin olisi hiukan huppelissa, mutta oon nyt huomannut että elimistö jotenkin tottuu siihenkin elikkä oppii elämään sen olon kanssa, onhan se paljon parempi kuin kulkea pää märkänä joka paikassa.

        ainakin minä voin sanoa suosittelevani noita molempia yhdessä koska oma elämänlaatu parani huomattavasti ja olen takaisin töissä.


    • dzinni____
      • ingaliina.

        Gabapentiini (kauppanimiä mm. Gabrion, Neurontin) auttaa suhteellisen hyvin hikoiluun ja parantaa yöunen laatua. Kannattaa pyytää gyneltä resepti.


    • eevitelma

      Aloitin Bellergalin pari viikkoa sitten, hikoilu on pysynyt poissa, nukun paremmin. Otan yhden illalla, olen huomannut että se väsyttää muita oireita en ole vielä huomannut. Ehkä vähän suuta ja silmiä kuivaa. Maha on sekaisin mutta se voi johtua jostain muustakin.Nyt olen aika tyytyväinen.

    • Sikilii

      Sain yhdeltä lääkäriltä tiedon, että Bellegral nostaa verenpainetta. Itse olen joutunut nostaman verenpainelääkitystä. Otan "Bellen" aamuisin, etten hikoilisi töissä. Onkohan niin, että joudun ottamaan toista lääkettä kumotakseni toisen vaikutusta? Mitähän tekisin?

    • pippurimylly1

      Tämä yliopiston apteekin tuote jolla ei ole nimeä, siis belladonnaa ja muuta sisältävä. Onko oikeasti auttanut joitakuita???
      Rintasyövän toteaminen lopetti prgynovat jne ja määräsivät tuota. Olen yrittänyt sillä useita jaksoja, mutta minulla se vain kuivattaa limakalvoja ihan liikaa eikä auta hikoiluun lainkaan.
      Masentavaa.

    • Telmaeevi

      Hei! Hain taas Bellergal tabletit olin 8kk ilman ja nyt alkoi taas mahottomat hikoilupuuskat. Noi sivuvaikutukset ja muitten lääkkeitten kanssa sopivuudet vähän mietityttää. Meinaan ottaa yhden illalla jos se riittäis vähentämään hikoilua, pitää nostaa kahteen jos ei.

    • hikhiki

      Minkä hintaista tuo lääke on? Kannattaako kokeilla? Kauhea kuumottava hiki iskee milloin tahtoo. Nyt kokeilussa salvesin, mut ei taida auttaa.

    • Pitääkö luopua?

      Voisiko käsien ja jalkojen puutuminen/tikkuilu johtua "Bellegralin" säännöllisestä käytöstä? Olen ottanut yhden pillerin iltaisin. Myöskin kädet tuntuvat kylmenneen. Ja nenänpää.

    • Aloitin belladonnan syönnin reilu viikko sitten kuumiin aaltoihin joita tuli iltaisin ja öisin. Olen ottanut 2 pilleriä iltaisin ja kuumat aallot ovat vähentyneet mutta ei hävinnyt kokonaan. Eilen sitten tunsin aivan hirveää painetta silmissäni ja ekaks ajattelinkin että johtuukohan koska piilarit ovat jo pikkasen liian vanhat. Olen myös tuntenut hermostuneisuutta. Olen kylläkin jättänyt Voxra masennuslääkkeen pois reilu viikko sitten joten mietin johtuukohan nää pikku masennusoireet siitä vai onko jollain ollut samoja oireita belladonnan aloittamisen jälkeen ? Mulla ei oo myöskään tietoa miten nopeasti belladonnan vaikutus alkaa ?

    • Tyytyväinen

      Olen käyttänyt kyseistä Yliopiston apteekin omaa ergotamiini-valmistetta jo useita vuosia ja minulla on vain hyvää sanomista siitä. Olen ottanut iltaisin 1 - 2 tbl. Itselläni hikipuuskat hävisivät olemattomiin ja uni parani hetimiten eikä minulla ainakaan ole ollut mitään sivuvaikutuksia tai verenpaineen kohoamisia kyseisestä valmisteesta. Unet ovat tosiaankin muuttuneet sisältörikkaammiksi ja minä matkustelen myös paljon mielenkiintoisissa ja jännittävissä paikoissa, kuten eräs edellinenkin kommentoija. Ne unet eivät ole olleet kertaakaan mitään painajaisia vaan nuo yölliset matkustelut ovat olleet mukavia ja niitä mielellään vielä aamullakin muistelee. Suosittelen lämpimästi kyseistä valmistetta kaikille, jotka eivät tavanomaisia hormonivalmisteita voi tai halua syystä tai toisesta käyttää.

      • Ei Vagifemiä

        Käytätkö sen rinnalla jotain muutakin valmistetta?
        Mulle gyne määräsi Vagifemiä, mutta lakkasin niiden käytön vuotojen runsastuttua.


    • Itkevä Iines

      Aloitin B:n käytön tänä vuonna. Ensiksi eivät tehonneet lainkaan, otin vain 1 per päivä, lisäsin annoksen 2/ilta. Auttoivat aluksi ihan OK, mutta nyt eivät enää lainkaan.

      Tajuton väsymys (SIIS TAJUTON, kyllä) ja hikoilu ym. oireet palanneet takaisin. Pidin muutaman viikon tauon B:stä ja annoin paskafiiliksen vaan tulla ja olla, olo helpottui taas jostain kumman syystä, SIIS ILMAN B:TÄ. Todella outoa, siis todella outoa!

      Jälleen oireet palasivat, aloitin B:n taas, helpotti, ei helpottanut, helpotti, ei helpottanut. En pidä lääkkeen ylös-alas liikkeestä lainkaan. Lääke B vaikuttaa aiheuttavan vähän sitä sun tätä tuntemuksia. Ei kai yksi ja sama lääke voi välillä auttaa ja viikon-kahden päästä on kuin karkkia nieleskelisi. En tiedä, jatkanko vaiko en. Väsymys on niin rajua, että vähennän ainakin radikaalisti syöntiä, pidän kuukauden tauon.

      Loppuuko tämä kidutus ja jos, niin koska ?

    • päivähikoilijs

      Auttaako kyseinen lääke myös päivähiloiluun

      • Ergo2

        Jostain syystä tämä viestiketju tuli nyt eteen ja täällä oli ihan uusikin viesti. Lopetin tämän lääkkeen käytön kolmisen vuotta sitten, kun resepti oli kulunut loppuun ja kokeilin, jos pärjäisin jo ilmankin. Ja olen pärjännytkin, silloin tällöin tulee hikoilukohtauksia, mutta ne ovat lieviä ja yöt nukun sentään suhteellisen hyvin.

        Kyllä minulla auttoi ihan nimenomaan päivähikoiluun. Yksi tabletti lievitti, kaksi auttoi jo paremmin. Haittavaikutuksena oli lähinnä väsymystä ja suun kuivumista, sitä enemmän mitä useamman tabletin otti. Ehkä myös jonkinlaista ajatusten jähmeyttä, jos yritti tehdä vaikka sudokua, aivot eivät ikäänkuin toimineet. Mutta jos pärjää pienellä annoksella, haittavaikutukset eivät olleet kovin häiritseviä hyötyyn nähden.


    • Ergo2

      Ergotamin tart. -nimisenä käytin tätä lääkettä vuosina 2012-2014. En edes tiedä, onko tätä edelleen saatavana? Kirjoitin kommentin tästä nimimerkillä Ergo2 3.11.2012 ja tänään toisen, joka on tuossa yläpuolella. Kyllä siitä apua oli nimenomaan hikoiluoireisiin. Täytyy vaan todeta, että nopeasti on 4,5 vuotta kulunut!

    • Eikolaria

      Mulle syöpälääkäri kirjoitti apteekin ergotamiini-lääkkeen tänään. Mites on, voiko sen vaikutuksen alaisena ajaa enää autoa, vai vaikuittaako se tarkkaavaisuuteen heikentävästi? Sitä en muistanut kysyä lääkäriltä.

    • Huuti

      Hei! Sain vaihdevuosiini phenobarbital nimistä valmistetta. Onko kenelläkään kokemuksia siitä miten lääke vaikuttaa verenpaineeseen? Minulla kun tulee " kuumat aallot" verenpaine laskee entisestää ja syke nousee. Olen aikanaan saanut aivoinfarktin ja silloinkin olin lääkäreiden ihmetyksen kohde kun verenpaineet meni pitkästi alle 100. Enää paineiden ei olisi vara pudota jos meinaa olla töissä ja pystyssä.

    • Ummettunut

      Käytin ergotaminia monta vuotta hirveään hikoiluun ja siihen se auttoi hyvin.
      Mulla vaan se kuivatti myös suoliston niin, että kärsin kovasta ummetuksesta. Pari kertaa suolen toiminta pysähtyi kokonaan.
      Nyt olen pitänyt 1.5 kk taukoa ergotaminista. Otan vain, jos on tärkeä meno jossa ei voi hikoilla.
      Maha toimii taas normaalisti.

    • Anonyymi

      Sain vanhanaikaisesti Bellercalia antiestrogeenin aiheuttamiin vaihdevuosioireisiin. Ensimmäinen yö sujui hyvin, seuraavan yön valvoin, en kyennyt liikahtamaankaan, sillä oli oli todella lyijynraskas. Kuumat aallot palasivat. Siihen lääkkeet jäivät, sillä mieluummin kärsin nämä tutut vaivat kuin uusiin riennän, joita en tunne.

      Osalle tämä valmiste sopii, minulle harmikseni ei.

    • Anonyymi

      Hei. Eilen otin ensimmäisen ja tänään aamulla toisen. Tuntuu ehkä jo vähän paremmalta. Ei ollut niin kuuma yöllä. En saa enää syödä hormonikorvaushoitoa. Olin leikkauksessa. Vähän minua arvelutti se punainen kolmio. Apteekin täti sanoi että saan kyllä ajaa autoa kun kauhistuin kolmiota ja kysyin enkö saa ajaa autoa jos näitä syön. Täältä kun ei pääse muulla kun omalla autolla tai taksilla. Toivottavasti auttaa tähän vaivaan ja kuumiin aaltoihin! ☺️ Hyvää kesää! 💓

      • Anonyymi

        Mikset saa syödä hormoneja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset saa syödä hormoneja ?

        Minulta leikattiin rintasyöpäkasvain!


    • Anonyymi

      Minua ainakin turvottaa ja olen lihonutkin pari kiloa, en tiedä johtuuko Bellergalista vai mistä. Minulta leikattiin rintasyöpä kesäkuun alussa. Myöskin väsyttää enemmän. Alussa
      oli mahakin kipeä viikon verran! Onko tämä hyvä lääke minulle? On kyllä vieläkin kuumia aaltoja mutta vähemmän! Onko olemassa muuta lääkettä jossa ei olisi phenobarbitaalia?

      • Anonyymi

        Tätä kyseistä lääkettä saa myös ilman phenobarbitalia, kun pyytää lääkäriltä reseptin. Minulle on valmistettu YA:ssa myös latoosittomia kapseleita, kun olen erikseen tilannut. Ne tosin maksavat enemmän kuin peruslääke.


      • Anonyymi

        Minulta leikattiin rintasyöpä yli 5 v. sitten, ja sain keväällä "terveen paperit" vähän myöhässä koronan takia.
        Käytin tätä ergotamin-belladonna-valmistetta pitkään, ja minua se kyllä auttoi. En varmaankaan olisi selviytynyt töissä ilman sitä. Otin 3×2 kapselia/vrk.
        Tamofenin kanssa ko. lääkettä ei pitäisi käyttää (tähän löytyy linkki aiemmasta kommentista), mitä nähtävästi kaikki lääkäritkään eivät tiedä.

        Minulla vatsakivut liittyvät usein juuri kuumiin aaltoihin: Ensin vatsasta kouristaa, ja kohta tulee hiki. Tähän kyllä lääkkeestä löytyi apu!

        Yksi huono puoli, jonka itse huomasin käytettyäni lääkettä jo vuosia, olivat alaraajojen säryt, erityisesti jalkapohjissa. Minulla kun on 2-tyypin diabetes, ja sehän heikentää jalkojen verenkiertoa. Lopetettuani lääkkeen n. 1 v. sitten jalat ovat alkaneet vähitellen toipua.

        Tunnen syvää myötätuntoa sinua kohtaan ja toivon sinulle jaksamista ja hyviä päiviä elämääsi!


    • Anonyymi

      sain kanssa kyseisen reseptin ja olen napsinut silloin tällöin iltaisin yhden (väsyttää muuten niin pirusti) Kysyin just syöpälääkäriltä saisiko ilman tuota "väsyttävää" ainesosaa ja sanoi ettei ole varma, mutta ottaa selvää ja laittaa viestiä. No ei ole kuulunut mitään. Ihan hyvin on helpottnut hikoilua, kun otti säännöllisesti sen 1/ilta, mutta kun alkoi päivät olla yhtä nukkumista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe