Voiko nykyaikaisi dyneema yms. köysiä pestä pesukoneessa normaaleilla pesuaineilla, vai kärsiikö kuidut tai hapertuuko köydet? Entäs puominpeitteer? Eikös niissäkin ole joku kosteussuoja käsittelyaine?
Köysien pesu?
12
2392
Vastaukset
- seppomartti
Puomipeitteitä, biminiä, spray hoodia ym markiisikangasta olen pessyt 30 asteessa. Ei ole kutistunut tai näkyvästi kärsinyt. Kotikonetta suurempi pesumasina on parempi. En ole kyllästänyt uudelleen spaypulloilla eikä ole muuttunyt selvästi vettä läpäiseväksi.
Köysiä olen nähnyt pestävän mutten oikein ymmärrä ideaa hirveästä köysien pyykkäämisestä. Olen itse joskus pessyt ämpärissä ja lisännyt tukan hoitoainetta jäykkyyden poistamiseksi -laihalla tuloksella. - heikki vaan
pitääkö kiinnitysköysistä ottaa ne klipsut pois ennenkuin laitan ne taloyhtiön pesukoneeseen?
- öööh
ei tarvi jos kyseessä on taloyhtiön pesukone
- Pesijä
Juuri otin pois pesukoneesta.
60 astetta puhdasta tuli.
Kaikki skuutit pesin.- Vaihtoehto2
Painepesurilla olen valkoiset keulaköydet syksyllä aina pessyt, veneen kantta tai laiturin betonilattiaa vasten. Muuttuu väri kummasti eikä ole köydet kärsineet, käytettynä tuli veneen mukana 10 vuotta sitten.
- Vesi ja pesuaine
Joku köysimyyjä jossain venelehdessä kertoili että huuhteluaineita ei pitäisi käyttää lainkaan.
- 3+16
"Joku köysimyyjä jossain venelehdessä" ???
- Olen käyttänyt huuhteluainetta, ja se tekee köydet mukavamman tuntuisiksi käteen. Miksi ei pitäisi käyttää? Tukan hoitoaineen käyttöä pyykinpesussa en ole aiemmin kuullut.
- Goretexin pesuun huuhteluainetta ei saa käyttää, ettet vain sotkenut asioita?
- Huom. pesukoneen max. täyttömäärä, 6 kiloa köysiä ei ole kummoinenkaan nippu.
- Metalliset koussit kilkattavat, mutta eivät ainakaan vielä ole särkeneet edestä täytettävän koneen lasikupua.
- Ei kannata lingota
- Kannattaa koilata tiukasti, niin sotkun selvittäminen pesun jälkeen helpompaa
- Jos pestävänä isompi nippu, ja esim pitkiä ankkuri- ja kiinnitysköysiä, joissa jo yksi köysi painaa yli pesukoneen maksimitäytön, niin paljupesu onnistuu. Köydet peittoon lämpimällä vedellä ja Bioluvilia tms. sekaan, antaa liota vuorokauden pari, sen jälkeen huuhtelua / vedenvaihtoa kunnes vaahtoaminen loppuu. Veden lämpötila sopiva jos käpälät tykkää. Viimeiseen huuhteluveteen voi lisätä huuhteluaineen.
- Sprayhoodeja ja muitakaan kyllästettyjä kankaita en pesisi pesuaineella saati sitten koneessa, ennen kuin on pakko. Jos pesee, niin sen jälkeen uudelleen kyllästys on välttämätön.
- painepesuri on ok paksujen köysien pesussa
- Köysiä kannattaa pestä aika ajoin, tulevat paljon mukavammaksi käsitellä. Tietysti puhtaiden köysien antama esteettinen elämys on myös parempi, vähän sama juttu kuin vaatteiden pesussa - eihän niitäkään välttämättä "kannata" pestä ;)
- Lasikuitu
Kyllä voi pestä 40 asteessa. Puomipeite on kyllästetty pajalla, joten sitä ei kannata pestä, ainoastaan huuhtoa lokinpaskat pois.
- Ankkuriliina
Samoin kuin ankkuriliinat vaihtaa mukavasti väriä pesukoneessa. Löyhälle kiepille ja nippusiteellä myhdestä kohtaa kiinni niin ei mee tolkuttomaan sykkyrään.
- Pesijä
Olen nyt parin pävän ajan pessyt koneellisen toisensa perään koko veneen köysistön. Paitsi puomin sisällä olevat reiviköydet. En ole niitä uskaltanut vetää ulos, kun en ole varma onnistuuko vetonarulla saamaan köydet takaisin oikein? Onko kellään kokemusta?
- sy Snoopy Trinidad
Pesin juuri mustaa hometta keränneitä köysiä seuraavasti. Sankoon haaleaa vettä ja pari kupillista Kloritea ja köysi siihen päiväksi. Sen jälkeen homehtuneiden kohtin puhdistus kovahkolla nylonharjalla. Puhdasta tuli melko helposti. Neuvo tuli muilta tätä menetelmää käyttäneiltä. www.snoopy.fi Uudistuneet kotisivut.
- PetriA..............
Pesen joka syksy kaikki köydet, ensimmäisen kerran jälkeen opin, että huuhteluaine tekee köydet liukkaiksi, ja lopetin huuhteluaineen käytön. Aunkkuriköysi on liian painava meidän pesukoneeseen. Nostimet, reivit ja alaliikin pesen satamassa, kahdessä erässä, kumpikin pää erikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803