Paniikkihäiriö ja liikunta

Tirinä

Kiinnostaisi tietää oletteko te muut paniikkihäiriöiset ahkeria liikkujia? Itsellä todella vaikeaa,koska inhoan hengästymistä ja hikoilua. Niistähän tulee mieleen kohtaus.

5

1712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23v.

      Minulla on auttanut se etten urheile yksin vaan poikaystävän kanssa. Silloin en pelkää että saan kohtauksen kesken urheilun. Minulla kohtauksiin on liittynyt juuri hengästyneisyyden tunnetta, mutta jos on hyvässä kunnossa, niin silloin ei hengästy niin helposti ja ehkä se auttaa hengittämisen säätelyynkin. Lenkkeilyä ja kuntosalia ollaan harrastettu pari kertaa viikossa tai kerran viikossa, ja muuten jumppaan kotona telkkaria katsellessa (jumppakeppi, hyppynaru ja painot). Kotona on turvallista jumpata eikä ala hermostuttaa.

      • Tirinä

        Se pelko kohtauksesta on pahin. Kaverin pitää kyllä olla vakaa, ettei pelästy jos ulkoilulenkki ei suju normaalisti. Pitää varmaan keksiä kaveri mukaan ulos.
        Kyllä minäkin jumppaan kotona ja se tuntuu ihan turvalliselta. Läski valloittaa vartalon ,jos ei mitenkään sitä rasita ja se ei ole toivottavaa.


    • lenkkari

      Aiemmin olin todella urheilullinen ja harrastin joukkuelajeja, mutta muutamana vuotena paniikkihäiriö oli niin paha ettei urheilu käynyt mielessäkään. Nyt mä olen kotona jumppailemalla ja crosstrainerilla pikkuhiljaa totutellut uudestaan liikunnan tuomiin kehontuntemuksiin ja kohottanut kuntoa. Alkuun mä sain kans käydä keskusteluja itseni kanssa ja muistuttaa itseäni jatkuvasti, että urheillessa nää tuntemukset ovat täysin normaaleja, eivätkä ne liity paniikkiin.

      Lopulta uskaltauduin siirtyä myös ulos lenkille. Mulle paras tekniikka on ollut sellainen "safety zonella" liikkuminen. Alkuun siis valitsin tästä ihan kodin läheltä lyhyen reitin, joka on mulle tuttu ja jonka koin kulkevan turvallisen etäisyyden päässä kotoa. Aivan pikkuhiljaa olen sitten yrittänyt lähteä kasvattamaan vauhtia, kuntoani, itseluottamustani ja siten tätä " turvallista reviiriä" :)

      Nyt sitten yhdistelen vaihtelevasti ulkona lenkkeilyä ja kotona treenailua 2-5x/viikko, toiveena olis että vielä joskus uskaltautuisi johonkin ryhmäliikuntaan tai joukkueeseen :)

    • Yksijollaonauttanut

      Itselläni poikkeavasti (?) olen kokenut liikunnan auttaneen paniikkihäiriöiden esiintyvyyteen l. mitä enemmän rasitan itseäni kohtuullisesti liikunnalla, sitä paremmin saan pidettyä paniikkikohtauksia aisoissa. Jos liikkumiseen ei tule yletöntä katkoa, saatan mennä pitkäänkin ilman kohtauksia. Näin olen itse ilman lääkkeitä saanut pidettyä ahdistukseni kurissa, stressiä alennettua ja mieleni tyynenä, mikä on taas johtanut siihen, että en ole saanut paniikkikohtauksia hetkeen. Viime vuonna esimerkiksi niitä tuli useampi, kun en päässyt loukkaantumisen takia liikkumaan juuri lainkaan.

      Tahdon tosin lisätä, että olemme kaikki yksilöitä. Minulla on ilmeisemmin hieman lievempi paniikkihäiriö (?) enkä koskaan ole tarvinnut esim. lääkitystä. Terapiassa käyn kyllä kohtausten takia, koska tasutalla on mm. lapsuudesta kumpuavaa ahdistusta, masennusta ja mitättömyyden tunnetta. Kärsin myös huonostä itsetunnosta.

      Itselläni liikkuminen on ollut muutoinkin yhteydessä stressinsietokykyyn, masennusherkkyyteen, ahdistuksen kasvamiseen jne. Jos en pääse liikkumaan, niin olo käy sietämättömäksi. Enkä puhu nyt mistään himoliikunnasta edes, käyn hölkkäämässä koirani kanssa 5-6 krt viikossa, ratsastamassa, tanssimassa zumbaa sekä pilateksessa.

    • Anonyymi

      Itse koen liikunnan auttaneen huomattavasti. Alkuun oli todella vaikea aloittaa jumpat kotona tai lähteä lenkille, mutta puolisoni kanssa se kynnys pieneni ja nyt käyn jopa yksin salilla välillä.
      Kohtauksia ei enää juurikaan tule ja ehkä tärkeintä en pelkää niitä enää, niin kun joskus kohtaus tulee niin se menee myös nopeasti ohi.
      Vähintään kaksi kertaa viikossa jumppaan kotona tai käyn salilla ja lisäksi lenkkeilen joka päivä. Hengästyminen helpotti myös aika nopeasti, varsinkin kun onnistuin lopettamaan tupakoinnin.
      Liikuntaa en kyllä uskalla enkä halua lopettaa koska koen sen auttaneen ja tekevän mulle hyvän olon.

      Ps. Joskus selailin paljon näitä keskusteluja etsien jotain parannus keinoa ja nyt olen onnellinen että voin tämän vinkin antaa joka auttoi minua. En usko että monikaan joka näissä asioissa pääsee elämässä eteenpäin niin enää uudestaan tulee näihin välttämättä kirjoittelemaan ja tuskin itsekään täällä hirveästi aikaa vietän mutta tässä minun vinkkini joka minua ainakin auttoi.
      Tsemppiä ja voimia kaikille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe