Suomessa on valtava määrä vanhoja autoja ja ruohonleikkureita, sekä perämoottoreita, jotka toimisivat 92 oktaanisella bensiinillä, koska puristukset eivät ole päätä huimaavia.
Valtaosassa uusista autoissa on nakutuksentunnistin, joka säätä ennakon oktaanin mukaan aina 91 oktaanisesta ylöspäin.
Miksi siis valtio maksattaa turhista oktaaneista?
Miksi ei suomessa
11
475
Vastaukset
- Vanhohin romuihin
Ei kait se valtio ole sitä oktaanilukua määrännyt...
92 oli muinoin lyijyllistä ja autojen kehitys on ajanut korkeampien oktaanovaatimusten suuntaa sekä öljynjalostajat eivät halua myydä monia eri laatuja, koska siitä seuraa lisäkustannuksia.- muinoin oli muinoin
Toki kehitys on kulkenut, eli 92 voisi olla nykyään lyijytöntä, kuten monessa maassa onkin. Aikoinaan 96 oli sekoitus 92 ja 99 säiliöistä, samoin 95 voitaisiin sekoittaa 92 ja 98 laaduista., eli kukljetus ja varastointi sekä jakelu ei juuri kallistuisi nykyisestä. Asiaa tosin sotkee E10 ja E5, mutta puhettahan on jo kuulunut, jotta E10 jäisi pian historiaan, koska bioetanolin tuotanto kuluttaa ruokavaroja kehitysmailta ja kallistaa ruokaa köyhiltä.
- 95 Pilaa osat
muinoin oli muinoin kirjoitti:
Toki kehitys on kulkenut, eli 92 voisi olla nykyään lyijytöntä, kuten monessa maassa onkin. Aikoinaan 96 oli sekoitus 92 ja 99 säiliöistä, samoin 95 voitaisiin sekoittaa 92 ja 98 laaduista., eli kukljetus ja varastointi sekä jakelu ei juuri kallistuisi nykyisestä. Asiaa tosin sotkee E10 ja E5, mutta puhettahan on jo kuulunut, jotta E10 jäisi pian historiaan, koska bioetanolin tuotanto kuluttaa ruokavaroja kehitysmailta ja kallistaa ruokaa köyhiltä.
Ei se E10 mihinkään häviä, sinne sotketaan tilalle sitten vaikka jätteistä keitettyä kirkasta...
Toisekseen se nykyinen 95 sopii huonosti pienkoneille ja kannattaa käyttää 98sia jos meinaa ongelmilta välttyä... - juuhuujuu
95 Pilaa osat kirjoitti:
Ei se E10 mihinkään häviä, sinne sotketaan tilalle sitten vaikka jätteistä keitettyä kirkasta...
Toisekseen se nykyinen 95 sopii huonosti pienkoneille ja kannattaa käyttää 98sia jos meinaa ongelmilta välttyä...E10 ei todellakaan sovi juuri mihinkään pienkoneeseen, mutta moneen 92 kelpaisi oktaaniluvun puolesta.
- Historian havinaa
juuhuujuu kirjoitti:
E10 ei todellakaan sovi juuri mihinkään pienkoneeseen, mutta moneen 92 kelpaisi oktaaniluvun puolesta.
On autoteollisuuden ja öljyalan yhteistyönä selvitetty että 95 on sopiva oktaaniluku. Moottorit on pitänyt suunnitella 95:lle jo 25 vuotta lähtien siitä kun tuli katalysaattorimallit. Isommasta oktaaniluvusta voi olla hyötyä jos moottori on tehty hyödyntämään 98. Matalammasta on haittaa kulutuksen kasvuna ja tehon tippumisena vaikka nakutustunnistin sen sallisi ilman koneen hajoamista.
Matalaoktaanista saa myydä vain erikoisluvalla, koska standardi ja direktiivi ovat määränneet oktaaniluvuksi vähintään 95 jo varmaan 10 vuotta. Suomessa tällaista erikoislupaa ei ole annettu. Keskieurooppakin on pääsääntöisesti luopunut matalaoktaanisesta.
Matalaoktaaniset bensat kuuluvat vuosikymmenten takaiseen historiaan. Tulisi turhan kalliiksi rakentaa huoltoasemille erilliset säiliöt minimaalista matalaoktaanisen asiakaskuntaa varten.
- Hassua todella hassu
Tuntuu jotkut autot kuluttavan vähemmän venäläistä ysikskkosta, kuin suomalaista bensiiniä!!!
Venäläisessä bensassa ei liene sitä viinaa seassa, vaan se käytetään jalompiin tarkoituksiin. Viinan lämpöarvo lienee lähes puolta pienempi kuin bensan ja sen takia viinalla lantrattua bensaa kuluu enemmän.
Oktaanilukuja saadaan mittausmenetelmästä riippuen ainakin kolme erilaista samalle bensalle. Tämän takia eri maitten bensojen ilmoitetut oktaaniluvut eivät välttämättä vastaa toisiaan.- juurikin näin
sitroen kirjoitti:
Venäläisessä bensassa ei liene sitä viinaa seassa, vaan se käytetään jalompiin tarkoituksiin. Viinan lämpöarvo lienee lähes puolta pienempi kuin bensan ja sen takia viinalla lantrattua bensaa kuluu enemmän.
Oktaanilukuja saadaan mittausmenetelmästä riippuen ainakin kolme erilaista samalle bensalle. Tämän takia eri maitten bensojen ilmoitetut oktaaniluvut eivät välttämättä vastaa toisiaan.Suomessa on käytössä muistaakseni RON, ellei muuta mainita ja USA:ssa muistaakseni PON, ellei muuta mainita. Jossain muualla taas MON.
- prosentit tasan
minä olen kuullut semmoista, että suomessa kummassakin bensiinilaadussa eli 95e10 ja 98e5 on sama määrä etanolia, mutta 98e5 tehdään vain laadukkaimmista raaka-aineista.
- 92e5
Suomessa voisi olla myynnissä 92E5 laatua. Suomen autokanta on melko vanhaa ja oktaaniluvun puolesta 92 riittäisi myös monille pienkoneille.
Venäjällä on jopa neljää bensalaatua samalla huoltoasemalla (80, 92, 95 ja 98). Suomessa vain kahta.- Harvassa on
asemat siellä, joilta saa ysikasii... 92 ja 95 joka asemalla, 80 suurimmassa osassa, mutta 98 vaa harvoissa ja valituissa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2754699Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343040Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442877Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k342871Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?771816Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061664Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 601429
- 951292
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2151190