Opiskelija tuet + sosiaalitoimisto!!!

rahaton

Aloitan ensi vuonna yliopisto-opinnot. Minua askaruttaa se, millä minä ne rahoitan ja pyydän siis enemmän tietäviltä neuvoa.

Onko opintolisä siis 298e? Tuleeko siihen päälle vielä asumislisä vai kuuluuko se tuohon 298 euroon? Paljonko asumislisä on jos se on erillinen tuki?

Onko opintolainaa pakko ottaa?

Olen kuullut, että jotkut jättävät tahallaan laskuja maksamatta, jotta luottotiedot menisivät - jolloin lainaa ei saa ja silloin siis sosiaalitoimisto on velvollinen maksamaan tukea? Pitääkö paikkaansa? Mitä seuraamuksia tällä on?

Mitä tukea kesälomalla saa? Olen kuullut tähänkin liittyvästä porsaanreiästä; kesäkursseille ilmoittaudutaan, muttei niillä käydä, eikä KELA tarkista suorituksia... Onko mahdollista? Saako sosiaalitoimistosta tukea kesälomilla? ...edes silloin, kun on menettänyt luottotiedot? >:)


JA ennenkuin minua haukutaan työttömäksi lusmuksi, haluan (heikoksi?) puolustuksekseni sanoa, etten ole halukas ottamaan opintolainaa, sillä opiskelen alalle, jossa on heikot työllistymismahdollisuudet. Miksi? Koska tahdon tehdä sitä mistä olen kiinnostunut, enkä valita alaa palkan perusteella. Ja toiseksi, olen kyllä valmis tekemään työtä kesällä, jos saan töitä, mutta kaupunki, jossa koulu on, on myös tunnettu korkeasta nuorisotyöttömyydestään. Tiedä sitten käytäntöä vielä.

Lisäksi haluaisin udella, paljonko saatte tukia yhteensä, mistä koostuvat ja asutteko yksin ja paljonko vuokra on?

Suuri kiitos näin etukäteen! :))

21

3924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+7

      On. Tulee. 200 euroa. Ei. Ei. Luottotiedot menee. Toimeentulotukea. On. Saa, opiskelijoille yleensä työvelvoite.

    • vähänhukassa

      Eli opiskelija saa tukea 298e(opintotuki) 200e(asumislisä)=498e? Olin ymmärtänyt, että opiskelija saa vain tuon 298e, jonka pitää riittää vuokraan, ruokaan jne menoihin ja jos ei riitä, on nostettava opintolainaa?

      Ja mitä töihin tulee, itselläni loppuu tunnit päivästä kesken. Koulun jälkeen on paljon luettavaa ja koulutehtäviä ja täytyy nyt edes yksi lepopäivä olla.

    • 20+17

      Opintotuki koostuu opintorahasta (298), asumislisästä (200) ja opintolainasta (300), yhteensä 800 euroa. Jos ei riitä niin sit sossun luukulta loput.

    • dtht

      Onko opintolisä siis 298e? Tuleeko siihen päälle vielä asumislisä vai kuuluuko se tuohon 298 euroon? Paljonko asumislisä on jos se on erillinen tuki?
      -opintoRAHA on 298€. Opintorahasta menee veroja 10%. Jos ei ole muita tuloja, voi hankkia ns. nollaverokortin ja saa opintorahan kokonaan itselleen. Asumislisä on 80% vuokrasta ja silloinkin maksimissaan on 201,60€/kk. Jos vuokra ylittää 252€, maksat sitä suuremman vuokran loppuosan kokonaan itse.


      Onko opintolainaa pakko ottaa?
      -Ei ole.


      Olen kuullut, että jotkut jättävät tahallaan laskuja maksamatta, jotta luottotiedot menisivät - jolloin lainaa ei saa ja silloin siis sosiaalitoimisto on velvollinen maksamaan tukea? Pitääkö paikkaansa? Mitä seuraamuksia tällä on?
      -Näinhän jotkut toimivat. Luottotietojen menetys voi vaikeuttaa esimerkiksi asunnon saamista, luottokortin hankkimista, matkapuhelinliittymän vaihtamista ja työpaikan saamista. Riippuu asioista. Merkintä pysyy 2-4 vuotta.


      Mitä tukea kesälomalla saa? Olen kuullut tähänkin liittyvästä porsaanreiästä; kesäkursseille ilmoittaudutaan, muttei niillä käydä, eikä KELA tarkista suorituksia... Onko mahdollista? Saako sosiaalitoimistosta tukea kesälomilla? ...edes silloin, kun on menettänyt luottotiedot? >:)
      -Kesällä voi saada opintotukea, jos opiskelee (tai jos opiskelee edes paperilla, kuten olet kuullut tapahtuvan). Lisäksi kesällä voi saada toimeentulotukea, jos ei muita vaihtoehtoja ole. Sossu edellyttää aktiivista työn hakemista ja tietysti opiskelua, mikäli se mahdollista on. Sossu on viimesijainen rahanlähde, jos mitään muuta ei ole mahdollista tehdä.

      Lisäksi haluaisin udella, paljonko saatte tukia yhteensä, mistä koostuvat ja asutteko yksin ja paljonko vuokra on?
      -Kun vielä itse opiskelin sain täydet tuet n. 500€. En nostanut lainaa, koska kävin töissä, josta sain n. 200€/kk. Kesätöistä säästelin aina rahoja. Asuin yksin ja vuokrat huitelivat kämpästä (yksiö) riippuen 300-400€ välillä paitsi kun hetken asuin solussa n. 250€ kuukausihintaan.

    • rahaton

      Suuri kiitos dtht:lle vastauksesta!

      Haluan vielä kysyä, onko kesällä pakko ottaa opintolainaa, vai onko opintolainan nosto edes mahdollista kesällä, jos ei siis opiskele? Ja antaako sossu rahaa kesällä, vaikka opintolainaa ei olisi nostanut?

      Millä tavalla sossu käytännössä edellyttää työnhakua?

      • Ihmeellistä

        Rahattoman olisi viisaampaa opiskella alalle, jolla työllistymismahdollisuudet hyvät, ja ottaa opintotukien lisäksi opintolainaa.


      • rahaton_
        Ihmeellistä kirjoitti:

        Rahattoman olisi viisaampaa opiskella alalle, jolla työllistymismahdollisuudet hyvät, ja ottaa opintotukien lisäksi opintolainaa.

        Hei, Ihmeellistä!

        Miksi opiskelisin alalle, josta en välitä yhtään ja jolle en ole motivoitunut antamaan panostani, ihan vain siitä syystä, että saisin siitä hyvää palkkaa?

        Vaikkei alalla, jolle menen, ole hyvät työllistymismahdollisuudet tai ole muutenkaan paraspalkkainen, on se silti hyvinvointiyhteiskunnalle olennainen ja ennenkaikkea minulle lähellä sydäntä. Minulla on omat arvoni, enkä minä mittaa niitä rahassa. Minulle riittää, että on varaa kattoon pään päällä ja perheelle ruokaa.

        Onko sinusta todellakin niin ihmeellistä, etten rupea valitsemaan loppuelämän ammattia palkan perusteella? Et varmasti ole kovinkaan viisas, kun tuollaista ihmettelet tai sitten meillä vain on hyvin erilainen arvomaailma.


      • Nimimerkki unohtui
        rahaton_ kirjoitti:

        Hei, Ihmeellistä!

        Miksi opiskelisin alalle, josta en välitä yhtään ja jolle en ole motivoitunut antamaan panostani, ihan vain siitä syystä, että saisin siitä hyvää palkkaa?

        Vaikkei alalla, jolle menen, ole hyvät työllistymismahdollisuudet tai ole muutenkaan paraspalkkainen, on se silti hyvinvointiyhteiskunnalle olennainen ja ennenkaikkea minulle lähellä sydäntä. Minulla on omat arvoni, enkä minä mittaa niitä rahassa. Minulle riittää, että on varaa kattoon pään päällä ja perheelle ruokaa.

        Onko sinusta todellakin niin ihmeellistä, etten rupea valitsemaan loppuelämän ammattia palkan perusteella? Et varmasti ole kovinkaan viisas, kun tuollaista ihmettelet tai sitten meillä vain on hyvin erilainen arvomaailma.

        Miten jokin ala voi olla "hyvinvointiyhteiskunnalle oleellinen", jos se kerran on huonosti työllistävä?

        Ja miten mahtaa olla opiskelumotivaatiosi laita, kun rivien välistä on luettavissa, ettei koulunkäynti pahemmin nappaa?


      • kysyn vaan
        Ihmeellistä kirjoitti:

        Rahattoman olisi viisaampaa opiskella alalle, jolla työllistymismahdollisuudet hyvät, ja ottaa opintotukien lisäksi opintolainaa.

        Itse opiskelin alalle jolla piti 100% työllistyä (tietotekniikka), ennen opiskelijoita suorastan revittiin koulupenkiltä työelämään.

        Nyt, viisi vuotta myöhemmin, kun olen valmistunut, niin töitä ei ole enää. Kun Nokia on potkinut tuhansia työntekijöitä joilla on sama koulutus kun minulla, mutta myös alan työkokemusta, en saa edes vahtimestarin hommia.

        Miten 5 vuotta sitten olisin voinut arvat, että tulee laama enkä saa tulevaisuudessa töitä?


      • rahaton_
        Nimimerkki unohtui kirjoitti:

        Miten jokin ala voi olla "hyvinvointiyhteiskunnalle oleellinen", jos se kerran on huonosti työllistävä?

        Ja miten mahtaa olla opiskelumotivaatiosi laita, kun rivien välistä on luettavissa, ettei koulunkäynti pahemmin nappaa?

        Haloo, ehkäpä on kyseessä ala, jolle on kilpailua...?

        Tai ehkäpä se ei ole kaikkien mielestä niin arvostettu, että siitä kuuluisi maksaa suurta palkkaa? Ehkäpä on kyseessä määrältään pienten ihmisryhmien auttaminen? Ehkäpä se on ala, joka vaatii tietynlaista luonnetta, viitseliäisyyttä ja henkilökohtaisia motiiveja? Lisäksi taitoja, joiden oppimiseen ei riitä pelkästään koulun tarjoama opetus vaan myös oma-aloitteista harrastustoimintaa omalla vapaa-ajallaan?

        Näitä kaikkia omalla kohdallani ja sillä alalla, jolle pyrin. On varmasti ihmisiä vastaavissa tilanteissa, kuin minä nyt ja he vastaisivat toisin huonosti aseteltuun kysymykseesi. Toisaalta voidaan ajatella, että ensimmäinen kysymyksesi on luonteeltaan filosofinen, ja filosofia onkin yksi sivuaineistani :) Pisteet siitä.

        Mutta toinen kysymyksesi taisi vain olla provo, ellei sitten ensimmäinenkin. Ihmettelen silti, mistä rivien välistä sinä sellaista sait päähäsi, ettei koulunkäynti pahemmin nappaa minulle? Mukavaa, että haluat osallistua keskusteluun, mutta opihan lukemaan ensin ajatuksen kanssa.


      • rahaton_
        kysyn vaan kirjoitti:

        Itse opiskelin alalle jolla piti 100% työllistyä (tietotekniikka), ennen opiskelijoita suorastan revittiin koulupenkiltä työelämään.

        Nyt, viisi vuotta myöhemmin, kun olen valmistunut, niin töitä ei ole enää. Kun Nokia on potkinut tuhansia työntekijöitä joilla on sama koulutus kun minulla, mutta myös alan työkokemusta, en saa edes vahtimestarin hommia.

        Miten 5 vuotta sitten olisin voinut arvat, että tulee laama enkä saa tulevaisuudessa töitä?

        Olen pahoillani puolestasi, samassa tilanteessa on varmasti moni. Toivon, että saat vielä haluamaasi työtä. Olisiko oman yrityksen perustaminen mistään kotoisin? Vaikkei se helppoa tietenkään olisi ja vaatisi riskejä. Tai sitten jatkokoulutus alalle, joissa taitojasi tarvitaan?


      • dtht

        Haluan vielä kysyä, onko kesällä pakko ottaa opintolainaa, vai onko opintolainan nosto edes mahdollista kesällä, jos ei siis opiskele? Ja antaako sossu rahaa kesällä, vaikka opintolainaa ei olisi nostanut?
        -Opintolaina on nostettavissa koko kesän ajan, jos sitä ei ole nostanut vielä kokonaan aiemmin (menneen lukuvuoden laina on nostettavissa heinäkuun loppuun ja elokuussa tulee nostettavaksi uuden lukuvuoden/-kauden laina). Lainaa ei ole kesälläkään pakko ottaa eikä sossu voi pakottaa lainaa ottamaan. Kuitenkin sossu voi ja käytännössä aina myös huomioi lainan sinulle tuloksi, vaikka et sitä sitten nostaisikaan. Eli jos et kesällä saa mitään tuloja mistään ja menet sossuun hakemaan toimeentulotukea, he laskevat siellä, että sinulla on kuitenkin mahdollisuus nostaa 300€/kk lainarahaa ja laskevat sillä perusteella sitten sinulle toimeentulotuen määrän.


        Millä tavalla sossu käytännössä edellyttää työnhakua?
        -Riippuu sossusta, mutta (kuulopuheisiin perustuen, koska itse en ole sossussa asioinut) vaatimuksena voi olla työkkärin työnhakijaksi ilmoittautuminen ja mahdollisesti sen todistelua, että olet oikeasti hakenut kesätöitä (esim. pitää toimittaa työhakemuksia ja niihin saapuneita vastauksia). Käytännöt ovat hyvin kirjavat, mutta kaikessa tähdätään siihen, että henkilö saisi rahaa muuta kautta ja vasta ihan viimekädessä sitten sossusta.

        Työkkärissä voi olla työnhakijana kuka tahansa, myös opiskelija. Opiskelijan statuksella ei kuitenkaan voi olla työtön työnhakija, jolla olisi oikeus työttömyystukiin.


      • toinen opiskelija
        rahaton_ kirjoitti:

        Haloo, ehkäpä on kyseessä ala, jolle on kilpailua...?

        Tai ehkäpä se ei ole kaikkien mielestä niin arvostettu, että siitä kuuluisi maksaa suurta palkkaa? Ehkäpä on kyseessä määrältään pienten ihmisryhmien auttaminen? Ehkäpä se on ala, joka vaatii tietynlaista luonnetta, viitseliäisyyttä ja henkilökohtaisia motiiveja? Lisäksi taitoja, joiden oppimiseen ei riitä pelkästään koulun tarjoama opetus vaan myös oma-aloitteista harrastustoimintaa omalla vapaa-ajallaan?

        Näitä kaikkia omalla kohdallani ja sillä alalla, jolle pyrin. On varmasti ihmisiä vastaavissa tilanteissa, kuin minä nyt ja he vastaisivat toisin huonosti aseteltuun kysymykseesi. Toisaalta voidaan ajatella, että ensimmäinen kysymyksesi on luonteeltaan filosofinen, ja filosofia onkin yksi sivuaineistani :) Pisteet siitä.

        Mutta toinen kysymyksesi taisi vain olla provo, ellei sitten ensimmäinenkin. Ihmettelen silti, mistä rivien välistä sinä sellaista sait päähäsi, ettei koulunkäynti pahemmin nappaa minulle? Mukavaa, että haluat osallistua keskusteluun, mutta opihan lukemaan ensin ajatuksen kanssa.

        Jos alalla on huono työllisyys, niin eikö todennäköistä siis ole, että tulevaisuudessa teet jotain aivan muita hommia? Kannattaa miettiä loppuun asti uravalinnat. Ei koskaan voi ennustaa täysin tulevaa, mutta melkein hulluuttahan se on kouluttautua jos töitä ei tulevaisuudessa luultavasti ole. Siwan kassalla saa kyllä itsensä elätettyä, mutta miksi opiskella pitkään sitä varten...?


      • tyttö
        dtht kirjoitti:

        Haluan vielä kysyä, onko kesällä pakko ottaa opintolainaa, vai onko opintolainan nosto edes mahdollista kesällä, jos ei siis opiskele? Ja antaako sossu rahaa kesällä, vaikka opintolainaa ei olisi nostanut?
        -Opintolaina on nostettavissa koko kesän ajan, jos sitä ei ole nostanut vielä kokonaan aiemmin (menneen lukuvuoden laina on nostettavissa heinäkuun loppuun ja elokuussa tulee nostettavaksi uuden lukuvuoden/-kauden laina). Lainaa ei ole kesälläkään pakko ottaa eikä sossu voi pakottaa lainaa ottamaan. Kuitenkin sossu voi ja käytännössä aina myös huomioi lainan sinulle tuloksi, vaikka et sitä sitten nostaisikaan. Eli jos et kesällä saa mitään tuloja mistään ja menet sossuun hakemaan toimeentulotukea, he laskevat siellä, että sinulla on kuitenkin mahdollisuus nostaa 300€/kk lainarahaa ja laskevat sillä perusteella sitten sinulle toimeentulotuen määrän.


        Millä tavalla sossu käytännössä edellyttää työnhakua?
        -Riippuu sossusta, mutta (kuulopuheisiin perustuen, koska itse en ole sossussa asioinut) vaatimuksena voi olla työkkärin työnhakijaksi ilmoittautuminen ja mahdollisesti sen todistelua, että olet oikeasti hakenut kesätöitä (esim. pitää toimittaa työhakemuksia ja niihin saapuneita vastauksia). Käytännöt ovat hyvin kirjavat, mutta kaikessa tähdätään siihen, että henkilö saisi rahaa muuta kautta ja vasta ihan viimekädessä sitten sossusta.

        Työkkärissä voi olla työnhakijana kuka tahansa, myös opiskelija. Opiskelijan statuksella ei kuitenkaan voi olla työtön työnhakija, jolla olisi oikeus työttömyystukiin.

        Hei!

        Asiat eivät ole aina noin yksinkertaisia. Asumisistukea saan kelalta n.200e, sossusta n.100e. Opintorahaa en saa koska olen alle 19v. eli alle 20, jolloin ilmeisesti vanhempieni tulot vielä vaikuttavat. ( Eivätkä he ole kuin tavallisia duunareita ). Opintolainaa en halua ottaa. Saamani rahat 200 100 eivät riitä edes vuokraan! Ja elääkin pitäis eli pitäiskö koulu lopettaa?


      • 2569
        tyttö kirjoitti:

        Hei!

        Asiat eivät ole aina noin yksinkertaisia. Asumisistukea saan kelalta n.200e, sossusta n.100e. Opintorahaa en saa koska olen alle 19v. eli alle 20, jolloin ilmeisesti vanhempieni tulot vielä vaikuttavat. ( Eivätkä he ole kuin tavallisia duunareita ). Opintolainaa en halua ottaa. Saamani rahat 200 100 eivät riitä edes vuokraan! Ja elääkin pitäis eli pitäiskö koulu lopettaa?

        Mitenkäs olisi vaikka työnteko? Vanhemmilla taas pitäisi jäädä säästöön kaikki ne kulut, joita olisit aiheuttanut kotoa asuessa eli eivätkö he voi auttaa?


      • Helppo ratkaisu

        Jos sosiaalituet kaikki lopetettaisiin ja hoidettaisiin jatkossa asia perustulolla/kansalaispalkalla: opiskelija ei olisi huonommassa asemassa kuin työtön, kenenkään ei olisi tarpeen laskea voiko/uskaltaako/kannattako ottaa vastaan töitä, ei tarvittaisi hillitöntä koneistoa miettimään voiko tuolle ja tuolle tukea hakeneelle myöntää ja kuinka paljon jolloin tuen tarvitsijat voisivat hoitaa laskunsa ajallan, sosiaaliturvaan menisi kokonaisuutena huomattavasti vähemmän verorahoja kun koneistoa ei tavittaisi, töitä ei tarvitsisi tehdä pimeinä tukien turvaamisen takia (veronkiertoa varmaan silti olisi, mutta yksi syy poistuisi), opiskelijat voisivat tehdä töitä niin paljon kuin haluavat ja saisivat työkokemusta jota työnantajat arvostavat, jne. Miksi tähän ei haluta mennä? Nykyisenkin sosiaaliturvan varassa voi elää pummina ja se jopa toimii loukkuna siihen! Perustulon mallissa jokainen työtunti kannattaisi tehdä mikä tarjotaan! Kaikkien Suomen kansalaisuuden omaavien tilille tulisi X-sataa€. Tuo olisi verotettavaa ja veroprogressiolla hoidettaisiin, että käteen jäävät osuudet niin työttömillä, opiskelijoilla, pienituloisilla, keskituloisilla kun suurituloisilla olisivat kutakuinkin ne kuin nykyäänkin. Jakamisen malli vain olisi toinen, sosiaaliturvaa pyörittävästä ihmisjoukosta saataisiin työvoimaa tuottaviin töihin ja huima kuluerä poistuisi julkiselta sektorilta (anteeksi, kyllä teette nyt tärkeää ja arvokasta työtä sosiaalialan ihmiset, koska malli on nyt sellainen että ilman teitä se ei toimisi). Ja ennen kaikkea opiskelijat, työttömät, osatyökykyiset ja monet muut voisivat tehdä juuri sen verran töitä kun on mahdollisuuksia ja hyötyä joka tunnista. Myös yrittäjäksi ryhtyminen olisi pienempi riski, kun pakollIsimpiin laskuihin olisi tuki tiedossa. Yhteiskunta voittaisi joka suhteessa.


    • minä

      Kyllä opintotuella ja asumistuella pitäisi pärjätä opiskeluista, jos on edullinen vuokra. Tosin vanhemmat antoivat säästämänsä lapsilisät käyttööni, kun täytin 18 v. En mennyt niitä tuhlaamaan.

      Ei kannata ottaa lainaa. Jos hyvin käy, valmistuu työttömäksi tai muuten vaikea saada aluksi töitä. Kamalaa, jos siinä vielä olisi lainat päällä. Älä hanki autoa. Se on pelkkä rahanreikä. Yritä saada asunto läheltä opiskelupaikkaa, jolloin voit mennä koululle kävellen tai pyörällä. Minä menin aluksi kolmen hengen soluasuntoon, koska edullisin vuokrataso. Myöhemmin hankin vuokrayksiön. Vanhempien jonkinmoinen tuki on paikallaan myös. He ehkä voivat kustantaa tietokoneen, jos sitä ei ole. Pärjäsin näin hyvin, jäi rahaa säästöönkin. Joskus ostin vaatteita ja cd:itä, en paljon muuta. Yleensä vaatteet ostin alennuksesta. Olin aika pihi. Muistan, kuinka kipeää teki edes ostaa hieman yli 20 euron cd. Nyt on hyvin rahaa säästössä. Muutan pian toiseen asuntoon vuokralle, koska tämä rakennus puretaan parin vuoden päästä. Asunto sen verran huonossa kunnossa. Aion tällä hetkellä säästää vielä pari vuotta, jotta saan joskus ihka oman (käytetyn, mutta uudehkon) yksiön. Varmaan senkin jälkeen säästäminen jatkuu. Säästämisintoni johtuu ehkä siitä, että olen lama-ajan lapsi. Perheessämme ei koskaan ole käytetty rahaa turhuuteen. Opiskeluaikana käytin aina käteistä, jolloin rahan menon huomasi konkreettisesti.

      Totuus on se, että pelkällä opintotuella ja asumistuella on haasteellista säästää, jos vanhemmat eivät auta rahallisesti mitenkään. Kamalaa on se, jos vanhemmat sanoo, että olet aikuinen pärjääpä itse. Sen verran älliä pitäisi vanhemmilla olla, että jotain lapselleen voi hankkia. Pienillä tuloilla ei helposti pärjää.

    • uusiopiskelija

      Mikä teillä on opintolainaa vastaan? Sehän on niin pieni summa verrattuna esim. 200000 asuntonlainaan... Ja esim. Englannissa lukukausimaksut on reilu 10000 euroa vuodessa eli 50000 koko tutkinto. Sitä sitten aletaan maksamaan, kun alkaa tuloja tulemaan. Ihmettelen kyllä ja kumarran heille, jotka pystyvät tässä maailmassa ilman velkaa elämään.

      • .....

        Ja kymppitonnin opintolaina on suuri summa verrattuna 0 euron lainaan. Mitä niitä suotta vertailemaan? Kyse on muutenkin täysin subjektiivisesta asiasta - mikä kenellekin on pieni summa ja mikä ei.

        Miten Englannin lukukausimaksut liittyvät mitenkään tähän?

        Tänä päivänä harva voi luottaa siihen, että opiskelujen jälkeen on heti luvassa varma ja pysyvä työpaikka. En yhtään ihmettele ihmisten haluttomuutta elättää itseään lainarahalla.


    • Koulutyö/Työkoulu

      Odottelen päätöstä omaehtoisen opiskelun aloittamisesta. Näin loma-aikaan ihmisiä on lomalla ja päätöstä saan odottaa... Jos en saa omaehtoiseksi opintoja niin opiskelen silti, vaikka sitten omasta kukkarosta ...kele! Tukikuukausia on vuoden ajaksi jäljellä, mutta toinen vuosi menisi sitten asumistuen ja oman kukkaron avulla. Hyvä tietysti olisi, jos saisin töitä, niin saisin rahoitettua opintoni paremmin ja opiskelu katsottaisiin sivutoimiseksi. Tosin lähden sen takia opiskelemaan, että saisin paremmin töitä. Koulu vai työ? Työ vai koulu? Työ ja koulu? Koulu ja työ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe