Vai pitäisikö puhua maallisemmin heikkoudesta, vääristä vieteistä tms.
jotka sotivat omaatuntoa vastaa.
Tunnustatteko, että olette tämän 'jonkinlaisen' omantunnon puhuteltavina
koko ajan joka on itseasiassa vuoropuhelua ja kontrollia, vaikka välillä lipsahtaa.
Jos maailmankaikkeuden ydin on henki joka on synnyttänyt kaiken, niin kilpailuhenki
tietysti kehoittaa vertaamaan: kummalla on enemmän heikkouksia. Ihmisellä vai kaiken Luojalla. Toden totta. Jokainen ihminen on syntinen. Vai onko ?
Tunnustaako ateistikin syntisyytensä ?
6
85
Vastaukset
Tiedä tuota sillä itse olen melko tyytyväinen elämiseeni ja olemiseeni. Tulen niin sanotusti hyvin toimeen itseni ja ympäristöni kanssa. Synti taasen on mielestäni kristillisen kirkon keksimä termi, jolla se on pyrkinyt alistamaan ihmisiä tahtoonsa ja se ei kuulu minun sanavarastooni.
- A the ist
Synti on keinotekoinen massojenhallintakäsite, jolla ei ole eikä pidä olla merkitystä muille kun niille jotka mokomaan käsitteeseen uskovat.
Minä en ole enkä tule olemaan syntinen. Synti on Jumalaa vastaan rikkomista, enkä minä usko minkäänlaisen jumaluuden olemassaoloon.
Tämä tarkoittaa myös sitä että minä en usko synnin olemassaoloon ja niinpä oma näkemykseni on sellainen ettei kukaan ole syntinen.
Omantunnon kokeminen on puolestaan vastuullisuuden kokemista asioista joita ympäröivä yhteiskunta ei hyväksy. Tämän takia se mitä kukin kokee "synniksi" taikka vääräksi on jotakin mikä on täysin riippuvainen siitä mihin kulttuuriin on sattunut syntymään.- ......
Periaatteessa näin, mutta en allekirjoittaisi täysin tuota, että moraali on riippuvainen vain ja ainoastaan siitä miten luulet/tiedät muiden ajattelevan asioista.
...... kirjoitti:
Periaatteessa näin, mutta en allekirjoittaisi täysin tuota, että moraali on riippuvainen vain ja ainoastaan siitä miten luulet/tiedät muiden ajattelevan asioista.
Tietenkään moraali ei ole ainoastaan riippuvainen siitä miten luulee/ tietää muiden ajattelevan, sillä kukin itse tekee myös johtopäätöksiä kokemustensa ja harkintansa perusteella.
Niin ikään monet sellaiset piirteet joita kutsutaan moraalisiksi ovat jotakin mitä on havaittavissa yleismaailmallisesti eläinten toiminnassa, joten joissain määrin meidän moraalikäsityksemme on myös evoluution tulosta.
Tämän takia suurin osa ihmisistä perimmältään ajattelee samalla tapaa, koska prosessi jota me käytämme ratkaisujen muodostamiseen on hyvin saman kaltainen.
Jossain kiinnitettiin huomiota siihen miten esim. ruotsinkielessä "omatunto" = "samvete", ja tämä "samvete" on kuin yhteisön, eli toisten ihmisten ajatukset omassa mielessä.
Eli kun ihminen tekee jotain, hän ajattelee, että mitä toiset tästä ajattelevat, ja niin edelleen.
"Terve" ihminen kykenee asettumaan toisen asemaan (=empatia), psykopaatti ei. Joku aika sitten tuli TV1 Prisma-sarjassa ohjelma "tappajan aivoilla varustetuista" ihmisistä, eli psykopaateista.
Kuuluu olevan psykopaatteja isojen firmojen johtopaikoilla 4x enemmän kuin väestössä keskimäärin. Tätä ei varmaan kukaan ihmettele.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4018721Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1683091- 171514
- 741056
- 761048
- 271005
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta63958- 55943
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73894- 65890