Syvin alastomuus

Ei se ollu se,
kun alastomana synnyin.

Alastomuus
ei nekää hetket,
lapset omille siiville lens.

Eikä sekään
käsi rakkaan kylmeni.

Riisuttu luonto
ei,ei nekää.

Syvin alastomuus
rakkaudettomuus.

3

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mariko Vaara

      Johannes Linnankoskea:

      YHTEISKUNNAN KUOKKAVIERAITA.

      Suuri osa ihmisistä ihailee ”helppoja päiviä” ja kammoo ”raskasta” työtä.

      Moni helläsydäminen vanhin koettaa ohjata lapsensa niin helppotöiselle tulevaisuuden uralle kuin suinkin mahdollista: ”työ ei ole mitään herkkua”. Varsinkin talonpoikain ja alempisäätyisten harras halu on saada lapsistaan jotakin ”parempaa”, valmistaa heille helpommat päivät kuin isällä ja äidillä on ollut.

      Nämä helppojen päivien etsijät unohtavat, ettei työllä ole mitään eroa ja ettei mikään työ ole ”helpompaa”, jos nimittäin se vain kunnollisesti tehdään. He unohtavat, ettei ”herrain päivät” ole ollenkaan sen helpompia kuin ”talonpoikain päivät”. Helppoja ovat ainoastaan niiden päivät, jotka eivät viitsi mitään tehdä.

      Mutta ovatko ne itse asiassa helppoja ja onnellisia?

      Eivätpä suinkaan. Ihminen karkotettiin paratiisista työtä tekemään – ja ainoastaan työtä tekemällä hän jälleen löytää paratiisin. Ainoastaan ”otsamme hiessä” työskennellen me olemme onnellisia, olipa työalamme mikä tahansa.

      Moni kuvittelee yhteiskunnallisen onnellisuuden perustuvan siihen, että kaikki saavat jokseenkin saman aseman yhteiskunnassa, s.o. hyvän aseman. Mutta hän etsii mahdottomia, saavuttamattomia; yhteiskunnallisen onnellisuuden perustus on, että jokainen saa oman paikkansa yhteiskunnassa ja että hän täyttää tämän paikkansa mahdollisimman hyvin.

      Rikkaat vanhemmat sanovat usein: meillä on Jumalan kiitos sen verran varoja, ettei meidän lastemme tarvitse sitä ja sitä tehdä, niin raskastöiselle alalle antautua, he elävät korolla ja ennen kootulla omaisuudella.

      Mutta nämä hyväsydämiset ihmiset unohtavat, että kunkin ihmisen elämälle antaa merkitystä ainoastaan hänen oma työnsä, raskas ja vaivalloinen. He unohtavat, että se, joka elää vanhempiensa ja esi-isäinsä kokoamasta pääomasta, itse toimittamatta mitään virkaa tahi ammattia, hän kuluttaa ihmiskunnan pääomaa, hän ottaa mitään antamatta, hän on ihmiskunnan kuokkavieras, epäkelpo tyhjäntoimittaja.

      Meidän aikamme ilahduttava pyrkimys on omistaa sivistystä, tietoa ja taitoa. Mutta suuri osa tekee tämän, ei kehittyäkseen taitavaksi ja hyödylliseksi yhteiskunnan työmieheksi, vaan saavuttaakseen ”helpon” ja ”arvokkaan” aseman.

      Ja kun he eivät sitä asemaa heti saavuta, kun paistetut kananpojat eivät lennä suoraa päätä heidän suuhunsa, istuvat he jouten kamareissa odottaen arvonsa mukaista asemaa.

      Hekin ovat ihmiskunnan kuokkavieraita. He ottavat ihmiskunnalta sivistyksen lahjan maksamatta tästä lahjasta takaisin tunninkaan hyödyllistä työtä.

      Työ, raskas työ, otsasta hikeä pusertava työ on ihmiskunnan onnellisuuden perustus. Kaikki sen karttajat, kaikki helppojen päivien etsijät ovat ihmiskunnan kustannuksella eläviä kuokkavieraita.

      Ihmisen arvo, hänen elämänsä merkitys riippuu kokonaan siitä, mitenkä hän tämän suorittaa. Se ei riipu työn laadusta, vaan siitä tunnollisuudesta, millä kukin työ suoritetaan.

      Ei yksi työ ole ”suurta” eikä toinen ”pientä”, kaikki työt ja tehtävät ovat ”suuria”, kun teemme ne niin, kuin muuan puhuja sattuvasti sanoo, että muurari panee omantuntonsa jokaiseen tiilikiveen”.

      Johannes Linnankoski

      Vähä Katkismuksessaan Johannes Linnankoski kirjoitti Draamasta.

      1. Puhdistaa, jalostaa, vapauttaa!
      2. Ihmisen elämänarvoituksen edessä, korkeuksissa, syvyyksissä, viiltävissä ristiriidoissa, rohkeimmissa pyrkimyksissä.
      3. Näytelmä on kuva, ei pohtelua tai käsitteitä – runoelma, ei vain näytelmä.
      4. Sielunelämän, sisäisen maailman paljastus.
      5. Todellinen traagillisuus: ihminen asettuu luontoa vastaan.
      6. Pääpaino suunnitelman kokonaisuudella.
      7. Vuoropuhelu aina mieltäkiinnittävää, odottamattomia, hämmästyttäviä vulkaanisyöksyjä.
      8. Syvälle, ei leveälle!

      Tekijän suhteesta aikaan ja yleisöön hän kirjoitti:

      1. Runoilijalla koko aikakauden hermot, elää ajassaan, vaikuttaa aikaansa.
      2. Iskeä aikansa sydämeen.
      3. Ei itsensä paljastamista, vaan yhteiskuntansa tunteitten ja toiveitten.
      4. Unohtakoon itsensä! Puhtaasti inhimillistä, yleisinhimillistä.
      5. Koko yleisöä varten, ei kaunosieluja.
      6. Asia, aate, ei miellyttävyys, yleisö.
      7. Yleisön täytyy tuntea teos omakseen.
      8. Ei valittaa ajan turmelusta, vaan ruoskia.
      9. Ei sanoa kaikkea, ei selittää, vaan johtaa tahtomalleen tielle.

    • Marika Vaara


      Ote Johannes Linnakoskea. Yhteiskunnan kuokkavieraat.

      Kiitän vahvasta tulkinnasta,jonka saloissa totuuden siemen.
      Sille on paikkansa tässäki ajassa,sillä "totuus ei tulessakaa pala"


      Pakkasaamussa liisa

      • Mariko Vaara

        Tämän tästä voi toki kysyä kukin omalta kantiltaan:

        Kenen tai mikä totuus olisi ainoa ja oikea totuus?
        Ja miettiä mitä on osoittaa rakkautta.
        Ja mitä on osoittaa rakkaudettomuutta.

        Ja asettaa esimerkiksi jonkun yrityksen piin kova taloudellisten etujen tavoittelu synonyymiksi rakkaudelle. Vai kuuluisiko se asettaa synonyymiksi rakkaudettomuudelle? Mitä se antaa kaikkinensa lukijoilleen? Mitä se saa lukijoiltaan, ja heistä keinolla millä hyvänsä irti?

        Vai eikö se ole kumpaakaan? Pelkkää välinpitämättömyyttä, yhdestäkin niistä pienimmistä ?

        Ei yksi Suomi24:n Rakkausrunoille varattu sivu, jolla liikkuu tyypillisiä virtuaalimaailman hahmoja, Suomi24:n, yrityksen kaupallisuuden raadollisuutta miksikään muuta.

        Eikä sen yrityskuvaa yhtään sen jumalaisemmaksi, kirkkaammaksi, valoisammaksi tai puhtaammaksi tee.

        Ja liisakin pakkasaamussa, todistelemassa oman totuutensa oikeutta, vain yksi yritys lukemattomien yritysten joukossa.

        Runoilemisiin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      60
      5130
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      28
      3749
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      71
      3500
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      101
      2858
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      94
      2752
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2690
    7. Anteeksi T

      Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      1921
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

      Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1716
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

      Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      202
      1508
    10. Harmittaako että

      Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      155
      1380
    Aihe