1900 luvun hinaajat

historia

moi!
onko kellään tietoa
taiteilijanim.frans otto lassilan kuvaamista kemi-yhtiön hinaajista 1910 luvulla!kiitos!

11

5756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rami W

      En kylläkään tunne kyseistä taiteilijaa mutta Kemi-yhtiön hinaajia jonkin verran. Millaista tietoa tarvittaisiin?

      • historia

        Meillä on tietoa tälläisesta kuvaajasta:
        taiteilijanim.otto lassila
        s.23.6.1877 kemijärvi
        k.18.10.1973 kemijärvi
        kemi-yhtiö palkkasi lassilan kuvaamaan yhtenä vuonna kaikki uiton laivat.1910-luvulla
        lassila kuvasi myös levärannan laivarannassa kesäsunnuntaisin

        Emme kuitenkaan tiedä mistä kyseisiä kuvia voisi etsiskellä. Itsellämme on yksi näistä hinaajista ja se vuoksi kysellään. Onko sinulla Rami tai Laivahistoriallisella yhdistyksellä näitä kuvia?Olemme kyllä jäseniä, mutta kukaan meistä ei ole tainnut kuvia sieltä kysellä. Mitä muuta tietoa voisi löytyä ?


      • Rami W
        historia kirjoitti:

        Meillä on tietoa tälläisesta kuvaajasta:
        taiteilijanim.otto lassila
        s.23.6.1877 kemijärvi
        k.18.10.1973 kemijärvi
        kemi-yhtiö palkkasi lassilan kuvaamaan yhtenä vuonna kaikki uiton laivat.1910-luvulla
        lassila kuvasi myös levärannan laivarannassa kesäsunnuntaisin

        Emme kuitenkaan tiedä mistä kyseisiä kuvia voisi etsiskellä. Itsellämme on yksi näistä hinaajista ja se vuoksi kysellään. Onko sinulla Rami tai Laivahistoriallisella yhdistyksellä näitä kuvia?Olemme kyllä jäseniä, mutta kukaan meistä ei ole tainnut kuvia sieltä kysellä. Mitä muuta tietoa voisi löytyä ?

        Tutkiskeltuani vähän asiaa löysin tiedon siitä, että mainitsemiasi kuvia saattaisi löytyä Lapin maakuntamuseosta Rovaniemeltä:
        Lapin maakuntamuseo, Pohjoisranta 4, 96200 Rovaniemi
        telefax 016-322 3091

        Ja tässä pari puh.numeroa:
        Museosihteeri Marja-Liisa Oja (016) 322 2482

        Amanuenssi Hanna Kyläniemi (016) 322 2853

        Mikäli sieltä noita kuvia löytyy, olisin myös kiinnostunut kuulemaan.


      • historia
        Rami W kirjoitti:

        Tutkiskeltuani vähän asiaa löysin tiedon siitä, että mainitsemiasi kuvia saattaisi löytyä Lapin maakuntamuseosta Rovaniemeltä:
        Lapin maakuntamuseo, Pohjoisranta 4, 96200 Rovaniemi
        telefax 016-322 3091

        Ja tässä pari puh.numeroa:
        Museosihteeri Marja-Liisa Oja (016) 322 2482

        Amanuenssi Hanna Kyläniemi (016) 322 2853

        Mikäli sieltä noita kuvia löytyy, olisin myös kiinnostunut kuulemaan.

        Kiitos tiedosta. Otin jo sähköpostitse yhteyttä. Katsotaan tuleeko vastausta, jos ei niin soitetaan. Tuttavamme asuu Roissa, joten hänkin voi sitten niitä sieltä ehkä meille toimittaa. Ilmoittelemme sitten sinulle.


      • historia
        historia kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Otin jo sähköpostitse yhteyttä. Katsotaan tuleeko vastausta, jos ei niin soitetaan. Tuttavamme asuu Roissa, joten hänkin voi sitten niitä sieltä ehkä meille toimittaa. Ilmoittelemme sitten sinulle.

        kuvia ei ainakaan vielä löytynyt. Lupasivat vielä etsiskellä. Antoivat kuitenkin hyvän linkin, mistä löytyy paljon vanhoja hinaajakuvia (175 kpl) http://www.kantapuu.fi ja sieltä kuvahakuun hakusanaksi esim.
        hinaajat niin löytyi paljon mielenkiintoista.


      • Kemijärviläinen
        historia kirjoitti:

        Meillä on tietoa tälläisesta kuvaajasta:
        taiteilijanim.otto lassila
        s.23.6.1877 kemijärvi
        k.18.10.1973 kemijärvi
        kemi-yhtiö palkkasi lassilan kuvaamaan yhtenä vuonna kaikki uiton laivat.1910-luvulla
        lassila kuvasi myös levärannan laivarannassa kesäsunnuntaisin

        Emme kuitenkaan tiedä mistä kyseisiä kuvia voisi etsiskellä. Itsellämme on yksi näistä hinaajista ja se vuoksi kysellään. Onko sinulla Rami tai Laivahistoriallisella yhdistyksellä näitä kuvia?Olemme kyllä jäseniä, mutta kukaan meistä ei ole tainnut kuvia sieltä kysellä. Mitä muuta tietoa voisi löytyä ?

        Otto Lassila ei ole nimimerkki vaan valokuvaaja-isoukkini nimi. Hän eli 96-vuotiaaksi ja kuvasi aikoinaan paljon maisemia, tapahtumia ja erityisesti ihmisiä. Valitettavasti hänen lasinegatiiviarkistonsa on tuhottu! Niiden arvoa eivät hänen perillisensä tajunneet ja kärräsivät kottikärrykaupalla arvotavaraa tunkiolle. Valitettavasti.
        Hänen ottamiaan kuvia on runsaasti edelleen Kemijärven asukkaiden piirongeissa.
        Laivan kuvia voit kysellä Oulun maakunta-arkistosta, sillä Kemi Oy on luovuttanut vanhan arkistonsa sinne. Myös Metsä-Botnialla Kemissä voisi olla jotain. Kemijärven kotiseutumuseollakin 016-821 494 on jotain arkistoja, mutta en tiedä onko laivoja. Marita Liekonen entinen museonhoitaja voisi tietää 040-8274 803 tai 016-822 085.
        Kemijärveläinen Martti Kujanpää 0400-187 681 tietää myös paljon laivoista, samoin vanha uiton kapteeni Aale Kilpeläinen 016-821 412.


    • Rami.ra

      Päijänteen hinaajista on tehty kyllä aika laaja hitoriikki,joku Jyväskyläläien mies on kerännyt todella hieno koosteen.

      • historia

        on varmasti kirja jota tarkoitat. Mutta siitä ei ole apua kun kysymyksessä on Kemissä ja Kemijoessa olleista hinaajista. Toki Päijänteen aluksistakin osa on Perämereltä tuotuja. Muuten nimimerkki Rami W. (eikös vain?) on yksi kirjan tekijöistä. Suosittelen kaikille kirjaa, jonka kokoamiseen on tarvittu paljon enenrgiaa... ja kuvituskin on hieno.


    • Muurolassa

      Joskus 70- luvun alussa noita hinaajia muistelen huutokaupatun ja yhden tiedän päätyneen Muurolaan jollekkin matkailuyrittäjälle.
      Saattaa hyvinkin seilata noilla vesillä vieläkin.
      Tästä hinaajasta en osaa sanoa, oliko se Kemin kaupungin, Kemiyhtiön, vai uittoyhtiön peruja.

      Keminmaalaisen romukauppiaan ( Topparin ) uskoisin romuttaneen noista isoimman osan.

      Meillä on ollut sellainen mustavalko kuva, jossa seison sukset jalassa velipojan kanssa ja taustalla näkyy Mansikkanokan laiturissa talvehtivat hinaajat. Tuota kuvaa ei omissa arkistoissani ole, enkä ole sitä vuosiin nähnyt.

      Isäni oli koulutukseltaan konemestari ja oli muutaman kesän noilla vesillä hinaajan kipparina 50-luvulla.

      Silloin, kun Keminkaupunki hävitti hinaaja kalustoaan huutokaupalla, niin meille päätyi joitain messinkisiä rasvakannuja ja korkkiliivejä.
      Vinttini kätköissä on vielä tuollainen kannu muuntumassa antiikiksi.

      • historia

        Lähinnä haluaisimme kuvia tms. Kemi-yhtiön omistamista hinaajista. Itsellämme on omistuksessa ent. Kemi 2. Kemin kulttuurihistoriallisesta museosta löytyi näistä 3 kuvaa, jotka saamme. Mutta ovat uudemmalta ajalta. Näitä Lassilan ottamia valokuvia ei ainakaan vielä ole löytynyt, ehkä ne ovat Kemi yhtiön arkistossa? Josta kyllä on tarkoitus myöskin kysellä yhden tuttavamme kautta. Muurolassa voimme poiketa katsomassa, josko löytyisi mainitsemasi hinaaja kun sielläpäin vuosittain liikumme.


      • kemijärveläinen
        historia kirjoitti:

        Lähinnä haluaisimme kuvia tms. Kemi-yhtiön omistamista hinaajista. Itsellämme on omistuksessa ent. Kemi 2. Kemin kulttuurihistoriallisesta museosta löytyi näistä 3 kuvaa, jotka saamme. Mutta ovat uudemmalta ajalta. Näitä Lassilan ottamia valokuvia ei ainakaan vielä ole löytynyt, ehkä ne ovat Kemi yhtiön arkistossa? Josta kyllä on tarkoitus myöskin kysellä yhden tuttavamme kautta. Muurolassa voimme poiketa katsomassa, josko löytyisi mainitsemasi hinaaja kun sielläpäin vuosittain liikumme.

        Myös Lapin metsämuseossa Pöykkölässä voisi olla jotain materiaalia Kemin ja Kemijoen hinaajista. Museon pitkäaikainen hoitaja metsäneuvos Mauri Melamies voisi tietää asiasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe