Diabetes tuhosi elämäni

H-2000

Sairastuin jokunen aika sitten 1. tyypin diabetekseen. En koskaan osannut odottaa sitä, koska sitä ei ole meillä ollut koskaan suvussa ja noudatin melko terveellisiä elämäntapoja sekä ruokavalion, että kuntoilun suhteen. Tämä tosiasia ei minua erityisemmin ilahduttanut, koska minulle sanottiin alkuperää kysyessäni, että sairauden voi saada joko perintönä, jos sitä on suvussa, 2. tyypin itseaiheutettuna, jos olet ylipainoinen tai minun tapauksessani huonolla tuurilla.

Taudin puhkeamisen jälkeen elämäni on mennyt koko ajan alaspäin. Se alkoi siitä, että minulta evättiin mm. pääsy armeijaan, jota olin odottanut jonkin aikaa, kuorma-autokortti, sekä toiveammattini. Kaiken lisäksi tyttöystäväni jätti minut sillä perusteella, että hänellä on neulakammo, eikä siksi voi olla kanssani, koska elämääni kuuluu nyt monipistoshoitoa.

Kaiken lisäksi lääkärini ei osoita edes pientä empatiaa kontrollikäynneilläni. Hän yksinkertaisesti toteaa, että nuo ja nuo arvot liian korkeita, tee sitä ja tätä toisin, älä tee sitä tai tätä....ja sitä rataa. Tällainen käytös lääkäriltä ei minua erityisemmin motivoi sitoutumaan hoitoon. Ja minä maksan niistä käynneistä!

En tiedä jaksanko tällaistä elämää enää pitempään. Mielialani on todella huono, enkä löydä elämääni minkäänlaista sisältöä, joka motivoisi jatkamaan eteenpäin. Onko kellään ollut vastaavanlaisia kokemuksia tästä sairaudesta? Miten jatkaa tästä eteenpäin?

29

3668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DiaDia

      Ehkä kannattaisi ihan ensimmäiseksi hakea keskusteluapua tai terapiaa, jotta voisit käsitellä sairastumistasi asiantuntijan kanssa. Sairaus on aina järkytys ja varmasti jonkun aikaa tuntuu siltä, että koko maailma romahtaa ympäriltä eikä mikään jatku enää niin kuin ennen. Siksi olisi tärkeää hakea apua näiden tuntemustesi kanssa jotta ne eivät pahentuisi. Olet selvästi kohdannut kriisin.

      Avun saannin jälkeen alat todennäköisesti vähitellen huomata, että elämä jatkuu sittenkin. Nykylääketieteen ja omahoitokeinojen avulla pystyt elämään täysipainoista elämää diabeteksesta huolimatta. Se ei ehkä nyt tunnu siltä, mutta myöhemmin kyllä huomaat sen. Armeijaankin kai nykyään voi diabeetikko päästä, kannattaa ottaa siitä paremmin selvää sillä en ole aivan varma.

      Diabetesliitto järjestää myös sopeutumiskursseja joissa voisit tavata samassa tilanteessa olevia nuoria. Niistäkin kannattaisi ehkä ottaa selvää, ne ovat mukavia kursseja. Ja diabeetikot ovat mukavia ja aivan tavallisia nuoria. Pärjäämistä sinulle!

      Terveisin
      1-tyypin diabeetikko 25 vuoden kokemuksella

    • Itse kakkonen

      Moni ykköstyypin diabeetikko on elänyt vuosikymmeniä täysipainoista elämää ja hautaan on vienyt joku muu kuin diabetes tai sen oheissairaudet.

      1-tyypin diabeteksen puhkeaminen ei ole automaattista. Appiukkoni suvussa on runsaasti 1-tyypin diabetestä mutta puolisollani sitä ei ollut eikä se ole puhejennut lapsilleni eikä lapsenlapsille. Se voi kyllä "hypätä yli" jonkun sukupolven joten aina ei ole varmuutta onko 1-tyypin diabeteksessä sukurasitetta. Tauti voi puhjeta vaikka eläisi kuinka terveellisesti tai epäterveellisesti, sille ei voi mitään.

      Varusmiespalvelukseen on otettu kokeellisesti myös diabeetikkoja joten jos sinulla on edelleen niin kauhea into sinne niin kannattaa tiedustella mahdollisuutta. Kunhan kuluu jokunen vuosi, huomaatkin että ei se armeija ehkä ollutkaan niin kovin tärkeää. Senkin vuoden voi käyttää kouluttautumiseen ammattiin.

      Ammatinvalinnassasi kävi ehkäpä tuuria ettet saa kuorma-autokorttia. Ammattikuljettajan työ ei ole ruusuilla tanssimista, raskasta ja epäterveellistä työtä josta joutuu helposti työkyvyttömyyseläkkeelle. Jos rattihommat kiinnostaa edelleen, taksikuskiksihan pääsee B-kortilla. Kannattaa kuitenkin miettiä ammatti aivan uudelta pohjalta, löytyy paljon järkevämpiä ja jopa parempipalkkaisia ammatteja.

      Taisi tyttöystävälläsi olla neulakammo vain tekosyy jättämiseen. Eihän hänen olisi koskaan tarvinnut nähdä kun piikität insuliinia. Ehkäpä nyt oli vaan hyvä syy lähteä eri teille kun oli kyllästynyt muutenkin. Toisaalta ehkäpä hän pelkäsi joutumista omaishoitajaksi vanhoilla päivillään.

      Diabeteslääkärit ja -hoitajat ovat melko rutinoituneita hoitotoimenpiteissä, joten ei ihme jos empatiaa puuttuu. Todennäköisesti vertaistukeen osallistumalla saat ystäviä saman kohtalon omaavista ja haluamaasi empatiaakin. Kannattaa lähteä mukaan ja näin alkuvaiheessa joku Diabetesliiton kurssi auttaisi alkuun dibeteksesi hoidossa.

      Joka tapauksessa kannattaa ottaa aivan todesta ne lääkärin ohjeet hoidostasi. Näin vältät tulevaisuudessa mahdolliset oheissairaudet. Kun olet oppinut hoitorutiinit (hiilihydraattien laskemisen, piikitykset ym.) tautiasi ei edes huomaa. Itsekin olen seurannut sivusta kuinka appiukon suvussa pari nuorta miestä menetti yllättäen näkönsä. Siinä vaiheessa entinen ammatti katosi saman tien ja joutui pitkälti autettavaksi.

      Toivotan sinulle tsemppiä ja positiivista ja innokasta mielialaa diabeteksesi hoitoon. Näin selviät elämässäsi eteenpäin aivan normaalisti.

    • Omahoito on pop

      "Diabeteslääkärit ja -hoitajat ovat melko rutinoituneita hoitotoimenpiteissä, joten ei ihme jos empatiaa puuttuu. Todennäköisesti vertaistukeen osallistumalla saat ystäviä saman kohtalon omaavista ja haluamaasi empatiaakin. Kannattaa lähteä mukaan ja näin alkuvaiheessa joku Diabetesliiton kurssi auttaisi alkuun dibeteksesi hoidossa."

      Näin on ehkä sairaaloissa, mutta terveyskeskuksissa asia on täysin toinen. Eräskin nuori naislääkäri terveyskeskuksessa oli aivan ymmällä kun kävin vuositarkastuksessa. Hän vain nikotteli eikä osannut tehdä järkeviä kysymyksiä saati kertoa jotain ehkäpä uutta minulle. Epäilin hetken, että olenkohan minä piilokamerassa? Tosin kerran oli fiksu ja tietävä naislääkäri, mutta hänkin lähti jostain syystä pois.

      Kerran oli diabeteshoitaja joka tiesi mitä teki, mutta hän lähti pois terveysasemaltani. Sen jälkeen ovat tiuhaan tahtiin hoitajat vaihtuneet, ja nykyisin on opiskelijoita muutaman kuukauden kerrallaan.
      Siis. Vuosittaisen verikokeen osaan tulkita itse. Insuliinin määrän tiedän parhaiten minä itse. Jalkani osaan myös hoitaa itse. Silmänpohjakuvissa käyn joka toinen vuosi mikä on tuiki tarpeellinen tehdä ja ammattilaisen analysoida kuvat.

      Tämä on tällä kertaa minun tilanteeni täällä Espoossa Leppävaaran naapurissa...

      • Oikeusturva on

        Omista oikeuksista kannattaa pitää kiinni ja vaatia pääsyä erikoislääkärille. Terveyskeskuksestakin pitää löytyä diabetekseen erikoistuva lääkäri tai sitten tulee saada lähete sairaalaan. On ihan ymmärrettävää, ettei yleislääkäri osaa ottaa kantaa diabeteksen hoitoon sen tarkemmin. Itse en ainakaan edes suostuisi menemään muulle kuin diabetekseen erikoistuneelle lääkärille ja hoitajalle diabetesasioiden kanssa. Ja vaatisin siis näille pääsyä, sillä se on jokaisen diabeetikon oikeus.

        En minä silmävaivoissanikaan mene yleislääkärille vaan erikoistuneelle silmälääkärille...sama juttu pätee diabetekseni hoidossa.

        Ja monet nuoret lääkärit lähtevätkin terveyskeskuksista pois, sillä monet käyvät tekemässä niissä vain pakolliset tk-jaksonsa. Moni lähteekin sen jälkeen erikoistumaan sairaaloihin. Diabeetikkona tietysti toivoisi ainakin jonkun palaavankin terveyskeskukseen erikoistumisensa jälkeenkin...


      • Itse kakkonen
        Oikeusturva on kirjoitti:

        Omista oikeuksista kannattaa pitää kiinni ja vaatia pääsyä erikoislääkärille. Terveyskeskuksestakin pitää löytyä diabetekseen erikoistuva lääkäri tai sitten tulee saada lähete sairaalaan. On ihan ymmärrettävää, ettei yleislääkäri osaa ottaa kantaa diabeteksen hoitoon sen tarkemmin. Itse en ainakaan edes suostuisi menemään muulle kuin diabetekseen erikoistuneelle lääkärille ja hoitajalle diabetesasioiden kanssa. Ja vaatisin siis näille pääsyä, sillä se on jokaisen diabeetikon oikeus.

        En minä silmävaivoissanikaan mene yleislääkärille vaan erikoistuneelle silmälääkärille...sama juttu pätee diabetekseni hoidossa.

        Ja monet nuoret lääkärit lähtevätkin terveyskeskuksista pois, sillä monet käyvät tekemässä niissä vain pakolliset tk-jaksonsa. Moni lähteekin sen jälkeen erikoistumaan sairaaloihin. Diabeetikkona tietysti toivoisi ainakin jonkun palaavankin terveyskeskukseen erikoistumisensa jälkeenkin...

        Riippuu tietenkin kummasta diabetestyypistä on kysymys. Olen D2 ja diabetekseni on hyvässä hoitotasapainossa. Hoidon seurantaan riittää kerran vuodessa tehtävät laajemmat laboratoriokokeet ja diabeteskäynnit diabetekseen perehtyneellä sairaanhoitajalla sekä omalla terveyskeskuslääkärilläni. Joskus otetaan vielä tärkeimmät labrat puolen vuoden kohdalla. Silmänpohjakuvauksissa ja jalkahoidossa käyn säännöllisin (pitkin) välein.

        Ykköstyyppiä sairastavaa ei varmaankaan hoideta pelkästään terveyskeskuslääkärin toimesta vaan lähete kirjoitetaan erikoissairaanhoitoon diabeteslääkärille ja -hoitajalle. Varsinkin nuori jolla diabetes on puhjennut vasta, ohjataan varmasti asiantuntijalääkärille. En usko että kukaan terveyskeskuslääkäri edes yrittää hoitaa itse tällaista potilasta.


    • Omahoito on poppia

      Kyllä asia on niin, että minua "hoidetaan" terveyskeskuksessa. Pelkkää toiveajattelua erikoilääkäriin pääsemisestä täällä Leppävaaran naapurissa. Olen D1.

    • Kuski.

      Taksikuskiksi pääsee b-kortilla, mutta tulee täyttää c-luokan vaatimukset, ja tällä hetkellä asia on niin että uusia taksin ajolupia d1:ille ei anneta.

    • D1.

      Itellä keitti yli jorvissa ja leppävaarassa henkilökunnan takia joten en käy enään ollenkaan. En jaksa enään välittää jos jotain lisäsairauksia tulee niin sitten tulee. Tää on tämmöstä koiran elämää hautaan asti. yhtä mittaamista ja pistämistä. Ei tää ainakaan mulle merkkaa enään mitään.

      sulla on kaks vaihtoehtoo joko jatka elämää tai sitten annat olla.

      Ite annan luonnon hoitaa homman ja elän niinku ennen sairautta johon ei kuulunu pistäminen tai mittaaminen.

      Mut jos oot jostain pkseudulta niin vois kyl käydä jossain jauhaan tästäki

      • D1 jo 28 vuotta

        Täh, ootko oikeesti tosissasi? Täytyy sanoa että todellienn idiootti jos jättää pistämättä ja mittaamatta d-ykkösenä.

        Kai sä tiedät että terveellä oma haima erittää insuliinia. Vaikka terve ei söis mitään sen haima pumppaa koko ajan insuliinia. Ihminen ei pysty elämään ilman insuliinia. Jos ykköstyypin diabeetikko jättää pistämättä, hän ei saa insuliinia mistään ja kuolee. Kyllä, kuolee! Kukkaan ei pysty elämään ilman insuliinia kovin kauaa. Tuoreena 1-tyypillä omaa insuliinituotantoa saattaa olla vielä pikkusen jäljellä joten kuolema korjaa hitaammin. Mutta pistämättömänä kuolema joka tapauksessa tulee. Ja jos haima on jo täysin omaa insuliinia tuottamaton, kuolema tulee todella nopeasti.

        Ei "tsiisus", mitä porukkaa. Lapsellista suuttua ja kiukutella lääkäreiden huonosta asiakaspalvelusta ja osoittaa mieltä jättämättä itsensä hoitamatta. Hei haloo, voit valita niin, mutta se elämä tulee olemaan lyhyt. Jos ei kestä kuunnella lääkäreiden tosiasioita siitä, mite käy jos ei hoida itseään, ala mieluummin osoittamaan mieltäsi hoitamalla itseäsi.

        Ei sinusta kuolleena ole kenellekään enää mitään iloa.

        Tämä on tyhmintä mitä olen koskaan mistään lukenut:
        "Ite annan luonnon hoitaa homman ja elän niinku ennen sairautta johon ei kuulunu pistäminen tai mittaaminen."

        Tässä on sinun elämästäsi kysymys eikä kenekään muun. Koitahan alkaa hoitaa itseäsi, kun sinull aon siihen mahdollisuus. Ilmaiset lääkkeet ja hoitovälineet. Turhaan kiukuttelet.


      • Lue tämä!

        Jospa todellinen esimerkki herättäisi sinullä järjen hivenen päähän. Sukulaisillani on on useammallakin D1. Yksi nuori mies (mestaruustason urheilija) tuli laakista sokeaksi. Serkku (mies myös) ehti keski-ikään kun kesken työpäivän katosi näkö. Työt loppui siihen, nyt vääntää ajankuluksi koreja ja harjoja kotona.

        Omalta vanhemmaltani amputoitiin juuri toinen jalka. Vaikka ikää onkin jo reilusti, ei ole tyytyväinen märissä paskavaipoissa oloon. Hoitajaa tarvitaan vessassa käyntiin ja pukemiseen ym.

        Itse mittaan ja pistän ihan mielelläni kun oheissairaudet ei ole päässyt vielä kovin pahaksi. Neuropatiaa on jo jaloissa ja munuaisetkin pärjää rimaa hipoen vaikka olenkin hoitanut itseäni hyvin ja sokeriarvot on normaalilukemissa.

        Tekstistäsi päätellen olet vielä nuori, joten kannattaisi nyt heti ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa hoitaa itseään. Ellet pärjää lääkärien ja hoitajien kanssa, ota itse asioista selvää ja vaadi oikeat hoidot. Näin minäkin olen saanut säännöllisen jalkahoidon tukipohjallisineen.


    • munaton.

      Hoitamaton D1 aiheuttaa yleensä pyörätuolissa istumista jopa jo 40v.

    • D1.

      Riittää että munuaiset sanoo sopimiksen irti ja siihen ei montaa vuotta mene jos sitäkään.
      Se on aina riski ku ottaa elämästä sen olennaisen irti

    • Jormaaa

      Diabeetikot kyllä pääsee armeijaan jos haluavat mutta laki ei siihen velvoita ja taisit olla kyllä joku hetkenhuvitus tuolle tyttöystävälle jos neulakammon takia jättää :S

    • D1.

      Ainut paikka missä D1 pääse palveleen on Riihimäellä viestiyksikössä ja sielläkin B miehenä. pitäny sairastaa vähintään 2 vuotta mutta enintään 10 vuotta ja ei oo saanu olla hoitoa vaatinutta hypoa (joku aika)

      • lailailailai

        Itsetuntoaan voi pönkittää muullakin kuin armeijan käymisellä.

        Ei se armeijan käyminen ole mikään ihmisarvon osoittaja. Eikä edes vanha perinne, jonka mukaan siellä tehdään miehiä/naisia, enää päde.

        Kyllä elämässä täytyy olla muitakin sisältöjä ja haaveita kuin vain armeija. Ihmisillä on paljon pahempiakin asioita, joista joutuvat jäämään paitsi.

        Eli kyllä diabeetikkokin elämässä pärjää hyvin! Tsemppiä. :)


      • 1016

        Aivan vain sivukommenttina. Kakkostyypin diabeetikot eivät pääse ollenkaan armeijaan. Kakkostyyppiähän on jo valtettavan paljon nuorissakin ihmisissä. Ilmeisesti riski saada vakavia seurauksia armeijaoloissa on katsottu liian suureksi. Tästä oli 2-3 vuotta sitten pääesikunnan antamaa tietoa mm. sanomalehdissä.


      • Epäilen vaan
        1016 kirjoitti:

        Aivan vain sivukommenttina. Kakkostyypin diabeetikot eivät pääse ollenkaan armeijaan. Kakkostyyppiähän on jo valtettavan paljon nuorissakin ihmisissä. Ilmeisesti riski saada vakavia seurauksia armeijaoloissa on katsottu liian suureksi. Tästä oli 2-3 vuotta sitten pääesikunnan antamaa tietoa mm. sanomalehdissä.

        Pitääkö tuo väittämä todellakin paikkansa!? D2 on siinä mielessä "kevyempi" sairaus että usimmiten selviää pillerilääkityksellä tai jopa ruokavaliolla. Olisiko tuo armeijan ruoka sitten se rajoittava tekijä, kun siellä ei kovin paljon noudateta ääridieettejä. Esimerkiksi metformiinilääkityksellä ei tule hypoja.

        Mitä riskejä tai seurauksia voisi tulla pilleri- tai ruokavaliohoidossa olevalle D2:lle?

        Mikäli D2 "johtuu" runsaasta ylipainosta, tuo paino voi aiheuttaa vapautuksen tai siirron alempiin palvelusluokkiin. Epäilen vahvasti tuota väittämää kakkostyyppisten armeijakiellosta kun insuliinihoitoisetkin ykköset pääsevät inttiin.


      • Yks D1:nen
        lailailailai kirjoitti:

        Itsetuntoaan voi pönkittää muullakin kuin armeijan käymisellä.

        Ei se armeijan käyminen ole mikään ihmisarvon osoittaja. Eikä edes vanha perinne, jonka mukaan siellä tehdään miehiä/naisia, enää päde.

        Kyllä elämässä täytyy olla muitakin sisältöjä ja haaveita kuin vain armeija. Ihmisillä on paljon pahempiakin asioita, joista joutuvat jäämään paitsi.

        Eli kyllä diabeetikkokin elämässä pärjää hyvin! Tsemppiä. :)

        Joo, eipä tuo armeja ole meidän suvussa paljoa painanut. Veljet on intin käyneet, mutta vävyt ei XDD Eli se siitä.


    • insuliinihimo

      Ei lihava II-tyypin diabeetikko voi mennä armeijaan. Siellä liikutaan ja lihava ei voi liikkua. Ei jaksa.

      Vaikka hoitaisi I-tyyppiä olevinas hyvin, niin silti saattaa olla pyörätuolissa jo 40v.

    • Jess

      Hyvinkäällä on kyllä hyvää henkilökuntaa mielestäni. Tosin, kun minulla puhkesi, pääsin lastenosastolle. Minulta kyllä kysyttiin, että haluanko aikuisten vaiko lasten osastolle. AINA kannattaa mennä lastenosastolle jos pääsee. Siellä saa tarpeellisen tuen ja ymmärryksen ja kaikkein tärkeintä, koulutuksen.
      Aikuistenosastolle menevät diabetes 1. sairastuneet saattavat masentua herkemmin, sillä siellä ei ole yhtä paljon "empatiaa" kuin lastenosastolla. Aikuisten pitäisi jo osata koota itsensä jne ja pysyä sairaalassa vain yhden päivän tutkimuksissa. Koulutukseen ei siellä panosteta.

    • D1poika

      Juu no itelläki todettii 8 vuotta sitten diabetes ja 2 vuotta vielä et pääsen armeijaan. Itteäki vituttaa täydellisesti se että olen ihan pikkupojasta asti halunnut armeijaan jääkäriksi, ja nyt jos edes pääsen armeijaan, odottaa Riihimäen ViestiRykmentti -.- ja rauhanturvaajaksi piti kanssa hakea mutten taida sinne päästä. vittu ku vituttaa. eihän se tuohon lopu vaan diabeteksen kautta tuli hoitoväsymys ja sen kautta masennus, suhteet kariutuvat aina siihen kun vastakkaisen sukupuolen edustaja "pelkää" diabetestä. että i know that feeling bro

    • d1sairastaja

      sairaudesta paljon ja haluun auttaa kaikkia joiden elämä on pilalla d1 takia.. Oon myös kärsiny tän takia paljon tän takia oon saanu migreenin pahan asteisen ja sitte muitakin pikku vikoja joita tästä voi saada esim ylävatsan kipuja välillä puutumia ja semmosta.. Tän kaa on vaan elettävä ja kaikki paska on otettava vastaan toivotaan et tulevaisuudessa (en muista mikä se nimi on mut joku beettasolu) nii se niitten siirto saatais edistyy sillee että tästä vois parantua!

    • 14vdiabetes

      Oon pian 14 vuotta oon sairastanu 8 vuotta ens elokuussa tätä Diabetestä.. Mulla se pienenä alko hyvin ja ei sillon kukaan kiinnostunu siitä mutta nykyään mul on tän kanssa tosi vaikeeta ja tää sairaus on mun elämässä tabu.. Voin sanoa että jos on mahollista kertokaa kaikille heti tutustuessa tai vaikka pistä kaikkien edessä että kaikki näkee ja tottuu siihen koska oon ite salannu tätä koht 4 vuotta suurelta osalta koulukavereista ja nyt muuttaisin kaiken jos uskaltaisin.. Suosittelen hankkimaan langattoman pumpun jonka itse saan ensi kuussa sillä sitä ei huomaa paljoa ja todella helppo annostella insuliiniä ja pitää arvot kohdallaan lisäksi libre mittari on todella hyvä ja olen itse huonossa tasapainossa mutta uskon että pumppu saa arvot paranemaan ja yritän kertoa muillekkin kavereille tästä niin on helpompaa.. Oon tosi nuori mutta 8 vuoden aikana ja kaiken lukeman avulla oon oppinusairaudesta paljon ja haluun auttaa kaikkia joiden elämä on pilalla d1 takia.. Oon myös kärsiny tän takia paljon tän takia oon saanu migreenin pahan asteisen ja sitte muitakin pikku vikoja joita tästä voi saada esim ylävatsan kipuja välillä puutumia ja semmosta.. Tän kaa on vaan elettävä ja kaikki paska on otettava vastaan toivotaan et tulevaisuudessa (en muista mikä se nimi on mut joku beettasolu) nii se niitten siirto saatais edistyy sillee että tästä vois parantua!

      • talvestakesään

        Ei auta pumput, jos on ruokavalio pielessä. Esim. ns. normaali kouluruoka on runsashiilarista ja sokeroitua. Ja sokeri lisää sokerinhimoa. Sensijaan pumppu voi olla avuksi, jos ruoka on kohdallaan ja lääkeannostus oikea. Itse pitää löytää pienin mahdollinen, jotta pystyy elämään ja liikkumaan suhtnormaalisti. Olin sinua vanhempi sairastuessani enkä edes uskalla ajatella, miten olis käynyt nuorempana. Sen tähden onkin todella mahtavaa, että haluat auttaa muita.


    • väinö2234876

      Et kuule Veijo viittis lopettaa leikkimises vakavalla aiheella.

    • veijo86373

      väinö2234876

      ja mitä sinä halusit kertoa vakavasta aiheesta???

      meinaat siis että tunnustetut tutkijat ja lääkärit ovat väärä'ssä tahtoessaan nhoitaa itse sairautta eikä pelkästään oireita ?

      kerro nyt kuinka asiat on ja perustele, mieluiten korkealuokkainen, puolueeton tutkimus.

      Kiitos etukäteen, ymmärrän että et halunnut pelkästään natista vaan kyselemäni unohtui.

      • väinö85373

        Ja Veijollehan korkealuokkainen puolueeton tutkimus on sitä mikä tukee vain ja ainoastaan omia uskomuksia. Sorry vaan Veijo, et oikein ole uskottava.


    • piikkikammoinen

      Elämän tuhoamisesta en tiedä, mutta kaiken se muutti. Jotkut sanovat, että diabetes ei hallitse elämää. Mun tilanteessa diabetes määrää kaiken. Mulla on ollut piikkikammo niin pienestä asti, kuin vain voin muistaa. 10 vuotiaana todettiin tyypin 1 diabetes. Teho-osastolle känyylit molemmissa käsissä oli maanpäällinen helvetti. Koulu aikana kaverit oli isona apuna diabeteksen ja piikkikammon kanssa. Mulla ei ollut mitään ongelmia piikittää reiteen kavereiden nähden. Joskus kaverit oli apuna, kun yritin pistää vatsan alueelle tai muuten vaihtaa pistos paikkaa. Ollessani 14 vuotta, aikuiset tekivät jotain, joka erotti minut kaikista kavereistani. Siitä asti olen taistellut yksin kaiken kanssa. 28 vuotta ja edelleen taistelen pakkopiikittämisen ja piikkikammon kanssa. Lisäksi haittana on harhat ns. takaumat asioista joita tapahtu sillon koulu aikana. Ammattiauttajista ei toistaiseksi ole ollut mitään hyötyä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe