Autismi ja insesti

tärkeä aihe

Hei kaikille

Tahtoisin keskustelua/kokemuksia autisminkirjolaisilta, joita on lapsena käytetty seksuaalisesti hyväksi, minkä vuoksi autistiset piirteet ovat vahvistuneet aikuisuutta kohti mentäessä. Varsinkin niiden, jotka ovat jo saaneet käsiteltyä tätä hyvin vaikeata asiaa ammattilaisen kanssa ja valmiita puhumaan aiheesta julkisesti, kommentit olisiva kullan arvoisia.

Kiitos asiallisista kommentoinneista jo etukäteen.

7

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asperger-tyttö

      Täältä löytyisi yksi! Lopullinen diagnoosi vielä vähän auki, mutta ilmeisesti lievä-keskivaikea asperger dysfasia. Dysfasia tosin diagnosoitu jo 3-vuotiaana, mutta selvinnyt itelle vasta nytten..aspergeria kyllä epäilty jo vuosia sitten, mutta eipä vaan tippunut diagnoosia aiemmin. Soppaa tietysti mutkistanut tuo rankka insesti-tausta, jolla aina selitetty kaikki ongelmat... vuosia siis pyöritelty ties missä ilman kunnon tuloksia. Saa vaan nähdä, että miten tästä nyt sitten eteenpäin, kun kuntoutustuella olen, mutta traumatausta ja asperger ym. neurologiset sotkevat toisiaan sen verta pahasti, että tuntuu, että lääkärit ym. koheltajat kykenee vaan pyörittelemään päätään. Ei kuulemma aiemmin näkynyt tällaisia tapauksia, joten aika väliinputoajaolo nyt sitten..

    • Aspergerinfo

      Hei!

      Hienoa että jaksat kirjoittaa omakohtaisesta kokemuksestasi ja ylipäänsä että jaksat ottaa kantaa tähän tärkeään aiheeseen. Toivottavasti täältä löytyy joku, joka tahtoisi jakaa kokemuksia kanssasi.
      Insestitausta on niitä rankimpia mitä ihminen voi elämässään kokea. Tärkeää kaikille tuonkaltaista kokeneille olisi saada puhua asiasta ilman turhaa uhriksi joutuneen syyllistämistä.

      Voimia sinulle, kirjoittele lisää jos siltä tuntuu!

      • "Insestitausta on niitä rankimpia mitä ihminen voi elämässään kokea."

        Ja mistäs SINÄ voit tietää että on???? Siksikö että olet pikadiagnosoitu AS-palstan ääliö?


    • "..aspergeria kyllä epäilty jo vuosia sitten, mutta eipä vaan tippunut diagnoosia aiemmin."

      JA JÄLLEEN yksi pikadiagnosoitu lisää!

      Ai ei tippunut diagnoosia ja nyt kun tippui yksityiseltä lekurilta rahalla, niin parannuit ja pahat muistotkin pyyhkiytyivät pois muistista vai?

      • asperger-tyttö

        taitaa olla turha edes yrittää keskustella tällä palstalla, kun aina löytyy joku jonka on oltava pätemässä, vaikka kuinka olisi asiallinen aloitus...

        Sinulle as-palstanvihaaja: diagnoosini ei todellakaan ole mikään pika-diagnoosi, vaan on vaatinut kunnon neurologiset kartoitukset, joita edelleen syvennetään. Tippunut oli ehkä huono sanavalinta tuohon yhteyteen, mutta en todellakaan kuulu niihin, jotka metsästävät asperger-diagnoosia muotidiagnoosina. Lähisukulaisiini kuuluu sitä paitsi yksi diagnosoitu autismin kirjolainen ja myös useammalla muulla sukulaisella on selviä piirteitä, vaikkei diagnoosia olekaan. Sukulaisten kautta ja vanhojen tutkimustulosten, joita on kertynyt n. 50 sivua vuosien ajalta ja usemmalta asiantuntijalta, aspergerin mahdollisuutta alettiinkin miettimään.

        Parantunut en todellakaan ole mistään traumamuistoista, enkä asperger-diagnoosilla tule paranemaankaan. Asperger-diagnoosi vain auttaa suuntaamaan hoidon oikeisiin asioihin sekä selittää minulle itselleni, miksi olen sellainen kuin olen. Lisäksi tarvitsen diagnoosia opiskeluasioiden uudelleen järjestelyyn, vanhalla alalla kun en pysty enää jatkamaan.


      • ap./Aspergerinfo
        asperger-tyttö kirjoitti:

        taitaa olla turha edes yrittää keskustella tällä palstalla, kun aina löytyy joku jonka on oltava pätemässä, vaikka kuinka olisi asiallinen aloitus...

        Sinulle as-palstanvihaaja: diagnoosini ei todellakaan ole mikään pika-diagnoosi, vaan on vaatinut kunnon neurologiset kartoitukset, joita edelleen syvennetään. Tippunut oli ehkä huono sanavalinta tuohon yhteyteen, mutta en todellakaan kuulu niihin, jotka metsästävät asperger-diagnoosia muotidiagnoosina. Lähisukulaisiini kuuluu sitä paitsi yksi diagnosoitu autismin kirjolainen ja myös useammalla muulla sukulaisella on selviä piirteitä, vaikkei diagnoosia olekaan. Sukulaisten kautta ja vanhojen tutkimustulosten, joita on kertynyt n. 50 sivua vuosien ajalta ja usemmalta asiantuntijalta, aspergerin mahdollisuutta alettiinkin miettimään.

        Parantunut en todellakaan ole mistään traumamuistoista, enkä asperger-diagnoosilla tule paranemaankaan. Asperger-diagnoosi vain auttaa suuntaamaan hoidon oikeisiin asioihin sekä selittää minulle itselleni, miksi olen sellainen kuin olen. Lisäksi tarvitsen diagnoosia opiskeluasioiden uudelleen järjestelyyn, vanhalla alalla kun en pysty enää jatkamaan.

        Hei

        Kaikilla palstoilla on niitä, jotka tahtovat päteä ja alistaa toisia, muttei heistä kannata välittää vaan keskittyä omaan asiaansa, jota pitää tärkeänä. Saatko tarpeeksi tukea sinut diagnosoineelta taholta nykyisessä elämäntilanteessasi? Asperger-diagnoosia itsekin lähdin aikoinaan kartoittamaan vain sen vuoksi, että voisin saada tukea elämänhallintaani,muuten koko diagnoosilla ei minulle olisi ollut mitään sen kummempaa merkitystä.

        Jaksamista edelleen! Osasit kuvailla todella hyvin sen minkä vuoksi diagnosointi tiettyjen erityispiirteiden kyseessä ollessa joskus on tarpeellista.


    • Ássi56796787809

      Nyt on jo pidemmän aikaa tullut vastaan netissä paljon puhetta siitä kuinka nopealla tahdilla osa lääkäreistä leipoo aspergerin syndroomalaisia. Se menee suurinpiirtein näin joka kerta:
      Potilaalla on ollut jo pitkään mielenterveyden kanssa ongelmia ja ne on todettu olemassa oleviksi psykiatrin toimesta. potilas on kuitenkin lukenut AS-palstaa ja haluaakin olla aspergerin syndroomalainen koska on paljon kivempaa ja trendikkäänpää kertoa olevansa lahjakas aspergeriläinen, kuin mielenterveyspotilas.
      Sitten tämä potilas vaatimalla vaatii saada aspergerin syndrooma diagnoosia ja kun sitä ei kunnalliselta puolelta kovinkaan herkästi anneta, niin laukataan yksityiselle lääkäriasemalle hakemaan se kun sieltä sen yhdellä lääkärin tapaamiskerralla saa rahalla. Hurjaa touhua!

      Onhan se ihan tosia asia ettei aspergerin syndroomaa kukaan voi diagnosoida tunnissa, parissa. Mikä lääkäreihin on mennyt kun he sellaiseen kuitenkin ovat ryhtyneet? Kunhan kauhistelen......
      Ei kait kukaan pikadiagnoosin saanut todella pidä sitä OIKEANA diagnoosina????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe