Munuaisten vajaatoiminta ja parathormoni korkealla

yks vaan

Minulla (62v, N) todettiin muutamia vuosia sitten munuaisten vajaatoiminta ( kalsiumvirtsaisuus). Verenpaine korkealla, jollain lailla saatu kontrolliin lääkkeillä ja elämäntavoilla. Nyt uusin toteamus on parathormonin arvon kohoaminen päälle 80, kun viitearvot ovat 12-47. Lääkärin tapaan viikon kuluttua.
Onko kellään vastaavaa? Fosforirajoitusta ruokavaliossa yritän, vältän kuituja joissa sitä fosforia ja kalsiumia on, leikkeleet ja juuston lopetin kokonaan, kun en osannut kaupassa valita sopivaa ja puputan valkoista leipää, joka ei tietystikään maistu. Alkoholin käytöstä tiedän vain että kohtuus, mutta onko se kohtuu kaksi viinilasillista illalla vai vieläkö vähemmän? Että edes jostain totutusta voisi kiinni pitää.

Dialyysi on tietysti se uhkakuva ja vielä suurempi uhka se, ettei dialyysi jostain syystä juuri minulle onnistuisi, olen sellaisestakin kuullut. Älkää vaan pelotelko, olen jo muutenkin aika rankoilla ajatusteni kanssa. Musilin sivustolta en löytänyt keskustelua, tai siis en päässyt kirjautumaan ja kerran siellä käytyäni ei siellä ollut oikein mitään, minkä olisin tuntenut koskettavan tätä asiaa.
Ulkomaisilla sivustoilla neuvotaan ruokavalioon paljon aikaisemmin kuin esim minun lääkärini, nytkin vasta minun aloitteestani sanoi, että fosforirajoitusta voisin alkaa.

11

5492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen tääl...

      Paljonko sun Krea-arvo on? Parathormoni nousee herkästi yli viitearvojen. Sinulla on vielä niin vähän yli rajojen, että tuskin lääkitystä saat. Tärkein asiahan on tuo fosforin rajoittaminen ruokavaliossa, lisäksi käytetään fosforinsitojia ruokailujen yhteydessä (esim. Calcichew ilman D-vitamiinilisää). Parathormonin arvoa voidaan yrittää laskea myös aktiivisella D-vitamiinilla (Etalpha), mutta se tulee kuvioihin yleensä vasta selvästi suuremmilla arvoilla. Itsellä oli PTH muistaakseni lähempänä 200, kun tuo Etalpha aloitettiin.

      Mitä tarkoitat tuolla kalsiumvirtsaisuudella? Itselläni erittyy vain proteiinia virtsaan? Minä siis noudatan sekä proteiinirajoitteista että fosforirajoitteista ruokavaliota.

      Alkoholin käytöstä nefrologi sanoi itselleni, että sitä voi tosiaan käyttää kohtuu huomioiden ja sellaisen asian nefrologi sanoi, että josssain vaiheessa se alkoholi vaikuttaa entistä voimakkaammin, koska munuaiset eivät pysty sitä poistamaan yhtä tehokkaasti kuin aiemmin (tai jotain tuollaista). Itselläni se tarkoittaa, että pienempikin määrä punaviiniä alkaa tuntumaan. Ehdoton maksimi onkin nykyisin 24cl eli kaksi annosta. Muuten olen jo todella huppelissa.

      Mulla on vuodesta 2008 ollut parathormoni koholla, vaihdellut suunnilleen 90-190. Nyt on yllättäen laskenut jopa 56:teen, joka on jo vähän liiankin alhainen omassa tilanteessani, joten Etalphan määrää vähän laskettiin. Ja Krea minulla on nykyisin noin 260-300. GFR 16.

      Mutta kun et muista arvoistasi mitään kerro, niin en tässä pysty sinua pahemmin auttamaan edes omilla kokemuksilla.

      • yks vaan

        Kiva kun vastasit. Krea oli viimeksi 91, eli ei paljoa. Valkuaista virtsassa, vuorokausivirtsan keräyksessä viimeksi 0,4, sitä ennen vain 0,17 ja 0,2, kolmisen vuotta sitten oli 0,7 jossain vaiheessa joten siitä välillä parantunut.
        Krea ollut 86-125, joten ei kovin korkea ja munuaisten vajaatoiminnan asteeksi lääkäri kertoo kohtalainen vajaatoiminta.
        Ensi viikolla on lääkärin aika enkä tiedä, millä ruokavaliolla pärjäisin siihen asti, kun aivan kauheat ilmavaivaoireet alkaneet, ei voi kuvitellakaan millekään yleisille paikoille menoa ja pakko olisi ensi viikolla mennä ja yöt tulee valvottua, kun nämä oireet on niin kummallisia.

        Vatsaoireetkin alkoivat ennen siirtymistäni valkoiseen leipään ja fosforin/kalsiumin välttämistä. Vetämätön olo, mutta nukuttua ei saa. Palelee, 35,1-35,7 kehon lämpö ja jalat aivan oudon tuntuiset ja syönnin jälkeen jonkin aikaa etova olo. Väliin taas ihan hyväkin olo.

        Muutaman päivän söin melkein riisiä ja valkoista leipää, hieman vihanneksia, nyt tein lettuja (vichyveteen) kun tuntui, ettei energiaa tule riittämiin noista mainitsemistani. Yritän syödä jotain (hilloa tms) aina muutaman tunnin välein, ettei enää tulisi sellaista heikotuskohtausta vapinoineen. Ei se paha ollut, mutta säikähdän kovin vähästä, kun elämä on ollut kai sitten stressaavaa tässä viime aikoina (läheisten kuolemantapauksia).

        Miten käytännössä noudatat fosforirajoitteista ja proteiinirajoitteista ruokavaliota? Kannattaisi kai tilata Musilista se munuaispotilaan reseptikirja.
        Nefrologille minua ei vielä ole "päästetty", vajaatoiminta kun ei ole vielä sen asteista. Voisin kyllä mennä yksityisestikin, ellen vielä lähetettä saa. Onko sulla ollut kramppeja ja muita oireita (turvotuksia) jaloissa? Minulla oli kolme vuotta sitten (lähes kävelykyvytön useita viikkoja, hoidettiin kihtinä tai mistä sen tietää, vaikka ois ollut kumpaakin) onneksi ei ole sen jälkeen ollut jaloissa niin pahoja ja kun tietäisi, millä ne voi estää. Ois tietysti hyvä, kun pääsisi ravintoterapeutille, mutta monet vaikeammastakaan kärsivät tuskin nykyään pääsevät.


      • toinen tääl...
        yks vaan kirjoitti:

        Kiva kun vastasit. Krea oli viimeksi 91, eli ei paljoa. Valkuaista virtsassa, vuorokausivirtsan keräyksessä viimeksi 0,4, sitä ennen vain 0,17 ja 0,2, kolmisen vuotta sitten oli 0,7 jossain vaiheessa joten siitä välillä parantunut.
        Krea ollut 86-125, joten ei kovin korkea ja munuaisten vajaatoiminnan asteeksi lääkäri kertoo kohtalainen vajaatoiminta.
        Ensi viikolla on lääkärin aika enkä tiedä, millä ruokavaliolla pärjäisin siihen asti, kun aivan kauheat ilmavaivaoireet alkaneet, ei voi kuvitellakaan millekään yleisille paikoille menoa ja pakko olisi ensi viikolla mennä ja yöt tulee valvottua, kun nämä oireet on niin kummallisia.

        Vatsaoireetkin alkoivat ennen siirtymistäni valkoiseen leipään ja fosforin/kalsiumin välttämistä. Vetämätön olo, mutta nukuttua ei saa. Palelee, 35,1-35,7 kehon lämpö ja jalat aivan oudon tuntuiset ja syönnin jälkeen jonkin aikaa etova olo. Väliin taas ihan hyväkin olo.

        Muutaman päivän söin melkein riisiä ja valkoista leipää, hieman vihanneksia, nyt tein lettuja (vichyveteen) kun tuntui, ettei energiaa tule riittämiin noista mainitsemistani. Yritän syödä jotain (hilloa tms) aina muutaman tunnin välein, ettei enää tulisi sellaista heikotuskohtausta vapinoineen. Ei se paha ollut, mutta säikähdän kovin vähästä, kun elämä on ollut kai sitten stressaavaa tässä viime aikoina (läheisten kuolemantapauksia).

        Miten käytännössä noudatat fosforirajoitteista ja proteiinirajoitteista ruokavaliota? Kannattaisi kai tilata Musilista se munuaispotilaan reseptikirja.
        Nefrologille minua ei vielä ole "päästetty", vajaatoiminta kun ei ole vielä sen asteista. Voisin kyllä mennä yksityisestikin, ellen vielä lähetettä saa. Onko sulla ollut kramppeja ja muita oireita (turvotuksia) jaloissa? Minulla oli kolme vuotta sitten (lähes kävelykyvytön useita viikkoja, hoidettiin kihtinä tai mistä sen tietää, vaikka ois ollut kumpaakin) onneksi ei ole sen jälkeen ollut jaloissa niin pahoja ja kun tietäisi, millä ne voi estää. Ois tietysti hyvä, kun pääsisi ravintoterapeutille, mutta monet vaikeammastakaan kärsivät tuskin nykyään pääsevät.

        Sinulla on kyllä niin hyvä tilanne vielä, että tuskin nefrologi osaa sen kummempia ohjeita antaa, ihan terveyskeskuksen ravintoterapeuttikin osaa antaa ne hyvät ensiohjeet, joista jo ainakin jotain olet saanutkin. Ja ainakin Helsingissä nefrologille kunnallisella puolella lähetetään vasts, kun Krea on toistamiseen yli 200. En tiedä mistä päin olet ja missä hoitosi on, mutta Helsingissä ainakin aika nopeasti terveyskeskuslääkäri lähettää kaupungin erikoissairaanhoitoon (josta sitten ravitsemusterapeutille ainakin alussa käymään), nefrologithan ovat täällä sitten jo HYKSin puolella

        Noista ruokavaliojutuista kertoilen tässä jotain.

        Proteiiniahan ei saa kokonaan lopettaa. Esim. itse olen laskeskellut saavani proteiinia noin 50 g vuorokaudessa tai vähän päälle. Ohjeistus on, että noin pienestä määrästä pitäisi vähintään 35g olla eläinperäistä. Syön siis vähäisessä määrin lihaa, lähinnä broileria ja lisäksi käytän raejuustoa salaatin sekaan ja kananmuniakin syön pari viikossa.

        Lähinnä vältän kaikkia valmiiksi marinoituja lihoja ja sitten leikkeet leivän päälle valitsen sellaisista, joissa lukee, että ovat lisäaineettomia. Tai jos ei lisäaineettomia, niin kuitenkin sellaisia, joissa ei ole lisäainekoodeja E450 ja E451 (niissä on paljon fosforia). Yleensäkin kaupassa tutkin tarkkaan juuri noita kahta lisäainekoodia, ettei niitä olisi nimenomaan fosforin vuoksi. Siis minä käytän valmiselintarvikkeitakin aina välillä. Hyviä valintoja ovat tosiaan pakkaukset, joissa lukee suoraan "lisäaineeton", "ei E-koodeja" tai sitten ihan "luomu"

        Leivinjauhe on myös yksi iso fosforin lähde, joten leivinjauheella kohotettuja leivonnaisia käytän harvoin, mieluumin ihan pulla-pullaa eli hiivalla nostatettua.

        Ja juustoja en käytä, mutta tuorejuustoja kyllä (ei siis mitään sulatejuustoja, vaan tuorejuustoja), maito on minimissään, mutta ruoanlaitossa on hyviä kauramaitoja/soijakermoja, joilla voi maidon hyvin korvata.

        Ruokavalio olisi hyvä saada pidetyksi mahdollisimman monipuolisena noista rajoituksista huolimatta. Siksi suosittelisinkin sinua pyytämään pääsyä ravitsemusterapeutin vastaanotolle. Toisaalt kuten kerroit, voi olla vaikeaa, kun tilanteesi ei vielä ole ollenkaan paha. Itse pääsin ravitsemusterapeutille aikoinaan, kun Krea oli 134 (tämä vuonna 1993). Ja yritä syödä vihanneksi paljon. Äläkä lopeta lihaa/leikkeleitä (paitsi kovia juustoja) tosiaan kokonaan, vähennä vaan, jos ennen esim. söit aterialla 4 lihapullaa, niin syö nyt vain kaksi ja sitä rataa...

        Kyselit noista krampeista. Minulla on öisin aika usein kramppeja (suonenvetoa) pohkeissa, mutta minulla siihen on selkeänä syynä tuo jo paljon huonontunut munuaisten toiminta. Suonenvedot alkoivat enenevässä määrin, kun Krea ylitti oikeastaan 200 rajapyykin. Turvotuksia minulla ei ole ollut.

        Ja vaikka se dialyysi kummitteleekin aina mielessä, niin hitaastikin kaikki voi mennä. Kuten huomaat, minulla esim. Krea alkoi kohoamaan jo vuonna 1993, nyt on vuosi 2012 enkä vieläkään ole dialyysissa (vaikka lähellä alkaa olla). Nyt ikää minulla on 56v. Yksilöllistähän kaikki on, jollain voi edetä nopeastikin ja jollain ei sitten etene sen pidemmälle lainkaan.


      • Tiedonnälkäinen
        toinen tääl... kirjoitti:

        Sinulla on kyllä niin hyvä tilanne vielä, että tuskin nefrologi osaa sen kummempia ohjeita antaa, ihan terveyskeskuksen ravintoterapeuttikin osaa antaa ne hyvät ensiohjeet, joista jo ainakin jotain olet saanutkin. Ja ainakin Helsingissä nefrologille kunnallisella puolella lähetetään vasts, kun Krea on toistamiseen yli 200. En tiedä mistä päin olet ja missä hoitosi on, mutta Helsingissä ainakin aika nopeasti terveyskeskuslääkäri lähettää kaupungin erikoissairaanhoitoon (josta sitten ravitsemusterapeutille ainakin alussa käymään), nefrologithan ovat täällä sitten jo HYKSin puolella

        Noista ruokavaliojutuista kertoilen tässä jotain.

        Proteiiniahan ei saa kokonaan lopettaa. Esim. itse olen laskeskellut saavani proteiinia noin 50 g vuorokaudessa tai vähän päälle. Ohjeistus on, että noin pienestä määrästä pitäisi vähintään 35g olla eläinperäistä. Syön siis vähäisessä määrin lihaa, lähinnä broileria ja lisäksi käytän raejuustoa salaatin sekaan ja kananmuniakin syön pari viikossa.

        Lähinnä vältän kaikkia valmiiksi marinoituja lihoja ja sitten leikkeet leivän päälle valitsen sellaisista, joissa lukee, että ovat lisäaineettomia. Tai jos ei lisäaineettomia, niin kuitenkin sellaisia, joissa ei ole lisäainekoodeja E450 ja E451 (niissä on paljon fosforia). Yleensäkin kaupassa tutkin tarkkaan juuri noita kahta lisäainekoodia, ettei niitä olisi nimenomaan fosforin vuoksi. Siis minä käytän valmiselintarvikkeitakin aina välillä. Hyviä valintoja ovat tosiaan pakkaukset, joissa lukee suoraan "lisäaineeton", "ei E-koodeja" tai sitten ihan "luomu"

        Leivinjauhe on myös yksi iso fosforin lähde, joten leivinjauheella kohotettuja leivonnaisia käytän harvoin, mieluumin ihan pulla-pullaa eli hiivalla nostatettua.

        Ja juustoja en käytä, mutta tuorejuustoja kyllä (ei siis mitään sulatejuustoja, vaan tuorejuustoja), maito on minimissään, mutta ruoanlaitossa on hyviä kauramaitoja/soijakermoja, joilla voi maidon hyvin korvata.

        Ruokavalio olisi hyvä saada pidetyksi mahdollisimman monipuolisena noista rajoituksista huolimatta. Siksi suosittelisinkin sinua pyytämään pääsyä ravitsemusterapeutin vastaanotolle. Toisaalt kuten kerroit, voi olla vaikeaa, kun tilanteesi ei vielä ole ollenkaan paha. Itse pääsin ravitsemusterapeutille aikoinaan, kun Krea oli 134 (tämä vuonna 1993). Ja yritä syödä vihanneksi paljon. Äläkä lopeta lihaa/leikkeleitä (paitsi kovia juustoja) tosiaan kokonaan, vähennä vaan, jos ennen esim. söit aterialla 4 lihapullaa, niin syö nyt vain kaksi ja sitä rataa...

        Kyselit noista krampeista. Minulla on öisin aika usein kramppeja (suonenvetoa) pohkeissa, mutta minulla siihen on selkeänä syynä tuo jo paljon huonontunut munuaisten toiminta. Suonenvedot alkoivat enenevässä määrin, kun Krea ylitti oikeastaan 200 rajapyykin. Turvotuksia minulla ei ole ollut.

        Ja vaikka se dialyysi kummitteleekin aina mielessä, niin hitaastikin kaikki voi mennä. Kuten huomaat, minulla esim. Krea alkoi kohoamaan jo vuonna 1993, nyt on vuosi 2012 enkä vieläkään ole dialyysissa (vaikka lähellä alkaa olla). Nyt ikää minulla on 56v. Yksilöllistähän kaikki on, jollain voi edetä nopeastikin ja jollain ei sitten etene sen pidemmälle lainkaan.

        Mihin muihin veriarvoihin tuo munuaisen vajaatoiminta vaikuttaa kuin kreaan ?
        Näkyykö esim. suola-arvoissa? Jos, niin nouseeko vai laskeeko ne mikäli kyseessä on munuaisen vajaatoiminta?
        Ja mitä oireita vajaatoiminta noin yleensä aikheuttaa?
        Verenpaine ilmeisesti usein nousee vai olenko väärässä?


      • toinen tääl...
        Tiedonnälkäinen kirjoitti:

        Mihin muihin veriarvoihin tuo munuaisen vajaatoiminta vaikuttaa kuin kreaan ?
        Näkyykö esim. suola-arvoissa? Jos, niin nouseeko vai laskeeko ne mikäli kyseessä on munuaisen vajaatoiminta?
        Ja mitä oireita vajaatoiminta noin yleensä aikheuttaa?
        Verenpaine ilmeisesti usein nousee vai olenko väärässä?

        No tuolta taidat löytää kaipaamaasi tietoa:
        http://www.musili.fi/sairaudet_ja_elinsiirrot/munuaissairaudet/munuaisten_vajaatoiminta

        En jaksa alkaa kirjoittelemaan kaikkea. Tärkeä on kuitenkin huomata, että heti alussa ei ole välttämättä mitää sellaisia oireita, jotka huomaisi olossaan.


    • Pierrette

      hei
      Olen ollut vatsokalvodialyysissa nyt 2 vuotta.Minulla oli myos suonenveetoa ja sain laakkeen siihen.Menin nettiin ja huomasin etta laake oli malarialaake.Sen sivuvaikutksena lihakset rentoutivat.Sanoin heti laakarille etta lopeta tuo laaake, otan mielummin suonenvedot kuin malarilaaketta.Suonenveto oli niin kovaa, etta yolla herasin ja huusin.Nyt ne on onneksi vahentyneet.Aloitin 2 kuukautta sitten kavelemaan paivisin etta jaksan leikkauksen.

      • irkku1

        heip. Sattui silmään nuo suonenvetosi..miehelläni sama malarialääke vuosia mutta enäähän sitä ei edes saakaan, mutta mietittiin kuinka selviää koska svetoja paljon ja kamalia. Luin jostain että 2 tl suolaa suuhun ja vettä päälle.... kokeilimme viimeksi kun lääkettä siis ei saa ja suola vesi tehosi yhtä nopeasti kuin lääkekin !!!

        Eli kokeilehan sinäkin.


    • sivir

      Hei! Itse sairastan1-tyypin diabetesta ja sen lisäsairautena munuaisten vajaatoimintaa. Olen saanut ruokavaliolla KREA-arvoja laskettua 35 yksikköä ja tällä hetkellä ne pyörivät n. 160:ssä. Ruokavaliohoito siis auttaa jos on todella tarkka eli ruoka kannattaa kokata itse. Punaista lihaa on syytä välttää, kananmunista luomukananmunat paras vaihtoehto. Kaikki viljat, paitsi valkoinen vehnä ja kaurajauho pois. Myös maissi- ja riisijauho ovat ok. Sienet, kana ja kala myös ok (kanaa ja kalaa n. 120 gr/vrk. ) Toki dieettiä on hyvä tarkkailla viikkotasolla ts. voit hyvin kiskaista pihvin kaikkine herkkuineen viikossa eli maltilla mennään siinä vaiheessa, kun ei olla vielä dialyysissä. Kahvia kupillinen ja siihen kahvimaito ihan ok. Kaikki juustot ja myös leikkeleet pois. E 338 - E 443 ja E 450 - E 453 pois, kaikki ne lisäaineet joissa fosfaatti - tai fosfori ovat haitallisia! Luomutuotteet ovat paras vaihtoehto. Tarkemman listan saat munuais- ja maksaliiton sivuilta. Myös colajuomat pois ja kahvia tosiaan se yksi kupillinen päivässä. Samoin kaikki valmiiksi marinoidut pois, itse voi kyllä marinadeja sekoitella - silloin sisällön tietää. Siemenet ja pähkinät ja leseet samoin kokonaan kieltolistalle.

    • krea.arvo

      Satuin lukemaan tätä ketjua. Kauheaa ! Paljonko krea pitäisi olla ? Itsellä noin 50.
      Lääkäri ei ole puhunut sanan sanaa mistään.
      Natrium 145.
      Pitääkö olla huolissaan ? Paljonkin …?

    • krea54

      Paljonko on normaalin rajoissa gfr -arvo ?
      Kulkeeko se rinnakkain krean kanssa ?
      Molemmat huononee tai paranee, jos toinenkin.
      En ole päässyt käsitykseen milloin krea on huono, mitä pienempi sen on vai suurempi sen on,
      samoin gfr.
      Teke-hoitaja sanoi, että kreani on aika huono, se on 54. Gfr yli 89.

      • äks.öö

        Krea 50 on ymmärtääkseni ok. Ei hätää. Ja Gfr sulla ok. (ikääsi en tiedä)
        Natrium viite yläraja jotain siinä paikkeilla kuin sinulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe