Viime talven aikana jänikset tai myyrät olivat järsineet vaahteroitani,vaikka ympärillä oli metalliverkko,olivatko kenties hypänneet verkon yli en tiedä.Miten voisin suojata vaahteroitani,lisäämällä verkon korkeutta? Onko muita konsteja? Muina talvina eivät ole syöneet vaikka verkko on ollut ympärillä,eikä viime talvikaan kovin runsas luminen ollut.
Vaahteroiden suojaus
3
1689
Vastaukset
- Konsteja????
Myyrät menee pienistäkin raoista hangen alla.Kesämökillä on katiskaverkkoa laitettu jokaisen (omena)puun ympärille ja silti on myyrät päässeet jyrsimään runkoja.Talvivalkosipulia olen istuttanut puiden juurille,mielestäni tehoaa myyriin,eikä tarvitse joka vuosi istutella,kun kasvaa tavallaan monivuotisena.
Jäniksille verkon korkeus tietenkin vaikuttaa ja yksi konsti on laittaa mustaherukan tai tuomenoksia suojeltavan puun runkoa vasten.
Hirville on tepsinyt jogurttipurkin sisään rautalangalla kiinnitetty voimakkaan hajuinen saippuan pala ja purkki alassuin roikkumaan puun oksasta.- Ruiskattara
Katiska verkko on liian suurisilmäistä myyriä vastaan. Ruokinta on halpa ja tehokas tapa estää jäniksiä syömästä puutarhakasveja.
- Moniaita konsteja
Jäniksille kunnon korkea verkko, myyriä varten pitää runko suojata erikseen. Rautakaupat myy valmiita runkosuojia, kekseliäs voi askarrella sopivan paksuisesta muoviputkesta itekkin.
Terve puu kun ehtii vähän isommaks, niin ei se ole moksiskaan pikku jyrsinnästä eikä sitten enää niin otuksille maistukkaan.
Tuosta ruokinnasta olen samaa mieltä. Perennat jätän talveksi törröttämään, ilosesti puput vetää nassuun etenkin siemenkodat. Kaupasta saa jyrsijän heinää, ei maksa paljon ja näkyy maistuvan. Verkot on vain omenapuun ja pensasmustikoiden ympärillä, muut marjapensaat ja vaahtera on saaneet olla ihan rauhassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1134304- 1503689
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah883435Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia392829- 1291730
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta371568Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141211Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191184Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221144Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421140