Käyttäjienhallinta XP:ssä

tytteli pulassa

Mä en oikeen tajua noita XP:n käyttäjä-jutskia..oon ymmärtänyt että administrator-oikeuksia ei kannata antaa sille käyttäjätunnukselle jota yleensä käyttää (tietoturvan takia). Miten siis järjestelen käyttäjätunnuksia ja annan niile oikeuksia. Koneellani ei ole muita käyttäjiä kuin minä itse. Kun menen control panelin kautta katsomaan käyttäjätietoja siellä ei näy kuin mun tunnus ja guest, missä on administrator, eikös se kuitenkin oo viä erikseen??

4

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksu

      Administrator ei näy xp home editionissa muuta kuin vikasietotilassa toisin kuin professionaalissa... sieltä käyttätilit valikosta saat luotua uusia käyttäjiä, ja antaa käyttäjälle oikeudet (järjestelmänvalvoja, rajattu tili...) kuitenkin aina yhden tilin täytyy olla Järj.Valvoja (XP:een oma Admin ei riitä)

      • vielä

        Hyvin neuvottu, mutta lisäksi haluaisin sanoa, että tietoturvaongelma on se, jos järjestelmänvalvojalle ei ole asetettu salasanaa. Se kannattaa siis käydä laittamassa siellä vikasietotilassa ja kirjoittaa jonnekin ylös (esim. käyttäjäoppaaseen, jota kukaan ei koskaan pengo ;)), koska sitä tuskin kovin usein tarvitaan.

        XP:ssä ei haittaa vaikka kaikilla käyttäjillä siis on adminin oikeudet ainakaan tässä tapauksessa kun itse olet ainoa käyttäjä. Tuo rajattu tili on aika surkea, koska sillä tilillä ei voi esim. asentaa ohjelmia. Joten suosittelen, että jos et tarvitse muita käyttäjätilejä, älä lisää niitä turhaan. Vieraat voivat käyttää vieras-tiliä, jolloin he eivät voi asentaa mitään eivätkä käyttää salasanallisia toimintoja.


      • tytteli pulassa
        vielä kirjoitti:

        Hyvin neuvottu, mutta lisäksi haluaisin sanoa, että tietoturvaongelma on se, jos järjestelmänvalvojalle ei ole asetettu salasanaa. Se kannattaa siis käydä laittamassa siellä vikasietotilassa ja kirjoittaa jonnekin ylös (esim. käyttäjäoppaaseen, jota kukaan ei koskaan pengo ;)), koska sitä tuskin kovin usein tarvitaan.

        XP:ssä ei haittaa vaikka kaikilla käyttäjillä siis on adminin oikeudet ainakaan tässä tapauksessa kun itse olet ainoa käyttäjä. Tuo rajattu tili on aika surkea, koska sillä tilillä ei voi esim. asentaa ohjelmia. Joten suosittelen, että jos et tarvitse muita käyttäjätilejä, älä lisää niitä turhaan. Vieraat voivat käyttää vieras-tiliä, jolloin he eivät voi asentaa mitään eivätkä käyttää salasanallisia toimintoja.

        Juu selvensi jo paljon mut en viä ihan kässänny et onks se vain vikasietotilassa näkyvä administrator niinkun myös käyttäjä, eli voiks/pitääks sillekin luoda salasana??Miks se ei näy norm. käyttäjissä,hö?? Ja si luin jostain et toi guest pitäs poistaa kokonaan..? Oon aikas aloittelija tämmösis jutuis, sikspä kokeneet jelppikää pliis!


      • joku
        tytteli pulassa kirjoitti:

        Juu selvensi jo paljon mut en viä ihan kässänny et onks se vain vikasietotilassa näkyvä administrator niinkun myös käyttäjä, eli voiks/pitääks sillekin luoda salasana??Miks se ei näy norm. käyttäjissä,hö?? Ja si luin jostain et toi guest pitäs poistaa kokonaan..? Oon aikas aloittelija tämmösis jutuis, sikspä kokeneet jelppikää pliis!

        Täältä voi löytyä tarpeellisia vinkkejä
        http://www.saunalahti.fi/wpoet/fin/windows.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      230
      1925
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1188
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      998
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      83
      984
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      837
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      763
    8. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      92
      709
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      121
      681
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      22
      657
    Aihe