Moniurahihnan vaihtoväli

TDIGolffari

Mikä mahtaa olla hihnan vaihtoväli Golf IV TDI moottorissa? Just huomasin että moniurahihna on yhdestä kohtaa rispaantunut. Hihnalla ajettu 48tkm / 2v
,valmistaja Gates

Jakohihna vaihdettu samaan aikaan ja sen luulisi kestävän sen 90tkm

35

17322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Golfari...

      Käy vaihdattaan hihna jos siinä on rispaantumista.
      kannattaa käyttää hihnoissa vaan laatutavaraa tai alkuperäisosia.

      • TSI Golfari

        Moniurahihna se laturinremmi kannattaa vaihtaa joka huollon yhteydessä.


      • Anonyymi
        TSI Golfari kirjoitti:

        Moniurahihna se laturinremmi kannattaa vaihtaa joka huollon yhteydessä.

        Ehkä Klongswagenissa mutta ei oikeissa autoissa. Vaihdatin Corollaan ensimmäisen kerran hiljan, oli ajettu 270 000 km.


    • aaatos118

      väitoväli 90 tkm tai 6 vuotta.

    • Heti heti

      Kannattaa vaihtaa heti, koska hihna pyörittää myös vesipumppua, ajo loppuu siihen kun hihna katkeaa ja moottori keittää ja kansipahvi palaa.

      • Anonyymi

        "Kannattaa vaihtaa heti, koska hihna pyörittää myös vesipumppua,"
        Ei pidä paikkaansa, jakohihna pyörittää vesipumppua.


      • Anonyymi

        Ai joka aamu ???


    • Golfari...

      Ei jumalauta sille ole määrätty mitään vaihtoväliä.
      Moniurahihna vaihdetaan ja tarkistetaan tarpeen vaatiessa.
      Resusella hihnalla ei kannata ajaa, joskin hihnan sisäpinnalla pienet poikittaishalkeamat eivät haittaa mitään.
      Vaihtamaan hihnaa ja heti jos rispaantumista esiintyy.
      Normaalisti hihna kestää kyllä jopa 50 000 km.

      • väärää säästöä!

        Eihän sille ole "määrätty" vaihtoväliä, mutta suositellaan vaihdettavaksi samalla kuin jakohihnakin. Jos haet Volkkarin varaosatiskiltä varaosapaketin jakohihnan vaihtoa varten, saat jakohihnan lisäksi paljon muutakin, kuten vesipumpun, hihnan kiristimen, ohjainpyöriä ym. Jakohihnalla on 2v takuu jos kaikki suositellut kilkkeet vaihdetaan. Mitään takuuta ei anneta jos muita osia ei vaihdeta samalla.

        Moniurahihnan vaihdon lykkääminen jakoihihnan vaihdon yhteydessä on silkkaa hulluutta ja säästöä aivan väärässä paikassa.
        Et tainnut tietääkään, että moniurahihnan katkeaminen saattaa aiheuttaa pahimmillaan moottorin täystuhon. Ai mitenkö? Siten, että katkeava moniurahihna pieksää hajalle muovisen jakohihnan kotelon ja palasia mene jakohihnan ja hihnapyörän väliin joka taas johtaa hihnan katkeamiseen ja nokka-akselin ajoituksen sekoamiseen.


      • Golfari...
        väärää säästöä! kirjoitti:

        Eihän sille ole "määrätty" vaihtoväliä, mutta suositellaan vaihdettavaksi samalla kuin jakohihnakin. Jos haet Volkkarin varaosatiskiltä varaosapaketin jakohihnan vaihtoa varten, saat jakohihnan lisäksi paljon muutakin, kuten vesipumpun, hihnan kiristimen, ohjainpyöriä ym. Jakohihnalla on 2v takuu jos kaikki suositellut kilkkeet vaihdetaan. Mitään takuuta ei anneta jos muita osia ei vaihdeta samalla.

        Moniurahihnan vaihdon lykkääminen jakoihihnan vaihdon yhteydessä on silkkaa hulluutta ja säästöä aivan väärässä paikassa.
        Et tainnut tietääkään, että moniurahihnan katkeaminen saattaa aiheuttaa pahimmillaan moottorin täystuhon. Ai mitenkö? Siten, että katkeava moniurahihna pieksää hajalle muovisen jakohihnan kotelon ja palasia mene jakohihnan ja hihnapyörän väliin joka taas johtaa hihnan katkeamiseen ja nokka-akselin ajoituksen sekoamiseen.

        Tottakai moniurahihna vaihdetaan aina jakoremmin yhteydessä kilkkeineen.

        Silti on hyvin epätoden-näköistä ,että moniurahihna kestää ajaa esimerkiksi 160 000 km elikkä saman mitä jakoremmi.
        Kyllä siinä välissä yksi moniurahihna ainakin menee.

        Sanoisin edelleen ettei moniurahihnan vaihtamisella ole mitään suoranaista aikaväliä.
        Hihnan kuntoa on syytä ajoittain tarkistella noin 10 000 km välein,varsinkin kun hihnalle tulee ikää.
        Jos hihnoja menee tai rikkoutuu tavallista tiheämmin ei asiat oo silloin muuten kunnossa.

        Kyllä teistä REPPANOISTA huomaa,että olette vielä kokenutta automiestä älyllisesti paljon jäljessä.
        Moni ei edes erota mikä on jakohihna ja mikä on moniurahihna ja niiden merkitys.
        Näin se vaan on täälläAASlassa nämä juitsut.

        Puhuit tuossa rikkoutuneen hihnan aiheuttamasta jakopäävauriosta totta toinen puoli,mutta yleisempää on ,että sinne hihnakoteloon saattaa "pompata" pieni kivi ja hihna vaurioituu. Loppu on sitten tuurinpeliä.
        Eihän se jakohihna nyt mitään muovia ole,järkeä kehiin.
        Miten muovinen jakohihna kestäisi jopa 45 asteen pakkasia? Höpö höpö.


      • 17+13
        väärää säästöä! kirjoitti:

        Eihän sille ole "määrätty" vaihtoväliä, mutta suositellaan vaihdettavaksi samalla kuin jakohihnakin. Jos haet Volkkarin varaosatiskiltä varaosapaketin jakohihnan vaihtoa varten, saat jakohihnan lisäksi paljon muutakin, kuten vesipumpun, hihnan kiristimen, ohjainpyöriä ym. Jakohihnalla on 2v takuu jos kaikki suositellut kilkkeet vaihdetaan. Mitään takuuta ei anneta jos muita osia ei vaihdeta samalla.

        Moniurahihnan vaihdon lykkääminen jakoihihnan vaihdon yhteydessä on silkkaa hulluutta ja säästöä aivan väärässä paikassa.
        Et tainnut tietääkään, että moniurahihnan katkeaminen saattaa aiheuttaa pahimmillaan moottorin täystuhon. Ai mitenkö? Siten, että katkeava moniurahihna pieksää hajalle muovisen jakohihnan kotelon ja palasia mene jakohihnan ja hihnapyörän väliin joka taas johtaa hihnan katkeamiseen ja nokka-akselin ajoituksen sekoamiseen.

        Niin on jakohihnalla 2-vuoden takuu,mutta onko moniurahihnalla?


      • et ole vakuuttava!
        Golfari... kirjoitti:

        Tottakai moniurahihna vaihdetaan aina jakoremmin yhteydessä kilkkeineen.

        Silti on hyvin epätoden-näköistä ,että moniurahihna kestää ajaa esimerkiksi 160 000 km elikkä saman mitä jakoremmi.
        Kyllä siinä välissä yksi moniurahihna ainakin menee.

        Sanoisin edelleen ettei moniurahihnan vaihtamisella ole mitään suoranaista aikaväliä.
        Hihnan kuntoa on syytä ajoittain tarkistella noin 10 000 km välein,varsinkin kun hihnalle tulee ikää.
        Jos hihnoja menee tai rikkoutuu tavallista tiheämmin ei asiat oo silloin muuten kunnossa.

        Kyllä teistä REPPANOISTA huomaa,että olette vielä kokenutta automiestä älyllisesti paljon jäljessä.
        Moni ei edes erota mikä on jakohihna ja mikä on moniurahihna ja niiden merkitys.
        Näin se vaan on täälläAASlassa nämä juitsut.

        Puhuit tuossa rikkoutuneen hihnan aiheuttamasta jakopäävauriosta totta toinen puoli,mutta yleisempää on ,että sinne hihnakoteloon saattaa "pompata" pieni kivi ja hihna vaurioituu. Loppu on sitten tuurinpeliä.
        Eihän se jakohihna nyt mitään muovia ole,järkeä kehiin.
        Miten muovinen jakohihna kestäisi jopa 45 asteen pakkasia? Höpö höpö.

        "Kyllä teistä REPPANOISTA huomaa,että olette vielä kokenutta automiestä älyllisesti paljon jäljessä.
        Moni ei edes erota mikä on jakohihna ja mikä on moniurahihna ja niiden merkitys.
        Näin se vaan on täälläAASlassa nämä juitsut.

        Puhuit tuossa rikkoutuneen hihnan aiheuttamasta jakopäävauriosta totta toinen puoli,mutta yleisempää on ,että sinne hihnakoteloon saattaa "pompata" pieni kivi ja hihna vaurioituu. Loppu on sitten tuurinpeliä.
        Eihän se jakohihna nyt mitään muovia ole,järkeä kehiin.
        Miten muovinen jakohihna kestäisi jopa 45 asteen pakkasia? Höpö höpö."

        Haukut kanssakeskustelijoita reppanoiksi ja kokenutta automiestä (tarkoittaen varmaankin itseäsi) älyllisesti paljon jälkeen jääneiksi, mutta et osaa edes lukea tai ymmärrä lukemaasi. Kommentointisi kohde ei kyllä mistään muovisesta hihnasta ole kirjoittanut .
        Tuolla ymmärryksellä jonka juuri kommentissasi paljastit, en sinuna paljon retostelisi julkisella keskustelupalstalla. Kerroit itsestäsi paljon enemmän kuin asiasta josta yritit.
        Tässä se teksti jota et kiihkoissasi osannut lukea/ymmätänyt:
        "Et tainnut tietääkään, että moniurahihnan katkeaminen saattaa aiheuttaa pahimmillaan moottorin täystuhon. Ai mitenkö? Siten, että katkeava moniurahihna pieksää hajalle muovisen jakohihnan kotelon ja palasia mene jakohihnan ja hihnapyörän väliin joka taas johtaa hihnan katkeamiseen ja nokka-akselin ajoituksen sekoamiseen."


      • osssss
        17+13 kirjoitti:

        Niin on jakohihnalla 2-vuoden takuu,mutta onko moniurahihnalla?

        Jos moniurahihna rivahtaa niin et varmasti saa takuuseen korjattua vaikka jakopäärepasta olisi kulunut vajaa 2-vuotta.
        Ei merkkiliike voi niin uusavuttomiakaan hyyssätä joka asiassa.


      • Kuka on aasi?

        "Siten, että katkeava moniurahihna pieksää hajalle muovisen jakohihnan kotelon ja palasia mene jakohihnan ja hihnapyörän väliin joka taas johtaa hihnan katkeamiseen ja nokka-akselin ajoituksen sekoamiseen."
        Virke on kieliopillisesti aivan oikein!


      • Huhhuh!

        Onpas tältä keskustelijalta mopo karannut täysin käsistä ja rakentavan keskustelun alkeetkin unohtuneet! Keskusteltava asia ei liene niin merkittävä, että noin vahvoja ilmaisuja muista keskustelijoista tarvitaan.


      • Et vakuuta sinäkään
        Kuka on aasi? kirjoitti:

        "Siten, että katkeava moniurahihna pieksää hajalle muovisen jakohihnan kotelon ja palasia mene jakohihnan ja hihnapyörän väliin joka taas johtaa hihnan katkeamiseen ja nokka-akselin ajoituksen sekoamiseen."
        Virke on kieliopillisesti aivan oikein!

        Ei se kotelo ole jakohihnan. Kyllä se jakohihnakotelo suojaa muutakin kuin pelkästään jakohihnan. Se on jakohihnakotelo.
        Siis väärin!!!!!!!!!!!!
        Täysin väärä taivutusmuoto.


      • ota opiksesi!
        Et vakuuta sinäkään kirjoitti:

        Ei se kotelo ole jakohihnan. Kyllä se jakohihnakotelo suojaa muutakin kuin pelkästään jakohihnan. Se on jakohihnakotelo.
        Siis väärin!!!!!!!!!!!!
        Täysin väärä taivutusmuoto.

        Ylläpito oli vakuuttunut siitä, että sinä olet epäasiallinen ja kaiken lisäksi väärässä ja poisti välistä räksytyksesi. Hyvä niin ja ota opiksesi!


      • AASIa viisaampi
        ota opiksesi! kirjoitti:

        Ylläpito oli vakuuttunut siitä, että sinä olet epäasiallinen ja kaiken lisäksi väärässä ja poisti välistä räksytyksesi. Hyvä niin ja ota opiksesi!

        "MUOVISEN JAKOHIHNAN kotelon". Pitää olla. Muovisen jakohihnakotelon.
        Kumpi tässä on?
        Muovinen jakohihna?
        Vai
        Jakohihnan kotelon?
        Tästä kyllä ymmärtää,että puhutaan muovisesta jakohihnasta.
        Muovisesta jakohihnasta joka on jossain kotelossa,ei selviä minkälaisessa kotelossa.


      • Kuka mitenkin
        AASIa viisaampi kirjoitti:

        "MUOVISEN JAKOHIHNAN kotelon". Pitää olla. Muovisen jakohihnakotelon.
        Kumpi tässä on?
        Muovinen jakohihna?
        Vai
        Jakohihnan kotelon?
        Tästä kyllä ymmärtää,että puhutaan muovisesta jakohihnasta.
        Muovisesta jakohihnasta joka on jossain kotelossa,ei selviä minkälaisessa kotelossa.

        "Tästä kyllä ymmärtää,että puhutaan muovisesta jakohihnasta.
        Muovisesta jakohihnasta joka on jossain kotelossa,ei selviä minkälaisessa kotelossa."
        Ymmärtää kuka mitenkin!
        Saivartelija ymmärtää kuten sinä. Meille muille asia on päivän selvää, että jakohihna pyörii muovikotelosa jonka moniurahihna voi vikaantuessaan rikkoa. Itse en usko alkuunkaan, että umpinaiseen jakohihnakoteloon voisi joutua kivi joka rikkoisi jakohihnan.
        Sinun pahin ongelmasi ei ole hihnan materiaali vaan kieroutunut suhtautuminen muihin keskustelijoihin. Tuolla asenteellasi olisi parempi jos pysyisit kokonaa poissa keskustelupalstoilta.


      • Bajis
        AASIa viisaampi kirjoitti:

        "MUOVISEN JAKOHIHNAN kotelon". Pitää olla. Muovisen jakohihnakotelon.
        Kumpi tässä on?
        Muovinen jakohihna?
        Vai
        Jakohihnan kotelon?
        Tästä kyllä ymmärtää,että puhutaan muovisesta jakohihnasta.
        Muovisesta jakohihnasta joka on jossain kotelossa,ei selviä minkälaisessa kotelossa.

        Ei se muovinen jakohihna kestä murtuu pakkasella.


      • Mitäkukakin
        Kuka mitenkin kirjoitti:

        "Tästä kyllä ymmärtää,että puhutaan muovisesta jakohihnasta.
        Muovisesta jakohihnasta joka on jossain kotelossa,ei selviä minkälaisessa kotelossa."
        Ymmärtää kuka mitenkin!
        Saivartelija ymmärtää kuten sinä. Meille muille asia on päivän selvää, että jakohihna pyörii muovikotelosa jonka moniurahihna voi vikaantuessaan rikkoa. Itse en usko alkuunkaan, että umpinaiseen jakohihnakoteloon voisi joutua kivi joka rikkoisi jakohihnan.
        Sinun pahin ongelmasi ei ole hihnan materiaali vaan kieroutunut suhtautuminen muihin keskustelijoihin. Tuolla asenteellasi olisi parempi jos pysyisit kokonaa poissa keskustelupalstoilta.

        Meneppäs ketjussa taaksepäin ja mieti kuka alkoi saivartelemaan...........


      • Anonyymi
        väärää säästöä! kirjoitti:

        Eihän sille ole "määrätty" vaihtoväliä, mutta suositellaan vaihdettavaksi samalla kuin jakohihnakin. Jos haet Volkkarin varaosatiskiltä varaosapaketin jakohihnan vaihtoa varten, saat jakohihnan lisäksi paljon muutakin, kuten vesipumpun, hihnan kiristimen, ohjainpyöriä ym. Jakohihnalla on 2v takuu jos kaikki suositellut kilkkeet vaihdetaan. Mitään takuuta ei anneta jos muita osia ei vaihdeta samalla.

        Moniurahihnan vaihdon lykkääminen jakoihihnan vaihdon yhteydessä on silkkaa hulluutta ja säästöä aivan väärässä paikassa.
        Et tainnut tietääkään, että moniurahihnan katkeaminen saattaa aiheuttaa pahimmillaan moottorin täystuhon. Ai mitenkö? Siten, että katkeava moniurahihna pieksää hajalle muovisen jakohihnan kotelon ja palasia mene jakohihnan ja hihnapyörän väliin joka taas johtaa hihnan katkeamiseen ja nokka-akselin ajoituksen sekoamiseen.

        Wikawagenissa näin voi käydä, ei oikeissa autoissa.


      • Anonyymi

        Kyllä kestää jopa 250 000 km apulaitehihnat. Riippuu paljon millaisissa olosuhteissa ajaa. Hiekkateitä ajellaan paljon, suolasohjoissa jne, lyhentää varmasti hihnojen käyttöikää


    • Ei paljon maksa,

      jos kerralla vaihtaa kaikki remmit.hihnat,kiristäjät ja vesipumpun siinä jo säästää työssä.

      • Bajis

        kustantaa VW:llä 550€. 2.0 TDI


      • eipä maksa paljon ei
        Bajis kirjoitti:

        kustantaa VW:llä 550€. 2.0 TDI

        Kallista on. Onneksi en omista vw:tä.


    • jag undrar

      Onko VW-hihnat noin lyhytikäisiä ?? Tojolla mennyt jo 180 tkm ja 8 vuotta ilman mitään oireita. Mutta jos moniurapyörät on sileämpää laatua, niin ei hihnatkaan rispaannu.

      • ...

        Hah hah klonks klonks


      • Koneinsinööri

        1.9 SDI moottorin laturi ot moniuahihna katkesi 261 tkm ajon jälkeen. Ikää hihnalla 16.5 vuotta. Merkki Gates. Käyn aamulla varaosaliikkeestä uuden vastaavan n.15 €. Vaihto korkeintaan 10 min.


    • 2005 otettu käyttöön

      Jakohihna 120000/km tai 6-vuotta. Samalla suositellaan moniurahihnan vaihtoa.

      Koko jakopääremontin hinta moniurahihnoineen, vesipumppuineen ymymym

      MERKKILIIKKEESSSÄ 460€.

      • Golfari...

        Se jolla vähäkään älyä on päässä vaihdattaa tuossa välissä yhden hihnan.
        No AASI menee samalla remmillä koko elämänsä.
        Tottakai se kannattaa muutaman kympin hihna vaihtaa jakopäärempan kanssa,sehän nyt on selvyys.
        Oletpa tosi älykäs kun tuollaisen hoksasit.


      • Anonyymi
        Golfari... kirjoitti:

        Se jolla vähäkään älyä on päässä vaihdattaa tuossa välissä yhden hihnan.
        No AASI menee samalla remmillä koko elämänsä.
        Tottakai se kannattaa muutaman kympin hihna vaihtaa jakopäärempan kanssa,sehän nyt on selvyys.
        Oletpa tosi älykäs kun tuollaisen hoksasit.

        Autossani on jakopäässä ketjuveto, ajettu vajaat 300 000 km ja menee lopunkin ajan (siis tietysti Toyota).


    • Anonyymi

      Harrikat on paskoja, kaikki.

    • Anonyymi

      Mitä vittua se keellekkään kuuluu paljonko ajan moniurahihnalla.Edellinen kesti 200000km heitin peräkontista uuden ja matka jatku toyota varis.

      • Anonyymi

        On auton merkkejä jossa tien päällä apulaitehihnan vaihto ei noin vain onnistu, jos auto pitäisi nostaa ylös. Siis vaikka varahihnat olisikin mukana. Ennen muinoin oli helppoa kun oli vain laturin hihna vaihdettava. Hihna oli hyvin käsillä ja helppo vaihtaa . Vanha hihna aina pidettiin varahihnana. Joku on sukkahousuistakin tehnyt hätäratkaisun laturin hihnan korvikkeeksi


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      102
      1660
    2. 210
      1517
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1010
    4. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      990
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      58
      825
    6. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      49
      771
    7. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      765
    8. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      725
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      712
    10. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      54
      712
    Aihe