EI SAA SAIRASTUA, jos ei ole rahaa riittävästi!

residentti-asukas

Jos tulette Kanarialle turistina ja teillä on eurooppalainen sairaanvakuutuskortti ja tulette sairaaksi:
voitte mennä CENTRO DE SALUDiin (terveyskeskukseen).
Jos on vakava sairaus, sanokaa samalla hyvästi tämän kertaiselle elämälle.
Jos tarvitsette jotain lääkettä tai muuta helposti tehtävää, laastarin haavaan jne, voitte saada avun siellä.

Jos on mukana rahaa riittävästi ja vakavampi asia, menkää San Agustinin takana, Inglesistä päin, vasemmalla sijaitsevaan CLINICA ROCA:AAN: sieltä saatte avun. Minä olen odottanut pääsyä syöpäkokeisiin, jotka vaativat nukutuksen. Nyt 7 kk odottaneena CENTRO DE SALUDin kutsua sairaalaan, menin tänään CLINICA ROCAan siitä tietoisena, että joudun maksamaan itse. Kokeet nukutuksineen tehdään nyt 5 PÄIVÄN kuluttua, Koska olen residentti, saarella pysyvästi asuva, saan siellä ns. residenttialennuksen, eli maksaa vain noin 500 euroa. Pidin tätä tarpeellisena selvittää täällä, jos sattuu joku muu olemaan samassa tilanteessa. Sain myös ROCA:ssa kaikki neuvot ja täytettävät paperit ruotsin kielellä.

24

1968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • residentti-asukas

      Jos tulette Kanarialle turistina ja teillä on eurooppalainen sairaanvakuutuskortti ja tulette sairaaksi:
      voitte mennä CENTRO DE SALUDiin (terveyskeskukseen).
      Jos on vakava sairaus, sanokaa samalla hyvästi tämän kertaiselle elämälle.
      Jos tarvitsette jotain lääkettä tai muuta helposti tehtävää, laastarin haavaan jne, voitte saada avun siellä.

      Jos on mukana rahaa riittävästi ja vakavampi asia, menkää San Agustinin takana, Inglesistä päin, vasemmalla sijaitsevaan CLINICA ROCA:AAN: sieltä saatte avun. Minä olen odottanut pääsyä syöpäkokeisiin, jotka vaativat nukutuksen. Nyt 7 kk odottaneena CENTRO DE SALUDin kutsua sairaalaan, menin tänään CLINICA ROCAan siitä tietoisena, että joudun maksamaan itse. Kokeet nukutuksineen tehdään nyt 5 PÄIVÄN kuluttua, Koska olen residentti, saarella pysyvästi asuva, saan siellä ns. residenttialennuksen, eli maksaa vain noin 500 euroa. Pidin tätä tarpeellisena selvittää täällä, jos sattuu joku muu olemaan samassa tilanteessa. Sain myös ROCA:ssa kaikki neuvot ja täytettävät paperit ruotsin kielellä.

      • Kiitos tiedoista

        Onko suomalaisten hoitoon pääsy Kanarialla vaikeutunut viime aikoina?
        Lyhyellä matkalla, 2 vko, pari vuotta sitten sairastuin johonkin vatsatautiin Teneriffalla, soitin matkatoimiston ilmoittamaan numeroon ja lääkäri tuli hotelliin ja matkavakuutus hoiti kaiken. Lääkkeet maksoin itse ja kotona faxasin lääkekuitit vakuutusyhtiölle ja rahat sain. Vakuutusyhtiöni ilmoitti aikanaan että oli maksanut sen lääkärin laskun.
        Siis tuo eurooppalainen sairausvakuutuskortti ei toimi vaan pitää olla oma, erillinen sairasvakuutus jos aikoo saada oikeaa apua ilman rahaa? Tavalliset matkavakuutuksethan eivät toimi kuin 3 kk. Entä onko kokemusta siitä
        Olen ajatellut alkaa asustella talvet, noin puolet vuodesta Kanarialla koska ilmasto on sopivampi kuin (halvemmassa) Thaimaassa, joten sepelvaltimotautia sairastavana, ohitusleikattuna asia kiinnostaa.


