Suomessa on valtava määrä vanhoja autoja ja ruohonleikkureita, sekä perämoottoreita, jotka toimisivat 92 oktaanisella bensiinillä, koska puristukset eivät ole päätä huimaavia.
Valtaosassa uusista autoissa on nakutuksentunnistin, joka säätä ennakon oktaanin mukaan aina 91 oktaanisesta ylöspäin.
Miksi siis valtio maksattaa turhista oktaaneista?
Miksi ei suomessa
11
409
Vastaukset
- Vanhohin romuihin
Ei kait se valtio ole sitä oktaanilukua määrännyt...
92 oli muinoin lyijyllistä ja autojen kehitys on ajanut korkeampien oktaanovaatimusten suuntaa sekä öljynjalostajat eivät halua myydä monia eri laatuja, koska siitä seuraa lisäkustannuksia.- muinoin oli muinoin
Toki kehitys on kulkenut, eli 92 voisi olla nykyään lyijytöntä, kuten monessa maassa onkin. Aikoinaan 96 oli sekoitus 92 ja 99 säiliöistä, samoin 95 voitaisiin sekoittaa 92 ja 98 laaduista., eli kukljetus ja varastointi sekä jakelu ei juuri kallistuisi nykyisestä. Asiaa tosin sotkee E10 ja E5, mutta puhettahan on jo kuulunut, jotta E10 jäisi pian historiaan, koska bioetanolin tuotanto kuluttaa ruokavaroja kehitysmailta ja kallistaa ruokaa köyhiltä.
- 95 Pilaa osat
muinoin oli muinoin kirjoitti:
Toki kehitys on kulkenut, eli 92 voisi olla nykyään lyijytöntä, kuten monessa maassa onkin. Aikoinaan 96 oli sekoitus 92 ja 99 säiliöistä, samoin 95 voitaisiin sekoittaa 92 ja 98 laaduista., eli kukljetus ja varastointi sekä jakelu ei juuri kallistuisi nykyisestä. Asiaa tosin sotkee E10 ja E5, mutta puhettahan on jo kuulunut, jotta E10 jäisi pian historiaan, koska bioetanolin tuotanto kuluttaa ruokavaroja kehitysmailta ja kallistaa ruokaa köyhiltä.
Ei se E10 mihinkään häviä, sinne sotketaan tilalle sitten vaikka jätteistä keitettyä kirkasta...
Toisekseen se nykyinen 95 sopii huonosti pienkoneille ja kannattaa käyttää 98sia jos meinaa ongelmilta välttyä... - juuhuujuu
95 Pilaa osat kirjoitti:
Ei se E10 mihinkään häviä, sinne sotketaan tilalle sitten vaikka jätteistä keitettyä kirkasta...
Toisekseen se nykyinen 95 sopii huonosti pienkoneille ja kannattaa käyttää 98sia jos meinaa ongelmilta välttyä...E10 ei todellakaan sovi juuri mihinkään pienkoneeseen, mutta moneen 92 kelpaisi oktaaniluvun puolesta.
- Historian havinaa
juuhuujuu kirjoitti:
E10 ei todellakaan sovi juuri mihinkään pienkoneeseen, mutta moneen 92 kelpaisi oktaaniluvun puolesta.
On autoteollisuuden ja öljyalan yhteistyönä selvitetty että 95 on sopiva oktaaniluku. Moottorit on pitänyt suunnitella 95:lle jo 25 vuotta lähtien siitä kun tuli katalysaattorimallit. Isommasta oktaaniluvusta voi olla hyötyä jos moottori on tehty hyödyntämään 98. Matalammasta on haittaa kulutuksen kasvuna ja tehon tippumisena vaikka nakutustunnistin sen sallisi ilman koneen hajoamista.
Matalaoktaanista saa myydä vain erikoisluvalla, koska standardi ja direktiivi ovat määränneet oktaaniluvuksi vähintään 95 jo varmaan 10 vuotta. Suomessa tällaista erikoislupaa ei ole annettu. Keskieurooppakin on pääsääntöisesti luopunut matalaoktaanisesta.
Matalaoktaaniset bensat kuuluvat vuosikymmenten takaiseen historiaan. Tulisi turhan kalliiksi rakentaa huoltoasemille erilliset säiliöt minimaalista matalaoktaanisen asiakaskuntaa varten.
- Hassua todella hassu
Tuntuu jotkut autot kuluttavan vähemmän venäläistä ysikskkosta, kuin suomalaista bensiiniä!!!
Venäläisessä bensassa ei liene sitä viinaa seassa, vaan se käytetään jalompiin tarkoituksiin. Viinan lämpöarvo lienee lähes puolta pienempi kuin bensan ja sen takia viinalla lantrattua bensaa kuluu enemmän.
Oktaanilukuja saadaan mittausmenetelmästä riippuen ainakin kolme erilaista samalle bensalle. Tämän takia eri maitten bensojen ilmoitetut oktaaniluvut eivät välttämättä vastaa toisiaan.- juurikin näin
sitroen kirjoitti:
Venäläisessä bensassa ei liene sitä viinaa seassa, vaan se käytetään jalompiin tarkoituksiin. Viinan lämpöarvo lienee lähes puolta pienempi kuin bensan ja sen takia viinalla lantrattua bensaa kuluu enemmän.
Oktaanilukuja saadaan mittausmenetelmästä riippuen ainakin kolme erilaista samalle bensalle. Tämän takia eri maitten bensojen ilmoitetut oktaaniluvut eivät välttämättä vastaa toisiaan.Suomessa on käytössä muistaakseni RON, ellei muuta mainita ja USA:ssa muistaakseni PON, ellei muuta mainita. Jossain muualla taas MON.
- prosentit tasan
minä olen kuullut semmoista, että suomessa kummassakin bensiinilaadussa eli 95e10 ja 98e5 on sama määrä etanolia, mutta 98e5 tehdään vain laadukkaimmista raaka-aineista.
- 92e5
Suomessa voisi olla myynnissä 92E5 laatua. Suomen autokanta on melko vanhaa ja oktaaniluvun puolesta 92 riittäisi myös monille pienkoneille.
Venäjällä on jopa neljää bensalaatua samalla huoltoasemalla (80, 92, 95 ja 98). Suomessa vain kahta.- Harvassa on
asemat siellä, joilta saa ysikasii... 92 ja 95 joka asemalla, 80 suurimmassa osassa, mutta 98 vaa harvoissa ja valituissa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 694642
- 1053515
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj383276Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262668- 492663
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52149- 222034
- 1991950
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3981571Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91458