Työhyvinvointi ja yrittäjyys?

Eetos

Olen toiminut jo seitsemisen vuotta yrittäjänä (toiminimi) ja nyt alkaa olla veto poissa. Yrityksellä menee kuitenkin ihan silleen että pärjää eikä viittis lappua luukulle laittaa. Ongelmana on se etten tiiä pitäskö palkata joku avuksi ja lähteä itse latailemaan akkuja mutta mitä jos se työntekijä ei pystykään selviytymään, koska tuotan palveluita joista itse tiedän parhaiten?

Alani on sen verran suhdanneherkkää ja jokainen juttu pitää miettiä ajan kanssa. En ole lomaakaan pitänyt oikeastaan kolmeen vuoteen ja nyt se alkaa näkyä. Harrastan kuitenkin kuntoilua mutta lepoa tässä ehkä kaipaisi.

Onkos täällä kellään vinkkejä tai samankaltaisia kokemuksia?

101

2361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattiapua

      Mene lääkärille, ja anna sen päättää mitä tarviit, vitamiinipillereitä vai pidempää syyslomaa.

      • Pah.

        Eiköhän tuo ihan itse ole alansa paras erikoislääkäri ja on itsekin keksinyt missä vika piilee. Ei siinä vitamiinipurkkia tarvita reseptin kautta kun väsymys iskee, kuten aloittaja kuvailee. Lepoa ja/tai ainakin toimia mitkä vievät ajatukset arjesta.
        Tuolla aloittajan kaavalla yritystoimelle tulee lappu luukulle silläkin keinoin, että hän todella väsähtää henkisesti työnsä alle. Siinä vaiheessa ei välttämättä viikon huili auta, eikä kyse ole siitä viitsiikö sen lapun luukulle laittaa.
        Kuntoilu auttaa, omalta osaltaan. Eetoksen pitää nyt jäsennellä sitä yritysideaansa ja toimintamalliaan. Olisiko tuota miettimistyötä ostettavaksi alihankintana? Asiakassuhteet eivät katoa yrittäjältä joka hoitaa työnsä hyvin. Kyllähän se asiakaskin lomailee, miksi siis sen yrittäjän pitää olla jatkuvasti työn ääressä?


      • Typerys!!!
        Pah. kirjoitti:

        Eiköhän tuo ihan itse ole alansa paras erikoislääkäri ja on itsekin keksinyt missä vika piilee. Ei siinä vitamiinipurkkia tarvita reseptin kautta kun väsymys iskee, kuten aloittaja kuvailee. Lepoa ja/tai ainakin toimia mitkä vievät ajatukset arjesta.
        Tuolla aloittajan kaavalla yritystoimelle tulee lappu luukulle silläkin keinoin, että hän todella väsähtää henkisesti työnsä alle. Siinä vaiheessa ei välttämättä viikon huili auta, eikä kyse ole siitä viitsiikö sen lapun luukulle laittaa.
        Kuntoilu auttaa, omalta osaltaan. Eetoksen pitää nyt jäsennellä sitä yritysideaansa ja toimintamalliaan. Olisiko tuota miettimistyötä ostettavaksi alihankintana? Asiakassuhteet eivät katoa yrittäjältä joka hoitaa työnsä hyvin. Kyllähän se asiakaskin lomailee, miksi siis sen yrittäjän pitää olla jatkuvasti työn ääressä?

        Ai että minkä takia yrittäjän pitää jatkuvasti olla työn ääressä?

        No kuule sen takia koska yrittäjän pitää hoitaa

        KAIKKI

        Luuletko että on varaa ja uskaltaa olla pidempään lomalla kun kaikki omaan yritykseen liittyvät asiat

        RESSAA !!!!!!


      • Ai menet vai?

        Tervemenoa.
        Kyllähän ihmisen päässä on mielisairaalapaikan mentävä läpi jos sen pitää olla niin pewkeleesti yrittäjää, että uhraa terveytensä sen työn takia. Herääppäs miettimään mitä hyötyä sinusta on yrityksellesi kun olet ajanut itsesi siihen kuntoon työn sankaria leikkiessäsi, että olet oikeasti työkyvytön uuvuttuasi. Vaikka olet kuinka "kova" yrittäjä, niin joku sinunkin työsi hoitaa kun sinusta virta loppuu. Korvaamattomia yrittäjiä on hautausmaat täynnä.
        Palaa asiaan kun saat raavittua samat tunnit yrittäjänä kasaan.


      • opettele yrittämään
        Typerys!!! kirjoitti:

        Ai että minkä takia yrittäjän pitää jatkuvasti olla työn ääressä?

        No kuule sen takia koska yrittäjän pitää hoitaa

        KAIKKI

        Luuletko että on varaa ja uskaltaa olla pidempään lomalla kun kaikki omaan yritykseen liittyvät asiat

        RESSAA !!!!!!

        Sulla ei selvästikään ole yrittäminen hanskassa. Jos et todellakaan pysty pitämään lomaa, niin on korkea aika miettiä, mkikä on yrittämisessäsi pielessä. Ei yritystoiminta ole silloin kohdillaan, jos nojataan pelkästään totetuneisiin lukuihin.


      • Apuw-va!

        Vai zyprexaa, heh!!


    • Tein 25-vuotta töitä, melkein yötäpäivää, nyt on mennyt terveys, akka lähti heti kun huomas, että en ole enää sama raha-automaatti, kuin ennen.
      -entinen yrittäjä!

      • Lomaa ilman rahaa

        Sama juttu, eukko jäkätti jatkuvasti, kun ei enää tullut rahaa ja etelänmatkoja.
        Jätti velat ja elää itse vakaata eloa kun perusta on luotu. Minä jatkan velkojeni kanssa eläkkeelle asti vähintään. Hän talletti rahaa ja minä otin lainaa...se on elämän tahti, minusta se oli nurinkurista, mutta ei naisen logiikalla.
        Suomalaisen ei kannata lähteä yrittäjäksi. Et saa mitään lomia saati sitten lomaltapaluurahoja (on muuten typerin keksintö Suomessa ja mitä maapallo sisällään kantaa, todella sairas keksintö, joka jäi elämään!)


      • oma moka

        Et ole osannut kokonaisvaltaisesti yrittäjyyttä!


      • kivaa elämää
        Lomaa ilman rahaa kirjoitti:

        Sama juttu, eukko jäkätti jatkuvasti, kun ei enää tullut rahaa ja etelänmatkoja.
        Jätti velat ja elää itse vakaata eloa kun perusta on luotu. Minä jatkan velkojeni kanssa eläkkeelle asti vähintään. Hän talletti rahaa ja minä otin lainaa...se on elämän tahti, minusta se oli nurinkurista, mutta ei naisen logiikalla.
        Suomalaisen ei kannata lähteä yrittäjäksi. Et saa mitään lomia saati sitten lomaltapaluurahoja (on muuten typerin keksintö Suomessa ja mitä maapallo sisällään kantaa, todella sairas keksintö, joka jäi elämään!)

        En ota ukkoa ettei tarvitse jäkättää jatkuvasti. Muutenkin on paljon mukavampaa.


      • Benny Hill
        Lomaa ilman rahaa kirjoitti:

        Sama juttu, eukko jäkätti jatkuvasti, kun ei enää tullut rahaa ja etelänmatkoja.
        Jätti velat ja elää itse vakaata eloa kun perusta on luotu. Minä jatkan velkojeni kanssa eläkkeelle asti vähintään. Hän talletti rahaa ja minä otin lainaa...se on elämän tahti, minusta se oli nurinkurista, mutta ei naisen logiikalla.
        Suomalaisen ei kannata lähteä yrittäjäksi. Et saa mitään lomia saati sitten lomaltapaluurahoja (on muuten typerin keksintö Suomessa ja mitä maapallo sisällään kantaa, todella sairas keksintö, joka jäi elämään!)

        ptj ja Lomaa ilman rahaa.
        Siksi mä en ruvennu yrittäjäksi.Mä tein niin kuin faija neuvo. Ota itsellesi varakas puoliso. Niin mä tein.Ei ole tarttenut tehdä mitään, jatkuvasti ollaan reissussa. Me ollaan sovittu kaikki jutut paperille . Keittiössakin on lappu ,miisä on tiskivuorot .Siinä lukee Tänään vaimo huommena minä. Aamulla kun rakas vaimoni laittaa mulle aamupalaa niin hän näkee heti lapusta kenen vuoro on tiskata. Joskus mä villiinnyn ja kiipeen ison omakotitalomme katolle , avaan housunsepaluksen ja kusen harjalta alas ,ravistan kaluani ja huudan kylän körttiakoille et. Tällä mä tän kaiken oon hankkinut. Aika hyvin Stadilaiselta. Nuorena sitä on tyrkättävä oikeaan rakoon.