      • Sotavento (ei kirj.)
        Kiitos tiedoista kirjoitti:

        Onko suomalaisten hoitoon pääsy Kanarialla vaikeutunut viime aikoina?
        Lyhyellä matkalla, 2 vko, pari vuotta sitten sairastuin johonkin vatsatautiin Teneriffalla, soitin matkatoimiston ilmoittamaan numeroon ja lääkäri tuli hotelliin ja matkavakuutus hoiti kaiken. Lääkkeet maksoin itse ja kotona faxasin lääkekuitit vakuutusyhtiölle ja rahat sain. Vakuutusyhtiöni ilmoitti aikanaan että oli maksanut sen lääkärin laskun.
        Siis tuo eurooppalainen sairausvakuutuskortti ei toimi vaan pitää olla oma, erillinen sairasvakuutus jos aikoo saada oikeaa apua ilman rahaa? Tavalliset matkavakuutuksethan eivät toimi kuin 3 kk. Entä onko kokemusta siitä
        Olen ajatellut alkaa asustella talvet, noin puolet vuodesta Kanarialla koska ilmasto on sopivampi kuin (halvemmassa) Thaimaassa, joten sepelvaltimotautia sairastavana, ohitusleikattuna asia kiinnostaa.

        Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla saat apua julkisen terveydenhoidon puolelta, mutta uusi sairaanhoitolaki on kovalla kädellä leikannut sekä turistien, että myös residencian omaavien palveluja. Turistina ei missään tapauksessa pidä lähteä matkalle ilman yksityistä matkustajaturvaa. Sen avulla pääsee hoitoon per heti ja juurikaan jonottamatta, kuten sinun tapauksessasi. Vakuutusyhtiöiden käytännöt ovat käsittääkseni aika samanlaiset, mutta itselläni on nyt 6 kk:n matkustajaturva, ei ihan ilmainen, mutta esim. tapauksessa, jossa tarvitset ambulanssilentoa Suomeen, se maksaa ns. malatita, eikä sitä korvaa mikään muu taho kuin vakuutus.

        Ainakin If vaatii terveysselvityksen tekemistä ennen kuin myöntävät noinkin pitkän matkavakuutuksen, en ota kantaa siihen miten sinun
        tapauksessasi suhtautuvat, kannattaa olla ajoissa yhteydessä ja selvittää kokonaisuus.


      • residentti-asukas
        Kiitos tiedoista kirjoitti:

        Onko suomalaisten hoitoon pääsy Kanarialla vaikeutunut viime aikoina?
        Lyhyellä matkalla, 2 vko, pari vuotta sitten sairastuin johonkin vatsatautiin Teneriffalla, soitin matkatoimiston ilmoittamaan numeroon ja lääkäri tuli hotelliin ja matkavakuutus hoiti kaiken. Lääkkeet maksoin itse ja kotona faxasin lääkekuitit vakuutusyhtiölle ja rahat sain. Vakuutusyhtiöni ilmoitti aikanaan että oli maksanut sen lääkärin laskun.
        Siis tuo eurooppalainen sairausvakuutuskortti ei toimi vaan pitää olla oma, erillinen sairasvakuutus jos aikoo saada oikeaa apua ilman rahaa? Tavalliset matkavakuutuksethan eivät toimi kuin 3 kk. Entä onko kokemusta siitä
        Olen ajatellut alkaa asustella talvet, noin puolet vuodesta Kanarialla koska ilmasto on sopivampi kuin (halvemmassa) Thaimaassa, joten sepelvaltimotautia sairastavana, ohitusleikattuna asia kiinnostaa.

        Centro de Salud-terveyskeskuksen hoitoa:
        1. Ks. ylhäällä normaalisti tärkeiden kokeiden otto, ei tehty 7 kk:n kuluessa.
        2. Kun pyysin verenpainelääkkeen muuttamista, koska saan päänsärkyä ja huimausta metoprololista, käski lääkäri ajaa alas sen käytön kahden viikon aikana.- Sitten kun tavattiin seuraavan kerran, piti minun saada uusi lääke. Mutta dr. ohitti kysymyksen vastaamatta ja sain vanhan M:n.
        3. Koska mieheni oli 20 v. kova polttamaan, joutui hän 3 suonileikkaukseen jaloissa Berliinissä. Kun tämä selvitettiin ja hänen uusiintuneet vaivansa, lähetti dr. mieheni Las Palmasin sairaalaan tutkittavaksi. Naislääkäri laittoi kätensä miehen jalalle ja sanoi, ettei hänellä ole vikaa. Minkähän takia Berliinissä tutkittiin varjoaineella ja röntgenillä?
        Siis tällaista se on, ja jos et saa matkavakuutusta olemassaolevan sairauden takia, niin on huonoa saada hoitoa eurooppalaisella sairaskortilla. Pitää olla käteistä. Hinnoista en tiedä verrattuna muiden maiden hintoihin. Hammashoito pitää maksaa kokonaan itse.


    • residentti-asukas

      Centro de Saludin (terveyskeskuksen) toiminta on Euroopan yhteisön yhteisten sääntöjen vastaista. Kaikkien eurooppalaisten pitäisi saada toisessa EY-maassa maalle tyypillinen sairaanhoito, josta turistien kohdalla lähetetään lasku kotimaahan. Residenttejä eli pysyvästi asujia on joka maassa muista EY-maista ja heille kuuluu sairaanhoito.

      Miksi tämä keskustelu ei tule näkyviin yleisesti? Vastaus, kiitos!

    • San Augusta

      Hei anonynymos, Ihan asiasta toiseen mutta kun nyt osuit silmään ja olen sinne teidän kulmille tulossa niin rohkenen kysyä.

      Kerropa saako Gran Canarialla kuukaudeksi iPadiin data-SIM-kortin?
      Italiassa tämän vuoden syyskuussa, kuukauden nopean dataliittymän sai kympillä senkun kävi ostamassa. Kuis Espanjassa?
      Olen tulossa parin viikon kuluttua San Augustiniin. Ja jos saa niin mistä?

      • residentti-asukas

        San Agustin on paikan nimi. Mene Bellavistan ostoskeskukseen San Fernandossa tai Vecindariossa sijaitsevaan Atlanticon ostoskeskukseen, yläkertaan Carrefourin vieressä iPadisi kanssa.

        Tuolla nimimerkillä "anonymous" en kirjoittanut itse ollenkaan, vaan alusta lähtien
        residentti-asukas. Tuo Anonymous on sivujen valvojien puolesta joku uusi juju.

        Tuosta toisesta asiasta: matkavakuutusta meillä ei ole, eikä kai voi ollakaan, kun pysymme täällä Kanarialla. Kotimaista on selvitetty, että meille kuuluu yleinen sairaanhoito kuten muillekin. Jos tässä on kysymys Sotaventon mainitsemista palvelujen vähentämisistä, voisi sen ilmoittaa meille terveyskeskuksessa suoraan ja selvästi, vaan eivät ilmoita, koska se sotisi EY-sopimuksia vastaan. Onhan jokaisessa Euroopan maassa pysyvästi asuvia espanjalaisia, joilta ko. maassa kirjoilla olevana ei ole vähennetty yleistä sairaanhoitoa.


      • Sotavento (ei kirj.)
        residentti-asukas kirjoitti:

        San Agustin on paikan nimi. Mene Bellavistan ostoskeskukseen San Fernandossa tai Vecindariossa sijaitsevaan Atlanticon ostoskeskukseen, yläkertaan Carrefourin vieressä iPadisi kanssa.

        Tuolla nimimerkillä "anonymous" en kirjoittanut itse ollenkaan, vaan alusta lähtien
        residentti-asukas. Tuo Anonymous on sivujen valvojien puolesta joku uusi juju.

        Tuosta toisesta asiasta: matkavakuutusta meillä ei ole, eikä kai voi ollakaan, kun pysymme täällä Kanarialla. Kotimaista on selvitetty, että meille kuuluu yleinen sairaanhoito kuten muillekin. Jos tässä on kysymys Sotaventon mainitsemista palvelujen vähentämisistä, voisi sen ilmoittaa meille terveyskeskuksessa suoraan ja selvästi, vaan eivät ilmoita, koska se sotisi EY-sopimuksia vastaan. Onhan jokaisessa Euroopan maassa pysyvästi asuvia espanjalaisia, joilta ko. maassa kirjoilla olevana ei ole vähennetty yleistä sairaanhoitoa.

        Sairaanhoitoon liittyvien palvelujen hidastumisesta ja karsinnasta kerroin vain sen, mitä talvikohteessani olen kuullut. Ylipäätään residencian saaminen on vaikeutunut. Aika monella residentillä on muuten yksityinen sairausvakuutus, joka lienee varsin kattava. Se nyt joka tapauksessa on selvää, että rescidensian omaavien hyötysuhde täkäläisestä järjestelmästä tulee heikkenemään. Lääkkeet eivät ole enää ilmaisia, viime talvena törmäsin pariinkin tapaukseen, jossa suomalaisilta residenteiltä evättiin täysin pääsy tutkimuksiin jne.


      • San Augusta
        residentti-asukas kirjoitti:

        San Agustin on paikan nimi. Mene Bellavistan ostoskeskukseen San Fernandossa tai Vecindariossa sijaitsevaan Atlanticon ostoskeskukseen, yläkertaan Carrefourin vieressä iPadisi kanssa.

        Tuolla nimimerkillä "anonymous" en kirjoittanut itse ollenkaan, vaan alusta lähtien
        residentti-asukas. Tuo Anonymous on sivujen valvojien puolesta joku uusi juju.

        Tuosta toisesta asiasta: matkavakuutusta meillä ei ole, eikä kai voi ollakaan, kun pysymme täällä Kanarialla. Kotimaista on selvitetty, että meille kuuluu yleinen sairaanhoito kuten muillekin. Jos tässä on kysymys Sotaventon mainitsemista palvelujen vähentämisistä, voisi sen ilmoittaa meille terveyskeskuksessa suoraan ja selvästi, vaan eivät ilmoita, koska se sotisi EY-sopimuksia vastaan. Onhan jokaisessa Euroopan maassa pysyvästi asuvia espanjalaisia, joilta ko. maassa kirjoilla olevana ei ole vähennetty yleistä sairaanhoitoa.

        "San Agustin on paikan nimi."

        Tiedän toki, olen käynyt siellä aiemminkin, viime keväänä viimeksi Don Gregoryssä mutta koska olen nainen valitsin nimimerkikseni tuon paikkakuntaan viittaavan feminiinimuodon.

        Ok.. Kiitos tosi paljon neuvoista residentti, laskin nimittäin juuri että jos ostan netin hotellista, eli hotellin wi fin se tulee maksamaan siellä oloajaltani yli 100 € ja se on taas aika rasvainen hinta.

        Ok, eli niitä lyhytaikaisia sopimuksia oletettavasti saa. Siellä San Augustininkin ostarissa on liike joka myy nettiliittymiä joten kokeilen sieltä ensin.
        Hyvä kuitenkin tietää että kaipaamiani liittymiä todennäköisesti on olemassa ennen kuin menen sinne viittomaan :-) Espanjaa kun en ikäväkseni osaa :( ... suomea, ruotsia, saksaa ranskaa ja englantia kuitenkin. Enköhän minä pärjää.
        Kiitos vielä kerran!


      • >..<
        residentti-asukas kirjoitti:

        San Agustin on paikan nimi. Mene Bellavistan ostoskeskukseen San Fernandossa tai Vecindariossa sijaitsevaan Atlanticon ostoskeskukseen, yläkertaan Carrefourin vieressä iPadisi kanssa.

        Tuolla nimimerkillä "anonymous" en kirjoittanut itse ollenkaan, vaan alusta lähtien
        residentti-asukas. Tuo Anonymous on sivujen valvojien puolesta joku uusi juju.

        Tuosta toisesta asiasta: matkavakuutusta meillä ei ole, eikä kai voi ollakaan, kun pysymme täällä Kanarialla. Kotimaista on selvitetty, että meille kuuluu yleinen sairaanhoito kuten muillekin. Jos tässä on kysymys Sotaventon mainitsemista palvelujen vähentämisistä, voisi sen ilmoittaa meille terveyskeskuksessa suoraan ja selvästi, vaan eivät ilmoita, koska se sotisi EY-sopimuksia vastaan. Onhan jokaisessa Euroopan maassa pysyvästi asuvia espanjalaisia, joilta ko. maassa kirjoilla olevana ei ole vähennetty yleistä sairaanhoitoa.

        "Tuolla nimimerkillä "anonymous" en kirjoittanut itse ollenkaan, vaan alusta lähtien
        residentti-asukas."
        oisko niitä nimmareita ollu kuitenkin muitakin? exmixmax, kanarian tuulissa ja mitä niitä lieneekää vai oonko ihan vääräsä


    • residentti-asukas

      Sotavento: Voisi olla hyvä, kun ne residentit, joilta evättiin pääsy tutkimuksiin, kirjoittaisivat oman tapauksensa tänne.
      Toinen asia, joka mielestäni ylittää viranomaisten oikeudet, oli, kun vaativat elossaolotodistusta varten kaikki pankkitiliotteet. Meillä ei ole harmaita tuloja, mutta silti pitäisimme pankkitilit vain meille kuuluvina, lukuunottamatta saldotodistusta, jossa lukeekin, että se on verovirastoa varten.
      Terveyskeskuksessa pauhasi hollantilainen lääkäri, että residentit, jotka eivät osaa espanjaa, voisivat pysyä kotimaissaan. Hän joutui nimittäin juoksemaan receptionissa kääntämässä kielitaidottomien asioita.

      • Sotavento (ei kirj.)

        Niin, tämä aihe todella puhuttaa ja jokainen tekee itse ratkaisunsa, miten ja millä foorumeilla asioita käsittelee. Minusta on hyvä jakaa asiallista tietoa, koska valitettavan monella saarille muuttoa suunnittelevalla on täysin epärealistiset odotukset nollaverotuksesta ilmaiseen sairaanhoitoon saakka. Täällä Puertossa noista asioista on ollut info ennen meidän tuloa, mutta kun sen kummemmin residencian, kuin terveyenhuollon osalta asiat eivät ole meille ajankohtaisia, tyydyn vaan sympatiseeraamaan niitä, jotka tsemppaavat uusilla pelisäännöillä, joista osa on lakisääteisiä, osa lain soveltamista käytäntöön paikallisesti.


      • residentti-asukas
        Sotavento (ei kirj.) kirjoitti:

        Niin, tämä aihe todella puhuttaa ja jokainen tekee itse ratkaisunsa, miten ja millä foorumeilla asioita käsittelee. Minusta on hyvä jakaa asiallista tietoa, koska valitettavan monella saarille muuttoa suunnittelevalla on täysin epärealistiset odotukset nollaverotuksesta ilmaiseen sairaanhoitoon saakka. Täällä Puertossa noista asioista on ollut info ennen meidän tuloa, mutta kun sen kummemmin residencian, kuin terveyenhuollon osalta asiat eivät ole meille ajankohtaisia, tyydyn vaan sympatiseeraamaan niitä, jotka tsemppaavat uusilla pelisäännöillä, joista osa on lakisääteisiä, osa lain soveltamista käytäntöön paikallisesti.

        Joillekin kansallisuuksille on omat terveydenhoitokeskuksensa, esim. norjalaisille, jossa käyvät heidän sairaanhoitokorttinsa kotimaasta, ks. Centro Medico del Mar Arguineguinissa. Heidän ilmoituksessaan lukee kyllä, että heillä on sopimus useimpien pohjoismaisten sairaskassojen kanssa, ks. www.norsklege.com.

        Olisi hienoa, jos sellaisia ilmestyisi suomalaisille, ruotsalaisille ja saksalaisille ym. Asiat hoituisivat kuitenkin eri tavalla.

        Käteismaksulla toimivia on Clinica Roca San Agustinissa, Skandinavisk Tandlaege El Tablerossa ym.


      • La Manga
        Sotavento (ei kirj.) kirjoitti:

        Niin, tämä aihe todella puhuttaa ja jokainen tekee itse ratkaisunsa, miten ja millä foorumeilla asioita käsittelee. Minusta on hyvä jakaa asiallista tietoa, koska valitettavan monella saarille muuttoa suunnittelevalla on täysin epärealistiset odotukset nollaverotuksesta ilmaiseen sairaanhoitoon saakka. Täällä Puertossa noista asioista on ollut info ennen meidän tuloa, mutta kun sen kummemmin residencian, kuin terveyenhuollon osalta asiat eivät ole meille ajankohtaisia, tyydyn vaan sympatiseeraamaan niitä, jotka tsemppaavat uusilla pelisäännöillä, joista osa on lakisääteisiä, osa lain soveltamista käytäntöön paikallisesti.

