Aviomieheni haluaa kissanpennun

kissaallerginenastma

Ystava perheemme kissalle syntyi kauniita poikasia ja aviomieheni sai hirvean kissakuumeen nahtyaan heidat ja haluaa meille yhden kissan heti, kun pennut ovat luovutus ikaisia. Itsekkin pidan kissoista paljon, koska ne ovat kauniita. Huono puoli on se etta minulla on astma ja kissa allergia (pric muistaakseni 6 kissalle) juttelin tanaan laakarin kanssa ja han nauroi ajatukselle ja sanoi etta kissan hankkiminen on hyvaa siedatyshoitoa ja siita vaan ottakaa kissa. Mutta minua kysyeinen ajatus ihmetyttaa ja epailen sita. Voiko allergiani toisaan tulla paremmaksi jos otan kissan tai voiko astmani ja allergiani pahentua? Onko kenellakaan kokemuksia tai suosituksia? Kiitan kaikille vastaajille ajasta.

15

252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissikissikissimirri

Joo, kyllähän se kissa kannattaa ottaa ihmisellä jolla astma ja diagnoosi myös kissa-allergiasta. Ja joo, kyllähän se kissa kannattaa ostaa ilman tarkkaa miettimistä ja harkintaa ihan vain siksi että sattuu näkemään suloisia pentuja.

Kissa ei ole heräteostos vaan n. 20 vuoden sitoutuminen johon kuuluu paljon työtä, aikaa ja rahaa!

Omalla terveydellään ei kannata leikkiä vai haluatko sairaalaan kun meinaat tukehtua?

Mutta joo, provohan aloitus on. Toivottavasti ei oikeasti ole olemassa tuollaisia idiootteja.

• hohhohhöö

Kyllä oikeasti on olemassa tuollaisiakin ihmisiä, niinkuin sinä edellinen kirjoittelija.
        Kissan voi ottaa, eikä siihen tarvitse sitoutua 20 vuodeksi, näin se vaan menee.
        Sen voi myydä /antaa johonkin parempaan perheeseen, jos sitä ei enää jaksa!
        Tää on elämää!!

• hjbjh

Meinaako se, että jos haluaa kissan yhtäkkiä ettei siitä ole valmis huolehtimaan? Mua alkaa nii ärsyttämään ku aletaan heti negatiiviseen sävyyn puhumaan kun ei edes tunneta ihmistä. Jos lääkäri sanoo että se on ok nii ottakaa kissa, jos se ei sitten onnistu niin hommatkaa kissalle uusi koti.

• Kulutusyhteiskunta

Kissat on kertakäyttötavaraa, hieno mielipide. Ei kissa mitään uutta kotia välttämättä saa kun yhtä kotia vastaan on kymmeniä kissoja, pennuista senioreihin. Vilkaise huviksesi vaikka apulaa ja löytöeläintalojen kodittomia kissoja.

• -M-

Etukäteen ei voi tietää, miten sinun kohdallasi käy. Toisilla siedätys toimii ja toisilla ei. Prick testin tulos ei ole siinä mielessä luotettava, että käytännön allergiaoireet voivat olla aivan eritasoiset kuin mitä testi näyttää.

Voitteko sopia ystävienne kanssa, että saatte kissanpennun 'koekäyttöön'? Jos on huono tuuri ja sairautesi pahenee, niin voisitte palauttaa pennun alkuperäiseen kotiinsa.

• Gata-kissa

Tässä oma kokemukseni:
      Olen aina ollut hyvin selkeästi allerginen kissoille, koirille, hevosille etc.
      Vuosi sitten löysimme mieheni kanssa orvoksi jääneen kissanpennun kadulta, ja päätimme ottaa sen kotiin ja kokeilla jos pärjäisin allergiani kanssa. Kissa eleli eristettynä eri tilassa kodissamme ja alussa aina vaihdoin vaatteet, kun olin ollut kissan kanssa, ettei karvoja (tai hilsettä, joka itse asiassa sen allergian aiheuttaa) tulisi muualle taloon ja pesin käteni.
      Vähitellen sitten se käsienpesu ja vaatteidenvaihto rupesi unohtumaan ja huomasin, etten saanut oireita ja annoimme kissan olla vähän aikaa päivässä meidän kanssamme oleskelutiloissa. Kun edelleen meni hyvin, niin kokeilimme antaa kissan olla meidän kanssa koko ajan ja loppujen lopuksi siinä kävi niin, että siedätyshoito tepsi ja en enää saa muistakaan kissoista mitään oireita!
      Nyt meillä on jo toinen adoptoitu kissa kotona, ja kunhan imuroi säännöllisesti ja pitää kodin suht puhtaana, ei kissa-allergiastani ole tietoakaan :)
      Eli kannattaa tehdä siedätyshoito vähitellen, asteittain. Kyllä ainakin omalla osallani toimi!

• ensikotilainen

Siedätyshoitoa ei todellakaan kokeilla ottamalla kissaa, vaan vierailemalla ahkerasti kissallisissa kodeissa tai toimimalla ensikotina (väliaikaiskotina) jollekin eläinsuojeluyhdistykselle.

Koskaan ei tiedä loppuuko allergia ja kissan ei tulisi kärsiä siitä, että ihmiset tekevät kokeita niiden kustannuksella. Kodinvaihto stressaa aina kissaa, ja kodista toiseen pompottaminen on julmaa.

• 5+11

En millään lailla halua tuota omalla kissalla siedättymisen kokeilua puolustella, mutta se riippuu hurjasti omasta asenteesta. Itse olen allerginen ja meillä on tällä hetkellä kaksi kissaa. Ensimmäinen kissa tuli periaatteella, että kävi allergian kanssa miten kävi, allergian kanssa eletään, eikä kissa ole lähdössä mihinkään.

Jotta siedätys onnistuisi kissakodissa vierailuilla, pitäisi oikeasti niitä vierailuja tehdä lähes päivittäin ja aika harvalla on sellaiseen mahdollisuutta. Samaten, vaikka yhteen kotiin siedättyisikin, voi uusi pentu kaikesta huolimatta allergisoida. Itse pärjään omien kissojeni kanssa ilman oireita, mutta kaikki vieraat kissat allergisoivat yhä.

Ensikotina toimiminen taas olisi muuten oivallinen tapa, mutta usein ensikotiin tulevat kissat eivät ole helpoimmasta päästä. Monet ovat arkoja ja kaipaavat kärsivällistä sosiaalistamista mielellään osaavassa ensikodissa, eikä itsestäni ainakaan olisi tuohon silloisella (olemattomalla) kissakokemuksellani ollut.

Kun allergisena lähtee kissaa ottamaan, on ihan oikeasti tärkein silloin se oma asenne. Allergisen täytyy olla valmis tekemään valtavasti kompromisseja siedätyksen alkuvaiheessa, ja jatkossakin, jos siedätys ei onnistukaan.

• Sani0
        5+11 kirjoitti:

En millään lailla halua tuota omalla kissalla siedättymisen kokeilua puolustella, mutta se riippuu hurjasti omasta asenteesta. Itse olen allerginen ja meillä on tällä hetkellä kaksi kissaa. Ensimmäinen kissa tuli periaatteella, että kävi allergian kanssa miten kävi, allergian kanssa eletään, eikä kissa ole lähdössä mihinkään.

Jotta siedätys onnistuisi kissakodissa vierailuilla, pitäisi oikeasti niitä vierailuja tehdä lähes päivittäin ja aika harvalla on sellaiseen mahdollisuutta. Samaten, vaikka yhteen kotiin siedättyisikin, voi uusi pentu kaikesta huolimatta allergisoida. Itse pärjään omien kissojeni kanssa ilman oireita, mutta kaikki vieraat kissat allergisoivat yhä.

Ensikotina toimiminen taas olisi muuten oivallinen tapa, mutta usein ensikotiin tulevat kissat eivät ole helpoimmasta päästä. Monet ovat arkoja ja kaipaavat kärsivällistä sosiaalistamista mielellään osaavassa ensikodissa, eikä itsestäni ainakaan olisi tuohon silloisella (olemattomalla) kissakokemuksellani ollut.

Kun allergisena lähtee kissaa ottamaan, on ihan oikeasti tärkein silloin se oma asenne. Allergisen täytyy olla valmis tekemään valtavasti kompromisseja siedätyksen alkuvaiheessa, ja jatkossakin, jos siedätys ei onnistukaan.

Mielestäni tämä postaaja on oikeassa. Itse olen (lievästi) kissa-allerginen, ja kissoja on. Allergialääkkeet auttavat, mutta loppupeleissä on vain pakko ymmärtää että kissa on perhettä siinä missä minäkin ja joskus nenäliinoja vain kuluu. En kuitenkaan usko että voisin suostua moiseen jos mieheni olisi ottanut asenteen jossa joku satunnainen kissanpentu olisi tärkeämpi kuin oma terveyteni. Piti haluta se kissa itse, ja todella välittää siitä, että se oli vaivan arvoista.

Yleensä juuri omaan kissaan tottuu, ja jos lääkäri on sitä mieltä että toimii niin ottaisin riskin jos todella haluaisin kissan. Mutta jos kyse on siitä että miehesi haluaa söpöpennun ja sinä et, niin on velvollisuutesi kissan hyvinvoinnin kannalta ja omasi, kieltäytyä. Periaatteessa melkein kaikesta selviää jos haluaa -ja kaikesta tulee inhottava elämäähaittaava ongelma jos alunperinkään ei halunnut eläintä. Se ettei halua eläintä ei todellakaan ole mikään synti.

• meows

Jos päätät ottaa niin vinkkinä että älä päästä kissaa makuuhuoneeseen, imuroi usein ja hankkikaa kissalle katollinen hiekka-astia, jottei hajut (ja allergeenit) leviä asuntoon. :) Suuri osa allergeeneistä on kissan syljessä ja täten myös turkissa, joten kissa kannattaa totuttaa myös vesipesuun, ja se kannattaa pestä n. kerran viikossa.

Tottakai allergia ja varsinkin astma voi pahentua kissan hankkimisesta, mutta on myös mahdollista, että omaan lemmikkiin tottuu niin, ettei oireita ajan kanssa tulekkaan.

Varsinaisia omia kokemuksia tilanteesta ei ole, mutta jos olisi niin luultavasti alkuun söisin allergialääkkeitä ja kokeilisin vähentää niitä ajan kanssa. Joko toimii tai sitten ei, yksilöllinen juttu..

• Allu-Kolli

Yhtä kissaa ei kannata ottaa. Kissat ovat sosiaalisia otuksia ja kaipaavat seuraa, ottakaa molemmat pennut, aluksi koeajalle, tai toinen pentu eri pentueesta, kun on varmistunut että siedät kissaa.

• no catti no

Et voi ottaa kissaa.

Voi allergiasi oikesti tulla paremmaksi, jos sinu lapsesi hankkii kissan ja käyt siellä välillä.
      Ja ystävsi kissojen luona.

Siinä jotain 20-30 vuoden päästä.

• manuel6

Minulle tuli pienoinen ongelma, meillä on 10v kissa ja nyt olen huomannut, että minulla on kurkku karhea ja kuivaa yskää Menin kurkkulääkärille hän tutki ja sanoi, että ei ole mitään vikaa, Mietin asiaa ja tulin siihen tulokseen, että se on varmasti allegia mikä sirä kurkkua vaivaa, nyt en tiedä onko vaarallista jos jatkuvasti syön allegialääkkeitä, koska nyt en yski ja kurkku on ihan ok

• Tätini on allerginen suunnilleen kaikille eläimille. Parisenkymmentä vuotta sitten hän siitä huolimatta adoptoi villikissapentueen (3kpl) ja hoiti niitä koko niiden elämän. Kissat juoksentelivat talossa siellä missä ihmisetkin. Tätini ei saanut niistä oireita, mutta sai kutiavaa ihottumaa ja vuotavat silmät ja nenän jos pikaisestikaan silitti jotain muuta kissaa. Ajan myötä hän jotenkin siedättyi kissoille yleisesti, ja nyt hän on jo jokusen vuoden ottanut hoiviinsa hylättyjä kissoja, hoitanut kuntoon ne joiden kohdalla järkevää, ja etsinyt niille uuden kodin. Mitään oireita ei ole ollut, mutta vieläkin hän saa ihottumaa jos silittää koiriani.

Siedätys voi siis onnistua hyvinkin, mutta toisaalta se saattaa yhtä hyvin pahentua. Ja sitä taas ei kai voi tietää etukäteen.

• Sani0

Totta, ja siksi varmaan kannattaisikin aloittaa sijoituskissalla jonka ei välttämättä tarvitse jäädä lopullisesti, jos homma ei toimi. Siskollani on rekkurescuen sijoitus ja se on käsittääkseni ihan symppis, eikä mitenkään luonnevikainen kovista kokemuksistaan huolimatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      68
      4351
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      97
      3903
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      50
      3426
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      22
      2683
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      24
      2518
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      56
      2373
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      43
      2207
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1858
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39