Keskustan pysäköinti ratkaisu

järkiratkaisu

Jokos lopetettaisiin tämä ikuinen vääntö toriparkista. Sille on olemassa vaihtoehto, jolla kaikki saavat mitä haluavat. Ei tarvitse paljoa kaivaa saveen ja torin kunnostaminen voidaan aloittaa nopeasti eikä vasta joskus usean vuoden päästä.

Louhen laajennus kallioon. Sisäänajorampit vaikka Aninkaistenkadulta ja Puutarhakadulta. Itse p-hallista käytävät Wilundin alakertaan ja Forumin kortteliin.
Tässä yksinkertainen ratkaisu, halvempi kuin kokonaan savivelliin rakentaminen. Toimiva ja myös nuo toriparkin puuhamiehet saavat juuri sen mitä haluavat eli kesät talvet suojatun ja lämpimän kulun kauppoihin ja hotelleihin.

Nyt vaan päättäjät sanoo, että ei toriparkille niin, että se ei ole edes vaihtoehto. Silloin nämä nykyisen toriparkin rakennuttajat ovat taatusti mukana rahoituksessa kuin vaihtoehtona on, että ei tehdä mitään. Tällä ratkaisulla saadaan aikaan aivan sama vaikutus kuin varsinaiseella torin alle rakennettavallakin p-halilla. Ei vain ole pitkäaikaista riskirakentamista saveen eikä koko torialueen sekoittamista viideksi vuodeksi.

25

2581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistin virkistystä

      P-Louhen lattia on yli 23 metrin syvyydessä kalliossa. Miten sieltä johdettaisiin ketterästi yhteys Wikken tai Stockmannin kellareihin, jotka sijaitsevat tuhkatiuhaan betonipaaluja olevassa savivellissä, mutta vain muutaman metrin syvyydellä maapinnasta? Useimmat torin ympärillä olevat kottelit ovat vasta äskettäin joutunet uusimaan miljoonia maksent paalutuksensa..

      Entä miten Ainkaistenkadulta voitaisiin talojen alitse johtaa kalliolouhos maan pinnalta tarpeeksi syvälle? Onnistuisiko kallion louhiminen aivan talojen kellareitten alla? Miten sujuisi liikenne nyt jo ylikuormitetusta katuverkosta? Auttaisiko ydinkeskustaan ajautuvat liikeenemäärät alueen rauhoittamisessa asumiselle ja keskustaoleskelulle? Laskisiko tunnelin räjäytystyön johdosta mahdollisesti halkeileva murtokalluio pohjaveden pinnan laajallakin alueella vaarallisen alas?

      Jos esitetty ratkaisu olisi edes jotenkin taloudellisesti mahdollista, käytävät ja hissit olisi jo moneen kertaan tehty. Kuka ihmeessä haluaisi tänä huumeveikkojen valtakautena kuljeskella turvattomisssa ahtaissa käytävissä syvällä maan alla? Luulisi monen mielummin kävelevän vastaavan matkan maan pinnalla.

      • suunnitelmia on jo

        Eihän Aninkaistenmäestä tarvi kuin puhkaista luola mäen läpi ja sieltä rampit pysäköitihalliin, ei ole kovin haastava toteuttaa, mutten kuin töiden aikaisten liikennejärjestelyiden osalta.

        http://img237.imageshack.us/img237/8161/safagz4.jpg

        P-louhen laajennus ja uudet sisäänkäynnit on helpompi ja halvempi toteuttaa kuin Toriparkki ja lisäksi se Louhen laajennus on liikenteellisesti sata kertaa fiksumpi kuin se että tuodaan liikenne keskustaan torin nurkille.


    • rak,mestari

      Eiköhän tuo kallio sentään kestä paremmin kuin savivelli, joten kannatan alkuperäisen ehdotuksen ottamista vakavaan harkintaan vaihtoehdoksi keskustan kehittämiselle.

    • Ongelmia riittää?

      Kalliomalli on ihan hyvä ratkaisemaan pitkän kävelykadun toiminta ja yhteydet sen ympäristössä olevien liikkeitten ja tehokkaasti rakentuvien asuinkortteleiden tarpeisiin. P-Louhea kannattanee aikaa myöten jatkaa kummastakin päästään. Se tosin tarkoittanee luolan käytön joustavuuden ja turvallisuuden takaamiseksi uusia sisäänajoluiskia. Siksi laajennus ei ole niin halpa kuin ensinäkemältä tuntuu.

      Kävelykadun toiminnan yksi edellytys näet on se, että sille päästään helposti kaukaakin autolla. Näinhän kallioluola juuri toimii. Tullaan maskuista moottoritietä autolla - ydinkeskustaan ajamatta - suoraan luolaan, josta noustaan nopeasti hissillä maan pinnan ostosparatiiseihin kävelijäksi muuttuneena.

      Sensijaan torin ympäristön toiminnan avittamiseksi kallioluola on liian hankala. Sieltä kyllä pääsee Yliopistonkadulle helposti, muttei sitten torin eteäpuolen, Eerikin- ja Linnanakadun liikekortteleihin, jotka tiedon mukaan erityisesti tarvitsevat asiakkaita.

      Savivelliin on tosi helppo upottaa paaluja. Sen kun latoo toinen toisensa perään. Kyllä nykyään osataan, onhan Turussa siihen totuttu: suurin osa keskustan rakennuksista on juuri saman vellingin päällä! Kallio on torin alareunassa viidenkymmenen, jopa liki seitsemänkymmenen metrin syvyydessä. Kannattaneeko sinne asti ruveta kaivelemaan? Miten sinne sitten ajettaisiin?

      • Meirän Turku

        Urbaani keskusta vai röttelökylä? Turkua nätytetään haluttavan kehittää ainakin kahteen suuntaan: urbaanina kaupunkina ja toisaalla taas nykyisenlaisena vanhantahkoisena röttelötaajamana. Vaaleissa näyttivät röttelönihailijat jääneen niukasti tappiolle.Kansa on puhunut, nyt töihin!

        Turun tulevaisuus näyttää ihan hyvältä. Kaupungin keskutsaa on helppo kehittää nykyaikaiseksi oikeaksi kaupungiksi - jos halua riittää. Keskustatoimintojen vilkastuminen edellyttää monia mm. kaupunkilaisten vapaata liikkuvuutta lisääviä hankkeita. Tärkeimpänä on nähtävä pysäköintimahdollisuuksista huolehtiminen. Henkilöautoliikenteen supistumisesta ei ole nähtävissä todellisisa merkkejä - ei tänään eikä kymmenien vuosien aikana - päinvastoin, tasaisen voimallisesta.kasvusta kykllä.

        Autojen säilyttäminen maan alla helpottaa maanpäällisten tilojen suunnittelua ja käyttöä. Pelkästään joukkoliikenteen kehittäminen vie leijonanosan ydinkeskustan parkkiruuduilta vapautuvista katumaista!


    • Hyvää tulee

      Kun nyt toriparkki on päätetty rakentaa koko torin alueen alle, niin tulisi kiinnittää huomio ulostuloihin. Mielestäni toriluolastoa pitäisi jatkaa Foorumin alle asti, ja sieltä hissillä ylös kauppakeskukseen. Eerikinkadulle ja Kauppiaskadulle pitäisi saada kullekin kolme sisäänkäyntiä toriparkkiin. Aurakadulle riittäisi yksi, nykyisen Kallungrillin kohdille.

    • Varmasti tulee hyvää

      Hyvää tulee on paras kommentti!

    • Tapahtuu

      Näin tapahtuu.

      Kun nyt toriparkki on päätetty rakentaa koko torin alueen alle, niin tulisi kiinnittää huomio ulostuloihin. Mielestäni toriluolastoa pitäisi jatkaa Foorumin alle asti, ja sieltä hissillä ylös kauppakeskukseen. Eerikinkadulle ja Kauppiaskadulle pitäisi saada kullekin kolme sisäänkäyntiä toriparkkiin. Aurakadulle riittäisi yksi, nykyisen Kallungrillin kohdille.

      Hyvä.

    • Keskelle toria

      On todella tärkeää kiinnittää huomio nyt toriparkin kulkijoiden sisään/ulostuloihin. Ja tarkoitat sitä ilmeisesti ihmisten kohdalla. - Autojen sisään/ulosajorampit tulee tehdä Louhesta sekä Yliopistonkadulta. Mutta olisi varmasti hyvä, jos toriparkkiin pääsisi ajamaan myös Eerikinkadulta. -
      Ja Eerikinkadulta näitä ihmisten ulostulohissejä on siis hyvä olla kolme. Mutta kyllä Kauppiaskadultakin pitäisi tulla kolme uloskäyntiä. Ja yksi myös keskeltä toria!

      • Ynnäpää hoi!

        Siis vielä kerran: P-Louhi on kolmattakymentä metriä syvällä! Miten ajat niin syvältä savivellissä takaisin kolmen metrin tasolle torin alle? Kerroppa se! Kerro myös kuinka kauan kallio kestää louhimista kun lähestytään sen pintakerroksia? Haastavaa, eikö toki?


    • Hyvä kommentti

      Hyvä kommentti tuo viimeisin.

    • kyl näin

      Jotta parkkia käytettäisiin, pitää olla useita sisäänajoja eri suunnista, samoin kuin runsaasti pisteitä josta pääsee ulos.
      Ennenkaikkea...edullinen hinta. Euro ja tunti on musta sopiva.

      Aloittajn kanssa olen samaa mieltä...ei saveen vaan kallioon. Kannatan tuon mallin tutkimista.

      • vitsi vitsi?

        "Euro ja tunti on musta sopiva."

        Tämän täytyi olla vitsi?

        Louhessa pysäköinnin hinta on 50 senttiä / 12 minutt (= 2,5€/h) . Louhen pysäköintiruutu on maksanut alle neljäsosan siitä mitä tulee maksamaan toriparkin ruutu., joten ihan selvää on että ainakaan toriparkki ei ole halvempi. Toriparkkihan rakennetaan ilman julkista tukea, joten käyttäjät maksaa joka ikisen kulun mitä siitä syntyy. Aika vaikea uskoa että toripakin ruudusta saataisiin yli 10€/h, kukaan ei maksa tuota hintaa, joten se on täysin mahdon toteuttaa tulorahoituksella. Rahaa täytyy tylla jostan ja jos oikein arvaan niin maksaja on lopulta turkulainen veronmaksaja.


      • kyl näin
        vitsi vitsi? kirjoitti:

        "Euro ja tunti on musta sopiva."

        Tämän täytyi olla vitsi?

        Louhessa pysäköinnin hinta on 50 senttiä / 12 minutt (= 2,5€/h) . Louhen pysäköintiruutu on maksanut alle neljäsosan siitä mitä tulee maksamaan toriparkin ruutu., joten ihan selvää on että ainakaan toriparkki ei ole halvempi. Toriparkkihan rakennetaan ilman julkista tukea, joten käyttäjät maksaa joka ikisen kulun mitä siitä syntyy. Aika vaikea uskoa että toripakin ruudusta saataisiin yli 10€/h, kukaan ei maksa tuota hintaa, joten se on täysin mahdon toteuttaa tulorahoituksella. Rahaa täytyy tylla jostan ja jos oikein arvaan niin maksaja on lopulta turkulainen veronmaksaja.

        Siis toi euro ja tunti olis sellainen hinta, että taattaisiin runsas käyttäjä joukko. Voi pyyytää vaikka kymmenkertaisen hinnan, mutta kukaan ei sinne sit menis...joten ei ole tuottoa lainkaan.
        parkkimaksut ovat jo ihan hävyttämät pysäköi sitten kadun varella(20senttiä 5min) tai jossain p-hallissa.
        Jos pitää rakentaa kalliisti saveen, niin olisko parempi vaihtoehto rakentaa muualle ja sitä kautta vois pitää edes jossain toluissa nuo p-hinnat.


      • maksajia riittää
        kyl näin kirjoitti:

        Siis toi euro ja tunti olis sellainen hinta, että taattaisiin runsas käyttäjä joukko. Voi pyyytää vaikka kymmenkertaisen hinnan, mutta kukaan ei sinne sit menis...joten ei ole tuottoa lainkaan.
        parkkimaksut ovat jo ihan hävyttämät pysäköi sitten kadun varella(20senttiä 5min) tai jossain p-hallissa.
        Jos pitää rakentaa kalliisti saveen, niin olisko parempi vaihtoehto rakentaa muualle ja sitä kautta vois pitää edes jossain toluissa nuo p-hinnat.

        Kyllä se tulee täyteen myös hinnalla 3,5€/h, joka voisi olla aika realistinen, mutta tuollakaan hinnalla hanke ei ole taloidellisesti järkevä, sillä parkkiruudun hinnaksi laskettiin jo vuosia sitten 70.000€, nyt tuohon saa varmaan pistää jo 50% lisää.

        Sehän nyt on ihan selvä että nykyisen katupysäköinnin hinta (2,4€/h) ylittyy aika reilusti.


      • sitten ei rakenneta
        kyl näin kirjoitti:

        Siis toi euro ja tunti olis sellainen hinta, että taattaisiin runsas käyttäjä joukko. Voi pyyytää vaikka kymmenkertaisen hinnan, mutta kukaan ei sinne sit menis...joten ei ole tuottoa lainkaan.
        parkkimaksut ovat jo ihan hävyttämät pysäköi sitten kadun varella(20senttiä 5min) tai jossain p-hallissa.
        Jos pitää rakentaa kalliisti saveen, niin olisko parempi vaihtoehto rakentaa muualle ja sitä kautta vois pitää edes jossain toluissa nuo p-hinnat.

        Jos toriparkin hintaa ei saada käyttömaksuilla kuoletettua, niin silloin sitä ei rakenneta tai rahaa saadaan jostain muualta (=veronmaksaja tarjoaa)


    • Ex-ex-turutar

      Rakennettaessa parkkiluola kauppatorin alle tuhotaan Suomen ainutlaatuista kaupunkihistoriaa aina keskiajalta alkaen.Toriparkki ei ole pelkästään turkulaismafiosojen asia, vaan se koskettaa koko Suomea ja sen historiaa.
      Louhea laajentamalla, kulkuyhteyksien parantamista niiin jalankulkijoille kuin autoille riittää vallan mainiosti tuppukylän kaupankäyntitarpeisiin.
      Käykää jossain muuallakin kuin Aurajoen rantoja dallaamassa, niin havaitsette miten kaupunkeja maailmalla kehitetään kävely- ja joukkoliikennemyönteisiksi!

    • Takasi 1200 luvull

      Turku on tuhottu ja pahasti, kun on päästetty rakentajat tekemään kerrostalojaan. Kyllä ne tuomionkirkon puutalot ryssänmäellä olisi pitänyt säästää, eikä antaa rakentaa nykyistä "Kulttuurikeskus"-rumilusta ja suurtorin ympärillä olevia rakennushirviöitä. Ja katujen päällystäminen kivillä oli se kaikista suurimman pahan alku. Siitä johtui autojen päästäminen Turun kaduille, joka oli suuri virhe.
      Miksi ei yhtään ajateltu, kun rakennettiin silta Tuomiokirkon kohdalta joen yli. Sehän turmeli Turun yhdistäen toispualjokkee olevat Åboseen.
      Näin koko Turun wanha kulttuurimaisema turmeltiin.

      • tuossa on ideaa

        Yrität pistää asiaa pilkaksi, mutta olen sitä mieltä että joksenkin noin olisi pitänyt menetellä. Nyt meillä olisi Turussa vanhakaupunki ja uusi keskusta olisi jossain nykyisen keskustan reunalla.


    • Lukjua vain...

      Torin alla olevasta savivellistä tuskin "kulttuuruihistoriaa keskiajalta alkaen" sen syvemmältä löytyy kuin joka tapauksessa joudutaan kaivamaan, jotta torin uusi pinta saadaan vakaaksi.

      Joku arvelee, että 3,5€ tunnista olisi käypä hinta pysäköintiruudusta. Mistähän generaattorista mainittu luku lienee? Asiaa kannattaisi hieman tarkemmin selostaa, ennekuin euroja heittelee ilmoille?

      Toinen väittämä on näköjään, että P-Louhessa P-ruudun hinta on vain neljännes tulevan toriparkin P-ruudun hinnasta! Mistähän nuokin luvut lienevät kotoisin?

      Kannattaisiko tietämyksen syvällä rintaäänellä ottaa kantaa vain sellaisiin sellaisiin asioihin, joista jotain tietää?

      • nurin menee

        Eihän toria ole mikään pakko kaivaa senttiäkään pinnan uusimiseksi. Toria voidaan korottaa ja aloittaa perustaminen nykyisen pinnan päältä.

        Nyt katupysäköinti maksaa 2,4€/h. Louhen pysäköinti maksaa 2,5€/h, samoin Julian pysäköinti. Joten 2,5€ on ehdoton alaraja, sen alle ruutua on typerää vuokrata.

        Louhen rakenntaminen taisi maksaa jotain 20 miljoonaa (korjatkaa jos muistan väärin) ja toriparkki tulee maksamaan vähintään tuplat tuosta. Eihän kustannusarviota ole edes esitetty vielä julkisuudessa, mutta joskus puhuttiin että yksi parkkiruutu tulee maksamaan 70 tonnia ja kun niitä on 700 niin kokonaishinta olisi luokkaa 50 miljoonaa. Lyhyellä talousmatematiikalla voisi veikkailla että toriparkin pitäisi saada pysäköinnistä kaksi kertaa enemmän kuin Louhen jotta se voisi toimia kannattavasti.

        Jos ruudun hinta on 70 tonnia ja ruudussa on ajoneuvo 14 tuntia vuorokaudessa joka päivä ja jokaisesta tunnista perittäisiin 2,5€, niin ruutu on maksettu 2000 päivän aikana, eli 5,5 vuoden aikana. Mutta hallin ylläpitokin maksaa jotain ja verojakin pitäisi vähän maksaa yms, joten on ihan selvää että hanke ei ole taloudellinen menestys, ei vaikka ruudusta saisi 3,5€ tunnilta.

        Jos hanke ei onnistu tulorahoituksella, niin kuka sen maksaa? Arvaan että veronmaksaja. Turku takaa lainat ja maksaa ne konkurssin tultua ja yhtiö myydään alle rakentamiskulujen jollekkin taholle ja sen jälkeen se voi toimia kannattavasti.


      • Hanaa3
        nurin menee kirjoitti:

        Eihän toria ole mikään pakko kaivaa senttiäkään pinnan uusimiseksi. Toria voidaan korottaa ja aloittaa perustaminen nykyisen pinnan päältä.

        Nyt katupysäköinti maksaa 2,4€/h. Louhen pysäköinti maksaa 2,5€/h, samoin Julian pysäköinti. Joten 2,5€ on ehdoton alaraja, sen alle ruutua on typerää vuokrata.

        Louhen rakenntaminen taisi maksaa jotain 20 miljoonaa (korjatkaa jos muistan väärin) ja toriparkki tulee maksamaan vähintään tuplat tuosta. Eihän kustannusarviota ole edes esitetty vielä julkisuudessa, mutta joskus puhuttiin että yksi parkkiruutu tulee maksamaan 70 tonnia ja kun niitä on 700 niin kokonaishinta olisi luokkaa 50 miljoonaa. Lyhyellä talousmatematiikalla voisi veikkailla että toriparkin pitäisi saada pysäköinnistä kaksi kertaa enemmän kuin Louhen jotta se voisi toimia kannattavasti.

        Jos ruudun hinta on 70 tonnia ja ruudussa on ajoneuvo 14 tuntia vuorokaudessa joka päivä ja jokaisesta tunnista perittäisiin 2,5€, niin ruutu on maksettu 2000 päivän aikana, eli 5,5 vuoden aikana. Mutta hallin ylläpitokin maksaa jotain ja verojakin pitäisi vähän maksaa yms, joten on ihan selvää että hanke ei ole taloudellinen menestys, ei vaikka ruudusta saisi 3,5€ tunnilta.

        Jos hanke ei onnistu tulorahoituksella, niin kuka sen maksaa? Arvaan että veronmaksaja. Turku takaa lainat ja maksaa ne konkurssin tultua ja yhtiö myydään alle rakentamiskulujen jollekkin taholle ja sen jälkeen se voi toimia kannattavasti.

        Normaalissa, tappiollisessa yritystoiminnassa kun yhtiön rahat ovat käytetty, omistajat uusmerkinnällä sijoittavat lisää rahaa yritykseen.
        Ellei omistajat halua sijoittaa lisää rahaa yritykseen, on edessä konkurssi. Konkurssissa pääoman sijoittajat saavat rahansa ulos vasta velkojien jälkeen, jos jotain tällöin olisi vielä jaettavissa.

        Tappiot kärsivät siis ennenkaikkea velkoja ja omistajat. Tätä tuskin kummatkaan toivovat.
        Joten ellei Turku lainaa rahaa, niin riski Turun joutua maksumieheksi on pieni. Toki jos kaikki menee päin persettä, niin siinä tilanteessa Turun keskustaan jää autioitunut, vajoava, vaarallinen ja haittaa aiheuttavat rakennus, joka pitää Turun ratkaista omilla rahoillaan. Pidän tätä vaihtoehtoa kyllä epätodennäköisenä.

        Itse toivon, että jos jotain tehdään, niin tehdään suuresti, jotain missä Turkukin on mukana. Koko keskusta mietitään uudestaan, ei pelkästään minne piilotetaan autot. Sitten jos keskusta myllätään, on sen syytä olla hyvin pitkälti niin kuin Helsin Kamp, paitsi vielä futuristisempi, kunnianhimoisempi ja hullumpi. Joten ei tehdä mitään, tai sitten laitetaan kaasu pohjaan ja tehdään jotain huikaisevaa.


      • Papukaijamerkki!
        nurin menee kirjoitti:

        Eihän toria ole mikään pakko kaivaa senttiäkään pinnan uusimiseksi. Toria voidaan korottaa ja aloittaa perustaminen nykyisen pinnan päältä.

        Nyt katupysäköinti maksaa 2,4€/h. Louhen pysäköinti maksaa 2,5€/h, samoin Julian pysäköinti. Joten 2,5€ on ehdoton alaraja, sen alle ruutua on typerää vuokrata.

        Louhen rakenntaminen taisi maksaa jotain 20 miljoonaa (korjatkaa jos muistan väärin) ja toriparkki tulee maksamaan vähintään tuplat tuosta. Eihän kustannusarviota ole edes esitetty vielä julkisuudessa, mutta joskus puhuttiin että yksi parkkiruutu tulee maksamaan 70 tonnia ja kun niitä on 700 niin kokonaishinta olisi luokkaa 50 miljoonaa. Lyhyellä talousmatematiikalla voisi veikkailla että toriparkin pitäisi saada pysäköinnistä kaksi kertaa enemmän kuin Louhen jotta se voisi toimia kannattavasti.

        Jos ruudun hinta on 70 tonnia ja ruudussa on ajoneuvo 14 tuntia vuorokaudessa joka päivä ja jokaisesta tunnista perittäisiin 2,5€, niin ruutu on maksettu 2000 päivän aikana, eli 5,5 vuoden aikana. Mutta hallin ylläpitokin maksaa jotain ja verojakin pitäisi vähän maksaa yms, joten on ihan selvää että hanke ei ole taloudellinen menestys, ei vaikka ruudusta saisi 3,5€ tunnilta.

        Jos hanke ei onnistu tulorahoituksella, niin kuka sen maksaa? Arvaan että veronmaksaja. Turku takaa lainat ja maksaa ne konkurssin tultua ja yhtiö myydään alle rakentamiskulujen jollekkin taholle ja sen jälkeen se voi toimia kannattavasti.

        Etteikö torin alla olevaa maaperää tarvitse vahvistaa, jos pelkästään torin pinta uusitaan? Sinähän se vasta konstruktööri olet!

        Tori vajoaa nykyisellään - tosin epätasaisesti - useita senttejä vuodessa. Ajattelet siis, että lisätään painoa vellin päälle ja odotetaan, että tori vajoaa muutamassa kymmenessä vuodessa nykyiseen tasoonsa! Hieno idea. Mihin muuten ajattelit sen painon alle jäävän vellingin pursuavan?


    • Autot piiloon

      Autot maan alle on tämän ajan huikaisevimpia missioita. Katujen alle sopisi paljon autoja. Esim. Linnankadun ja Foorumikorttelin alle sopisi hyvinkin 1000 autoa.
      Pääasia, että autot saadaan pois kaduilta.

    • Ja aamen.

      Ja niin ja aamen, sanos turkulaine. Ja mitä siihe sit muuta voi enää sanoo. Mää ainaski tahro kujeskel katui tori ympäril ilma niit pörräävii autoi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      76
      3466
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1782
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1092
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1065
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe