Juotteko alkoholia odotusaikana?

Huhtimamma2013

En tarkoita mitään dokaamista vaan viinilasillinen silloin tällöin? Jopa joissakin uutissivuilta luin että se olisi ok eikä uusien tutkimusten ole haitaksi vauvalle, mutta yleinen oletushan on ettei alkoholia juoda tippaakaan. Mietinkin tässä vain että mitä mieltä te muut mammat ja odottajat olette tästä, loppuiko juominen kuin seinään vai nautitteko joskus esim lasin punaviiniä..?

33

2538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SannaMamma

Ekassa raskaudessa join ekan kolmanneksen aikana pari kertaa lasillisen kuoharia kun töissä aamulla nostettiin maljoja.. Eikös mulla olekin olekin kiva työpaikka ;) tuolloin ei vielä raskaus ollut kuin minun ja esimieheni tiedossa, mutta en juonut sen vuoksi, etten paljastuisi vaan siksi koska halusin juoda ne lasilliset. jouluna otin raskauden puolivälissä 3cl kermalikööriä äidin seuraksi saunan päälle..

Mulla oli ihan hirveä lonkeron himo raskauden vikan kolmanneksen alussa ja kerran sitten saunan päälle otin lasillisen miehen juomasta... Parinkymmenen minuutin päästä oksensin kaiken päivän aikana syömäni :D se himo jäi sitten siihen kerta kokeilulla :D

Tässä toisessa raskaudessa en ole juonut kertaakaan. Copparbergillä on älyttömän hyvä alkoholiton karpalosiideri, jota juon silloin tällöin saunan päälle. Suosittelen! Alkoholittomia viinejä maistelin ekassa raskaudessa kaverin kanssa, mutta totesin ne aivan kauheiksi. Itse vielä imetin esikoisen vähän päälle vuoden ikäiseksi jolloin olin jo uudelleen raskaana, joten eipä tullut juotua juuri yhtään imetysaikanakaan.. Ei siksi, etteikö voisi vaan siksi ettö alkoholi vain pistää väsyttämään. Edellisen kerran olen ottanut vähän enemmän alkoholia kesällä 2010... Jos imetän tämän kakkosenkin vuoden ikäiseksi niin seuraava kerta on sitten vuonna 2014.. :D

Äitini sai 70-luvulla kätilöltä määräyksen juoda joka päivä 1/3 kahvikupillista konjakkia supistuksiin, ettei isoveljeni olisi syntynyt liian aikaisilla raskausviikoilla. Tiedä häntä oliko konjakista apua, mutta veljeni syntyi "vasta" rv 38 5.

Itse teet ratkaisusi alkoholin suhteen.. Toiset lopettavat alkoholin täysin kokonaan, toiset käyttävät vähäsen ja jotkut (valitettavasti) eivät anna raskauden vaikuttaa yhtään runsaaseen päihteiden käyttöönsä.

• tulevamamma

Itse en ainakaan juo, ihan vaan siiä syystä että jos lapselle tulisikin sitten jokin esim.kehityshäiriö/vamma niin ikuisesti syyttäisin siitä itseäni vaikka mahdotonta sanoa johtuisiko se viinilasillisesta mutta...
      ja voithan miettiä miten helposti tulit itse 1.kerran elämässäsi humalaan, itselle ainakin aikoinaan jo 1 siideri teki tehtävänsä ja vauva monta kertaa pienempi kuin teini-ikäinen joten kärjistettynä sanoen juotat lapsesi humalaan jo 1 viinilasillisen avulla, kyllä se melko hyvin istukan kautta lapsellekin kulkeutuu.. samalla tavalla kuin jo 1 tupakka saa lapsen kohdussa kääntyilmeään ja liikuskelemaan levottomasti kun ultralla jossainpäin maailmaa tutkittu.. vaikka ei tunnu suurelta määrältä niin noin pienelle se on liikaa..

• tipatonnn

En juo tippaakaan raskauden aikana, alkoholi on myrkky ja vieras aine aikuisellekin ihmiselle, en ymmärrä miksi esim. skumppa mukamas on "niin hyvää" että jopa raskauden aikana pitäis sitä saada. En juo edes kahvia, ilman kofeiiniakin oikeesti pärjää.

• gj7

Käsittääkseni nykysuositukset kuitenkin menevät siihen suuntaan, että alkoholia ei pitäisi ottaa tippaakaan.