    • kollega

      Normaalia pien / keskisuuren yrittäjän arkea.. Ota se viikon-kahden loma tasaisin aikavälein vaikka se vaikkuttaisikin yrityksesi toimintaan. Kyse on kuitenkin omasta terveydestäsi ja jaksamisestasi.

      • Tuossa on ideaa, ja kyllä yrittäjän paras kaveri on hyvä terveys, ei se raha ja luvut/numerot yms. Auta yhtään asiaa. ja kuten joku tuolla jo kirjoittikin että jos yritys on hoitanut asiat hyvin ei ne asiakkaat mihinkään kaikkoa.

        ja voihan aina asiakkaat totutella pikkuhiljaa yrittäjän vapaapäiville.

        Mun ainut mahdollisuus palata Suomeen on yrittäjänä , muutoin paluu muutto Suomeen on taloudellinen tuho, vaikka olis lomaltapaluurahat yms. tuki muodot...

        Että yritän kuitekin tulla takaisin Suomeen ja yrittäjäksi vaikka siellä aikamoista meteliä mediassa käydään....
        mieluutsi oman työn orja kuin toisen renkinä kituutella ;) vaikkain se olisikin tuntimäärältää rankempaa kuin toisella käydä töissä 8 tuntia per päivä, mä olen ainakin jo 42 v todennut minä ensin ja minun hyvinvointi sitten tulee työt yms...

        ja siksi en ole hommanut mm. akkaa enkä ukkoo..... ;)) vaikka tiedä onko sillä mitään merkitystä....


      • .
        furat kirjoitti:

        Tuossa on ideaa, ja kyllä yrittäjän paras kaveri on hyvä terveys, ei se raha ja luvut/numerot yms. Auta yhtään asiaa. ja kuten joku tuolla jo kirjoittikin että jos yritys on hoitanut asiat hyvin ei ne asiakkaat mihinkään kaikkoa.

        ja voihan aina asiakkaat totutella pikkuhiljaa yrittäjän vapaapäiville.

        Mun ainut mahdollisuus palata Suomeen on yrittäjänä , muutoin paluu muutto Suomeen on taloudellinen tuho, vaikka olis lomaltapaluurahat yms. tuki muodot...

        Että yritän kuitekin tulla takaisin Suomeen ja yrittäjäksi vaikka siellä aikamoista meteliä mediassa käydään....
        mieluutsi oman työn orja kuin toisen renkinä kituutella ;) vaikkain se olisikin tuntimäärältää rankempaa kuin toisella käydä töissä 8 tuntia per päivä, mä olen ainakin jo 42 v todennut minä ensin ja minun hyvinvointi sitten tulee työt yms...

        ja siksi en ole hommanut mm. akkaa enkä ukkoo..... ;)) vaikka tiedä onko sillä mitään merkitystä....

        JOKAISEN paras kaveri on terveys. Kaikki muu sen päälle bonusta.


    • Yrittäjäitsekin

      Ei voi kovin hyvin mennä yrityksellä, jos ei ole varaa pitää lomaa. Tietty tuo työn laadun kärsiminen loman takia on toinen juttu. Hyviä työntekijöitä on vaikea löytää.

      • lappu luukulle

        Ihan samaa mieltä. Jos kolme vuotta pitää tehdä tauotta töitä tullakseen joten kuten toimeen, niin toiminnassa on kehitettävää.

        Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen edellyttää liikevaihdon kasvua. Onko se realistista? Jos yrittäjä voi itse jäädä lomalle ja työntekijä hoitaa yrityksen paremmin, niin kannattaa varmaan harkita touhusta luopumista.


    • 0lisi antaa joku hyvä vinkkikin kun otat yhteyttä. jotain on tuossa jo laitettu. terveytesihän on pääasia.

    • voisitko ajatella palkkaavasi apulaisen ensin harjoittelemaan ja lähdet lomalle vähemmän kriittiseen aikaan? Tai tekisit välillä lyhennettyä työviikkoa. Sekin vois oloa helpottaa. Selkeesti tarvitset lepoa, väsymyksesi alkaa jossain vaiheessa näkyä myös työsi laadussa. Ohjista irti päästäminen taitaa olla sinulle vaikeaa.

      • nninnnnn

        Ohjista päästäminen on kaikille yrittäjille vaikeaa. . .


      • tauko ...
        nninnnnn kirjoitti:

        Ohjista päästäminen on kaikille yrittäjille vaikeaa. . .

        "yksinyrittäjällä" valitettavasti suurin ongelma avun palkkaamiseksi on se, että palkatulle työntekijälle on maksettava myös hiljaisina aikoina, työntekijän muut kulut ovat todella suuret, joita palkansaaja ei edes tajua, tellit ja lellit...
        Määräaikainen työntekijä monella alalla taas on mahdoton vaihtoehto, jos itse työ vaatii pitkäaikaista kokemusta ja ammattitaitoa.
        Aloittajalle voin kertoa; Itse olen työskennellyt toiminimellä n. 25 vuotta, ilman viikkoa pidempiä kesälomia, sairaslomia ei ole ollut koskaan. Nyt on 50v. mittarissa, ja lahjaksi olen antanut itselleni jokatoisen lauantain vapaaksi. Kauppa on siis kiinni kahtena lauantaina kuukaudessa. Tämä jo on selvästi tuonut uutta virtaa. Pyrin myös pitämään liikkeen kiinni lähes kerran kuukaudessa maanantaisin, jolloin kolmen päivän vapaa tuntuukin lomalta.
        Ei ole ollut herkkua, mutta toimeen on tultu. Oma ammatinvalinta oli alunperin huono, koska alalla ei ole työpaikkoja, ja näinollen on pakotettu itsensä työllistäväksi yrittäjäksi. Turha kenenkään heitellä kateutta paistavia kommenttejaan, sillä microyrittäjäksi voi ryhtyä kuka tahansa. Sinne vaan kaupparekisteriin hoitamaan homma. Tiedoksi kuitenkin, että silloin loppuu yhteiskunnan avustukset ja tuet.


      • apua saat te-tstosta

        Ei harjoittelijoille tarvitse palkkaa maksaa eikä kannatakaan, koska tekevät mielellään töitä ilmaiseksikin. Onhan työkokemus kuitenkin vahvinta valuuttaa. Kannattaa kilauttaa työkkäriin ja kysäistä löytyisikö sieltä ahkeraa työssäoppijaa pitämään yritystäsi pystyssä sillä aikaa kun lomailet. Varmista kuitenkin ensin, että henkilöllä on alan tutkinto ja riittävästi työkokemusta, ettei tule ikävää yllätystä kun palaat lomiltasi.


      • 1980
        apua saat te-tstosta kirjoitti:

        Ei harjoittelijoille tarvitse palkkaa maksaa eikä kannatakaan, koska tekevät mielellään töitä ilmaiseksikin. Onhan työkokemus kuitenkin vahvinta valuuttaa. Kannattaa kilauttaa työkkäriin ja kysäistä löytyisikö sieltä ahkeraa työssäoppijaa pitämään yritystäsi pystyssä sillä aikaa kun lomailet. Varmista kuitenkin ensin, että henkilöllä on alan tutkinto ja riittävästi työkokemusta, ettei tule ikävää yllätystä kun palaat lomiltasi.

        Harjoittelijaa/työssäoppijaa ei ole lupa jättää yksin vastuuseen työstä, vaan hänellä on nimenomaan oikeus saada oppia ja ohjausta työssään. Tietysti aikanaan, jos kaikki menee hyvin ja yrityksellä on varaa, voit PALKATA hänet (tai jonkun muun) ja pitää itse vapaata.

        Ainakin 1980-luvulla oli järjestelmä, josta hyvin vähän ansaitseva, mutta työssään kiinni ollut yrittäjä sai pienen rahallisen korvauksen, jos piti lyhyen vapaan. Kysy TE-keskuksesta, onko jotain sellaista vielä olemassa.


      • cdbder
        1980 kirjoitti:

        Harjoittelijaa/työssäoppijaa ei ole lupa jättää yksin vastuuseen työstä, vaan hänellä on nimenomaan oikeus saada oppia ja ohjausta työssään. Tietysti aikanaan, jos kaikki menee hyvin ja yrityksellä on varaa, voit PALKATA hänet (tai jonkun muun) ja pitää itse vapaata.

        Ainakin 1980-luvulla oli järjestelmä, josta hyvin vähän ansaitseva, mutta työssään kiinni ollut yrittäjä sai pienen rahallisen korvauksen, jos piti lyhyen vapaan. Kysy TE-keskuksesta, onko jotain sellaista vielä olemassa.

        "Harjoittelijaa/työssäoppijaa ei ole lupa jättää yksin vastuuseen työstä, vaan hänellä on nimenomaan oikeus saada oppia ja ohjausta työssään. "

        Sanoppa tuo niille kymmenille tuhansille "harjoittelijoille" jotka heti ensimmäisenä päivänä istutetaan sorvin ääreen tekemään töitä ilman pienintäkään perehdytystä. Nykyaikana työharjoittelijoilla (tai mitä nimeä näistä käytetäänkään) on sama vastuu ja työvelvoite kuin palkkatyöläisilläkin, ainut ero on että palkan sijasta saa työttömyystuen.


      • ,,,, ,,,,
        tauko ... kirjoitti:

        "yksinyrittäjällä" valitettavasti suurin ongelma avun palkkaamiseksi on se, että palkatulle työntekijälle on maksettava myös hiljaisina aikoina, työntekijän muut kulut ovat todella suuret, joita palkansaaja ei edes tajua, tellit ja lellit...
        Määräaikainen työntekijä monella alalla taas on mahdoton vaihtoehto, jos itse työ vaatii pitkäaikaista kokemusta ja ammattitaitoa.
        Aloittajalle voin kertoa; Itse olen työskennellyt toiminimellä n. 25 vuotta, ilman viikkoa pidempiä kesälomia, sairaslomia ei ole ollut koskaan. Nyt on 50v. mittarissa, ja lahjaksi olen antanut itselleni jokatoisen lauantain vapaaksi. Kauppa on siis kiinni kahtena lauantaina kuukaudessa. Tämä jo on selvästi tuonut uutta virtaa. Pyrin myös pitämään liikkeen kiinni lähes kerran kuukaudessa maanantaisin, jolloin kolmen päivän vapaa tuntuukin lomalta.
        Ei ole ollut herkkua, mutta toimeen on tultu. Oma ammatinvalinta oli alunperin huono, koska alalla ei ole työpaikkoja, ja näinollen on pakotettu itsensä työllistäväksi yrittäjäksi. Turha kenenkään heitellä kateutta paistavia kommenttejaan, sillä microyrittäjäksi voi ryhtyä kuka tahansa. Sinne vaan kaupparekisteriin hoitamaan homma. Tiedoksi kuitenkin, että silloin loppuu yhteiskunnan avustukset ja tuet.

        Tää just sairaalloista yrittämisessä, kun luppoaikoja EI makseta yrittäjälle.


    • Niin tai näin

      Liittoudu jonkun saman alan yrittäjän kanssa ja teette toisenne lomat. Kehitelkää yhteistyömuoto, jossa kuitenkin molemmilla on mahdollisuus säädellä omaa toimintaansa. Tässä ei ilmennyt minkälaisesta yrtittäjyydestä on kyse, joten on hieman vaikea auttaa. Toinen on tietysti se, että hommaat apulaisen, jonka opetat kädestä pitäen kaikkeen ja sitten pidät välillä itse lomaa. Ja vielä yksi vaihtoehto on se, että otat vastuullisen yhtiökumppanin, joka pyörittää kanssasi liiketoimintaa. Siis mikäli liikevaihto riittää kahden palkkaan tai pontentiaali kasvuun on olemassa.

    • camillo

      Perustuslaki pitäisi taata myös sosiaalisest edut , kuten työntekijöilläkin, maanviljelijöillä, vaan eipä vaan näin ole Yrittäjillä

      Suomen Pienyrittät ry on vahasti ottanut asian esille vaatien YRITTÄNSUOJALAKIA
      - kannattaa liittyä mukaan , yhdessä asiat sujuvat voimakkaammin, nyt lait - asetukset -päätökset tehdään ilman pienyrittäjin edustajia isojen ehdoilla .

      www.pienyrittajat.fi

      • asdfasfasfdfa

        No se ei nyt vaan ole mahdolista että noukkiin kaikki rusinat jokaisesta pullasta.

        Yrittäjän tulot ovat palkansaajaa kevyemmin verotettuja, ja se kostautuu kehnompana sosiaaliturvana.


      • ihan varteen otettava linkki minkä olit tuohon laittanut


      • Pee ja Koo
        asdfasfasfdfa kirjoitti:

        No se ei nyt vaan ole mahdolista että noukkiin kaikki rusinat jokaisesta pullasta.

        Yrittäjän tulot ovat palkansaajaa kevyemmin verotettuja, ja se kostautuu kehnompana sosiaaliturvana.

        Ööh, mitenköhän ne yrittäjän tulot ovat palkansaajaa kevyemmin verotettuja? Jos yrittäjä nostaa palkkaa, niin verot peritään silloin ihan normi progressioveron mukaisesti. Henkilöyhtiöissä yrityksen tulosta verotetaan progressiivisesti. Nämä siis ihan vastaavasti kuin palkansaajilla.

        Yrittäjällä on tietysti mahdollisuus jonkinasteiseen verokikkailuun, hankkimalla yritykselle hyödykkeitä, mitä käytetään kuitenkin pääsääntöisesti yrittäjän yksityiskäytössä. Pääomatulot ovat toki kevyemmin verotettuja, mutta uskon että valtaosalla pienyrittäjistä muhkeat osinkotulot jäävät haaveeksi - ensin kun pitäisi olla kerrytettynä sitä pääomaa yritykseen.


    • -ex yrittäjä-

      Niin olin minäkin monta vuotta yrittäjänä, ihan menestyvänä toiminimiyrittäjänä - kunnes veto loppui. Ensin oli muutamia sairauslomia ja sitten lopulta järkiinnyin ja siirryin takaisin ansiotöihin. Nyt ton taas normaalit lomat, rahaakin jää enemmän käteen kuin yrittäjänä ja kaikin puolin rennompaa. Ja paljon paremmin jaksaa tehdä töitä.

      Sanoisin, että suomessa yrittäjän asema on jopa heikompi kuin työttömällä. Eikä se ole ainakaan paremmaksi muuttumassa.

      • bäää bäää-ä-ä-ä

        Tää perustuu vaan siihen, että valtio haluaa kaikkien olevan muurahaisia ja lampaita ja niitä jotka ei suostu pieremään samaa tahtia niin sorretaan ja verotetaan kuiviin, jotta niistä tulis taas kilttejä määkiviä lampaita ja muurahaisia.


    • turhaa tohinaa

      Muutaman kuukauden ränni thaimaassa. Palatessa voi sitten jännittää kuinka yrityksellä menee. Jos menee niin hyvä, jos ei niin mitä sitte. On varmaa, ettei maailmasi pelastu eikä kaadu kävi kuinka tahansa.

      Noin ylipäätään en ymmärrä miksi ihmiset tekevät itse itselleen ongelmia asioista joissa ei mitään todellista ongelmaa ole. Onko se tyhmyyttä vai valheellista oletusta itsensä tärkeydestä, mene ja tiedä.

      On aika tyhmää koohottaa itsensä hengiltä tai vaivaiseksi tuollaisen, jonninjoutavan asian vuoksi.

    • Pidä huolta...

      Jos et pidä huolta itsestäsi ja jaksamisestasi, et pysty välttämättä enää kauan jaktkamaan ja se on sitten yrityksesi loppu!

      Joku jo sanoikin, että ota viikon-parin mittaisia pätkiä lomaa aina silloin tällöin. Ethän muutenkaan voi palvella kahta asiakasta samanaikaisesti, jos olet yksin töitä tekemässä. Aluksi jopa vain pidennetty viikonloppuloma voi tuntua ihan hyvältä. Se voi olla lauantaista maanantaihin, jos perjantai on kiireisempää aikaa. Lähde joka tapauksessa pois normaaleista ympyröistä! Ja ellei yrityksesi toimi juuri sellaisella alalla, että Joulu on huippusesonkia, niin siihen aikaa on helppo ottaa yli viikon loma eikä "oikeita" työpäiviä juuri kulu "hukkaan".

      Itsekin mietit apulaisen ottamista. Jos firmasi pyörii riittävän hyvin, kannataa ilman muuta ottaa työntekijä. Se tosin aiheuttaa omaa byrokratiaansa eikä työntekijästä ole heti isoa hyötyä. Mutta jos otat apulaisen nyt, niin jo keväällä tai kesällä hän varmasti osaa niin paljon, että voit hiljaisempaan aikaan lähteä lomalle jopa pariksi viikoksi.

    • ex-boss

      Mä väsähdin aloittajan lailla 15 yrittäjävuoden jälkeen. Lomia ei ollut mahdollisuutta pitää viikkoa enempää vuodessa. Työpäivät oli kuitenkin jatkuvasti 10-12 tuntisia ja sesonkiaikoina sai tehdä töitä 7 päivää viikossa.
      Hullua hommaa jälkikäteen ajateltuna. Välillä oli apulaisia mutta alallani siitä ei ollut hirveästi hyötyä, kuluja se sen sijaan kasvatti hurjasti mitä ei voinut asiakkaiden hintoihin suoraan lisätä.

      Koitin pari vuotta myydä yritystä turhaan ja lopulta vain ajoin toiminnan alas.
      Terveys kärsi siinä määrin että nyt olen sairaseläkkeellä ja ikää vasta reilut 50v.

      • 50 kans

        Mulla sama juttu.


    • Yritystä ja lepoa

      Itselläni on apua minilomista, eli viikonlopuksi (tai muuna sopivana aikana) pariksi päiväksi johonkin kivaan hotelliin lepäämään.

      • koppeli

        Joo, pariksi päiväksi kivaan hotelliin ryyppäämään ja oot entistä huonommassa kunnossa.


    • yx2

      Tuo on vasta alkua. Pikkuhiljaa asiat alkava rönsyillä. Hallinnollisia hommia jää tekemättä, niitä siirtää seuraavalle viikonlopulle ja taas seuraavalle. Rupeat tekemään sitä varsinaista työtäsi millä verukkeella siirrät muita yrityksellesi tärkeitä sisäisiä hommia. Kohta saat ihottumaa, muistisi alkaa tökkiä. Verenpaineesi on koholla. Näkösi heikentyy. Ongelmat alkavat oikeasti kun yhteys tärkeimpiin yhteistökumppaneihin katkeilee tekemättömien paperitöiden takia. Aavistelet ongelmia, verottajalta tippuu muutama kirje. Rupeat kohta maksamaan veroja arvioperusteella, noin viisinkertaista määrää, verottajan mielestä ihan vaan varmuuden vuoksi. Välität kohta viis muista velvotteista, kunhan saat vero.fi.n hetkeksi pois kimpustasi. Myös ulosotto sekaantuu kohta bisneksiisi. sovittelet ja vedättelet. Nyt rupeat olemaan aika väsynyt. Et saa nukuttua, saat hikisiä paniikkikohtauksia öisin. Valvot. VAIHDA TOIMINIMI POIS OSAKEYHTIÖKSI niin kauan kun vielä pystyt. voisin jatkaa listaa mutta ajatus rupesi katkeilemaan. Et varmaa sinäkään kohta pysty keskittymään oikeastaan mihinkään. Kohta mikään ei tunnu missään. Varo.

      • persuoli24 pitkällä

        Mitä hallinnollisia hommia toiminimellä on, kysyn vaan :D ja verottajalle maksat oman arviosi, et verottajan arvion mukaan...ja paljon muutakin omituista sun viestissäsi mutta olkoon


      • yx2
        persuoli24 pitkällä kirjoitti:

        Mitä hallinnollisia hommia toiminimellä on, kysyn vaan :D ja verottajalle maksat oman arviosi, et verottajan arvion mukaan...ja paljon muutakin omituista sun viestissäsi mutta olkoon

        Kuulin että yrittäminen Nevernever landissä on paperitonta, verottaja ottaa vastaan veroehdotuksesi ja maksaa veronpalautukset ennen eräpäivää.
        Uso nyvaan.


    • sellattii....

      Perehdytä joku työntekijäsi töihisi. Puhelin toimii siltikin, kun tarvitsee apua, ja se voi soida useinkin, mutta mitä sitten? Voi olla pelottavaa delegoida asioita, ja sijaisesi voi päättää asioista toisin kuin sinä, mutta se on elämää. Jos delegoit ja jaat vastuuta muutenkin, niin työstä irtautuminen on helpompaa, etkä ole naimisissa työsi kanssa. Voit pitää itselläsi päätösvallan, mutta ottaa työntekijöitäsi mukaan päätöksen tekoon. Entä sairaustapaus? Silloin olisi pakko delegoida. Pystyykö kukaan astumaan saappaisiisi?

    • malmikasa

      Mikset pidä 2-3 viikkoa lomaa. Palkkaa siksi aikaa joku tekemään mitä voi.

      • nemi65

        Hei kaikille viisaille neuvojille - tieysti tuo loma on hieno asia, itse painin saman asian kanssa, ja otin sitten sen työntekijän jolle opetin suurimman osan työtehtävistä ja kuinkas sitten kävikään ehti olla töissä 3kk ja nyt sitten 2,5 kk sairaslomalla, aina löytyy näitä hyviä neuvoja mutta todellisuus on jotain muuta... yksityisyrittäjänä (15 vuotta) lomista pitää osata nauttia silloin kun on mahdollisuus, onneksi ehdin olla viikon lomalla tänä kesänä ennen tuota työntekijän sairaslomaa, nyt sitten ei riitä se 10 t/päivässä lauantait siihen päälle, toivon todella että joku kaunis päivä on mahdollisuus olla poissa edes sen 2 viikoa putkeen, sitä odotellessa - oikein hyvää syksyä kaikille


      • sellattii....
        nemi65 kirjoitti:

        Hei kaikille viisaille neuvojille - tieysti tuo loma on hieno asia, itse painin saman asian kanssa, ja otin sitten sen työntekijän jolle opetin suurimman osan työtehtävistä ja kuinkas sitten kävikään ehti olla töissä 3kk ja nyt sitten 2,5 kk sairaslomalla, aina löytyy näitä hyviä neuvoja mutta todellisuus on jotain muuta... yksityisyrittäjänä (15 vuotta) lomista pitää osata nauttia silloin kun on mahdollisuus, onneksi ehdin olla viikon lomalla tänä kesänä ennen tuota työntekijän sairaslomaa, nyt sitten ei riitä se 10 t/päivässä lauantait siihen päälle, toivon todella että joku kaunis päivä on mahdollisuus olla poissa edes sen 2 viikoa putkeen, sitä odotellessa - oikein hyvää syksyä kaikille

        Aina ei voi mennä kaikki putkeen. Oppii se putkimieskin tekemään kannattavuuslaskelmat, jos siihen on jonkinlaista motivaatiota. Eikä välttämättä edes tarvitse. Oikea järjestys on opettaa jo yrityksessä ollut pitkäaikaisempi työntekijä sijaiseksi, kuin ottaa ulkopuolelta henkilö siihen. Ottaa sitten mieluummin ulkopuolelta henkilön vaikka tekemään työtä. Näin minun mielestäni.


      • Sellasta....
        nemi65 kirjoitti:

        Hei kaikille viisaille neuvojille - tieysti tuo loma on hieno asia, itse painin saman asian kanssa, ja otin sitten sen työntekijän jolle opetin suurimman osan työtehtävistä ja kuinkas sitten kävikään ehti olla töissä 3kk ja nyt sitten 2,5 kk sairaslomalla, aina löytyy näitä hyviä neuvoja mutta todellisuus on jotain muuta... yksityisyrittäjänä (15 vuotta) lomista pitää osata nauttia silloin kun on mahdollisuus, onneksi ehdin olla viikon lomalla tänä kesänä ennen tuota työntekijän sairaslomaa, nyt sitten ei riitä se 10 t/päivässä lauantait siihen päälle, toivon todella että joku kaunis päivä on mahdollisuus olla poissa edes sen 2 viikoa putkeen, sitä odotellessa - oikein hyvää syksyä kaikille

        muuten, jos olisi varaa niin irtisanoisin ja kokeilisin vahvistaako oikeus tuon 2,5kk sairausloman. 3kk on kerran lainmukainen pisin mahdollinen koeaika, niin tuo on aika vahva indikaattori miehen motivaatiosta. Sopivaan saumaan on sattunut vakava sairaus. Kyseisen lääkärin voisi pyytää todistamaan oikeudessa miehen vakavasta sairaudesta. Uskon, että mies joutuu maksamaan sulle tuon 2,5kk palka. Pahimmillaan joudut antamaan about 3kk palkan mukaan, mutta se tulee halvemmaksi kuin saikuttaminen.


      • itselleni vastaan
        Sellasta.... kirjoitti:

        muuten, jos olisi varaa niin irtisanoisin ja kokeilisin vahvistaako oikeus tuon 2,5kk sairausloman. 3kk on kerran lainmukainen pisin mahdollinen koeaika, niin tuo on aika vahva indikaattori miehen motivaatiosta. Sopivaan saumaan on sattunut vakava sairaus. Kyseisen lääkärin voisi pyytää todistamaan oikeudessa miehen vakavasta sairaudesta. Uskon, että mies joutuu maksamaan sulle tuon 2,5kk palka. Pahimmillaan joudut antamaan about 3kk palkan mukaan, mutta se tulee halvemmaksi kuin saikuttaminen.

        4kk maksimi koeaika tai puolet työsuhteen kestosta, ellei tes sano toisin.


      • mk
        nemi65 kirjoitti:

        Hei kaikille viisaille neuvojille - tieysti tuo loma on hieno asia, itse painin saman asian kanssa, ja otin sitten sen työntekijän jolle opetin suurimman osan työtehtävistä ja kuinkas sitten kävikään ehti olla töissä 3kk ja nyt sitten 2,5 kk sairaslomalla, aina löytyy näitä hyviä neuvoja mutta todellisuus on jotain muuta... yksityisyrittäjänä (15 vuotta) lomista pitää osata nauttia silloin kun on mahdollisuus, onneksi ehdin olla viikon lomalla tänä kesänä ennen tuota työntekijän sairaslomaa, nyt sitten ei riitä se 10 t/päivässä lauantait siihen päälle, toivon todella että joku kaunis päivä on mahdollisuus olla poissa edes sen 2 viikoa putkeen, sitä odotellessa - oikein hyvää syksyä kaikille

        Jos tekijällä koeaika niin kenkää vaan kun sairastelee liikaa ja suraava tekijä kehiin niin hyvä tulee.


    • Joskus isäntä

      Loma lienee samanlainen päätös ja hyppy tuntemattomaan kuin yrittäjäksi ryhtyminen aikoinaan. En itse ole yrittäjä, mutta tunnen heitä muutaman. Sanovat että lomalle ei malta jäädä, mutta sitten kun sen pitää, ei maailma kaatunutkaan päälle (koputtaa puuta) töihin palattua.

    • N

      Huomenta vaan.

    • Korvaamatonko

      Eetos, kannattaa palkata se loman sijainen. Korvaamattomia ihmisiä on nuo hautausmaat täynnä.

    • Eetos

      Kiitos monista ajattelemisen arvoisista vinkeistä. Päätös loman pitämisestä ei ole vaikeaa mutta käytännön toteutus sitä vastoin on. Arvostanhan minä terveyttäni, siitä ei ole kyse vaan siitä ettei taida se viikon loma riittää. Ehkä pitäisi pitää viikko/kuukausi mutta siinä vaiheessa voisi firman pyörittäminen tulla vaikeaksi..hmm.

    • yrittäjän autuus

      Itse olen yrittäjänä ollut yli 30 v. Täysin loppu henkisesti, että fyysisesti.Lekurissa rampannut kyllästymiseen asti. Todettu täysin työkyvyttömäksi. Kela pitää terveenä.
      Vastineita vastineen perään Kelalle. Ikää rapiat 50 Tulot 0 € yrityksestä jo vuosia.
      Lopettaminen vaikeaa, kun ei halua jättää tavarantoimittajia pulaan. Oma osuus joustvuudesta käytety. Eläkeyhtiö ei usko, että tuloja ei ole, vaan lähettää liki parinkymmenen tonnin tuloja vastaavat eläkemaksut ulosottoon ja näin sitten näkyy,
      että tienaan ihan oikeasti kun ylinopeussakkojen takia tuloja tarkistetaan poliisiauton takapemkiltä. Arvaa vi....aako.. Täysiä yöunia en ole nukkunut vuosiin,
      en nauranut, enkä muutenkaan tunne ilon hetkiä. Koko valveillaoloaika on kuin kantaisi sementtisäkkiä harteillaan. Jaksaahan sitä raavasmies kun on ihan työkykyinenkin Kelan mielestä, etkä ole oikeutettu sairaspäivärahaan vaikka niitä maksuja olet sukupolven verran maksellut, milloin vapaaehtoisesti tai ulosottomiehen kautta. Niiden saantiin et kuitenkaan ole oikeutettu. Mutta jos en kiiuku hirressä ennen 65 vuotis synttäreit, niin hups ja eläke tulee pytämättä vaikka olisin työkykyinen. siis numeroilla on vain merkitystä. Jos rehellisesti sanoisin , niin yksikään minkään alan ihminen ei olis työssä tämänkuntoisena.
      Vieraassa työssä olevat, älkää antako neuvoja, ne kuulostavat lähinnä huonoilta vitseiltä.

      • yx2

        No totahan mä tarkotin


    • 10+10=6

      Kannattamatonta yritystoimintaa ei tule pyörittää.

      Itse ollut yli 10v. yrittäjänä & työllistän muutaman ihmisen.
      Työllistämisessä en näe mitään muuta järkeä kuin sen että saan itse pidettyä enemmän lomia kuin palkkatyöläiset.

      Palkkani mitä yrityksestä nostan on myös 60% enemmän mitä ansaitsisin tekemällä vieraalla saman alan töitä.


      Olen kuitenkin valmis lopettamaan yritystoiminnan mikäli se ei tuota.

    • Kaiken kokenut,tmi

      Sä tarttisit hyvän ns. työharjoittelijan valtion tuella tai jonkun vakituisemman alasta tai yleensä työnteosta kiinnostuneen `pidäs kiinni-miehen tai naisen`seuraksi ja satunnaisavuksi.
      Alasta riippuu. Pelimannihengestä ja rehellisyydestä ja sielujen sympatioista. Kaikki ei ole vielä Suomessa ahneita ja auttamishaluttomia. Joku eläkeläinenkin ehkä. Täydentävän tuotteen yrittäjä samaan tilaan, jos toimitila.
      Lykkyä ja ideoita. Varo burnoutia ja verokierrettä ja vakuutusyhtiön yrittäjäeläkkettä.

    • Marja-Liisa

      Varmaan kannattaa just täältä Suomi24:sta kysellä.
      Viime vuonna NOKIAn Kallasvuo ja Ollilakin täältä kysyivät ja saivat hyvät neuvot ja
      jäivät pois rasittavasta kännykkäbusineksesta. Ja eikä siinä vielä kaikki:
      Nyt Nokiallakin menee tosi hyvin!

    • Zacharias

      Jos tulot yrityksestä ollut jo vuosia nolla euroa, niin miksi jatkaa yrittämistä? Varsinkin jos terveys on mennyt. Nollan saat makaamalla paikallasikin. Väitänpä, että nollalaskelmasi ei ihan kestä päivänvaloa.

    • Ällitällikkä

      Yrittäjää on niin helppo neuvoa sellaisen joka ei tajua kokonaisvastuita. Toki asioissa ain vaikuttaa oma suhtautuminen ja joillekin on vaan mahdottomuus delegoida töitä ilman suuria menetyksiä rahallisesti mut silloin pakko laittaa puntariin myös terveys. Jostain vaan löydettävä ratkaisu. Hienoa sekin jos pienyrittäjät joutuu aikaansa käyttään kun kuntia yhdistellään ja välimatkat kasvaa.
      Kaikkea ei saa hoidettua etänä. Bensamenot tulee taakaksi kun bussiyhteydet ei pelitä kunnolla ja aikaa menee. Kuka sillä aikaa hoitaa viivan alle plussaa.
      Että pienyritysten kyykytystä.

    • tuleva yrittäjä

      Olen itse ollut yli 20 vuotta yksityisissä pienyrityksissä töissä, joten on tullut seurattua läheltä yrittäjyyttä ja yrittäjän arkea, vaikken itse toimikaan yrittäjänä. Tässä muutamia vinkkejä, joita voisit miettiä:

      - myy yritys ja mene palkkatöihin
      - myy yritys ja jää työntekijäksi yritykseen
      - hommaa toimintaan joku rahoittajaksi, jolloin lisäinvestoinnilla voit esim. palkata ulkopuolista apua ja laajentaa toimintaa sen verran kannattavaksi, että toiminta työllistää sinun lisäkseksi toisen ihmisen
      - työllistämistuella on mahdollista työllistää työtön työnhakija. Voit myös selvittää muita tukia, joihin voisit olla oikeutettu työllistäjänä
      - hommaa joka vuosi esim. 4-8 viikoksi itsellesi kesälomasijainen esim. toimialapalvelusta tai löytyisikö lähipiiristäsi näpsäkkä nuori, joka kaipaisi itselleen kesätyötä tuuraamalla sinua (esim. joku korkeakouluopiskelija). Tällöin voisit perehdyttää työhön kuukauden ja sitten hän hoitaisi helpompia hommia poissaollessasi
      - tee yhteistyösopimus jonkun toisen yrityksen kanssa tai palkkaa esim. joku toiminimellä työtä tekevä ihminen tekemään hommaa aluksi esim. osa-aikaisesti, jotta se ei ole niin suuri taloudellinen rasite ja jotta pääset vähitellen keventämään työtaakkaasi
      - jos sinulla on vaimo, niin voisiko hän ottaa jotain tehtäviä hoitaakseen esim. laskutus ja reskontran hoito?
      - voisitko alussa ottaa lomaa vain pidennettyjä viikonloppuja? Esimerkiksi yksi pidennetty viikonloppu kuukaudessa voisi olla hyvä askel. Laita kännykkään poissaoloviesti, että olet lomalla ja tavoitettavissa vasta silloin ja silloin. Jätä kännykkä kotiin ja häivy vaikka mökille. Pidennetty viikonloppu ei ole sitä mitä tarvitset, mutta se olisi askel parempaan suuntaan.
      - mieti mitä asioita voisit ulkoistaa. Monen pienyrittäjän ongelma on delegoinnin puute eli tehdään kaikki mahdolliset asiat itse
      - voisitko mennä itse palkkatyöhön muualle ja palkata työntekijän hoitamaan bisnestäsi? Silloin sinun hoidettavaksi jäisi lähinnä hallinnolliset hommat ja työntekijän tuuraus loma-aikana. Voisit myös tehdä palkkatyötä ja yritystoimintaa kumpaakin osa-aikaisena.

      Loman pitämättömyys voi olla merkki myös uupumisesta niin, että työteho on kärsinyt liikaa. Sen sijaan, että tekee väsyneenä 10 tuntia, niin se saattaa todellisuudessa vastata 6 tunnin tehokasta työtä. Erityisesti jos aikasi menee papereiden etsimiseen, nimien miettimiseen ja sähköpostien hakemiseen, niin osan ongelmasta voisi ratkaista asioiden paremmalla organisoinnilla.

    • Olisiko mahdollista palkata joku oppisopimuksella yritykseesi?
      Siihen voisi saada jotakin tukirahoja ja ennen kaikkea voisit opettaa/perehdyttää
      jonkun tilallesi siksi aikaa että saat akut ladattua.
      Mielestäni jos yrityksesi on elinvoimainen niin ei sitä ainakaan kannata ajaa alas

    • Olkapää

      Moi!
      Ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Itselleni 1-2 hengen putiikki työ- ja taloustilanteesta riippuen. Uskon, että valtaosa mikro-/pienyrittäjistä kokee enemmän tai vähemmän samaa.

      Nopeaa ratkaisua ei tunnut oleven, joten olen itse punninnut seuraavia: a) itsensä (omien kontaktien) myynti isommalle saman alan toimijalle, b) liittoutuminen saman alan saman kokoisen "kollegan" kanssa c) lopettaminen ja uuden elämän hankinta.

      Kaikissa tapauksissa tulee olla kaksi tavoitetta:
      - työmäärän vähennys
      - taloudellisen riskin (lue: paineen) vähentäminen.

      Voisit tokia palkata oikean käden vähemmistöosakkaaksi, jolloin taakan jakajia on enemmän. Tärkeintä lienee se, ettei jää passiiviseksi vaan tekee valinnan. Elämä menee nopeasti ohi ja jos jää kiinni tilanteeseen ei ehdi mitään muuta.

      Tsemppiä!

    • köysimies

      kaupasta saa köyttä

    • kr

      Yrittäjän autuus ja Eetos!
      Jos oikeasti haluatte pohtia ongelmianne jonkun kanssa ottakaa yhteyttä...
      [email protected]
      Yli 25 vuotta yrittäjänä ja siitä reilu 10v "yrityspalvelua", eli juurikin esim. noita teidän tyyppisiä ongelmia on ratkottu.

    • Rohkeasti lepotaukoj

      Jos ala on suhdanneherkkä, siinä on varmaan myös kausivaihtelua.
      Pidä selkeitä vapaapäiviä ensihätään. Ei se homma siihen kaadu.
      Sitten otat jonkun luotettavan ihmisen töihin ja opetat hänet hyvin. Sen jälkeen voit pitää pidemmän loman.
      Sinä olet kuitenkin se yhtiön tärkein voimavara. Jos jätät itsesi holtamatta, niin loppuuhan se pian.
      Vapaa-ajalla reippailua ulkona paljon.
      Alkoholi täysin pois. Alkoholi masentaa ja syö voimavarojasi. Erityisesti se heikentää aivojen toimintaa nopeasti sekä pitkällä aikavälillä.
      Tarjoaisin itseäni tuuraajaksi, mutta terveyteni ei ole enää ihan kunnossa. Eläkkeellä olevana aikaa kyllä riittäisi.

    • jos rahaa on

      Palkata lisää henkilöitä.

    • duunari heh

      Turhan valittamista. Et ole mikään yrittäjä jos noin heikko olet. Yrittäjät aina vakittaa tekis töitä eikä valittais. Helppoahan se on olla yrittäjä. Yks neuvo keskity sinun omaan ahneuteesi ja hoidata se ensin sitten on hyvä tehdä hommia.
      Yrittäjät on aina mankuamassa pitäis saada j saada. ikinään ei ole tyytyväisiä.
      Jos olet koko ajan töissä ollut et osaa rytmittää töitä oikein se on ihan opeteltavissa. vähän kun opettelet järjestelemään asioitas etkä keskittyisi syyttelemään muita omista virheistä niin eiköhän se siitä.

    • Kokemusta on..

      Opettele sanomaan ei! Ei sovi, en tee, ei nyt...ja mene lenkille, joka ilta. Aloita nyt...tänään ja kännykkä kiinni kello 18.00 ja auki klo 8.00. Hanki yksityispuheluihin oma. Ja läppäri auki vain töissä. Kokeile viikko ja kerro miten on. Luulisin aikaa säästyvän ja työtehon paranevan.

    • oukkidoukki

      Voisiko olla hyvä jos vaikka tarjoaisit mahdollisuuden jollekin tehdä kanssasi yhteistyötä.
      Työttömiä työtä haluavia kyllä löytyy.
      Pärjäätkö kenties pienemmällä tulotasolla ?
      Moni pärjäisi pienemmällä tulotasolla kuin mihin on tottunut.
      Loppujen lopuksi me elämme vain kerran eikä kannata antaa minkään asian mennä terveyden edelle vai kuinka ?

    • autuus ja ihanuus

      0- tulot pitää täysin paikkansa. yx2 vai mikä se oli, ymmärtää mistä on kysymys.
      Joillekin se vain on vaikea ymmärtää minkänlaiseen tilanteeseen sitä voi joutua yrittäjänä. Toimiala ja kateprosentit ovat hyviä, asiakaskato on väistämätön. 2008
      jälkeen selvää heikkenemistä ko- alalla. kusessa muutkin kolleegat.

      sivullisille on turha kertoa minkänlainen on uusi konkurssilainsäädäntö. 30v päästä voidaan omaisuutesi ottaa takavarikkoon jos vain verottajaa niin kiinnostaa.
      Sillä ei ole merkitystä onko konkurssikäsittely tehty ja mikä on sen loppulausunto.

      Yrittäjät ovat yhteiskunnan mielivallan ja kiristyksen kohteena. Kaikki koitetaan puristaa pois mikä suinkin saadaan. Kaikenmaailman säännöksiä keksitään kokoajan. Esim. tarvitsen työturvallisuuskortin, hygieeniapassin, tulityökortin,
      nosturikortin, ja tietyökortin. Nämä kaikki täytyy uusia 5 vuoden välein ja maksaa noin 120€ / kpl Kaikki turvallisuuden nimissä. Tällä turvallisuusargumentilla voidaan rahastaa ja kuluttaa yrittäjää ja hänen aikaansa. Samoin työntekijöille
      on myös kustannettava nämä hevetin kortit. Kas kun ei keksitä, että ajokortti täytyy päivittää 5 vuodenvälein. No, eiköhän sekin aika koita.

      ALV:n korotuskin koittaa vuodenvaihteessa ja se heikentää taas ihmisten ostovoimaa. Kansaa kusetetaan, että eihän se ole kuin 1 % korotus. No, ei se olekkaan kuin yksi prosenttiyksikkö. Todellinen veronkorotus on liki 5%.

      Eiköhän yksi % -yksikkö 23: sta ole lähempänä viittä kuin yhtä.

      Jos palkannauttijalle sanoittas, että verotuksesi kiristyy 5% niin johan olisi ay-
      väki takajaloillaan. Näin tyhjmiä hekin ovat ja etunenässä ovat olleet siunaamassa alv:n korotusta.

    • yrittäjä itsekin

      Parahin Eetos
      Kerrot, että alasi on suhdanneherkkä. Et kuitenkaan kerro täsmällisesti millä alalla toimit. Näin myös neuvojen antaminen on aika vaikeaa.

      Olen itse toiminut yrittäjänä omassa yrityksessäni 20 vuotta. Alussa kuvittelin, että maailma kaatuu, jos en ole töissä pyhät arjet. Sitten tajusin, että yrittäjyydessä ei ole mitään vitsiä, jos yritys kaatuu siihen, että minä pidän viikonloput vapaata ja kunnon loman silloin tällöin. Venyäkin tietysti täytyy. Ilman kunnon lomia ihminen uupuu ihan varmasti, vaikka työ olisi kuinka palkitsevaa. Ja täytyyhän sitä ihmisen elääkin. Perhe ja ystävät ovat tärkeitä.

      Tulossa on pitkä joulun ja uudenvuoden aika. Etköhän silloin pääse lomalle? Mikä voi olla sellainen toimiala, että kaikki on itsestä kiinni. Sano vain reilusti asiakkaillesi, että olet lomalla. Niin hekin ovat.

      Jos yritystoiminta rakentuu siten, että yrittäjä ei voi pitää lomaa, hommassa on jotakin pahasti pielessä. Ei tarvitse olla kummoinenkaan yrityskonsultti todetakseen, että yrityksesi riskienhallinta on hallitsematonta. Jos sairastut, yrityksesi kaatuu. Kuka asiakkasikaan voi luottaa sellaiseen yritykseen.

      Voimia yrittäjyyteen ja nyt –lomaa järjestelemään.

    • Koita levätä...
      -
      menestyvä yrittäjä? Tekee 12 tuntia joka päivä. Saa liksaa mikä työtäinen tekee 5x7,5h. Missä se menestys?

    • Leipäpappi-77

      Perehdytä joitain avain työtekijöitä sitouta tulokseen bonus, jättäydy itse vähemmälle työlle mikäli se on mahdollista alallasi....

    • Eetos

      Noniin, päätin ottaa neuvosta vaarin ja palkata itselleni sijainen hoitamaan kontakteja ja projektia joka minulla on työn alla ja ottaa vähän vapaata heti kun olen hänet perehyttänyt. Tietysti ensimmäinen haaste on löytää kyseinen, monipuolinen ja kokenut ihminen jostakin.

    • yrittäjä-tj

      Olet siis yksinyrittäjä?

      Kyllä lomaa kannattaa pitää. En suostu uskomaan, ettei sinulla olisi mahdollisuutta pitää koskaan lomaa, eivät asiakkaat oikeasti voi olla semmoisia, että heti karkaavat jos olet pari viikkoa muualla.

      Suosittelen luotettavan yhtiökumppanin hankintaa. Niin minäkin tein ja nyt pidetäänkin lomat ajallaan kun toinen pitää puljua pystyssä.

    • Eetos

      Sen voin kertoa että alani liittyy erikoisproteesien suunnitteluun ja valmistamiseen joten alan tuntemusta vaaditaan ja sen lisäksi kaikenlaista nippelitietoutta. Olen yksinyrittäjä kyllä.

      • Yrittäjä itsekin

        Sen verran tunnen toimialaa, että tuskin kukaan olettaa sinun tekevän joulunpyhinä ja uutenavuotena erikoisproteeseja. Ei niitä Respectassakaan kukaan viikonloppuisin tee. Pyri samaan rytmiin muiden toimialan toimijoiden kanssa. Niin isojen kuin pientenkin.


    • Vanhassa.

      Sananlaskussakin sanotaan, ahneella on paskanen loppu. Terveys siinä kärsii, jos kynsin hampain pitää euroja nyhtää,eikä sen takia malta lepopäiviä pitää.

      • eräs nainen

        Juu tämä on ihan totta. Olen samaa mieltä.


      • eräs nainen
        eräs nainen kirjoitti:

        Juu tämä on ihan totta. Olen samaa mieltä.

        Kannattaa pitää lomaa joskus tosiaan, vaikka se vähentää tuloja. Suunnitella kaikki niin etukäteen, että loma onnistuisi.


    • Tee näin

      Palkkaat jonkun ja opetat sille hommia puolen vuoden ajan ja lähdet sitten lomalle.
      Tai otat parin viikon sairausloman heti ja palkkaat sitten jonkun jolle opetat hommat. Ei yksin tarvitse selviytyä ihan kaikesta.

    • loman tarpeessa

      Olen myös yrittäjä, sama homma. Juuri tulin viikon rantalomalta äkkilähtö edullinen loma ja todella virkistävä. Ehdottaisin että vaikka viikon pidät breikkiä ei se homma käsiin kaadu ja jos saisit jonkun vastuuhenkilön tekemään sillä aikaa työsi, tai jotenkin järjestettyä lomaa.... koska se palkitsee olet täynnä uusia ideoita ja jotenkin jaksat uudella tavalla ottaa homman hoitoon.
      Lähde lomalle, järjestä se itselle olet sen ansainnut, muuten palat loppuun ja homma alkaa tuntua tahmealta. Ihminen ei ole kone!!!!!! muista se.

      Toivotan hyviä lomia... pidä loma muuten voi elimistön tehdä topin.... ihminen tarvitsee muutakin kuin työtä....

    • leipäjonossa tuulee

      Hae apua Sauli Niinistön sivuilta. Samat neuvot mitkä siellä auttavat syrjäytymiseen auttavat myös sinua yhtä tehokkaasti :)

      "Syö pullaa." ja "Keskustele ihmisten kanssa." auttoivat minuakin suuresti kun olin leipäjonossa.

    • kokoomuslainen N

      Lappu luukullu jos ei jaksa ja yritys ei kannata.

    • taloususkovainen
    • toinen yrittäjä_

      Jotta pysyisit tasapainossa, pitää elämän eri osa-alueet olla myös siinä. Eli työtä, lepoa, liikkumista, ruokaa, sosiaalisia suhteita, harrastuksia jne. kaikkia sinulle sopivasti.
      Yrittäjän tärkein toimintaväline on delegointi! Jos yritys kerran on vaarassa kaatua väsymykseesi, ei lisäavun palkkaaminen varmastikaan olisi huono vaihtoehto. Voit myös hakeutua itse mentaaliseen ohjaukseen, jossa voit käydä läpi oman tilanteesi, etsiä riskikohdat ja tehdä coutsaajan avulla itsellesi sopiva elämänrytmi, jotta jaksat myös työssäsi.

    • Yrittäjien tytär

      Hei Kaikki!
      Terveys, niin fyysinen kuin psyykkinen, on ihmiselle tärkeintä!
      Irtipäästäminen saattaa olla vaikeaa, mutta varmasti palkitsevaa.

      Edesmenneet vanhempani olivat yrittäjiä. Heillä oli 2-3 alaista liikkeessään.
      Yrittäjäpari alkoi pitää viikon pituisia lomia keväisin ja syksyisin Portugalin ja Tunisian lämmössä. Aiti sanoi unohtavansa firman asiat, kun lentokone nousee. Tosin heti paluulennon laskeuduttua hänellä oli kiire soittaa ja kysyä, onko firma vielä pystyssä. Olihan se !
      Parin kymmenen yrittäjävuoden jälkeen 70-luvulla siirryttiin kesäisin pidennettyihin viikonloppuihin eli liike oli lauantaisin kiinni. Viimeisinä vuosina 90-luvulla oltiin kaikki peräti viikko-pari lomalla heinäkuussa.
      Hyvän palvelun vuoksi asiakkaita riitti ihan tarpeeksi eli toiminta oli kannattavaa eläkkeelle lähtöön asti, jolloin liike myytiin.

      Aloittaja ei kerro tarkemmin yritysalaansa, mutta toimii yksin. Uupumus siinä helposti on uhkana. Ihan hyviäkin neuvoja täällä on ollut. Itselleni tulee mieleen, että voisitko ulkoistaa joitain tehtäviä tai palkata jostain rekrytointifirmasta väliaikaista apua. Jos mahdollista, rajoita uusien asiakkaiden ottoa ainakin ajoittain.
      Verotuspuoli on kommervenkkistä, mutta onneksi sielläkin käytänteet ovat muuttuneet. Virkailijat saavat neuvoa asiakasta. Kannattaa muistaa vanha totuus "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Siis neuvoa kysyvällä neuvottelevalla mielellä. :) Jos asiakkaalla on valmiiksi karvat pystyssä ja mieli äreä, niin ei se virkailijakaan jaksa auvoisesti hymyillä!
      Lämmöllä
      Yrittäjien tytär

    • EU-crisis

      Ehkäpä se on matematiikkaa... joskin tiedostamattomalla tasolla.

      Tai sitten ei: koita kohdetaa missä ongelman ydin piilee.

    • Renkit huutelee

      Aloitusviesti haisee TEL-työsuhteisen Suomi-24 Ylläpidon palkkalaisen tekemältä trollilta hyvin, hyvin vahvasti.

    • _8092

      Ihan vaan vinkkinä, että Suomessa on paljon kouluttautuneita vajaakykyisiä, joiden on erittäin vaikea työllistyä. Ehkäpä voisit palkata jonkun pyörätuolissa istuvan tms. invaliditeetin omaavan ihmisen, jolla kuitenkin pää ja kädet toimivat? Oman kokemukseni mukaan ovat mukavia ihmisiä ja työmotivaatio on erittäin korkealla.

      Myös eläkkeellä on osaavia ammattilaisia, jotka hakevat pienen palkkansa lisäksi pientä lisätuloa tai ovat lapsettomia ja kyllästyneitä olemaan tarpeettomia. Eläkeläisestä saattaisi saada esim. 5 vuodeksi hyvän osa-aikaisen työntekijän.

      • _8092

        Toinen mahdollisuus on asiakkaasi. Onko siellä joukossa asiakaspalveluhenkistä ja reipasta ihmistä, joka sopisi mainiosti sinun työpariksesi?


    • Roope Sorsa

      Ulkomaailta saa halvalla työvoimaa. Lopulta hommat pyörii itsekseen ja voit lähteä vaikka aurinkolomille.

    • pikku vinkki

      tottakai sulle on vinkkejä.

      Hyvä yrittäjä, hanki aikuinen alaa vaihtava työharjoittelija avuksesi.

      Saat hänet palkatta kokeiluun etkä menetä mitään

      jos homma natsaa niin tee hänen kanssaan oppisopimus,
      jos kaveri on työtön työnhakija saat vielä lohturahaa n. 700 euroa/kk.
      Opeta hänet hommaan ja höllää sinä puolestasi vähän. Kaveri saa samalla töitä ja uuden ammatin

    • Paranepianjoskus...

      Kuule! Ei siellä töissä tarvii aina olla pätemässä ja pitämässä itseään noin tärkeänä. Kyllä ne hommat hoituu ilman sinuakin sen loman ajan. On vain itsestäsi johtuvaa, miksi olet niin sairaalloisen takertunut työpaikallesi, että nuudut siellä jopa viikonloput jaarittelemassa omaa loistavuuttasi.
      Sitäpaitsi; yrittäjällä itsellään on aivan mahdottoman vapaat kädet, niin henkisessä väkivallassa kuin kaikessa muussakin vaikutusvallassa, mistä sitten ikinä pitävätkään,- että revi siitä pointtia ongelmaasi.
      Ja jätä ne zyprexat ja panacodit pois päiväjärjestyksestä niin helpottaa kummasti päivittäistä suoritustasi.

      "...mutta mitä jos se työntekijä ei pystykään selviytymään, koska tuotan palveluita joista *itse tiedän parhaiten?"

      Voi, voi. Kyllä ne työntekijät hommansa osaa, vai apinoitako alaisinasi kuvittelet pitäväsi?
      Sinun tulee vain hyväksyä se tosiasia, että alaisesikin osaavat samat työt, ja niinhän se voi vain pelata.

      Eli anna alaisillesi mahdollisuus toteuttaa itseään, eikä toisin päin, kiitos.

    • YrittäjäN

      Tsemppiä työntekijän hakuun, ei välttämättä tule tänä päivänä olemaan kovin helppoa. Ja ikävä tosiasia, kun on että ihan kaikkien haltuun ei yritystään jätä.
      Itse yrittäjänä tein 1,5 vuotta lähes 24/7 töitä, silloin oli pakko. Se oli sitä yrityksen henkiin jäämis taistelun aikaa. Kyllähän sitä jakoi, kun oli pakko, mutta se väsymys mikä tuli sitten jälkeen päin, oli jotain mitä en ole kokenut ikinä. Toipuminen siitä vei liioittelematta vuosia. Itse toimin alalla, jossa työntekijöitä on pakko olla, mutta kyllä se silti täytyy todeta, että harvassa on ne työntekijät joihin voi oikeasti luottaa. Jotenkin sitä ajatteli silloin alussa olevansa niin korvaamaton, että jos pidinkin lomaa niin minulla oli kännykkä aina mukana ja sähköpostit luin joka mutkassa. Mitä lomaa se sellainen on? Nykyään, kun jään lomalle laitan reilusti sähköpostiin olen lomalla viestin ja milloin palaan ja yhteystiedot kuka minua tuuraa. Ja kännykkä ei soi juuri ikinä, vain ihan tosi hädässä työntekijät soittaa ja se heille suotakoon. Lomaakin pidän nykyään 5-7 viikkoa vuodessa. Ja aina välillä, jos on kausia että kaikki työntekijät on töissä ja homma sujuu niin teen lyhennettyä työaikaa. Mutta tähän tilanteeseen päästäkseni on vaadittu paljon työtunteja ja yrittämistä 5 vuotta.
      Mietin tilannettasi ja kävi vaan mielessä, että onko alallasi hiljaisia kausia? Jos on, niin hyödynnä ne lomailuun ja kun jäät lomalle niin silloin kanssa jäät lomalle. Ei ne työt sieltä mihinkään karkaa. Lomaileehan kaikki joskus. Ja loma on hyvä aina perustella itselleen niin että levänneennä jaksan tehdä enemmän ja paremmin töitä, olen siis tuottavampi :) Työntekijän palkkaaminen on myös hyvä ajatus, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin. Tänä päivänä, kun on tosi vaikea löytää kokenutta ja työhön sitoutuvaa työntekijää.
      Mukavia lomailu hetkiä!

    • Eetos

      Aivan. Tätä juurikin tarkoitan että pelko asiakkaiden menettämisestä on se päällimmäisin vaikka ei saisi näin olla. Tosiasia on se että ei tämä nyt pariin viikkoon nurin mene. Jos pyrkisi ajoittamaan loman ennakkoon hyvissä ajoin. Täytyy pohtia. Hienoa huomata että tääläkin voi saaha tsemppiä omaan jaksamiseen.

    • työtönluuseri

      antaaka yrittäjät sitten mulle töitä!!!

    • ehkä.

      Hanki joku tuuraaja siksi aikaa.

    • -m-

      yrittittäjäikää 15v. vuosilomaa eri pituisisissa jaksoissa 8-10 vko /v. tulotaso kehnohko mutta henkinen ja fyysinen vire loistavia. kaikkien alat ovat suhdanneherkkiä. kyse on prisorisoinneista. mulle elämä (=lapset, vaimo ja perhe, ystävät, kaverit joskus kärsii ajanpuutteesta) on tärkeempää kuin työ.

      FUNTSAA NYT VÄHÄN! työtä eikä elämää saa mukaansa hautaan. ei sua kukaan kaipaa kuolleena yrittäjänä. valtaosa ei elävänäkään. asiakkaat ehkä mutta kyllä ne ymmärtää kun riittävän ajoissa kerrot: "oon muuten lomalla ajalla xxxx - ilman palkkaa". tsemppiä jos et ihan tyhmä ole. -m-

    • Shane33
    • Eetos

      Loistavaa: Minulle on tänään tulossa neljä henkilö haastatteluun. Josko tämä tästä nyt helpottuisi sitten.

    • naisyrittäjä

      Täällä myös yksityisyrittäjä toiminimellä.Minulla on kahvila-kioski joka sijaitsee pienellä paikkakunnalla ja olen hyvin säistä riippuvainen eli hyvä keli =hyvä myynti Huono keli=puolet pienempi myynti!
      Esim tämä lokakuu on ollut huono koska on satanut JOKA päivä.
      Aloitin yksin ja toisena vuonna palkkasin yhden hlön joka on ollut korvaamaton apu.Tein silti ekana ja toisena kesänä 7 pvää viikossa,8-14 tuntisia päiviä.Kotona on 4 lasta ja ristiriita kodin ja työn välillä oli valtava.Olen siis nainen.
      Kolmantena vuonna sairastuin uupumukseen ja oli pakko alkaa tehdä 3-4 päiväistä viikkoa.Laskut oli aina myöhässä kuten muutkin paperiasiat koska energiaa ei kertakaikkiaan riittänyt kotona koneen ääreellä istumiseen ja en jaksanut edes ajatella.Jotenkin olen selvinnyt ja aina välillä rykäissyt hommat ajantasalle.
      Kyllä vaan joskus yhtälö on todella hankala...pitää kyllä tosissaan m iettiä onko tämä vaivan arvoista.
      Kotona sain tukea tasan niin kauan kunnes mies huomasi että en ehtinyt kaikkia kotihommia yksin hoitamaan,alusta alaken olisi pitänyt tulla jo suuria voittoja,sain jatkuvasti kuulla miten hoidin asioita väärin ja etten ole järkevä.
      Firma alkoi tuottamaan voittoa kolmantena vuonna.Lainaa olen ottanut yht 35 000,jäljellä 15 000.Rakennus on oma.Joka kesä työllistän 4-6 nuiorta kesätöihin.
      Palkkaa nostan vaihtelevasti 900-1800 kuussa.Keskimäärin ehkä 1300.
      Nyt tänä vuionna teen niin että panen talveksi kiinni ja menen vieraalle töihin koska mieheni painostaa minua siihen.Talvi on toki hiljainen ja pari kuukautta menee aina miinukselle.
      Olen myös aina olut se jokapaikan höylä,en ole osannut delegoida.Mutta ymmärrän kykllä että kun luot jotain omaa niin viehän se aikaa että joku vieras sen sisäistää miten haluat että asiat hoidetaan.
      Olen myös monesti pettynyt,yksi työntekijä sotki vaan asioita ja kun irtisanoin niin sain maksaa korvaukset vielä päälle.Että ei se aina itsestä kiinni ole.
      Kaikenmaailman luvat ja tarkastukset maksaa.
      Monta asiaa olisin tehnyt nyt toisin mutta silti en päivääkään vaihtaisi pois.Oppikoulu on ollut kova,kovinta on ollut riitely kotona.Nyt kuitenkin kokeilen yhden talven näin ja toivon että mies rauhoittuu.En haluaisi lopettaakaan koska pidän työstäni.Olen pystynyt myös pitämään kesällä 2 viikkoa lomaa,talvella olen tehnyt lyhennettyä työviikkoa jolloin pystyn olemaan lasten kanssa enemmän.
      Joskus vaan tuntuu että mikään ei riitä.Muta lähen nyt tästä kaupan kassalle tienamaan sen 1800 kk ja olen iltoja ja viikonloppuja töissä....sarkastista mutta joskus kyllä tympii tämä kiittämättömyyden palkka!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe