Miksi ei suomessa

turhia oktaaneja

Suomessa on valtava määrä vanhoja autoja ja ruohonleikkureita, sekä perämoottoreita, jotka toimisivat 92 oktaanisella bensiinillä, koska puristukset eivät ole päätä huimaavia.
Valtaosassa uusista autoissa on nakutuksentunnistin, joka säätä ennakon oktaanin mukaan aina 91 oktaanisesta ylöspäin.
Miksi siis valtio maksattaa turhista oktaaneista?

11

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhohin romuihin

      Ei kait se valtio ole sitä oktaanilukua määrännyt...
      92 oli muinoin lyijyllistä ja autojen kehitys on ajanut korkeampien oktaanovaatimusten suuntaa sekä öljynjalostajat eivät halua myydä monia eri laatuja, koska siitä seuraa lisäkustannuksia.

      • muinoin oli muinoin

        Toki kehitys on kulkenut, eli 92 voisi olla nykyään lyijytöntä, kuten monessa maassa onkin. Aikoinaan 96 oli sekoitus 92 ja 99 säiliöistä, samoin 95 voitaisiin sekoittaa 92 ja 98 laaduista., eli kukljetus ja varastointi sekä jakelu ei juuri kallistuisi nykyisestä. Asiaa tosin sotkee E10 ja E5, mutta puhettahan on jo kuulunut, jotta E10 jäisi pian historiaan, koska bioetanolin tuotanto kuluttaa ruokavaroja kehitysmailta ja kallistaa ruokaa köyhiltä.


      • 95 Pilaa osat
        muinoin oli muinoin kirjoitti:

        Toki kehitys on kulkenut, eli 92 voisi olla nykyään lyijytöntä, kuten monessa maassa onkin. Aikoinaan 96 oli sekoitus 92 ja 99 säiliöistä, samoin 95 voitaisiin sekoittaa 92 ja 98 laaduista., eli kukljetus ja varastointi sekä jakelu ei juuri kallistuisi nykyisestä. Asiaa tosin sotkee E10 ja E5, mutta puhettahan on jo kuulunut, jotta E10 jäisi pian historiaan, koska bioetanolin tuotanto kuluttaa ruokavaroja kehitysmailta ja kallistaa ruokaa köyhiltä.

        Ei se E10 mihinkään häviä, sinne sotketaan tilalle sitten vaikka jätteistä keitettyä kirkasta...
        Toisekseen se nykyinen 95 sopii huonosti pienkoneille ja kannattaa käyttää 98sia jos meinaa ongelmilta välttyä...


      • juuhuujuu
        95 Pilaa osat kirjoitti:

        Ei se E10 mihinkään häviä, sinne sotketaan tilalle sitten vaikka jätteistä keitettyä kirkasta...
        Toisekseen se nykyinen 95 sopii huonosti pienkoneille ja kannattaa käyttää 98sia jos meinaa ongelmilta välttyä...

        E10 ei todellakaan sovi juuri mihinkään pienkoneeseen, mutta moneen 92 kelpaisi oktaaniluvun puolesta.


      • Historian havinaa
        juuhuujuu kirjoitti:

        E10 ei todellakaan sovi juuri mihinkään pienkoneeseen, mutta moneen 92 kelpaisi oktaaniluvun puolesta.

        On autoteollisuuden ja öljyalan yhteistyönä selvitetty että 95 on sopiva oktaaniluku. Moottorit on pitänyt suunnitella 95:lle jo 25 vuotta lähtien siitä kun tuli katalysaattorimallit. Isommasta oktaaniluvusta voi olla hyötyä jos moottori on tehty hyödyntämään 98. Matalammasta on haittaa kulutuksen kasvuna ja tehon tippumisena vaikka nakutustunnistin sen sallisi ilman koneen hajoamista.

        Matalaoktaanista saa myydä vain erikoisluvalla, koska standardi ja direktiivi ovat määränneet oktaaniluvuksi vähintään 95 jo varmaan 10 vuotta. Suomessa tällaista erikoislupaa ei ole annettu. Keskieurooppakin on pääsääntöisesti luopunut matalaoktaanisesta.

        Matalaoktaaniset bensat kuuluvat vuosikymmenten takaiseen historiaan. Tulisi turhan kalliiksi rakentaa huoltoasemille erilliset säiliöt minimaalista matalaoktaanisen asiakaskuntaa varten.


    • Hassua todella hassu

      Tuntuu jotkut autot kuluttavan vähemmän venäläistä ysikskkosta, kuin suomalaista bensiiniä!!!

      • Venäläisessä bensassa ei liene sitä viinaa seassa, vaan se käytetään jalompiin tarkoituksiin. Viinan lämpöarvo lienee lähes puolta pienempi kuin bensan ja sen takia viinalla lantrattua bensaa kuluu enemmän.
        Oktaanilukuja saadaan mittausmenetelmästä riippuen ainakin kolme erilaista samalle bensalle. Tämän takia eri maitten bensojen ilmoitetut oktaaniluvut eivät välttämättä vastaa toisiaan.


      • juurikin näin
        sitroen kirjoitti:

        Venäläisessä bensassa ei liene sitä viinaa seassa, vaan se käytetään jalompiin tarkoituksiin. Viinan lämpöarvo lienee lähes puolta pienempi kuin bensan ja sen takia viinalla lantrattua bensaa kuluu enemmän.
        Oktaanilukuja saadaan mittausmenetelmästä riippuen ainakin kolme erilaista samalle bensalle. Tämän takia eri maitten bensojen ilmoitetut oktaaniluvut eivät välttämättä vastaa toisiaan.

        Suomessa on käytössä muistaakseni RON, ellei muuta mainita ja USA:ssa muistaakseni PON, ellei muuta mainita. Jossain muualla taas MON.


    • prosentit tasan

      minä olen kuullut semmoista, että suomessa kummassakin bensiinilaadussa eli 95e10 ja 98e5 on sama määrä etanolia, mutta 98e5 tehdään vain laadukkaimmista raaka-aineista.

    • 92e5

      Suomessa voisi olla myynnissä 92E5 laatua. Suomen autokanta on melko vanhaa ja oktaaniluvun puolesta 92 riittäisi myös monille pienkoneille.

      Venäjällä on jopa neljää bensalaatua samalla huoltoasemalla (80, 92, 95 ja 98). Suomessa vain kahta.

      • Harvassa on

        asemat siellä, joilta saa ysikasii... 92 ja 95 joka asemalla, 80 suurimmassa osassa, mutta 98 vaa harvoissa ja valituissa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      85
      3962
    2. 51
      3268
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      160
      3012
    4. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      61
      2936
    5. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      77
      2464
    6. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2286
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      25
      1974
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      62
      1951
    9. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      162
      1918
    10. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      91
      1311
    Aihe