Alkoholi ei ole pahaksi pelkästään alkoholin sikiövaikutusten vuoksi, vaan myös etanolin, joka on tunnettu karsinogeeni. Etanolin hajotessa syntyy asetaldehydiä, jonka tiedetään aiheuttavan syöpää.

OT: meikeissä on paljon ftalaatteja, jotka ovat hormonihäiritsijöitä. joten kannattaa ainakin vaihtaa ftalaatittomiin meikkeihin, jos kokee meikkauksen tärkeäksi.

• emilia^^1992

en juonut tippaakaan odotus aikana, vaikka välillä mieli tekikin, enkä ymmärrä miksi pitäisi juoda raskaana, ja vaarantaa lapsen terveys samalla, raskaus aikakin kun on loppu peleissä lyhyt.

• Rv 39

En ole juonut tippaakaan alkoholia raskauden aikana, enkä aijo.
        Välillä olen valittanut miehelleni, että tekee punaviiniä mieli ja on ehdottanut, että ostetaan holitonta. Mutta ei se ole sama asia ja ei niin tärkeää, että pitäs alkaa soveltamaan. Ainakaan omalla kohdalla. Ite tiedostin jo raskauden alkumetreillä, että se on sit 9kk imetysaika ilman alkoholia. Oman lapsen terveys ja hyvinvointi on hyvä syy olla juomatta.

• eri jutut
        Rv 39 kirjoitti:

En ole juonut tippaakaan alkoholia raskauden aikana, enkä aijo.
        Välillä olen valittanut miehelleni, että tekee punaviiniä mieli ja on ehdottanut, että ostetaan holitonta. Mutta ei se ole sama asia ja ei niin tärkeää, että pitäs alkaa soveltamaan. Ainakaan omalla kohdalla. Ite tiedostin jo raskauden alkumetreillä, että se on sit 9kk imetysaika ilman alkoholia. Oman lapsen terveys ja hyvinvointi on hyvä syy olla juomatta.

Imetysaikana alkoholin nauttiminen on muuten sitten ihan eri asia kuin raskausajan alkoholinkäyttö. Eivät ole oikein verrannollisia keskenään.

• ylktyflu
        eri jutut kirjoitti:

Imetysaikana alkoholin nauttiminen on muuten sitten ihan eri asia kuin raskausajan alkoholinkäyttö. Eivät ole oikein verrannollisia keskenään.

Ei nyt kuulu tähän keskusteluun, mutta kuitenkin: Itse olen kysynyt tätä imetys asiaa neuvolasta, eli milloin voi imettää "krapulapäivänä" ja vastaus on ollut että:
        kun tunnet olevasi selvä, eli jos pystyt menemään auton rattiin, voit myös imettää :) Jos koet ettet uskalla autoa vielä ajaa, ei kannata imettääkkään, sillä lapsi saa ne samat alkoholipitoisuudet sieltä rintamaidosta.

• Syy siihen
        ylktyflu kirjoitti:

Ei nyt kuulu tähän keskusteluun, mutta kuitenkin: Itse olen kysynyt tätä imetys asiaa neuvolasta, eli milloin voi imettää "krapulapäivänä" ja vastaus on ollut että:
        kun tunnet olevasi selvä, eli jos pystyt menemään auton rattiin, voit myös imettää :) Jos koet ettet uskalla autoa vielä ajaa, ei kannata imettääkkään, sillä lapsi saa ne samat alkoholipitoisuudet sieltä rintamaidosta.

Itse asiassa imetyksessä suurin riski on se, että humalainen äiti pudottaa lapsen tai muuten käsittelee tätä epävarmasti ja lapsi aistii sen. Maidossa on alkoholia sama määrä, kuin veressä, eli jos veressä on 0,5 promillea (silloinhan ei saa ajaa autoa), niin sama on maidossa. Jos ajatellaan, että lapsi joisi vaikka desin maitoa, saisi hän 0,05 millilitraa alkoholia. Eli niin mitättömän määrän, ettei sitä pystytä lapsen elimistöstä edes mittaamaan.

• lapsonenx2

Kaksi lasta, ja molempien raskausaikana oli ehdoton ei alkoholille. Eipä tuota kyllä mieli tehnytkään. Imetysaikana olen kyllä juonut alkoholia.

• ihopih

En todellakaan juo raskaudenaikana edes sitä yhtä! mielestäni se on vaan itsensä kiusaamista... kun juodaan juodaan kunnolla (6-10 lonkeroa/siideriä) tai ei juoda yhtään, joten raskauden aikana en siis juo!

• 1-2/kk on maksimi

Minä join kaiken kaikkiaan neljä kertaa raskausaikana yhden annoksen alkoholia. Ja ihmetyttää jos ei muka 12cl viiniä sais hyvällä omalla tunnolla eatterissa väliajalla ottaa (kun ehkä kahdesti vuodessa sinne teatteriin saakka saa aikaiseksi lähdettyä) tai puolta lasia skumppaa serkun ylioppilasjuhlissa.. Edellisellä kirjoittajalla taitaa olla alkoholin kanssa ongelma kun ei minulle ole koskaan yhden juominen ollut "kiusaamista". Enkä voisi pidemmänkään illan aikana neljää- viittä annosta enempää ottaa. En siis juo koskaan humaltuakseni kunnolla. (lue: teini-iän jälkeen)

• fkölksöfös

En ymmärrä miksi tuollaista asiaa pitää ylipäätään edes MIETTIÄ. Itse en ole juonut tippaakaan alkoholia, kun aloitimme lapsen teko puuhat. Tulin heti raskaaksi joten tipan vertaa alkoholia ei meidän lapsi ole saanut missään vaiheessa eikä saa. Imetyksen aikaan ei tuota myöskään ongelmia olla juomatta alkoholia.
      Oma lapsi tärkein.

• ahe4

TAIDAT OLLA 43W

• En juo alkoholia odotusaikana ollenkaan. En tosin muutenkaan oikeen milloinkaan. Todella harvoin, en ees kerta vuoteen yhtä annosta välttämättä.

Välimeren maissa taitaa olla aika normaalia nauttia ruoan kanssa viiniä raskaanankin. Joten eri maissa kai eri käytäntöjä ja huolestutaan erilailla.

• lapsonenx2

Todellakin, eri maissa eri käytäntöjä. Saksassa kyläillessä (imetin lasta) pyydettiin maistamaan paikallista olutta, ja todettiin samalla, että oluthan on hyvää maidontuotannon kannalta. Ja kun olin aika vasta synnyttänyt lapsen, toi eräs tuttava (espanjalainen) kuohuviinipullon, ja erityisesti ojensi sen nimenomaan minulle, eikä miehelleni. Ja tässäkin muistutettiin, että sehän on hyväksi, kun imettää. Mutta nämä siis imetysaikaan...

• ei alkoholia.

itse maistoin ihan pienen kulauksen viiniä kun ulkomailla oltiin, niin paikallista viiniä ruuan kans maistoin., sen enempää en juonut.. muutenkaa en alkoholia juo kun 1 siiderin puolessa vuodessa eli aika vähän..

• Huhtimamma2013

Itse join lasillisen skumppaa loman kunniaksi, ja viikkoja tuolloin taisi olla n.6 Ei siitä huono omatunto tullut enkä usko että se yksi lasillinen lapseen vaikutti. Kyllä tekisi välillä mieli ottaa lasillinen viiniä, mutta on se tupakkakin lopetettu kuin seinään niin ei tämäkään vaikeaa ole. Kyllähän sushiakin tekee mieli, mutta en silti sitäkään ole syönyt raa'an kalan takia. Vaikka en siis usko että se yksi lasi mitään haittaa tekisi, niin syyttäisin varmasti itseäni tuosta lasillisesta jos lapselle tulisi jokin kehityshäiriö, eli otan mielummin varman päälle ja suljen turhat riskit pois joihin voi itse ainakin vaikuttaa. Ja onhan se minusta ainakin mukava kuulla muiden mietteitä asiasta vaikka joku täällä kirjoitti että miksi tällaista pitäisi edes "MIETTIÄ". Ihmiset ovat montaa mieltä ja asioita MIETITÄÄN vaikka itse asia ei itseään koskisikaan. -ap

• Maalismamma13

Mulla on ollut niin onnellisesti asiat, ettei minun ole tehnyt lainkaan mieli alkoholia raskaus- ja imetysaikana. Minun ei siis ole tarvinnut edes tehdä mitään päätöstä, että nyt ei juoda tippaakaan. Muutenkin juon todella harvoin alkoholia missään muodossa.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että tupakka on sikiölle ja lapselle vaarallisempaa kuin alkoholi. En tuomitse niitä odottajia, jotka erikoistilaisuudessa kuohuviinilasin kohottaa tai illalla juo lasin punaviiniä miehensä kanssa takkatulen ääressä 5-vuotis hääpäivän kunniaksi.

Ärsyynnyn, kun pyöräilen ulkona ja lähes tukehdun ohileijuvaan savupilveen, kun iskä ja äiskä röökaavat työnnellessään lastenvaunuja. Minusta se on edesvastuutonta, moukkamaista ja kauhean noloa.

• vihainen äiti!

En ole juonut ja enkä ole juomassa. Lapsihan voisi saada kehitysvamman.. Eikä tutkimustietoihin kannata luottaa

• okokojoj

Mä join vajaan lasillisen skumppaa ja maistoin joskus suullisen miehen saunakaljasta. Toi raskausaika on mun näkökulmasta niin lyhyt aika elämässä, että sen enempään ei ollut tarvetta.
      Mutta komppaan myös, kopparbergin alkoholiton karpalosiideri on namnam! :D Ja samoin join illanistujaisissa alkoholitonta skumppaa, jotain valkealla etiketillä.

• ehdoton ei!

En juo raskaana ollessa, en edes pystyisi. Tänään ostin kaupasta valmisjälkiruoka-annoksen, jossa oli 1% alkoholia. Meinasi laatta lentää kun tämän huomasin, ei todellakaan ollut mikään mieltä ylentävä makukokemus. Vaikka ei määrältään todella ollut mikään vaarallinen annos, niin kyllä jäi silti syömättä.
      Imettäessä voisin harkita juovani pienen lasillisen viiniä ruuan yhteydessä, mutten yhtään enempää. Alkoholia en kyllä muutoinkaan käytä gallonakaupalla, en edes juhlapäivinä.

• kuusipuuu1

Miks riskeerata tosiaan vauvan terveys juomalla alkoholia kun sen voi korvata alkoholittomallakin? Kaupassa on alkoholitonta siideriä, juokaa sitä.

• viinin ystävä

En ota nyt kantaa tähän juomiseen muuten, mutta tämä sama typerä kommentti toistuu aina näissä keskusteluissa. Alkoholittomat siiderivaihtoehdot ovat ällömakeita sokerilitkuja ja alkoholittomat viinit taas lähtökohtaisesti aivan kamalia marjamehuja. Jos ei juo alkoholia humaltuakseen, vaan nauttiakseen esim. hyvän ruoan ja viinin yhdistelmästä, niin alkoholiton viini ei todellakaan ole vaihtoehto. Kyllä, silloin voi hyvin juoda vaikka kivennäisvettä, mutta turha tulla ainakaan minulle paasaamaan, että juo alkoholitonta viiniä, sama asiahan se on. Se kertoo ainoastaan siitä, että paasaaja ei tajua viineistä yhtään mitään.

• Viisasten juoma

Siideriä ei tietääkseni pysty oikeaoppisesti valmistamaan ilman käymistä, jolloin täysin alkoholitonta siideriä ei synny. Itse en nyt muusta siideristä niin välitäkkään, kuin "lasten siidereistä", joissa toki on hiukan kyllä promilleja.

Nämä tipattomat eivät sitten myöskaan varmaankaan ota koskaan yskänlääkettä, eikä luontaistuotteita, jotka on uutettu puhtaaseen alkoholiin? Alkoholia tapaa yllättävistä yhteyksistä, olkaapa absolutistit siis tarkkoina. ;)

• nii-in2012
        viinin ystävä kirjoitti:

En ota nyt kantaa tähän juomiseen muuten, mutta tämä sama typerä kommentti toistuu aina näissä keskusteluissa. Alkoholittomat siiderivaihtoehdot ovat ällömakeita sokerilitkuja ja alkoholittomat viinit taas lähtökohtaisesti aivan kamalia marjamehuja. Jos ei juo alkoholia humaltuakseen, vaan nauttiakseen esim. hyvän ruoan ja viinin yhdistelmästä, niin alkoholiton viini ei todellakaan ole vaihtoehto. Kyllä, silloin voi hyvin juoda vaikka kivennäisvettä, mutta turha tulla ainakaan minulle paasaamaan, että juo alkoholitonta viiniä, sama asiahan se on. Se kertoo ainoastaan siitä, että paasaaja ei tajua viineistä yhtään mitään.

Nojoo, kukaan tuskin juo myöskään niitä holittomia humaltuakseen... Kannattaa kokeilla tuota holitonta skumppaa, se oikeasti on hyvänmakuista!
        Onhan noi limpparia, mutta jotkut tykkää lähtökohtaisesti niistä esanssisiidereistä muutenkin. Omaa herkkuani saunajuomana odotusaikana oli puolukkamehu lantrattuna kivennäisvedellä.

• no ei ole...
        nii-in2012 kirjoitti:

Nojoo, kukaan tuskin juo myöskään niitä holittomia humaltuakseen... Kannattaa kokeilla tuota holitonta skumppaa, se oikeasti on hyvänmakuista!
        Onhan noi limpparia, mutta jotkut tykkää lähtökohtaisesti niistä esanssisiidereistä muutenkin. Omaa herkkuani saunajuomana odotusaikana oli puolukkamehu lantrattuna kivennäisvedellä.

No enpä ole ikinä törmännyt hyvänmakuiseen holittomaan skumppaan. Juon aina kuivaa kuohuviiniä ja niitä ei kyllä alkoholittomina löydy.

• HJKLP

Viisasta on olla juomatta kokonaan. FAS (Fetal Alcohol Syndrome) tulee sikiölle, jos äiti on selkeästi alkoholisti. Yleensä on riskirajana pidetty 10 alkoholiannosta viikossa tai 5 kerralla. Uudet tutkimukset kuitenkin viittaavat siihen, että alemmillakin alkoholimäärillä on vaikutusta lapsen tulevaisuuteen. Raskausaikana ihan tavallinen sosiaalinen alkoholinkäyttö saattaa näkyä lapsissa lievinä oppimisvaikeuksina kouluiässä.

Alkion kehityksen alkuvaihe, jolloin raskaudesta ei ole vielä tietoa on kriittinen vaihe. Siksi kannatta pidättäytyä alkoholista, jos raskaus on mahdollinen tai toivottava. Kannattaa myös jo tässä vaiheessa syödä folaattia, joka ehkäisee alkiossa neuraaliputken sulkeutumishäiriöitä.

Toinen kriittinen vaihe on raskauden viimeinen kolmannes, jolloin hermosto "viimeistellään".

Yleisesti ei asiaa tiedetä, mutta alkoholi on alkiolle/sikiölle huomattavasti vaarallisempi aine kuin laittomat huumeet.

Eipä nyt silti kannata kantaa huolta, vaikka firman juhlissä juo lasillisen kuohuviiniä.

• odottavan aika on pi

Juon alkoholia sekä odotusaikana että muulloinkin..

Kas sieltähän se bussi tuleekin..

• alkoholiton

Mulla loppu juominen siihen kun tulin raskaaksi,molemmilla kerroilla.En voinut edes kaupassa katsoa olut hyllyjä etten voinut jo pahoin.Toisen raskauden aikana mieheni osti jouluksi punaviiniä ja laittoi n 2cm lasiin myös minulle,kastelin huuleni pikkasen ja laitoin hyllyn päälle,siinä se oli muutaman päivän ja mies kysyi miksi en juonut sitä.Sanoin ettei vaan maistu ja sama homma jatkui koko imetyksen ajan,en juonut alkoholia ollenkaan.En kuitenkaan moiti niitä jotka lasillisen ottaa joskus,oma on asia.

• saunaolut :)

minulle neuvolassa sanottiin että saunajuoma ei ole pahaksi, ja olut, mikä sisältää mallasta, edesauttaa maidon tuotantoa..:) älkää nyt hyvät ihmiset alkako täysin juomattomiksi, tupakka on pahempi kuin olut, tai pari...

• mimosa9222

Uusien tutkimusten mukaan 1 annos alkoholia ei vaikuta mitenkään lapseen.
      Eli tottakai nautin, ja saatoin juoda vikossa yhden saunaoluen.
      Kahvia en juo, ja se on sitä paitsi haitallisempaa lapselle juoda kuppi kahvia päivässä kuin lasi viiniä. Tupakan haitoista puhumattakaan!

Eli nauti ihan rauhassa :)

• ÄiTyLintu

Mites tupakointi, en puhu nyt mistään henkisauhuista vaan ihan poskareista, pari pötköä päivässä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      67
      5927
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      349
      5749
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      93
      4731
    4. Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.

Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y
      Maailman menoa
      12
      2235
    5. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      18
      2048
    6. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      52
      1952
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      43
      1870
    8. Martina vuokraa yksiötä

Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1211
    9. Jokaisella tytöllä on supervoimansa

Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan
      Sinkut
      203
      1114
    10. Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!

Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka
      Maailman menoa
      64
      1061
    Aihe