Minkälaisia moottoreita Honda teki 1946?
Oikein, ei paljon kummoisia.
BRM (British Racing Motor) nimellä syntyi aikansa
supermoottori jonka suunnittelivat Peter Berthon ja Eric Richer.
Moottorilla ajettiin mm. ensimmäisissä F1-kisoissa
1950.
Siis 54 vuotta sitten.
(Säännöt sallivat silloin 4,5-litraisen ahtamattoman tai 1,5-litarisen ahdetun)
Laite oli 1500-kuutioinen V16 (!), 12000 kierrosta ja 600 heppaa (lopulta), mekaanisella keskipakoahtimella.
Ääninäyte:
http://www.billzilla.org/BRM-loudpass.mp3
(lyö laudalta nykyiset F1-kiljuttimet)
Lisää ääntä:
http://www.billzilla.org/engread.htm
Tietoa itse moottorista ja autosta:
http://members.madasafish.com/~d_hodgkinson/brm-V16.htm
Varoitus !!
sivuuta viesti, jos olet elänyt uskossa, että vain Honda tekee moottoreita ja Honda ylipäätään on keksinyt Otto-moottorin.
Uskossa on hyvä elää vastedeskin.
Mitä Honda teki 1946 ?
9
738
Vastaukset
- is what???
?????
- sama
se viimeinen lause on pointti.
... kun lukee näitä type R juttuja niin....
- ihmettelijä
Mutta missä on tuon supermoottorin avulla hankitun tietämyksen avulla tehdyt, täysin ylivoimaiset perheauton moottorit? Luulisi että tässä ajassa olisi ehtinyt...
- sama
Rooman valtakuntakin tuhoutui vaikka oli niin ihmeellinen. Antiikin Kreikassa oli tieteet, tekniikka, oikeuslaitos, teatteritaiteet ym. korkealla. Itse asiassa ne kehitettiin siellä.
Siitä jäi perintö. Tuli kristinuskon pimeys ja nämä loiston ajat pimenivät pitkiksi ajoiksi.
Jossain vaiheessa kaikki vaan tuhoutuu, mutta perintö jää.
Sama on pienemmässäkin mittakaavassa vaikka sitten konetekniikan/moottoriteknologian saralla.
Mutta kuitenkin, Englanti on virityspajojen mekka yhä edelleen, siellä on valtaosa formulatalleista ja suuri määrä alaan liittyviä tapahtumia ja kulttuuria.
BRM ei mennyt hukkaan, se vain oli yksi osa sitä mikä jatkuu edelleenkin.
Missään ei ole niin paljon moottoripajoja kuin Englannissa.
Mutta:
Japani rypi 13 vuotta pahassa deflaatiossa ja taloudellisessa lamassa;
pää oli tullut vetävän (kopioijan) käteen.
Eteläkoreassa kopioitiin vielä tehokkaammin ja halvemmalla. Nyt japani nousee yksinomaan Kiinan avulla hetkeksi vielä ylös.
Kaukoidän yhtenäiskulttuurit eivät ole koskaan tuottaneet innovaatioita kuten eurooppalainen valistuksenajan jälkeinen individualismi ja kokeileva kekseliäisyys.
Pelkästään kapealla auto/konetekniikan saralla kaikki tärkeät keksinnöt on tehty muualla kuin kaukoidässä.
BRM oli vain pikku esimerkki; se eli ja kuoli, mutta on jättänyt perinteet jotka eivät ihan heti häviä.
Kopioimalla olet loppujen lopuksi aavistuksen, pienen askeleen aina jäljessä.
Kysymyksesi oli hiukan.... öh, hölmö. - vielä
sama kirjoitti:
Rooman valtakuntakin tuhoutui vaikka oli niin ihmeellinen. Antiikin Kreikassa oli tieteet, tekniikka, oikeuslaitos, teatteritaiteet ym. korkealla. Itse asiassa ne kehitettiin siellä.
Siitä jäi perintö. Tuli kristinuskon pimeys ja nämä loiston ajat pimenivät pitkiksi ajoiksi.
Jossain vaiheessa kaikki vaan tuhoutuu, mutta perintö jää.
Sama on pienemmässäkin mittakaavassa vaikka sitten konetekniikan/moottoriteknologian saralla.
Mutta kuitenkin, Englanti on virityspajojen mekka yhä edelleen, siellä on valtaosa formulatalleista ja suuri määrä alaan liittyviä tapahtumia ja kulttuuria.
BRM ei mennyt hukkaan, se vain oli yksi osa sitä mikä jatkuu edelleenkin.
Missään ei ole niin paljon moottoripajoja kuin Englannissa.
Mutta:
Japani rypi 13 vuotta pahassa deflaatiossa ja taloudellisessa lamassa;
pää oli tullut vetävän (kopioijan) käteen.
Eteläkoreassa kopioitiin vielä tehokkaammin ja halvemmalla. Nyt japani nousee yksinomaan Kiinan avulla hetkeksi vielä ylös.
Kaukoidän yhtenäiskulttuurit eivät ole koskaan tuottaneet innovaatioita kuten eurooppalainen valistuksenajan jälkeinen individualismi ja kokeileva kekseliäisyys.
Pelkästään kapealla auto/konetekniikan saralla kaikki tärkeät keksinnöt on tehty muualla kuin kaukoidässä.
BRM oli vain pikku esimerkki; se eli ja kuoli, mutta on jättänyt perinteet jotka eivät ihan heti häviä.
Kopioimalla olet loppujen lopuksi aavistuksen, pienen askeleen aina jäljessä.
Kysymyksesi oli hiukan.... öh, hölmö.Kerrotko vielä haukat jutut VW:n moottoriurheiluhistoriasta ja kuinka Wihuri on virittänyt kuplaa ja kuinka kaikissa luokissa VW on ollut historiansa aikana mukana.. jookos?
- ihmettelijä
sama kirjoitti:
Rooman valtakuntakin tuhoutui vaikka oli niin ihmeellinen. Antiikin Kreikassa oli tieteet, tekniikka, oikeuslaitos, teatteritaiteet ym. korkealla. Itse asiassa ne kehitettiin siellä.
Siitä jäi perintö. Tuli kristinuskon pimeys ja nämä loiston ajat pimenivät pitkiksi ajoiksi.
Jossain vaiheessa kaikki vaan tuhoutuu, mutta perintö jää.
Sama on pienemmässäkin mittakaavassa vaikka sitten konetekniikan/moottoriteknologian saralla.
Mutta kuitenkin, Englanti on virityspajojen mekka yhä edelleen, siellä on valtaosa formulatalleista ja suuri määrä alaan liittyviä tapahtumia ja kulttuuria.
BRM ei mennyt hukkaan, se vain oli yksi osa sitä mikä jatkuu edelleenkin.
Missään ei ole niin paljon moottoripajoja kuin Englannissa.
Mutta:
Japani rypi 13 vuotta pahassa deflaatiossa ja taloudellisessa lamassa;
pää oli tullut vetävän (kopioijan) käteen.
Eteläkoreassa kopioitiin vielä tehokkaammin ja halvemmalla. Nyt japani nousee yksinomaan Kiinan avulla hetkeksi vielä ylös.
Kaukoidän yhtenäiskulttuurit eivät ole koskaan tuottaneet innovaatioita kuten eurooppalainen valistuksenajan jälkeinen individualismi ja kokeileva kekseliäisyys.
Pelkästään kapealla auto/konetekniikan saralla kaikki tärkeät keksinnöt on tehty muualla kuin kaukoidässä.
BRM oli vain pikku esimerkki; se eli ja kuoli, mutta on jättänyt perinteet jotka eivät ihan heti häviä.
Kopioimalla olet loppujen lopuksi aavistuksen, pienen askeleen aina jäljessä.
Kysymyksesi oli hiukan.... öh, hölmö.Jos todella olisi niin, että yli 50:nen vuoden historia automaattisesti takaisi paremman osaamisen, silloin euro-autot olisivat ylivoimaisia niin suorituskyvyltään, ajo-ominaisuuksiltaan kuin luotettavuudeltaankin. Todellisuudessa japanilaisten ja eurojen välillä ei ole eroa, (toki yksittäisten merkkien ja mallien välillä on) muttei merkin kotimaasta riippuvaa eroa.
Teknologiakilpailussa mukana pysyminen vaatii jatkuvaa panostusta ja automerkki voi nousta tai upota 10:ssä vuodessa, riippuen siitä tehdäänkö R&D-osastolla töitä vai uhotaan menneen ajan loistolla.
Sitä tosiseikkaa en ole kieltänytkään etteikö briteissä olisi lukemattomia osaavia moottoripajoja, mutta brittiläiset tuotantoautot eivät ole menestyneet markkinoilla. Syyt huonoon menestykseen ovat luonnollisesti moninaiset, mutta käsittääkseni villakoiran ydin on brittien kyvyttömyys tai osaamattomuus luoda ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen auto jonka tuotantokustannukset pysyvät järkevällä tasolla.
- Japski
....
- Repa
... huomaa vain sen kuinka huimaa ja nopeaa kehitys Hondalla on ollut reilussa 50 vuodessa!
Muilla on mennyt jo 100 vuotta ja Honda tekee esim. aivan eri luokan moottoreita 50 vuoden kokemuksella... - oot...
ihan pimee tyyppi.!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351432
- 1101193
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261023Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89974Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313871- 99823
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644