Päiväkodin tädit ja alemmuuskompleksi.

hoitotäti/vanhempi

Heipä hei kaikki tädit siellä ruutujen ääressä.
Minulla on monenlaista kokemusta päiväkotielämästä, olen ollut siellä töissä ja lapseni on ollut siellä hoidossa.
Molemmissa tapauksissa huomasin erään asian:
Tädit tuntevat jotain alemmuutta työstään, eivät arvosta tarpeeksi osaamistaan ja sitten he eivät enää jaksa, harvempi useamman vuoden päiväkodissa työssä ollut jaksaa vielä koko päivän kasvattaa, leikkiä, hymyillä..
Paljon on riitoja henkilökunnan kesken ja näistä riidoista sitten toivutaan vain siksi aikaa, että haukutaan jonkun lapsen vanhempaa "kun se taas tänään kitisi jostain". Vanhempien palautteet ja paannusehdotukset otetaan vastaan pitkin hampain, "mistäs tuokin mitään tietää". Jos vanhempi antaa huonoa palautetta, häntä haukutaan sitten seinän takana.

istutaan kahvilla, sohvalla, seisotaan ulkona ringissä..
lapset leikkivät vieressä. Moni lapsi kävelee yksin, ei pääse leikkeihin mukaan kun ei omaa vielä taitoja ystävän hankkimiseen.
Tädit vain käkättävät ja aitaan nojailevat.
Lapsi on kuin säilössä, odottaa koko päivän hakijaa. Kukaan ei hänen kanssaan leiki eikä häntä leikkiin auta.

Toki kaikki tädit eivät ole tuollaisia, mutta ihan liian suuri osa on!

Miettikää nyt oikeasti, menkää itseenne. Oletteko te itse tällaisia? Onko joku työpaikalla oleva tunnistettavissa tästä tekstistä?

Miettikää tätäkin:
Päiväkodin tädin työ on töistä tärkein, teille (meille) vanhemmat tuovat elämänsä tärkeimmät henkilöt hoivaan, me olemme heistä vastuussa.
Me osaltamme luomme tulevaisuutta vanhempien apuna, tädeilläkin on kasvatusvastuu.

Päiväkodin tädin työtä tärkeämpää ei ole! Nostakaahan siis pää pystyyn ja tehkää arvokasta työtä kunnioituksella!


Ja muistakaa, lapset ovat tärkeimmät asiakkaat!!!

25

1969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgtrew

      Onneksi meidän lapsen päiväkodissa on henkilökunnassa myös miespuolisia. Se kummasti raikastaa ilmapiiriä.

    • ghfjfj

      Ja pah. Tämä ei ole läheskään niin tärkeää työtä kuin moni muu. Senhän näkee suoraan palkassa.! Ja siksi toisekseen: Jos ne lapset muka olisivat niin tärkeitä, niin vanhemmat hoitaisivat heidät ihan itse, eivätkä toisi heitä muiden hoidettaviksi.Vanhemmillekin tärkeämpää kuin lapset, on raha ja tietty elintaso. Hoitajien elintaso ei ole kummoinen, mutta eipä tarvitse töissäkään tehdä kuin se pakollinen ja aika pienellä koulutusella pääsee vakitöihin.

      Perhearvot kunniaan. Oma lapsi pitäisi olla tärkein ja omalle pitäisi riittää aikaa vaikka se bemari jäisi hankkimatta.

    • Kävikö mielessä

      Kuuleppas, jos kaikki vanhemmat hoitaisivat lapsensa kotona, NIIN SULLA EI OLIS TÖITÄ !!!

      • ghfjfj

        Sori vaan. Kyllä olisi töitä sittenkin. Sosiaalipuolella on aina niitä lapsia joiden vanhemmat eivät kuitenkaan pysty hoitamaan heitä syystä tai toisesta.


    • päiväkotilainen

      Ensinnäkään en ole päiväkodin täti. Ja kyllä ainakin itse arvostan työtäni ja työkavereideni työtä, vielä kun kaikki vanhemmat ja päättäjätkin saataisiin arvostamaan pienten lasten hoitoa ja varhaiskasvattajia.

      • ....................

        Vaikeaa arvostaa kun ette työtänne aina tee, usein lapsia kohdellaan juuri aloittajan kuvaamalla tavalla. Arvostus on silloin nollassa.
        Itku tulee kun lapsen joutuu hoitoon tuomaan.


      • sosimple
        .................... kirjoitti:

        Vaikeaa arvostaa kun ette työtänne aina tee, usein lapsia kohdellaan juuri aloittajan kuvaamalla tavalla. Arvostus on silloin nollassa.
        Itku tulee kun lapsen joutuu hoitoon tuomaan.

        No, älä tuo lastasi . Hoida itse, jos lastasi arvostat enemmän kuin omaa työtäsi.


      • uuuups!
        sosimple kirjoitti:

        No, älä tuo lastasi . Hoida itse, jos lastasi arvostat enemmän kuin omaa työtäsi.

        pakko tuoda kun ei rahat riitä muutoin, muuten en ikikuunapäivänä toisi.


    • JKLOPIOO

      NINKÖ

    • sossun luukulleko?

      Hoitotyön arvostuksaen pitäisi näkyä palkassa.
      Iso vastuu, palkalla ei tule toimeen.
      Valitettavasti se syö työmotivaatiota vaikka kuinka pitäisi työstään.

      • HÄ?

        Lähihoitajan palkka on n.2000 euroa, miten sillä ei tule toimeen?


      • sossun luukulleko?
        HÄ? kirjoitti:

        Lähihoitajan palkka on n.2000 euroa, miten sillä ei tule toimeen?

        Kokeilepas itse tulla yksinhuoltajana n. 2000 eurolla toimeen.
        Perhepäivähoitaja tienaa vielä paljon vähemmän.

        Perusmenot hoituu, mutta auta armias kun auto tai joku kodinkone hajoaa tai tulee vaikkapa lääkärikuluja. Murrosikäisten lasten kulutkin on hiukka erilaiset kuin leikki-ikäisten.


      • Todellakin..
        HÄ? kirjoitti:

        Lähihoitajan palkka on n.2000 euroa, miten sillä ei tule toimeen?

        Päiväkodin lastenhoitajana minulla on jo 25 työvuotta takana. Nettoansioni ovat todellakin 1583 euroa kuussa. Veroprosentti normaali 20.. Että kyllä on arvostus korkealla!


      • uuuups!
        Todellakin.. kirjoitti:

        Päiväkodin lastenhoitajana minulla on jo 25 työvuotta takana. Nettoansioni ovat todellakin 1583 euroa kuussa. Veroprosentti normaali 20.. Että kyllä on arvostus korkealla!

        Joko sinua on pissitty rajusti silmään tai sitten sinulla ei ole vaadittavaa koulutusta ; lähihoitaja.


      • Tuolla pärjää kyllä
        sossun luukulleko? kirjoitti:

        Kokeilepas itse tulla yksinhuoltajana n. 2000 eurolla toimeen.
        Perhepäivähoitaja tienaa vielä paljon vähemmän.

        Perusmenot hoituu, mutta auta armias kun auto tai joku kodinkone hajoaa tai tulee vaikkapa lääkärikuluja. Murrosikäisten lasten kulutkin on hiukka erilaiset kuin leikki-ikäisten.

        Onko pakko olla auto? Tietysti jos asuu jossain missä lähimpään kauppaan 30 km ja bussit kulkee harvoin.... Mutta isommassa kaupungissa voi kulkea linja-autolla. Kaikilla lasten vanhemmilla (ei edes pariskunnilla) ole autoa. Lapsillekaan ei tarvitse ostaa aina tavaraa niin kauheasti ja vaatteiden olla viimeistä huutoa. Kodinkoneisiin ym. kannattaa säästää etukäteen, jos vain vähänkin pystyy laittamaan sivuun.


      • Semmost se on
        Todellakin.. kirjoitti:

        Päiväkodin lastenhoitajana minulla on jo 25 työvuotta takana. Nettoansioni ovat todellakin 1583 euroa kuussa. Veroprosentti normaali 20.. Että kyllä on arvostus korkealla!

        Palkat ei valitettavasti ole sen mukaan miten ihmiset arvostaa kenenkin työtä. Itse arvostan suuresti esim. palomiehen, poliisin, päiväkodin hoitajan, kehitysvammaisten hoitajien työtä. Monessa ammatissa palkat ei ole läheskään sitä luokkaa mitä ne kuuluisi olla.


      • sossun luukulleko?
        Tuolla pärjää kyllä kirjoitti:

        Onko pakko olla auto? Tietysti jos asuu jossain missä lähimpään kauppaan 30 km ja bussit kulkee harvoin.... Mutta isommassa kaupungissa voi kulkea linja-autolla. Kaikilla lasten vanhemmilla (ei edes pariskunnilla) ole autoa. Lapsillekaan ei tarvitse ostaa aina tavaraa niin kauheasti ja vaatteiden olla viimeistä huutoa. Kodinkoneisiin ym. kannattaa säästää etukäteen, jos vain vähänkin pystyy laittamaan sivuun.

        No kaikki ei asu palvelujen vieressä. Auto on välttämätön.

        Lapset tarvii vaatetta ja ruokaa ja murkkuikäisille ei enää tahdo kirpparivaatteet kelvata. Omat menoni olen karsinut minimiin. Vaatteita hankin kun entiset hajoaa päälle enkä muutenkaan ostele itselleni juurikaan mitään.

        Säästeliäs luonne ja kyky venyttää jokainen senttinsä soikeaksi ei auta tilanteessa kun palkka vaan ei riitä. En enää keksi, mistä voisi karsia. Ruoasta ehkä mutta kun hinnat nousee koko ajan niin säästöjä ei synny. Itse voin siirtyä, ja pakkokin on, kaurapuurolinjalle, mutta lapset tarvivat kyllä jotain muutakin.
        Niin että se siitä rahan sivuun laittamisesta.


    • justjoo-o

      Ite oot täti.

    • komplekseista

      Kyllä ap taitaa itse olla ainoa alemmuuskomplekseinen. Minä ainakaan en tunne minkäänlaista alemmuutta ihmisenä tai ammattilaisena. Teen työni palkkaa vastaan ja nautin vapaa-ajastani omalla tavallani täysin siemauksin. En ymmärrä ketä kohtaan tässä muka pitäisi alemmuutta tuntea. Päin vastoin olen ylpeä siitä että minä en koskaan käyttänyt päivähoitopalveluja vaan hoidon kyllä omat lapseni ihan itse.

    • kuvottavaa

      Olen itse nähnyt toimintaa kolmelta eri kantilta. Olen ollut katsomassa työpaikkakiusaamista, huonoa ilmapiiriä, lasten pakkosyöttämistä, vanhempien ja lasten haukkumista ja huono itsetuntoisia lähäreitä pätemässä vanhemmille ja työkavereilleen, sekä itse työntekijänä, vanhempana, sekä opiskelijana.

      Olen itse lähihoitaja ja valitettavasti halveksin ammattikuntaani :/ eipä oikeestaan tämän ihmeempiä kokemuksia vielä sosiaali ja terveysalalta olekaan.

      Puolet työntekijöistä jokapaikassa on työhönsä katkeroituneita ja loppuunpalaneita, kuten itsekin olen, vaikka työvuosia on vielä useita kymmeniä edessä.

    • Marmatimarmati

      Loppuunpalamiset johtuvat vain ja ainoastaan työntekijöiden keskinäisistä suhteista, ainaisesta marinasta milloin mistäkin asiasta. Hyvin, hyvin harvoin näkee edes peruspositiivista työntekijää. Aina on joku huonosti ja se on aina jonkun toisen syy.

    • kföödllföl

      Olen töissä päiväkodissa ja totta..Sielä kyllä tapellaan työntekijöiden kesken. Miksi? Koska jotkut akat luulee aina olevansa parempia, kuin toiset ja näitä on JOKA ammatissa ja työpaikassa!

      Ja todella, kyllä sielä kuulee että kuinka jonkun vanhemmat taas kitisivät jostain..Niinhän ne tekevät! Missään toisessa työpaikassa eivät tule vanhemmat sinulle kertomaan/neuvomaan kuinka sinun kuuluisi tehdä työtäsi. Ja kyllä. Se raivostuttaa.
      Joillakin voi olla jopa 30 vuoden kokemus lapsista ja vanhemmat kitisevät että mitä heidän lapsellaan kuuluisi olla päällä ja miten syöttää ja koska nukuttaa ym.
      Aika hassua kertoa tälläisiä asioita, ammattitaitoisille hoitajille jotka hoitavat lapsia työksensä. Eli enemmän kuin vanhempi itse. Tätä eivät vanhemmat usein tajua.

      Mitä ulkona seisoskelemiseen tulee..
      Ei lasta tarvitse uusavuttomaksi kasvattaa. Kyllä lapsen pitää osata leikkiä myös itse ja saada keksiä leikkinsä itse. Ei niitä tarvitse koko ajan ohjata ja leikittää.

    • Sinitintti11

      Ja myös se aiheuttaa riitoja, kun pitkään alalla olleet kohtelevat nuorempia kuin he eivät osaisi tehdä mitään eikä ajatella itse.

    • lhhh

      Mä kyllä luulen, että suurin ongelma on päiväkotien melutaso. Kuvitelkaa vanhemmat itse, että työskentelisitte 130 dB:n melussa 8 tuntia päivässä. Yhdessä päiväkodissa nimittäin tehtiin mittaus, ja tulos oli em. Itse en enää työskentele päiväkodissa, ja tunnen monia muitakin, jotka ovat siirtyneet sos. - ja terveydenhuollon muille aloille juuri tuon melun takia.

      Vaikka kuinka pyytäisi ja käskisi lapsia puhumaan pienemmällä äänellä, se taso nousee hetkessä takaisin tuonne 130:n. Tuollaisessa kovassa melussa työskentely on tosi väsyttävää, uuvuttavaa, ja tekee ihmiset fyysisesti pahoinvoiviksi.

    • Päivänsäde

      Tuo on totta, että paljon on päiväkodissa henkilökuntaa...jolle on tärkein vain kahvitauko ja toisen kanssa rupattelu, netissä vaatekatalogien katselu ja kampaajien vertailu.
      Tällä hetkellä päivähoidossa on huutava pula nimenomaan ammattitaitoisesta henkilökunnasta ja erityisesti motivoituneista lastentarhanopettajista. Sosionomit (AMK) lähtevät lastensuojelupuolelle ja kasvatustieteenmaisterit jatkavat opettajiksi...
      Päiväkodeissa on henkilökuntaa kirjavalla taustalla ja periaate on se, että lähes kuka tahansa kelpaa...lähihoitajienkin ammattitaito on hyvin kirjava ja laidasta laitaan, kun koulutuskaan ei ole aina "kummoinen". Toki tästäkin poikkeuksia olemassa, kuten ei kaikki lastentarhanopettajatkaan ole työhönsä sitoutuneita.
      Työ on päiväkodissa lähinnä lasten säilytystä, koska yksinkertaisesti ei ole aikaa laadukkaamman pedagogisesti lapsen parhaaksi tehtävän ohjelman suunnitteluun ja onko koko henkilökunta siihen sitoutunut ?
      Varhaiskasvatuslaki on hieno, mutta jokainen saa tuottaa sisällön itse....
      Onnekas on se lapsi, jonka päiväkodissa on edes yksi oikeasti lapsista välittävä aikuinen ja vanhemmat, joille tärkeämpää on pitää lapsella lyhyet hoitopäivät ja jopa vapaa päiviä hoidosta...Päiväkotielämä parhaimmillaakin on lapselle uuvuttavaa, mutta usein vanhemmat vievät lapsen hoitoon vaikka itsellä olisi vapaa päivä ja mahdollisuus olla lapsensa kanssa. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tarjoaa heille tämän mahdollisuuden ! Kukaan ei kysy lapsen mieltä...pääasia, että vanhemmilla on laatuaikaa shoppailla ja käydä salilla. Mitä on lapsen laatuaika ?
      Päivähoitoa tulisi uudistaa sekä laadullisesti..oikeasti ryhtyä sanoista tekoihin ja lapsiryhmiä pienentää, henkilökunnan koulutusta lisätä ja palkkausta parantaa ja sekä subjektiivista päivähoito-oikeutta rajata koskemaan vain yli 3 vuotiaita lapsia.. Ihanaa jos päiväkodissa on kutsumuksella ja sydänmellä tekevä henkilöitä töissä. Lapset sen vaistoavat ja tietävät aikuisista, jolle on muutkin asiat tärkeämpiä kuin palaverit ja kahvitauot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1007
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      838
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe