Raivaussaha

Heimo Holopainen

Ostin tossa taannoin raivaussaha/trimmeri yhdistelmän 24cc koneella. Kysyisin, onko sen "vaihdelaatikossa" yleensä käytetty mitään öljyä.Siinä terän puoleisessä päässä. Ohjekirja ei kerro asiasta mitään.
Vaikka siinä "vaihdeloodassa"(en tiedä oikeata nimeä) on troppu tiivisteellä varustettuna.

Kiitos etukäteen mahdollisista vastauksista.

13

7698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heimo Holopainen

      on kai oikee nimitys

      • duracell

        Tyypillisesti niissä on tavallinen kulmavaihde, minkä voitelu voidaan hoitaa vaikka esim. hyvälaatuisella vaseliinilla.


      • raivuri
        duracell kirjoitti:

        Tyypillisesti niissä on tavallinen kulmavaihde, minkä voitelu voidaan hoitaa vaikka esim. hyvälaatuisella vaseliinilla.

        Juu se kulmavaihde siitä propusta täyteen vaseliinia. Alan liikkeestä saa juuri tähän tarkoitekseen tehtyä mönjää, liekö sen kummempaa kuin mikä tahansa akselirasva.


      • mörkö
        raivuri kirjoitti:

        Juu se kulmavaihde siitä propusta täyteen vaseliinia. Alan liikkeestä saa juuri tähän tarkoitekseen tehtyä mönjää, liekö sen kummempaa kuin mikä tahansa akselirasva.

        On se kummempaa, hinnasta huomaa helposti :). Siinä on lisätty paineen- ja kuumankestolisäaineita ja lisäksi taisi olla joku kumin tuhoamisen estävä aine (stefa ei sitte valuta terän päälle). Voi sinne laittaa tavallista vaseliinia ja lisäksi jotain GL-5 EP-öljyä. Valmistajan suositus on tietysti se paras vaihtoehto. Liikkeessä voi toki käydä katsomassa mitä vaatimuksia se rasva täyttää ja sitte hakea vastaavan putkilon tarvikeliikkeestä kolmanneksen hintaan...


      • heimo
        mörkö kirjoitti:

        On se kummempaa, hinnasta huomaa helposti :). Siinä on lisätty paineen- ja kuumankestolisäaineita ja lisäksi taisi olla joku kumin tuhoamisen estävä aine (stefa ei sitte valuta terän päälle). Voi sinne laittaa tavallista vaseliinia ja lisäksi jotain GL-5 EP-öljyä. Valmistajan suositus on tietysti se paras vaihtoehto. Liikkeessä voi toki käydä katsomassa mitä vaatimuksia se rasva täyttää ja sitte hakea vastaavan putkilon tarvikeliikkeestä kolmanneksen hintaan...

        usein ne rasvat olis hyvä vaihtaa?

        Vai lisätäänkö sitä räkää vain tarpeen tullen.


      • mörkö
        heimo kirjoitti:

        usein ne rasvat olis hyvä vaihtaa?

        Vai lisätäänkö sitä räkää vain tarpeen tullen.

        Kyllä ne useimmiten kuluu sieltä, että senkun lisää vaan. Täyttöaste pitäisi muten olla selvillä, ettei kuumeneva rasva pullauta stefaa mäelle, eli ilmatilaa tarvitaan pikkusen. Useimmissa kulmavaihteissa kun hönkäreikä on niin pieni, ettei rasva mene siitä läpi kunnolla ja paineet nousee.


      • West Ham
        mörkö kirjoitti:

        Kyllä ne useimmiten kuluu sieltä, että senkun lisää vaan. Täyttöaste pitäisi muten olla selvillä, ettei kuumeneva rasva pullauta stefaa mäelle, eli ilmatilaa tarvitaan pikkusen. Useimmissa kulmavaihteissa kun hönkäreikä on niin pieni, ettei rasva mene siitä läpi kunnolla ja paineet nousee.

        Jos on raivaussaha ollut puoli vuotta käyttämättä.
        Niin täytyykö rasvaa ym. lisätä tai vaihtaa??


      • mörkö
        West Ham kirjoitti:

        Jos on raivaussaha ollut puoli vuotta käyttämättä.
        Niin täytyykö rasvaa ym. lisätä tai vaihtaa??

        siitä mistä se roikkuu, mutta ainakin itte tonkisin tikulla vanhaa pikkusen pois ja laittaisin uutta tilalle. Ei sen pitäisi siellä lähes umpinaisessa tilassa miksikään mennä mutta mistä senkään tietää koskaan. Rasvan hajusta muuten voi päätellä vaihtotarpeen; eli jos haisee lievästi palaneelta niin uutta tilalle. Vettynyt rasva pitää myös vaihtaa.


    • särkyväinen

      Tuo raivaussahan kulmavaihde on todellakin hintava ja särkyväinen.
      Sen voitelusta en tinkisi.
      Muistelen käsikirjassa mainitun, että sen voiteluaineen määrä on tarkistettava päivittäin ja tarvittaissa täytettävä valmistajan suosittelemalla kulmavaihderasvalla.

      Lähempi tarkastelu tuosta tuubirasvasta antaisi analyysin tulokseksi vahvaa vaihdeöljyä, jota on terästetty molubdeenisulfidilla.
      Tuon menekki on kuitenkin jopa ammattikäytössä vähäistä, että sen kyllä jaksaa ostaa.

      Kulmavaihteen öljyntäyttökorkeilla on paha tapa tippua hukkaan ja jos se sitten punaistaan tosi lujaan tuon estämiseksi, niin sitten sen kierteet tuhoutuu, eikä sekään hyvä ole.

      Yritä nyt sitten sen kanssa olla taitava.

      • Heimo Holopainen

        Kaikille vastanneille rakentavista kommenteista. Niistä oli todella paljon hyötyä, raivaussahani käyttöä silmällä pitäen.


      • mörkö

        Korkin tippumisen voi estää kiertämällä kierroksen ilmastointiteippiä kulmavaihteen ympäri. Se kestää yhden päivän käytön kunnes määrä taas pitää tarkistaa.


    • JonseredGrrr...

      -Kulmavaihteessa ei kannata käyttää muuta, kuin juuri siihen tarkoitettua merkkirasvaa. Yksi tuubi riittää vainka kuinka pitkäksi aikaa, eli ei tule kalliiksi, toisin kuin kulmavaihteen vioittuminen.
      -Rasvaa ei pidä laittaa korkkia myöten täyteen, vaan pitää jättää laajenemisvara. Joissakin ohjeissa ollut kai 3/4 tilavuudesta, joka on vaikea tarkasti todeta. Itse jätän sen verran ilmatilaa, että rattaat näkyvät hieman rasvan keskeltä terä käsin pyöritettäessä.
      -"Korkkia" eli proppua ei pidä kiristää liian tiukalle, kuten ei mitään muutakaan. Varsinkin alumiiniset kierteet pettävät helposti ja sitten on taas kallista. Itse jätän propun varsin löysälle, eikä se silti ole koskaan löystynyt käytön aikana lisää, mutta toki sitä kannattaa silloin tällöin silmäillä.
      -Itse olen kai ylivarovainen kun tarkistan rasvan lähes joka tankin välissä (kun välissä on vielä usein kuukausien käyttötauko), ihan näin usein ei kai tarvitse tarkistaa. Välillä otan tikulla osan vanhasta rasvasta pois ja laitan saman verran puhdasta tilalle.

    • erimieltä

      Pakko olla heti erimieltä, kyllä sen voi suurinpiirtein täyteen laittaa. Kannattaa huomata kun ottaa propun auki siinä propunaukossa voi olla hämäävästi rasvaa vaikka muuten olisi jo mönjästä pula. Ei sitä hirmu usein tarvi tarkistaa, pari kertaa kesässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe