Roa, muisti ja masennus

Olen kolmekymppinen nainen ja aloin syödä Roaa 3 kk sitten aknen, rasvaisen hiuspohjan ja ruusufinnin takia. Olen masentuneisuuteen taipuvainen.
Nyt olen huomannut olevani hyvin masentunut. Henkinen suorituskykyni ja muistini ovat heikentyneet. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia ja kuinka nopeasti palasitte omikse itseiksenne kuurin jälkeen.
Lääke on auttanut minua todella hyvin, joten en haluaisi vielä luovuttaa.
Olen syönyt 20 mg päivässä.
Lääkärini mielestä mitään ongelmaa ei ole...
3121
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Itsekin olen samalla kuurilla kolmatta kuukautta. Pelkäsin ennakkoon tosi paljon näitä masennusjuttuja yms mistä jotkut puhuivat roaan liittyen, mutta päätin vain aamuisin syödä 40mg tabletit ja olla miettimättä koko asiaa. En siis ole analysoinut lainkaan mitä mahdollisia sivareita lääkkeestä nyt olisi mahdollisesti tullut.

En usko, että tuo lääke itsessään voi aiheuttaa masennusta, koska sehän perustuu a-vitamiinijohdannaiseen. Jotenkin se vain kuulostaa oudolta, että sellainen itsessään aiheuttaisi masennusta.

Uskoisin, että akneihoiset ovat jo hieman allapäin tai jopa masentuneita ja laittavat lopulta viimeiset toivonsa roa-kuuriin ja odottavat tuloksiakin liian nopeasti. Itselläni ainakin on ollut pettymys, että täydellistä ihoa saa yhä odottaa ja arvetkaan eivät tunnu kivoilta.

Ja ehkä moni vuosia aknea sairastanut on uskonut kaikki ne vuodet, että asiat olisivat hyvin kunhan saisi vain hyvän ihon. Sitten kun sen viimein saavuttaa, huomaakin, että mieliala ei silti kohoa samaan tahtiin ihon kunnon kanssa, vaan taustalla on muutakin murhetta yms..

Syöt pientä annosta kuitenkin. Ehkä syy masennukseen on jossain muualla kuin itse lääkeaineessa? En halua mitenkään lytätä tunteitasi, uskon, että olet masentunut, mutta voisiko syy olla jossain muussa? Nyt vain on helppo ajatella, että roa syventää/aiheuttaa masennuksen, kun tietää huhuja siitä, että se voisi niin tehdä. Tosin tässäkin on epäilty juuri niitä syitä joita kerroin ja ei ole voitu osoittaa, että roa itsessään aiheuttaisi masennusta.

Auttaisiko jos koittaisit vain syödä kuurin loppuun ja tehdä niinkuin itse yritän, eli ei mieti koko kuuria. Ottaa vain tabletit ja ja sillä selvä? Lisäilee ulkoilua tai mistä kukin nyt saakaan mielihyvää ja iloa?

Äänestä

Ennen kuin aloitin Roan, en ollut ollut masentunut ainakaan puoleen vuoteen. Tiedän myös muita Roasta masentuneita. Masennuksen lestän, koska tiedän sen johtuvan lääkkeestä. Mutta tämä muistin meneminen! En usko, että minulla on työpaikkaa enää kuurin lopussa tällä menolla. Toivon, että Roa olisi muistiongelmiin syyllinen, alzheimer kolmekymppisenä ei onneksi ole kauhean todennäköinen.

Äänestä

Moi vielä. En sitten tiedä, itse olen vain itselleni maallikkona järkeillyt sen, mistä roa kuurin aikana joillekin tullut alakuloisuus ja masennus voisi johtua. Olen itsekin tutkinut ja lukenut paljon aiemmin tästä kuurista ja niitä masis-tarinoitakin, onhan niitä tietenkin. Se oli yksi syy sille, että lykkäsin vuosia roa kuurin aloittamista, en vain uskoltanut. Lopulta sitten annoin periksi kun ei kestä pää tätä ihoakaan.

Voisko se masennus sitten aiheuttaa sitä, että tuntuu, ettei muista mitään? Stressi ainakin tekee sen, että muuttuu ihan hajamieliseksi.

Itseäni tällähetkellä ihmetyttää tosi paljon silmät... Mitään mieleen liittyvää ei ole lääkkeestä tullut, mutta silmäni oireilevat aika pahasti. Luomet on turvoksissa, siis huomattavan turvoksissa, etenkin aamuisin.Silmät ovat kuivat, käytän kosteuttavia geelitippoja. Tiesin, että sitä kuivuutta tulee, enkä sitä sillätavalla ole hermoillut, mutta tuntuu,kuin ei näkisi välillä kunnolla!

Etenkin aamulla on vaikea kun tuntuu ettei näe. Luen sanomalehteä, niin on vaikea, kun tuntuu kertakaikkiaan, että näkö on tosi huono. Tämän olen yhdistänyt nyt tähän lääkkeeseen, koska ikinä ei ole ollut silmäongelmia.

Johtuukohan tämä vaikeus nähdä silmien kuivuuteen vai onko kyse jostain muusta mitä roa aiheuttaa?

Jokatapauksessa paljon tsemppiä sulle, toivottavasti masis helpottaisi ja parannuttais kaikki tästä ihovammasta kerralla:(

Ottaahan se päähän kieltämättä, että joutuu tällaista myrkkyä vetämään.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


dementti1 kirjoitti:

Olen kolmekymppinen nainen ja aloin syödä Roaa 3 kk sitten aknen, rasvaisen hiuspohjan ja ruusufinnin takia. Olen masentuneisuuteen taipuvainen.
Nyt olen huomannut olevani hyvin masentunut. Henkinen suorituskykyni ja muistini ovat heikentyneet. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia ja kuinka nopeasti palasitte omikse itseiksenne kuurin jälkeen.
Lääke on auttanut minua todella hyvin, joten en haluaisi vielä luovuttaa.
Olen syönyt 20 mg päivässä.
Lääkärini mielestä mitään ongelmaa ei ole...

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu