Venlafaksiini lihominen??

L.A.M

Onko efexor eli venlafaksiini lihottanut? Kokemuksia?

Sinänsä lääkehän ei lihota tietenkään mutta lisääkö ruokahalua? Selosteessa luki, että saattaisi pikemminkin laihduttaa mutta harvinaisemmissa sivuvaikutuksissa luki lihominen.

Olen lihonut muutamia kiloja mm. tämän väsymyksestä aiheutuvan liikkumattomuuden vuoksi mutta 15kg mitä jotkut kertovat lihoneensa kyseiseltä lääkkeestä pelottaa!!!! Jenkeissä oli tehty tutkimus että ihmiset mieluummin sairastuvat vakavaan tautiin kuin lihoisivat sairaalloisen lihaviksi.

Itselle siis vakava sairaus riittää mainiosti yksinäänkin.

Kiitos jos viitsitte kommentoida ja asiallisesti jos saa toivoa.

35

6944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j.o.k.u.

      Ei lihota ,vie ruokahalua. Se on otettava sapuskan kanssa ettei masu ärsyynny. Itse olen nyli vuoden käyttänyt ja käytän edelleen.

      • L.A.M

        Onko muuten sopinut, toimiiko? Jos saa kysyä niin ootko kamppaillut painon kanssa ylipäätään, ihan vain kun jotkut ei liho sitten millään :).


    • j.o.k.u.

      No kaipa se sopii ja toimii , en oo painooni kiinnittänyt huomiota , ehkä joitain kolmen kilon vaihteluita ollut suuntaan ja toiseen.
      Lapsena olin tosin lihava.
      Toi iltalevozin taas tuo unen ja sopii yhteen venlafaxinin kanssa.
      Levozin saa nälän aikaan, jota taas venlafaxin vie. Venla aamulla, levari illalla.
      Siitä oletan Venlan toimivan kun en ole kiinnittänyt asiaan huomiota.

      • L.A.M

        Väsyttävät neuroleptit tuntuvat nälättävän. Mulla on seroquel.

        Joku kirjoitti että oli lihonut 15kg venlafaxiinilla mutta se on lueteltukin harvinaisissa sivuvaikutuksissa. Jännää, et sulla toimisi noin. toinen syötättää toinen vie ruokahalua. Ei huono yhdistelmä sitten.

        Olisin mieluiten ilman mut ei täst elämästä tuu nyt h:n -ttä. (Kirosanoja:))


    • j.o.k.u.

      No, kyllä se siitä. Nyt huomaan laihtuneeni kun posket tuntuvat kiristävän. Mullahan on paljon somaattisia perussairauksia, psykoottinen persoonallisuushäiriö, vakava masennus sekä krooninen masennus.
      Kaipa meillä jokaisella aineenvaihduntamme toimii oman mielensä mukaan. :)
      Ei kukaan tietenkään lääkkeitä huvikseen syö, ajattelen sen olevan ohimenvä vaihe elämässäni. (toiveajattelua)
      Yhteenvetona voisin vakuuttaa ettet turpoa norsuksi Venlafaxiinin ansiosta ilman ,että huomaisit sen hyvissä ajoin ennen katastrofia.
      Richard Lam oli muuten knallissa ja sateenvarjossa. :)

      • L.A.M

        Kiitti J.o.k.u :)
        Oon ehkä taipuvainen lihomaan ja on henkisesti katastrofi jos ei mahdu vaatteisiin, joo, mul on vähän syömishäiriö taustaa.

        Mut okei, nyt kun turhan usein haaveilee itsarista ja nykyiset mönmöt ei toimi niin jotain tarttis tehdä. Pelkillä bentzoilla lääkitseminen ei oo hyvä.

        Mulla oli joskus profiili 24:ssä nii tuo on lyhennelmä siitä nimestä kun sitä ei voi käyttää enää. Mut lammas sopii mulle kyllä, tai melkein (kun b puuttuu).

        Että ku on kehno olo. Loppuko tää ikinä....


    • sarpukka1

      Heippa!
      Minä oon syöny Venlaa kohta puol vuotta. Ekaks 75 mg ja sit annos tuplattiin. Alusta asti pikkusen syötätti mutta nyt tää on lähteny ihan lapasesta. Koko ajan mässytyttää, illat menee karkkien ja suklaan parissa. Varsinki just suklaata vois syödä ihan uskomattomia määriä :-/
      Odottelen just labratuloksia ku lekuri meinas että tää ei välttämättä johdu lääkkeestä. Joulukuussa sit uus aika ja jos vieläki syötättää niin vaihdetaan lääke.
      Ilmoitelkaa miten teillä muilla sujuu.Kiva ku löysin tän ketjun :-)

      • L.A.M

        Voi, ikävä kuulla :( vaikka karkin syönti onkin mukavaa :)

        Näkyykö painossa? monet lääkärit väittävät ettei lääkkeet lihota tai lisää ruokahalua. just. Jännä kuulla että tätä voitaisiin tutkia verikokeilla. Mitäköhän siinä tutkitaan? Nyt tarttis S Anttilaa :-).


    • j.o.k.u.

      Oli tänään psykiatri ,venlafaxin 75mg -> 150 mg mulla jatkossa. Sairaslomaa kirjoitti toukokuun loppuun, ennä pitää saada kela vakuutteneeksi sen sairasloman läpimenemiseksi.
      L.A.M toivon sulle voimia ja tsemppiä! :)

    • L.A.M.

      Kerrotko miten meni, saikun ja lääkkeen kanssa:)?

      Kuulostaa kyllä kokeilemisen arvoiselta. Mulla oli joskus Cymbalta mikä on samantyyppinen mutta siitä tuli melkoisia sivuoireita ja lopetus oli hurja kokemus. Että tuo myös mietityttää.

      Kiitos tsempeistä, tulee tarpeeseen

    • tasapainottelua

      Minäkin olen aikoinani käyttänyt Venlaa, annoksella 225mg. Ei lisännyt ruokahalua/nostanut painoa, pikemminkin päinvastoin. Ainoa masennuslääke, joka on lihottanut minua oli mirtatsapiini ( 7kg).

      Ymmärrän kyllä aloittajan ahdistusta asiasta, itsellänikin ollut syömishäiriö aikoinaan. Mutta parempi se tietysti on lihoa muutama kilo kuin kärsiä masennuksesta. Jos lääke muuten sopii.

      Cymbaltaa ole käyttänyt myös.

      Tsemppiä kaikille.

    • j.o.k.u.

      Ni joo , kun Venlafaxinin aloittaa on hyvä olla benzo aluksi tukena. Se voi olla tarpeen parin ekan viikon aikana.
      Kerron sit kokemuksistani lisää kun niitä on kertynyt. myös tuolla : http://www.mtmesta.net/ jonne myös uudet käyttäjät ovat tervetulleita. Olen siellä nimim skitsoidi.

      • L.A.M.

        Onko teillä venlan käyttäjillä ilmaantunut bruksismia eli hampaiden narskuttelua?

        Itselleni monista mömmöistä tulee ja se sitten on kivuliasta :(

        Kiitti, käyn lukemassa. Cympan aloitus meni kevyesti, lopettaminen tosiaan ei. Hirveitä sähköiskuja päässä ja oksentamista. Huh huh. Eipä silloin kukaan ehdottanut bentzojen käyttöä, olis varmaan helpottanut?


    • tasapainottelua

      Minulle tuli bruksismia ja se oli yksi syistä, miksi lopetin. Hommasin silloin ihan hammaskiskot, mutta ne ovat valitettavasti myöhemmin muuttojen yhteydessä tms päässeet kuivumaan. Kannattaa hankkia ne kiskot, jos jatkaa lääkkeen käyttöä. Siitä narskuttelusta tuli mulle niskakipuja ja päänsärkyä.

    • ....................

      Kyllä venlafaksiini lihotti minut. Vuorokaudessa maha turpos niin ettei pystynyt kunnolla hengittämään ja joutu lisähappea ottamaan happiviiksistä. Kaupanpäälle tuli Diabetes. Eli siis teki minulle haimatulehduksen. Ei ollu hengenlähtö kaukana!

      Mut siis ruokahaluthan se lääke vei ja ei oikeesti lihottanu.

      En kyllä suosittele kenellekkään tota lääkettä! Ite saan kärsiä siitä loppu ikäni.

    • j.o.k.u.

      No tänään oli eka 150 mg:n annospaivä, vielä ei mitään dramaattista ole tuntunut. Mulla taas maha turpoaa muusta syystä, sappirakko poistettu avoleikkauksella ja 20 cm:n poikittainen arpi ylävatsassa.
      Se on aina yksilöllistä, miten lääkkeet kullekin sopivat, kuten todettua, venlaa olen jo vuoden syönyt.

    • sarpukka1

      Heippa taas kaikille :-)
      Pyydän anteeksi edellistä viestiäni, tais olla turhan sekava jopa itselleni :-D
      Mun tilanne siis....Kukaan ei oikein tunnu tietävän onko mulla masennus vai syömishäirö (BED). Itse en kyllä tunne olevani masentunu mutta syytä ahmimiselleni en ymmärrä.
      Ensin söin vuoden Seronilia ja lopetin. Kun aloitin uudelleen, nukuin ja nukuin. Vaihdettiin Venlaan jota söin alussa 75 mg. Jonkin aikaa meni hyvin kunnes aloin taas oireilla ja annos tuplattiin. Nyt ahmiminen on lähes jokapäiväistä. Ruokaa en syö vaan suklaata, irkkareita ja esim.chilipähkinöitä. Syön niitä kunnes nukahdan ja kun herään, olen ihan tokkurassa :-(
      Lääkäri passitti labraan koska kerroin etten tunne olavani masentunut, minä "vain" ahmin enkä saa mitään aikaan. Ei ole kiinni kiinnostuksesta, en vaan saa aikaiseksi alkaa millekään, sohva kiinnostaa enemmän.
      Labratulokset tulivat tänään, missään ei mitään vikaa :-( Kilpparia ja verensokeria erityisesti katsottiin. Oisin niin toivonu että vika ois löytyny :-(
      Nyt sitten alan ottaan Venlan vain joka toinen päivä kunnes lääkäriaika on joulukuussa, sitten mietitään taas mitä tehdään.
      paino on noussut 8 kiloa vajaassa kahdessa kuukaudessa, olen pöhöttynyt ja surkea, vaatteet ei mahdu päälle ja häpeän ahmimistani :-(

      • L.A.M.

        Onko sulla sarpukka1 määrätty venla BEDiin ja/tai masennukseen? Tai et mihin niinkun alunperin?

        Ne sähköiskut ja oksentaminen vähän jännittää kuin myös bruksismi. Kyl ajattelin ehkä kuitenkin aloittaa ensi vkolla. Voe.

        Nää on tosin nii yksilöllisiä. Ja tuo et voi tulla vakavampaakin vauriota :((((


        Halaus teille kaikille


    • j.o.k.u.

      Mulla ei ole ollut nälkä koko päivänä kun Venla tuplattiin siihen 150 mg:aan ja otin sen joskus 13:30. Siis tosiaan näläntunne on pysynyt poissa. IltaLevozinin otin 19:30 ja melkein on sellainen tunne, että saattaisi olla nälkä kohtapuoleen.
      Kovasti yksilöllisiä siis ovat todella nämä vaikutukset.
      Voimia vaan kaikille :)

      • rapsu234

        alotin venlafaksiinin !½ kuukautta sitten. Alussa 37,5 mg sitten n. 5 päivän päästä 75 mg. edelleen oon lisänny nyt joku 100 mg . Ruokaa ei tee mieli. Kun käytin mirtastapiinia unettomuuteen, lihoin kolmessa kuukaudessa 5 kg, ihan mielettömiä syömiskohtauksia illalla lääkkeenoton jälkeen.
        Haen nyt tästä lääkkeestä apua masennukseen.


    • venlapää
    • jhkhkjh

      Mulla ei vaikuttanut ruokahaluun millä lailla, en lihonut enkä laihtunut. Nämä on kauhean yksilöllisiä juttuja. Kokeilemalla selviää, ei juuri muuten.

    • Läskisoosssi

      Onko uudempia kokemuksia tai vieläkö vanhemmat kirjoittajat lukee näitä, miten on mennyt?
      Mulla aloitettiin lääkitys seronililla 20mg, lihosin 13kg parissa kk, pyysin vaihtamaan lääkettä jos lihominen johtuu siitä, vaihdettiin venlafaxiiniin nyt 150mg, lihonut parissa viikossa 2kg lisää! Onko mitään lääkettä mikä ei lihottaisi?! :’-( Energisempi olo, joten haluaisin jatkaa, mutta lihominen ahdistaa entistä enemmän. Venla-lääkityksen aloittaessa en saanut nukuttua parin ekan viikon aikana, sen jälkeen sain taas nukutuksi, mutta näen painajaisia joka yö. Aina ollut huono nukkumaan ja heräilen pitkin yötä hirveä nälkä ja tulee yöllä syötyä väsyneenä kaikkea. Väsyttävät lääkkeet taas vasta lihottaakin. Onko mulla mitään toivoa, kellään samoja kokemuksia?

    • wdsaf

      Tavallaan lihottaa vaikka olisi lopettanut lääkityksen.Vie kyvyn nukkua pysyvästi,joutuu syömään yhden ylimääräisen aterian päivässä että pysyy tolpillaan.

    • Kantaan.lääkehaitat.heti

      Venlafaksiini lihotti ja pilasi monin tavoin haitoillaan mun elämän. Ja lopettaminen oli tuskien taival etenkin silloin kun jouduin kuuntelemaan asiattomuuksia terveyskeskuslääkäreiltä joilta oli jäänyt läksyt lukematta: Niillä ei ollut mitään tietoa siitä että venlafaksiinista on joidenkin kohdalla vaikea päästä eroon; en ymmärrä mistä olivat tunarit valmistuneet lääkäreiksi, tähän liuta kirosanoja.

      Kantapalveluun pitää saada kohta, mihin kirjataan tiedot niistä masennuslääkkeiden aiheuttamista haitoista, mitä potilaalle on tullut! Sinne syyt näkyville, miksi lääke on vaihdettu toiseen!

    • Tomaatti4

      Koen, ettei Venla ois lihottanut, mutta olen kyllä lihonut muutamia kiloja tässä. Itsekin mässään karkkia ja suklaata, oikea ruoka ja kasvikset jää väliin. En ole ajatellut sen voivan johtua venlasta. Nukutti kyllä suuremmalla annoksella, aivan tolkuttomia määriä.
      Aikasemmin käytin Risperdalia, ja se aiheutti tolkutonta makeanhimoa ja myös lihotti, tosin olin alipainoinen, joten se ei haitannut.

    • Läskisoosssi

      Puolitin annoksen omin päiten, mutta lihominen vaan jatkuu, joka aamu 0,5kg lisää :’( En kestä enää. Ei edes syöminen selitä tällä vauhdilla lihomista. Lopetin myös e-pillerit, iltalääkkeen ym. mitkä ajattelin että voisi vaikuttaa, mutta nousu vaan jatkuu! En löydä googlesta mitään muita suosituksia ei-lihottavista lääkkeistä kuin seronil ja

      • Läskisoosssi

        Lähti viesti kesken...
        Seronil siis kokeiltu, pienellä annoksella tosin ja samaan aikaan tää lihominen alkoi.
        Labrat tehty, eikä muuta terveydellistä syytä lihomiselle ole löydetty. Ainoa mitä itse mietin on kilpparin T3-arvot, mitä ei mitata, mutta monella aiheuttanut vajaatoimintaa kun muissa arvoissa todettu terveeksi. Tosin lihominen sijoittuu juuri masennuslääkkeiden aloitusajankohtaan.


      • fklhgtdfmnk
        Läskisoosssi kirjoitti:

        Lähti viesti kesken...
        Seronil siis kokeiltu, pienellä annoksella tosin ja samaan aikaan tää lihominen alkoi.
        Labrat tehty, eikä muuta terveydellistä syytä lihomiselle ole löydetty. Ainoa mitä itse mietin on kilpparin T3-arvot, mitä ei mitata, mutta monella aiheuttanut vajaatoimintaa kun muissa arvoissa todettu terveeksi. Tosin lihominen sijoittuu juuri masennuslääkkeiden aloitusajankohtaan.

        Saatko psykoterapiaa, onko kokeiltu löytyisikö apu siitä pelkästään? Lääkärisi pitäisi osata etsiä sinulle kokeiltavaksi lääkkeitä jotka eivät lihota niin että olet vaarassa saada lisää vakavia sairauksia.

        Huono juttu jos potilas itse joutuu yksin etsimään oikeaa lääkitystä, se ei ole maallikon hommaa. Kyllä psyykelääkkeissä vaihtoehtoja löytyy, joten ongelmana usein se että lääkärit eivät ota tosissaan potilaan saamia lääkehaittoja, vaan vähän niin kuin laiskuuttaan tuputtavat sitä mitä heidän fimnet-keskusteluissa eniten "mainostetaan" mitenhoitaisit-vastauksissa.


    • Anonyymi

      En ole huomannut lihiottavaa tai ruokahalua lisäävää vaikutusta. Olen käyttänyt Venlafaxinia 16v 225mg- 300mg/vrk, siis varsin suurina annoksina. Tämän lääkityksen alussa jopa laihdutin 12kg ja siis LAIHDUTIN tarkalla ruokavaliolla. Paino on sen jälkeen pysynyt samana ilman mitään dieettiä. Aiemmin oli mm. Remeron, joka TODELLA lihotti. Monien muidenkin kuin Remeronin olen huomannut lisäävän ruokahalua ja varsinkin rauhoittavat lisäävät makean nälkää.
      Hyvää jatkoa! Venlafaxin vaikutti myös siihen, että masennuksen helpottuessa minulla oli voimia ja halua laihduttaa.

      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä olet suostunut syömään masennuslääkettä 16 vuotta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä olet suostunut syömään masennuslääkettä 16 vuotta?

        Sitä minäkin ihmettelen, kun vaiva ei ole parantunut lääkkeillä kymmenissä vuosissa ja jatketaan niiden syöntiä.


    • Anonyymi

      Mä oon turvonnut yli 20kg ku aloitin ton noin vuosi sitten. Ensi pe lääkäri soittaa ja aion lopettaa tän paskaan syömisen, paino noussut, ei ole mitään tunteita eikä mikään kiinnosta.

    • Anonyymi

      En ole käyttänyt venlaflasiiknia, mutta se on SNRI-lääke, eli se toimii serotoniinin ja noradrenaliinin estäjänä. En ole itse käyttänyt sitä, mutta kun katsoin noita reseptori-vaikutuksia, niin mielestäni se ei ei ole yleisesti yhtä niin lihottava kuin esimerkiksi monet tuoreemmat neuroleptit kuten ketiapiini tai olanzapine. Tietysti joillekin voi tulla sellaisia oireita jostain syystä, ei jaksa liikkua tai muuta. Mutta sillä ei ole niitä kaikista isoimpia reseptorivaikutuksia, jotka vaikuttavat lihomiseen (H1-antihistamiini ym).

      • Anonyymi

        Ja katsoin tiedot toisesta lääkkeestä nimeltään Remeron, joka jonka joku henkilö kertoi lihottavan paljon enemmän. Tuo nimi ei ollut ihan tuttu nimi, mutta samaa lääkettä kutsutaan myös esimerkiksi nimellä Mirtazapin, joka oli tutumpi nimi. Hän on luultavasti oikeassa siinä asiassa.

        Noista lääkkeistä voi etsiä niiden reseptorivaikutukset, ja jos se on esimerkiksi voimakas H1-histamiinireseptorin antagonisti, niin se voi helposti sedatoida sekä aiheuttaa painonnousua. Toki noilla muillakin reseptoreilla voi olla vaikutusta painonnousuun. Esimerkiksi serotoniini-reseptorin 5-HT2C *estämisen* on myös epäilty liittyvän painon nousuun, mutta tuo lääke yleisemmin lisää serotoniin vaikutusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe