Voiko allergia olla lintu laji kohtaista?

Seeprapeipoista haaveileva ...

Onko kenelläkään tietoa, että onko seeprapeipot ja kanarialinnut yhtä allergisoivia kuin undulaatit? Olen kuullut, että jotkut lintupölylle allergiset eivät saa oireita seeprapeipoista, mutta voiko allergia olla tosiaan lintu laji kohtaista?

Olen itse allerginen undulaateille. Haluaisin kuitenkin joskus jonkin linnun(mielellään seeprapeippoja), jos löytyy sellainen laji, joka ei aiheuta allergiaa.

17

3435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -N&U-

      Ei oikeastaan lajikohtainen, mutta jotkin linnut pölyttävät vähemmän kuin toiset. Minusta kumpikin, undulaatti ja seeprapeippo ovat näitä lintuja. Enemmän pölyttäviin kuuluu mm. neitokakadu ja harmaapapukaija. Yleensäkin järki sanoo, että mitä pienempi lintu sitä vähemmän pölyä ja näin se onkin. Yleensähän tämä allergia johtuu lintupölystä tai astmasta. Voit ottaa seeprapeipon "koe-ajalle" ja katsoa ilmentääkö se allergiaa. Kuitenkin saattaisi olla oikea valinta valita jokin toinen eläin :/
      Toinen vaihtoehto on antaa linnulle oma huone, jolloin pöly ei leviäisi niin helposti joka ei aina ole mahdollista. Erilaiset ilmanpuhdistimet voivat myös helpottaa asiaa. Tässä minun vihjeeni, toivottavasti niistä on apua :)

    • ...

      ihminen voi olla herkempi tai vähemmän herkempi eri lajeille, mutta aika suuri riskihän siinä on, että saat lopulta tai heti oireita myös seeprapeipoista. Ilmanpuhdistimet, linnun ahkera suihkuttelu, ahkera siivoaminen yleensä ja linnun pitäminen omassa huoneessaan saattavat helpottaa tai auttaa, mutta jos itse olet kuitenkin se ihminen, joka siivoaa ja hoitaa lintua, allergia voi vaivata. Kannattaa yrittää saada hoitoon joltakin seeprapeippoja, jotta näkee tilanteen ja olla tietenkin sitten mahdollisten omien lintujen kanssa sillä mielellä, että on niistä valmis luopumaan, jos allergia "yllättää". Tietenkin olisi hyvä, jos sinulla olisi varakoti niille valmiina.

    • Estrildisti

      Kuvitelkaamme: Eräänä kauniina päivänä tarinan sankari havaitsee olevansa allerginen linnuille mutta lintukuume on sietämätön. Sankarimme psyykkaa itsensä uskomaan, että on allerginen vain undulaatille ja alkaa pian elättelemään toiveita muista linnuista.
      Sankarimme päättää; "Hoo, minäpäs kipaisen hakemassa kaupasta pariskunnan seeprapeippoja, ainahan ne voi palauttaa jos tulee oireita"
      Ja niin sitä mennään, mutta:
      Se viikonkin "allergiatesti" on lintuparoille todella stressaava, eivät kerkiä edes taloksi asettumaan kun jo joku aivastaa ja pian jo pikkuväki heivataan uuteen kotiin.
      Kuvittele itsesi "koe-eläimen" asemaan ja tee sitten päätöksesi.

      • Seeprapeipoista haaveileva ...

        Olen kiitollinen vastauksistanne. Haluaisin vielä kirjoittaa kommenttini teille Estrildisti.

        Minä en halua ottaa lintua koe ajaksi, koska tiedän, mitä stressiä se aiheuttaa linnuille. Olen nähnyt liian usein joidenkin ei allergisten henkilöiden ottavan eläimiä, mutta vähän ajan päästä he ovat lopettaneet ne tai antaneet pois, kun ovat tympäätyneet eläimiinsä. Itse en kuulu näihin ihmisiin, jotka ottavan eläimen koe mielessä vain siitä luopuakseen.

        Sitäpaitsi vaikka haluaisin linnun, niin sitä ennen minun olisi oltava aivan varma siitä, ettei se aiheuta mitään oireita. Koska olen saanut nyt kirjoitukseni jälkeen informaatiota, että jos on allerginen undulaateille(oireet astman kaltaisia undulaattien lähellä), niin voi allergisoitua muillekin linnuille. En aio ottaa mitään riskejä, jos ja kun on olemassa pienikin vaara allergiasta, vaikka tähän mennessä allergiaa on todellakin ilman psyykkausta aiheuttaneet linnuista vain undulaatit.

        Linnut jäävät minulta siis allergian pelossa hankkimatta, mutta kiitos kuitenkin vielä teille kaikille, jotka olette vastanneet kysymyksiini.


      • Estris taas
        Seeprapeipoista haaveileva ... kirjoitti:

        Olen kiitollinen vastauksistanne. Haluaisin vielä kirjoittaa kommenttini teille Estrildisti.

        Minä en halua ottaa lintua koe ajaksi, koska tiedän, mitä stressiä se aiheuttaa linnuille. Olen nähnyt liian usein joidenkin ei allergisten henkilöiden ottavan eläimiä, mutta vähän ajan päästä he ovat lopettaneet ne tai antaneet pois, kun ovat tympäätyneet eläimiinsä. Itse en kuulu näihin ihmisiin, jotka ottavan eläimen koe mielessä vain siitä luopuakseen.

        Sitäpaitsi vaikka haluaisin linnun, niin sitä ennen minun olisi oltava aivan varma siitä, ettei se aiheuta mitään oireita. Koska olen saanut nyt kirjoitukseni jälkeen informaatiota, että jos on allerginen undulaateille(oireet astman kaltaisia undulaattien lähellä), niin voi allergisoitua muillekin linnuille. En aio ottaa mitään riskejä, jos ja kun on olemassa pienikin vaara allergiasta, vaikka tähän mennessä allergiaa on todellakin ilman psyykkausta aiheuttaneet linnuista vain undulaatit.

        Linnut jäävät minulta siis allergian pelossa hankkimatta, mutta kiitos kuitenkin vielä teille kaikille, jotka olette vastanneet kysymyksiini.

        Tuo on oikea suhtautuminen!
        Kannattaa toki mahdollisuuksien mukaan kyläillä lintuihmisten luona ja siten testata itseään. Toivottavasti pystyt hankkimaan lintuja vielä joskus:-)


      • kans yks

        vidun idiootti...seeprapeippo ja stressi ei kuulu samaan lauseeseen, seeprikset on aivottomia idiootteja joiden elämäntehtävään kuuluu vaistojen varassa eläminen ja ees taas hyppiminen, vertaisin jopa alkueläimeen sen verran typeriä otuksia ne ovat. Niitä ei juuri hetkauta vaikka joka viikko vaihtaisivat maisemaa. Vidun tarinamme sankari.Isommat lintuset taas asia erikseen.


      • voi!
        kans yks kirjoitti:

        vidun idiootti...seeprapeippo ja stressi ei kuulu samaan lauseeseen, seeprikset on aivottomia idiootteja joiden elämäntehtävään kuuluu vaistojen varassa eläminen ja ees taas hyppiminen, vertaisin jopa alkueläimeen sen verran typeriä otuksia ne ovat. Niitä ei juuri hetkauta vaikka joka viikko vaihtaisivat maisemaa. Vidun tarinamme sankari.Isommat lintuset taas asia erikseen.

        Taitaa se idioottisormi osoittaa kyllä ihan itsesi suuntaan. Lueppa tuo oma juttusi ajatuksella uudelleen ja mieti miksi!


    • allergikkoko?

      Itse olen hommaamassa harmaapapukaijaa ja saatan olla sille allerginen.. Mutta kuitenkin lääkärin kanssa keskustellessa tulimme siihen tulokseen että otan linnun ja jos allergiaa ilmenee, syön histamiineja! Kokoajan siivoan ja suihkuttelen lintuja ja pidän ne erihuoneessa missä nukun. Tietenkin voin hommata myös hyvän ilmanpuhdistimen. Olen koirille ja kissoille ja hevosille allerginen, mutta linnuista ei ole tähän mennessä tullut oireita. Ainahan niitä voi kuitenkin tulla... Niiskuttelut ei minua haittaa kunhan ei tulisi pahoja hengenahdistuksia.. Linnusta en kuitenkaan aio luopua. Mutta lääkärin mukaan lääkkeillä voi pitää tilanteet hallussa ja siedätyshoitokin voi toimia?!

      • -pah-

        Sinun on ehdottomasti tarkastutettava, ettei sinulla ole lintuallergiaa allergialääkäriltäsi. Mikä ihmeen lääkäri tuo oli joka suosittelee lintua allergikolle? Ei taida olla o i k e a lääkäri, tuohan on vastuutonta.
        Julma temppu on ottaa kesy 70-vuotiaaksi elävä papukaija kotiin, jossa se voi olla vain 1 kk - 1 vuosi. Sen elämä menee tuollaisesta pilalle. Sehän jää orvoksi.
        Edesvastuutonta sinunkin kannaltasi. Tuo ei osoita aikuisuutta, tai kykyä ottaa vastuuta eläimestä. >:[
        Sinun kannattaa todella tarkkaan miettiä MIKSI haluat lemmikin. Ja haluatko allergiasi jatkuvan. Ja haluatko että lintu...
        Siedätyshoidossa prosessi tapahtuu paljon hitaammin.


      • minä...

        joka en ole millekkään allerginen oireilen joskus lintupölystä. kotona on ilmanpuhdistin, imuroin 2x päivässä ja tuulettelen. outo tuo lääkärisi lausunto tai sitten ei todellakaan tiedä mitä pölypesiä linnut ovat


    • iiiiiiiiiiiiilo

      papukaijan haluaisin mutta olen sen hilseelle allerginen

    • Kummallinen juttu

      Allergiat on todella outoja. Todellisuudessa jopa eläimen väri voi vaikuttaa siihen onko sille allerginen vai ei.
      Itselleni lutino neitokakadu aiheuttaa allergiaa, mutta harmaa ei. En ole testeissä käynyt, mutta huomaahan sen itsekin tuleeko oireita vai ei. Muille papukaijoille en ole allerginen. Ei tule mitään oireita.

    • pn

      moi mite etsittii

      • ai

        ai lintuja


      • pn
        ai kirjoitti:

        ai lintuja

        nii just lintuj mite voi teh' sillee et ettii neetist et voi teh' ymp koet


      • im the best
        pn kirjoitti:

        nii just lintuj mite voi teh' sillee et ettii neetist et voi teh' ymp koet

        en tiie mieki etsin sit' kans siis voitteko
        kertoo jos tiieette ja on mit'' tietoo


    • :D

      Osista linnuista lähtee vähemmän pölyä kuin toisista vähän niin kuin koiraroduillakin on eroavaisuuksia, myös määrä, koko ja pito vaikuttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4613
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3620
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      107
      3503
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3021
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2489
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2384
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2130
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2023
    Aihe