Turvonnut tulilisko

saippua

Mitenkähän saisin kuntoon tuliliskokoiraani, joka on turvonnut jo aivan muodottamaksi? Kutuajan turpoamisesta ei ole kyse, vaan nestetasapainohäiriöstä ilmeisesti.

Se liikkuu kyllä, ui ja kävelee, mutta kömpelösti. Entinen suursyömäri ei syö nyt kuin pari kertaa viikossa ja silloinkin vaan vähän. Ilmeisesti sillä ei ole kovia kipuja, ainakaan se ei vältä kosketusta tai liikkumista. Vaan mistäpä noiden tuskista tietää?

Osmoosillahan sammakkoeläintenkin iho toimii, kuinka siis saada neste pois eläimestä? Ei sitä voi suolavedessäkään kylvettää vai voiko? Terraarion vesi on mittausten mukaan puhdasta ja sopivan viileää, mikähän vedessä / ruokinnassa turvotuksen aiheuttaa? Eläimet syövät pakastettua kalaa ja hyönteisiä.

Entä jos katson parhaaksi lopettaa tuliliskon, miten sen teen? Kiehuvaan veteen? Kallo murskaksi? Eläimet ovat olleet minulla jo kohta neljä vuotta, eikä mieli tekisi lopettaa yhtäkään. Turvotusta on vain tällä yhdellä, muut kaksi ovat normaaleja, vilkkaita ja hyvinsyöviä.

6

782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anna

...sitä nuiji hengiltä. Meillä sama problema, Arska-poika turvonnut rajusti. Syö hyvin mutta kävelee ja etenkin ui miten sattuu! Meillä lämpötila kaikista virityksistä huolimatta korkea, n. 7c yli sopivan. *hävettää*

Arskalla tosin "kutumerkit" vahvoina, olisikohan se sitä?

Kerro ihmeessä kuinka liskosi tila etenee... Meilläkin kaksi muuta ihan normaaleja.

• Erika

Meidän koiras ainakin laihtuu aina ku tulee kutuaika! Naaraat turpoavat..

Olen kuullut että tulilisko voi saada "ilmavaivoja" jos sille syöttää eläviä surviaisentoukkia.. Kokeille syöttää sille jotakin muuta, esim. pakastesurviaisia. Oletko varma ettei se ole päässyt syömään pikkukiviä? Voisiko sillä olla suolistotukos?

Tuliliskoa ei voi laittaa suolaveteen koska myös ihmisen suolainen iho ärsyttää niiden herkkää ihoa!

Voisin myös antaa sen paastoa viikon tai pari..

Itse olen lopettanut tuliliskovauvoja (koska sisarukset olivat syönneet niiltä jalan tai pari)laittamalla ne paperin sisälle ja nujinnut ne kuoliaaksi. Kuolevat yhdestä kovasta iskusta. Kuullostaa minulta julmalta laittaa ne kiehuvaan veteen!

Ehdotan että vaihdat ruokavaliota/annat sen paastota par viikkoa ja mietit vasta sitten tuliliskon lopettamista jos mikään ei auta ja se näyttää kipeältä ja kärsivältä.

• hoax

Tuliliskon laittaminen kiehuvaan veteen on varsin julmaa ja tuskallista eläimelle. Tässä on linkki, missä on kerrottu hyviä lopettamis tapoja kaloille, ehkä niitä voisi soveltaa, jos tilanne on niin paha että moiseen täytyy ryhtyä. :/ http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hyvia.php
        Toivottavasti tuliliskosi paranee!

• Char

Liskosi kärsii nestetasapainon järkkymisestä, koska sen oireena tunnetaan nimenomaan tämä liskon pullistuminen ylensyöneen näköiseksi..

Ehdottaisin, että otat yhteyttä eläinlääkäriin, mutta valitettavasti ei ole montaakaan salamantereihin perehtynyttä, mutta esim. Johanna Rauliolle voi soittaa ja kysyä neuvoa.

Vastaanotonnumeroa en muista juuri nyt ja en pääse käsiksi, mutta esim herppi.net palstalta saat sen kyllä tai täältäkin, kun olen paikassa missä voin sen etsiä (mailaa minulle, jos tarvitset numeroa). Herppisivuille pääset linkistä:

http://www.herppi.net

Myös näissä lopettamisasioissa kääntyisin eläinlääkärin puoleen.

Mainittakoon myös, että salamanteri pystyy kasvattamaan raajansa (esim katkenneen jalan) takaisin, kun sitä pidetään lääkityksessä, että tynkä ei pääse tulehtumaan.

• Anna

Meidän Arskalla oli pahaa turvotusta... Tulin viime sunnuntaina mökiltä, ja... Noh, Arska on nyt sitten paremmilla jahtimailla. Lopetus oli nopsa ja kivuton. Minä en sitä tosin itse tehnyt. Ja kyllä muten illalla vielä itketti :(

• Zuuls
        Anna kirjoitti:

Meidän Arskalla oli pahaa turvotusta... Tulin viime sunnuntaina mökiltä, ja... Noh, Arska on nyt sitten paremmilla jahtimailla. Lopetus oli nopsa ja kivuton. Minä en sitä tosin itse tehnyt. Ja kyllä muten illalla vielä itketti :(

Auts, otan osaa. :(

No nyt tiedän mikä Arskalle tuli, kun siitä mainitsit.. :/

Varmaan Arskallakin oli tuo mitä vastasin epäileväni, mutta turha sitä on niin pohtia enää, jos eläintä ei lähetetty EELA:n..

Minkä ikäinen muuten Arska oli noin arvioituna..?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      147
      8803
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2579
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2377
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2371
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1813
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      36
      1199
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe