Kaksosperheen arki!? Isien ongelma ymmärtää sen haaste...

M&M

Hei Kaikki Kaksosten Äidit (ja miks ei yksöstenkin)!

Odotan kaksosia rv 29 4 ja raskaus on edennyt hyvin, ja kaksoset ovat kasvaneet hienosti. Itselläni on kyllä realiteetit kohdallaan mutta jotenkin minusta tuntuu että mieheni ei ihan ymmärrä miten elämä muuttuu kun kaksoset syntyvät. Meillä ei siis ole lapsia entuudestaan.

Viikonloppuna mieheni sanoi naapurin äijän kysyessä että miten kauan hän meinaa olla meidän kanssa kotona niin mieheni vastasi että kyllä hän sen 18 päivää on mutta ei enempää, mitä minä täällä tekisin.

Huoh, sitten jos juttelen hänelle että millaista arki lapsiperheessä on tai että miten mieheni voisi minua vähän auttaa pienillä jutuilla kun kaksoset syntyvät niin hän katsoo minua kuin vähäjärkistä. Mieheni tekee paljon töitä ja vapaa ajan hän rakentaa meidän omakotitaloa joka on vielä hieman vaiheessa. Ymmärrän sen että nyt kun minä vain olen kotona hoidan kaikki kotihommat mutta ilmeisesti hän on sitä mieltä että kun kaksoset syntyvät minun pitäisi samalla tavalla hoitaa kaikki kotityöt ja kauppareissut sekä hoitaa pienokaiset.

Välillä tekisi mieleni saada kunnon raivari ja ravistella miestä että etkö sinä muka tosiaan tajua mutta luulen että hän pistäisi kohtaukseni hormonien piikkiin ja ei noteeraisi asiaan mitenkään. Taitaa olla niin että aika näyttää miehelleni mitä se arki sitten oikein on ja täytyy toivoa että hän ymmärtää auttaa minua ja kaksosia jotta koko perhe selviämme arjesta.

Kaipaisin nyt teidän muiden kokemuksia siitä miten teidän miehet ovat suhtautuneet lapsien tuloon ja ovatko he ymmärtäneet jo raskaus aikana että mitä tuleman pitää? Entä miten on käynyt kun kaksoset ovat syntyneet?

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)

6

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuplat 09

      Meneppä monikko-onnea sivuille, siellä löytyy monikko perheitä jotka voivat antaa vinkkejä mitä tuleman pitää :)

    • daddddi

      Suurin osa äideistä ei osaa ajaa isää "sisään" lapsiperheeseen vaan ryhtyy omimaan lapsia liikaa, kompilla et sinä nyt osaa, ei noin ja jne. Anna isälle vastuuta lasten kanssa ja hyvä siitä tulee. Ai niin, olen kaksosten isä ja tiedän miten mahtavaa aikaa lasten kanssa on puuhailla ja muutenkin vaan olla, jos vaan tuntee olevansa heille erityisen tärkeä.

    • me 1+2

      No jaa, meillä mies läks pariksi viikoksi ulkomaille kaksi päivää sen jälkeen kun kaksoset olivat syntyneet. Tosin meillä oli jo yksi ennestään. Siinä sitten hoitelin yksin ja niin se meni kyllä jatkossakin. Yksin kyllä selviää kahdesta kun kerran kolmestakin, se on asenne kysymys. Meillä ei mies suostunut nousemaan syöttämään toista pullolla, vaikka potkasin miehen alas sängystä. Kiipesi vaan kiukkusena takaisin ja jatkoi uniaan. Mutta asiaasi, ei mies ymmärrä millään asiaa ennen lasten syntymää, joten odota siihen asti ihan rauhassa. Yleensä kyllä kuitenkin käy hyvin ja mies osallistuu nyyttien hoitoon ihan mukavasti. Onnea odotukseen.

    • Tuplamama77

      Hei!
      Joko kaksoset ovat syntyneet? Meillä mies oli ekat 4 kk kotona auttamassa ja kyllä siinä oli tavallaan kummallakin yksi vauva hoidettavana. Sen jälkeen pärjäsin yksinkin, vaikka kotitöitä teki kumpikin, mitä ehti. Ihmiset ovat yksilöitä, toiset jaksavat paremmin ilman apua kuin toiset. Jouduin 8 viikkoa synnytyksestä sairaalaan sydänvaivojen vuoksi, joten mies joutui naapureiden ja sukulaisten avustuksella hoitamaan kahta pientä nyyttiä. Ehkä tämän vuoksi meillä mies on ottanut todella suuren vastuun hoidosta ja kasvatuksesta tähän päivään saakka. Lapset ovat kohta 5 vuotta.
      Neuvoisin lykkäämään vastuuta ihan tahallaan myös miehellekin ei äitinä tarvi jaksaa yksin. Meillä pulloruokinta helpotti vastuunjakamista.
      Kyllä se siitä.

    • Kaksosten äiti

      Mulla on kohta 3 kk vanhat kaksoset ja olen Tuplamaman kanssa samaa mieltä - miehelle kannattaa jakaa vastuuta. Imetys on kuitenkin ainoa asia, mihin mies ei pysty siinä missä nainenkin, jos vain haluaa. Ja on varmasti totta, että joskus äidit tosiaa omivat liikaa lapsia eivätkä luota miehiinsä.

      Ellei mieheni olisi päättäyt käyttää monikkoperheille tulevaa 60 pv:n vanhempainvapaata (voidaan siis olla yhtäaikaa kotona), niin en tiedä miten olisi selvitty. Kahden hoitaminen on aluksi usein tuplasti raskasta, ei tosiaankaan mikään pelkkä asennekysymys mielestäni.

      Mun mies ei oikein ymmärtäyt kaksosten odottamisen realiteettejä ennen kuin jouduin sairaalaan vuodelepoon ennenaikaisuuden uhan vuoksi. Synnytyksen jälkeen olin pari viikkoa sairaalassa ja niin huonossa kunnossa, että mies joutui pakosta ottamaan vastuuta kaksosten hoidosta. Meillä tilannetta helpotti se, että en pyrkinyt täysimetykseen vaan alusta alkaen osa ruoasta annettiin pullosta. Näin esim. yövalvomisten jakaminen on ollut helpompaa, kun olemme voineet vuorotellen syöttää vauvoja.

      • 1994

        Itse olen kaksonen ja nyt täysi-ikäinen. Isäni lähti keikkatöihin heti kun olimme syntyneet ja parin kk päästä jätti äitimme. Siis kerran kävi kotona. Pakko sanoa, mutta se vaikutti pahasti lapsuuteen, että ei saanut koskaan edes tavata isäånsä. Joten ehdotan, että ettet anna periksi. Onneksi aina on sukulaiset :) Lapsen (tailapsien) kasvattamiseen tarvitaan koko kylä (:


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1670
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1319
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1248
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      180
      1092
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      158
      1033
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      62
      1030
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      866
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Uutta tietoa sodistamme - muuttuuko käsityksesi?

      Kirja, joka voi muuttaa käsityksiä aivan oleellisesti Talvi- ja jatkosodan aatoista! Olisiko sittenkin tuo Talvisota v
      Maailman menoa
      255
      795
    Aihe