        Kun nyt ollaan residenttejä täällä Espanjan siirtomaassa, Afrikan saaristossa, on vain sopeuduttava siihen, että meitä kohdellaan kuten paikallisiakin. Ja vieläkin kehnommin, sillä paikallisilla on ´mangaa´, jota meillä ei kenties ole. Sillä mennään kaikkien jonojen ohi kaikissa asioissa.
        Aivan turha puhua mistään EU:sta, täällä saarilla on omat sovelluksensa kaikista laeista.
        Itse odotin 1,5 vuotta kilppari-biopsiaan. Jonka sairaalan patologi itse otti, mutta se meni kuitenkin pieleen ja vasta kuukaudn kuluttua soitettiin, että se pitäisi ottaa uudestaan ja taas odoteltiin 4 kk. Täällä La Palmalla ei paikallinen sairaala toimi lähellekään sitä mihin olemme Euroopassa tottuneet.

        Eikä auta itku markkinoilla.. Itsellä paloi päreet viime viikolla tuolla sairaalan vastaanotossa ja tilanteen pelasti vain sattumalta paikalla ollut tuttava (jolla on mangaa) rauhoitti minut ja pää punaisena huutavan hoitajan..
        Suomessahan kaikki lääkärit tuntevat potilaan oikeudet - täällä ei sellaisesta ole tietty kuultukaan. Lääkäri on ylijumala ja sillä siisti..
        Eli jos on pitkäaikais-sairas on paras perehtyä omaan tapaukseensa mahdollisimman hyvin, jotta tietää missä mennään esim. lääkityksessä. Täällä minulle on sullottu mieletön määrä lääkkeitä, jotka tiedän olevan jopa haitallisia tapauksessani.
        Lääkärin kanssa ei oikeastaan voi keskustella, koska jos sanot jotain joka ei häntä miellytä hän rupeaa ärjymään ja äyskimään!!! Kemiat ei pelaa erikoislääkärini kanssa, harmi sillä hän on ainut spesialisti alallaan tällä saarella. Paitsi sitten tietysti yksityisellä puolella löytyy ystävällisiä lääkäreitä.

        Uskoisin kuitenkin, että turistimatkoilla tänne tulevat saavat avun heti.

        Noita ´residenttejä´taitaa olla useampaa sorttia? Ne jotka asuvat täällä pysyvästi ja joilla on mm. oikeus äännestää. Ja sitten ne jotka asuvat vain muutaman kuukauden vuodesta. Heiltä käsittääkseni voidaan evätä pääsy tutkimuksiin, varsinkin, jos ei ole hengenhätä. Tuo selitys tuntuisi järkevältä?

        Barraquito

        P.S.: Paikallisella murteella La Manga tarkoittaa, hyviä suhteita, valtaa..


      • Elossa ollaan..
        La Manga kirjoitti:

        Kun nyt ollaan residenttejä täällä Espanjan siirtomaassa, Afrikan saaristossa, on vain sopeuduttava siihen, että meitä kohdellaan kuten paikallisiakin. Ja vieläkin kehnommin, sillä paikallisilla on ´mangaa´, jota meillä ei kenties ole. Sillä mennään kaikkien jonojen ohi kaikissa asioissa.
        Aivan turha puhua mistään EU:sta, täällä saarilla on omat sovelluksensa kaikista laeista.
        Itse odotin 1,5 vuotta kilppari-biopsiaan. Jonka sairaalan patologi itse otti, mutta se meni kuitenkin pieleen ja vasta kuukaudn kuluttua soitettiin, että se pitäisi ottaa uudestaan ja taas odoteltiin 4 kk. Täällä La Palmalla ei paikallinen sairaala toimi lähellekään sitä mihin olemme Euroopassa tottuneet.

        Eikä auta itku markkinoilla.. Itsellä paloi päreet viime viikolla tuolla sairaalan vastaanotossa ja tilanteen pelasti vain sattumalta paikalla ollut tuttava (jolla on mangaa) rauhoitti minut ja pää punaisena huutavan hoitajan..
        Suomessahan kaikki lääkärit tuntevat potilaan oikeudet - täällä ei sellaisesta ole tietty kuultukaan. Lääkäri on ylijumala ja sillä siisti..
        Eli jos on pitkäaikais-sairas on paras perehtyä omaan tapaukseensa mahdollisimman hyvin, jotta tietää missä mennään esim. lääkityksessä. Täällä minulle on sullottu mieletön määrä lääkkeitä, jotka tiedän olevan jopa haitallisia tapauksessani.
        Lääkärin kanssa ei oikeastaan voi keskustella, koska jos sanot jotain joka ei häntä miellytä hän rupeaa ärjymään ja äyskimään!!! Kemiat ei pelaa erikoislääkärini kanssa, harmi sillä hän on ainut spesialisti alallaan tällä saarella. Paitsi sitten tietysti yksityisellä puolella löytyy ystävällisiä lääkäreitä.

        Uskoisin kuitenkin, että turistimatkoilla tänne tulevat saavat avun heti.

        Noita ´residenttejä´taitaa olla useampaa sorttia? Ne jotka asuvat täällä pysyvästi ja joilla on mm. oikeus äännestää. Ja sitten ne jotka asuvat vain muutaman kuukauden vuodesta. Heiltä käsittääkseni voidaan evätä pääsy tutkimuksiin, varsinkin, jos ei ole hengenhätä. Tuo selitys tuntuisi järkevältä?

        Barraquito

        P.S.: Paikallisella murteella La Manga tarkoittaa, hyviä suhteita, valtaa..

        Ja sitten sananen tuosta ´elossaolotodistuksesta´.
        Minulle eläkekassani lähettää vuosittain täytettävaksi lomakkeen:
        Asuntoilmoitus ulkomailla asumisesta, siinä kaikki. Palautan sen ja se riittää.
        Siis näin Suomessa ja Kelan kanssahan minulla ei ole mitään tekemistä, olenhan jo vuosia sitten palauttanut Kela-korttini. Minulla on vain Suomesta saatu EU-terveyskortti. Sitä näytän jos sairastun Suomessa.

        Vielä noista residensseistä, tuntuu loogiselta, ettei Espanja maksa sairaanhoitoa ihmisille, jotka eivät maksa verojaan tänne.. Tästähän juuri halutaan päästä eroon, turistien ns. sairasmatkailusta.
        Barraquito


      • residentti-asukas
        Elossa ollaan.. kirjoitti:

        Ja sitten sananen tuosta ´elossaolotodistuksesta´.
        Minulle eläkekassani lähettää vuosittain täytettävaksi lomakkeen:
        Asuntoilmoitus ulkomailla asumisesta, siinä kaikki. Palautan sen ja se riittää.
        Siis näin Suomessa ja Kelan kanssahan minulla ei ole mitään tekemistä, olenhan jo vuosia sitten palauttanut Kela-korttini. Minulla on vain Suomesta saatu EU-terveyskortti. Sitä näytän jos sairastun Suomessa.

        Vielä noista residensseistä, tuntuu loogiselta, ettei Espanja maksa sairaanhoitoa ihmisille, jotka eivät maksa verojaan tänne.. Tästähän juuri halutaan päästä eroon, turistien ns. sairasmatkailusta.
        Barraquito

        Ainakin residenttien, jotka ovat täällä Kanarialla ympäri vuoden, on maksettava veroa, mikä meille on selvinnyt, vaikka kaikki asiat verotuksen ympärillä eivät ole selvinneet. Jos joku tietää, esitän ne tässä:

        yhteisverotus aviopareille
        verotuksen raja /perusvähennys
        muuttokustannusten vähentäminen
        sairaskustannusten vähentäminen, onko raja
        hyväntekeväisyyskulujen vähentäminen
        oikeuskulujen vähentäminen
        Internetissä on veroilmoituksen teko mahdollista, jos selviää kielestä...
        Agencia Tributaria, Renta 2011


    • frfrrfrfrfr1

      Puhutaanko tässä nyt residenssistä ,eikä residentistä???

      • Barraquito = ei kirj

        La recidencia = asunto (tosin suomen kielessä sitä taidetaan käyttää vain Espoon Westendissä ym. alueilla olevista tai diplomaattiasunnoista.

        El permiso de residencia = oleskelulupa, siitä tässä puhutaan.


    • Yksinkertaista

      Minäkin ihmettelin tuota "elossaolotodistusta". Ilmariselta tulee vuosittain lomake, jossa vain ruksataan pari kohtaa, kun osoite ja pankki ovat samat kuin ennen.

      Eikä Kelalle tarvitse mitään todistuksia lähettää, kun ei saa kansaneläkettä.

      • ex-six-sax

        Suosittelen ex-mix-max'ille yksityistä sairausvakuutusta. Esim. Caser vakuutusyhtiöstä. Rahaa vaan kehiin. Kyllä sitä siellä Saksassa riittää.
        Sossunluukulla niitä elossaolotodistuksia kysytään.


      • residentti-asukas
        ex-six-sax kirjoitti:

        Suosittelen ex-mix-max'ille yksityistä sairausvakuutusta. Esim. Caser vakuutusyhtiöstä. Rahaa vaan kehiin. Kyllä sitä siellä Saksassa riittää.
        Sossunluukulla niitä elossaolotodistuksia kysytään.

        ex-six-sax: Yksityiset sairasvakuutukset voi ottaa silloin, kun mitään probleemaa ei ole. Niitä maksaa ihan turhaan 50 ihmiset, joilla on polttamisesta pilaantuneet keuhkot, sydänvika, vaikka kuinka pieni tai muu sairaus, joka on ollut tiedossa tai olisi pitänyt olla tiedossa. Ja se on kallis 60 ikäisille.
        Tehdääs treffit, kun seuraava elossaolotodistus tulee allekirjoitettavaksi.
        Ja tiedoksi: en ole käynyt sossun luukulla ikinä, enkä tule käymään. Enkä ole koskaan tykännyt laiskoista ihmisistä, jotka siellä käy. Tällä en tarkoita sitä, etteikö joku voi tarvita apua sossustakin, itsestään riippumattomista syistä.
        Jos et ole ymmärtänyt, on tässä ollut siitä kysymys, että Espanjassa ei näytä saavan sairaanhoitoa niissä puitteissa, kuin se kuuluu. Eihän espanjalaisilta, jotka asuvat muissa Euroopan maissa, evätä sairaanhoitoa. Eikä se evääminen Kanariallakaan tapahdu sääntöjen mukaan, koska silloin voisi ulkomaalaisille lyödä lapun nokan alle, missä lukisi, mitä saa ja mitä ei.


      • residentti-asukas

        Kävin eilen ottamassa Svenska kyrkan´in toimistossa allekirjoituksen levnadsintyget`iin Ruotsia varten. Siellä se käy ilman probleemia parissa minuutissa. Että minun täytyy lähettää elossaolotodistus Suomeen, voi johtua siitä, etten ole Suomen kansalainen, eikä siis menisi ilmoitusta Suomeen, jos kupsahdan.

        Maksoin kokeitten oton nukutuksessa itse, yht. n. 500 euroa, koska ei tullut kutsua sairaalaan, vaikka sinne oli lähete. Seuraava kuluerä onkin sitten leikkaus, jos yleensä annan leikellä enää. Haen innolla Graviola-hedelmää (muita nimiä annona muricata, guanabana, soursop-mehut Vietnamista ym.) Olen lukenut sen hyvistä vaikutuksista. Vastaikkasta mielipidettä on myös, mutta niitähän on aina, jos ei myyjä ole lääketehdas.


    • residentti-asukas

      Löysin Graviolan C/ Galgarin Apteekista, Bella Vistasta. 18,50 € 90 tablettia. Valmistaja Polaris Teneriffa. Jos kokeilette, teette sen omalla vastuullanne, niinkuin minäkin. :))

    • Anonyymi

      Olen kiitollinen Suomiklinian ja Rocan asikas. Todella hyvä hoito. Parempi kuin Suomessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe