Tiedän, että alkuperäinen kummin tehtävä on ollut opettaa lapsi kristilliseen kasvatukseen, mutta uskaltaisin väittää, että tuo ajatus on jo joltakin osin jäänyt unholaan. en väitä että kaikilla näin olisi. mutta pariskunta, jonka kummiksi menen ei ole järin uskovaista porukkaa. eli kummit ovat enemmänkin sellainen muodollisuus. Mitä kummina olemiseen sitten liittyy. eikö kummi ristiäisissä osta lapselle jonkun ristiäslahjan? Kuka ostaa kummilusikan yms. onko sillä väliä? Joku kummeistahan ostaa myös sitten ajallaan rippiristin lapselle?
Jos saitte jtn. tolkkua kirjoituksestani vastailkaapa.
Kiitos jo etukäteen!
Kummin velvollisuus
10
2634
Vastaukset
- Miau
Must tulee kans kummi ens sunnuntaina. No ei varmaan nykyään enää kauheesti oo tota kristillisen opetuksen pakkoa. Mä ajattelin ostaa kummitytölle lahjaksi kehyksen mihin kaiverretaan sen nimi, paino, syntymäaika ja päivä. Muita ehdotuksia vois olla vaikka kummilusikat, kastetodistuksen säilytystanko... Ideoita on tuhansia ja niitä saat esim. Kultaliikkeistä. Kyllä ne myyjät siellä osaa neuvoa. Nii ja kummin tehtävä on myös pitää vauvaa sylissä kastetilaisuudessa. Siitä tietysti sovitaan että kuka pitää :) Onnea Kummi!
- tarja
tuli vielä mieleen kun lapsi sitten aikanaan menee ripille niin kummeista joku on siunaamassa alttarilla.Ristiäisissä joku kummi myös lukee pätkän pappi kyllä antaa kohdan,lahjoista sen verran että esim. se risti on niin perinteinen että nykyisin sen saattaa ostaa jo vaikkapa mummi.Näin kävi meidän kummitytön kohdalla,onneksi aavistelin jotain tälläistä ja otin lahjakortin kultasepän liikkeeseen.Tyttö saikin kaksi ristiä ja oli hyvin innoissaan lahjakortista ja ostikohan napakorun vai hammaskorun....Eli jos tuntee toiset kummit niin kannattaa näinä tärkeimpinä päivinä ristiäiset,rippijuhlat,häät yms. olla yhteyksissä ettei tule montaa samaa lahjaa.
- jeps
voisi olla hyvä, esim. kummilapsen vanhemmilta (jos ei tunne muita kummeja) kysyä, että onko tietoa, mitä toinen kummi antaa. näin säästytään päällekäisyyksiltä. kysyväthän vieraat usein syntymäpäivälahja toiveitakin vanhemmilta.
itse halusin antaa kummipojalleni kummilusikan, jossa olisi ollut enkeli häntä suojaamaan. ristiäisten jälkeen pojan isä soitti ja kysyi, voisinko vaihtaa lusikan, vaikka ranneketjuun, kun toisen kummin antamassa lusikassa oli jo kaiverrukset.
loukkaannuin, mutta vaihdoin lusikan. itselleni ei tullut edes mieleen pyytää oman lapseni kummia vaihtamaan antamaansa kastekehystä, vaikka tuli kaksi täsmälleen samanlaista.
vanha sanonta kuuluu: lahjahevosen suuhun ei katsota. mielestäni lahjan antajaa tulisi kunnioittaa eikä esittää vaatimuksia. - kummi
jeps kirjoitti:
voisi olla hyvä, esim. kummilapsen vanhemmilta (jos ei tunne muita kummeja) kysyä, että onko tietoa, mitä toinen kummi antaa. näin säästytään päällekäisyyksiltä. kysyväthän vieraat usein syntymäpäivälahja toiveitakin vanhemmilta.
itse halusin antaa kummipojalleni kummilusikan, jossa olisi ollut enkeli häntä suojaamaan. ristiäisten jälkeen pojan isä soitti ja kysyi, voisinko vaihtaa lusikan, vaikka ranneketjuun, kun toisen kummin antamassa lusikassa oli jo kaiverrukset.
loukkaannuin, mutta vaihdoin lusikan. itselleni ei tullut edes mieleen pyytää oman lapseni kummia vaihtamaan antamaansa kastekehystä, vaikka tuli kaksi täsmälleen samanlaista.
vanha sanonta kuuluu: lahjahevosen suuhun ei katsota. mielestäni lahjan antajaa tulisi kunnioittaa eikä esittää vaatimuksia.Musta toi kummina olo olis ihan hieno homma jos meidänkin kummilapsen vanhemmat eivät aina mollaisi meitä kun emme ola aina yhteydessä.Itse tämä kummin äiti on työtön ja isä osa-aikasessa hommassa ja eivät ymmärrä että haluamme olla oman perheen kesken työpäivien jälkeen ja sitten he sanovat että olisi pitänyt valita toiset kummit.Olen usein soittanut että tulkaa käymään,mutta ei ja he eivät kyllä koskaan soita ja kysy että milloin voitaisi tulla.Ei saa vaatia liikaa kummeilta.Itse emme tyrkytä lapsiamme kummeille hoitoon vaan odotamme että he ottavat silloinyhteyttä kunheille sopii.Me saamme puhelun kerran kuussa ja sitten kun sanotaan ettei sovi,ollaan töissä ni taas ollaan huonoja kummeja=( et sillai meilläpäin.
- gummitus
Kummin tehtävänä on olla lahja-automaatti, minulla onnellisella on 3 kummilasta, joten lahjoja saa olla koko ajan ostamassa.
No, lisäksi minun mielestäni on tärkeää että on lapselle "aikuinen ystävä", joku jolle voisi puhua, jos ei vaikka omille vanhemmille voi.- kummallinen kummi
Kantaisin kortenki kekoon, näin ajatuksen muodossa, noista kummin tehtävistä. Vähä-älynen kuin olen niin en ymmärrä, mistä tämä nykyvouhotus juontaa juurensa. Kummien oletetaan ja odotetaan olevan lahja-automaatteja, jotka ostavat kaikkea kivaa ja pitävät yökylässä (viis siitä kristillisestäpuolesta).
Minulla on kaksi kummilasta joita en tasan tarkkaan muista syntymäpäivänä enkä nimipäivänä, enkä käy elokuvissa enkä tee muutakaan, enkä kyllä pode huonoa omaatuntoa asiasta.
minulle kummeus merkitsee, sitä, että jos lapsen vanhemmille käy jotain (alkuperäinen kummin tarkoitus) silloin velvollisuuteni alkavat, tai jos vanhemmat kuolevat niin voi kertoa lapselle millaisia hänen vanhemmat olivat.
Koska tunnen kummilasteni vanhemmat vaippaiästä asti, niin todellakin voin kertoa heille millainen heidän äitinsä oli lapsena/nuorena, mitä hän ajatteli ja ylipäänsä voin kertoa paljon heistä.
Tästä syystä minusta kummi pitäisikin valita, että olisi joku joka "sinusta" voisi kertoa kun "sinua" ei enää ole tietysti kiva lisä jos kummit muistavat rippijuhlia ja ylioppilastutkintoa/ammattiinvalmistumista. - Mie vaan
kummallinen kummi kirjoitti:
Kantaisin kortenki kekoon, näin ajatuksen muodossa, noista kummin tehtävistä. Vähä-älynen kuin olen niin en ymmärrä, mistä tämä nykyvouhotus juontaa juurensa. Kummien oletetaan ja odotetaan olevan lahja-automaatteja, jotka ostavat kaikkea kivaa ja pitävät yökylässä (viis siitä kristillisestäpuolesta).
Minulla on kaksi kummilasta joita en tasan tarkkaan muista syntymäpäivänä enkä nimipäivänä, enkä käy elokuvissa enkä tee muutakaan, enkä kyllä pode huonoa omaatuntoa asiasta.
minulle kummeus merkitsee, sitä, että jos lapsen vanhemmille käy jotain (alkuperäinen kummin tarkoitus) silloin velvollisuuteni alkavat, tai jos vanhemmat kuolevat niin voi kertoa lapselle millaisia hänen vanhemmat olivat.
Koska tunnen kummilasteni vanhemmat vaippaiästä asti, niin todellakin voin kertoa heille millainen heidän äitinsä oli lapsena/nuorena, mitä hän ajatteli ja ylipäänsä voin kertoa paljon heistä.
Tästä syystä minusta kummi pitäisikin valita, että olisi joku joka "sinusta" voisi kertoa kun "sinua" ei enää ole tietysti kiva lisä jos kummit muistavat rippijuhlia ja ylioppilastutkintoa/ammattiinvalmistumista.Oletko tosiaan sitä mieltä että kummilla ei ole mitään merkitystä lapsen elämässä ellei omat vanhemmat kuole? Toivottavasti ymmärsin väärin. Itse sain muutama viikko sitten ensimmäisen kummilapsen ja aion kyllä osallistua hänen elämäänsä olivat hänen vanhempansa sitten elossa tai eivät. Tietystikään kummin tehtävä ei ole olla lahja-automaatti mutta voi sitä olla läsnä muutenkin. Loppujen lopuksi riittää, että lapsi tietää että voi turvata myös kummiin muun perheen ja suvun lisäksi. Kaikki lahjat ovat sitten vain plussaa.
- tytsy
Mie vaan kirjoitti:
Oletko tosiaan sitä mieltä että kummilla ei ole mitään merkitystä lapsen elämässä ellei omat vanhemmat kuole? Toivottavasti ymmärsin väärin. Itse sain muutama viikko sitten ensimmäisen kummilapsen ja aion kyllä osallistua hänen elämäänsä olivat hänen vanhempansa sitten elossa tai eivät. Tietystikään kummin tehtävä ei ole olla lahja-automaatti mutta voi sitä olla läsnä muutenkin. Loppujen lopuksi riittää, että lapsi tietää että voi turvata myös kummiin muun perheen ja suvun lisäksi. Kaikki lahjat ovat sitten vain plussaa.
Itselläni on 1½ vuotta vanha kummityttö, jolle olen ostanut niin syntymäpäivä- kuin joululahjankin. Muuten olen muistanut häntä läsnäolollani. Ystäväni, jonka tytär tuo neiti on, on ollut tyytyväinen, kun olen käynyt heidän luonaan kylässä ja ollut lähellä pikkulikkaa. Samalla, kun olen tutustunut tuohon pieneen ihanaan ihmisenalkuun, olen ollut tukena ystäväni elämässä, kun äitiys on välillä tuntunut rankalta. Ystäväni ei ole koskaan pyytänyt, että toisin lahjoja, vaan hän on pyytänyt minua kylään. Silloinkin, kun kummitytön ensimmäisiä synttäreitä vietettiin, oli ystäväni ainoa pyyntö se, että tulisin käymään. Lahjaa hän ei missään vaiheessa edes maininnut, vaikka sellainen toki yhdessä toisen kummitädin kanssa hankittiin.
Että näin...
- pappi
Mielestäni on tärkeä muistaa, että kummi ei sitoudu esim. (kalliiseen) lahjanostorumbaan vuosiksi. Kummius käsitetään nykyään helposti liian materiaalisesti. Tärkeintä on, että kummi rukoilisi kummilapsensa puolesta eli olisi esirukoilija. Jos on luontevaa, kummi voisi myös joskus käydä esim. perhekirkossa kummilapsensa kanssa. Parikin kertaa voi olla hyvin merkittävä kokemus ja muisto lapselle sopivassa iässä. Joskus kummi on eräänlainen luottoaikuinen, jonka kanssa voi jakaa asioita paremmin kuin omien vanhempiensa kanssa varsinkin murrosiän kynnyksellä. On hienoa, jos rippilapsi voi tarvittaessa luottamuksellisesti turvautua kummiinsa. Hyvä, laadukas kirja on aina hyvä lahja. Tasokkaan rukouskirjan (esim. Owen-Collins: 2000 rukouksen vuotta) voi ostaa kaste- tai konfirmaatiolahjaksi, sellaisen arvo on pysyvä. Olisi tärkeää myös se, että kummi osallistuisi rippilapsensa konfirmaatiomessuun ja -juhlaan.
- HEL
Itse olen vuoden vanhan tytön kummi. Tytön sylikummit käyvät katsomassa tyttöä harvoin. Itse otan mielelläni tytön yökylään/menen hoitamaan, jos vanhemmat haluavat mennä kahdestaan esim. elokuviin. Olen hoitanut häntä MIELELLÄNI pienestä saakka. Kun kummitytön vanhemmat menivät naimisiin otin tytön "häälahjaksi" (tiesin etteivät he tarvitse häälahjaa, olihan tavaraa jo valmiiksi kahdesta asunnosta) hoitoon koko viikonlopuksi ja näin he saivat rauhassa viettää häänsä, kun tiesivät että hoidan tytön myös itse juhlassa ym.
Minusta on tärkeää, että kummityttöni kasvaessaan oppii tuntemaan minut ja voi puhua minulle asioista, joista ei ehkä äidille ja isälle voi puhua.
Toki olen ostanut ja tehnyt tytölle syntymäpäivä ja joululahjat, mutten mitään kauhean kallista. Ristiäislahja oli itse tehty talvihaalari, sillä sille oli tarvetta. Eikä lapsen vanhemmat ole minulta mitään vaatineetkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja17322259Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant749466Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.297450Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va796301SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1815924Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot344946HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1084600Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm984350Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo842022Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k771310