Perätön lastensuojeluilmoitus

ärsyyntynyt!

N.kuukausi sitten ovelle ilmestyi sosiaalipäivystys, syyksi sanoivat että lapsemme (1.5v) on itkenyt. Totesivat kaiken olevan ok, tuossa vaiheessa ajattelimme että nyt on joku naapuri erehtynyt, lapsi ei tuona päivänä ollut itkenyt oikeastaan yhtään, eli ei oikein mennyt ylihuolestuneen naapurin piikkiin. Ajattelimme että ovat erehtyneet, rapussamme asuu myös toinen lapsiperhe josta kuuluu sillointällöin pienen lapsen itkua.

Ei mennyt montaa päivää kun lastensuojelusta tuli kaksi virkailijaa käymään, ja kertoivat että joku on nimettömänä soittanut mielenterveyskeskukseen, sanonut että minä tapaan olla päivisin kännissä, ja lapsi yksin kotona. Tuo nyt ei todellakaan mene väärinkäsityksen tms piikkiin, vaan selvästi halutaan meille harmia. Eikö se nyt ole itsestäänselvyys että jos epäilet pienen lapsen olevan yksin kotona, niin soitetaan hätäkeskukseen, eikä mihinkään hiton mielenterveyskeskukseen! Kännissä olen ollut viimeksi ennen raskaaksi tuloa, eli reilusti yli kaksi vuotta sitten. Alkoholia en käytä ollenkaan, eikä ole mitään sairauttakaan miksi saattaisin vaikuttaa humalaiselta.Soittajasta ollaan aika varmoja, saimme tietää että iäkkään naapuripariskunnan tytär on töissä tuossa mielenterveyskeskuksessa, eli eiköhän joku heistä ole tuon soiton takana. Varsinkin tuon soiton jälkeen tuo pariskunta on meitä ruvennut kyttäämään. Lähes joka kerta kun rappuun tullaan, niin heidän kerroksessaan aukeaa ovi mutta kukaan ei tule rappuun. Mitä lie kuvittelevat kuulevansa/näkevänsä.

Lastensuojelusta totesivat myös että kaikki ok, mutta pitäisi ruveta käymään päihdekartoituksessa. Tänään olimme siellä ensimmäistä kertaa, ja nyt viimeistään varmistuttiin että pakkohan tässä on asianajajalta kysyä neuvoa. Pitäisi käydä keskustelemassa psyk.sair.hoitajan kanssa ainakin neljä kertaa, ja käydä labrassa. Maksa-arvot, huumetestit, verenkuva yms haluavat nähdä. Haluaa myös lukea potilastietomme. Mitä hittoa esim.huumetesti kertoo minun alkoholinkäytöstäni? Miksi poliisit eivät ole tulleet puhalluttamaan minua? Tuntuu niin nöyryyttävältä, miksi meidän pitäisi vakuutella kenellekkään yhtään mitään, kun mitään väärää emme ole tehneet. Potilastiedot ovat niin henkilökohtainen asia, että mitä ihmettä psyk.sair.hoitaja niillä tiedoilla tekee? Eipä sielläkään mitään salaista ole, mutta ahdistaa ajatuskin että joku täysin vieras, ei edes lääkäri, lueskelee sieltä mitä huvittaa.

Pahoittelen jos kirjoitan epäselvästi, ottaa niin päähän että ajatus katkeaa välillä. Soitan heti aamulla asianajajalle, tämä nyt olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten, mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan. Kaduttaa että lähdettiin mukaan tähän, eikös tuo ole aika yleisessä tiedossa että jos kerran lähtee mukaan tuohon sossurumbaan, niin heistä ei pääse eroon. Lapsella on todellakin kaikki hyvin, ihan tavallista perhe-elämää vietetään. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia ja mahd.vinkkejä miten toimia, kiitos!

261

21245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä :))

      Miten niin he vaativat terveystietonne luettavakseen!
      Eihän tietoja anneta edes toisille terveyskeskuksille tai sairaaloille, jollet ole antanut lupaa.
      Ei tuollaiseen varmastikaan ole pakko suostua.

      Eikö voisi tehdä poliisi-ilmoitusta aiheettomasta syytöksestä?

      Kerro mitä asianajajasi neuvoi. Pitäähän tällaisesta muittenkin tietää, sillä pahansuopia naapureita riittää.

      • laaaaaaaaaallaaaaaaa

        joo, nuo eivät todellakaan ole mitään pikkujuttuja. minun ENTINEN tuttavani otti oikein hetkittäiseksi elämäntyökseen tehtailla musta lastensuojeluilmoituksia, jopa enemmän kuin 3 kpl. syy ilmoituksissa oli joka kerran vaihteleva, mutta se idiootti kävi kuitenkin läpi kaikki mahdolliset syyt jotka voivat olla peruste ottaa lapsi huostaan. ja kyllä, syytä sillä ei ollut, kunhan halusi kiusata (liittyen meidän, siis minun ja sen, henkilökohtaisiin ongelmiin)!! mikäs sen parempi keino aiheuttaa toiselle ongelmia kuin tuollaset..ei jää kiinni eikä saa itselleen ongelmia. saatana.. mutta tosiaan, saatat todella joutua aikamoiseen rumbaan josta ei hevillä pääse eroon, etenkin jos ilmoitus ei jää vain siihen yhteen. tee ajoissa asialle jotain, sano vaikka naapureillesi siitä (jätä vaikka niiden postilaatikkoon lappunen tms.) jos olet varma että he ovat ilmoituksen takana. yleensä sossutantturoille on turha selittää että ilmoitukset on tehty kiusallaan, mua ne ei ainakaan uskoneet millään, sanoivat vain että sellaiset pilailmoitukset ovat harvinaisia!! ja, tosiaan, hyvin nöyryyttävää touhua olla sossuille vakuuttelemassa ja todistelemassa ties mitä. kesti kyllä pitkään päästä niistä! mutta siis vinkkini se että pidä ainakin huoli että jää vain siihen yhteen perättömään ilmoitukseen..


      • kyykyn alas kyykyyn

        hei otta lakimies meille aikuisen vammaisen kanssa sama juttu virkaholhojaa ja kyykytystä tein rikos ilmoituksen mutta kohta vuosi täynnä riitajatkuu


      • Kyynelten läpi .....

        Sosiaali toimisto yritti tappaa minut henkisesti kun alkoivat yrittään ottaa minulta tytön huostaansa . Kaikki alkoi siitä kun tytär silloin 16 vuotias ihastui poikaan ja muutti pojan luo eri kaupunkiin . Tytär ei kertonut kotona mitään . Yhtenä aamuna lähti kouluun ja iltapäivällä ei tullut kotiin jota aloin ihmettelemään . Tein hänestä katoamis ilmoituksen poliisille . Poliisit kai ilmoitti Sosiaaliin . Pian sosiaalista otettiin yhteyttä minuun . Minä en tiennyt mitään siitä pojasta jonka luo tytär meni . Olin ihan shokissa että tytto katosi . Sosiaali virkailija alkoi haukkumaan minua . Hän sanoi että sinä olet tietenkin hakannut tyttöä . Sanoin että en ole koskaan lyönyt häntä . Ja olen täysin raitis ja kunnollinen ihminen . Ja käyn kokopäivä töissä ja elätän yksin 2 lasta ja itseni . Sitten kuulin tytön ystävältä että minun tyttö on eri kaupungissa jonku pojan asunnossa . Ilmoitin sen sosiaaliin ja pyysin apua että joku sieltä lähtisi kanssani tapaamaan minun tyttöä ja sitä poikaa . En saanut ketään sieltä mukaani joten matkustin yksin . En kuitenkaan tavannut tytärtä siellä . Pian tuli kirje minulle että Sosiaali ottaa minun tytön kun en pysty huolehtimaan alaikåisetä tytöstä . Otin hyvän asianajajan josta jouduin itse maksamaan kulut . Mutta se kannatti . Oikeuden päätös oli että tytärtä ei oteta pois minulta . Nyt alkoi kuitenkin seuraava vaihe että saan tytön kotiin ja jatkamaan koulua . Tytär halusi vaihtaa koulua ja se onnistui hyvin . Hän jätti sen pojan eikä jatkanut seurustelua . Se oli tytön oma päätös . Aloittajalle annan neuvon . Älä koskaan luovuta . Taistele loppuun asti lapsestasi ! Minä en antanut periksi vaikka olin nääntyä suruun ja epätoivoon etsiessäni tytärtäni .


      • poltinkarva

        Ei potilastietoja ole pakko luovuttaa, mutta jos et kiltisti allekirjoita papereita, olet hyvin epäilyttävä ja sinulla on viranomaisten mielestä jotain karmeaa salattavaa. Kokemusta on, että sitten vasta alkaa myllytys.


      • Kyynelten läpi......

        VAROKAA HYVÄT IHMISET SOSIAALITYÖNTEKIJÖITÄ ! Olen vieläkin katkera mitä he saivat aikaan minulle . Tulen muistamaan sen niin kauan kuin elän . -----Voit lukea minun tapauksen Nimim. Kyynelten läpi....


      • mitä välii

        juuri näin


      • pahani julmu

        Harvinaisen lapselisen ja pöllö mies..enpä ihmettele jos sama uhkailu muiden kanssa että ilmoitus tehty.Onneks teidänlaisanne on vähemmän,,


      • kiusantekoa pahimmil

        Näitä tulee kun joku keksii vihassaan ilmoittaa.
        Mitäs teet, kun on sinun sana ja ilmoitus?
        Inhoittava ilmiö.
        Tämä ei pois-sulje aiheellisia juttuja.


      • Lastenhoitaja xxxx
        Kyynelten läpi ..... kirjoitti:

        Sosiaali toimisto yritti tappaa minut henkisesti kun alkoivat yrittään ottaa minulta tytön huostaansa . Kaikki alkoi siitä kun tytär silloin 16 vuotias ihastui poikaan ja muutti pojan luo eri kaupunkiin . Tytär ei kertonut kotona mitään . Yhtenä aamuna lähti kouluun ja iltapäivällä ei tullut kotiin jota aloin ihmettelemään . Tein hänestä katoamis ilmoituksen poliisille . Poliisit kai ilmoitti Sosiaaliin . Pian sosiaalista otettiin yhteyttä minuun . Minä en tiennyt mitään siitä pojasta jonka luo tytär meni . Olin ihan shokissa että tytto katosi . Sosiaali virkailija alkoi haukkumaan minua . Hän sanoi että sinä olet tietenkin hakannut tyttöä . Sanoin että en ole koskaan lyönyt häntä . Ja olen täysin raitis ja kunnollinen ihminen . Ja käyn kokopäivä töissä ja elätän yksin 2 lasta ja itseni . Sitten kuulin tytön ystävältä että minun tyttö on eri kaupungissa jonku pojan asunnossa . Ilmoitin sen sosiaaliin ja pyysin apua että joku sieltä lähtisi kanssani tapaamaan minun tyttöä ja sitä poikaa . En saanut ketään sieltä mukaani joten matkustin yksin . En kuitenkaan tavannut tytärtä siellä . Pian tuli kirje minulle että Sosiaali ottaa minun tytön kun en pysty huolehtimaan alaikåisetä tytöstä . Otin hyvän asianajajan josta jouduin itse maksamaan kulut . Mutta se kannatti . Oikeuden päätös oli että tytärtä ei oteta pois minulta . Nyt alkoi kuitenkin seuraava vaihe että saan tytön kotiin ja jatkamaan koulua . Tytär halusi vaihtaa koulua ja se onnistui hyvin . Hän jätti sen pojan eikä jatkanut seurustelua . Se oli tytön oma päätös . Aloittajalle annan neuvon . Älä koskaan luovuta . Taistele loppuun asti lapsestasi ! Minä en antanut periksi vaikka olin nääntyä suruun ja epätoivoon etsiessäni tytärtäni .

        Kelle vaan voi yhtäkkiä sattua jotakin yllättävää kuten edelliselle kirjoittajalle . Pitää toimia vaan järkevästi surunkin keskellä . Sosiaalin virkailijat pitäs auttaa ihmisiä hädän keskellä eikä alkaa syyttelemään kun eivät tiedä mitään asioista . Jos itse olisin töissä sosiaalissa niin ensin kuuntelisin mitä ihmisillä on huolena . Sitten keskustelisin mistä aloitettais apu . Yrittäisin tukea ihmistä kuka tulee hakemaan apua sieltä . Valitettavasti olen eri ammatissa . Olen kyllä auttanut nykyisessä virassa monia perheitä .


      • Turpiin vaan

        Todella hyvä juttu. Sossun akoille kuuluu antaa opetus. Niillä on liikaa valtaa ja se tekee niistä vittumaisia. Niitä pitää muistuttaa että takaskin voidaan antaa. Kaikkea paskaa ei tarvi niellä!!!


      • viorejgioerjgoi

        Hyvä!Hampaat kurkkuun ja sitten kysytään niin saadaan vastauksia.Ei niitä minkään asianajajan kanssa saa...Turpaan vaan niin että tukka lähtee!!!


      • jii711
        kyykyn alas kyykyyn kirjoitti:

        hei otta lakimies meille aikuisen vammaisen kanssa sama juttu virkaholhojaa ja kyykytystä tein rikos ilmoituksen mutta kohta vuosi täynnä riitajatkuu

        aina olen ihmetellyt tätä lasten huostaan ottoa eikö valtiolla ole tärkeämpää tekemistä ja niillä ihmisillä jotka ovat sosiaalivirastossa töissä. Tarkkailijoita tarvittaisiin enemmän esim vanhainkoteihin kun meidän tietokantaa tapetaan nälkään ja janoo sekä makuu haavoihin

        ottaisin mielelläni kauniiseen kotiini sijaisvanhempana avun tarvitsijoita mutta totesin etten halua pikkumaisia tarkkailijoita syynäämään kotiani

        ja kun näitä sosiaali tapauksia kuuntelee totean vain ettei vanhemmuutta tueta neuvota ja aikuisia kasvateta eikö sosiaalipuolen ihmisten pitäisi olla ihmisille eikä laitoksille


      • Karibia

        Olet ihan kipee tyyppi ja ilmeisesti nuo jutut eivät olleet perättömiä. (:


      • pure siitä

        Voi yhden kerran.
        Ihan siis oikeasti haluat että tällainen ketju jatkuu.
        Opetat lapsellesi toimintatavat. Lapsesi syrjäytyy ennenkuin koulua aloittaa.

        Itsellä oli köyhät mutta kiltit vanhemmat. Kun itse oivalsin, että halua pois tästä niin opiskelin ihan sikana ja pääsin pois. Olen nyt akateemisesti koulutettu..
        Mutta sinä olet asettanut toimintatavat. Lapsesi ei ole ikinä mahdollista päästä pois siitä minkä sinä koet normaalina, mutta hän välttämättä ei.

        Miksi ihmeessä olet tehnyt lapsen, kun tällaiset toimintatavat on hänen tulevaisuuttaan.

        Lapsesi ei ikinä pääse pois. Jos h än haluaa, hänet hakataan, näin voi päätellä tästä viestistä.

        Ikinä ei pääse pois tästä helvetistä.


      • Häh-häh,

        mä nautin, hunajata silmilleni :D


      • strhserth
        mitä välii kirjoitti:

        juuri näin

        Ottakaa huomioon että sosiaaliviranomaisten vika ei ole, jos he tutkivat perhettä mistä on tehty ilmoitus. Sosiaaliviranomaiset ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja tekevät vain työtään.

        Yleensä syytön syytetty pystyy todistamaan syyttömyytensä.


      • Hyvää työtä tekevät
        strhserth kirjoitti:

        Ottakaa huomioon että sosiaaliviranomaisten vika ei ole, jos he tutkivat perhettä mistä on tehty ilmoitus. Sosiaaliviranomaiset ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja tekevät vain työtään.

        Yleensä syytön syytetty pystyy todistamaan syyttömyytensä.

        Aivan. Olisiko parempi, etteivät he tekisi työtään ja lapsille oikeasti tapahtuukin sitten kaikkea pahaa??? Itse olen huostaanotettu pienenä ja olen onnellinen siitä, että naapurit puuttuivat asiaan ja minä pääsin lastenkotiin sieltä helvetistä, jossa asuin 5v saakka.


      • kuoliaaksinauraja

        "Ainoastaan uhkailu ja väkivalta auttaa selvittämään asiat."

        Käytät tätä strategiaa varmaan sitten kotioloissakin? Vaimo tukee väkivallan ja uhkailun takia? :DD

        Et ole sitten tajunnut vielä itsekään, miksi sinusta on tehty lastensuojeluilmoitus?

        Kaikenlaisia kilahtaneita sitä onkin. Varmaan pysytte poliisin ja sossun kirjoissa lopun ikäänne.


      • Tuki Peru S vaaleiss
        laaaaaaaaaallaaaaaaa kirjoitti:

        joo, nuo eivät todellakaan ole mitään pikkujuttuja. minun ENTINEN tuttavani otti oikein hetkittäiseksi elämäntyökseen tehtailla musta lastensuojeluilmoituksia, jopa enemmän kuin 3 kpl. syy ilmoituksissa oli joka kerran vaihteleva, mutta se idiootti kävi kuitenkin läpi kaikki mahdolliset syyt jotka voivat olla peruste ottaa lapsi huostaan. ja kyllä, syytä sillä ei ollut, kunhan halusi kiusata (liittyen meidän, siis minun ja sen, henkilökohtaisiin ongelmiin)!! mikäs sen parempi keino aiheuttaa toiselle ongelmia kuin tuollaset..ei jää kiinni eikä saa itselleen ongelmia. saatana.. mutta tosiaan, saatat todella joutua aikamoiseen rumbaan josta ei hevillä pääse eroon, etenkin jos ilmoitus ei jää vain siihen yhteen. tee ajoissa asialle jotain, sano vaikka naapureillesi siitä (jätä vaikka niiden postilaatikkoon lappunen tms.) jos olet varma että he ovat ilmoituksen takana. yleensä sossutantturoille on turha selittää että ilmoitukset on tehty kiusallaan, mua ne ei ainakaan uskoneet millään, sanoivat vain että sellaiset pilailmoitukset ovat harvinaisia!! ja, tosiaan, hyvin nöyryyttävää touhua olla sossuille vakuuttelemassa ja todistelemassa ties mitä. kesti kyllä pitkään päästä niistä! mutta siis vinkkini se että pidä ainakin huoli että jää vain siihen yhteen perättömään ilmoitukseen..

        Tässä olisi rajua asiaa huostaanotosta ja viranomaisten mielivallasta joka on soluttautunut ylimpiin oikeusasteisiin.

        http://vanhemmat.com/


      • ömmöm
        Kyynelten läpi ..... kirjoitti:

        Sosiaali toimisto yritti tappaa minut henkisesti kun alkoivat yrittään ottaa minulta tytön huostaansa . Kaikki alkoi siitä kun tytär silloin 16 vuotias ihastui poikaan ja muutti pojan luo eri kaupunkiin . Tytär ei kertonut kotona mitään . Yhtenä aamuna lähti kouluun ja iltapäivällä ei tullut kotiin jota aloin ihmettelemään . Tein hänestä katoamis ilmoituksen poliisille . Poliisit kai ilmoitti Sosiaaliin . Pian sosiaalista otettiin yhteyttä minuun . Minä en tiennyt mitään siitä pojasta jonka luo tytär meni . Olin ihan shokissa että tytto katosi . Sosiaali virkailija alkoi haukkumaan minua . Hän sanoi että sinä olet tietenkin hakannut tyttöä . Sanoin että en ole koskaan lyönyt häntä . Ja olen täysin raitis ja kunnollinen ihminen . Ja käyn kokopäivä töissä ja elätän yksin 2 lasta ja itseni . Sitten kuulin tytön ystävältä että minun tyttö on eri kaupungissa jonku pojan asunnossa . Ilmoitin sen sosiaaliin ja pyysin apua että joku sieltä lähtisi kanssani tapaamaan minun tyttöä ja sitä poikaa . En saanut ketään sieltä mukaani joten matkustin yksin . En kuitenkaan tavannut tytärtä siellä . Pian tuli kirje minulle että Sosiaali ottaa minun tytön kun en pysty huolehtimaan alaikåisetä tytöstä . Otin hyvän asianajajan josta jouduin itse maksamaan kulut . Mutta se kannatti . Oikeuden päätös oli että tytärtä ei oteta pois minulta . Nyt alkoi kuitenkin seuraava vaihe että saan tytön kotiin ja jatkamaan koulua . Tytär halusi vaihtaa koulua ja se onnistui hyvin . Hän jätti sen pojan eikä jatkanut seurustelua . Se oli tytön oma päätös . Aloittajalle annan neuvon . Älä koskaan luovuta . Taistele loppuun asti lapsestasi ! Minä en antanut periksi vaikka olin nääntyä suruun ja epätoivoon etsiessäni tytärtäni .

        olenko ainut joka ei tajua miksi lähes täysi-ikäisiä edes pitää ottaa huostaan -.-


      • fiksumpi ..

        Oletpas tosi kova jätkä kun naisia uhkailet..sun aivotoiminta o..


      • 2 lapsen äiti
        ömmöm kirjoitti:

        olenko ainut joka ei tajua miksi lähes täysi-ikäisiä edes pitää ottaa huostaan -.-

        Kai siksi ne haluaa lähes täysi-ikäisiä ottaa huostaan kun alaikäiset ei saa harrastaa sexiä . Se ikäraja on vissiin 18 vuotta . Ja jos lapsi jättää koulun ja ei ole töissä missään niin sekin voi olla yksi syy huostaanotossa .


      • trollin paljastaja
        fiksumpi .. kirjoitti:

        Oletpas tosi kova jätkä kun naisia uhkailet..sun aivotoiminta o..

        taisi käydä toisinpäin eli sossun täti veteli pitkin korvia :)


      • PikkuMyy- Ylöjärvi
        laaaaaaaaaallaaaaaaa kirjoitti:

        joo, nuo eivät todellakaan ole mitään pikkujuttuja. minun ENTINEN tuttavani otti oikein hetkittäiseksi elämäntyökseen tehtailla musta lastensuojeluilmoituksia, jopa enemmän kuin 3 kpl. syy ilmoituksissa oli joka kerran vaihteleva, mutta se idiootti kävi kuitenkin läpi kaikki mahdolliset syyt jotka voivat olla peruste ottaa lapsi huostaan. ja kyllä, syytä sillä ei ollut, kunhan halusi kiusata (liittyen meidän, siis minun ja sen, henkilökohtaisiin ongelmiin)!! mikäs sen parempi keino aiheuttaa toiselle ongelmia kuin tuollaset..ei jää kiinni eikä saa itselleen ongelmia. saatana.. mutta tosiaan, saatat todella joutua aikamoiseen rumbaan josta ei hevillä pääse eroon, etenkin jos ilmoitus ei jää vain siihen yhteen. tee ajoissa asialle jotain, sano vaikka naapureillesi siitä (jätä vaikka niiden postilaatikkoon lappunen tms.) jos olet varma että he ovat ilmoituksen takana. yleensä sossutantturoille on turha selittää että ilmoitukset on tehty kiusallaan, mua ne ei ainakaan uskoneet millään, sanoivat vain että sellaiset pilailmoitukset ovat harvinaisia!! ja, tosiaan, hyvin nöyryyttävää touhua olla sossuille vakuuttelemassa ja todistelemassa ties mitä. kesti kyllä pitkään päästä niistä! mutta siis vinkkini se että pidä ainakin huoli että jää vain siihen yhteen perättömään ilmoitukseen..

        Tarinasi on surullista kuultavaa,mutta niin totta meidän Oikeistovaltiossa =( Kun lain mukaan syyllinen on syytön,knnes toisin todistetaan,mutta LASTENSUOJELUSSA se menee päin vastoin! Suomi on saanut näistä tuokioita myös Euroopanihmisoikeustuomioistuimesta,mutta Suomi ei ota kanta niihin,eikä muuta toimintatapojaan.
        On olemassa myös Tiedonsiirron valvomaton tie. Se mikä Lastensuojelun työntekijöille on salassa pidettävää ja niitä ei saa kertoa missään nimessä eteenpäin vanhempana/huoltajana. On LST:n työntekijöiden mahdollisuus jakaa tietoa ns. harkinnan varaisesti esimerkiksi talomiehelle,jos asunnon ovea ei avata,voidaan kertoa Huolesta lapsiin. Pyydettäessä eri instansseista asiapapereita perheestäsi,voidaan taas kertoa Huoliperiaatteesta ja LAKI vaatii rangaistuksen halla antamaan ne viranomaisille...Mutta jos SINÄ huoltajana pyydät asiakirjoja,muistiinpanoja,päätöksiä,suunnitelmia nähtäväksesi...ei niitä ole "pakko" toimittaa kuin niiltä osin,kuin työntekijä katsoo sinun tarvitsevan tietää. (toki lakihan velvoittaa ne sinulle antamaan) Jos siitä nostat metelin,pyydät oikaisua virhelausuntoihin,et taatusti niitä saa lähivuosina...(huostaanoton suunnittelu tai lopettaminen voivat joutua syyniin)
        Että kyllä kannattee olla ylpeä Suomalainen.


      • Surullista luettavaa
        Tuki Peru S vaaleiss kirjoitti:

        Tässä olisi rajua asiaa huostaanotosta ja viranomaisten mielivallasta joka on soluttautunut ylimpiin oikeusasteisiin.

        http://vanhemmat.com/

        Noilla sivustoilla on paljon naisiin kohdistuvia vihapuheita. Ja viranomaisten herjaamisia. Kaikenlainen mielenterveyden järkkyminen hehkuu kirjoittajien tasapainottomista kirjoitelmista.


      • Anonyymi
        Kyynelten läpi ..... kirjoitti:

        Sosiaali toimisto yritti tappaa minut henkisesti kun alkoivat yrittään ottaa minulta tytön huostaansa . Kaikki alkoi siitä kun tytär silloin 16 vuotias ihastui poikaan ja muutti pojan luo eri kaupunkiin . Tytär ei kertonut kotona mitään . Yhtenä aamuna lähti kouluun ja iltapäivällä ei tullut kotiin jota aloin ihmettelemään . Tein hänestä katoamis ilmoituksen poliisille . Poliisit kai ilmoitti Sosiaaliin . Pian sosiaalista otettiin yhteyttä minuun . Minä en tiennyt mitään siitä pojasta jonka luo tytär meni . Olin ihan shokissa että tytto katosi . Sosiaali virkailija alkoi haukkumaan minua . Hän sanoi että sinä olet tietenkin hakannut tyttöä . Sanoin että en ole koskaan lyönyt häntä . Ja olen täysin raitis ja kunnollinen ihminen . Ja käyn kokopäivä töissä ja elätän yksin 2 lasta ja itseni . Sitten kuulin tytön ystävältä että minun tyttö on eri kaupungissa jonku pojan asunnossa . Ilmoitin sen sosiaaliin ja pyysin apua että joku sieltä lähtisi kanssani tapaamaan minun tyttöä ja sitä poikaa . En saanut ketään sieltä mukaani joten matkustin yksin . En kuitenkaan tavannut tytärtä siellä . Pian tuli kirje minulle että Sosiaali ottaa minun tytön kun en pysty huolehtimaan alaikåisetä tytöstä . Otin hyvän asianajajan josta jouduin itse maksamaan kulut . Mutta se kannatti . Oikeuden päätös oli että tytärtä ei oteta pois minulta . Nyt alkoi kuitenkin seuraava vaihe että saan tytön kotiin ja jatkamaan koulua . Tytär halusi vaihtaa koulua ja se onnistui hyvin . Hän jätti sen pojan eikä jatkanut seurustelua . Se oli tytön oma päätös . Aloittajalle annan neuvon . Älä koskaan luovuta . Taistele loppuun asti lapsestasi ! Minä en antanut periksi vaikka olin nääntyä suruun ja epätoivoon etsiessäni tytärtäni .

        Tuollaisesta saa,ja pitää tehdä rikosilmoitus!

        Kysy niiltä sosiaaliviranomaisilta, että mitähän Suomen laki on mieltä puheistanne?


      • Anonyymi
        Kyynelten läpi ..... kirjoitti:

        Sosiaali toimisto yritti tappaa minut henkisesti kun alkoivat yrittään ottaa minulta tytön huostaansa . Kaikki alkoi siitä kun tytär silloin 16 vuotias ihastui poikaan ja muutti pojan luo eri kaupunkiin . Tytär ei kertonut kotona mitään . Yhtenä aamuna lähti kouluun ja iltapäivällä ei tullut kotiin jota aloin ihmettelemään . Tein hänestä katoamis ilmoituksen poliisille . Poliisit kai ilmoitti Sosiaaliin . Pian sosiaalista otettiin yhteyttä minuun . Minä en tiennyt mitään siitä pojasta jonka luo tytär meni . Olin ihan shokissa että tytto katosi . Sosiaali virkailija alkoi haukkumaan minua . Hän sanoi että sinä olet tietenkin hakannut tyttöä . Sanoin että en ole koskaan lyönyt häntä . Ja olen täysin raitis ja kunnollinen ihminen . Ja käyn kokopäivä töissä ja elätän yksin 2 lasta ja itseni . Sitten kuulin tytön ystävältä että minun tyttö on eri kaupungissa jonku pojan asunnossa . Ilmoitin sen sosiaaliin ja pyysin apua että joku sieltä lähtisi kanssani tapaamaan minun tyttöä ja sitä poikaa . En saanut ketään sieltä mukaani joten matkustin yksin . En kuitenkaan tavannut tytärtä siellä . Pian tuli kirje minulle että Sosiaali ottaa minun tytön kun en pysty huolehtimaan alaikåisetä tytöstä . Otin hyvän asianajajan josta jouduin itse maksamaan kulut . Mutta se kannatti . Oikeuden päätös oli että tytärtä ei oteta pois minulta . Nyt alkoi kuitenkin seuraava vaihe että saan tytön kotiin ja jatkamaan koulua . Tytär halusi vaihtaa koulua ja se onnistui hyvin . Hän jätti sen pojan eikä jatkanut seurustelua . Se oli tytön oma päätös . Aloittajalle annan neuvon . Älä koskaan luovuta . Taistele loppuun asti lapsestasi ! Minä en antanut periksi vaikka olin nääntyä suruun ja epätoivoon etsiessäni tytärtäni .

        Voin hyvin ymmärtää tilanteesi , nämä murrosikäiset tekevät toisinaan päätöksiä joiden seurauksia eivät itse ymmärrä .
        Joten ihan oikein ettei luovuta koskaan ,sitten mitä olen katsellut muiden perheiden murrosikäisiä , niin he ovat olleet todella kamalia vanhempiensa kohtaan .
        Sitten katuvat kun tulevat isoiksi, ja eivät ymmärrä että heidän tekemiset jättävät syvät arvet rakastavaan vanhempaan . Ja sosiaalityöntekijät eivät aina välttämätä ole tilanteen tasolla , mitä tulee murrosikäisiin lapsiin, vaan nielevät valheet totuuksina .
        Sillä murrosikä on irtautumisen alkua aikuiseen ja jokainen lapsi taklaa sen omalla tavallaan , useinhakevat syitä vanhemmistaan jotka haluavat ainoastaan heidän parastaan , mutta tulkitsevat senkin väärin kun jokin asia kielletään heiltä .


    • nonono8

      Ei nyt ehkä kannata sentään alkaa itse jaella syytöslappusia. Saavat lisää todistusaineistoa että olet "hullu". MIeluummin menet kasvotusten puhumaan,mutta älä ala jättelemään todisteita heille.

    • taistele!

      Jos olet täysin varma kuka on perättömän ilmoituksen takana, kannattaa ottaa asianajaja mukaan ja käydä hieman jututtamassa tuota ihmistä siitä mitä seuraa kun tulee tuomio vainoamisesta, kunnianloukkauksesta ja perättömien valheiden levittämisestä.
      Ne ei ehkä pelästy sinua mutta oikeuslaitoksen edustajan kertomat faktat on eri asia.

      Ota selvää kuuluuko näiden henkilöiden omaan piiriin sijoituskoteja/perheitä? eli onko kyse ns. asiakas hankinnasta?

      • kyseenalaista

        Ikävää perättömässä lastensuojeluilmoituksessa on se, että mitään seurauksia siitä ei ilmoittajalle tule, vaikka kyse olisi pelkästään tahallisesta kiusaamisesta.
        Perätön ilmianto rikosasian ollessa kyseessä on rikos, mutta näin ei taida olla aiheettomien lastensuojeluilmoitusten suhteen.

        Minusta on aika kyseenalaista, että ilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Lakia voisi muuttaa niin, että oma nimensä ja yhteystietonsa olisi pakko kertoa viranomaiselle kun tekee ilmoituksen, mutta viranomainen ei kertoisi niitä ulkopuolisille.


    • Enska55

      Ilmeisesti olette jos sossun kirjoissa ja kansissa, koska heillä oli jo toimenpiteet varattuna teitä varten? Eli minkä syyn takia alunperin olette olleet sossun tarkkailussa? On tietenkin hyvä, että mitään aihetta ei toimenpiteisiin ole, mutta ei sossu vedä hatusta mitään huume- ja viinatestejä ihmisille, joilla "ei ole mitään ongelmia" vaan heillä on pohjalla jokin peruste toimenpiteilleen. Tiedätkö mikä se on?

      Eli minua kiinnostaa se, mitä jätät kertomatta.

      • Kyynelten läpi .....

        Hei Enska . Kuule siellä sosiaalissa ei edes kuunnella mitä sanoo . Minulla on kokemusta siihen . Lueppa tuo minun kertomus . Olen nimimerkillä Kyynelten läpi ......


      • sos.tt.

        Enska55 on aivan oikeassa...


      • eerer

        "On tietenkin hyvä, että mitään aihetta ei toimenpiteisiin ole, mutta ei sossu vedä hatusta mitään huume- ja viinatestejä ihmisille, joilla 'ei ole mitään ongelmia' vaan heillä on pohjalla jokin peruste toimenpiteilleen."

        Niin, kaikellehan on olemassa syynsä, lastensuojeluilmoituksillekin. Mutta minua kiinnostaisi tietää, miksi sinä oletat syyn olevan aina ilmoituksen kohteessa, eikä esimerkiksi vääristyneessä lastensuojeluilmapiirissä tai byrokratiassa.

        Viina- ja huumetestejä tehdään, jotta tiedetään, onko viinaa tai huumeita käytetty. Niitä ei tehdä, jos on jo kerran osoitettu, että viinaa ja huumeita on käytetty. Eli miksi kuvittelet, että viina- ja huumetestien takana on automaattisesti viinan ja huumeiden käyttö?

        Huomaan tekstissäsi myös outoa ristiriitaisuutta, kun sanot ensin, että hyvä, jos mitään ei ole ollut, mutta jo samassa virkkeessä alat ryöpyttämään epäilyjä siitä, että jotain on kuitenkin tapahtunut. Kun tällaisia viestejä lukee, niin ei ihmetytä ollenkaan, jos lastensuojelussa vallitsee hysterian ja kyykyttämisen kulttuuri.

        Te ihmiset ette osaa ajatella loogisesti, vaan menette tukka putkella mielijohteittenne perässä. Ajattelen pelolla, mihin pyöritykseen voidaan ihminen temmata perättömien huhujen, mielikuvien ja vaikutelmien perusteella.


    • http://keskustelu.su
    • osoIemio

      Tuota... dosentti Johan Bäckman on viime aikoina ollut kovasti otsikoissa lastensuojeluasioihin liittyen.
      Minä tiedän ja uskon, että hänen puheissaan on perää. Ongelmat eivät koske ainoastaan venäläisperheitä Suomessa.

      Lastensuojeluväki sooloilee omiaan. Ls-viranomaiset ovat tottuneet Suomessa Jumalan asemaan. Useimmiten on niin, että kukaan ei kyseenalaista heidän toimiaan.

      • vääryys 2

        Onko tämä maa ja päätäjät todella niin sairaita etteivät enää ymmärää mitään normaalista ihmisten elämisestä. Miksi joka paikkaan pitää laatia sääntöjä--vastoin ihmisten hyvinvointia. Tietääkö jonkin viraston ylijohtaja miten missäkin pitää elää ja olla ja miten kasvattaa lapset. Nyt näillä ämmillä on isän etu...etusijalla, markkinoidaan sitä lapsen etuna--joka on todella kaukana lapsen edusta. Jos molemmilla on jo omat uudet perheet--nyt isän pitää näitten tantojen mukaan joka viikko olla hjakemassa lasta huostaansa--vastopin lapsen ja äidin näkemystä . Samlla rikkoa molempien uusperheiden eläminen jos uudella äidillä on jo omia lapsi--on siihen vaikea tunkea muita lapsia ja tässäkin tapauksessa johti molempien eroon uudelleen---kuka hyötyi, saiko soossuämmät hyvän mielen. Onneksi eivät vielä rientäneet ottamaan huostaan kaikkia kahden perheen 3 lasta. On syytä tutkia näitten sossujen palkat perustuuko ne tulospalkkaukseen ja saavat jotain hyötyä näistä sijaisperheistä.. Missä tidellinen syy onkaan--etsikää korjaukset nuorten elämiseen ja järjestäkää apua heille. KUka uskaltaa mennä sossuämmine puheille jos menet valittamaan väsymystä---sinulta pitää ottaa lapsi pois, mene itse vaikka katuojaan. Tämä kokkarijohtoinen poltiikka on karua kansalle--rahanhimolla tehdään kaikkea.


      • kiero se on

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012102516247611_uu.shtml

        Bäckman on mustamaalannut suomalaista lastensuojelua ja suomalaisia koska hänellä on oma lehmä ojassa. Hän haluaa esittää suomalaiset ikävässä valossa Italiaan päin, jotta saisi siellä veivattua asiat mieleisekseen ja riistettyä lapsen naiselta josta hän erosi jo ennen heidän lapsensa syntymää.

        Kyseisessä linkissä tämän naisen näkemyksiä asiasta.


      • heikkiheikinheimon

        ha haa, Johan Bäckman muka puhuu totta? Se politrukki on täys paskanpuhuja, suomen ja suomalaisten mustamaalaaja, miehellä ittellä oma lehmä ojassa kun oma tenava viety.

        Bäckman pitäs karkottaa tästä maasta, ottaa siltä pois suomen kansalaisuus, ja lopunikäinen porttikielto tähän maanhan, kiitos!


    • laita tuonne
    • alkuperäinen kirj.

      Mitään en jätä kertomatta, kuulemma tämä päihdekartoitus olisi meille hyväksi oikeusturvamme kannalta. Ei kuulemma ole pakollinen, mutta suositeltavaa. Tiedä sitten mitä olisi tapahtunut jos olisimme kieltäytyneet... Keskusteltiin miehen kanssa asiasta useaan otteeseen ls-viranomaisten käynnin jälkeen, ja tulimme siihen tulokseen että emme lähde mukaan tuohon pelleilyyn. Päätimme loppujen lopuksi mennä tuohon ensimmäiseen aikaan, ja päätöksemme vain vahvistui, emme halua osallistua tuollaiseen. Ihan naurettavaa, ja tuo psyk.sair.hoitaja puhui muista asiakkaistaan vähän turhan tunnistettavasti, ties vaikka meistäkin kertoisi eteenpäin. Tuolle psyk.sair.hoitajalle, jonka kanssa pitäisi käydä keskustelemassa, ei mielestäni todellakaan kuulu potilastietomme! Eipä siellä mitään salattavaa ole kun ei päihteidenkäyttöä ole, mutta ei hänelle, tai kenellekkään muullekkaan kuin lääkärille, ei sairaudet sun muut kuulu.

      Bensa on hiton kallista, vaadinko naapuria maksamaan bensakulut jos päihdekartoitus jatkuu? Ihan on periaatekysymys(kin), en maksa penniäkään sen takia että naapurilla viiraa päässä. 100% varma en tietenkään voi olla, mutta tuskin on sattumaa että tämä rumba alkoi siitä kun nimetön henkilö (miksi ei ole sanonut nimeään kun ei se meidän tietoomme tule kuitenkaan?!) soitti mielenterveyskeskukseen, ja tuon naapuripariskunnan tytär on kys.mielenterveyskeskuksessa töissä. Viime viikolla pariskunnan miesosapuoli tuli rapussa vastaan ja kysyi käykö koiramme hänen kimppuunsa. Tuntee koiramme kyllä ihan pennusta saakka ja varmasti tietää että ei ole aggressiivinen, eli onkohan kyse nyt siitä että vanhuus ei tule yksin, iän mukana tullut vähän liikaa vainoharhaisuutta?

      Oikeusaputoimistossa auttavat vain ajanvarauksella, eli pitää varata aika. Lähetin sinne kyllä spostia ja selitin tilanteen, mutta mennään silti paikanpäälle.

    • Kummallista

      Soitappa sosiaaliasiamiehelle ja kysy neuvoa. Omituiselta kuulostaa, että joutuisitte noin tarkkaan seurantaan yhden puhelinsoiton perusteella, joka ei edes tullut lastensuojeluun, vaan mielenterveystoimistoon. Sosiaalitoimen tehtävänä on varmistaa, että perheellä on kaikki hyvin. En ymmärrä, mikseivät he uskoisi teitä, jos kaikki todella on kunnossa ja ilmoitus perätön.

      • kannattaa varautua

        Sosiaaliasiamiehen kanta on, että 'nämä asiat ovat vaikeita' ja siinä kaikki. Ainakin Järvenpään sos.as.n sanoo näin. Apua ei heru tällaisiin asioihin.


    • karma korjaa

      Lastensuojelu tai sosiaaliviranomaiset eivät pyydä turhaan testeihin. Me asumme kerrostalossa ja naapurimme jolla samanikäinen muksu kuin meillä otti asiakseen ilmoittaa meistä lastensuojeluun ilman syytä. Minulla tai avopuolisollani ei ole alkoholi-, huume- tai minkäänlaista päihdetaustaa. Sain ensimmäisen puhelun hätäkeskuksesta pari päivää sen jälkeen kun sinne oli tehty meistä ilmoitus. Olin aika päähän puulla lyöty kun puhelu tuli mutta vastasin virkailijan kaikkiin kysymyksiin ja asia oli sillä hoidossa. Pari viikkoa tämän jälkeen sosiaaliviranomaiset tulivat käymään ovella ja meistä oli tehty toinen ilmoitus, aiempi oli tehty nimettömänä, toinen nimellä ja niinhän se paljastui että se oli tämä toinen pariskunta jolla oli saman ikäinen lapsi kuin meillä. Vastasimme taas kaikkeen mitä kysyttiin. Heillä ei ollut mitään syytä epäillä ja katsahtivat ympärilleen ja lähtivät. Avopuolisoni kiihtyi tuosta sen verran että kävi tämän pariskunnan luona ja sanoi että olette meistä ilmoituksen tehnyt, mies vastasi "Teiän muksu itkee paljon", ja tämän jälkeen huusi avokilleni "Älä enää ikinä tule tänne!"
      Tässä vaiheessa tuli mieleen että häiritseekö heitä se että meillä on koliikkilapsi, eli itkuisuutta paljon, herää usean kerran yössä syömään. Tämän jälkeen tämä meistä ilmoittanut pari alkoi vältellä meitä. Nainen lähti melkein juoksemaan vaunujen kanssa aina kun näki meidät. Jopa tämä minua 200kg isompi ja pari päätä pidempi jörö äijä meni vaikeaksi kun kävelin kohti kerrostaloamme ja seisoskeli pihassa, ennenkuin ehdin kohdalle, hän lähti luikkimaan pois sisäpihalta eri suuntaan mistä minä tulin.
      Tämän jälkeen ei mennyt kuin kuukausi ja muuttivat pois. Sen jälkeen ei ole ilmoituksia tullut ja tästä nyt vuosi. Eli heiltä tämä oli silkkaa kiusantekoa. Ilmeisesti meidän itkuisa vauvamme häiritsi heitä ja soittivat meistä perättömiä soittoja. Mietein asiasta asianajajalle menoa, mutta jätin menemättä. Päätin kuitenkin että jos niin tyhmiä ovat että kolmannen kerran tekevät ilmoituksen niin marssin asianajajan puheille ja asia ei jää enää siihen. Ilmeisesti eivät tienneet meidän saavan tietää heidän nimiään, mutta se meille kerrottiin kuka ilmoituksen oli tehnyt.
      Ihmiset ovat ilkeitä, mutta mielestäni ilman syytä epäillä todenmukaisuutta, ei ole syytä mennä testeihin tai muuhunkaan. Meiltä tällaisia ei missään vaiheessa pyydetty vaikka oli väitetty että olemme ilmeisesti humalassa kun pidämme kovaa meteliä ja lapsi alkaa itkemään metelin takia.
      Teki mieli kuristaa ne ihmiset silloin, lopulta totesin että karma korjaa.

      • Vainoamista.

      • Juuh..
        Vainoamista. kirjoitti:

        Aiheeton lastensuojeluilmoitus > haulla löytyy useita keskusteluita aiheesta.

        Tässsä yksi niistä.

        Lastensuojeluilmoitus on naapuririitojen julma ase - kuka hyvänsä voi tehdä lastensuojeluilmoituksen.

        Helsingin uutiset 15.2.2012.

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/93627-lastensuojeluilmoitus-on-naapuririitojen-julma-ase
        -----

        miksi kaikki ovat niin hyväuskoisia niitä hiton sossutantturoita kohtaan? se riippuu ihan sossusta, että kuka jaksaa laittaa minkäkinlaiset toimet vireille. niin ja tietysti jos sattuu olemaan muuten tylsää, vaikka pienellä paikkakunnalla, niin virkaintoisethan kyllä jaksavat tonkia koko asian läpikotaisin halutessaan. jos omasta historiasta sattuu löytymään jotakin päihteidenkäyttöön liittyvää, mikä ei ole kuitenkaan mikään onglema, tai ollut enää aikoihin, niin onkos se hyvä syy alkaa epäilemään ihmisiä? jos sossuilla ei ole mitään kunnollisia todisteita mihinkään, he uskovat mitä itse haluavat uskoa. mua ärsyttää että ihmiset, jotka vaan on sattuneet kouluttautumaan sossuiksi, voivat päättää toisten ihmisten elämästä-jopa yksin, kuten itse katsovat muka parhaaksi! ikävä kyllä sossujakin on melkoisia vittupäitä, tavallisia ihmisiä, jotka saattavat laittaa ongelmiin ihmiset joiden pärstäkerroin ja asenne ei miellytä!!


    • lastensuojelija

      ei ne ovelle tule !

      • !..

        Tulevat kysymättä sopiiko tulla. Ajan ilmoittavat.


      • !..
        !.. kirjoitti:

        Tulevat kysymättä sopiiko tulla. Ajan ilmoittavat.

        Siis sosiaalipäivystäjä ei todellakaan ilmoita tulostaan. Poliisien kanssa ilmaantuu ovelle.

        Päivystysajan ulkopuolella ls-työntekijät tulevat kotiin lupia kyselemättä, vaikka se pitäisi kysyä.


    • ---

      Minua ihmetyttää ihmiset, jotka menevät televisioon vapaaehtoisesti kertomaan, että lapsen kanssa on ollut jotain ongelmaa tai perheessä ollut ongelmaa.
      Miten he uskaltavat?
      Sossun (lastensuojelu) kynsiin joutuu paljon pienemmistä asioista kuin mitä he kirkkain silmin siellä kertovat!

      Jos Helsingissä on välinpitämättömiä sossuja, niin muualla Suomessa vanhemmat tapetaan sossujen toimesta ja lapsi viedään laitokseen.

      MITEN JOKU VOI MENNÄ KERTOMAAN, ETTÄ LAPSEN ISÄ ON VÄKIVALTAINEN TAI LAPSI SAA PANIIKKIKOHTAUKSIA? Nuohan ovat merkkejä siitä, että vanhemmat ovat kelvottomia hylkiöitä!
      Ettekö te ymmärrä, että lastensuojelu alkaa hallinnoimaan perheitä PALJON PIENEMMISTÄ ASIOISTA!?

      Ei tarvita kuin yksi sana, kuten laihdutus ja asia on selvä. Lapsi on ilmiselvä anorektikko, vaikka painaisi sata kiloa (sossun tulkinta).

    • omaa lääkettä

      tekisin ilmoittajasta poliisille valituksen kunnian loukkaamisesta ja perättömästä ilmoituksesta

    • ZZ Otan osaa silla olen ollut smassa pyoritysessa ja se pyoritys ei loppunut ennen kuin lapset otettiin huostaan. se saatanallinen raakki kesti yli viisivuotta, sina aikana rikottiin ihmisoikeuslakia suomen lakia euulakia ja seka lasten oikeuksia ja karajaoikeuren paatoksilla ei ollut mitaan merkitysta.sosiaalitoimistolle ei kelvannut lasteni hoitajaksi yksinhultaja aiti ei myoskaan varhaiselakkeella oleva sairaanhoitaja samasta kunnasta. lasten aiti on narsistinen alkoholisti ja laakkeiren sekakayttaja jonka puheita sosiaalitoimisto uskoi sokein silmin. Lasten aiti teki perattomia ilmiantoja tai kertoi taytta skeidaa sossulle. Kun asiat eteni siihen malliin etta totuus tuli esiin niin sosiaalitoimisto ilmotti kylmanrauhallisesti ettei se kanna mitaan vastuuta asiasta silla ensisiainen vastuu on lasten vanhemmilla.

    • EL. ak:IM

      ärsyyntynyt!

      Hoida se vaan alta pois. Ne tulee jokatapauksessa. Jos tissuttelet, niin valehtele. Ole yhteydessä ja yhteistyössä, niin tiedät, koska tulevat. Rakasta muksuas. Muksut välillä itkee. Se on ihan normaalia. Vaikka se naapuria vi.tu.ttaakin. Jos pössyttelet, niin se paljastuu. Esitä silloin katuvaa. Jos niillä voi olla sua vastaan jotain, niin elä aloita sotaa. Teeskentele hetken aikaa, että näin nyt kävi näin. Nöyrry, vaikka vit.uttaa. Jos olet ihan puhdas, niin elä silloinkaan aloita sotaa. Suomessa ei saa julkisesta nöyryytyksestä korvausta. Vitu.n sääli. Mä olisin muuten saanut ihan hyvät markat. Koita hoputtaa niitä, että voitte aloittaa taas normaalielämän. Ja nää vain, jos muksulla on kaikki hyvin. Koita jaksaa. Toi on todella nöyrryttävä tilanne. Olen todella vit.tuun.tunut puolestasi. Ja tietysti pahoillani. Peace and love.

      • Anteeksi?

        Tällainen alistumiskehoitus ei voi tulla kuin sairaalta ihmiseltä tai lastensuojelun 1. vuosikurssin suorittaneelta kiireapulaiselta.


    • oikeus

      paras keino, tee rikosilmoitus ja paskan puhujan nimi tulee tietoosi.vaikka sosiaalitoimisto sanoo henkilön pysyvän salassa,mutta rikosilmoituksen jälkeen ne joutúvat ilmoittamaan tietonsa poliisille,koska perättön ilmianto on rikos.vaadi sitten siltä mulkulta pää vadille.sosku ei todellakaan määrää tai käske ketään hoitoihin!!!! haasta sosiiaalitoimisto virka rikkeestä/rikoksesta oikeuteen.juristisi, jos perillä asiasta tämän sinulle varmistaa.

    • turisti 32

      jos sossun tarkastukset ovat olleet ok niin ei heillä ole mitään oikeutta vaatia mitään ! tee poliisi ilmoitus että joku on ilmiantanut sinut / teidät syyttä.
      on aihetta myös ottaa selville sossun oikeudet, luulenpa että he ovat tehneet suuren virkavirheen.

    • duunarixx

      Oikein turisti 32, teet poliisille heti tutkintapyynnön siitä kuka tekee perättömiä ilmoituksia. Silloin olet vahvemmilla. Samalla teet ilmoituksen lastensuojeluviranomaisten käynnistä.

      • häirit

        Kyllä tämä järjestelmä on hukassa ja kattanee ko ko maan. Nämä kuntien ja valtion virkmiehet ovat erottomattomia ja heile on tehty ihmeellinen suoja--heille ei kukaan voi mitään. Vanhasen/ Katsien hallitus aloitti aikanaan tämän maan sekasorron- halveksittiin oikeutta ja perheitä. Perustettiin kaikenmaailman virastoja joihin palkattiin persoonallishäiriöisiä ihmisiä. On päässyt leviämään yli äyräitten.Sitten huudetaan joka käänteessä resurssipula---vieläkö enemmäm näitä kahjoja pitäisi olla ihmisten kimpussa. Näiltä itseltään pitää vaatia psykiatrin ja normaalin lääkärin lausunto ennen virkaan nimittämistä. Onko heillä tulospalkkaus--kunnat jakavat bonuksia , jospa he saavat lisätuloja kun kiikuttavat lapsia huostaan. Nauttiiko nämä sdistit työstään.


    • järki hoi

      Tämä on ihmeellyksien maa. Onko kaikki sekopäitä jotka virkamieshiksi otetaan. On tauksia jossa eivät lähde mihinkään. Kuopiossa ko.virkailijat kertoiovat soitettaessa heille heitä olevan kaksi ja eivätkä tee illalla enää mitään. Etsittiin 3 v. lasta jonka isä olimvienyt paikkoihin johon ei ollut lupaa ja lapsi oli kateissa monta tuntia. Eivät edes luvanneet soittaa isän puhelimeen. Näille vouhekkeille isä oli tärkeintä-heidän mukaan isä voi viedä lapsen ihan mihin tahansa. Isällä mielenterveys ongelmia, ei kuulema vaikuta mitään. OIkeusavustaja kertoi isän pitää saada tavata lastaan vaikka olisi murhaaja. Kyllä näiltä soussu tantoilta on todellisuus ja järki hukassa.

    • Jos sossuun menee pyyntö tutkia kuten sinun tapauksessakin on tapahtunut.. niin se tutkitaan.
      Nimettömiä ilmoituksia tod.näk satelee sinne osa aiheellisia ja osa aiheettomia.
      Tiedän tapauksen jossa perhettä kohtasi onnettomuus, jonka jälkeen häiriintynyt ihminen päätti tehdä tällaisen nimettömän ilmoituksen.Sosiaaliviranomaset tuli tekemään tarkastuksen ja kaikki oli ok. Perheen isä otti elämän tehtäväkseen selvittää kuka tuon ilmoituksen oli tehnyt ja selvisihän se kun ympyrät on pienet. Katkeroitunut äiti jonka neljä lasta oli huostaanotettu ja hänpä päätti laittaa vahingon kiertämään kun näki ko perheen otsikoissa muilta tiimoilta.
      Hyvä kuitenkin että tutkitaan koska tässä maassa on paljon perheitä joissa voidaan erittäin huonosti ja viranomasilla on kuitenkin päällimmäinen tarkoitus auttaa ja tervehdyttää.

    • uusi huvila

      Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa!

    • dr feelgood

      Kännissä olen ollut viimeksi ennen raskaaksi tuloa, eli reilusti yli kaksi vuotta sitten.mitä vi**ua!johan oli pitkä raskaus.kirjoituksesi on keksitty huomiontavoittelu.

      • kolmen lapsen äiti

        lueppas tarkemmin onhan se lapsikin jo 1,5v. 9kk raskaana ja lapsi 1,5v tekee siis yhteensä reilusti yli kaksi vuotta.


      • voi älypää

        Kännissä olen ollut viimeksi ennen raskaaksituloa eli 41 vuotta sitten.Raskaus kesti 9 kk.Olet täysi tollo!


      • voi älypää
        voi älypää kirjoitti:

        Kännissä olen ollut viimeksi ennen raskaaksituloa eli 41 vuotta sitten.Raskaus kesti 9 kk.Olet täysi tollo!

        Tämä on siis vastaus nim.dr feelgood.


    • Koira mies

      Jokaisen kansalaisen pitää muistaa, kenen tehtävä on holhota lapsia.

      Viranomaisten, koska vanhemmat on lähtökohtaisesti epäkelpoja lastensa huoltajiksi, kuten jokainen kansalainen on potentiaalinen rikollinen.

      Kansalaisluottamusta nauttiva henkilö oli aikoinaan, mutta tänä päivänä, kukaan ei ole kansalaisluottamuksen arvoinen.

      Sen näkee kaikessa viranomaisten suhtautumisessa asioihin.

      Viranomaiset eivät vaan tajua sitä tosiasiaa, että "perästä kuuluu". Potki päähän, niin nykyajan ihminen potkii takaisin.

    • Samassa jamassa

      Muuta äkkiä pois sieltä. Jos oma kämppä niin myyntiin. Kyllä se vaan on niin että sun on pakko olla sossujen kanssa yhteistyö haluinen.

    • minä

      Joitakin ihmisiä kiinnostaa hoitaa enemmän muitten kuin omat asiat!Tällaiset tyypit pitää saada kuriin ja järjestykseen,sekä määrätä niin kovat sakot,että suut menee suppuun!Ehdottaisin näille tyypeille sakkoa alimmillaan 100.000;tta euroa ,ja ylärajaa ei tunneta,eli tarpeeksi kovat sakot.niin eiköhän pulinat lopu!!Ellei,niin sakko tuplataan joka kerta!!!!Tällaisille ihmisille sanon vaan,että pistäkää oma elämä kuntoon!

    • leira

      Nyt kuitenkin jäitä hattuun. Tiedän, helpompi sanaoa kuin tehdä. Mutta yritä kuitenkin kaikesta huolimatta pysyä koolina. Siten parhaiten osoitat, että ettei mielenterveydessä ole vikaa. Hoidat asiat järkevästi ja selkeästi. Yritä välttää vihaa ja tunteellista paatosta. Jos mahdollista ajattele, että he hoitavat hommansa. Jokainen ilmoitus on selvitettävä, mutta kohtuus kaikessa. Teidän pitää saada tehdä työtä ja elää täysipainoista perhe-elämää. Jos sitten käytte viihteellä, hommaatte luotettavan hoitajan kotiin siksi aikaa.

      Voit myös pyytää itsellesi omat tiedot luettavaksi rekisteristä, niin tiedät missä mennään.

      Itse yh ja joku teki sossuun lastensuojeluilmoituksen, koska asumme ns. maalla ja ilman autoa. Kaupoille matkaa jokunen kilometri. Jonka voi kesäisin kivasti ajaa pyörällä. Talvisin olen ajanut taksilla, koska se on tullut halvemmaksi kuin auton pitäminen.Ja naapurin kanssa harrastettiin kimppakyytiä yhteisestä sopimuksesta. No joku innokas oli sitten tehnyt ilmoituksen. Ja piti mennä selvittään tilanne. Jos asia olis edennyt pidemmälle, olisin nostanut suuren haloon. Aina on joku joka voi vaikuttaa negatiivisesti, jos et toimi hänen pillinsä mukaan. Ex-, naapuri, puolue kanta, uskon asiat, lasten tulevat perintörahat, nöyryytys, naisten kyykytys, jos toimit liian hyvin.........

      Puolusta perhettäsi. Mutta tee se viisaasti. Jos mahdollista vältä pitkällisiä riita oikeudenkäyntejä. Hoida se siististi ja mahd. nopeasti.

      He tekevät työnsä. Mutta valtaa voi tietenkin aina käyttää monella tapaa. Heidän pitäisi toimia kuitenkin lakien ja asetusten mukaan.

      Jokaiselle tulee hetkiä, jolloin on väsynyt ja korottaa ääntään. Jatkuva riita, tappelu ja kännääminen on eri asia.

      Älä provosoidu!!!!!!!

    • viranomaisrikolliset

      Sinun ei pidä tehdä mitään, ei kertoa mitään, eikä mennä mihinkään.
      Virkailija on kansan palvelija ja heidän pitää noudattaa sinun määräyksiä.
      Virassa olevalla ei ole oikeutta tulla kotiisi, eikä sinulla ole velvollisuutta edes keskustella heidän kanssaan. Ei edes poliisilla. On oma valintasi oletko tekemisissä heidän kanssaan. Kertomasi perusteella tekisin tutkintapyynnön poliisille, sekä ko. viraston johtajasta, että hänen alaisistaan.
      Suurin osa virkamiehistä rikkoo tehtävissään jatkuvasti lakia.

    • hissukka1

      Jäitä hattuun. Lastensuojelun tehtävänä on ensisijaisesti tukea perheitä.
      Kun sosiaalitoimeen tulee lastensuojeluilmoitus, sosiaalityöntekijä päättää, aloitetaanko tilanteessa lastensuojelutarpeen selvitys. Jos aloitetaan, selvitysvaihe kestää lain mukaan kolme kuukautta. Tänä aikana perhettä haastatellaan ja pyritään saamaan selville, ovatko nämä esitetyt väitteet tosia. Perheen kanssa mietitään yhdessä mahdollisia tukitoimia.
      Selvityksen jälkeen sosiaalityöntekijä arvioi perheen tuen tarvetta. Lastensuojelun avohuollon asiakkuus alkaa tai jos tuen tarvetta ei ole, lastensuojelun asiakkuutta ei käynnistetä vaan asiat pistetää purkkiin ja saatte kotiin kirjallisen yhteenvedon selvityksestä.
      Lastensuojelun ensisijainen tehtävä on tukea perheitä. Se voi tarkoittaa ohjausta ja neuvontaa tai esimerkiksi oikeiden palveluiden piiriin ohjaamista. Lasten sijoitusta tai huostaanottoa en pelkäisi teidän tilanteessanne, jos kertomuksesi pitää paikkansa. Laissa on selvät kriteerit huostaanotolle. Tahdonvastainen huostaanotto voidaan tehdä vasta silloin, jos kaikki muut tukitoimet on kokeiltu ja todettu riittämättömiksi tai jos lapsi on oman käyttäytymisensä tai ympäristön olosuhteiden vuoksi akuutissa vaarassa.

      • kokenut ja neuvoja

        Hissukka 1
        Kuulostaa hienolta. Käytännössä kun joutuu perättömän aiheettoman ilmoituksen kohteeksi ja kun vielä se ilmoitus sisällöltään on aivan puuta heinää, on perhe aika voimaton todistamaan asiaa toisin.

        On paljon tapauksia ja nyt taas yksi, ,missä sossujen silmien ja korvien ohi menee ns. selviäkin tapauksia ja lopputulokset ovat järkyttäviä, Niinpä sossut lähtee taas, nyt, siitä, että kaikki ilmoitukset on totta ja perheen tehtävä on todistaa väittämä vääräksi. Siinä sitä sitten todistellaan, kun mikään ei riitä.

        Ja me ainakin olimme aivan kipsissä, ahdistuneita ja pelkäsimme, ja pahin pelko tuli siitä salamyhkäsyydestä, kun sossu ei kertonut mitä, miksi ja mikä on aikataulu.

        Meidän selvityustä vatkutettiin puolen vuoden mittaiseksi. Koko prosessin olisi voinut tehdä 3 kk sisällä, jos olivat saaneet esin. neuvolaan ja kouluun lähetetyt pyynnöt ajoissa, sitäkin kirjettä laativat 2 kk, ennenkuin lopulta laittoivat pyynnön.

        Mutta kuten sanoin, sossuilla on oikeus pyytää kaikki asianomaisia koskevat viranomaisteidot, ja silloin kun kyseessä on lastensuojeluasia, kiellot ja estot eivät auta mitään. Lastensuojelulaki ohittaa ne kaikki.

        Sossuilla pitäisi kuitenkin olla perusteet, miksi aikuisten pitäisi käydä psyk.sairaanhoitajan luona juttelemassa tai päihdeneuvojalla!! Minusta olisi tosi hölmöä, jos joutuisin jonottamaan päihdehoitajalle siksi, että joku keksii minun olevan alkoholisti.

        Mutta hissukalle, eivät ne sossut noin ihania ole. Ilmeisesti olet itse siellä töissä.
        Mene joskus ilmoituksen kohteena olevan perheen asemaan. mieti, miltä sinusta tuntuisi, jos sinua syytettäisiin teosta, asiasta, ja olemisesta, johon et ole edes unissasi syyllistynyt ja lapset ja työ uhataan viedä ja joudut todistamaa väittämät väräksi. Mieti sitä.


      • Hehee

        @Hissukka1:
        Todella reipas kuvaus lastesuojelun toiminnasta... paperilla. Todellisuus kiireineen, epäpätevine ja lapsettomine työntekijöineen, joista aivan normaali osa on epärehellisiä, laiskoja, vailla ihmistuntemusta, henkisesti häiriintyneitä, vallanhaluisia... etc - on luonnollisesti jotain muuta.

        Ja tällä joukolla tavallisia ihmisiä on yhtä paljon valtaa, kuin poliisilla! Sillä erolla, ettei kansa pääse valvomaan heidän tekemisiään ollenkaan. Hassua, että länsimaissa on satoja vuosia taisteltu muun hallinon läpinäkyvyyden lisäämiseksi korruption ja mielivallan vähentämiseksi. Nyt sitten palattiin hujauksessa jonnekin 1800-luvulle tai jonnekin.


    • totuussss

      Eihän tuossa muu auta kun käydä prosessi läpi ja hankkia siten terveen paperit.

      • Tai sitten ei:

        Voipi olla itsensä terveeksitodistaminen jotain muuta kuin läpihuutojuttu, virkasisarkoneisto kun ei tunne yhteistyössään rajoja.

        Esim. meidän pikkupitäjässä määrättiin vanhempi A-klinikan terapautille, vanhempi kysyi jotta epäilläänkö päihde- tai peliriippuvuudesta, vastaus oli että ei kummastakaan, mutta klinikan esitteessä kuitenkin mainittiin heidän hoitavan vain kyseisiä ongelmia.

        Vanhempi kävi yhden käynnin terapeutilla silkkaa uteliaisuuttaan, terapeutti paljastuikin pelokkaaksi ja traumatisoituneeksi henkilöksi jonka asiakas tiesi entuudestaan.
        Terapeutti oli tunnettu siitä että otti mielellään "kotitöitä", eli treffaili alkoholistimiehiä ja juopotteli sekä sekstaili heidän kanssaan.

        Lisäksi tämä terapeutti oli koulutukseltaan sosiaalityötekijä, joka koulutus ei ole riittävä toimimaan terapeuttina, nykyään tämä lahopää ei kyllä enää terapeuttina olekkaan.

        Yx pikku juttu vielä kyseisestä "terapeutista":
        Nainen oli nähty sillalla olevalla pyörätiellä seisomassa eriväriset- ja pituiset kumisaappaat jaloissaan silmät harittaen, naisen alle kouluikäinen lapsi juoksi sillalla ympyrää, myös ajoradan puolella, autoilijat joutuivat väistelemään lasta.

        Nainen oli myös uhannut ajaa yhden asiakkaansa päälle autollaan, kaahasi kohti nauraen ja väisti viimetingassa, naisen omat lapset olivat autossa ja näkivät tilanteen. Hienoa mallia mukuloille, ja nämä sekopäät saavat itse pitää lapsensa.


    • bhuhl

      Käykö luonasi joku joka mahdollisesti käyttää jotain? Se voi ainakin olla semmoinen asia mikä pistää sossutantat liikkeelle jos liikkuu "väärässä porukassa".

    • kaikenkokenut

      Hei!
      Ikävä kuulla että muutkin ihmiset joutuu kohtaamaan samaa kuraa mitä minäkin. Minulla kaksi lähisukulaistani on tehnyt reilun kahden vuoden sisään 5 perätöntä lastensuojeluilmoitusta. Tämän myötä olen katkaissut täysin välit heihin, he kun aiemmin olivat lasteni kanssa tekemisissä.
      Vihaavat minua niin että haluavat tehdä kaikkea mahdollista kiusaa minulle. Mutta heidän harmikseen olen hoitanut aina lapsiani hyvin eikä koskaan mitään syytä ole edes huomautuksiin tullut, mitään seuraamuksia ei siis koskaan ole tullut, vaikka sossutatta on juossut oven takana oikein innokkaasti.

      Lisäksi kyseinen sos.työn.tek oli oikeasti näiden valitusten tekijöiden tuttu, niinpä tein hänestä valituksen ja sitten kun vaihtui työntekijä niin loppui tämä suoranainen v***uilu. Elämä on nyt helpottanut.

      Ainoa ohje minkä voin antaa on että tehkää sostyöntekijöiden kanssa yhteistyötä niin paljon kuin voitte, antakaa niiden ihan rauhassa kysellä ja vastatkaa. Kertokaa avoimesti asioiden taustat ja jos joku tosiaan pelkkää kiusaa tekee niin kertokaa myös suhteista kiusantekijöihin. Useimmat sosiaalityöntekijät on ihan ihmisiä ja jos ei synkkaa niin pyytäkää työtekijän vaihtoa.

      Kunnianloukkauksen olisin minäkin voinut monesti jo nostaa mutta en jaksa hukata aikaani tai energiaani noihin sairaisiin ihmisiin jotka omaa pahaa oloaan oireilevat. Hankkikoot elämäänsä muualta sisältöä, minun ja lasteni elämä on oikein hyvässä kunnossa.

      Muutto pois toiseen kuntaan ym voi auttaa, kauas kiusantekijöistä. Mutta paras on kun ei korvaansa lotkauta noille turhanpäiväisille ihmisille. Se niitä eniten ahdistaa, kun eivät enää huomiota saa ja kukaan ei heitä usko.

      Jaksamista. Niitä p*skan jauhajia riittää aina, mutta se johtuu vain siitä kun niitä itseään ahdistaa joku niin kovasti.

      • niin se menee

        Muutto toiseen kuntaan ei auta, jos on ls-asiakkuus jo olemassa. Uudessa kunnassa on ilmoittauduttava ensitöikseen sossuille.


      • niin se menee
        niin se menee kirjoitti:

        Muutto toiseen kuntaan ei auta, jos on ls-asiakkuus jo olemassa. Uudessa kunnassa on ilmoittauduttava ensitöikseen sossuille.

        Sitä en tiedä, onko ls-asiakkailla oikeutta muuttaa Suomesta pois...


      • Avaudu orja

        "Ainoa ohje minkä voin antaa on että tehkää sostyöntekijöiden kanssa yhteistyötä niin paljon kuin voitte, antakaa niiden ihan rauhassa kysellä ja vastatkaa. "

        Missä joku sossu valittikaan, miten 'tottakai ihmisten pitää kertoa viranomaiselle kaikki!'. Sehän on oikea uteliaan ihmisen toiveammatti. Voi vaikka itse keksiä ilmoituksia jostain julkkisperheestä ja sitten sen vakavan ilmeen takana nauraa, kun julkkiksen on pakko tehdä selvitystä yksityisasioistaan. Ja sitten vielä kuittaa Seiskan vihjepalkkion.

        Ihan oikeasti! Unelmatyö tietyille ihmisisille!

        Vaikea kuvitella, ettei moinen valta kiehdo ja turmele.


    • Tämä selvä

      Tee ilmoitus poliisille kidutuksesta. Kannattaa tehdä ilmoitus myös Amnestylle ja YK:lle ihmisoikeusrikkomuksista.
      Voit myös lukea ihmisoikeutesi, joita viranomaiset ovat rikollisella menettelyllään rikkoneet.
      http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/Language.aspx?LangID=fin


      9 a § (4.12.2009/990)
      Kidutus

      Jos virkamies aiheuttaa toiselle voimakasta ruumiillista tai henkistä kärsimystä

      1) saadakseen hänet tai muun henkilön tunnustamaan tai antamaan tietoja,

      2) rangaistakseen häntä jostakin hänen tai jonkun muun tekemästä tai tekemäksi epäillystä teosta,

      3) pelotellakseen tai pakottaakseen häntä tai muuta henkilöä tai

      4) rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, seksuaalisen suuntautumisen, perimän, vammaisuuden, terveydentilan, uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella,

      hänet on tuomittava kidutuksesta vankeuteen vähintään kahdeksi ja enintään kahdeksitoista vuodeksi sekä lisäksi viraltapantavaksi.

      Kidutuksesta tuomitaan myös virkamies, joka nimenomaisesti tai hiljaisesti hyväksyy alaisensa tai muutoin tosiasiallisessa määräysvallassaan ja valvonnassaan olevan henkilön 1 momentissa tarkoitetun teon.

      Yritys on rangaistava.

      Tämän pykälän virkamiestä koskevia säännöksiä sovelletaan myös julkista luottamustehtävää hoitavaan henkilöön ja julkista valtaa käyttävään henkilöön sekä viraltapanoseuraamusta lukuun ottamatta julkisyhteisön työntekijään ja ulkomaiseen virkamieheen.

    • BELLA DONNA

      Kyllä on Helkkarin pahaa luettavaa että lapsi otetaan pois äidiltä joka elättää yksin kahta lasta ja kaikkia noita pahoja ihmisiä jotka luulevat olevansa kaikkivaltiaita ja pilata lapsen ja perheen elämän toivon noille pahoille ihmisille paiseita perseeseen ja kaikkia huonoa elämäänsä ja kyllä nämä yleensä saa ansionsa mukaan,jos ajattelee sitä pietä kahdeksan vuotiasta tyttöä jota oli kirutettu ja sitten tapettu pieni hauras lapsi äitikään ei puuttunut asiaan vaikka näki että lapsi ei voinut hyvin kysyn vaan missä Helkkarissa nämä hullut ihmiset oli silloin kun olis ollu aihetta tehnä joukko ilmianto lasten suojelu viran omaisille,,,no te sanotte et kyllä oli ilmoituksia tehty,,niin mutta kukaan rakastava ihminen ei vaan ottanut lasta vaikk vieräkseen hänet turvaan voi että olis kirveellä töitä.

      • kainaloinen_

        lastensuojelutyöntekijöillä menee aikaa näiden ilmoitusten tarkasteluun niin paljon, että eivät sitten ehdi tehdä töitä niiden perheiden kanssa, joiden lapsista oikeasti on huolta tai lapset itse kertovat hädästään.


    • asdfghjkl1

      Suomessa voi joutua viranomaiskäsittelyyn kaikesta, vaikka kuinka hyvin hoitaisit asiasi, siitä esimerkkejä 90 luvulta kun viranomaiskeinoin putsattiin yrityksiä
      ihan perusteettomasti ilman minkäänlaista syytä, virkatyönä tehty työ on
      "arvokasta" ainakin yritykselleni, koska siinä meni elämätyö ja miljoonienmarkkojen omaisuus.
      Virkakoneistomme on peräisin DDR.stä, johtihan maatamme tämä järjestelmä 30 vuotta.
      Poliittinen ajojahti jatkuu edelleen, huomaakohan kansa mitään esim.
      Kaikkosen tapauksessa, jokaisen vaalin yhteydessä se pulkahtaa esiin.

      Nämä ihmiset hoitaa virtyötä edeleen ei heihin tehty rikosilmoituskaan merkkaa mitään, sehän muuttuu virkatyönä riita-asiaksi!
      Siitä pitää huolen tutkijamme.......pitäisi vain löytää tutkijantutkija!

    • näitä riittää

      Tässäkin keskustelussa riittää kommentoijia, mutta yksikään ei ole tuonut ilmi sitä tärkeintä, ja se on yllätys yllätys lapsen etu. Sen takia ne sosiaalitantat ahdistelee viattomia vanhempia, koska joutuvat ottamaan lapsen edun huomioon.

      • vainoharhaa

        Lapsen etu on siis ilkeä ja harhainen naapuri?


      • ylläri pylläri

        Tärkein on kyllä YK:nkin mielestä ___perheen___ etu. Mutta ei toki Suomen feministien mielestä.


    • allikalliolla

      no,miten toimia jos biol.äiti ei näe ongelmaa siinä että lapset oirehtii kun on jo eronnut lasten biol.isästä,jossa ei mitään hyvää hänen mielestään ole ollut,vaan lasten oirehtiminen on sieltä johtuvaa, Kuitenkin mennyt naimisiin ja lapset suurimman osan elämästään eläneet tämän isäpuolen porukassa ja nyt välillä muutettu erilleen ja luvattu lapsille että "nyt tämä kurjuus loppuu",lapset iloisia ja kovasti onnellisia asiasta,syömishäiriöt/vatsakivut jne. loppuneet,kunnes yllättäin taas äiti palaa yhteen miehen kanssa,lapset hiljaisia,kielletty ilmeisesti puhumasta mitään kotiasioista,poikaa 7v.peloteltu kasvatuslaitokseen laitolla jne.Äiti maksattaa kuvitellun onnensa lasten hyvinvoinnilla ja mielenterveydellä.Paarin yhteinen lapsi on etusijalla,ex-miehen lapset kaikkeen syypäitä ja kaikki paha tulee sieltä äidin mukaan,sokeus tullut mukaan,ei näe todellisuutta,hänessä ei ole koskaan ollut mitään vikaa,vaan muissa,toista niin täydellistä ihmistä ei maailmassa ole. Jos siellä kaikki oli hyvin,niin miksi lapset voi huonosti ja erotaan ja mennään yhteen,kyllä jo järkikin sanoo että pitäis välillä katsoa omaan napaan. Tuntuu että kaikenlainen "lentäminen" on tärkeämpää kuin lasten kanssa oleminen ihan arjessa,auttaa läksyjen tekemisessä,ulkoilla,tehdä kotitöitä,olla aidosti kiinnostunut heistä,mutta ei,pitää ottaa sijoituskoiraa jne,eli lapset jää toiseksi kun pitää ulospäin esittää kaikkea erikoista. Vielä pitää suitsia lasten isän uusioperhettä,mitä siellä saa tehdä ja koska,miten lapsia pitää vk.loppuina hoitaa ja miten ei ja tulevatko lapset koska vai menevätkö nyt kaverille yöksi/synttäreille tms,kuitenkin mielestäni isälle sovittu vk.loppu pitäisi olla heidän yhteistä aikaansa. lapsiparat ei tiedä miten olisivat,mutta äidin mielestä vika on isässä kaikinpuolin,onko hän narsisti,kylmä äiti. Isäpuoli lyönyt kaukosäätimellä poikaa "munille",äidin mielestä vale,ennemmin uskon kyllä poikaa,yöpupu,joka tosi tärkeä pojalle,ainoa turva,otettu pois rangaistuksena kun lähtenyt isälleen,kännykkä otetaan pois,ei saa yhteyttä poikaan,kuitenkin yksikseen koulun jälkeen. jos ei kokoa lelujaan tai rikkoo niitä.aikuiset rikkoneet myös" opetukseksi". Oksenteleva lapsi jätetty hotellihoneeseen( 5v)kun muut menneet syömään jne-. äidin mielestä lapset valehtelee,kysyykö/miettiikö vanhemmat MIKSI!
      Miettiikö aikuiset koskaan miten rankkaa pienen lapsen on asioita ymmärtää päässään kun eivät ole aikuisia,joille tämänpäivän eroasiat ovat jokapäiväistä pullaa,joten kyllä sossulla töitä piisää jos ei aikuiset ala aikuistumaan ja katsomaan muutakin kuin omaa hyvinvointiaan ja mukavuuttaan,

    • Kokenut ja neuvoja

      Hei aloittaja.
      Meistä on myös tehty lastens.ilmoituksia, useampia ja eri henkilöiden tekeminä, ilmoitusten väli on pari vuotta. Asuimme pienellä paikkakunnalla jossa meistä ensimmäisen ilmoituksen jälkeen tai jo sitä ennen lähti omat juorunsa elämään.

      Viimeisin ilmoitus on selvittelyineen aivan järkyttävä.

      Sos.viranomaisilla on oikeus ottaa yheyttä kaikkiin muihin viranomaistahoihin, joiden kanssa perhe ja lapset ovat tekemisissä; koulu, päiväkoti, neuvola, terveysasema.

      Pyydä itse nuo tiedot, paperit. Soitat neuvolaan, pyydä tiedän käyntiteidot. Soita terv.asemalle ja pyydä itseäsi ja miestäsi koskevat käyntiteidot. teillä on oikeus saada ne.
      KUN sossu ne pyytää, siitä jää merkintä poitilasasiakirjoihin ja tämä merkintä kulkee mukana loppuiän. Ja neuvolatiedothan menevät myös kouluun.

      Minulle sossu sanoi meidän sevityksen mukaan, että jos perheessä väitetään olevan alkoholismia ym., sitä ei välttämättä näy verikokeissa. Paskapuhetta. Jos ryyppää jatkuvasti, jos käyttää huumeita, se näkyy.

      Sossuilla pitäisi kuitenkin olla ihan selkeät perusteet että miksi pyydetään.

      ELI:
      sossujen täytyy näyttää teille se ilmoitus, mikä teistä on tehty. Sitten heidän on kerrottava, miten asia etenee ja mikä on aikataulu. Selvitys on tehtävä 3 kk sisällä siitä, kun ilmoitus on jätetty.
      Sossujen tulee kertoa mitä seuraavaksi, miksi ja mikä on aikataulu. sellaista, että sossu vaan tulee ilmoittamatta oven taakse - kuulostaa oudolta. Miten heillä siihen on aikaa? Ilmeisesti kyseessä on sosiaalipäivystys? ei ne "tavalliset" sos.työntekijät vaan kriisipäivystyksen sos.työntekijät.

      Selvitus on tehtävä yhteisyössä ja teitä kuunnellen, ja niillä tavoilla, mikä teidän perheellenne on parasta.

      Ota yhteyttä lakimieheen. Oikeusaputoimiston kautta hinta ei paljoa ole, perustuu tulohin. Viime kädessä hänellä on tiedossa laki ja se, mitä sossuilla on oikeus ja mitä ei. ja jos alkavat valmistella huostaaottoa, lakimies on auttamassa .

      Kun saat selville kun ilmoituksen takana on, voit tehdä rikosilmoituksen nimikkeellä perätön ilmianto (ja kunnian loukkaus)

    • Kaikkea kuuleekin

      Eikö lastensuojelu tiedä, että 1,5 vuotias itkee?
      Ainoa syy tulla?
      Kysyisin poliisilta oliko kysymyksessä kotirauhan rikkominen.

      • kohteena ollut

        Itkun syy voi olla pahoinpitely.
        Eikö naapurit ja sossut teidä, että vanhemmat myös riitelee joskus.
        Jos naapuri on sitä mieltä että riitelyä on jok a ilta ja aina. Riitely voi olla väkivaltaista.
        Vanhemmilla on kait lupa hermostua lapsiinsa, suuttua, korottaa ääntään. Sisarukset riitelee.
        Ei toki.
        se voi olla väkivaltaa.

        Menepä parvekkeelle puhumaan kiukkupuhelusi. Siksi, ettei lapset kuule ja tiedät että hermostut ja alat puhua rumia.
        Naapuri kuulee ja on sitä mieltä, että kiroilet aina, ja kiroilet lapsille.

        Lopputulos: perheessä on valtavaa väkivaltaa, äiti kiroilee lapsille uhkaa väkivallalla ja hakkaa sairaalakuntoon.


        ja sossut selvittää. lapset ja vanhemmat ahdistuu. Edelleen tuo vanha on meillä pinnalla. En jaksa lasten kiukuttelua lainkaan, se on että turpa kiinni, naapurit valittaa - vaikka olemme muuttaneet niin mistä tiedä mikä on naapurin kiusanteon halu tai ymmärrys että välillä kihahtaa, ukko ottaa kupoliin aina kun käy tässä, ei asu täällä, ja tenavat kiukkua omiaan. että se olisi normaalia perhe-elämää, mutta kun ei niin ei,


    • lkököl

      Luin kirjoituksesi, mutta en enää jaksanut lukea muita vastauksia. Halusin vain sanoa sinulle, että olen joutunut täsmälleen samanlaisen riepotuksen uhriksi ja täysin perusteettomasti. Syyllinen perättömille ilmiannoille löytyi (ex-aviomies), mutta aikaa ja energiaa kului kohtuuttomasti asioiden ja selvitysten tekemiseen. Jos kirjoittaisin tähän mitä jouduin kokemaan, ei kukaan edes uskoisi ja itselleni olen terapiamielessä kirjoittanut asiat ylös, jotta voisin jotenkin "unohtaa" ne ja jatkaa normaalia elämää, mutta aina silloin tällöin perättömistä ilmiannoista virinneet jutut tulevat vastaan. Voin sanoa, että ainakin ymmärrän miltä sinusta tuntuu.

    • rikkiperhe

      Sä olet parkka, kuin muitakin,kenelta otettu lapset tässä maassa.Täällä ilkeat ja kateelliset naapurit tai viholliset tiettää, että tarpeeksi mustamaalata ja lapsi on otettu , hyvä perhe on rikottu, ja pahoille ihmisille on tästä ISO ILO:

    • 10+2=12

      Kaksnaamaisija sossutatia tekevät mita halua ja suomen lakeja hyväksyvät sitä.
      Vaalit tuli jo, pitaa ajatella!

    • huoltaja

      kyllä nuita perättömiä ilmoituksia tehtaillaan tosipaljon ainakin täällä lumijoella tosi moni perhe on joutunut niiden uhriksi jopa kodin hoitaja teki perättömiä ilmoituksia

      • N30

        on se vähän erikoista, jos muka perättömiä ilmoituksia tulee useammalta erilliseltä taholta


    • mind Ur own business

      V1ttu tämä maa on uusi DDR jossa valtio ja jokainen kansalainen kyttää toisiaan, tekee ilmiantoja olipa ne sitten perättömiä tai "asiallisia", täysin sairas maa!!

      USA:n tie jossa jokainen pitää huolen vain omista asioistaan olisi ollut parempi, vapauden tie mutta ei, suomi on ja pysyy ahdasmielisenä kyttäysvaltiona...

    • Yks Elli vaa

      Minusta olisi syytä saada eduskuntaan lakialoite siitä, että mitään ilmoituksia ei saisi tehdä nimettömänä. Nimettömänä tehtyihin ilmoituksiin tuhraantuu viranomaisten aikaa joka on pois niistä tapauksista, joissa on kyse oikeasta hädästä. Ilmoittaja joka on oikeasti huolissaan jonkun lapsen terveydestä, voi kyllä ilmoittaa viranomaisille nimensä, jos ei itsellä ole mitään salattavaa, kuten esimerkiksi kateus, tai omat mielenterveysongelmat.

      Ihan järkyttävää miten helppoa nukysuomessa on kiusata naapureitaan. Ihan tässä pistää käsivarret kyynerpäitä myöten ristiin, kun on onneksi omat lapset saanut kasvatettua aikuisiksi, vastuullisiksi ihmisiksi aikana jolloin tällainen kiusanteko ei vielä ollut muotia.

    • voihanpeijjooni

      Heh heh sanon minä eli onko sulla noin pirun hyvä mielikuvitus eli onko kaikki keksittyä eli sun omaa mielikuvitusta?

      Ota kiireesti yhteyttä desantti Johan Bäckmanniin! Oot varmaan huomannut että siinä on sellanen politrukki joka hoitaa kaikkien kaltoin kohdeltujen niin suomalaisten kuin rys... anteeksi venäläistenkin asiat.

      Ja ihan sama onko kyseessä lapsi vai aikuinen. Ja muistathan myös Virossa asuvan toimittaja-politrukki Leena Hietasen joka blogissaan kehui desantti Johan Bäckmannin ja diktaattori Putinin akselin toimivan mainiosti.

      Eli pistä vaikka emaili jommalle kummalle punaryssälle, ne kyllä hoitaa sunkin asian kuntoon käden käänteessä, muistat vain puhua mahdollisimman paljon ikävään sävyyn suomalaisista, suomesta ja erityisesti suomalaisista poliitikoista kuten Risty Rydistä ja tietty näistä nykyisistäkin kuten ulkoministeri Tuomiojasta.

      Hanki vielä Suomen Työväenpuolueen jäsenkirja niin pääset Johanin ja Leenan sisäpiiriin kaikkein nopeiten.

      Hyvää syksyä! :=)

    • ....................

      tee rikosilmoitus

    • ProooVoooooooooooooo

      " nimettömänä soittanut mielenterveyskeskukseen" ??! Nää sepustukset paranaa, mutta ei oo vielä tarpeeks hyviä. Ketään ei ohjata pelkän nimettömän ilmiannon perustella verikokeisiin, psykiatriselle sairaanhoitajalle, huumetestiin. Hohhoijaa taas ja miksi hitossa mielenterveyskeskukseen lastensuojelutapauksessa ? Koittakaas ny vähä.

    • dhfghdfghfghfgh

      Suomi onkin auktoriteettiuskovaisten luvattu maa.Täällä ei tarvita stasin kaltaista salapoliisia koska nämä "maailmanparantajat" raportoivat kaikesta viranomaisille jos joku vähänkään epäillää normien ja dogmien vastaisesta käyttäytymisestä.Sitten nämä fundamentalistit kokoontuvat Vauva tai kaksplus foorumeilla paheksumaan ja huolestumaan kun ihmiset uskaltaa tehdä omia päätöksiä.

    • pöh!

      Tämä viesti on jo niin vanha, että varmaankin olette jo ehtineet toimia, mutta jospa tästä olisi jotain apua!! Ensinnäkin, sosiaaalityöntekijöissä on ihmisiä laidasta laitaan, aivan kuten kaikissa ammattiryhmissä. Useimmat heistä toimivat upealla tavalla tehtäviensä mukaisesti, samoin lainmukaisesti, heidän tehtävänsähän perustuvat lakiin. Kuitenkin sieltäkin löytyy se toinen laita ja jopa äärilaita, valitettavasti.

      Kun lastensuojeluilmoitus on tehty, heidän tulee se tutkia, jos se ei ole ihan selvästi täyttä huuhaata, mutta kun he ovat tehneet ilmoituksen perusteella päätöksen tehdä selvitys lastensuojelutarpeesta, ei siinä vielä ole mitään pelättävää ja he saattavat käydä soittamasta ovikelloa ja sinun tapauksessasihan se on jo selvittänyt paljon, jos et kerran ollut ns. maistissa tuolloin. Tämän lisäksi tehdään haastattelu ja muuhunhan ei tarvitse suostuakaan, koska jos ei ole vakavaa aihetta epäillä muita puutteita, se päättyy tähän ja saatte kirjallisen raportin ja asialle on laitettu piste. Mikäli tämä raportti on selvitystarpeen päättävä ja siinä todetaan lastensuojelun asiakkuuden päättyvät, teet huolellisen selvityksen kirjallisena ja pyydät poliisia selvittämään mahdollisen aiheettoman ilmiannon ja viemään asian syyttäjän harkittavaksi. Tähän poliisille tehtävään ilmoitukseen liität vaatimuksen vahingonkorvauksesta henkisestä kärsimyksestä ja kuluista asianhoitamiseksi. Tämä on sinulle täysin riskitön. Saatta olla, että poliisi ei löydä asasta virallisen syyttäjän alaista rikosta, mutta ainakin ilmoituksen tekijää kuulustellaan ja sitten sinä itse voit nostaa kanteen oikeudessa ja sinulla on hyvät mahdollisuudet se voittaa, varsinkin, kun hankit todistajia lähipiiristäsi. Sosiaaliviranomaisia vastaan sinun ei tuon kirjoittamasi perusteella kannata tehdä tutkintapyyntöä. Noista toimista ei etes poliisin tutkintakynnys ylity.

      Noita päihteettömyystestejä ym. ei voida tehdä kuin sinun suostumuksellasi, tai sitten lapsesi on jo määritelty lastensuojelun tarpeessa olevaksi. Eli ei yhden puhelinilmoituksen perusteella. Älä suotta ota pulttia tästä, jos lastensuojeluvirkailija toimii näiden periaatteiden mukaa.

      Arvatkaapa kaikki mitä???? Omasta tyttärestäni on tehty netissä olevan blogin perusteella lastensuojeluilmoitus, koska hän ratsastaa ja hoitaa meidän omia hevosia. Siis kateelliset/pahansuopaiset ihmiset haluavat lopettaa hänen hevosharratuksensa sillä perusteella, että se on 11 vuotiaalle liian vaarallista!!!!!!Muistettava on, että hän on ollut hevosten kanssa tekemisissä käytännössä syntymästään saakka, mutta kateuden ja pahansuopaisuuden, sekä blogikirjoittelun kautta siitä on tullut vaarallista vasta nyt!!!! Tähän on sotkettu myös kaksi hänen kaveriaan, jotka myös toimivat samojen hevosten kanssa. Tämä on niin uusi asia, että vielä en tiedä tutkitaanko sitä. Tsemppiä kaikille "kunnonihmisille" ja koettakaamme kestää myös kaikkia näitä piimäaivoja, vaikka se ei aina helppoa olekkaan.

      • Yuukkis

        Kun olin ite ala-asteella nii kyllä luokkakaverit kävi tallilla ja heillä oli omalla vastuullaan hoitohevosia. Oltiin tuolloin 11-12 vuotiaita.

        Mistä niitä vatipäitä (ilmiantajia) oikein sikiää? :O


    • kuurankukka

      Toisenlaisiakin tarinoita on. Itse tein aikoinaan lastensuojelupyynnön, koska muista tukitoimista ei ollut lapseni kohdalla apua. Tehtiin lastensuojelunkartoitus kolmen kuukauden aikana, sinä aikana terveydenhuollon puoli lähti hakemaan sijoitusta lapselleni. Itse taistelin tuota vastaan ja rinnalleni sain myös lastensuojelun, joka kartoituksen jälkeen oli sitä mieltä ettei meidän perheestä voi sijoittaa lasta pois, kun ei perusteet riitä. Sosiaalitoimi teki jopa asiasta virallisen selvityspyynnön terveydenhuollon puolelle, koska näkivät heidän puoleltaan laiminlyöntiä. Tämän seurauksena lapsi jäi minulle, tosin sain hänet tutkimuksiin ja hoitoon, kuten olin tahtonut. Tarpeeseen tuli, lapsella todettiin monta diagnoosia! Itsekin olin vuosikausia jatkuneesta avunhakemisesta uupunut ja oma diagnoosini pitkäaikainen vaikea masennus. Mutta missään kohtaa sosiaalihuolto EI ole yrittänyt viedä minulta lapsiani, vaikka oli aika, että minusta ei juurikaan äidin velvollisuuksia ollut hoitamaan. Sain tukea ja apua, että selvisin jaloilleni.

    • ....

      Jos teillä ei kerta ole mitään salattavaa, miksi ette vain suostu tuohon kartoitukseen? Sen jälkeen tuloksesta varmasti selviää, että olet kunnossa ja toiminnot loppuvat siihen.

      Eikö kuitenkin ole parempi, että ilmoituksia tehdään vaikka ilman syytä, kuin ettei niitä tehtäisi? Lastensuojelu on todella tapetilla perhe- ja lapsisurmien seurauksesta... Niitä koitetaan välttää kaikin tavoin. Sosiaalityöntekijätkin ovat vain ihmisiä, mutta ei lapsia pois viedä kotoaan muuta kun pakon edessä. Avohuollon tukitoimistakin voi olla apua.

    • saatko?

      Eihän tuossa muu auta kun käydä prosessi läpi ja hankkia siten terveen paperit.

    • krlump

      No niin, nähtiinhän sossun toiminta 8-vuotiaan tytön kuolemassa. Rikollisia ovat he yhtälailla toiminnassaan. Asia tutkitaan kuulemma perusteelllisesti mutta syyllisiä ei haeta. !!!? WTF?!`? Eikö olisi aika tutkia ja laittaa vastuuseen teoistaan myös viranomaiset. Kuten terveydenhuollon puolellakin VAIN pahoitellaan ja kohautellaan olkapäitä, HUPS`, sattui pieni vahinko! Hiukkasen amerikan mallia korvaus vastuineen, eikä piilotella instanssien suojissa.

      • Ehkäpä??

        Ei kannata kuitenkaan liikaa syyllistää viranomaisia ilman tietoa..

        Pääkaupunki seudulla on huutava pula sosiaalityöntekijöistä, joten tästä syytä paikkoja täytetään myös niin, ettei työntekijät ole vielä päteviä. Tämä on todella kurjaa, mutta jos resurssit ovat ne, että yhden sosiaalityöntekijän pitäisi olla kartalla yli sadan perheen asioista on se aivan liikaa.

        Muutenkin tämä ala ei voi koskaan itse puolustautua vaitiolovelvollisuuden takia.. tästä johtuen usein julkisuuteen tulee vain tietoa siitä, kuinka sossut vie lapset pois turhaan jne. Minne jää ne hyvät tarinat onnistumisista ja avun saannista, sillä niitäkin tapahtuu, vieläpä enemmän!


    • Pihlavan pellen uhri

      Minusta tehtiin kanssa perätön ilmianto, kuulemma pahoinpitelin lapsiani. ...onneksi tuo onneton oli mennyt kehuskelemaan teollaan kotikylänsä marketin kassalla ja kuinkas ollakaan tuttavani ilmoitti tekijän henkilöllisyyden, tekijäksi paljastui ex-anopin sisko, jolle lähetin ex-puolisoni kautta viestin että tiedän mitä teki ja jos juttu toistuu tai ilmoituksesta aiheutuu minulle suurempia ongelmia niin saatan tulla visiitille. Minut avioliiton aikaisten kiistojen kautta tuntien ei ole kokeillut onneaan uudelleen.

      Minusta aiheeton ilmoitus on törkeää kiusantekoa ja siitä ei tekijän kuulu päästä kuin koira veräjänstä.

    • 7+4

      Tuontapaisen pelon kanssa saa moni varmasti elää. Koska tulee sossutädit ovelle ja kertoo ilmoituksesta: oot juopotellu, olet harrastanut insestiä, olet pahoinpidellyt.
      Muutin lasten kanssa kauas (500km) entisen puolisoni läheltä mutta silti "ilmoittaja on havainnut omin silmin" juopottelua ja pahoinpitelyä. Eläinsuojelurikoksestakin epäiltiin, kissaa oltiin tulossa hakemaan pois.
      Lasten äiti kun ilmoituksia tekee niin kaikkihan sen uskovat, isähän on aina se paha ihminen.
      Minä kun edes tupakkia polta, en ole koskaan oppinut. Viinaa juon joskus metsästysporukan kanssa, silloinkin kaukana lapsista.
      Miten ihmisten välit menee tälläiseksi, juuri vannottiin ikuista rakkautta ja yhdessäoloa?

    • 1984 1984 1984

      Eletäänkö tässä tosiaan jo George Orwellin '1984' -maailmassa?

      "Tarkkailkaa Naapureitanne Ja Raportoikaa Poikkeuksista."

    • ..........

      Sossurumba.... Vähän kyllä sanastosi ja asenteesi vihjaa, että jotain on pielessä... Sossuilla on niin kiire, että ei ne ketään kovin pitkään häiriköi, jos aihetta ei ole. Piste.

      Joten, sinulla ei ole mitään syytä huoleen.

    • Kirje Putinille

      Nyt kun Suomella on sukset Venäjän kanssa solmussa niin laita kirje Putinille, Venäläiset tykkää nyt saada tietos Suomen sosiaaliviranomaisten toimista

      http://eng.letters.kremlin.ru/send

      Noin helppo se on, ja käännökset voi tehdä google translatorilla

    • Jantteri Pantteri

      Ja sitten sosiaalitantat valittaa tappavaa työkuormaansa ja resurssipulaansa. Tosiasiassa lastensuojelun resurssit ovat suuremmat kuin koskaan ja se näkyy. Lastensuojelulla on aikaa ja rahaa ottaa hampaisiinsa ihan tavallisia perheitä.

    • Karju Valkoinen

      Itse terveydenhuoltomme ammattilaisena noin 15 -vuotta olleena olen tosielämässä törmännyt lastensuojelun toiminnassa seuraavaan.

      Esim. pääkaupunkiseudullamme erityisesti murrosikäiset tytöt ovat keksineet tavan, jolla päästä vähintään 4-6 kuukaudeksi pois vanhempiensa kontrollista.
      Nämä tytöt soittavat itse lastensuojeluun, mm. kertoen joutuneensa vanhempiensa pahoinpitelyn kohteeksi tai että heidän vanhemmillaan on vaikea päihdeongelma.
      Näin lastensuojelu "tarjoaa" paikan välittömästi kyseisille tytöille vaikkapa SPR:n turvatalosta.
      Lastensuojelun käynnistämät prosessit kestävät nimenomaan pääkaupunkiseudulla useita kuukausia, jolloin kyseiset tytöt "touhuavat aivan omiaan", mm. viranomaisille tietoisesti valehdellen ja kun näiden tyttöjen kertoma lopulta osoittautuu täysin paikkaansa pitämättömäksi, tästä valehtelusta ei mainita mitään tyttöjen tiedoissa. Eli ulkopuoliselle lukijalle näyttää siltä, että lapsi on ollut oikeassa!

      Ja erityisen räikeät ylilyönnit lastensuojeluviranomaisten toimesta eri kaupungeissa olen havainnut siinä, kun avioeroprosessia toteuttavan parin naissukupuolen edustaja esittää yhteisten lasten isän omaavan vakavan päihdeongelman.
      Tämä näytetään lastensuojelussa pääsääntöisesti uskottavan ja se johtaa tällöin aina prosessiin, jossa mies joutuu todistamaan lastensuojelulle olevansa täysin päihteetön. Mies siis on lastensuojelun mukaan pääsääntöisesti "syyllinen" kunnes hän muuta todistaa!
      Ihmetyttää siis se, miksi eroa toteuttavan pariskunnan naista pääsääntöisesti uskotaan lastensuojelussa ensisijaisesti, mm. ilman mitään todellista näyttöä esim. miehen päihdeongelmasta tai väkivaltaisesta käytöksestä.
      Lastensuojelun viranomaisilta kun näyttää maalaisjärki katoavan monin kohdin lähes kokonaan!

      Ja samoissa tilanteista tiedän lukemattomia tapauksia, joissa toinen tai molemmat vanhemmat ovat menettäneet jopa vakituisen työpaikkansa, kun "tuntemattomasta lähteestä" on työnantajaan otettu yhteyttä kyseisiin henkilöihin liittyen.
      Jopa hovioikeutemme ovat todenneet, että lastensuojelun menettelyssä ei ole lain mukaan ollut tällöin mitään "moitittavaa", vaikka lastensuojelun toimet ovat täysin perättöminäkin johtaneet esim. aikuisen työpaikan menettämiseen.

      Tai toteutuuko laissa määritelty lasten ensisijainen mahdollisuus hyvään elämään silloin, kun nainen itse hakeutuu lastensuojeluun, haluten siirtää esim. murrosikäiset lapsensa sijaisperheeseen, "jotta hän itse voisi aloittaa elämänsä puhtaalta pöydältä"?
      Näistäkin tiedän erittäin monia lasten sijaisperheisiin siirtoja tehdyn eri kaupungeissa, huomioimatta esim. mitenkään lasten biologisen isän mielipidettä, yksinomaan siis naisen esittämän tahdon toteutumana.

      Toki lastensuojelulla tulee olla keinot ja mahdollisuudet puuttua perheiden elämään, jopa vasten vanhempien tahtoakin, mutta mielestäni on täysin väärin, että käytännössä "sama prosessi käynnistetään AINA" tapauksia yksilöimättä. Ja vasta prosessin edetessä aletaan lastensuojelussa miettimään, onko aihetta muuhun toimintaan vai ei, mutta usein jo tällöin vahinko perheelle on ehtinyt tapahtua!

      Myös mielestäni lastensuojelun toimissa täällä Suomessa erittäin merkityksellistä on se, että vaikka lastensuojelu täysin perättömän "ilmiannon perusteella" sekä omin toimin on merkittävästi perheiden elämää hankaloittanut, saaden aikaan esimerkiksi tuon edellä mainitsemani työpaikkojen menetykset,
      ei lastensuojelulla näytä olevan mitään vastuuta toimiensa seurauksista, kun ihmisiä tuntevina yksilöinä ajatellaan.
      Tiedossani ei näet ole yhtään tapausta, jossa esim. oikeus olisi määrännyt jonkin kaupungin tai kunnan maksamaan perheelle joitain vahingonkorvauksia lastensuojelun toimien johdosta, koska tiedän hyvinkin törkeitä väärinkäytöksiä, noin inhimillistä elämää ajatellen tapahtuneen, mm. juuri ns. "nimettömien ilmiantojen" perusteella.

      Eikö näin mm. lain pitäisi olla sama kumpaakin sukupuolta ajatellen, mikä kokemukseni ja saamieni tietojen mukaan erityisesti lastensuojelun toimissa pahasti vääristyy?
      Mm. siinä, että mies joutuu kuukausia "todistamaan päihteettömyytensä”, vaikka avioerotilanteessa esim. nainen paljastuisi täydeksi valehtelijaksi useiden todistajien lausunnoin. Tai että naisen tiedetään paikkakunnalla viettävän lähes kaikki iltansa paikallisessa kapakassa itsensä humalaan juoden, mutta kun hän lastensuojeluun menee kauniisti meikattuna ja selvänä, uskotaan siellä hänen kaikki sanomansa esim. ex-miehensä alkoholinkäytöstä, jne.!

      Itselläni siis lastensuojelusta kokemusta pääsääntöisesti työni kautta, eli ei siis "taisteluja" lastensuojeluviranomaisia vastaan!

    • Lasten ihmisoikeudet

      Joko tämä on provo tai trolli tai sitten olet kunnon alkoholisti, joka kiistää kaiken loppuun saakka...

      Ja tuollaiset hakkaajat tässä ketjussa kehuvat olevansa hyviä vanhempia.-.. jep, jep, jep...

      Juuri ne kaikista pimeimmät vanhemmat eivät KOSKAAN ymmärrä olevansa vaarallisia lapsen kehitykselle. Olisi pitänyt käyttää kondomia ajoissa...

    • jyjujuuyj

      kannattaa tehdä kaiki kiltisiti mitä sulta pyydetän, se on ainoa te, usko pois. Kaikki avoimesti. Jos yhtään vastustelet, edessäsi on pitkä ja vaikea tie. Vaikka se ärsytää, se on pakko tehdä.
      Mutta muista, jos se todetaan aiheettomaksi, voit tehdä rikosilmoituksen aiheettomasta ls-ilmoituksesta. ehkä saat korvauksia.

      • Minä kostaisin.....

        Tekisin vastavetona kunnon insesti-ilmoitukset :D


    • HHHHYYYH

      Täällä on jo tullut esiin, mutta sanon sen edelleen:VAROKAA HYVÄT IHMISET SOSSUAKKOJA!!! VAROKAA!
      Sossulla on karmea valta Suomessa että huh huh!
      Itse olen joutunt perättömän ilmiannon kohteeksi parikin kertaa ja voin sanoa, ettei ole miellyttävää olla niiden juttusille. Rumia vyötäröttömiä, kireitä ja pahoja akkoja, jotka nauttivat vallastaan.
      Ihmiset jotka tekevät lastensuojeluilmoituksia ovat pääsääntöisesti naisia, jotka haluavt urkkia toisten elämää. Naisia, joiden oma elämä on aivan pilalla ja jotka saavat jonkinasteista tyydytystä aiheuttamalla pahaa verta toisten perheisiin.
      Perhe on yhteiskunnan tukipilareita ja sossuakat haluavat murtaa tämän. Lastensuojelu on myös valtavaa businesta ja sijaiskotiin sijoitetulle lapselle maksetaan jopa 1700 euroa kuussa.

      • hyi olmoon mitä ....

        Luin juuri mediasta että suomen lastensuojelussa pyörii miljardibisnes !!!!

        Bisnesakkojako ??


      • bisnes on bisnes
        hyi olmoon mitä .... kirjoitti:

        Luin juuri mediasta että suomen lastensuojelussa pyörii miljardibisnes !!!!

        Bisnesakkojako ??

        Se olisikin kammottavaa, jos jotkut nostelisivat provikoita siitä että toisten lapset otetaan huostaan yksityiseen mutta veronmaksajien kustantamaan kalliiseen sijaishoitoon.

        Eli tekisivät pelkästä rahasta perättömiä ilmiantoja.


      • Kiroileva Siili

        Samat sanat, naapurissani asui aikoinaan täyskaheli, yh.akka Itsellään tällä naishenkilöllä oli äpäräpentu, jonka oli kuulema jossain ulkomaan matkallaan saanut aikaiseksi paikallisen ukkomiehen kanssa, jolla itsellään monta lasta oman vaimonsa kanssa.
        Olimme silloin ainoa pikkulapsiperhe isossa kerrostalossa, ja olihan meillä pientä toraa mieheni kanssa, mutta ne nyt olivat vain pieniä sanasotia, ja olen aina ollut herkkä kiroilemaan, joten saatoinpa parit voimasanat ilmoille suoltamaan, noh, eikös tähän tämä kaheli naapurikyttäri ollut kiinnittänyt huomionsa, vaan jo parisen viikkoa tyhjänpäiväisen sanatoran jälkeen tuli kirje sossusta, jossa tuotiin esiin minun kiroiluni - arvata saatatte, että sen kirjeen jälkeen vasta kiroiluttikin. Onneksi lapset eivät olleet edes kotona silloinkaan, kuten ei silloisen sanatoran aikanakaan, vaan lapsemme olivat mummolassa.Tää samainen yh-ämmä, miehetön kutale, takapiru, oli siis viitsinytkin mennä kertomaan meiltä kuuluvasta muutamasta kirosanasta sossuun. Tämä samainen kyttäriämmä talon käytävällä ovemme takaa jäi jopa kiinni vuosia myöhemminkin, pään melkein kopsahdettua ulko-ovemme pielukseen, kun sen yhtäkkiä avasin. Siinähän akka naamapunaisena ähkytti, että kuntoilakseni näitä rappusia kuljen - huom: alaspäin rappustoa, hah, ylöspäinhän se nyt on tehokkaampaa; tokaisin ämmälle, kun menin itse hissillä alakäytävään, jossa tämä samainen kyttäri vielä oli taivallettuaan alaspäin rappuja.
        Vuosiin en tuota kyttäriä sietänyt kuin pakosta. Kohdatessamme en edes tervehtinyt.
        Sitten kun lapsemme olivat kasvaneet ja menestyneet koulussa paremmin kuin tuon kyttärin lapsi, niin voi v...u mitä mielistelyä ja yritystä olla niinkuin ei mitään olisi milloinkaan meistä mennyt sossuun ilmoittelemaan. Ennen lapsiemme ylioppilaaksi valmistumisiaan, onneksi hän muutti ja sen verran kauas, ettei oo tarvinnut sitä yliäitelää akan naamaa nähdä. Nyt aikuistuneet lapsemme ovat hyvin menestyneitä elämässään.
        Jälkeenpäin olen ynnäillyt, että kaiken takana oli KATEUS ja tietynlainen tuon naisen KATKERUUS hänen oman elämän kulkunsa kuviot huomioon ottaen. Kuulin myös eräältä toiselta naapurilta, jonka kanssa tämä edesmainittu äklötys myös henkaili naapurina, että tuon ilmiantaja-akan uudessakin asuintalossa, hän oli jo saattanut itsensä vastahangaan muiden asukkaiden kanssa.


    • SILMÄ SILMÄSTÄ

      Vittumoinen naapuri lopettaa, kun alat käyttäytymään samalla tavalla heitä kohtaan. Esim, naapurina vanhukset, jotka ovat huolissaan muiden asioista, puhkokaa heidän autonsa rengas mieluiten useamman kerran tai muuta vastaavaa pientä kiusaa, lopettavat varmasti muiden asioista huolehtimisen. Alkavat olla huolissaan sitten omista asioista. Kerrostalossa voi porata oven kiinni ruuvilla tai parilla, helppoa akkuporakoneella. Vastaavanlainen ilmoitus oudosti käyttäytyvästä naapurista, joka halailee lapsia väkisin. Tää auttaa varmasti, ja muistakaa pitää tieto pienessä piirissä, eli mielellään vain itsellään, ei kannata kertoa edes asuin kumppanille, siitä tulee turvaa, kun kukaan ei tiedä mistään mitään, eiväthän ne naapuritkaan kerro tekemisistään. JA VARMASTI LOPETTAVAT HÄIRIKÖINNIN KUN OMA ELÄMÄ HÄIRIINTYY

    • emka2

      Ohhoh.. kylläpäs olet joutunut kyttäävään naapurin silimien alle :-/
      Ensinnäkin, LASTENSUOJELUSTA EI TULLA KOSKAAN KÄYMÄÄN ILMAN ENNAKKO ILMOITUSTA, ja tähän olen itse saanut varmistuksen lastensuojelulta, kun joudun siellä käymään juttelemassa (erään toisen asian tiimoilta), eli jo tuossa vaiheessa heidän puoleltaan on tehty virhe!! Heidän olisi siis pitänyt soittaa ja sopia käymis aika..

      Jos olet varma että naapurisi on ilmoituksien takana, suosittelen "nousemaan heidän yläpuolelleen" ja menemään juttelemaan päin naamaa, kertomaan mielipiteesi heidän käytöksestään ja syytöksistään ja lopulta vaikka todeta, että jos heidän perättömät soittelunsa / ilmoittelut eivät lopu, tulet olemaan yhteydessä poliisiin - kyseessä alkaa olemaan myös yksityisyyden rikkominen ..

      Jaksamista sinne, toivottavasti asiat selvenevät! :)

    • hymänöidejäkö

      Suomen lastensuojelu on tämän kirjoituksen perusteella perseestä.

      Asianajajaan yhteys ja ilmoituksen antaja mielenterveystoimistoon tai suljetulle jos lääkäri antaa MT1:n.

    • Hei! Olen psyk.sairaanhoitaja ja teen paljon yhteistyötä lastensuojelun kanssa. Tänä päivänä ongelma on enemmänkin se, että kaikkiin tapauksiin ei ehdittäisi puuttumaan ajoissa ja tarpeaksi hyvin keinoin. Mielestäni on hyvä asia että kansalaiset ovat valppaita ja tekevät ilmoituksia; sehän ei automaattisesti tarkoita lapsen huostaanottoa (joka on vasta viimeinen keino, ja tarvitsee hyvät perustelut) vaan esimerkiksi jotakin apua/tukea arkeen voi saada lastensuojelun kautta. VALITETTAVAA on että joskus perättömistä ilmoituksista saattaa seurata turhaa tutkintaa. Joskus asia riippuu myös sosiaalityöntekijästä itsestään; joskus hänen kohdalle on voinut sattua jokin "paha" tapaus joka tekee sossun varovaiseksi ja ottaa hyvinkin vakavasti kaikki omalle kohdalle osuvat tapaukset. Toisaalta hyvä, mutta ymmärrettävää että perättömissä tapauksissa kiusallista! Ajattelen silti, että se on vähän kuin poliisien puhallusratsia; pysäytetään ja tutkitaan mutta vain promilleja puhaltaneille koituu seurauksia.

      • Että näin....

        Tiedoksi vaan Tinksu, että ystäväpariskunta juoksi kaksi vuotta julkisen sektorin psykiatrisilla (2kpl) sairaanhoitajilla hakemassa apua yhden lapsen ongelmiin.
        Ennen sitä asiaa hoidettiin kunnan perhekeskuksessa. Kahden vuoden jälkeen vasta lapsi alkoi saamaan yksilöterapiaa. Ongelmia oli ollut jo siis pitkään, joten mietityttää, kuinka kauan jälkihoito kestää. Loppujen lopuksi käteen jäi molemmista paikoista p....ska ja tuli avioero. Nyt tämä lapsi, jolla ongelmia oli (isän edellisestä liitosta), lähti isän mukaan. Nuorin lapsista alkoi oireilemaan avioeron johdosta, jolloin äiti haki taas apua perhekeskuksesta. Siellä luvattiin asia hoitaa kiireellisenä, mutta neljän kuukauden jälkeen asiasta ei ole kuulunut mitään. Lapsen oireilu meni onneksi itsestään ohi, koska äiti yritti kaikkensa luoda normaalisuhteet lasten ja isän välille. Ongelmia edelleen isä-tapaamisissa on, mutta parempaan suuntaan ilmeisesti ollaan menossa. Että silloin, kun oma-aloitteisesti hakemaan apua, sitä ei anneta. Puututaan vasta, kun tilanne eskaloituu pahimilleen ja seurauksena ainakin tässä tapauksessa oli avioero. Hyvähän se on, jos kansalaiset ovat valppaita, mutta vielä parempi, jos valppaat vanhemmat saisivat apua ajoissa.


      • Että näin.... kirjoitti:

        Tiedoksi vaan Tinksu, että ystäväpariskunta juoksi kaksi vuotta julkisen sektorin psykiatrisilla (2kpl) sairaanhoitajilla hakemassa apua yhden lapsen ongelmiin.
        Ennen sitä asiaa hoidettiin kunnan perhekeskuksessa. Kahden vuoden jälkeen vasta lapsi alkoi saamaan yksilöterapiaa. Ongelmia oli ollut jo siis pitkään, joten mietityttää, kuinka kauan jälkihoito kestää. Loppujen lopuksi käteen jäi molemmista paikoista p....ska ja tuli avioero. Nyt tämä lapsi, jolla ongelmia oli (isän edellisestä liitosta), lähti isän mukaan. Nuorin lapsista alkoi oireilemaan avioeron johdosta, jolloin äiti haki taas apua perhekeskuksesta. Siellä luvattiin asia hoitaa kiireellisenä, mutta neljän kuukauden jälkeen asiasta ei ole kuulunut mitään. Lapsen oireilu meni onneksi itsestään ohi, koska äiti yritti kaikkensa luoda normaalisuhteet lasten ja isän välille. Ongelmia edelleen isä-tapaamisissa on, mutta parempaan suuntaan ilmeisesti ollaan menossa. Että silloin, kun oma-aloitteisesti hakemaan apua, sitä ei anneta. Puututaan vasta, kun tilanne eskaloituu pahimilleen ja seurauksena ainakin tässä tapauksessa oli avioero. Hyvähän se on, jos kansalaiset ovat valppaita, mutta vielä parempi, jos valppaat vanhemmat saisivat apua ajoissa.

        Kuulostaa ikävä kyllä siltä miten tänä päivänä asiat menee. Nuorisopsykiatrian määrärahat pienenee tuon tuosta, ja jonoa hoitoon olisi. Yhä useammin esim. osastolle tulevat nuoret ovat sellaisia joille on yritetty hakea apua aikaisemmin, mutta koska eivät ole olleet akuuttitapauksia siinä vaiheessa ovat jääneet johonkin jonoon odottamaan kutsua poliklinikalle (tai saatetaan todeta ettei ole välittömän avun tarpeessa). Kunnes sitten tilanne kulminoituu jossakin kohdassa niin pahasti, että tarvitaankin kiireellisesti esim. osastoarviota. Nyt on puhuttu kovasti varhaisesta puuttumisesta, itse odotan todella paljon sitä miten se toteutuu ja milloin vaikutukset ovat konkreettisesti nähtävissä esim. nuorten hyvinvoinnin kannalta. Ikävää että apua pitää odottaa kunnes on ongelmat ja avuntarve ovat kasvavat suuriksi!


    • Meidäntalon vanhus

      kulkee muna esillä ja tarjoilee karkkia lapsille, sama kusipää tehnyt lastensuojeluimoituksia :D

    • OO-

      Esille on tullut jo paljon varteenotettavia neuvoja, jotka vaikuttaa ihan kunnollisilta eikä provosointiyrityksiltä. Olen kyllä samaa mieltä heidän kanssa että kannattaa tehdä rikosilmoitus poliisille.

      • Ei seuraa mitään.,.

        Turha tehdä rikosilmoitusta jos joku onkin nimellään tehnyt lastensuojeluimoituksen jossa ilmoittaa vain epäilyistään, epäily ei ole rikos.
        Kusipää voi siis tehdä kiusaa lähes rajattomasti siten ettei siitä hänelle ainakaan lain edessä mitään seuraamuksia koidu, toki joku voi innostua liikaa kohteeksi jouduttuaan ja vetää kommandopipon päähänsä.


      • Kokemusta on
        Ei seuraa mitään.,. kirjoitti:

        Turha tehdä rikosilmoitusta jos joku onkin nimellään tehnyt lastensuojeluimoituksen jossa ilmoittaa vain epäilyistään, epäily ei ole rikos.
        Kusipää voi siis tehdä kiusaa lähes rajattomasti siten ettei siitä hänelle ainakaan lain edessä mitään seuraamuksia koidu, toki joku voi innostua liikaa kohteeksi jouduttuaan ja vetää kommandopipon päähänsä.

        Omakohtaisena kokemuksena voin kertoa että kyllä rikoilmoitus kannattaa tehdä. Ainakin omalla kohdalla perättömiä ilmoittanu tuomittiin kunnianloukkauksetani.


    • ELv

      Tuollainen on tosi ikävää. Tuostahan voisi nostaa jopa kunnianloukkaus syytteen.

    • lastens. kotikäynti

      Lastensuojelusta pyritään aina tavoittamaan huoltajat, ja tullaan sovitusti käymään. Päivystävä sosiaalityöntekijä voi tulla sopimatta käymään, jos ei ole saanut huoltajia esim. puhelimitse kiinni ja on epäilys vakavasta/ akuutista tilanteesta koskien lapsen turvallisuutta. Nämä toki riippuvat varmasti paikkakunnasta ja siitä tunnetaanko perhe jo entuudestaan lastensuojelussa.

    • Kokemustaon1

      Mailaa [email protected] , voin yrittää auttaa sua näin 8 v kokemuksella. Olen koulutettu lastensuojelun tukihenkilö ja taistelutahtoa löytyy!!!!

    • älä anna periksi

      Toivottavasti tosiaan..sehän riippuu, millä åaikkakunnalla elät. Jossain peräkylässä sossut tutkivat pienimm,ätkin asiat, kun ei ole muuta tekemistä. Isoissa kauoungeissa sossut saattavat olla huomattavasti "löyhempiä". Itse palkkaisin asianajajan, ja taistelisin lapsestani viimeiseen veripisaraan saakka.

      En tietenkään käyttäisi väkivältää, koska siitähän sossut saavat vaikutteen että "aha,tuo on väkivaltainen, se varmaan hakkaa kotonakin lapseaan".Palkkaa se asianajaja, ja selvitä asia nopeasti, ja jos ei muu auta, mene poliisin kanssa tuon "nimettömänä" pysytelleen pariskunnan oven taakse, ja selvitä asia niin, että tuo perätön ilmoittelu loppuu.

      jakselemisia sinne teille!

    • Vantaalla näin

      Meistä tehtiin myös perätön lastensuojeluilmoitus. Poika kuulemma liian myöhään ulkona eikä halua tulla sisään.
      Poika on joka ilta klo 19 kotona. No, kavimme lastensuojelussa juttelemassa ja selvittämässä tilanteen. Ilmoitus todettiin perättömäksi ja katsottiin ettei ole lastensuojelun tarvetta.
      Tapaaminen lastensuojelussa oli hyvä, lämminhenkinen ja asiallinen. Että näin Vantaalla. Mielestäni lastensuojelua ei tarvitse pelätä kun asiat ovat kunnossa!

      • bisnes on bisnes

        Olisit huolestunu. Ahne lastensuojelubisnes ehkä yritti kaapata lapsesi.


    • terveystäti

      Sinulla on oikeus nähdä terveystietosi ja saada tietoosi myös se, kuka niitä on milloin katsonut, koska sinulla on vahva perustelu asialle. Siis paperisi ovat ATK:lla nykyaikana ja niistä jää tiedostoon jälki, toisin kuin paperiaikana, jolloin kansio nostettiin hyllystä luettiin ja laitettiin takaisin. Eikä jäänyt kun ehkä sormenjälki?

      Lähestyt terveyskeskuksesi johtavaa tasoa ja pyydät näitä tietoja. Voisit kyllä lähestyä myös poliisia. Kyse on herjaus tai kunnianloukkaus.

      Jos lokitiedoista löytyy luvatonta lukua potilastiedoistasi, joutuu asianomainen siitä syytteeseen ja saa varmaankin sakkorangaistuksen. (Ja maine menee).

      Lapsiperheessä sattuu ja tapahtuu kaikennäköistä, ääntä tulee ja uhmainen voi kirkua pää punaisena ja huutaa jotain.
      On hyvä että ihmiset huolehtii lähimmäisistään, mutta joskus huoli ei osu oikeaan ja huolehtija itse on sairas eikä enää erota oikeaa maailmaa ja harhamaailmaa erikseen.
      Sosiaalitoimi on vaikeassa paikassa. Ilmoitusta pukkaa ja varmasti ihan jokainen, jonka kotiin mennään vakuuttelee ja vannoo elävänsä kiltisti ja hienosti. Joukosta pitäisi löytää ne jotka ei elä kiltisti. Juttelisin sosiaaliväen kanssa asiasta, siitä että tuntuu, että ilmoitukset on tekaistu väärin perustein ja aiot ottaa poliisin kanssa selvää. Kun seuraava nimetön uhkaus tulisi, niin osaisivat siinä puhelun kuluessa myös kysellä tarkemmin. He yrittää vaan toimia lapsen parhaaksi.

      Kuten lehdestä olemme lukeneet (Eerikan tapaus) lukuisia ilmoituksia oli tehty ja sosiaalitoimen arvio oli väärä. Siksi he haluaa varmistua asiasta hyvin. Tekisin itse testaukset läpi ja vaatisin sitten korvausta kun juttu tulee käsittelyyn.

    • iugh9

      Lastensuojelun pitää tänäpäivänä kertoa ilmoittajan nimi jos haluat! Eikä heidän tulisi edes noteerata soittoja jossa ilmoittaja ei suostu nimeään paljastamaan, koska yleensä nämä ovat niitä kiusantekijöitä! Koita selvittää lastensuojelulta nimi ja nosta kunnianloukkaussyyte! tai vaikka et saisi nimeä selville, voit tehdä asiasta rikosilmoituksen, jonka jälkeen poliisi koittaa selvittää soittajaa!

      • otappas selvää

        lastensuojelun ei ole pakko kertoa ilmoittajan nmeä sillä ilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Katsoppas vaikka lastensuojeluilmoituslomake. siinä on mahdollista ruksata kohta, nimetön ilmoittaja.

        Ilmoittajalla tulee olla nimi ja virkanimike silloin, kun ilmoitus tehdään jonkin viranomaisen toimesta.


    • Joutsen

      Hei!

      Suosittelen todella asianajajan palkkaamista ja mikäli Teillä on kotivakuutus, siihen lähes poikkeuksetta kuuluu oikeusturva, eli asianajajan kuluista maksetaan vain omavastuu. Kannattaa perehtyä asianajajan valinnassa siihen, että hän on
      hoitanut vastaavia tapauksia. Sosiaaliviranomaisen luo en enää menisi ilman
      asianajajaa, koska muutoin tulee sana-sanaa vastaan -tilanne ja varsinkin, mikäli asiasta joudutaan menemään esim. huostaanottotapauksessa käräjäoikeuteen.
      Mikäli loppujen lopuksi ilmianto todetaan aiheettomaksi, joko sosiaalivirastossa tai sitten (toivottavasti ei mene sinne saakka) käräjä-/hovi-/korkeimmassa oikeudessa (miten pitkälle asia sitten eteneekin), tekisin tutkintapyynnön poliisille perättömästä ilmiannosta ja jos ja kun ilmiantaja saadaan kiinni, asiassa aloitetaan poliisitutkinta ja parhaassa tapauksessa syyttäjä vie asian käräjäoikeuteen (ja hyvin todenäköisesti vie), jolloin teillä on mahdollisuus vaatia vahingonkorvauksia ilmiantajalta. Naapuria en ihan hirveästi lähtisi tässä vaiheessa suullisesti/kirjalliseseti syyttelemään, siinäkään tapauksessa, että olisitte varma, että he ovat asian takana. Tässähän voi mukana olla myös naapuripariskunnan tytär ja kuka loppuviimein on perättömän ilmiannon takana. Ja syyttely voi tässä vaiheessa johtaa uusiin keksittyihin tarinoihin, jolloin teidän tilanteenne vaikeutuu entisestään. Voittehan ihan ystävällisesti mainita naapuripariskunnalle, että ihmettelette, kun teistä on tehty perätön ilmianto lastensuojeluviranomaisille ja olette palkkaamassa asianajajaa asiassa sekä tekemässä tutkintapyyntöä poliisille, kuka perättömän ilmiannon takana on, jolloin tekijä joutuu vastuuseen. Mutta tämäkin vain ystävälliseen ja ihmettelevään äänensävyyn. Voihan olla, että lastensuojeluviranomainen saa uuden ilmoituksen ns. "mahdollisesta erehtymisestä asiassa". Sen kummemmin naapureiden kanssa ei kannata asiasta puhua, voi vaikka sanoa, että asia on niin vaikea, ettei siitä jaksa sen enempää puhua. Mutta, kuten alussa kirjoitin, palkatkaa ehdottomasti asianajaja, jotta ei tule sana-sanaa vastaan -tilannetta. Ja mikäli teillä on kotivakuutus, johon sisältyy oikeusturva, tehkää pikaisesti oikeusturvahakemus vakuutusyhtiöönne. Itselläni ei ole lapsia, mutta voin vain kuvitella, miltä teistä tuntuu. Toivon todella teille jaksamista!

    • Saman kokenut

      Jos koet että sinua kohtaan on tehty perätön ilmianto sosiaaliviranomaisille, niin sinuna kävisin tekemässä rikosilmoituksen asiasta. Poliisin luona sitten selviää millä rikosnimikkeellä alkavat tutkimaan asiaa (kunnianloukkaus vai mikä).
      Omakohtasia kokemuksia on ja ilmoittaja saatiuin aikoinaan tietooin ja tuomittua asiasta.

    • Diipa daapa

      Edellisessä kodissamme naapurit eivät jostain syystä tykänneet asua samassa kerrostalossa kanssamme. Täytyy ihmetellä, koska emme aiheuttaneet mitään häiriötä (alkoholia ei käytetä, ei tupakoida), melunneet tai roskanneet tms. Sitten tuli perätön ilmoitus ja sosiaalitädit parin päivän päästä.

      Syynä ilmiantoon oli kuulemma, että vanhempani eivät antaneet lastensa ulkoilla lainkaan. Se oli harvinaisen paksua roskaa; ironista kyllä kärsin itse tuohon aikaan syömishäiriöstä ja vietin päiväni ulkona juoksemassa jne., minkä on täytynyt näkyä. Samoin veljeni vietti päivittäin useita tunteja ulkona, joskin normaaleista syistä. Pikkusisartamme käytimme leikkipihalla, puistoissa ja pitkillä kävelyillä päivittäin - toki hän sai ulkoilla tiettyjen aluerajojen sisällä yksinkin niin halutessaan. Minä ja veljeni olimme tuolloin myöhemmässä teini-iässä ja pikkusisaremme neljän vanha.

      Kaiken todettiin olevan kunnossa, mutta muutimme talosta, kun koimme ettemme halunneet elää vihamielisessä ilmapiirissä.

      Myöhemmin saimme selville, että ilmiannon olivat tehneet taloyhtiön useat narkomaanit (parvekkeeltakin lensi välillä sohvia ajotielle), häiriintynyt keski-ikäinen nainen ystävineen sekä yläkerrassa asuva aktiivinen pedofiili. Syynä olivat kateus yhtenäistä perhettämme kohtaan sekä se, että olimme useampaan kertaan soittaneet poliisille milloin talossamme tapahtuvan huumeidenkäytön tai ammuskelun johdosta. Muutamaan otteeseen jouduimme myös soittamaan pedofiilimiehen toimien johdosta. Tämä ei miellyttänyt naapureitamme, joten he päättivät häätää meidät talostaan tekemällä meistä perättömän lastensuojeluilmoituksen. Siinä he onnistuivatkin.

      Onneksi elämä uudessa kodissa oli parempaa kuin vanhassa kodissa. Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Vaikka kyllä vieläkin kalvaa, miten joku voi tuollaista tehdä, tosi törkeää.

    • tepponen...

      tee ilmoitus poliisille. Meillä naapurit harrastivat samaa. Ilmoittelivat milloin mitäkin perätöntä ja soittivat keskellä yötä, meidän nukkuessa meille poliisit, että minä äiti täällä riehun Tekivät useista muistakin naapureista ilmoituksia. No joo.. Romaniperhe, jonka kaikki tietävät ihan sekopäiksi. No jokatapauksessa... Vein asian poliisille joka tutki mm. hätäkeskukseen ilmoitetun perättömän ilmoituksen ja selvitti ls:ään soitetut puhelut. Numero osottautui yllätys yllätys prepaid-liittymäksi, joten todisteita siihen ei saanut sitten. Lastensuojelusta kyllä tajuttiin kun kerroin mistä kyse ja asia jäi siihen.

    • rrrrwww

      Ekaksi su pitää epäillä lapsen isää lapsensuojeluilmoituksesta. Ehkä isä haluaa huoltajuuden tai isän vanhemmat. Mitä terveystietojen salassapitoon tulee, niin kuka tahansa kunnan/kaupungin terveysasemalla voi ehkä halutessaan lukea sinun tietosi. Ne näkyy kaikilla toimipaikoilla. On osoitteet, henkilötunnukset, sairaudet., lääkemääräykset jne.. Kaipa katsomisesta jää jälki, mut kukapa niitä kaikkia kerkee valvomaan. Jo yli kymmenen vuotta sitten kaupungin sairaalan siivooja kai urkki mun tiedot. Kerran hän vihjaisi, että hän pyytää tuttua hoitajaa avustamaan? Tarkkaan hän tiesi mun kaikki lisä-etunimet ja sos. tunnuksen. Vuosia sitten sairaalan vahtimestarit pääsi koneellaan kaupungin väestörekisteritietoihin, josta näkyy kaikki kaupungissa kirjoilla olevien henkilöiden nimi osoite ja sos. tunnukset.

    • magii

      mä en tajuu noita ihmisii jotka soittelee turhia pila puheluita lasten suojeluun
      ja väittää että äiti/isä laiminlyö lastaa
      kyl sellasii uskotaan mutte ei vittu niitä jotka oikeasti kärsii tälläsistä sanotaan vaan että mistä sä ton keksit kun kerrot että näin ja näin on tapahtunu niin ei mitään sitten kun joku soittaa pilapuhelun niin kyllä sitten pelkele uskotaa


      voimii sulle !!!!!!

    • Nyt tarkkana!!!

      Olette joutumassa lastensuojelu-helvettiin!! Tuttavaperheemme lapset otettiin huostaan vailla todellisia perusteita. Lapset vielä sijoitettiin kauaksi vanhemmistaan lastenkotiin, lastenkotiin joka vielä kovaksi onneksi oli huono ja on nyt tutkinnassa. Tuttavaperheemme joutui sellaiseen pyöritykseen, ettei sitä voi uskoa ja verrata edes desantti Batmanin hurjimpiin kertomuksiin!

      Toki aiheeton huostaanotto saatiin viimein perutuksi, mutta aikaa siihen meni, kun mm. oli ensin vedottu lapsiasiain valtuutettuun ja muutamaan kansanedustajaan, tehty lukuisia adresseja. Asiasta kiinnostui jopa TV2:n ajankohtaisohjelmakin, mutta tuttavaperheemme kieltäytyi, halusivat itse suojella lapsiaan.

      Kamalinta asiassa oli, että perheen äiti ehti menehtymään prosessin aikana vaikeaan sairauteen juuri ennen lasten palautusta vanhemmilleen. Kyseessä siis aivan supi suomalainen perhe!

      • ikävää.

        "Kamalinta asiassa oli, että perheen äiti ehti menehtymään prosessin aikana vaikeaan sairauteen juuri ennen lasten palautusta vanhemmilleen."

        Todella surullista. Lapset ovat vanhemmille usein kaikki kaikessa ja aina. Sairastuiko stressin vuoksi, voisiko se olla mahdollista?


      • Nyt tarkkana!!!
        ikävää. kirjoitti:

        "Kamalinta asiassa oli, että perheen äiti ehti menehtymään prosessin aikana vaikeaan sairauteen juuri ennen lasten palautusta vanhemmilleen."

        Todella surullista. Lapset ovat vanhemmille usein kaikki kaikessa ja aina. Sairastuiko stressin vuoksi, voisiko se olla mahdollista?

        Paljon mahdollista, ei ainakaan parantanut tilannetta ja vei voimia koko perheeltä. Tosi kurjaa lasten puolesta, he kuitenkin joutuivat olemaan lastenkodissa aika huonoissa oloissa ja olisivat voinneet olla kotona vanhempiensa kanssa, sekä saanneeet olla äitinsä kanssa viimeiset hetket.

        Voi vain kuvitella näiden lasten ajatukset myöhemmin, kun he varttuvat ja alkavat oikein todella käsittämään, mitä tapahtui. Lastenkodin epäkohdat ovat onneksi tutkinnassa. Lapsille vain niitä hetkiä, jotka he olisivat voinneet viettää äitinsä kanssa, hänen viimeisinä aikoinaan ei voi kukaan korvata millään.


    • tarkkailija

      Hesari kirjoitti jokin aika sitten, että huostaan otetut lapset ovat 620M€ liikeala (siis aivan mielettömänn iso liikevaihto) ja että isot ulkomaisomisteiset yritykset ovat tunkeutumassa alalle ostamalla pois pienempiä kotimaisia. Ilmeisesti kysymyksessä on huomattavan tuottoisa business, jossa poissuljettu ei ole myöskään ajatus, että viranomaisiin yritetään vaikuttaa epäeettisin keinoin. Asia on joka tapauksessa niin tärkeä, että vähäinenkin epäilys alalla piilevästä epäeettisestä toiminnasta on tavattoman häiritsevä ja kaikki epäilyttävät tapaukset tulee huolella tutkia niin, että epäilyille ei ole sijaa.

      • bisnes on bisnes

        On täysin sairasta jos alalla on yksityisyrittäjiä. Se ei voi olla johtamatta muuhun kuin tekaistuihin ilmoituksiin "asiakkaiden" saamiseksi.

        Sama jos vankilat olisivat yksityisiä niinkuin USAssa taitaa jo ollakin. Pakkohan niihin jostain on vankeja saada!


    • niinpä.

      Niin, toisesta paikasta talossa se siis kuuluu. Mutta tuskin sinnekään tarvitaan sossua, ellei ole kokoaikaista kirkumista. Jos vanhempi nainen häiriintyy itkusta, silloin laitetaan lappu luukusta. Sitten isännöitsijä. Ei mt-toimistoon ilmoja... Ei vanhempi nainen ole oikea ihminen arvioimaan sitä.

      Rikosilmoitus perättömästä jutusta, sille vahemmalle naiselle sitten? Ei naapureita voi siten kiusata. Kyllä työkkärissäkin laittavat heti pään tutkimuksiin jos ei suostu mihin tahansa töihin. Onko se sitten nöyryyttävää? Varmasti. Työnantajien pitäisi ottaa ihmisiä töihin, niin aamuun kuin iltaan, että töitä on suomessa. Eikä aina rangaista kaikesta.

    • Lasten ihmisoikeudet

      Just joo. Tällä kirjoitetellaan, että narkomaanit ja häiriintyneet vaan tekevät turhia ilmoituksia. Taitaa olla omat asia aika huonosti, kuin muita syytellään.

      Kyllä ne häiriintyneet löytyvät aika äkkiä taloyhtiöissä.

      Vanhemmat täällä vaan kilpaa kehuvat olevansa mallivanhempia, vaikka totuudesta ei ole tietoakaan. Vanhemmat jotka ovat kaikista vahingollisimpia omille lapsilleen, eivät KOSKAAN sitä tunnusta.

      Lapsilla on ihmisoikeudet, joita eivät kusipäiset vanhemmat saa loukata. Parempi tehty yksi turhakin ilmoitus kuin olla tekemättä aiheesta. Rajanveto voi olla joskus vaikeaa.


      Täällä kirjoittavat vanhemmat kuvittelevat omistavan lapsensa. Ei vaikuta kovin hyvältä ja terveeltä.

      • niin no

        No ehkä se sitten selviää kuitenkin parhain päin. Mutta ei tosiaan naapurin vanha rouva ja herra ole välttämättä päteviä arvioimaan asiaa. Puhumattakaan että itku tuli muualta talosta aloittajan mukaan? Se että joku luulee selvän ihmisen olevan humalassa, on jo aika outoa.


    • BBByyy

      Älkää ikinä luottako sossuämmiin. Vaikka tekeytyisivät muka ystäviksi. Älkää luottako niihin! Nainen on susi toiselle ja peto miehelle. Sossu akka on aina nainen ja nauttii vallastaan.

      • Poltinkarva

        Totta, sossussa on paljon pieniä virkailijoita, joilla on paljon valtaa. Niin pieniä ja niin paljon valtaa. He todella myös nauttivat saadessaan käyttää valtaa. Sossun ämmät ovat hyvin vaarallisia.


    • maybe2

      jaa ehkäpä ne venäläiset ovat sittenkin oikeassa

    • Valoja päälle

      Miten hitossa te jaksatte tähän vastailla? Kun aloittajan kahden ensimmäisen viestin perusteella jo tajuaa, että tämä on PROVO!

      • vintage

        Hei, toi on jo niiiiin last season; nykyään se huutelijoiden muotisana on "trolli".


    • eikandeeryttyillää

      8 vuotta sitten, meillä oli vastaava tilanne, kaikki kääntyi hyväksi, mutta ilmoittajalta tosin puuttuu yksi tällä hetkellä sormista =)

      • joku raja

        Ilmoittaminen turhaan on ikävä juttu. Mutta en ymmärrä tuota sormijuttua, kuulostaa sairaalle. Ei voi kajota toisiin fyysisesti missään tapauksessa.


    • itse olen vihannut sossuja 17-vuotiaasta asti (eli kohta 4 vuotta), kun eräs henkilö suvusta oli menny lavertelemaan että "Lauralla on viina lääke huumeongelma"... no sitte kun siinä sossujen kanssa kasvotusten juteltiin, mie kerroin sen miten asiat oikeesti meni ja äiti kertoi mun taustoista joihin ei siis sisältyny huumeita tai tai viina lääkkeiden väärin käyttöä missään välissä...

      niinhän siinä sitten kävi että sossut ei uskonu mua vaan äitiä ja mut leimattiin mielisairaaks narkkariks. Mulla oli kyllä silloin masennusta mutta huumeisiin en ole koskaan sortunu ja vielä tänäkin päivänä kun parikymppinen olen niin osaan kyllä pitää viinan ja lääkkeet visusti erillää enkä ole ikinä repsahtanu vetää molempia yhtä aikaa.

      niin ja mie vielä kerroin sossuille koko totuuden ja miten asiat ihan oikeesti oli.

    • kalla

      Nyt ne on varmaan kaikki sossuntädit erityisen skarppina, kun sen erään ikävän tapauksen jälkeen sossujen toiminta on ollut julkisen keskustelu kohteena. Eikä mitenkään hyvässä valossa. Ja kun oikein ajattelee, niin onhan se periaatteessa hyvä asia, että kaikki tapaukset tutkitaan, sossuthan kun eivät voi tietää mikä on perätön ilmoitus ja mikä ei. Mutta sitten kun asiat on tutkittu ja ilmiantoa voidaan selvästi pitää kiusantekona, pitäisi sille kiusantekijälle lasettaa jonkinlainen... otsamerkki tai jotain. Sairasta että moinen väylä on auki kaikenmaailman katkerille kiusanhengille, vieläpä täysin rangaistuksetta.

    • Milka2

      Kammottavia ja pelottavia nuo perättömien ilmoitusten antajat. Paikkakunnallani vietiin vanhemmilta pieni suloinen tyttö suoraan päivähoidosta, koska perättömän ilmoituksen tekijä väitti isän käyttävän lasta hyväksi. Lapsi oli vuosia huostaan otettuna ja vanhemmat taistelivat lapsensa puolesta ja lopulta voittivatkin sen ja saivat lapsensa takaisin. Mutta oli vuosien tuska ja epätietoisuus. Luottamus heitä meni Suomen viranomaisiin ja varsinkin lastensuojeluun.

    • Häirikkö kuriin

      Mene poliisin puheille. Tee ilmoitus perättömästä ilmiannosta ja vaadi tutkintaa. Lahdessa vastaavanlaisessa tapauksessa perättömiä ilmiantoja tehnyt nainen tuomittiin sakkoihin ja korvauksiin.,

    • sotija

      perseestä ja syvältä koko lastensuojelu sossu tätit,oikeita kiusan kappaleita.!!!

    • jos ne sellaista vaativat tai ehdottavat niin siihen on varmasti syynsä. olisit onnellinen että pääset psykiatrille, tietäisitpä vaan kuinka monet vastaanotolle haluavat ja tarvitsevat jäävät ilman, puhumattakaan niistä jotka eivät edes tiedä tarvitsevansa. Kaikkien ihmisten on hyvä katsoa peiliin, ja varsinkin muista vastuussa olevat, saatpahan puhtaan omatunnon ja "synninpäästön" kun toteavat kaiken olevan kunnossa!

      • oi voi

        Olisitpa onnellinen, kun pääsisit mielisairaalaan. Niin moni ei pääse, vaikka tarvetta olisi.


    • 3+1

      Näkee, että median aloittamia aiheita kannattaa suomi24:n jatkaa. Tähänkin ilmiselvään trolliin ja ylläpidon tekemään aloitukseen on moni kirjoitustaidoton vaivautunut vastaamaan ja ollut ihan tosissaan jopa.
      Meille ei ole koskaan tultu kyselemään, onko meissä siis joku vika? Voitaisiko kissamme ottaa huostaa ja viedä sen löytöeläintaloon? Pitääkö hankkia asianajaja?

      • Nyt tarkkana!!!

        Aloitus voi olla tietysti trollikin. Siteeraisin kuitenkin kirjailija Arto Paasilinnaa, joka sanoi kerran häneltä kysyttäessä, että mistä hän keksii niin hulvattomat aiheet kirjoihinsa, vai tarjotaanko hänelle juttuja; "Kyllä ne jutut on keksittyjä, mutta toden sanoakseni, kyllä niitä paljon tarjotaankin ja niiden perusteella voin sanoa, ettei niin hurjaa juttua keksikään, etteikö elävästä elämästä löydy vielä hurjempi".

        Tuolla aiemmin kirjoitin todellisesta tapauksesta, kuinka tuttavaperheemme joutui lastensuojelu-helvettiin ja lapset otettiin huostaan aiheetta. Toki aiheeton huostaanotto saatiin puretuksi melkoisen prosessin kautta, jonka aikana perheen äiti ehti menehtymään vaikeaan sairauteen. Samat henkilöt kun tekevät niitäkin päätöksiä ja aika vaikeaa on saada huostaanotto purkumaan. Tuon tuttavaperheen oikeustaistelun aikana tuli esille muitakin vastaavia tapauksia maassamme. Aivan suomaalaisia perheitä kaikki!

        Se, että teille ei ole koskaan kukaan tullut kyselemään mitään, ei vielä todista yhtään mitään. Voit heti huomispäivänä joutua semmoiseen pyöritykseen, että voit olla vain ihmeissäsi!


    • Se yks TomC-82

      Lapseni isä uhkasi myös tehdä minusta lastensuojeluilmoituksen keskinäisiin ristiriitoihimme ja viestittelyihin nojaten. Olen puolivuotiaan tyttäremme yksinhuoltaja ja hän poissaolollaan loistava etä-isä. Lapseni olen asettanut etusijalle joka asiassa syntymän jälkeen ja hän tietää sen myös. Tämän vuoksi myös suhteemmekin karahti, koska hän ei ollut valmis luopumaan mistään eikä tekemään lapsemme eteen yhtikäs mitään. Tämä uhkailu siis hänen epätoivoinen vastine eroomme. Perhepäivähoitaja käy kerran viikolla hoitamassa tytärtäni ja on kehunut että hoidan tytärtäni ja kotiani hyvin, samaa mieltä ovat kaikki muutkin asiasta tietävät. Vanhempiani tapaan joka toinen päivä että hekin tietävät tasan tarkkaan miten hoidan tytärtäni. Säälittää että tollaisia ihmisiä on olemassa, ei kaikista vaan ole isiksi eikä sen tuomaan vastuuseen. Kiusaa se on pienikin kiusa! Jään odottelemaan nyt toteuttaako hän uhkauksensa. Hänellä kyllä tuota kostontahtoa löytyy...

    • No johan on..

      Onpas jollain luppoaikaa paljon :( Uskomatonta touhua.. Älä luovuta ja ilmottele ihmees miten asia etenee. Eikö perätön ilmianto ole rikos?

    • No, huh huh

      On todella käsittämätöntä, että nimettömiä lastensuojeluilmoituksia saa tehdä. Jos jostain lapsesta on todellinen huoli, ilmoituksen uskaltaa kyllä tehdä omalla nimellään. Toki voi saada kimppuunsa sekopäät vanhemmat... Likkakaverin tytöstä tehtiin myös lastensuojeluilmoitus ja täysin perätön. Olin mukana sossulassa ja se oli kyllä aikamoinen kokemus. Lapsen äiti ajattelee aina ensimmäisenä lapsen etua, ei ryyppää, ei tuo miehiä kotiinsa, aina on siistiä ja ruokaa kaapissa. Tietää aina missä lapsi viettää aikaansa, lapsi ei luuhaile kaupungilla (16v) ja kaverit aina tervetulleita heille. Äiti oli todella tuskainen tämän prosessin ajan. Lopulta selvisi, että ilmoittaja oli ex-kälyn uusi mies, jo kouluajoilta tuttu idiootti joka vielä monesti sanoi ko lapselle, että kyllä sä voit muuttaa meille.
      Ymmärtäväkö nämä perättömien ilmoitusten tekijät, miten paljon tuskaa tuottavat
      teollaan? Tässäkään tapauksessa tekijän motiivi ei selvinnyt. Lapsi ahdistui tapauksesta myös todella paljon, sanoi sossulassa suoraan, että toivottavasti mun ei tarvii koskaan enää tulla tänne!!

      Olen itse istunut vuosikausia sosslautakunnassa ja nähnyt, että on myös todellisia tilanteita, jolloin pakko puuttua asiaan. Omassa kunnassani on aivan mahtavat ja ammattitaitoiset sossutädit, samaa ei vois sanoa naapurikaupungin kolleegoista. Mutta kaikkien pitää muistaa, että sossutätien toimenpiteet ja työnkuvat perustuu monesti lakiin, tässä tapauksessa lastensuojelulakiin. Laki velvoittaa heitä selvittämään joka ikisen lastensuojeluilmoituksen, muuten saavat syytteen virkavirheestä. Kusipäisten sossutätien toimintaa ei pidä yleistää ja työssään he näkevät aika paljon paskaa, asiakkaan yhteiskuntaluokasta riippumatta. En käsitä, miten he jaksavat joka päivä tehdä töitä ikävien asioiden kanssa ilman, että sairastuvat itse.

      Jokin turva pitäisi saada aikaiseksi niille, jotka joutuvat perättömän ilmoituksen kohteeksi. Taitaa kaatua omaan mahdottomuuteensa...

    • kukkahattu täti
    • tuhottu_elämä

      Tuo on täysin tyypillistä. Itse olen kokenut useita lastensuojeluilmoituksia. Ja koska olen mies ja isä niin minun todisteillani tai sanoillani ei ole minkäänlaista merkitystä. Lisäksi sossut keksivät töitä jos niitä ei ole. Budjetti, draama ja jännitys on sossujen harrastus. Jyväskylässä tämä on yleinen toimintatapa. Sinusta tehdään täysin kelvoton vanhempi eikä millään ole mitään merkitystä. Yhteenkään sossuun ei kannata koskaan luottaa. Suosittelen lisäksi tallentamaan käynnit sossujen luona koska he ovat kovia vääristelemään, väärentämään ja valehtelemaan omien etujensa mukaisesti. Minulta vietiin lapset rikoksin ja tein rikosilmoitukset ja hallintokantelut mutta kaikki auttavat rikosten tekijöitä sillä näin tässä maassa toimitaan. Sossuilla on täällä jyväskylässä kätyreitä myöskin. Taloissa on ihmisiä joilta saa tilattua lastensuojeluilmoituksia. Talosta on aiemmin yksi henkilö joutunut muuttamaan koska lapset eivät saaneet rauhassa leikkiä pihassa. Lisäksi sossujen kätyriverkosto kattaa lähes kaikki viranomaiset ja he myös näitä yhteyksiä käyttävät. Toivon kuitenkin että pelastuisitte jotenkin.

    • Voimiateille

      Jaksamatta lukea tätä koko pitkää viestiketjua läpi- eli en tiedä mitä muut ovat vastanneet- annan muutaman neuvon ja hieman kannustusta:

      1) Rikosilmoitus kannattaa tehdä.

      2) Lastensuojelun väellä täytyy painavat perusteet lasten huostaanotolle, sitä ei voida tehdä yhden ilmiannon takia.

      3) Ihmisenä sinun täytyy tietää omat oikeutesi, muuten sossussa tallotaan sinun ylitsesi rankasti, eli lakimieheen yhteyttä ja hänen neuvojensa mukaan toimimaan. Kannattaa myös tarkkaan miettiä mihin olet valmis. Kun olet itse tiukka ja määrätietoinen pääset helpommalla.

      4) Kannattaa myös miettiä mitä asioita puhuu ja kenelle ja ennen kaikkea missä, sillä koskaan ei voi tietää millaisia ihmisiä ympärilläsi on. Ilmoituksen on voinut tehdä vaikka se mukava naapuri, johon olet kuvitellut ystävystyneesi ja luottanut (kokemsta valitettavasti on)

      Pyysit myös henk. koht. kokemuksia: Perheestäni tehtiin aikoinaan lastensuojeluviranomaisille ilmoitus: Meillä ei kuulemma ollut ruokaa eikä vaatteita mitä pukea. Todellisuudessa meillä on aina ollut joka päivä puhtaat vaatteet päällä ja ruokaa niin paljon kuin napa vetää. Toki arkiaamuisin meillä tarjoiltiin kaurapuuroa, mutta koskaan kukaan ei ole nälässä joutunut olemaan.
      Tämä ilmoituksen tekijä oli itse lastensuojelun vakio-asiakas, mutta pääsi helpolla sillä hänen hyvä ystävänsä oli vastasi alueemme lastensuojelusta. Me emme meinanneet päästä, mutta onneksemme kerran käydessämme toimistossa oli siellä töissä eräs mies, joka tajusi tilanteen oikean laidan. Toivottavasti teidänkin asianne ratkeaa mahdollisimman nopeasti ja oikeudenmukaisesti

    • Kokenut tämmöistä

      Aloittajalle,en halua pelästyttää sinua,mutta meille kävi just samoin.Perättömiä ilmiantoja antoi minun lasteni mummo joka on täysin läheisriippuvainen ollut minusta aina.Hän oli todella paha ihminen jo silloin kun itse olen ollut vauva.Kuulin hänen sisaruksiltaan että hän on ollut mielisairaalassa useaan kertaan,ensimmäisen kerran kun oli heittänyt minut omakotitalon yläkerran ikkunasta alas ollessani vauva,enoni oli saanut otettua minut kiinni.Ihmettelin jo teininä,miksi minulla on paha vesikammo ja sekin selkiytyi kesällä,äitini oli hakannut päätäni ammeen laitaan ja yrittänyt hukuttaa,silloin oli pappani ehtinyt väliin ja taas äiti mielisairaalaan.Sen jälkeen muistan useita kertoja hänen yrittäneen itsemurhaa,viimeksi v.2004.Esikoista oottaessani,hän tuli minun asuntooni uuden miehensä kanssa päissään keskellä päivää,kävi päälleni ja yritti potkia vauvani mahastani.Silloin katkaisin välit heihin.Erosin entisestä miehestäni.v 2005 ja uuden kumppanin löudettyäni,päätin tehdä esikoiselle sisaruksen ja sen jälkeen äitini on tehnyt järkyttäviä ilmiantoja poliisille ja sossuille.Muutin pois äitini läheisyydestä ettei hän häiriköi joka aamu rutiinejani joista vanhin poikanikin mainitsi kun halusi että vien hänet kouluun.Minun molemmat pojat pelkäsivät äitiäni.V.2010 joulukuussa hän oli soittanut isälleni ja koittanut saada isääni mukaan omaan soppaansa,isä ei lähtenyt kun tiesi hänen mielenvikaisuudestaan ja halusi olla pois äitini silmistä muutenkin kun äitini häiritsi myös hänen elämäänsä.No,äitini meni anoppini luo ja esittäytyi anoppini miehelle,joka ei koskaan ollut nähnyt edes äitiäni,sosiaalivirkailijana ja änkeytyi sisälle.Näiden kaiken tapahtumien jälkeen lapseni huostaanotettiin ja hallinto-oikeudessa väärän valan antanut äitiäni uskottiin.Nyt kuulin lasteni tapaamisessa nuorimmaiselta että mummo oli sanonut minun lyöneen veljeään vaikka en koskaan ole lyönyt lapsia.Hän mustamaalaa minua omille lapsilleni.Pelkään hänen satuttavan lapsiani kun he ovat siellä ja miltei aina kun poikani on ollut siellä,on tapaamisen aikana nähty milloin mustaa silmää,poskia yms.Se tässä ihmetyttää miksi aina,kun on ollut mummolla,sattuu jotain ns.vahinkoa.Äitini mies ei tykkää ollenkaan lapsista,juopottelee joka päivä heti kun pääsee töistä,on sairaalassa vielä töissä.Se mieskin on alkanut tekemään omia juttujaan ja lavertelee potilastietojani julki.Olen tästä asiasta maininnut sairaalassa ja he sanoivat että voin tehdä rikosilmoituksen ilmanmuuta,he olivat puolellani,joten siitä päättelin ettei hän ole kovin pidetty työpaikassaan.Nyt on paljon rakennettu yksityisiä lastenkoteja,jotka pitää saada täytettyä ja luulen että sinun lapsesi on kohde niiden täyttämiselle.Näistä huostaanotto asioista on paljon tullut julkisuuteen asioita kuin mielivaltaisesti tehdään huostaanottoja ja HO ja KO lyö vain leimasimet sossujen papereihin.Taistele lastesi puolesta ja katso myös lähemmäs,ilmiantaja saattaa olla joku läheisesi,joka on ehkä katkeroitunut sinulle jostain tai on kateellinen sinulle.Hyvää Joulun Odotusta Teille kaikille ja Tsemppiä tämän asian kanssa,älä anna periksi.

      • huohhoijakkata

        ihan turhaan kukaan ajattelee että sossutantat muka ajaisivat lasten etua ja tekevät kaiken lasten ja perheiden parhaaksi. tässä maailmassa kukaan ei ajattele kuin omaa etuaan ja rahallista voittoa. olette niiiin hyväuskoisia, jotka luulette että ketään oikeasti kiinnostaa..niin ja sitten tietysti virkavirheen välttämiseksi saatetaan vähän hutiloida, rangaistuksen pelossa. harmi vain, että aiheettomasti lapsen huostaanottaneet sossut eivät varmastikkaan saa minkäänlaista rangaistusta.


      • hohhijakkata vaan
        huohhoijakkata kirjoitti:

        ihan turhaan kukaan ajattelee että sossutantat muka ajaisivat lasten etua ja tekevät kaiken lasten ja perheiden parhaaksi. tässä maailmassa kukaan ei ajattele kuin omaa etuaan ja rahallista voittoa. olette niiiin hyväuskoisia, jotka luulette että ketään oikeasti kiinnostaa..niin ja sitten tietysti virkavirheen välttämiseksi saatetaan vähän hutiloida, rangaistuksen pelossa. harmi vain, että aiheettomasti lapsen huostaanottaneet sossut eivät varmastikkaan saa minkäänlaista rangaistusta.

        Minun ei ole koskaan tarvinnut huostaanottoja ja sossutanttoja miettiä. Tämä on niiiin vierasta minulle.


      • ärsyyntynyt ihminen
        hohhijakkata vaan kirjoitti:

        Minun ei ole koskaan tarvinnut huostaanottoja ja sossutanttoja miettiä. Tämä on niiiin vierasta minulle.

        no entäs sitten? ei tarvitse monien muidenkaan, vaikka syytä olisikin. tässä puhutaan aiheettomista lastensuojeluilmoituksista, joista OIKEASTI voi seurata vaikka mitä, mitä ei todellakaan pitäisi! on aivan totta, että tapahtuu asioita joista täällä puhutaan, ikävä kyllä! ei kysymys ole aina siitä että vanhemmat vain piilottelevat ja väheksyvät ongelmia. ikävää jos kuvasi kauniista ja oikeudenmukaisesta suomesta romuttuu mutta näin on! sossuilla on melkein valtaa kuin poliisilla, jos ei enemmänkin. sossut ja lääkärit olisi niitä, joiden pitäisi kaikkein eniten ajatella ihmisten parasta, mutta miksi ajattelisivat oikeasti ventovieraiden ihmisten parasta? ja silti heillä on päätösvaltaa toisten elämästä. ja tekevät virkavirheitä, jotka koskevat toisten ihmisten elämää, eivät heitä itseään tai jotakin huonekalufirmaa tai vastaavaa :D typerää..mutta näin se maailma toimii!


    • ...................

      Joo se on kyllä ihan totta, ettei niistä pääse ikinä eroon. Joku kyylä tehnyt ilmoituksia?

    • toinen hoitaja

      Potilastietojen tutkailu turhaan on rikos! Selvityspyyntö vaadi. Hoitaja joutuu vastuuseen!!!

      • ....................

        Mun mielestä toi on helvetin törkeää. Ei se enää auta, kun ne tiedot on kerran tuotu julkisuuteen, niin ei niitä sieltä enää takaisin saa. Peli on silloin jo menetetty.


      • Mitä ihmettä!

        Ymmärsin puheenvuorosta, että sairaalassa tiedetään, että mies on tutkinut potilastietoja. Sairaala suosittelee poliisille ilmoittamista?
        Eikö sairaalan itsensä kuulu huolehtia, että henkilöltä otetaan pois oikeus mennä tietoihin, jos lueskelee niitä aiheettomasti ja levittää tietoa sairaalan ulkopuolelle?
        Hänenhän pitäisi saada potkut.


    • LOl0302

      Olen aivan pällistynyt mitä toimintaa! ja muuten Tietäisikö joku sellaisen laulun nimeä jossa on musiikkivideossa muistaakseni mies ja nainen. heillä on naamrit ja nainen ryöstää kai huoltoaseman jahe lähtevät karkuun poliiseja... laulu ei ole uusi! ilmestynyt varmaan vuonna 2003-2007. AUTTAKAA HÄIRITSEE!!:)) heidät lopussa saadaan kai kiinni ja heillä on minun mielestä jotkut ihmisen näköiset naamarit

      • laphilainmen

        No, hyvä tavaton, Tom Jones, Walesin tiikeri. Nainen lienee vain joku statisti.


    • oksennus

      naimisiin..tytto syntyi..mies erikoinen mutta ajattelin aina etta huomenna parempi..tyton hoidin niin hyvin etta sai toiset kateelliseksi..juuri ennen kouluikaa helvetti repesi..olin nuori & sinisilmainen eli helppo uhri narsistille..motivaatio etta mies halusi eron ja kaiken mita meilla oli itselleen myos lapsen vaikka ei ollut aikaisemmin hanesta juuri kiinnostunut..minusta piti saada syyllinen vaikka olin taysin raitis ja omistauduin lapsen hyvinvoinnille kokonaan..jotenkin havettaa koko asia etta mies juoksee sossuun ja kertoo minusta valheita..ihmettelen miten uskovat kaiken ..tosi pelottavaa kun uskovat kaiken..eivat ajattele etta kertoja on henkisesti sairas..vaikka nayttaa terveelta..koti tyhjennettiin melkein kokonaan ..otin yhteyttaa sossuun ja ei tullut kylla yhtaan sympatiaa..tajusin etta ovat taysin miehen puolella ..kuvioon tuli mukaan ihan aiheettomasti kutsuttu poliisi ..sitten minua rupesi seuraamaan yksityisetsiva jonka auto seurasi minua ja sama auto nakyi eri paikoissa minua seuraten..vaikka olin ihan tavallinen nuori nainen ..mies hakemalla haki syyta ja mustamaalasi minua antoi haasteen ja halusi eroa mutta koko systeemi oli hanen ei minun puolella ..joka valehtelee ja toimii julmasti sita kuunnellaan ei rehellista ja hiljaista..kun koko show oli ohi mies sai lapsen..yhteisen kotimme..
      ja yritti ottaa minun rahat mutta vain siihen lakitupa pani topin..minuun 'syyllinen' leima..oli hirveata enka voinut asiasta puhua kenellekkaan kuka olisi ymmartanyt..tunsin olevani taysin yksin ja menetin kaikkein tarkeimman eli lapseni..jonka han yritti ostaa nain ..nosti elatusavun pilviin ja sitten sanoi etta ei tarvitse maksaa jos et enaa ikina tapaa lastasi..olin shokissa..en pyyda sympatiaa mutta tallainen on Suomen systeemi ja sossu ja lakituvat..siella ei olla rehellisen puolella ..minulla kavi myos omituinen naapuri supattamassa valheita lakituvassa plus miehen perhe varsinkin aiti....ihan tavallinen rehellinen nainen voi joutua tallaiseen draamaan jos mies on henkisesti sairas ..myohemmin han joutui mielisairaalaan ja elakkeelle minka sain kiertotieta kuulla vuosien paasta..sossu nainen sanoi vain etta 'miksi olet niin kiinnostunut tasta lapsesta..olet viela nuori ja voit saada lisaa lapsia' vasta 10 vuoden jalkeen tunsin taas onnellisuutta minka olin silloin menettanyt..tama tapahtui vuosia sitten mutta huomaan etta Suomi ei ole muuttunut siella kuunnellaan edelleen sairaiden ihmisten valheita enemman kuin rehellista ..oksettavaa touhua ja lapset karsii..

    • mmnnhhf

      Valitettavasti kuka tahansa voi tehdä lastensuojeluilmoituksen, vaikka kiusalla. Nykyisin kun sen voi tehdä vielä nimettömänäkin, mikä sen mukavampaa. Valitettavsti et voi tehdä mitään muuta kuin pomppia sossujen pillien mukaan. Tätä tämä yhteiskunta on. Ja pian sulla varmasti ilmenee mielenterveysongelmia, kun joku jatkaa t'ätä tarpeeksi kauan, niin kohta tarvitset mielenterveyteesi apua. Tässä yhteiskunnassa alkoholisti ja huume perheet jäävät monesti syrjään ja niiden toimintaan ei puututa. Sen sijaan normiperheet joutuvat silmätikuiksi.
      Kaikkien olisi herättävä huomaamaan kuinka normiperheet joutuvat kärsimään, kun nimettömät soittajat tekevät kiusaa. Uskon, että harkintaa tulisi jokaisen toimintaa, kun ei saisi nimettömänä enää ilmoittaa.

    • Härmän häjyt

      Meiltä otettiin poika 5-v huostaan kun,vaimo kärsi livästä masennuksesta.
      Yritin taistella loppuun saakka,mutta sosiaali tanttojen sana uskottiin ja he painostivat lisää.
      Nyt poika on täysi ikäinen ja asuu omassa asunnossa.
      Mutta joutuipa sotsiaali tantat lopuksi puun ja kuoren väliin itse.
      Poika vaati sosiaalihuoltoa maksamaan ajokortin,auton,huonekalut,ymttt.
      Ensin tantat sanoivat että,ei,ei,ei meidän kuulu näitä maksaa,mut annas kun sanottiin että otetaan lakimies ja anetaan huostaanoton paperit tutkittavaksi,että kestääkö ne kaikilta osiltaan päivänvalot.
      Joo,vain muuttui ääni kellossa....kaikki luvattiin maksaa. Ja maksoivat....

      • ????????????????????

        Ei ne epäpätevät sosiaalitantat niitä "maksaneet", vaan me veronmaksajat. Eikö poika rankan lapsuutensa vuoksi kykene enää töihin?


      • Rintutua

        Voi näitä juttuja, miten ne ovatkaan viattomia. Ei ketään oteta huostaan , jos vaimolla on lievä masennus, mikäs oli isän tilanne?

        Hienoa, että saitte " korvauksen" rahassa. Voi taivas!


    • j k

      niinkö

    • duunari

      Huvittaa nuo "sossuämmä" yms kommentit. Duunia sossut tekee niinkuin kaikki muutkin duunarit ja heidän työtään ohjaa laki ja asetukset, joten jos joku tässä maassa mättää niin valtiovalta. Syy on sylttytehtaalla ei yksittäisissä duunareissa. Lastensuojelun sossut on ihmisiä kuten me kaikki muutkin.
      Ja raukkamaisia ovat nimettömät ilmiantajat, moni joutuu heidän takiaan kärsimään ja tekemään turhaa duunia. Yleensä just suojelu-ja pelastusporukka.
      Mutta varmaan inhimillistä, itekkin oon nimimerkin suojissa kirjotteleva;)

      • totuus on tämä

        Oletko koskaan kuullut, että sossu olisi tuomittu? Nytkin vain sanotaan, että ketään sossua ei syyllistetä Eerikan kuolemasta... muuten vaan tutkitaan.

        Sitä paitsi, jos vanhemmilta konkreettisesti viedään lapsi, niin tuo asema vaikuttaa kykyyn tiedostaa, että SOSSUTKIN RIKKOVAT LAKEJA JA ASETUKSIA.


    • Huldis

      Aika sekava on kirjoituksesi! Perätön ilmoitus, jonka sossutkin totesivat. Jos näin on, tuskin sinua päihdetesteihin olisi ohjattu- ei sinne voi edes pakottaa.
      Ja kuka psyk.sh pyytää saada luettavaksi sinun tietojasi, mielenterveyskeskuksesta? Mitä psyk. sh tekee lastensuojeluilmoituksen kanssa?

      Jos sinulla on käyntejä mielenterv.puolella ja tuo naapurisi siellä töissä, kuulostaa aika höpöltä, että kyttäisi rapussa, kun hänen on jo virkansakin puolesta tehtävä last.suojeluilmoitus, jos vaikuttaa olevan huolta lasten tilanteesta.

      Eikä syytön tarvitse asianajajaa!

    • Ani L

      Uskokoot ken mihinkin. Minä uskon omaan kokemukseeni ja niiden satojen perheiden, jotka ovat kanssani tekemisissä. Sinä lukijani, jos olet sitä mieltä, että "työtäänhän ne sossut vain tekevät" saat rauhassa pitää luulokuvasi.

      He todellakin tekevät vain työtänsä. Tässä onkin kysymys siitä, että meillä Suomessa on tuhansia sosiaaliviranomaisia, jotka eivät osaa tehdä työtänsä siten kuin lait velvoittavat. Monetkaan heistä eivät toimi kuten lastensuojelulaki heitä velvoittaa. Minä voitin poikani perusteettoman huostaanoton. Sossujen "huoli lapsesta" hävisi ja he vaikenivat sekä jättivät välittömästi rauhaan - perheeseeni jäi jäljet viranomaisten mielivaltaisesta toiminnasta. Koko prosessi olisi vältetty pelkästään avoimuudella ja niin sanotulla maalaisjärjellä: jos olisivat antaneet mahdollisuuden edes yhteenkin keskusteluun!

      Eikö ole todellakin niin, että viranomaisen tulee osata työvälineensä eli lait, joiden nojalla toimii? Miksi heitä ei laiteta vastuuseen siitä, että "hoitavat" työtään noudattamatta lastensuojelulakia? Siksi, koska kukaan päättävässä asemassa oleva henkilö meillä Suomessa ei tätä asiaa uskalla tuoda esille. Eikä suurin osa kansasta usko sitä tosiasiaa, että pätemättömät sosiaalityöntekjät tekevät perheitä rikkovia päätöksiä omien oletustensa varassa. Kuvitellaan asiakirjojen olevan lainmukaisesti tehtyjä. Ja pah!

      Jo yhdenkin lapsen erottaminen omasta perheestään perusteettomasti on rikos. Perusteettomuudella tarkoitan sitä, että perheen asioita ei hoideta lain määräysten mukaan. Laki määrää selkeästi toimintatavat mm. lastensuojeluilmoitusten kohdalla, lastensuojeluselvityksen teossa, asiakassuunnitelmien teossa, asianosaisten kuulemisissa sekä heidän neuvomisessa ja ohjaamisessa. Ylilyöntejä viranomaisten taholta syntyy rutkasti silloin, kun he pitävät omia oletuksiaan vallalla todellisen totuuden etsimisen sijasta. Sana vastaan sana: olen omakohtaisesti tietoinen miten viranomaisten sanasta muodostuu "ainoa oikea totuus". Ja tätä heidän "totuutta" on vaikea murentaa mutta ei mahdotonta. Ilman laki-ihmistä meidän on melkeimpä mahdotonta tätä systeemiä vastaan taistella. Yksittäinen perhe ei paljoa tässä sosiaalihuollon mielivaltaisuuden rattaissa paina. Meille perheille on jätetty todistustaakka - viranomaiset saavat toimia kuin pellossa. Heidän toimiensa lainmukaisuutta ei toistaiseksi kukaan tutki eikä valvo.

      Minä tulen antamaan vertaistukea ja laintietämystä kaikille heille, jotka ovat kokeneet viranomaisten mielivaltaisuutta. Viranomaiset ovat näihin päiviin asti voineet tunkea mitä vain "Huoli lapsesta" lauseparin taakse. Ilman, että kukaan on vaatinut esimerkiksi asiakirjojen tutkimista lakikirjan avulla: mitäpä näistä asiakirjoista paljastuukaan? Lainvastaisia menettelyvirheitä väittäisin. Jos asiakirjat ovat tehty lainmukaan, lienee asia viranomaisen taholta kunnossa.

      • ois Bondille töitä

        Jo yhdenkin lapsen erottaminen omasta perheestään perusteettomasti on rikos. Perusteettomuudella tarkoitan sitä, että perheen asioita ei hoideta lain määräysten mukaan. Laki määrää selkeästi toimintatavat mm. lastensuojeluilmoitusten kohdalla, lastensuojeluselvityksen teossa, asiakassuunnitelmien teossa, asianosaisten kuulemisissa sekä heidän neuvomisessa ja ohjaamisessa. Ylilyöntejä viranomaisten taholta syntyy rutkasti silloin, kun he pitävät omia oletuksiaan vallalla todellisen totuuden etsimisen sijasta. Sana vastaan sana: olen omakohtaisesti tietoinen miten viranomaisten sanasta muodostuu "ainoa oikea totuus". Ja tätä heidän "totuutta" on vaikea murentaa mutta ei mahdotonta. Ilman laki-ihmistä meidän on melkeimpä mahdotonta tätä systeemiä vastaan taistella. Yksittäinen perhe ei paljoa tässä sosiaalihuollon mielivaltaisuuden rattaissa paina. Meille perheille on jätetty todistustaakka - viranomaiset saavat toimia kuin pellossa. Heidän toimiensa lainmukaisuutta ei toistaiseksi kukaan tutki eikä valvo.



        Juurikin näin- monessa muussa asiassa homma menee pääsääntöisesti niin, että syytön kunnes toisin todistetaan. Lastensuojelussa aina niin, että syyllinen kunnes toisin asiansa todistaa! Ja lama-aikana kun rahat on vähissä todetaan, että ei kaupungilla /kunnalla ole nyt sellaiseen mahdollisuutta...huolimatta siitä mikä lain henki olisi


    • eronnut itse

      Yleensä nimettömiin soittoihin ei tulisi ottaa kantaa varsinkaan tämän laatuisissa asioissa. huoltajalla eli sinulla on oikeus tietää myös syy sekä missä ja milloin. Soiaaliviranomainen on kyllä nyt lähtenyt etsimään neulaa heinäsuovasta. Jos he kerran toteavat että kaikki on kunnossa niin sillä selvä, vaadi saada tietoosi soittajan nimi sekä yksityiskohdat syytöksistä, lapsen itku ei ole soittojen aihe ellei soittaja pyssty esittämään lapsen suojeluun liittyvää rikostaja itku ei siihen riitä.
      Tiedän kokemuksesta että nämä viranomaiset menevät siitä mistä aita on matalin ja sitten ollaan niin suojelijoita että. Ilmankos näitä sattuu tosiasioista ei oteta selvää vaan juostaan nimettömien soittojen perässä. Onko tiedossasi tai voitko epäillä ketään joka voisi olla noin halpamainen? Onko suhteesi lapsesi isään, skulaisiin tuttuihin, naapurit. On oltava joku joka on tarpeeksi lähellä "muka"kuullakseen itkua.
      Onko sinulla ketään joka pystyy todistamaan taustasi, tällöin sossun tai soittelijan olisi pakko todistaa väitteet vääriksi? Vaadi että sosiaaliviranomainen esittää soittajan nimen ja syytökset, sekä soittajan tuloa paikalle henkilökohtaisesti. Ellei näin käy niin vaadi juttu lopetettavaksi.

    • kiitos sossu...

      Eli aihetta tutkintaan on aloittajan tapauksessa ollut.Muuten ei sossu tule muuta kuin toteamaan että asiat ovat kunnossa, ja käynnit jää yhteen kertaan. sossulla on yhteys myös kouluun, jossa lapsia seurataan opettajien ja sossun toimesta. Läheskään aina eivät vanhemmat kerro koko totuutta.

      itselläni avioeron yhteydessä x-puoliso teki lukuisia ilmoituksia sossuun etten muka huolehdi lapsista. opettajat koulussa näkivät lapseni päivittäin ja kertoivat sossulle, lapset aina puhtaissa vaatteissa, urheilu, harraste ,vaatetus ym. väineet löytyi,kavereita oli ja kävivät kotonamme. Itselläni työpaikka, ei alkon tai päihteiden käyttöä.Yhtään kotikäyntiä eivät tehneet, pari kertaa kävimme keskustelemassa sos.toimistolla, uskoivat mitä kerroin ja mitä lasten koulumenestys kertoi. Myös nuoremman hoitotädiltä kyeslivät.
      Ei jatkotutkimuksia, koska mitään ei löytynyt, eksän ilmoittelut jäivät omaan arvoonsa.
      ja paras kiitos ovat akateemiset , menetyneet lapseni.

      • wow2

        lapsia seurataan opettajien ja sossun toimesta.


        nyt sitte osuitkin jäävuoren huippuun ku aloit puhumaan kansankynttilöistä....eipä valaise näin pimeänä vuodenaikana....


    • Tuleva_sossu

      Moi!
      Opiskelen sosiaalityöntekijäksi ja minulle tulee aina todella surullinen olo kun luen näitä Suomi24:ssa usein nähtyjä viestejä, joissa meitä haukutaan tunteettomiksi ämmiksi ja rahanahneiksi paskoiksi. Itse olen hakeutunut tälle alalle, koska haluan työkseni auttaa ihmisiä enkä ymmärrä, miksi se tekee minusta huonon ihmisen suomalaisten silmissä.

      Pyytäisin ihan oikeasti huomioimaan, että sosiaalityöntekijät ovat ihmisiä, jotka työskentelevät todella raskaassa ammatissa huonolla palkalla. Itse en ole yhteenkään ilkeään sosiaalityöntekijään törmännyt vaan kaikki haluavat asiakkaidensa parasta. Aina se ei tietenkään asiakkaille välity, jos sosiaalityötekijöiden päätökset eivät ole heille mieleisiä. Kukaan lastensuojelutyöntekijä ei kuitenkaan huvikseen kannata esim. huostaanottoa, sillä sellaisen valmistelu vaatii hirvittävän työmäärän ja säännöt vaativat huostaanottojen minimoimista. Lisäksi huostaanotoista on useimmiten päättämässä iso joukko sosiaalialan ammattilaisia ja tahdonvastaisissa tapauksissa vielä hallinto-oikeus!

      Kannattaa olla mahdollisimman rehellinen ja avoin, jos on kyse perättömistä ilmoituksista, silloin epäilykset vähenevät. Työntekijöillä on velvollisuus selvittää heille tulleet ilmoitukset, se on heidän työtään. Kristallipalloa sosiaalityöntekijöillä ei ole, joten hyvä valehtelija voi tosiaan olla vaikea tunnistaa! Se on kaikille huono tilanne, kieltämättä. Pyydän, että näette meidät ihmisiä siinä missä kaupan kassat ja palkanlaskijatkin.

      • riittävästi nähnyt

        Onko sinulle sossu vihjannut, ettet näe lastasi, jos et allekirjoita huostaanottopapereita?
        Kyllä on kieroa porukkaa.


      • Tuleva_sossu
        riittävästi nähnyt kirjoitti:

        Onko sinulle sossu vihjannut, ettet näe lastasi, jos et allekirjoita huostaanottopapereita?
        Kyllä on kieroa porukkaa.

        Ei, ei ole. Onko sinulle? Uskon kyllä, että noin on jollekin joskus voinut käydä. Mutta en aio itse olla sellainen sossu, eivätkä opiskelukaverinikaan :) Olen nähnyt, että bussikuski puhuu asiakkaalleen ilkeästi ja että pankissa asioivalle on naurettu. Se on ikävää mutta ihmisten maailmassa jokapäiväistä..

        Vastaisuuden varalle voin sinulle sanoa, että tapaamisen kieltäminen ei tuolla tavalla mielivaltaisesti toimi, joten tuollaiset puheet voit jättää omaan arvoonsa!


      • riittävästi nähnyt
        Tuleva_sossu kirjoitti:

        Ei, ei ole. Onko sinulle? Uskon kyllä, että noin on jollekin joskus voinut käydä. Mutta en aio itse olla sellainen sossu, eivätkä opiskelukaverinikaan :) Olen nähnyt, että bussikuski puhuu asiakkaalleen ilkeästi ja että pankissa asioivalle on naurettu. Se on ikävää mutta ihmisten maailmassa jokapäiväistä..

        Vastaisuuden varalle voin sinulle sanoa, että tapaamisen kieltäminen ei tuolla tavalla mielivaltaisesti toimi, joten tuollaiset puheet voit jättää omaan arvoonsa!

        Nuoret tytöt ovat hiljaa, kun vanhemmat sossut puhuvat. Joskus möläyttävät jotain ohi suunsa, mutta vaikenevat, kun kokeneempi sossu mulkaisee.


      • vertaile paremmin
        Tuleva_sossu kirjoitti:

        Ei, ei ole. Onko sinulle? Uskon kyllä, että noin on jollekin joskus voinut käydä. Mutta en aio itse olla sellainen sossu, eivätkä opiskelukaverinikaan :) Olen nähnyt, että bussikuski puhuu asiakkaalleen ilkeästi ja että pankissa asioivalle on naurettu. Se on ikävää mutta ihmisten maailmassa jokapäiväistä..

        Vastaisuuden varalle voin sinulle sanoa, että tapaamisen kieltäminen ei tuolla tavalla mielivaltaisesti toimi, joten tuollaiset puheet voit jättää omaan arvoonsa!

        Bussikuski ei normaalisti vie lapsiasi. Harvoin pankkivirkailijatkaan siihen syyllistyvät.


      • kokemusta on

        Hei nimimerkki tuleva sossu!


        Hienoa, että olet vielä innostunut asiastasi. Itselläni on yli 10 vuoden kokemus siitä p:n lapioimisesta jota kutsutaan lastensuojelutyöksi. Asiakkaat narisivat silloin- ASIASTA- ja niin tekevät nytkin. Kun narisivat meidän työntekijöiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä- puhuivat ASIASTA. Siihen heillä täysi oikeus siksi että ovat tuntevia ihmisiä - niitä tunteita ei voi keneltäkään kiistää.

        Siihen mitä palkkaukseen tulee- vuonna miekka ja kypärä maksettiin p:n luomisesta sille kuuluva palkka- niin se on tänäänkin. Jos haluat palkkaa - vaihda alaa! Ja ennenkuin astut työelämään tee ainakin 3 lasta peräjälkeen- ihan vain siksi että ymmärtäisit asiakasperheittesi arkielämää!!!


    • Ei aina aiheeton

      Näisä lastensuojeluasioissa pitäisi olla sama käytäntö kuin on ulosotossakin, ei ulosottomies etukäteen ilmoita tulostaan, joten ei piätisi lastensuojelu tarkastuksenkaan tapahtua etukäteen ilmoittamlla, vaan mennään ex tempore, silloin nähdään kyllä heti onko tarvetta vai ei.

      Tiedän että monet " riemastuvat " kirjoittamastani, mutta jokainen järkevä ymmärtää, että on ihan oikeaa asiaa. Kyllä ne kulissit silloin rakennetaan pian ja lapset pelotellaan, kun tiedetään etukäteen tulosta.
      Asiantunteva tarkastaj kyllä huomaa, onko aiheeton vai aiheeliinen ilmoitus, jos on kiusantekoa, siitä saakoon ilmoittja merkin otsaansa.
      En nimittäin hyväksy minkäänlaista kiusantekoa tai pilaa lapsiin kohdistuvissa asioissa.
      Tosin ei niitä lapsia nyt taideta heti sijoitukseen laittaa, vaikka oientä aihetta onkin ollut ilmoituksen tekemiseen, perheen tulisi nyt ymmärtää ottaa vastaan apua ja edetä yhdessä sosiaalihuollon kanssa eteenpäin.
      Ketään lasta en toivoisi sijoitukseen laitettavan, mutta aina on sellaisiakin perheitä, joiden lapset on ihan turvallisuuden vuoksi saatava kodistaan pois.

      Jos on tehty kiusanteko ilmoitus, keitelkää kahvit tarkastajlle ja keskustelkaa, hän pystyy siten parhaiten tähän kiusantekijään vaikuttamaan, tosin hän on vaitiolovelvollinen eikä voi ilmoittaa teille ilmoituksen tehneen nimeä.

      Sen verran voin sano näistä töistä, joissa vaaditaan vaitiolovelvollisuutta, että on varsin vaikeaa joskus läheistenkin ymmärtää, että ei voi puhua mitään työhönsä liittyvää asia ja tämä sitoumus kestää hamaan kuolemaan saakka. Joten älkää udelko ja kiristäkö. Itse olen tullut moitituksi moneen kertaan ylimielisyydestä ja paljosta muustakin, joten on ihan pakko pitää vähemmän pitempää hajurakoa joihinkin.

    • nykyinen sossu

      Itsekin sossuna hirvittää nämä jutut. Jos teet jotain olet kamala asioihin puuttuva vallanhimoinen tantta, (joka pitää jonkun mielestä hakata ellei peräti tappaa!!) jos et tee, osallistut lapsenmurhaan (vertaa tää Eerikan tapaus). Tämä siis vähän kärjistetysti, mutta kun näitä keskusteluja katselee niin tämä on viesti... Ei ole siis helppo työ, kun koskaan et tee mitään (asiakkaiden mielestä) oikein. Jos et tee on huono, jos teet on huono. KUKA tätä enää oikeasti jaksaa tehdä???? Ei mikään ihme, ettei työntekijöitä löydy. Palkka on olematon koulutukseen ja vastuuseen nähden ja koko ajan saa vain****** niskaan. Lähden minäkin tästä työstä, jos jotain muuta tulee, ei tällaista sontasäkkinä olemista jaksa. Vaikka täytyy kyllä todeta, että on minua jotkut asiakkaat kiittäneetkin, eli joku sentään osaa arvostaakin apua ja tukea.

      Se työstä. Sitten näistä ilmoituksista. Minua hirvittää, että valitetaan kun sosiaalitoimi tutkii. Olen sydän särkyneenä lukenut Eerikan tapausta ja ihmetellyt miksi EI ole tutkittu. Tämä on mielestäni asia, mikä teidän "sossujen hakkaajien" tulisi muistaa. Onko parempi että sossu tutkii, jopa ne mahdolliset perättömät ilmoitukset (mikä sen velvollisuuteen kuuluu) vai jättää tutkimatta ja mahdollisesti sen seuraksena lapsi kuolee? Miettikää nyt hieman! Jätättekö mielummin lapsen kamaliin surkeisiin, jopa tappaviin oloihin, kuin annatte sosiaalityöntekijän tehdä työnsä???

      Itselläni on lapsia ja jos minusta joku tekisi perättömän ilmoituksen, otan todella mielelläni kollegat tänne tutkimaan, mielummin kuin alan kiljumaan netin palstoilla epäoikeudenmukaisuutta. Totuus tulee kyllä ilmi, perättömät ilmoitukset kyllä tunnistetaan. Pahempi minusta on jos jätetään tutkimatta. Sosiaalityöntekijän tehtävä on suojella lasta. Muistakaa se. Eikä sosiaalityöntekijällä ole kristallipalloa, asiat pitää selvittää, se on meidän työ.

      • muista tämä

        Kysymys on myös siitä, että ls-työntekijät YLITTÄVÄT TOIMIVALTUUTENSA ja rikkovat lakia! Vallan- ja alistamisenhimossaan.


    • Viivi_emilia

      Täytyy kuitenkin muistaa, että sossutätitkin on ihmisiä (ainakin jotkut). Pakkohan heidän on ilmoitetut jutut tutkia, kun eihän he kaikki ihmisiä tunne tai ole näkemässä 24/7 mutta uskomattoman paljon on vääriä ilmiantoja. Ei tarvitse antaa mitään terveystietoja ellei halua eikä toisesta hoitopaikasta voida antaa ilman suostumusta. Kannattaa tosiaan ottaa asianajaja tueksi!

    • perhe kasassa

      On nämä kyllä karua luettavaa sossutädeistä. Minullakin on omat kokemukseni ; uusperheeseeni syntyi vauva, kun esikoiseni oli 12-v. Hän oli jo ollut aika hankala tapaus aikaisemminkin, mutta sitten teinin uhmaikä vallan alkoikin. Alkoi valehtelu ja tupakoiden varastelu ja kaikenmaailman luuhaaminen omituisissa porukoissa. Rupesi ottamaan tosi kovan linjan kotona, täytti koko huushollin olemuksellaan. Koitettiin nätisti keskustella ja olla ystävällisiä, mutta hänpä meni tekemään rikosilmoituksen minusta, äidistään, että isäpuoli piti kiinni ja olin pahoinpidellyt hänet. Poliisin soittaessa sanoin, että hänellähän on täysi oikeus ilmoitukseen, jos näin on tapahtunut. Myöhemmin poliisi ilmoitti tyttären peruneen ilmoituksen.

      Tytär hakeutui erilaisiin lastenkoteihin ja tutkinta-asemalle kertoen kurjista kotioloistaan. Sosiaalitädit kävivät meillä ja me käytiin näissä lastenkodeissa keskustelemassa. Kysyin itse, eivätkö he voi ottaa noin hankalaa lasta huostaansa, mutta minulle sanottiin ettei ole perusteita. No ei tietenkään ollut perusteita, kun kakara itse yritti vaikeuttaa perheen rauhaa ja kotiolot olivat ihan kunnossa. Koko ajan hän kuitenkin rakasti pientä sisartaan ja vihasi meitä vanhempia.

      Sain todella paljon apua jaksamiseen sosiaalityöntekijöiltä ja lastensuojelulta, milloin tahansa sain kysyä heiltä neuvoja erilaisissa tilanteissa. He pitivät tyärtä eri laitoksissaan, kunnes hän huomasi itse että kotona oli kuitenkin paras paikka. Joku sosiaalityöntekijä sanoi minulle, että selkäsauna olisi tuollaiselle paras hoito. Kysyin, kuka sen antaa, minä en ainakaan halua joutua sellaisiin vaikeuksiin.

      Olen kiitollinen "sossutätien" avusta vaikeina aikoina, emme olisi pärjänneet omillamme.

    • Mihin Sosiaalimenot?

      Ei tule mitään jos yhteiskuntamme alkaa jo hoitaa perheitämme lapsineen.Papit nyt jo tiedetään että vihkivät keitä vain jasrk rukoilee kirkoissa vankien puolesta,mutta ei keidenkä muiden puolesta.Siviilivihkimisissä tuskin on sen kummempaa kontrollia?Kun lapset syntyvät näyttää yhteiskuntamme tekopyhät kasvonsa eroittaen hyvinnäkkiä lapset perheestä vento vieraiden käsiin.Lapsilla voi siellä olla paljon negtatiivisiakin kokemuksia.Miksi yhteiskunta sitten ei puutu perheen vanhimpiin joista voi saada kaikki alkuunsa valheineen?Ammattilaiset uskovat kaikkeen mitä sairaaloisen kiero valehtelu tuo eteen?Jos lapsia pyritään auttamaan,eikö myrkyllisin käärmeen pesä olisi ensin autettava,ja siitä eteenpäin.Eli lasten koti ja siellä juuri vanhemmat?Ei asia ole laista kiinni,vaan todellisesta halusta tehdä jotain?

    • black and white?

      En ota kantaa tapaukseesi, en tunne sinua. Mutta kerron yhden tarinan joka on ihan totta.
      Asuin kerran kerrostalossa missä oli kaikinpuolin muuten rauhallista lukuunottamatta erään yksinhuoltajan asuntoa. Hänellä oli ilmeisesti miesystävä, joka ei hänen luonaan virallisesti ainakaan asunut. Joka viikonloppu, ja joskus keskellä viikkoakin monia kertoja viikossa sieltä kuului kamalaa huutoa (mies huusi naiselle ja lapselle). Kamalaa kielenkäyttöä ja huorittelua. Mies kuulosti aina känniseltä. Muutamia kertoja heitti naisen parvekkeen oveen (äänestä tiedän tämän, omakin parvekkeen ovi kolahti). Ihan inhimillisesti olin huolissani kyseisestä naisesta ja lapsesta, ja monta kertaa soitin asuntotoimistoon. Joka kerta kertoivat, että nainen oli kieltänyt mitään näistä tapahtuneen.
      Enää en heidän alakerrassa asu, mutta ikävältä tuntuu, jos elävät vieläkin samassa valheessa. Ja aivan 100% varma olen että kyseessä oli ylänaapurini ja tämä yksinhuoltaja. Kateellinen en ole, enkä mikään kyylä. Huolissani olin.
      Joskus jotkut viimeiseen kieltävät tapahtumat, en tiedä sinun tapauksestasi...

      • TAASKERRAN

        voi leena leena me asuimme sun alapuolella ja sä lauloit karaokea humalassa yöllä...
        äläpä ny vääristele.


      • leväperse

        eikä oo heitelly eikä edes huoritellu.anteeks vaa


    • Lasten etua ajatella

      En usko yhtäkään lasta vietävän perustettomasti, sillä näitä sijoituspaikkoja on tosi vähän. Kyllä asiassa jos lapset otetaan sijoitukseen on todella syytä ja syy voi olla sekin, että sairastunut tai lopen uupunut vanhempi saa aikaa itsensä kuntoon saattamiseen.
      Nyt kyllä kuulutan järkeä asioihin, aihettomat asiat joudutaan tutkimaan, mutta syyttä lasta ei kodistaan viedä, kyllä ensin tutkitaan.
      Minusta on myös kamalaa jos oma vanhempi tekee kiusallaan erotilanteissa näitä ilmoituksia, suorastaan hirviömäistä, sillä omaa lastaan hän sillä vain kuristaa, vieläkin surkeampaan tilaan kuin nyt on.

      Pitäisi ajatella sitä elämää hoitaa niin, että eroja ja tätä kiusaamista ei kenenkään tarvitse kärsiä.
      Erot saa ihmisestä hirviön/pedon esiin. Mikeis menette liittoihin jos niistä pitää erota, pysykää sinkkuina juonittelijoina ja ilman lapsia.

      Sosiaalitoimi tekee työtään, eivät he ole rankaisemassa vaan auttamassa ja teitäkin aikuiset, jotka olette sotkeneet elämänne, milloim milläkkin tavoin tai sitten todella on pää seonnut, silloin kyllä lasten on paras pääskin luotanne muualle.
      Sijoittaminen on viimeinen asia, ensin tehdään kyllä iahn kaikki muu perheen eteen, jotta eläisivät perheenä lastensa kanssa.
      Täällä on nyt paljon juonittelua, mutta jos vielä jotakin ymmärrätte kyllä niissä tapauksissa syitä on, jotka ovat johtaneet sijoitukseen.

      • vielä toistaiseksi

        Olet naiivi.


    • kypsynyt.höpinään

      Täällä höpisee nyt joukko pipipäitä, jotka eivät näistä asioista mitään tiedä. Joko katkeruuden tai kuulopuheiden perusteella lytätään koko ammattiryhmä. Hävetkää suomalaiset!!

      • natsipaska

        nii totta.PIPIPÄITÄ nimenomaan!


    • ne nallekarkit...

      On tää jännä maa... mä oon itkenyt ja rukoillut niiltä apua vaan empä oo saanu :D pyysin erästä viranomaista tekemään meistä lastensuojelu ilmoituksen ja silti kohta 2kk eikä edelleenkään olla lastun asiakkaita :D

    • Ani L

      Sinulle kypsynyt höpinään. Mikäpä sinä olet näin kirjoittamaan "Täällä höpisee nyt joukko pipipäitä, jotka eivät näistä asioista mitään tiedä. Joko katkeruuden tai kuulopuheiden perusteella lytätään koko ammattiryhmä. Hävetkää suomalaiset!!" ??

      Mitäpä sinä näistä asioista tiedät? Oletko kokenut perättömän ilmiannon? Oletko itse tehnyt perättömän ilmiannon? Toimitko itse lastensuojeluviranomaisena, joka ottaa vastaan lastensuojeluilmiantoja? Vai millä perusteella sinä et kuulu näihin mainitsemiisi "pipipäihin"?

      Minäpä ilolla ilmoitan kuuluvani näihin "pipipäihin", jotka todellakin uskovat siihen, etteivät kaikki lastensuojeluviranomaiset toimi kuten lastensuojelulaki vaatii. Yksinkertaista. Jos ei noudata lakia - toimii kuten rikollinen. On aivan sama mitä näistä monista lastensuojelun lainkohdista jättää noudattamatta. Tai muita lakeja. Eikö? Perin yksinkertaista. Kumoa väitteeni, jos pysty.

      • kypsynyt.höpinään

        Mielipiteitä saa olla jos ne esittää asiallisesti ja yleistämättä. Minusta on sekopäistä haukkua yksi ammattiryhmä maanrakoon ja uhkailla heitä kuolemalla, jos joskus kerran joku kummin kaiman veljen koiran lanko on saanut päätöksen joka ei itseä miellytä. Ei pitäisi käydä tällä sivustolla kun aina menee usko ihmisiin.

        En siis kumoa väitettäsi Ani L, saat tapella yksinäsi. Lakia rikotaan varmasti ihan joka alalla tavalla tai toisella.


    • kaikki nähty

      Sossun luonne näkyy asiakkaasta kirjoitetusta tekstistä. Yksi sossu kehuu vanhempaa siitä, kuinka paljon tämä on tehnyt lapsen hyväksi. Toinen kirjoittaa raivon vallassa vihamielistä tekstiä. Jälkimmäinen näkyi käytännössäkin siten, että sossu tuli koulun palaveriin ja LÖI pöytään kirjakasansa ja alkoi huutamaan välittömästi kuin vanginvartija jossain amerikkalaisessa, pahamaineisessa vankilassa.

      • No tuota:

        Meille kotiin tuli kaksi vimmaista sekopäätä syytöksineen, huutoa ja kantapään lattiaan hakkaamista, lapsi istui saman pöydän ääressä.

        Pyysin puhumaan normaaliäänellä ja mainitsin että tallennan tapahtuman teknisesti muistiinpanoiksi, muutaman minuutin aina kerrallaan pystyi toinen akoista olemaan asiallisesti ja sitten kiljumien alkoi taas, kertoo mielestäni nuppivikaisuudesta tai pahasta persoonallisuushäiriöstä.

        Toinen akoista oli uusi ja selvästi toisen yllytettävissä, hieno työpari, varsinaiset Majakka & Perävaunu.
        Päästiin onneksi niistä idiooteista eroon, virassa toki edelleen jatkavat kun erottamattomia ovat, nyt on joissain muissa perheissä sitten "hauskaa".


    • törötörö

      surullisinta näissä perättömissä ilmoituksissa on se, että sosiaalityöntekijät hukkaavat aikaa näihin perättömiin samalla, kun joku toinen perhe oikeasti tarvitsee apua. Sekä se, että joudut todistelemaan syyttömyyttästi. Se oikeasti kolhaisee äitiyttä. Sä olet hyvä äiti ja sun pitäis yhtäkkiä todistaa ettet oo huono, tosi vittumainen olotila, sanoo täällä kokemuksen syvä rintaääni. Jos joskus olet ollut asiakas, kaikki vanhat haavat revitään auki ja leväytetään uudestaan pöydälle.

      Eikös huostaanotoissa lapsi kuitenkin pyritä ensisijaisesti sjoittamaan esim. sukulaisiin?

    • Eräsäitykkä

      Hei ihmiset !
      Ehkä minun elämäntarinani antaa teille rauhallisen olon.
      Ekasta lapsestani teki opettaja ls-ilmoituksen,kun lapsi ei halunnut aamuisin syödä aamupalaa ja oli sitten toisinaan huonovointisuus iskenyt aamulla koulussa !
      Meillä kävi nämä tätykät ja ei mitään.Juteltiin.
      Toinen kerta,kun avioerosin,niin tämä ex aviomies teki perättömiä ilmoituksia.Tulos:meillä kävi perhetätiä kerran viikossa aikansa,pelasivat lasten kanssa ym ja sitten saatiin jouluna vielä joulupuukeräyslahjoja ja 70e lahjakortti citymarketiin:D Siis en ollut sossun asiakas toimeentulotukimielessä,mutta nämä exän kiusaamisyritykset lastensuojelulla toikin meille vain etuja :D joita en itse pyytänyt.Koomista.
      Seuraava tapaus,että olin hetken avoliitossa,mies osoittautui väkivaltaiseksi ja narsistiksi.Hänkin sitten turvautui erossa ls-ilmoituksiin,perättömiin .
      Ja taas meillä käväisi tätit,mutta sanoivat,että kun tietävät jo entuudestaan että meillä on kaikki ok,eivät ala ravaamaan enää.
      Eli vuosia on kulunut ja lapsia ei ole viety !
      Ilkeämieliset perättömät ilmoitukset voi siis jättää omaan arvoonsa !
      Antakaa niiden tätien käyä kyylimässä ja jos ei ole mitään epäilyttävää niin olkaa turvallisin mielin.

    • tietoa on ja paljon.

      Tuleva-Sossu...
      Kyllä olen huomannut että kuin mielivaltaista toimintaa opetetaan sossuille jo koulussa ja äitini joka opiskeli sosiaaliohjaajaksi,kertoi minulle kuinka törkeesti jo koulussa opetetaan sossut valehtelemaan asioita,joten ei kannata kaunistella täällä ammattikunttasi.Ja kyllä,lastensuojelun sossut on niin väsyneitä ja turhautuneita että heidän on helpompi laittaa lapsi huostaan.Ei siinä paljoa tartte kun muutama paperi täyttää,ottaa valehteva ihminen todistajaksi ja valehtelee asiat sossut itsekkin.Ei minun mielestä sossun tarvitsisi alkaa änkyttämään hallinto-oikeudessa kun heistä sanoo totuuden vai mitä olet mieltä...

    • asfawefawe

      voi hyvää päivää....
      näitä tekstejä lukiessaan tulee mieleen että pitäisikö kuitenkin jättää kudit piippuun nyt ja tulevaisuudessa.....
      eli lapsi mulkku naapuri voi erittäin huonolla onnella tulla kalliiksi kaikenmaailman asianajokorvauksien ja sossujen kanssa tappelemisen takia.
      mietin ens kerralla 2 kertaa kun pistän patongin uuniin

      • perseesees

        syö kutis, vitun sika


    • persupaskan

      RASISTI

    • julma totuus

      Lastenkoteja rakennetaan kokoajan lisää että sossut ja psykiatrian sairaanhoitajat saavat töitä opiskelujen päätteksi.Tokihan ne laitokset on jotenkin täytettävä.Miljoonabisnestähän se on ja ei ajatella miten vaikuttaa perheisiin,etenkin lapsiin.Niinkuin sanotaan,ensin lastenkoti,nuorisolaitos,nuorisovankila ja lopulta saattaakin olla elinkautisvanki.Ja ketkähän sen aiheuttaa muut kuin sossut yms.jotka pahoinpitelee lapsia lastenkodeissa.Vanhemmilta evätään tapaamiset ja yhteydenotot etteivät näe kuinka lapset on hakattu.Ja tämä on faktaa,tiedän paljonkin raakoja menetelmiä mitä ne lapset joutuvat kokemaan.Mahtoiko muhoksen puukotus jupakka olla entisen laitoslaisen tekemä,siinäpä miettimistä.Satuin tuntemaan puukotetun ja hän oli yksi niistä pahoinpitelijöistä,paha sai palkkansa.Näin se tulee menemään että lapset kun kasvaa,kasvaa myös kostonhimo sossuja ja lastenkoteja vastaan.Kannattaisi vähän miettiä mitä valehtelee ennenkuin lähtee pilaamaan toisten lasten elämää.Ei niiden sossujen perheissä aina ole sitä mitä ne antaa itse ymmärtää,muistavatko edes omien lasten nimiäkään,kun sotkevat papereihin nimiä miten sattuu...

    • hengessä mukana

      mene hyvä ihminen hakemaan neuvoa itsellesi siltä juristilta!!! olet nimittäin päässyt pyoritykseen jolle ei loppua tule ennenkuin sinulla on elämisen rauha mennyt! siitä et taida mihinkään päästä, että kaikki nuo käymään joudut, mutta juristi osaa sinua neuvoa mihin kaikkeen pitää ylipäänsä suostua, ja missä kohtaa uskaltaa näpäyttää yli-innokasta vasta-aloittanutta lastensuojelun työntekijää...

    • PoikkiJaPinoon

      Siis juristi on otettava avuksi heti jos sossu alkaa kotona vierailemaan. HETI !

      • näitä on nähty

        Hyvät ihmiset. Onko kukaan ajatellut miltä lapsesta tuntuu, kun perhe hajoaa ja äiti tuo kotiin lähikapakasta jonkun kännisen arskan kuten edellä eräs ilmeisesti oli tehnyt ("olin hetken avoliitossa"). Jos lapsi oireilee, ei silloin syynä ole lapsen uhma- tai murrosikä tai ex-puolison, sukulaisten tai naapurin kettumaisuus. Voi katsoa peiliin. Onko tärkeämpää saada kuka tahansa juntti sinne himaan kuin hoitaa lapsiaan niin, ettei ongelmia tule. Jos ei kykene kestävään parisuhteeseen, olisi paras antaa olla, tilanne ei vaihtamalla parane jos omat ihmissuhdetaidot ovat nolla.
        Lapset siinä kärsivät ja ongelmia tulee. Syy ei ole sossun virkailijoiden vaan sinun itsesi!


    • sazu2

      Täällä käydään nyt samanlaista taistelua naapurin kanssa. Tytär (2,5v) veti hirveet raivarit kun tultiin pihalta kotiin ja hetken päästä soi ovikello ja naapuri tuli syyttelemään suoraan minua (käynyt useemman kerran) ja sano, että pitääkö tän mennä siihen että hän soittaa poliisit ja lastensuojeluviranomaiset käymään. Totesin, että saa soittaa vaikka samantien, laitan vaika kahvit ja pullat pöytään. Naapuri meni nyt liian pitkälle ja vuokraisännöitsijälle oonki jo laittanu kirjallisen ilmotuksen häiriköinnistä ja mietin että voiko tällasessa vaiheessa soittaa jo suoraan poliisille? Kun täähän on selkeetä häiriköintiä ja mun täytyy joka kerta stressata kun lapsi itkee että nyt kuvitellaan sit taas kaikenlaista......on nää naapuri asiat aina niin ihania...

    • anastasia871

      Siis mitä?!

      Lastensuojelusta tulee tyyppejä ovelle sen takia, että lapsi on itkenyt tai jonkun mukaan itkenut?

      Ei se ole mikään syy lastensuojelun apuun, jos lapsi joskus itkee.

    • Huolissaan naapureis

      Luin tätä ketjua pitkät pätkät ja jossain kohden sanoit että vanhuus ei tule yksin näille sun naapureille. Mihinköhän sitä voisi ilmoittaa huolensa (vanhojen) naapureiden voinnista? Mitäpä jos sinne naapuriin pitäs lähettää joku sosiaalityöntekijä, kodinhoitaja tms katsomaan pärjäävätkö ne vanhukset nyt siellä keskenään kun eivät tunnu enää elävän ihan tässä maailmassa? Saisivat sitten vanhusksetkin omia asioita ajateltavaksi ja pohdittavaksi naapureiden asioiden sijaan. Varmaan olis syytä ottaa niitä pissatestejä sieltä naapuristakin: tehdäänkö moisia syytöksiä ihan selvinpäin? Ja se on kuule niin, että vanhaan ihmiseen ku iskee vaikka virtsatientulehdus,niin se voi laittaa pöntön sekaisin.

      • totuutta kehiin!

        Sitä paitsi, jos ihminen on luonteeltaan ilkeä, kansanomaisesti sanottuna pirullinen, ei se luonteenpiirre katoa vanhenemisen myötä mihinkään!

        Olisi jo niin poliisien kuin sosiaalityöntekijöidenkin aika ymmärtää, että myös vanhuksista löytyy pirullisia ihmisiä ja jopa rikollisia.

        Iän mukana ihmisen ikävät luonteenpiirteet usein vain korostuvat ja nousevat pintaa.

        varmuuden vuoksi on lisättävä, että toki on olemassa herttaisia ja ihania vanhuksia, aivan oikeasti.

        Viranomaiset luulevat näköjään, että kaikki vanhukset ovat ns. kilttejä ja tottapuhuvia. Eivät ole!


    • kiusattuäiti

      Meistä myös tehty perättömiä ilmoituksia, jopa poliisia kutsuttu oven taakse keskellä yötä - poliisi kävi ja kirjasi raporttiin että asunto pimeänä ja hiljainen, eli meillä nukuttiin.
      Perättömyyksien takana näyttäisi olevan narsistinen ex-mies, joka tämmöisiä tehtaillut jo useaan otteeseen.
      Yritin poliisissa käydessä tehdä kanteen nostoa perättömistä ilmiannoista jne. mutta sanoivat että näitä tulee niin paljon että he eivät näitä pysty käsittelemään ja useimmissa tapauksissa tekijä jää tuntemattomaksi.

      Lopputulema; kun sossut käyty ja sieltä lausunto " ei lastensuojelullista tarvetta" - asunnosta muutto omakotitaloon. Siihen hälytykset ja aidat ympärille.
      Ei pääse enää exä silläkään saralla kiusaamaan, lisäksi saa maksaa vähän elatusta lisää kun lainaa joutuu ottamaan enemmän asunnon vaihdon vuoksi.

      Perättömien ilmoitusten tekemisten jälkeen olen vakaasti sillä kannalla ettei sellaisia pitäisi saada tehdä, jos haluaa jäädä "nimettömäksi" niin silloin pitäisi vaikka ilmoittaa ettei halua nimeään esille. Tämän asian korjaamiseen tarvitaan vain pari pykälän korjaamista.
      sitten säästyisi ihmisten hermot ja yhteiskunnan varat, sossuilla olisi aikaa keskittyä oikeisiin töihin.

    • sivusta seuraaja

      Eräällä äidillä on lukuisia miehiä ja naisia sängyssään miehensä lisäksi jopa samaan aikaan ja etsii netistä jatkuvasti uutta seuraa. Pientä vauvaa "hoitaa" petipuuhiensa ohessa. Mies on mukana seuranhaussa. Jokainen tietää ettei lapsesta voi tulla tasapainoista ja normaalisti kehittynyttä vaan vääjäämättä seksuaalisesti kieroutunut kuten vanhemmistaan. Voiko asiaan puuttua?

      • tarkastipa seuraat..

        Montako kertaa aiot laittaa tämän tänne?
        Täysin seonnutta kyttäämistä.
        Polyamorisuus ei ole lastensuojelullinen asia, tajua jo.


      • neoliina67

        Voi jestas, kaikenlaisia vanhempia onkin olemassa :/ Ihan hulluja ja pieni lapsikin vielä kärsii.Tee ilmoitus koska vanhemmat eivät voi tarjota lapselle turvallista henkistä kasvua. Pelkkä fyysisten tarpeiden täyttäminen ei riitä.


      • hae itselle apua.
        neoliina67 kirjoitti:

        Voi jestas, kaikenlaisia vanhempia onkin olemassa :/ Ihan hulluja ja pieni lapsikin vielä kärsii.Tee ilmoitus koska vanhemmat eivät voi tarjota lapselle turvallista henkistä kasvua. Pelkkä fyysisten tarpeiden täyttäminen ei riitä.

        Kiva, kun vastaat taas itsellesikin....
        Tämä taitaa olla jonkinlainen pakkomielle sinulle.


      • mb-di
        hae itselle apua. kirjoitti:

        Kiva, kun vastaat taas itsellesikin....
        Tämä taitaa olla jonkinlainen pakkomielle sinulle.

        Sinulle taitaa olla pakkomielle puolustaa sairaita seksisekoiluja joissa lapset kärsivät. Mene seksuaaliterapeutille. Ehdottomasti tuo on lastensuojelullinen asia varsinkin jos lapsi on vielä pieni.

        Miten sängystä käsin seksiporukan höyläämänä pystyy hoitamaan lasta? Minkälaista sakkia siellä kotona pyörii? Levittävätkö vanhemmat tauteja lapseen esim. herpestä käsien kautta partnereista jos lapsi huutaa kesken touhujen? Entä kun lapsi kasvaa vanhemmaksi ja ymmärtää vanhempien epänormaalit toimet?

        Kannattaa miettiä vähän muitakin, varsinkin lapsia eikä vain omaa päivänvaloa kestämätöntä elämäntapaansa.


      • hae itsellesi apua
        mb-di kirjoitti:

        Sinulle taitaa olla pakkomielle puolustaa sairaita seksisekoiluja joissa lapset kärsivät. Mene seksuaaliterapeutille. Ehdottomasti tuo on lastensuojelullinen asia varsinkin jos lapsi on vielä pieni.

        Miten sängystä käsin seksiporukan höyläämänä pystyy hoitamaan lasta? Minkälaista sakkia siellä kotona pyörii? Levittävätkö vanhemmat tauteja lapseen esim. herpestä käsien kautta partnereista jos lapsi huutaa kesken touhujen? Entä kun lapsi kasvaa vanhemmaksi ja ymmärtää vanhempien epänormaalit toimet?

        Kannattaa miettiä vähän muitakin, varsinkin lapsia eikä vain omaa päivänvaloa kestämätöntä elämäntapaansa.

        Voi hyvä luoja sinua.
        Montako kertaa pistät näitä sairaita juttuja tänne?
        Nyt kolmas kerta kun luen tämän. Sinulla näyttäisi sen perusteella olevan joku pakkomielle seksipalstoista ja naapurisi seksielämästä. Se ei ole tervettä.

        Eiköhän joku hoida sitä lasta sillä aikaa, kun höylääminen tapahtuu. Vanhemmat osaavat pestä varmaan kädet. Mietit asiaa liikaa ja se on todella sairasta. Eikö sinulla ole omaa elämää?

        Olet siis kirjoittanut kolmesti jo tästä asiasta. Etkö osaa sanoa naapurillesi suoraan asiasta, vaan mässäilet sillä netissä. Jos olisit huolissasi lapsesta kysyisit suoraan naapuriltasi.

        Luuletko sinä, että vauvan elämä parantuisi sijaishuollossa. Nekin ovat ihan tavallisia perheitä, joilla on omat ongelmansa ja salaisuutensa. Entä jos lapsella olisi huono onni, ja hän päätyisi pahoinpitelevään tai hyväksikäyttävään perheeseeen. Olisiko lapsi kovinkin kiitollinen?

        Kovin naiivia suhtautumista lastensuojelun apuun. Ja välinpitämättömyyttä lapsen tarpeista.


    • harmillinen9

      Mä kertoisin sen lapsen isovanhemmille tai kummeille. Ne ehkä vois jutella vanhempien kanssa että tommonen hulluilu saa loppua kun ovat vastuussa lapsestaki.

    • syntipukkiko aina

      Sain lastiksesta kirjeen, ja nyt mua pelottaa ja kun sinne tulee molempien isit joita en tahdo nähdä, kuin lapset saavat isänsä tykönä käydä n. jotka ottavat lapsia toinen kerran kuussa yöksi ja toinen lapseni joskus. Olenko minä se syntipukki olen kasvattanut 16v ja 13v yksin, katsoisivat taustaa ennenn kuin spekuloi. Kävin baarissa ja join niin eikö heti tulee minusta valitus , lapset saavat kaiken joka päiväsen kuuluvat ruuat, ostan vaatteet, harrastukset ym. itse käyn töissä ja laiminlyönyt itseäni ulkonäöllä ja kun sairauksiakin on.

    • 666vähintäänkohta

      Olen 13-vuotias tyttö, ottaa päähän kaikki perkeleen sossut. Ihmiset ovat niin kateellisia että haluavat perheelleni pahaa. Joku tekee perättömiä sossu ilmoituksia. Tänään käymme juttelemassa. 4.10 minun puhutaan olleen " kännissä kylällä, ja että istuin autossa jossa juotiin siideriä." pah! Olin ystäväni kanssa ystävällämme kylässä ihan kylän huopeilla mutta ennen sitä olimme nuopparilla. Vituttaa kuunnella tommosta paskaa mitä mä oon tehny, ystäväni porukat todistavat kaiken. Minulla on kuvia siitä päivästä ja minulla ja ystävälläni on molemmilla jo 2 sossu ilmoitusta...

    • Muutosta tarvitaan

      En tiedä kuinka paljon niitä ilkeyksissä tehtyjä ilmoituksia on, mutta ikvä vain että silloin kun tarvekin olisi, niitä ei kukaan voi tehdä.

      Jos läheinen ihminen tekee ilmoituksen, se saataa tulla jostakin ilmi ja silloin vasta hurjuus alkaakin. Tosin ensikis varmasti epäilevät läheisiään, mutta tosi harvoin läheinen ihminen on asialla syystä, että silloin se pienikin mahdollisuus olla lasten suojana , turvana katoaa tyystin.

      Toinen ikävä asia on, että vaikka ilmoitus tulee, ne todella jäävät hoitamatta ja ti ensiksi pyydetään lupa tulla tarkistukselle, silloin on ennätetty kulissit pystyttää ja totuus ei tule esiin.
      Lapsi on vannotettu olemaan vaiti asioista ja aina varmasti pelottelulla, sillä lapset ovat jo siinä pisteessä, että eivät enää näe muuta kuin vaieta.
      He halauavat aina kodin, eivät he halua vieraisiin paikkoihin ja vieraiden ihmisten määräiltäviksi, vaikka se koti olisi kuinka huono ja paha paikka.
      Aina pitää säilyttää se koti jollakin tapaa lapsilla, eivät sijoituskodit koskaan korvaa.
      Ja toinen katsokaapa noita verotietoja sijaiskotien aikuisilta, tarvitseeko yhteiskunnan tehdä heistä rikkaita, kun vastaavasti sijoitetut lapset aikuistuttuaan eivät saa mitään siitä valtavasta rahamäärästä, joka tuolle sijoituspaikalle on maksettu.
      Onhan siellä saattanut olla ylellistä, mutta miten nuori aikuinen putoaa kuin kuiluun sen jälkeen kun täyttää 18-vuotta, itse pitäisi saada asunto elanto sun muut, ei taida onnistua nykyisen tavan mukaan millään.

      Heillä olisi ehkä kodissaan puutetta, mutta oikein autettuna perheellä olisi tahto selviytä ja antaa lapsille paljon paremman mahdollisuuden tulevaisuudessa kuin sijoituskodin kiilloteut paikat ja vieraat aikuiset.

      • Aloittajalta kysyn

        Millainen nykytilanteesi on ja miten asiat on menneet???


    • per999

      Kuopiossa otetaan aika paljon huostaan lapsia. Ja juteltua monen äidin kanssa syitä ei kerrota kunnolla.Täytyisi pystyä perustelemaan vanhimmille miksi lapsi otetaan heiltä.

    • wetwt3467drhsgsdgsfa

      Tyhjänpäiväisiä lastensuojelunasiakkuuksia pidetään yllä myös kroonisissa huoltoriidoissa. Ex tekee lähivanhemmasta ilmoituksia ja käräjöi, joten sossut ottavat lapsen asiaakkaakseen ja ihmettelevät siinä aikansa, kunnes lopettavat asiakkuuden kun eivät löydä syytä (huume, alko, meilenterveys, laiminlyönti tms) lähivanhemmasta vaan lopultakin tajuavat, että kyseessä ex jonka kanssa on huoltoriita. Tylsää kun siinä meni meidän perheellä aikansa kunnes ensimmäistä kertaa 8 vuoteen päättivät pyytää vanhemmat yhtä aikaa juttelemaan ja asia oli sillä selvä (varsin riitaisa käynti vanhempien välillä sossuilla). Sen jälkeen tuli postissa kirje, että asiakkuus lopetettu. Eli muistakaa exät: voitte syyttää kaikenlaista ja vetää käräjille lähivanhempaa, vaatia lastensuojelun asiakkuutta ja sitten sossut soittelee ja vierailee (ainakin kerran pari) lähivanhemman kanssa ja haastattelee lasta ja aikuista. Se onnistuu aina ja vie turhaa lastensuojelun resursseja niiltä lapsilta jotka oikeasti tarvitsevat apua lastensuojeluapua.

    • Anonyymi

      Sossu akoilla on liikaa valtaa voisin laittaa riviin kaikki sossuakat ja telottaa

    • Anonyymi

      Tuollaisesta voi tehdä rikosilmoituksen!

    • Anonyymi

      Meillä valehdellut sossut ties mitä,mutta onneksi on todisteita. Vastaan pistetään asianajajan kanssa niin paljon kun pystytään.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe