Sopivasti syttyi "vedenerottimessa vettä" merkkivalo.

Vesivex

Ajattelin välttyä ylimääräisiltä töiltä ja laitoin yliannoksen dieselpolttoaineen jäänestoa, kun varoitusvalo sopivasti syttyi muutama päivä sitten. Vedenerottimessa oli vettä noin 20mm ja jotenkin tuntui että otan riskin kun jäätymisenestoainetta polttoaineen sekaan laitan, mutta laitoin kuitenkin. Kun muutaman kymmenen kilometriä ajoin niin vedenilmaisimen varoitusvalo sammui. Kun tarkistin vedenerottimen, niin siellä ei vettä enää ollut ja polttoaine oli täysin puhtaan näköistä.

Toimiiko dieselin jäätymisenesto myös kovilla pakkasilla ja estääkö se veden kerääntymisen ja jäätymisen polttoainejärjestelmään? Jos jäätymisenestoaine poistaa veden vedenerottimesta, niin poistuuko vesi myös muualta polttoainejärjestelmästä?

9

1473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a(2)

      Kyylä se jäänesto poistaa veden kaikkialta, tai siis oikeasti sekoittaa dieseliin. Sinäällään olisi parempi poistaa vesi vedenerottimesta ihan oikeasti, niin ruiskulaitteet kuluisivat vähemmän.

    • Ongelman ydin

      Riippuu ongelmasta, yleensä se on kesälaadun sisältämät parafiinit yms. jotka hyhmääntyy ja tukkii filtterin... auttaako taikaliemet siihen, en usko ainakaan pieninä määrinä.

      • Bensan vesi ei jäädy

        Parafiini ei aiheuta vesiongelmaa. Vesi jäätyy riippumatta siitä että jahmettyykö parafiini vai ei. Lukemattomat ne kerrat kun dieselauto on jatkanut matkaa, kun polttoainesäiliöön on laitettu jäänestoa, ja silloin ei voi olla kysymys parafiinin kiteytymisestä. Jäätymisenestoaineilla voi olla pieni vaikutus parafiinin kiteytymiseen, mutta ei kuitenkaan merkittävä.

        Bensiiniautojen polttoaineen joukossa olevan veden jäätymisiä en muista ainuttakaan sen jälkeen kun bensiiniin alettiin lisäämään alkoholia. Sitä ennen jäätyminen oli aika yleinen syy matkan keskeytymiseen bensiiniautoillakin.


      • Entisaikaa
        Bensan vesi ei jäädy kirjoitti:

        Parafiini ei aiheuta vesiongelmaa. Vesi jäätyy riippumatta siitä että jahmettyykö parafiini vai ei. Lukemattomat ne kerrat kun dieselauto on jatkanut matkaa, kun polttoainesäiliöön on laitettu jäänestoa, ja silloin ei voi olla kysymys parafiinin kiteytymisestä. Jäätymisenestoaineilla voi olla pieni vaikutus parafiinin kiteytymiseen, mutta ei kuitenkaan merkittävä.

        Bensiiniautojen polttoaineen joukossa olevan veden jäätymisiä en muista ainuttakaan sen jälkeen kun bensiiniin alettiin lisäämään alkoholia. Sitä ennen jäätyminen oli aika yleinen syy matkan keskeytymiseen bensiiniautoillakin.

        Bensa-autoilla oli ongelmia kaasuttimien aikakaudella ja silloin ne oireili tyhjäkäynnin häviämisenä, ruiskujen myötä sai tenut unohtaa.

        Dieselissä riittää että syksyllä suodatin "vesitetään" ja katsoo ettei tankkaa paikoissa missä tankkien huolto vaikuttaa huonolta (eikä silloin kun tankkiauto tuo juuri täydennystä asemalle=> säiliössä oleva vesi sekoittuu vähäksi aikaa polttoaineen sekaan)
        Lisäaineilla saa vain commonrailit piloille.


      • Dieselmek
        Entisaikaa kirjoitti:

        Bensa-autoilla oli ongelmia kaasuttimien aikakaudella ja silloin ne oireili tyhjäkäynnin häviämisenä, ruiskujen myötä sai tenut unohtaa.

        Dieselissä riittää että syksyllä suodatin "vesitetään" ja katsoo ettei tankkaa paikoissa missä tankkien huolto vaikuttaa huonolta (eikä silloin kun tankkiauto tuo juuri täydennystä asemalle=> säiliössä oleva vesi sekoittuu vähäksi aikaa polttoaineen sekaan)
        Lisäaineilla saa vain commonrailit piloille.

        Vesipisara tuhoaa commonrailit paljon suuremmalla todennäköisyydellkä kuin dieselin jäänesto. Myös vedenerotin on havaittu yhdeksi commonrailtuhoojaksi - vedenerottimesta kun voi lähteä liikkeelle vettä mikä tuhoaa commonrailin. Lisäaineilla estetään vapaan veden kertyminen ja näin estetään commonrailien tuhoutuminen. Vapaa vesi dieselpolttoaineessa on diesellaitteiden suurin vaurioitumisriski.


      • Ihan sama
        Entisaikaa kirjoitti:

        Bensa-autoilla oli ongelmia kaasuttimien aikakaudella ja silloin ne oireili tyhjäkäynnin häviämisenä, ruiskujen myötä sai tenut unohtaa.

        Dieselissä riittää että syksyllä suodatin "vesitetään" ja katsoo ettei tankkaa paikoissa missä tankkien huolto vaikuttaa huonolta (eikä silloin kun tankkiauto tuo juuri täydennystä asemalle=> säiliössä oleva vesi sekoittuu vähäksi aikaa polttoaineen sekaan)
        Lisäaineilla saa vain commonrailit piloille.

        Ei sillä ole mitään merkitystä onko kaasari tai ruisku. Samaan tapaan vesi putkiin jäätyy. Nykyisin bensiinissä on alkoholia mikä estää tehokkaasti veden jäätymisen putkistoihin.


    • Tarkkailija

      Ostin just Nesteeltä talvilaatua: ei jäädy, eikä hyydy. Kallista oli 1,599, mutta Teboililla, ABC:llä ja ST1:llä oli vain kesälaatua täällä pk-seudulla. Loppuviikoks on luvattu pakkasasteita ja tuolla maalla on näköjään viikonloppuna jopa -5.
      On se kuitenkin halvempaa kuin hinausauto.

      • pyhmäää

        Tyhmä,normi esim tb diesel kestää sen 15/25 pakkasta eli samepiste ja suodatettavuus.Noita kelejä saat odottaa(ja ei pari tuntia 25 pakkasta vielä riitä,kymmene ehkä jo)ps poro lisä,joka jo tuttu tallinnasta on n 5-7%


      • Vesi jäätyy

        Ei jäädy eikä hyydy, mutta polttoaineen seassa oleva vesi jäätyy jos ei käytetä dieseliin tarkoitettua jäänestoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      93
      4099
    2. 61
      3359
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      164
      3063
    4. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3024
    5. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2509
    6. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2326
    7. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      187
      2038
    8. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      28
      2024
    9. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      65
      1982
    10. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      95
      1403
    Aihe