hevosten ja ponien ruokinta ratsastuskoulussa!

XD222

jossain ratsastuskouluissa tunti hevoset ja ponit saavat minusta liian vähän ruokaa.esim aamulla vain litran kauraa ja illalla ehkä 1-2kg heinää.minusta on hirveän väärin koska hevosten kuuluu saada ruokaa ainakin kolmesti päivässä.lisäksi hevoset ja ponit tekevät paljon tunteja janoisina,väsyneinä ja nälkääntyneinä.osa hevosista ja poneista on laihoja koska eivät saa tarpeeksi ruokaa.tunti hintoja nostetaan joka vuosi mutta ruokaa ei lisätä.tuo on aivan hirveetä miettii että itse joutuisi nälkääntyneenä ja janoisena juoksemaan tai hyppäämään ihminen selässä!myös ratsastuskouluissa on hevosia ja poneja jotka ovat laihoja ja tekevä silti tunteja.on han myös niitäkin ratsastuskouluja missä on kaikki hevosilla ja poneilla hyvin.mutta aika monessa paikkaan taas ne tekevät liikaa tunteja liian vähällä ruoalla ja vedellä,pääsevät ehkä viikossa 2tunniksi ulos ja vapaa päiviä ei juurikaan ole.vaikka tunti hintoja nostetaan niin minusta se on siihen suhteen väärin koska hevosten ruoka määriä ei lisätä!jotkut ratsastuskoulujen omistajat ajattelevat vain rahaa,miksi hankkii hevosia tai poneja jos ei ole asiat hyvin.

omistan itse hevosen jonka ostin ratsastuskoulusta ja se oli laiha!itselläni meni monia tuhansia euroja eläinlääkäri kuluihin.miettii että kuinka laiha se oli ja ei juurikaan jaksanut liikkua,kuinka paljon se söi ja joi jotta tulisi taas kuntoon ja kuinka kauan kesti et se oli taas normaali ja kun se oli ollut lomalla eli *lihotus* hevosena ja kun alettiin taas ratsastaa kuinka villi se oli,mutta nyt on asiat toisin se asuu yhdessä yksäri tallilla ja saa noin 6kg heinää päivässä,tarhassa ja karsinassa juoma automaatit eli ei vedestä pulaa ja saa kauraa 2l päivässä,ulkoilee 5tuntia päivässä,liikkuu tunnin päivässä ja sillä on viikonloput vapaata.

2

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      Minä olen harrastanut ratsastusta koko ikäni, ikää nyt 20v. Olen käynyt lukuisilla eri talleilla, myös rastastuskouluilla.
      Koskaan en ole nähnyt tuntihevosia, jotka saisi liian vähän ruokaa. Tiedän, että tällaisiakin talleja varmasti on, mutta hyvin harvassa.

      Tuntihevoset on ratsastuskoulun tärkein asia, koska ilman niitä ei tunteja voida pitää. Siksi useimmilla ratsastuskouluilla hevoset hoidetaan todella hyvin. Yleensä ne rahanahneimmatkin ratsatsuskoulun pitäjät ruokkii hevosiaan hyvin, koska rahaa ei tule jos hevoset ei syö.

      Kauraahan hevonen ei tarvitse hirvittäviä määriä. 1 litra päivässä on ihan sopiva määrä monelle, etenkin poneille.
      Heinää annetaan usein pitkin päivää, mutta illalla tuntie aikaan vähemmän, koska jos maha on täynnä, on ikävä liikkua. Oletko siis seurannut ratsastuskoulujen arkea koko päivän aikana? Harvoin iltaisin näkee hevosia ruokittavan, koska niitä ei yleensä ruokitakaan juuri tuntien aikaan, vaan päivällä ja tuntien jälkeen.

      Useimmiten ongelma on pikemminkin se, että hevosia ruokitaan liikaa ja varsinkin ponit on monella ratsastuskoululla liian lihavia.

      Vapaapäiviä hevonen ei välttämättä tarvitse lainkaan, hevoselle on hyvä liikkua säännöllisesti.

      Jos oikeasti tiedät ratsastuskoulun, jossa hevosia ruokitaan liian vähän, asiasta kannattaa toki ilmoittaa esim. kunnan eläinlääkärille.
      Muista kuitenkin katsoa koko tallin tilannetta. Yksi laiha hevonen ei kerro sitä, missä kunnossa hevoset yleensä tallilla on, koska se yksi voi olla esim. sairas tai vasta tallille tullut. Muista myös, että hevoselle on parempi olla hieman hoikka, kuin hieman lihava.

      En tiedä millaisen hevosen olet ostanut, mutta 6kg heinää päivässä on varsin niukka annos hevoselle. Shetlanninponille se voi olla hyvä määrä. 5h päivässä ulkoilua on tosi vähän, jos hevonen liikkuu vain 1h päivässä. Eikä hevonen tarvitse mitään viikonloppuvapaita.

    • XD222

      katherine! juu,kyllä se on hyvä että hevonen on hoikka mutta ei liian.tuo hevonen minkä mainitsin tossa tekstissä niin oli minulla jotain 6 vuotta ja nyt se on ollut jo toisessa kodissa 4 vuotta eli myyty on koska aika ei riittänyt :(.meillä oli hyvät muistot ne ihanat 6 vuotta.kaipaan kyllä tuota hevosta kipeästi mutta en ole pitkään aikaan kysellyt sen kuulumisia.en edes tiedä että onko se kuollut vai myyty vai asuuko ulkomailla.mutta en edes haluaisi siitä tietää hirveesti koska siitä tulee vain itkua esim vaikka jos se on kuollut.jos se elää niin se on tänäpäivänä noin 29 vuotias.ja sitten siitä ratsastuskoulusta että siitä ratsastuskoulusta mistä ostin tuon entisen hevosen niin ne kärsivät nälkää ja olivat huono vointisia ja onneksi se lopetettiin silloin se ratsastuskoulu.osa niistä hevosista myytiin ja osa lopetettiin,en edes muista tuon ratsastuskoulun nimeä mutta laitoin tänne vaan tuollaisen jutun koska halusin vain tietää että tietääkö kukaan tuollaisia ratsastuskouluja missä ei ole hevosilla kaikki hyvin,ihan mielen kiinnolla vain kyselin.mutta hyvä jos ratsastuskouluissa on hevosilla asiat hyvin ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe