Olen säilyttänyt tähän asti aina venettä (4.6m, 500 kg) pukkien päällä, mutta tilanne on muuttunut ja nyt pitää harkita veneen säilyttämistä trailerin päällä (siis venetraileri, ei satamatraileri).
Onko tuossa ongelmaa? Tekeekö huonoa jousille/renkaille? Pitääkö välillä siirrellä vähän ettei kuormita koko ajan samaa renkaiden kohtaa?
Veneen talvisäilytys trailerin päällä?
11
7149
Vastaukset
- merimiekkonen
Ota tunkki ja laita tiiliä tai harkkoja alle.. Vaikka laittaa 0.5cm irti traikusta, ja kumit tyhjenee niin lepää sitten päällä. Itse en suosittele renkaiden päällä talven kestävää taakkaa.
- ..)..
Viisi vuotta nykyinen vene ollut talvet tarikun päällä ja suurimman osan kesistäkin. Enpä ole mitään kumeissa huomannut. Tuntuu että UV-säteily turmelee kumeja enemmän kuin paino.
- Ei tarvitse nostoa
Olen aina ihmetellyt tuota asiaa miksi pitäisi muka nostaa traileri ylös. Itse en ole nostanut. Vene painaa moottorin kanssa 600 kiloa ja jo vuosia ollut talvet säilytyksessä renkaat maassa. Niinhän ne on suurin osa asuntovaunuistakin. Kesällä osa makaa Caravan-alueilla koko kesän ja suurin osa makaa talvet jossain laskettelukeskuksessa. Ja vaunu painaa vähintään sen saman. Ei ole mitään syytä kikkailla ja tehdä elämästä vaikeampaa kuin se on.
- Näin meillä käytetää
Miksi sitten tuossa vaunussa ovat nuo kääntyvät/tunkattavat jalat joka
nurkassa?
Laiskuuttako, jos ei viitsitä käyttää.
Aikaasmoista kiikkumista tuo oleskelu vaunussa ilman noita
tukia.
Kyllä tuo rengas/jousitus kärsii tuosta kuormasta.- ihme juttuja!
Olisko asuntovaunussa ne tukijalat siksi, ettei vetoaisa pomppaa taivastakohden kun harrastaa vaaka mamboa maman kanssa taka sängyssä??!?
Eipä sitä vaunuakaan ilmaan niillä nosteta!!!
Ite oon säilyttäny Finnsport 650AC jo 8vuotta talvet trailerilla ja yhden kesänki!! edelleen samat renkaat traikussa ku ostaessakin, vaikka satoja kilometrejä vedettykkin paattia!!??
- 12 vuotta trail....
Ei tee huonoa jousille/renkaille. Jos trailerissa on kumiset kölirullat, niin niitä on syytä katsella syksyllä.
- Älä sä lässytä
Kyllä maalaisjärjen käyttö tässäkin asiassa kannattaa. Kyllä se rassaa jousia ja iskareita jos 1/2 vuotta railerilla makaa satoja kiloja painoa paikallaan. Tunkatkaa rattaat irti maasta vaan ja pöllit railerin runkon alle.
- Hehe, vai vielä ylös
Asuntovaunun nurkassa olevat tunkattavat jalat on sitä varten että niillä vaunu säädetään vaakatasoon ja saadaan samalla vakautettua ettei heilu sisällä liikuttaessa. Ei niillä nosteta vaunua ylöspäin niin että renkaat ovat irti maasta. Vai oletko jossain niin nähnyt tehtävän?
- ---⛵---
Joku voi tokaista että hampaiden pesukin on turhaa - on hampaan siellä suussa ilman pesuakin. Sama logiikka tässä. Varmasti voi toimia ilman, mutta varmasti trailerin elinikää saa lisää laittamalla pönkät alle. Miksiköhän pelastuslaitoksen tankkiautossa käytetään pönkkiä tallissa? Siellä jousitusta kevennetään sen verran että autolla pääsee eteenpäin ilman toimenpiteitä.
- Tietoa ei luuloa
Jouset ja iskarit on rakennettu sitä kestämään tietty paino. Siksihän trailerille ilmoitetaan suurin sallittu paino. Miten te luulette että esim. auton jouset kestävät kun auton massa on päällä koko ajan ja auto vielä liikkuu paljon ja heiluu koko ajan.
Millä logiikalla saatte paikallaan seisovan massan olevan vaikeampaa kuin liikkuvan massan.
Miten asuntovaunu menee pilalle jousituksen osalta jos se on paikallaan kuin vedossa.
Miten traileri menee pilalle lasti päällä kun siihen on mitoitettu päälle esim. 800 kilon paino? Mitä enemmän painoa, sitä jäykemmät jouset ja iskarit.- Mace66
Mutta voihan olla niin että traileria ei ole suunniteltu kantamaan jatkuvaa satojen kilojen kuormaa, vaan se on tehty lähinnä siirtämään vene paikasta A paikkaan B. Toisin kuin esim. asuntovaunu ja myös auto jonka kantaa omaa painoaan koko ajan. Jouset voi olla tehty esim. metalliseoksesta joka väsyy jatkuvasta kuormasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3472784Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151026Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27944En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82923Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839