Volvo 940 oikea ikä?

ikämies

Jos joku voisi neuvoa niin kiitos. Vähän aikaa sitten ostin suoraan omistajalta Volvo 940:n. Myyjä myi sitä vuoden 95 mallisena ja 95 käyttöönotettuna mutta minua on alkanut epäilyttää että tuo oikeasti on 93 vuosimallinen.

Mistä saan tietää auton oikean vuosimallin? Rekisteriotteen mukaan käyttöönottovuosi on 95 mutta auto on alkuperin ollut Ruotsin kilvissä ja auton verhoilun sisästä löytyi ikkunalasien sirpaleita. Auto on ehkä välillä ollut kokonaan pois kilvistä.

Tuo on farkkuauto. 93 malliseksi laittoi epäilemään kun ulkopeilit ovat mustat eikä korinväriset. Peräluukun ovenkahva on kromi/musta eikä kokomusta. Ikkunat ovat veivikäyttöiset ja ulkopeilitkään eivät ole sähkösäätöiset. Keulamaski kyllä on mustalla ritilällä mutta sehän on voitu vaihtaa. Kone on 2.3 ruisku ilman turboa ja vaihdelaatikossa on niinsanottu kova vitonen eikä nappihyppy.

Ei tuohon nyt maailma kaadu vaikka olisi 93 mallinenkin mutta 95 mallisena ja 95 käyttöönotettuna tuon ostin ja vähän vinottaa jos ylihintaa maksoin.

9

1209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • B230FD-on-perusmalli

      Onko jakohihnakotelossa vielä tarra jäljellä? Tuo kuulostaa autolta, jossa on perusmallin moottori eli 85 Kw (=115 hv tai 116) 2,3 l kone manuaalilaatikolla, vaihteisto M47 (5-vaihdetta). Koneen tyyppi olisi B230FD (siis samanlainen auto kuin minulla). Auton sarjanumerosta sen valmistusvuoden saisi selville.
      Muistelisin, että B230FD konetta ei olisi tehty enää v. 1995.
      Auto kuulostaisi varsin samalta kuin minun kärryni.

      kts. http://www.volvoclub.org.uk/vin_900.shtml
      Toivottavasti allaolevat alleviivaukset eivät siirry pois paikoiltaan!
      Volvo 900:n valmistenumeron (VIN Vehicle Identification Number) muodostuminen:
      Volvo YV1 945 83 3 P A 066nnn YV1945833PA066nnn ---
      --- = valmistaja eli Volvo
      --- = ajoneuvotyyppi
      -- = moottorityyppi 83 = B230FD Pulsair EGR
      - = vaihteisto 3 = M47
      - = valmistusvuosi P = 1993 (ilmeisesti) R = 1994 S = 1995
      - = tehdas A = Torslanda, Ruotsi ?
      ------ = rungon numero (chassis nr) 6 numeroa minulla on 066nnn, jossa en kerro siis kolmea viimeistä numeroa rungosta vaan laitoin tänne nnn.
      EGR tarkoittaa pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmää. Kts. myös
      EGR-venttiili (EGR valve).
      Pulsair = toisioilmajärjestelmä. Ilmaa johdetaan
      pakosarjaan. Vähentää CO ja CH-päästöjä ja KAT lämpenee
      nopeammin.
      Oliko sinulla kirjain P, R vai S tuossa sarjanumerossa? Sen näet myös rekisteriotteestasi. P=1993, R=1994 ja S=1995

      Joku arveli että n. 1000 € olisi oikea hinta (veroineen) tällaisesta perusmallista. Turvatyynyjä ei ole yhtään. Keskuslukitus ja ABS-jarrut löytyy minun autostani.

      • B230FD-on-perusmalli

        YV1=Volvo 945=farmarimalli ... No pilollehan tämä esitys meni, mutta kyllä sen tuosta ymmärrät hyvin. Katso sen valmistenumeron kahdeksannesksi viimeistä merkkiä: Todennäköisesti se on P tai R tai S.


      • ikämies
        B230FD-on-perusmalli kirjoitti:

        YV1=Volvo 945=farmarimalli ... No pilollehan tämä esitys meni, mutta kyllä sen tuosta ymmärrät hyvin. Katso sen valmistenumeron kahdeksannesksi viimeistä merkkiä: Todennäköisesti se on P tai R tai S.

        Paljon kiitoksia sinulle vaivannäöstä ja selkeästä selityksestä. Pitää ihan tulostaa talteen tuo selityksesi kun näistä 940:n vuosimalleista aina välillä joutuu tuttujen kanssa pähkäilemään.

        YV1945833S1xxxxxx on tuon auton valmistusnumero ja 95 mallinen se sitten kuitenkin taitaa olla.

        Kovin vain epäilytti kun tuon auton varustus on kovin niukka eikä ole sähkösäätöjä laseissa ja ulkopeileissä. Muutama tuttuni ketkä tietävät 940 farmareista väittivät että 95 vuoden mallissa jo pitää olla sähkösäädöt. Ja peräluukun hantaakin kuuluu olla täysmusta koska kromi/musta olisi 94 vuoden malli tai vanhempi.

        Kyllä tuossa sentään on kuskin turvatyyny ja on tuossa abs ja keskuslukko. Lukon kaukosäätö ei toimi mutta se noissa vissiin on vähän perusvika. Minulla oli 15 vuotta sitten tuonlainen vuoden 93 farkku ja siinä sekosi koko kaukosäätö ja piti purattaa hälytinkin pois. Mutta muuten se oli hemmetin vankka auto eikä 200 tuhanteen kilometriin tullut ei niin vian vikaa paitsi tuo kaukosäätö. Niinkuin olivat olleet yhtä vahvoja autoja ne kaksi 740 sedania mitkä minulla aiemmin olivat.

        1600 tuosta maksettiin vasta katsastettuna ja kaksilla oikeinkin hyväpintasilla merkkirenkailla. Kilometrejä on 300 tuhatta. Joku kummallinen bensalämmitin tuossa autossa on. Sellainen metalliharmaa pötkylä konehuoneessa ja kelloajastin kyynärkotelossa. En ole arvannut sitä kokeilla ettei pala koko auto.

        Tuon auton nyt ostin kun meillä ennestään on 70 sarjan sedani. Mutta se on ollut niin täynnä vikoja ja kun nyt oli uuden koiran takia vähän pakko hankkia farmari niin en halunnut ostaa 70 sarjan käytettyä farkkua. Tutut volvomiehet ovat haukkuneet etuvetovolvot ihan lyttyyn verrattuna 740 ja 940 mallien kestoon. Ja on tuo 940 ohjaustunnoltaan paljon parempi ja parempi tiloiltaankin kuin farmari 70. Nykysissä farkuissa on huonot tavaratilat jos pitäisi vaikka jotain rakennustarviketta kuljetella. Tyttärenpoikakin innostui että hän haluaa ja löytää tälläisen 940 farmarin kun on niin mukava ajoltaan ja tilava. Mutta sanoi että paljon melusampi tämä auto on kuin uudemmat farkut.


      • Vanhavolvo

        Minulla on -95 mallinen 944 GL, joka on rekisteröity Suomessa 4.1.1995. On siis mahdotonta että auto olisi ehditty valmistaa samana vuonna. Valmistusvuosikirjain on kuitenkin S. Kirjain taitaa sittenkin tarkoittaa vuosimallia, sillä sehän vaihtuu jo edellisen vuoden kesällä, ja tuossa Volvoclubin taulukossakin sanotaan "Model year".

        Moottori muuten on 2,3 FD ja tehdaskoodina ykkönen, mikähän se mahtaa olla?


      • volvo_puranen
        Vanhavolvo kirjoitti:

        Minulla on -95 mallinen 944 GL, joka on rekisteröity Suomessa 4.1.1995. On siis mahdotonta että auto olisi ehditty valmistaa samana vuonna. Valmistusvuosikirjain on kuitenkin S. Kirjain taitaa sittenkin tarkoittaa vuosimallia, sillä sehän vaihtuu jo edellisen vuoden kesällä, ja tuossa Volvoclubin taulukossakin sanotaan "Model year".

        Moottori muuten on 2,3 FD ja tehdaskoodina ykkönen, mikähän se mahtaa olla?

        Moi kun noita valmistettii Ruotsissa ja Belgiassa joten katso se konehuoneen alumiiinikilpi siellä lukee missä tämä yksilö valmistettu varmaakin Ruotsissa.
        Lissä tietoa autostasi
        http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_940


    • volvo_puranen

      Harmi kun noi otsikot eivät kuvaa aina tuota Kysymystä .Eli olisittee saanut tuossa heti tietoa autosta ilman kirjoittelelua http://keskustelu.suomi24.fi/node/10986650
      Vaikka monella on se käsitys että ei noilla etuveto Volvoilla mitään tee ,mutta ilman 850 Volvoa varmaakin se Volvon taru olisi loppunut jo.Hyvä ajaa hyvä talviauto osat kestää ,mitä muuta autolta tarvitaan,

      • ikämies

        Olen vähän huono käyttämään näitä nettijuttuja anteeksi. En osannut lukea tuosta alempaa tuota kirjotusta.

        Mutta sinä vissiin olet se volvopuranen kestä pari tuttuani sanoi että kysy siltä ja varmasti osaa neuvoa. Mukava juttu jos netissä on tuollaisia tietäjiä kun minä aina olen luullut että höpöpalstoja ovat nämä nettipalstat. Vaan nopeastihan nytkin jo kaksi osaajaa vastasi kysymääni.

        Sellainen juttu minulle vielä tuli mieleen tästä 940:stäni. Siinä on sisäkattovalot otettu pois toiminnasta. Voiko tuo olla sen takia kun lukkojen kaukosäätö ei toimi? Sehän oli 15 vuotta sitten 940ssäni hälytinsysteemi liitetty jotenkin sisävalaistukseen. Ja nyt jos laitan sisävalot toimintaan niin voikohan käydä silleen että auton hälytin ja varasesto lähteekin toimimaan ja sitten joku kerta meneekin koko lukitus jumiin ja hälytys päälle starttiestoineen. Tässä autossa kun on vissiin tehdas asennettu Volvon oma murtoesto.

        Kiitos jos joku tietäsi neuvoa.

        Olihan niissä vanhemmissa Volvoissanikin vikoja kun nyt muistin. Yhdestä lakkasi bensamittari toimimasta ja yhdessä välillä olikohan kierrosmittari vai matkamittari pätki. Mutta vielä noihin etuvetosiin Volvoihin. Minä tykkään paljon enempi 940:n ohjauksesta kun taas 70 sarjalaiset etuvedollaan ovat huono ohjaukseltaan ja koko ajan maantiellä vähän niin kuin vänkäisivät jompaan kumpaan suuntaan. 940 vänkää vainjos rengaskulmat on pielessä. En nyt muista monellako olen kokeeksi ajanut mutta ainakin kymmenellä tai viidellä toista 70:sellä vuosilta 1998 viiva 2005.

        Nyt ei Volvolla ole uutta takavetoautoa ja olisi huisi juttu jos 940:iä alettaisiin tehdä uudestaan. Ihan varmasti menisi kaupaksi kun moni tuntuu tykkäävään takavedosta mitä Bemarilla ja Mersulla on.


    • volvo_puranen

      Kuules eli ne sisävalot ei toimi kun oven avaa ja polttimot on paikoillaan ja kunnossa ja kytkimet on siinä asenossa että pitsisi palaa,Tuossa mallissa ei taidaa olla sitä valokytkintaa siellä ovein kynnyskotelossa kun nykyään on ne mikrokytkimet noissa ovissa joka kertoo onko ovi auki tai kiinni sille kattovalolle,Ilmeisesti se on vikana siihen kun ei vaikuta se keskuslukitus .Toinen seikka miksi on tuollainen hyvä systeemi rakennettu ja on otettu pois käytöstä .Pidetään ne Volvot alkuperäsinä silloin ne toimii hyvin ja niillä on hyvä matkustaa.Noihin tee-se-itse juttuhin näin netin kautta aikaa vaikea antaa 100% totuutta.Oletko yhdellakään vm 96 850 ajannut joka on hyvässä kunnossa

      • Minulla oli

        96-mallinen 850 Tdi farmari kaikilla herkuilla ja pitkällä toimitusajalla silloin kun Tdi-moottorit tulivat. Automaattilaatikkoa ei silloin vielä saanut Tdi:n kanssa. Loistava ja taloudellinen matka-auto mutta ei lämmennyt kaupunkiajossa kunnolla. Myytiin 3 vuoden ja 40 tkm jälkeen pois kun sillä vielä jotakin saatiin ja jatkettiin ajelua 60 tkm ajetulla Carinalla joka oli ollut siihen saakka kakkos- ja kaupunkiautona. Volvo oli hyvä ja hieno mutta järki voitti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe