Voiko koira olla henkisesti vammainen?

tiedonhaluinen marja

Ihan mielenkiinnosta utelen asiaa. Kun ihmisissä on heikkolahjaisia, ja ihan debiilejä siis, niin onko koirilla sama asia? Oletteko tavannut "älykääpiöistä" koiraa? Vai lopetetaanko ne kun asia huomataan?

14

582

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No eihän ne

koirat nyt tietysti mitään ruudinkeksijöitä eikä järjenjättiläisiä ole. Mutta niillä on kaikilla tai ainakin useimmilla kai omat vahvuutensa johon myös kouluttamalla voi vaikuttaa.

Kaikkia niitä voi kuitenkin enemmän tai vähemmän helposti uunottaa. Olisko tuo enemmän helppo sitten merkki siitä debiiliydestä? Mene ja tiedä...

• On niissä

Osa jopa ihmisiin sekaantujia.

• Judix

Ja kerran telkkarissa oli joku dokumentti sellaisista sekopää ihmisistä,jotka jopa tällaisia edellä mainittuja koiria käyttävät vieläpä hyväkseen.Joten se vasta ällöä onkin.

• Lähes jokainen esim: ihmiseen kiinni käynyt koira on henkisesti vammainen varsinkin silloin kun se on totutettu elämään ihmisten kanssa ja on siksi myöskin vastuusta henkilöistä, jotka sitä ruokkii ja pitää hyvänä. Mun mielestäni silloin perheessä on koiraa kohtaan nolla toleranssi.
      Eri asia taas on noi löytökoirat tai ulkomailta ostetut ja suomeen tuodut eläimet, joista ei ole mitään tietoa. Silloin on pakko luottaa vaistoonsa, joka tunnetusti on huono ihmisellä.

• vilin muisto

ainakin " kielivammaisia", vai miksi sitä sanoisi, on. Oli landser, joka ei oppinut erottamaan sanoja "istu", "tänne" "odota" tai oikeastaan mitään muuta sanaa kuin "vaihdetaan" jolloin ei repinyt ottamaansa tavaraa vaan odottimakupalaa maksuksi.
      Istumaan ja muut koirien perussanat Lansu oppi vasta kun otettiin toinen koira ja pentua ryhdyttiin kouuttamaan. Silloin lansukin ryhtyi tekemään pennun perässä liikkeitä.
      Sitä ennen se oli vai seisonut, kirjaimellisesti kieli poskella ja katsellut päätään käännellen, kun sitä yritti saada jotain tekemään.

• isin luikku

Meidän koira on muslimi. Se vihaa vääräuskoisia. Emme kyseenalaista, se on jokaisen henkilökohtainen asia.

• voi elämän kevät

Mä epäilen vahvasti että toi mun rottweileri on rasisti .

aliotti hirveen haukkumisen kun näki n... eikun tummaihoisen , luultavasti Afrikasta kotoisin olevan henkilön.

• Aivan kuten
        voi elämän kevät kirjoitti:

Mä epäilen vahvasti että toi mun rottweileri on rasisti .

aliotti hirveen haukkumisen kun näki n... eikun tummaihoisen , luultavasti Afrikasta kotoisin olevan henkilön.

rasistisen ihmisen, myös koiran voi kouluttaa pois "rasismistaan". Minä ja koirani olemme tästä esimerkkejä molemmat. Rasismista poiskouluttamisen edellytys koiralle kuitenkin on että ihminen on ensin koulutettu pois omasta rasismistaan.

• voi elämän kevät
        Aivan kuten kirjoitti:

rasistisen ihmisen, myös koiran voi kouluttaa pois "rasismistaan". Minä ja koirani olemme tästä esimerkkejä molemmat. Rasismista poiskouluttamisen edellytys koiralle kuitenkin on että ihminen on ensin koulutettu pois omasta rasismistaan.

Mitä höpötät :)
        Mutta kun mä en ole yhtään rasisti, miten voi kouluttautua pois sellaisesta ominaisuudesta mitä ei ole ?

Se on vain mun koirani luonteenpiirre

• sitäsuntätä

Osalla on selvästi keskittymisvaikeuksia...pää pyörii ja hötkkyyvät sinnetänne

• mämmi1

Olen kuullut että kun pennut syntyy, emä ''huolehtii'' ettei nämä ''vammaiset'' jatka sukua eli suomeksi sanottuna emä yrittää tappaa pennun, joka ei ole terve.. Ja yleensä käy niin että ihminen menee väliin ja kasvattaa pennun emosta erossa ja jonkin ajan kuluttua ihmetellään kun koira ei esim. reagoi koulutukseen ja alkaa olemaan jopa vaaraksi ympäristölle. Luonnossahan tämä varmasti toimii, henki pois siltä, joka ei pärjää.

• talvi78

Varmasti koirissa on jo rotukohtaisia eroja älykkyydessä. Ongelmanratkaisukyky voisi olla hyvä mittari älykkyydestä, usein ne "yksinkertaisemmat" nelijalat on jo helpompia kouluttaa.
      Itsellä ollut koiria reilu 20v. ja ehdottomasti niiden älynlahjoissa on eroja. Debiiliä koiraa en ole tavannut, mutta uskoisin että se on mahdollista. Luulisi, että luonnollinen karsinta kohdistuu debiilipentuun, jos sillä on ongelmia jo ihan perustoiminnoissa (syominen, lajikäytös jne.). Koirista kun on kyse, lie epävarmaa ilman tarkempia tutkimuksia kuitenkaan osoittaa onko kyse "älynlahjoista" vai jostakin fyysisestä ongelmasta.

• Aivan hulluja

Kusevat ja paskovat minne sattuu, räkyttävät kaikkea mahdollista, purevat tai nuolevat, hyppivät päälle, ärhentelevät ruuasta. Jos ihmiset käyttäytyisivät noin, suljettaisiin heti hullujen huoneelle.

• ...

No niin. Ihminen on älyllisesti kehitysvammainen, kun sen älykkyysosamäärä ei ylitä aikuisenakaan seitsemääkymmentä pojoa. Yhdenkään tarpeeksi pienen lapsen älykkyysosamäärähän ei sitä ylitä, mutta silloin se kuuluu vain kehitysvaiheeseen.

Joten voisi kai sanoa että aikuinen koira on kuin kehitysvammainen susi, koska aikuisen koiran älykkyys on kuin neljän kuukauden ikäisellä suden pennulla...

Eli kyseessä ei ole lähtökohtaisestikaan se eläinmaailman terävin laji...

Muuten fyysisesti kehitysvammaisethan varmasti luonto karsii ja koirien luontoon (elinympäristöön) kuuluu ihminen, eli ihminen karsii, jos ei muuten "tajua" kuolla. Tai sitten ihminen hoivaa heikkolahjaisia ihan samoin kuin hoivaa myös ihmislajiin kuuluvia heikkolahjaisia.

Älylliset heikkolahjasuudet on kuitenkin kai vielä melko tuntematonta kenttää koirilla. Periaatteessahan mm. austistiset piirteet varrmasti on koirilla mahdollisia, aivojen sähkökemiallinen toiminta kun on meillä kaikilla eläinlajeilla hyvin samanlaista. Kromosomipoikkeavuudet ja muut geneettiset kehitysvammaisuudet taas usein aiheuttavat lisäksi suuria fyysisiä muutoksia henkisen jälkeenjääneisyyden lisäksi, joten palataan siihen onko mikäkin yksilö yleensäkään elinkelpoinen ja millaisin kepulikonstein... Esimerkiksi jonkun mongoloidi ihmisen eloon jääminenhän edellyttää usein laajoja sydänleikkauksia heti lapsuudessa, koirilla vastaavanlaiset operaatioit taatusti jätetään tekemättä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4373
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1703
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe