Ajattelin välttyä ylimääräisiltä töiltä ja laitoin yliannoksen dieselpolttoaineen jäänestoa, kun varoitusvalo sopivasti syttyi muutama päivä sitten. Vedenerottimessa oli vettä noin 20mm ja jotenkin tuntui että otan riskin kun jäätymisenestoainetta polttoaineen sekaan laitan, mutta laitoin kuitenkin. Kun muutaman kymmenen kilometriä ajoin niin vedenilmaisimen varoitusvalo sammui. Kun tarkistin vedenerottimen, niin siellä ei vettä enää ollut ja polttoaine oli täysin puhtaan näköistä.
Toimiiko dieselin jäätymisenesto myös kovilla pakkasilla ja estääkö se veden kerääntymisen ja jäätymisen polttoainejärjestelmään? Jos jäätymisenestoaine poistaa veden vedenerottimesta, niin poistuuko vesi myös muualta polttoainejärjestelmästä?
Sopivasti syttyi "vedenerottimessa vettä" merkkivalo.
9
1509
Vastaukset
- a(2)
Kyylä se jäänesto poistaa veden kaikkialta, tai siis oikeasti sekoittaa dieseliin. Sinäällään olisi parempi poistaa vesi vedenerottimesta ihan oikeasti, niin ruiskulaitteet kuluisivat vähemmän.
- Ongelman ydin
Riippuu ongelmasta, yleensä se on kesälaadun sisältämät parafiinit yms. jotka hyhmääntyy ja tukkii filtterin... auttaako taikaliemet siihen, en usko ainakaan pieninä määrinä.
- Bensan vesi ei jäädy
Parafiini ei aiheuta vesiongelmaa. Vesi jäätyy riippumatta siitä että jahmettyykö parafiini vai ei. Lukemattomat ne kerrat kun dieselauto on jatkanut matkaa, kun polttoainesäiliöön on laitettu jäänestoa, ja silloin ei voi olla kysymys parafiinin kiteytymisestä. Jäätymisenestoaineilla voi olla pieni vaikutus parafiinin kiteytymiseen, mutta ei kuitenkaan merkittävä.
Bensiiniautojen polttoaineen joukossa olevan veden jäätymisiä en muista ainuttakaan sen jälkeen kun bensiiniin alettiin lisäämään alkoholia. Sitä ennen jäätyminen oli aika yleinen syy matkan keskeytymiseen bensiiniautoillakin. - Entisaikaa
Bensan vesi ei jäädy kirjoitti:
Parafiini ei aiheuta vesiongelmaa. Vesi jäätyy riippumatta siitä että jahmettyykö parafiini vai ei. Lukemattomat ne kerrat kun dieselauto on jatkanut matkaa, kun polttoainesäiliöön on laitettu jäänestoa, ja silloin ei voi olla kysymys parafiinin kiteytymisestä. Jäätymisenestoaineilla voi olla pieni vaikutus parafiinin kiteytymiseen, mutta ei kuitenkaan merkittävä.
Bensiiniautojen polttoaineen joukossa olevan veden jäätymisiä en muista ainuttakaan sen jälkeen kun bensiiniin alettiin lisäämään alkoholia. Sitä ennen jäätyminen oli aika yleinen syy matkan keskeytymiseen bensiiniautoillakin.Bensa-autoilla oli ongelmia kaasuttimien aikakaudella ja silloin ne oireili tyhjäkäynnin häviämisenä, ruiskujen myötä sai tenut unohtaa.
Dieselissä riittää että syksyllä suodatin "vesitetään" ja katsoo ettei tankkaa paikoissa missä tankkien huolto vaikuttaa huonolta (eikä silloin kun tankkiauto tuo juuri täydennystä asemalle=> säiliössä oleva vesi sekoittuu vähäksi aikaa polttoaineen sekaan)
Lisäaineilla saa vain commonrailit piloille. - Dieselmek
Entisaikaa kirjoitti:
Bensa-autoilla oli ongelmia kaasuttimien aikakaudella ja silloin ne oireili tyhjäkäynnin häviämisenä, ruiskujen myötä sai tenut unohtaa.
Dieselissä riittää että syksyllä suodatin "vesitetään" ja katsoo ettei tankkaa paikoissa missä tankkien huolto vaikuttaa huonolta (eikä silloin kun tankkiauto tuo juuri täydennystä asemalle=> säiliössä oleva vesi sekoittuu vähäksi aikaa polttoaineen sekaan)
Lisäaineilla saa vain commonrailit piloille.Vesipisara tuhoaa commonrailit paljon suuremmalla todennäköisyydellkä kuin dieselin jäänesto. Myös vedenerotin on havaittu yhdeksi commonrailtuhoojaksi - vedenerottimesta kun voi lähteä liikkeelle vettä mikä tuhoaa commonrailin. Lisäaineilla estetään vapaan veden kertyminen ja näin estetään commonrailien tuhoutuminen. Vapaa vesi dieselpolttoaineessa on diesellaitteiden suurin vaurioitumisriski.
- Ihan sama
Entisaikaa kirjoitti:
Bensa-autoilla oli ongelmia kaasuttimien aikakaudella ja silloin ne oireili tyhjäkäynnin häviämisenä, ruiskujen myötä sai tenut unohtaa.
Dieselissä riittää että syksyllä suodatin "vesitetään" ja katsoo ettei tankkaa paikoissa missä tankkien huolto vaikuttaa huonolta (eikä silloin kun tankkiauto tuo juuri täydennystä asemalle=> säiliössä oleva vesi sekoittuu vähäksi aikaa polttoaineen sekaan)
Lisäaineilla saa vain commonrailit piloille.Ei sillä ole mitään merkitystä onko kaasari tai ruisku. Samaan tapaan vesi putkiin jäätyy. Nykyisin bensiinissä on alkoholia mikä estää tehokkaasti veden jäätymisen putkistoihin.
- Tarkkailija
Ostin just Nesteeltä talvilaatua: ei jäädy, eikä hyydy. Kallista oli 1,599, mutta Teboililla, ABC:llä ja ST1:llä oli vain kesälaatua täällä pk-seudulla. Loppuviikoks on luvattu pakkasasteita ja tuolla maalla on näköjään viikonloppuna jopa -5.
On se kuitenkin halvempaa kuin hinausauto.- pyhmäää
Tyhmä,normi esim tb diesel kestää sen 15/25 pakkasta eli samepiste ja suodatettavuus.Noita kelejä saat odottaa(ja ei pari tuntia 25 pakkasta vielä riitä,kymmene ehkä jo)ps poro lisä,joka jo tuttu tallinnasta on n 5-7%
- Vesi jäätyy
Ei jäädy eikä hyydy, mutta polttoaineen seassa oleva vesi jäätyy jos ei käytetä dieseliin tarkoitettua jäänestoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2604596Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1323003Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit422770Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751749Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061604Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 551334
- 931245
- 471119
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2081116