Työharjoittelu ahdistaa

Surkimus_

En kestä käydä työharjoittelussa (työkkärin kautta, ei minkään koulun). Tekisi mieli lopettaa, mutta sitten saa karenssin. Tänään en mennyt ollenkaan sinne ja hävettää huomenna mennä, kun olen tänään pois. Minulla on paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Lääkitys on, mutta en käy nykyään missään psykiatrian poliklinikalla. Työpaikalla on ahdistavaa, enkä nuku öisin kunnolla. Työpaikassa on 1 henkilö ja on kiusallista, kun hän valittaa hiljaisuudestani koko ajan. Joka päivä saan kuulla siitä. Työmaalla on muissa pisteissä muita ihmisiä ja hän valittaa niillekin hiljaisuudestani. On kauhean noloa, kun hän minun kuulleni valittaa toisille, että kun olen niin hiljainen enkä puhu mitään. Kerran hän sanoi, että sen vanhassa työpaikassa oli niin kivaa, kun siellä oli työkavereita, jotka puhuivat. Menen vain entistä enemmän lukkoon. :(

Kun olen kotona, olen aina iloinen ja normaali, mutta heti kun joudun työharjoitteluun, olen koko ajan vain ahdistunut ja masentunut. Voisin varmaan mennä johonkin toiseen paikkaa, jossa olisi enemmän ihmisiä ja saisin rauhassa olla hiljainen.

Pelkään, että minulla menee maine enkä koskaan saa mitään työtä. Tämä harjoittelu on mennyt aivan pieleen ja tuntuu, että en halua edes yrittää. Olen aina ennen ollut niin tunnollinen ja ahkera, mutta nyt kaikki menee pieleen. Tuntuu lisäksi, että se työntekijä pitää minua surkimuksena, joka ei osaa mitään.

En tiedä, mitä tehdä. :(

14

4795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfdt4

      Sano sille että piä nyt se turpas kiinni.

    • f2t

      Oon itsekin tooooosi hiljainen ja jännitän sosiaalisia tilanteita mut ikinä ei tollasta tyyppiä ole tullut vastaan :O mutta osaan todellakin kuvitella tilanteen omalle kohdalleni. Ehkä kannattais rohkeesti vaihtaa vaan paikkaa (: Pitäis se tökerys saada miettimään miten on sua kohdellu..pitäis osata tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Tai sanot vaan suoraan sille mitä ajattelet. Mut näkisin parhaimpana vaihtoehtona vaihtaa samantien paikkaa. Tsemppiii :)

    • 10+2

      Muakin ahdistaa työharjoittelu ihan kamalasti ja olen ihan samanlainen hiljainen tyyppi. Kärsin varmaan myös jostain ahdistuneisuushäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Olen itsekkin josku käyttänyt lääkkeitä ja käynyt psykiatrisella poliklinikalla puhumassa ongelmista mutta eipä siitä mitään apua ollut.

      Mullakin menee välillä yöunet työharjoittelun takia ja haluaisin myös luovuttaa. En haluaisi jatkuvasti syödä mitään unilääkkeitäkään saadakseni unta kun niihin tulee riippuvuus eikä nekään sitten enää auta. Tuntuu siltä ettei minusta ole koskaan työelämään tai muutenkaan elämään kuten normaalit ihmiset. Täysin toivoton tilanne. Saan kuitenkin taas kuulla samat ohjeet etsiä itselleen sopiva lääkitys ja hakeutua terapiaan. Tai sitten joku tulee lässyttämään jostain Jumalaan uskomisesta.

      • livingdead

        Älkäähän te mitään, minä olen aika lailla samaan tyyliin selvinnyt työharjoittelujaksoista. No nyt on amiska käyty ja maanantaina aika mennä ekaan oikeaan työpaikkaan. Ette usko miten jännittää ja pelottaa ja vee ii tuttaa. Pelkään etten osaa tehdä mitään ja nolaan itseni kaikkien silmissä ja sitten pomo ihmettelee miten voi olla noin hyvät paperit ja silti noin tahvo. Ja sitten saankin potkut. Monesti toivon etten olis syntynytkään, olisin päässyt paljon helpommalla. Koen näistä asioista puhumisenkin niin vaikeaksi, etten ole kertonut kellekkään.


    • myöskin ahdistunut

      Ongelmista puhumista kannattaa harjoitella! On aivan tajuttoman vapauttava tunne kun saa sanottua esim. työnantajalle että kärsii paniikkihäiriöstä tai ahdistuneisuudesta koska silloin hän ymmärtää miksi käyttäydyt niinkuin käyttäydyt.

      Kukaan tervejärkinen ei tuomitse mieleltään järkkynyttä ihmistä.

      • Hoitsuopiskelija

        Niinpä. Itse sain työharjoittelussa sairaskohtauksen ja makasin reporankana pöydällä.

        Minut käytännössä lynkattiin "huonon käytöksen" takia. "Ei tuollainen pöydällä makoilu sovi työpaikalle."

        Tämän jälkeen karmeat pelkotilat harjoittelupaikalle menosta.

        Tämä tapahtui sairaalassa.


    • 10+2

      Aika harva nykypäivänäkään ymmärtää mieleltään järkkyneitä ihmisiä. Niin se vain on. Mitä se puhuminenkaan hyödyttää kun ei ne ongelmat silti mihinkään poistu.

    • Muakin ahistaa

      työharjoittelussa olla eikä vapaa-aikanakaan pysty rentoutumaan. Itken työpäivien jälkeen ja muutenkin nykyään joka päivä. En tiedä, tuntuu että työkaverit pitää muakin tyhmänä ja osaamattomana paskana. Tänäänkin kysyin apua yhteen työtehtävään niin "pomo" vaikutti tosi äksyltä. En ilmeisesti ois saanut häiritä. Tais pitää kysymystäni muutenkin tyhmänä. :( Inhottavaa, kun ei tota voi keskeyttääkään. Voinkohan ikinä elää ja käyä töissä normaalisti kun aina alkaa ahistaa jokapaikassa.

    • 10+2

      Itse jätin työharjoittelun kesken ja hain apua ongelmiini. Luulen ettei minusta silti koskaan ole työelämään. Pääasia että sais tämän ahdistuksen hallintaan ja pystyis elämään edes siedettävää elämää. Nytkin vaan ahdistaa monetkin asiat vaikka kyllä mua siellä työharjoittelussa enemmän ahdisti.

    • --------------------

      Olen aloittelemassa työharjoittelua ja pelottaa jo nyt aivan törkeästi mennä sinne. Mua on kiusattu sekä koulussa että töissä koska olen ujo , hiljainen ja sosiaalisesti ehkä hieman kömpelö vaikka yritän aina olla kohtelias yms.

      Olen käynyt puhumassa ongelmista mutta psykiatri vain tuijottaa takaisin ja tuntuu etten saa mistään apua. Ketään ei kiinnosta vaikka joudun samaaan helvettiin jännittäminen-unettomuus-täydellinen väsähtäminen.
      Olen joka paikassa yrittänyt parhaani mutta ei musta taida tän enempään olla.Tsemppiä kuitenkin kaikille joilla on sama ongelma vaikka en yhtään tiedä mikä tähän auttaisi, tuntuu että kaikki on jo kokeiltu.

    • googoo2

      itsekin tällä hetkellä työharjoittelussa olen ollut ny vähän yli kuukauden mutta joka päivä ahdistaa aivan älyttömästi mennä koska olen ujo. Nyt varsinkin sunnuntaina mieli on jo maanantaissa ja on karmea olo. Vaikka tiedän että sitten kun olen hetken ollut siellä niin pahin ahdistus menee ohi ja niin ne päivät vain kuitenkin kuluvat siellä ja tähänkin asti olen selvinnyt niin miksen jatkossakin mutta silti joka aaamu aivan törkeä ahdistus päällä ja joskus myös jo iltaisin ja näin sunnuntaisin iskee jo päivisin. Ihan pimeetä touhua tämä ja kun olen niin saakelin ujo niin vähän vaikeata tulla toimeen työkavereideni kanssa... en tiedä kans mikä auttaisi tähän.

    • Ymmärrettävä

      Älähän nyt rakas ihminen.Olin monesti työharjoittelujaksoja ja työkokeilujaksot.En oikein usko,että työkaverit pitäisivät sinua tyhmänä.En välitä mitä työkaverit tai heistä ajattelevat.Jos olet vähän ujo niin tuskin haittaa,koska et voinut mitään sille.Vaikuttaako,että paikalla paljon ihmisiä?Jos on,niin älä ajatella,että paikalla paljon ihmisiä koska hehän vain kävijöitä.Hiljainen ihan ok,mutta jos koko ajan niin he voisivat luulla ettet kiinnosta mistään tai et halua puhua.Minusta,että kannattaisi pikkuhiljaa lähtee ja vähittellen ehkä tottua..Ei tietysti ole helppoa.Minähän olin aivan hiljainen nuori ihminen ollut,mutta kutenkin ahkeroin paljon..En pelkää mitään jos he sanoisivat tai mitä minusta pitänyt joko tyhmänä tai outona.Voi olla vaikuttaa,että ensimmäinen työelämään tai kokemusta niin se aivan reaktion tavaksi.Olin itse nuori silloin,että jännitin hieman ja hermostuin koska se on aivan ensimmäinen kerta..Mietin koko ajan,että pärjäänkö tai mokaanko tai mitä,mutta selvisin kaikesta.Se tottumista vie aikaa.Työharjoittelussa vain tarkoitettu "mitä oikeastaan tekemään työssä" ja se on kokemusta mitä tykkäsit tai et kuin ammattivalintaan.Tarkoitin,että työharjottelu on oppimista kuin vähän samaa työtä.Olin työharjoittelussa,että saa poissaolo 3pv jos yli niin vaatii sairaustodistusta.Myös jos OP-lausunto niin joutuu selvittää miksi poissaolosta ja syy.Kyllä voi vaihtaa mukava paikka jos sinua ei oikein miellyttää.Eihän työkkäri voi kieltää jos vaihdat.

    • Anonyymi

      Kaikissa töissä missä olen ollut tai harjoitteluissa on ollut ilkeitä ihmisiä ja valittavat mistä keksivät,jotta saavat toiselle pahan mielen t Hanna

    • Anonyymi

      Minäkin olin aikoinaan hiljainen ja ujo ja kahvitunnilla oli erittäin kiusallista.Eräs toiseen ammattiryhmän kuuluva kommentoi että olen liian hiljainen ja pitäis puhua enemmän.Siinä kollegat puhua pälättivät toistensa päälle pelkkää jaskan pauhantaa.Eipä sellaiseen keskusteluun mulla ollut annettavaa.Muistakaa että kyllä hiljaisiakin tarvitaan ei kaikkien tarvi olla tyhjän puhujia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2759
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      360
      2614
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2190
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1788
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1773
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1764
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      139
      1678
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1432
    Aihe