Ahdistuksen kaa on opittava elämään.

Ahdistushäiriön syntyminen aivan ilmeisesti tapahtuu varhaislapsuudessa. Siksi sen syntymekanismi on niin syvällä ja vaikeasti korjattava asia.
Vakavien ja traumaattisten ahdistustilojen hoito tuskin onnistuu ilman alan ammattilaisten apua, mutta lievempiä voi itse hoidella miten parhaakseen näkee.

Olennaista "omahoidossa" on elämänhallinnan toteuttaminen niin tarkalleen kun sen vain voi. Kaikista tekemisistään ja etenkin virheistään saa maksaa niin kovan hinnan.
Liian ankara yliminä on muistuttaa hyvin herkästi mm. alkoholin käytöstä, yliminä katsoo sen tahallaan aiheutettua hulluutta itselleen.
Sama on painonhallinnan kohdalla, ainakin itselläni - "vettä, leipää ja korkeushyppyharjoituksia niin kauan, että vaaka näyttää säälliset lukemat.

14

450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivoa on ....

No menneisyydenstä kannata liikaa ruoskia itseään. Riittää hyvin kun ottaa virheestään opiksi ja päättää, että ei enää läträä alkoholia ja voit alkaa elämään terveellisemmin.
      OIkein on hvyäksyttävä oma sairsu ja tultava sen kanssa sinuksi. Ukson että vaikeihin traumoihin tarvitaan terapiaan, mutta kyllä asioita voi työstää ihan ominkin neuvoin. On hyvää kirjallisuutta ja eheytyä voi pikkuhiljaa. Ei kai missään ole kirjoitettu ettei itsenäisesti voi eheytyä ja terveytyäkkin. Se vain vaatii enenmmän aikaa.

• szdf

Ahdistuksen kanssa on elettävä , oppi siihen tai ei , muista nyt kapteeni taas kerran ,että kerroit jälleen kerran omasta subjektiivisesta kokemuksestasi. Ahdistuneen ei ole pakko tehdä yhtään mitään, mikä ei itseään satu kiinnostamaan. Ahdistus itsessään vie kaikki voimavarat eikä silloin mielessään pyörittele ahdistuksen syitä tai sitä ehkä mahdollisesti helpottavia harjoituksia.
      Ei siis kannata päässään pyöritellä kaikenlaisia teoreettisia epäolennaisuuksia , ennemmin keskittyy arjessa pärjäämiseen parhaansa mukaan- minun mielestäni.

• kroonistunut ahdistu

--Ahdistuneen ei ole pakko tehdä yhtään mitään, mikä ei itseään satu kiinnostamaan.-

Kyllä minun mielestäni itseltään voi myös vaatia. Ja muilta. Olen voinut huomattavasti paremmin sen jälkeen, kun lakkasin olemasta passiivinen ajelehtija ja tajusin, että omaa elämäänsä voi myös ohjata.

Seikka, jota kukaan terapeutti ei minua kymmenien vuosien terapioiden aikana sanonut. Miksi?

• Ahdistunut mies

Minä en ainakaan koskaan opi elämään ahdistuksen kanssa. Pääsis nyt vaan kokonaan eroon tästä jatkuvasta ahdistuksesta tai en voi koskaan elämässäni tehdä mitään. En todellakaan halua hyväksyä sitä asiaa että olis pakko oppia elämään ahdistuksen kanssa. Sen kanssa on kuitenkin pakko elää halus tai ei ellei tee itsemurhaa.

• Onneksi on niitä helppojakin päiviä tai niin että päivissä on hyviäkin hetkiä. Sen vaan valitettavasti tietää että pian angst-pilviä ajautuu väistämättömästi mielen taivaalle.

Omassa tapauksessani tiedän tähän syynkin. Kehitykseni lähti sivuraiteelle tietenkään itse sitä tietämättä alle neljävuotiaana.
      Joku voi neuvoa, että otat vaan itseäni niskasta kii ja nostat itsesi hetteiköstä kuivalle kankaalle tunnetu ex paronin mukaan. Ei oo helppoo keinoo tähän.

• kaa kaa

kaa??

• kaahan se

kaa= teinityttöjen käyttämä ilmaisu = kanssa.

• kaa kaa

Kyllä minä sen tiedän. Halusin viestilläni kuvata sitä, miten kirjoittaja tulee paljastaneeksi oman pissisajattelunsa tuolla ilmaisulla. Ei herätä kirjoitetussa tekstissä sympatioita. Ihan riippumatta siitä, mitä viestissä muuten on, lukijan huomio kiinnittyy epäolennaisuuteen.

• Pahankin tressi/ahdistus-alueen läpi selviää tahdonvoimalla ja vastaavista tilanteista selviämisen logiikalla. Eilinen ilta tosi paha, tänään jo parempi kondis.

• feff

Ei muuten selviä - taas yleistät vaarallisesti.

• Puhun ja kirjoitan kyllä omasta selviytymisestäni ankarankin ahdistavien tuntien piinan jälkeen. Siitä pitää ja kannattaa kirjoittaa, koska tätä taitoa voi kehittää.
        On kysymys psyyken palautumismekanismismin toimimisesta. pahan vastoinkäymisen kohtaamisen jälkeen.
        Ns. burn-out, masennus ja ahdistus on rapauttanut elämäni, mutta en suostu menemään lääkäriin lääkemääräyksen saadakseni.
        Depressiokuilunkin koen mieluummin luomuna, niin että siitä nousemisen ilon voi asteettain tuntea selvempänä.
        En nyt muista sitä käytettyä termiä tässä mielen 'vuoristoratailmiössä', mutta sitähän tämä jollakin asteella varmaan on.

• Ahdistunut mies

Minä en ole selvinnyt. Tätä ahdistusta on jatkunut jo monta vuotta ja tuntuu vaan pahenevan.

• Axiety

Itse olen sairastanut vasta kohta 4 kuukautta ja helvettiähän tämä on.
      En jaksa lähteä mihinkään, yritän vain levätä ja elää jotta tämä loppuisi,

Kokeilin venlafaxinia... aluksi meni hyvin mutta huomasin että sykkeeni nousi
      aineen takia mikä oli todella epämielyttävää..

Vasta kuukauden päästä taas terapiaan :(

• capt.cöpenick

Suomessa on tähän aikaan vuodesta miljoona enemmän tai vähemmän ahdistunutta ihmistä. Julkinen terveydenhuolto on ylikuormittunutta.
      Ikääntyneelle väestönosalle ei riitä millään kirveellä terapiahoitomahdollisuuksia. Vanhat voivat sinnitellä ahdistavien tuntien yli. Nuoremmista kansalaisista enemmän huolenaihetta. Lääkkeetkin auttavat vain pientä osaa käyttäjistä.

Niinpä sitä on sinniteltävä päivästä päivään. Ei siinä valittelut yhtään auta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1096
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      37
      947
    3. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      47
      849
    4. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      73
      820
    5. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      164
      811
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      34
      764
    7. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      54
      741
    8. Ootko sä oikeasti sinkku?

Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥
      Ikävä
      42
      696
    9. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      187
      680
    10. Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0

Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali
      Luterilaisuus
      136
      675
    Aihe