kipu jalkapohjissa

köpöttelijä

Mitähän mun pitäisi tehdä kun aina levon tai pitkän istumisen jälkeen jalkapohjiin(päkiöihin) sattuu kun lähden liikkeelle. Kävely on sellaista köpöttelyä.Kipu kyllä häviää kun olen vähän aikaa kävellyt.
Lääkäri vaan sanoi että jos kipua kestää alle tunnin se on fibromylagiaa ja yli tunnin niin reumaa. Ei mitään muuta. Pitäskö mun käydä jossain tutkimuksissa? Tympii tämmönen köpöttely, olen kuin vanha mummo vaikka olen vasta 34.

12

13580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiskä

      Kyse voi olla vaikka laskeutuneita jalkaholveista. Pätevä fysioterapeuttikin osaa sen katsoa ja antaa jumppaus ohjeita. Toki kyse voi tietty olla muustakin kuten reuma, mikä vaatii sitten todellakin kunnon tutkimuksia. Lääkärisi mainitsema "tunnin sääntö" ei kyllä ilmaise muuta kuin hänen ammattitaidottomuutensa.

      • reumanainen

        Etkö tiedä, että yhtenä reuman arviointikeinona käytetään ns. "jäykkyysarvoa". Eli siis esim. aamulla kun nouset vuoteesta, kuinka kauan kestää ennen kuin voit kävellä normaalisti etkä "köpöttele" Se kertoo myös aika paljon missä vaiheessa tauti on.


      • vinkkari
        reumanainen kirjoitti:

        Etkö tiedä, että yhtenä reuman arviointikeinona käytetään ns. "jäykkyysarvoa". Eli siis esim. aamulla kun nouset vuoteesta, kuinka kauan kestää ennen kuin voit kävellä normaalisti etkä "köpöttele" Se kertoo myös aika paljon missä vaiheessa tauti on.

        Ottakaa huomioon, että köpöttely ei ole sama asia kuin aamujäykkyys.

        Nivelreuman luokittelukriteerit
        1. Aamujäykkyys nivelissä vähintään tunnin ajan
        2. Nivelen turvotus vähintään kolmella nivelalueella
        3. Käden nivelen turvotus
        4. Molemminpuolinen nivelen turvotus samoilla alueilla
        5. Reumakyhmy
        6. Reumatekijä veressä
        7. Röntgenkuvassa nähtävät vauriot nivelissä


    • reumanainen

      Aina kannatta selvittää syy, jos oireita on.
      Ilman kunnon tutkimusta voi vain arvailla mikä voisi olla, parempi tieto kuin epätieto.
      Hyvää lääkärissäkäyntiä!

      • köpöttelijä

        Olen kyllä lukenut reuman alkuoireista ja sopisi tuo köpöttely siihen. Kummastelin vain kun lääkäri piti juttua ihan tavanomaisena eikä ehdottanut mitään tutkimuksia.
        Mulla ei ainakaan voi olla laskeutunut jalkahovi sillä se on todella korkea.Liikun säännöllisesti, hölkkään n. 4-5 kertaa viikossa.


      • reumanainen
        köpöttelijä kirjoitti:

        Olen kyllä lukenut reuman alkuoireista ja sopisi tuo köpöttely siihen. Kummastelin vain kun lääkäri piti juttua ihan tavanomaisena eikä ehdottanut mitään tutkimuksia.
        Mulla ei ainakaan voi olla laskeutunut jalkahovi sillä se on todella korkea.Liikun säännöllisesti, hölkkään n. 4-5 kertaa viikossa.

        Kyllä sun kannattaa pyytää tarkempia tutkimuksia tai jos paikkakunnallasi on reumalääkäri, niin tilaa aika, saat ainakin kunnon tutkimuksen ja tietoa. Itselläni alkoi polvista, mutta sitten alkoi ne köpöttelytkin.
        Nyt kun on hyvät lääkkeet, niin ei tarvitse enää köpötellä.


      • pinstripe
        köpöttelijä kirjoitti:

        Olen kyllä lukenut reuman alkuoireista ja sopisi tuo köpöttely siihen. Kummastelin vain kun lääkäri piti juttua ihan tavanomaisena eikä ehdottanut mitään tutkimuksia.
        Mulla ei ainakaan voi olla laskeutunut jalkahovi sillä se on todella korkea.Liikun säännöllisesti, hölkkään n. 4-5 kertaa viikossa.

        käy pätevän fysioterapeutin/ jalkojen hoitoon erikoistuneet fysioterapeutin luona tai askel-klinikalla mikäli paikkakunnallasi sellainen toimii.

        vaivan syy voi löytyä ja ehkä ainakin apu:
        jalan ortoosit

        itse olen hankala fibromyalgiatapaus (22v., työkyvytön, jokaisessa nivelen ja lihaksen liittymäkohdassa kipupiste)
        ja sain jalan ortooseista huomattavaa apua kävelyn estäviin päkiäkipuihin ja myös polvikivut vähenivät...
        tietty päkiät kipuilevat, mutta vähemmän ja lievemmin. Kävely harvoin enää estyy...
        Kallista, mutta kannattaa!


      • luontaishoitaja
        pinstripe kirjoitti:

        käy pätevän fysioterapeutin/ jalkojen hoitoon erikoistuneet fysioterapeutin luona tai askel-klinikalla mikäli paikkakunnallasi sellainen toimii.

        vaivan syy voi löytyä ja ehkä ainakin apu:
        jalan ortoosit

        itse olen hankala fibromyalgiatapaus (22v., työkyvytön, jokaisessa nivelen ja lihaksen liittymäkohdassa kipupiste)
        ja sain jalan ortooseista huomattavaa apua kävelyn estäviin päkiäkipuihin ja myös polvikivut vähenivät...
        tietty päkiät kipuilevat, mutta vähemmän ja lievemmin. Kävely harvoin enää estyy...
        Kallista, mutta kannattaa!

        Hei! Jätäppä viljat ruokavaliosta, niin saattaa kivutkin kadota. Fibromyalgia ei ole sairaus, vain oire jostakin väärästä ruoka-aineesta ruokavaliossa ja luultavimmin juuri viljoista. Suolen bakteerikantaa kantsii elvyttää probiooteilla. Kokeile kuukausi ilman viljoja ja syö probiootteja säännöllisesti sama aika. Yllätyt. :)


    • JepJep

      Itselläni tuntuu myös kävellessä jalkapohjissa. Selkärankareumaa poden. Keväällä oli aika akuutissa vaiheessa ja silloin teki todella pahaa. Kortisoonikuurin jälkeen nyt "köpöttely" parempaa...muttei lenkille vieläkään voi mennä =(

    • Ani

      Hei Köpöttejijä!
      Oma nivelreumani alkoi oikean käden rysty-nivelistä ja siirtyi muutaman kuukauden päästä päköihin, joiden takia menin lääkäriin. Tein seisomatyötä, joten oli pakko. Aamuisin jalat olivat kipeät ja päkiän kohdalta turvoksissa. Oli kuin olisi pallon päällä kävellyt. Kohdalleni sattui onneksi terveuskeskuslääkäri, joka näin vähillä oireilla määräsi tulehdus- ja reumakokeet, joista sitten löytyi seropositiivinen reumatekijä. Pääsin heti keskussairaalaan reumalääkärin pakeille. Siitä on aikaa 8 vuotta (olin silloin muuten 36-vuotias) ja takana erinäinen määrä lääkkeitä, kaksi puhdistusleikkausta ja uudet leikkaukset tulossa vielä tämän vuoden puolella.
      Älä ihmettele, vaan tutkituta itsesi heti. Etsi tietoa reumasta, että tiedät mitä tapahtuu ja osaat tarvittaessa vaatia tutkimuksia.

      • mimmu 47v.

        Mistähän sitten johtuu nämä minun kantapääkivut. Puhutte päkiäkivusta onko se sitten eri asia. Ostin kalliit pohjalliset, mutta niitä voin pitää vain lenkkareissa. ostin myös geelilaput kantapäihin. Luupiikkejä ei ilm ole, eikä ne varmaan tupsahda molempiin yhtäkkiä. Selkä on leikattu kahdesti sama nikamaväli 4-5. Myös polvi operoitu (puhdistettu kahdesti. Lääkäri ei tutkinut mitään. Mitä minun pitäisi osata pyytää tutkimaan? Verensokeri, reuma, johtuukohan selästä. Joka aamu ja ilta olen tosi kipeä jaloistani. Omaan korkeat holvikaaret kyllä.


    • Reumaatikkoko

      Pitkään on minulla nämä päkiäkivut kestäneet....noin 1-2vuotta voimakkuuksiltaan vaihdellen. Välillä olo on kuin vanhalla mummolla ja ikää on vasta 35 vee. Viime viikolla menin lääkäriin, koska kyllästyin kärvistelemään....itselläni oli hieman vaivautunut olo, kun tällaisen "turhan" vaivan vuoksi sinne menen ruikuttamaan.

      Lääkäri alkoi puhua reumasta ja määräsi sitten reumakokeisiin. Hieman tuntuu oudolle, kun en ketään reumaatikkoa tunne, ja olen aina ajatellut, että se on "mummojen" sairaus. Nyt on verikoe otettu ja tuloksia odotellaan.

      Tällä hetkellä kipua on ristiselässä, päkiöissä, rystysissä ja keskisormessa (käsissä ei yleensä ole, mutta neulominen kipeytti nekin). Aamuisin ei tiedä miten sängystä pääsee ylös, koska esim. päkiöihin sattuu kun jalat maata koskettavat.

      Nyt vaan jännään tuloksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe