Turvonnut tulilisko

saippua

Mitenkähän saisin kuntoon tuliliskokoiraani, joka on turvonnut jo aivan muodottamaksi? Kutuajan turpoamisesta ei ole kyse, vaan nestetasapainohäiriöstä ilmeisesti.

Se liikkuu kyllä, ui ja kävelee, mutta kömpelösti. Entinen suursyömäri ei syö nyt kuin pari kertaa viikossa ja silloinkin vaan vähän. Ilmeisesti sillä ei ole kovia kipuja, ainakaan se ei vältä kosketusta tai liikkumista. Vaan mistäpä noiden tuskista tietää?

Osmoosillahan sammakkoeläintenkin iho toimii, kuinka siis saada neste pois eläimestä? Ei sitä voi suolavedessäkään kylvettää vai voiko? Terraarion vesi on mittausten mukaan puhdasta ja sopivan viileää, mikähän vedessä / ruokinnassa turvotuksen aiheuttaa? Eläimet syövät pakastettua kalaa ja hyönteisiä.

Entä jos katson parhaaksi lopettaa tuliliskon, miten sen teen? Kiehuvaan veteen? Kallo murskaksi? Eläimet ovat olleet minulla jo kohta neljä vuotta, eikä mieli tekisi lopettaa yhtäkään. Turvotusta on vain tällä yhdellä, muut kaksi ovat normaaleja, vilkkaita ja hyvinsyöviä.

6

720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anna

      ...sitä nuiji hengiltä. Meillä sama problema, Arska-poika turvonnut rajusti. Syö hyvin mutta kävelee ja etenkin ui miten sattuu! Meillä lämpötila kaikista virityksistä huolimatta korkea, n. 7c yli sopivan. *hävettää*

      Arskalla tosin "kutumerkit" vahvoina, olisikohan se sitä?

      Kerro ihmeessä kuinka liskosi tila etenee... Meilläkin kaksi muuta ihan normaaleja.

    • Erika

      Meidän koiras ainakin laihtuu aina ku tulee kutuaika! Naaraat turpoavat..

      Olen kuullut että tulilisko voi saada "ilmavaivoja" jos sille syöttää eläviä surviaisentoukkia.. Kokeille syöttää sille jotakin muuta, esim. pakastesurviaisia. Oletko varma ettei se ole päässyt syömään pikkukiviä? Voisiko sillä olla suolistotukos?

      Tuliliskoa ei voi laittaa suolaveteen koska myös ihmisen suolainen iho ärsyttää niiden herkkää ihoa!

      Voisin myös antaa sen paastoa viikon tai pari..

      Itse olen lopettanut tuliliskovauvoja (koska sisarukset olivat syönneet niiltä jalan tai pari)laittamalla ne paperin sisälle ja nujinnut ne kuoliaaksi. Kuolevat yhdestä kovasta iskusta. Kuullostaa minulta julmalta laittaa ne kiehuvaan veteen!

      Ehdotan että vaihdat ruokavaliota/annat sen paastota par viikkoa ja mietit vasta sitten tuliliskon lopettamista jos mikään ei auta ja se näyttää kipeältä ja kärsivältä.

      • hoax

        Tuliliskon laittaminen kiehuvaan veteen on varsin julmaa ja tuskallista eläimelle. Tässä on linkki, missä on kerrottu hyviä lopettamis tapoja kaloille, ehkä niitä voisi soveltaa, jos tilanne on niin paha että moiseen täytyy ryhtyä. :/ http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hyvia.php
        Toivottavasti tuliliskosi paranee!


    • Char

      Liskosi kärsii nestetasapainon järkkymisestä, koska sen oireena tunnetaan nimenomaan tämä liskon pullistuminen ylensyöneen näköiseksi..

      Ehdottaisin, että otat yhteyttä eläinlääkäriin, mutta valitettavasti ei ole montaakaan salamantereihin perehtynyttä, mutta esim. Johanna Rauliolle voi soittaa ja kysyä neuvoa.

      Vastaanotonnumeroa en muista juuri nyt ja en pääse käsiksi, mutta esim herppi.net palstalta saat sen kyllä tai täältäkin, kun olen paikassa missä voin sen etsiä (mailaa minulle, jos tarvitset numeroa). Herppisivuille pääset linkistä:

      http://www.herppi.net

      Myös näissä lopettamisasioissa kääntyisin eläinlääkärin puoleen.

      Mainittakoon myös, että salamanteri pystyy kasvattamaan raajansa (esim katkenneen jalan) takaisin, kun sitä pidetään lääkityksessä, että tynkä ei pääse tulehtumaan.

      • Anna

        Meidän Arskalla oli pahaa turvotusta... Tulin viime sunnuntaina mökiltä, ja... Noh, Arska on nyt sitten paremmilla jahtimailla. Lopetus oli nopsa ja kivuton. Minä en sitä tosin itse tehnyt. Ja kyllä muten illalla vielä itketti :(


      • Zuuls
        Anna kirjoitti:

        Meidän Arskalla oli pahaa turvotusta... Tulin viime sunnuntaina mökiltä, ja... Noh, Arska on nyt sitten paremmilla jahtimailla. Lopetus oli nopsa ja kivuton. Minä en sitä tosin itse tehnyt. Ja kyllä muten illalla vielä itketti :(

        Auts, otan osaa. :(

        No nyt tiedän mikä Arskalle tuli, kun siitä mainitsit.. :/

        Varmaan Arskallakin oli tuo mitä vastasin epäileväni, mutta turha sitä on niin pohtia enää, jos eläintä ei lähetetty EELA:n..

        Minkä ikäinen muuten Arska oli noin arvioituna..?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe