Ponin ruokinta laitumella...?

tietämätön

Eli siis kesällä olen menossa oman ponini ja tallimme ponin kanssa maalle ja mietin tallin ponin ruokinta järjestelyjä...:

-liikutus: liikkuu melkein joka päivä mutta välillä vapaata ja määrä vaihtelee 1/2h-2h.liikutus on maastoilua joista pitkät 2h lenkit kokonaan käynnissä. lyhyemmillä käyntiä, ravia ja vähän laukkaakin, joten aika kevyttä liikuntaa.

-ruokinta: laiduntaa yötä päivää. suolakivi on tarhassa.

eli mitä mieltä olette tosta yhdistelmästä että tarviaisiko enempää rehua? esimerkiksi kauraa, melassi leikettä, pellavaa jne. joka tapauksessa otan racing greenline sinimailas pellettiä omalle ponille joka on raskaammassa käytössä ja sillä siis myös hypätään ja muuta vastaavaa, niin olisiko sitä tarpeen käyttää täydentämään myös tallinponin ruokintaa?

-oma poni: tamma, säkä 151cm, 6v saksan ratsuponi.
-tallin poni: ruuna, säkä 135cm, 19v, saksan ratsuponi

7

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietämätön

      ja siis jos joku kysyy että miten voin ottaa tallin ponin noin vain kesäksi maalle mukaani niin kyseessä on siis poni mitä nään lähes joka viikko vaikka on eri tallilla, kisasin tällä ponilla ennen kunnes poni lähti tunti käytöstä ja sain oman ponin. minulla on poniin luottamus ja ponilla minuun. olemme kokeneet yhdessä vaikka mitä ja osaan käsitellä tätä ponia hyvin. kun poni vielä oli tunneilla olin kuulemma ainut joka sai sen kulkemaan oikeasti kunnolla. ja poni on siis vielä kin oman ponin lisäksi lempparini (:

    • Noin kevyellä liikunnalla poni ei tarvitse yhtään mitään. Se saa vihreästä heinästä kaiken tarvitsemansa (sanoi eläinlääkäri kun aikoinaan asiaa tiedustelin), mutta suolakivi on välttämätön. Mitään muuta syötävää se ei tarvitse. Voisihan sille halutessaan syöttää vaikka mitä, mutta se olisi aivan turhaa ja saattaisi olla jopa haitallista.

      Minulla on kaksi ponia joista kumpikaan ei saa heinän ja suolakiven lisäksi mitään muuta kuin pari porkkanaa iltapalaksi, edes talvisin, ja terveinä ovat pysyneet kuin pukit. Vanhempi niistä on kohta 30v ja ollut minulla yli 20 vuotta joten omaakin kokemusta on.

      Tuo oma ponisi on kyllä hevonen jos on 151cm... Mutta suunnilleen samaa sanoisin siitäkin. Tosin paljolti riipuu siitä onko hevosesi laiskaa vai energistä tyyppiä. Jos virtaa riittää, se pärjää samoilla eväillä kuin tallin ponikin, raskaammasta käytöstä huolimatta, mutta jos on laiska, niin sitten kauraa tarpeen mukaan. Useimmat aloittavat sopivan määrän etsimisen puolesta litrasta ja lisäilevät tai vähentävät sen mukaan miltä hevonen vaikuttaa. Nuo muut mömmöt mitä luettelit, ovat mielestäni tyystin tarpeettomia jopa talvisaikaan. Kaura on kuitenkin väkirehu, joten hevonen saa siitä energiaa ihan riittämiin. Vähän voi laittaa vaikka leseitä jos haluaa siihen talvisin sekoitella vitamiineja yms, mutta ainakaan kesäaikaan ei tarvitse jos laitumelle pääsee.

      Ai niin, olin unohtaa: kannattaa antaa niille kuivaa heinää siivu tai pari kummallekin vaikka ovat laitumella. Ainakin meillä ponit syövät mielellään kuivaakin heinää vaikka pääsevät laitumelle yötä päivää.

    • -katherine_

      Huomauttaisin tuohon lampinajadin tekstiin, että kaikki riippuu laitumen laadusta. Jos on hyvälaatuinen laidun, jossa heinää riittää, hevonen ei tarvitse muuta ruokaa. Mutta laidun voi myös kulua nopeasti, jolloin on syytä syöttää myös heinää ja kenties niitä väkirehujakin. Eli laitumen laatu ja koko merkitsee paljon.

    • tietämätön

      Kiitos vastauksista! suolakivi on tarhassa siis koko ajan :) Luettelen omanikin poniksi koska on saksan ratsuponi rodultaan mutta ylikasvanut (:

    • Totta, katherine on oikeassa. Laitumen laadusta riippuu paljon, en vain sitä tullut ajatelleksi kun kirjoitin. Kiitoksia katherinelle, se oli hyvä muistutus itsellenikin. :)

      Tietämättömälle: Minkä kokoinen saksan ratsuponi normaalisti on? Itselleni melko tuntematon rotu. Olen vain utelias tietämään kuinka paljon se sinun ponisi on venähtänyt normaaliin verrattuna.

    • tietämätön

      Oma ponini ei ole periaatteessa edes ylikasvanut koska rodussa sallitaan sen olevan max. 152cm, ja 135cm korkea saksan ratsuponi on harvinaisen pieni. suositus koko saksan ratsuponille on 138-148cm mutta kuten aikaisemmin jo sanoin niin koko vaihtelee 135-152cm. Saksan ratsuponi on kehitetty lasten kisaponiksi kansallisiin luokkiin asti ja se sopii myöskin niille jotka eivät pidä isoista puoliverisistä mutta joille "ponit" ovat jo liian pieniä. tässä tiivistetty koko tietopaketti saksan ratsuponista :)

    • Okei. Kiitos. Kuulostaa kivalta. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4613
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3620
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      107
      3503
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3021
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2489
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2384
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2130
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2023
    Aihe