Luultavasti raskaana, mahdollisuudet pitää

ap..........

Hei,
Olen todennäköisesti raskaana, vaikka ikää on vain 17vuotta. Kuukautiset myöhässä 2vk, olen ollut yhdynnässä ilman ehkäisyä, mutta tiesimme poikaystäväni kanssa riskin, joten tästä ei tarvitse tulla valistamaan.
Olemme seurustelleet 2vuotta ja sopineet seurustelun alkuvaiheessa että jos '' vahinko'' sattuu, me pidämme lapsen. Se on meille tervetullut.

Itse asun omassa asunossa (vuokralla tosin), vanhempani eivät maksa vuokraani vaan itse maksan joka pennin, koulun ohella käyn myös töissä. Poikaystäväni asuu edelleen vanhempiensa kanssa vaikka onkin minua muutaman vuoden vanhempi.

Oma äitini on hössöttänyt kuinka ihanaa olisi saada lapsenlapsia, jolloin olen sanonut että alle 30vuotiaana niitä kyllä teen mahdollisesti.

Raskaustestiä ajattelin huomenna mennä ostelemaan ja saas nähä mitä näyttäää.. muilla vastaavia tilanteita?

10

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siljasd

      Heii (:

      Täällä on samassa tilanteessa elokuussa paininut kanssa 17-vuotias odottaja. Minulla oli sama periaate, että lapsen pidän kun riskin olen tietoisesti ottanut. (: Poikaystäväkin hetken mietittyään tottui ajatukseen ja on nyt aivan innolla mukana.

      Meillä vanhempani olivat kamalan alaihtelevaisia alussa. Välillä asian kanssa ei ollut mitään ongelmia kun taas seuraavana päivänä ei oisi sallinut minut hankkia lapsia vielä tässä iässä. Nykyään he ovat jo tottuneet ajatukseen ja äitini on innolla katsellut vauvan vaatteita ym kaupoista ja kirppareilta.

      Ajattelin, että jos kiinnostaa voitaisiin pitää yhteyttä facebookissa tai msn kautta? Varsinkin jos testi näyttää plussaa. (:
      Olen meinaan yrittänyt löytää samassa tilanteessa olevia jo jonkin aikaa kun tuntuu välillä yksinäiseltä vaikka tukijoukkojakin on. :/

    • casablancatar

      Niin...minä en kyllä ymmärrä miksi vanhemmat (jotka ovat kokeneet lapsi-arjen ja sen rankkuuden ja eläneet ja kokeneet muutaman vuoden enempi kuin heidän tyttärensä) eivät haluaisi että heidän ala-ikäiset lapsensa saavat lapsia...tosi kummallista... Miksi kummassa vanhemmat haluaisivat kannustaa lapsiaan opiskelemaan itselleen ammatin ilman huolta taloudellisesta puolesta ja katsomaan aikuisena millaisen kumppanin sitä oikeasti haluaa ja millaista elämää sitä oikeasti haluaa elää...

      Ai "sinulla oli periaate koska SINÄ olet riskin ottanut" etkö kertonut siis poikaystävällesi millä riskillä hän kanssasi sängyssä peuhaa?

      Että onnea vaan teille..kyllähän se lapsi on rakas ja tuo paljon vanhempiensa elämään mutta lapsikullat kun teillä ei ole oikeasta elämästä vielä mitään kokemusta eikä edes hajua mitä te haluatte elämältä...voi voi.. Noh,jokainen on vastuussa omasta elämästään..

    • siljasd

      No, en minä sitä kyllä ihan niin tarkoittanut. Jokainen saa ymmärtää miten haluaa.
      Yhdessä sinne sänkyyn mennään ja yhdessä se riski otetaan. Olemme keskustelleet aiheesta kyllä useasti aijemminkin mitä teemme jos vahinko sattuu. Ei ollut mikään minun salassa suunittelema asia. (:

      Tajuan kyllä, että kaikki eivät tätä ikinä tule sulattamaan ja jos olisin monta vuotta vanhempi olisin jo paljon viisaampi lasten suhteen. Ei sitä ikinä voi tietää. Jotkut eivät ikinä sovi äideiksi vaikka ovat kuinka vanhoja tahansa.

      • casablancatar

        en minä sanokkaan että vanhempana olisit parempi äiti ja olen sitä mieltä ettei kaikista ole ikinä äideiksi..mielestäni se ikä ei kenestäkään tee parempaa tai huonompaa vanhempaa..se mitä te "teinivanhemmat" ette tajua kun tästä asiasta puhutaan, on että kun teillä on NIIIIN paljon elämää vielä edessä ja niin paljon koettavaa, että miksi kiiruhtaa ja hommata se rankka lapsiarki väkisin siihen nuoruuteen mukaan... on turha mässäillä "voimmehan kokea kun lapset ovat aikuisia" koska ei se vaan ole sitten enää sama asia...monet kokemukset jäävät kokematta vain siksi kun et malttanut olla kiiruhtamatta aikuisten maailmaan.. Lapsi on rikkaus, itselläni niitä 2 ja ihania ja rakkaita ovat mutta sili en vaihtaisi pois niitä kokemuksia mitä nuorena sain ennen lapsia..ja silti tuntuu että jotain jäi kesken..ensimmäinen lapsi oli siis vahinko :)
        kun nyt katson itseäni 10 v taaksepäin, niin olen muuttunut niin paljon..ajatusmaailmani on muuttunut jopa 6 vuodessa... 6 v. sitten sanoin ettei koulutuksellani ole mitään merkitystä, kunhan vaan voin olla töissä josta saan sen verta rahaa että pystyn maksamaan kaiken tarvittavan..hohhoijjaa, nyt kun ajattelen asiaa niin haluan opiskella ja oppia lisää, haluan nauttia työstä mitä teen ja saada siitä kohtuullisen korvauksenkin..


      • Töpsötin
        casablancatar kirjoitti:

        en minä sanokkaan että vanhempana olisit parempi äiti ja olen sitä mieltä ettei kaikista ole ikinä äideiksi..mielestäni se ikä ei kenestäkään tee parempaa tai huonompaa vanhempaa..se mitä te "teinivanhemmat" ette tajua kun tästä asiasta puhutaan, on että kun teillä on NIIIIN paljon elämää vielä edessä ja niin paljon koettavaa, että miksi kiiruhtaa ja hommata se rankka lapsiarki väkisin siihen nuoruuteen mukaan... on turha mässäillä "voimmehan kokea kun lapset ovat aikuisia" koska ei se vaan ole sitten enää sama asia...monet kokemukset jäävät kokematta vain siksi kun et malttanut olla kiiruhtamatta aikuisten maailmaan.. Lapsi on rikkaus, itselläni niitä 2 ja ihania ja rakkaita ovat mutta sili en vaihtaisi pois niitä kokemuksia mitä nuorena sain ennen lapsia..ja silti tuntuu että jotain jäi kesken..ensimmäinen lapsi oli siis vahinko :)
        kun nyt katson itseäni 10 v taaksepäin, niin olen muuttunut niin paljon..ajatusmaailmani on muuttunut jopa 6 vuodessa... 6 v. sitten sanoin ettei koulutuksellani ole mitään merkitystä, kunhan vaan voin olla töissä josta saan sen verta rahaa että pystyn maksamaan kaiken tarvittavan..hohhoijjaa, nyt kun ajattelen asiaa niin haluan opiskella ja oppia lisää, haluan nauttia työstä mitä teen ja saada siitä kohtuullisen korvauksenkin..

        Aha, ja mikä jää kokematta? Känniääliöillat? Torilla hengailu? Sekavat ja tiuhaan vaihtuvat parisuhteet? Muuuta?
        Itse sain ensimmäiseni 17 vuotiaana ja toisen kun olin 19. Koulut on käyty siinä sivussa ja työelämässä ollut vanhempainvapaat poislukien. Lapset ovat nyt 20 ja 18.
        Terveitä ja hyväkäytöksisiä. Vanhin armeijassa ja sieltä pääsee tammikuussa pois takaisin työhön. Nuorempi asuu vielä kotona ja käy ammattikoulun viimeistä luokkaa.
        Mistään en koe jääneeni paitsi.
        Eikä tuo nyt niin ylivoimaisen raskas taakka ole ollut. Lapset antavat niin paljon enenmmän, kuin ottavat. Nuorena sitä jaksaa niin paljon paremmin, kuin vanhempana.
        Onnea vaan matkaan kaikille tuleville vanhemmille, ikään katsomatta!


    • .............

      Olin 17-vuotiaana lukiossa, joten lapset tein vasta 10 vuotta myöhemmin. Onneksi tuohon aikaan oli hyviä ehkäisyvälineitä. Nykyään on näköjään asiat huonommin, kun noita vahinkoja sattuu?

    • Niin siinä

      käy, kun liha heikko ja pylly valaton.

    • oma on surkea elämäs

      En tuollaisessa elämäntilanteessa edes ajattelisi pitäväni lasta.Sun ajatusmaailma on täysin lapsen kengissä.Sinä sen suurimman työn tulet ja joudut tekemään ja luopumaan...ukkos asuu vielä kotona ja nauttii vapaudesta kun sinä valvot vauvan kanssa ja kituutat tukien varassa.Onnea ja menestystä.

    • ei ruusunpunaa

      kannattaisko ihan oikeasti nuorten tyttöjen saada alkaa tutustumaan perhe-elämään esim jonkun toisen perheen kautta, jossa käytäisiin nuoren kanssa läpi esim. mitä kaikkea perheessä tehdään ja miten ja miksi. minkälaisia laskuja maksetaan ja kuinka suuria ja paljonko jää käteen rahaa/kk laskujen maksun JÄLKEEN.
      miten parisuhde muuttuu perheellistymisen jälkeen, mistä vanhemmat luopuvat lapsen ja perheen hyvinvoinnin vuoksi. mitä haittaa on alhaisesta koulutusasteesta.

      nuori näkisi mitä se perhe-elämä on IHAN OIKEASTI. riisuttaisiin ne vaaleanpunaiset lasit silmiltä ja nähtäisiin asioiden todellinen luonne sitä turhia kaunistelematta.
      ehkä tuolla tavalla ehkäistynä teinivanhemmuus ei olisi niin "suosittua"...

      • ........ap

        Tuttava perheilläni on lapsia. Juuri syntyneitä sekä vanhempia. Kyläilen usein, välillä olen yötä heidän luonaan. Tiedän että yö unet ovat vähissä, väsyttää, vauvalle voi tulla esim allergioita tai koliikkia. Rahaa ei paljoakaan tule, lapseen uppoaa rahaa paljon, juuri negatiivista kommenttia tulen saamaan ja niin ppois päin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      262
      2481
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1977
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe