Minulla todettiin lapsettomuushoitojen yhteydessä hyvin lievä kilpirauhasen vajaatoiminta (en saanut tietää arvoja, joten en voi niitä antaa) ja lääkäri sanoi, että katsotaan syksyllä uudella verikokeella, mikä on tilanne. En siis saanut lääkitystä. Olen nyt alkanut epäillä, että olisiko vajaatoiminta voinut pahentua. Olen lihonut helmikuusta 7 kiloa, väsyttää jatkuvasti ja olen alkanut unohdella asioita. Painoni on n. 3 kiloa ylipainon puolella, joten olen aloittanut laihdutuskuurin. Menkatkin ovat epäsäännöllistyneet, voiko johtua kilpirauhasesta?
Jotta saamme lapsettomuushoidot käyntiin, menkat tietysti pitäisi olla suht säännölliset ja ylipaino saada pois.
Jos ylipaino ja epäsäännölliset menkat johtuvat vajaatoiminnasta, onko ainoa vaihtoehto saada ne kuntoon lääkitys vai voisiko painon pudotus (hankalaa vajaatoiminnassa??) auttaa menkkoihinkin?
Kilpirauhasen vajaatoiminnan paheneminen
7
4383
Vastaukset
- Anu
Jos kuukautisongelmasi johtuvat kilpirauhasen vajaatoiminnasta,ainut "hoito" niiden käynt.saattamiseen on kyseisen sairauden hoito,eli tyroksiinin aloittaminen.I
Milloin nämä arvot sinulta on otettu ja todettu lievä vaj.toiminta?Ja arvot saat tietysti tietää kyymällä ne hoitavalta lääkäriltäsi.
Painon pudotus on vajaatoimintaisella todella hankalaa.
Otahan yhteyttä sinua hoitaneeseen tahoon ja kysy ne arvot.
Kävitkö yksityisellä vai julkisella sektorilla?- Aloittelija
Vajaatoimintasi on saattanut pahentua. Itselläni tilannetta seurattiin kolme vuotta ennen kuin sain lääkityksen. Olen nyt 28-vuotias. Arvot ovat henkilökohtaisia, lääkäri ei saisi tuijottaa vaan niitä, vaan suhteuttaa ne oireiden kanssa. Itse kävin neljällä eri lääkärillä, joista kaksi ekaa sanoi että seurataan tilannetta, kolmas kielsi koko vajaatoiminnan ja neljäs aloitti heti lääkityksen oireiden ollessa pahat. Kannattaa siis kysyä muitakin mielipiteitä, tai vakuuttaa lääkäri oireistasi. Tähän ihanaan vaivaan kuuluu paljon muutakin kuin väsymys. Toivottavasti olosi paranee!
- Puntsi
Vajaatoimintaisen painonpudotus ei ole ollenkaan hankalaa silloin kun lääkitys on kohdallaan.
Itse sairastan vajaatoimintaa, joka iski äkillisesti ja rajusti synnytyksen jälkeen. Ylipainoa oli vaikka kuin ennestäänkin.
Lääkityksen aloitettua putosi 7kg kuin itsestään ja muun olon alettua olemaan kohtuullinen aloitin varovaisen laihdutuksen, yhteensä putosi 25 kg. - Kira
Puntsi kirjoitti:
Vajaatoimintaisen painonpudotus ei ole ollenkaan hankalaa silloin kun lääkitys on kohdallaan.
Itse sairastan vajaatoimintaa, joka iski äkillisesti ja rajusti synnytyksen jälkeen. Ylipainoa oli vaikka kuin ennestäänkin.
Lääkityksen aloitettua putosi 7kg kuin itsestään ja muun olon alettua olemaan kohtuullinen aloitin varovaisen laihdutuksen, yhteensä putosi 25 kg.tuossa tarkoitettiinkin hoitamatonta vajaatoimintaa. Eli ensin on saatava lääkitys kohdalleen ennen kuin voi alkaa laihduttamaan. Myös lapsettomuuteen vajaatoiminta vaikuttaa. Kun koko elimistö toimii hidastettuna, se koskee tietysti myös hormonitoimintaa.
- birgitta
Minulle määrättiin kilpirauhaslääkitys, vaikka veriarvoni eivät olleet korkeat, sillä perusteella, että olimme lapsettomuushoidossa. Lääkäri sanoi, että kilpirauhaslääkitys parantaa alkion kiinnittymismahdollisuuksia.
Itse olin sitä mieltä, ettei minulla ole oireita, mutta saatuani lääkityksen fiilikseni on muuttunut täysin. En ollut huomannut, miten väsyneeksi olin muuttunut. Olin kireä ja ärtynyt, otin vastoinkäymiset hyvin henkilökohtaisesti, asioihin paneutuminen oli raskasta, nukuin huonosti eikä suoli toiminut kunnolla. Yleinen olotila on huono, mutta se oli hiipinyt niin hiljaa, etten ollut huomannut.
Oireesi (menkkojen epäsäännöllisyys, lihominen, väsymys) viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan (kun se kerta on todettu) ja paras apu on silloin lääkitys. Se voi hyvinkin hoitaa molemmat ongelmasi (menkat, paino) kuntoon ilman eri ponnisteluja. Minulla lähti kaksi kiloa lääkityksen aloitettuani - ei tosin sen enempää, mutta en kyllä ollut lihonutkaan. Olen saanut lääkityksestä pelkästään positiivisia asioita elämääni eikä lääkkeellä ole sivuvaikutuksia. Lääkkeen muistaminen on pieni paha verrattuna aikaisempaan kurjaan oloon.- Ida
Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatiminta pari viikkoo sitten vaikka oireita ollut viimeset puoltoista vuotta.. sain miedoimman lääkityksen ja ainakaan vielä se ei ole auttanut väsymykseen,hiusten lähtöön, paleluun eikä sydämen rytmeihin, rytmit on vaan häiriintyneet entisestään aloitettuani lääkityksen. Kauanko teillä muilla on kestänyt lääkkeen haittavaikutukset aloituksen jälkeen?
ja tohon lapsettomuus juttuun sen verran, että itse olen 3kk raskaana, että mulla vajaatoiminta ei ainakaan vaikeuttanut hedelmöitystä. - Anneli
Ida kirjoitti:
Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatiminta pari viikkoo sitten vaikka oireita ollut viimeset puoltoista vuotta.. sain miedoimman lääkityksen ja ainakaan vielä se ei ole auttanut väsymykseen,hiusten lähtöön, paleluun eikä sydämen rytmeihin, rytmit on vaan häiriintyneet entisestään aloitettuani lääkityksen. Kauanko teillä muilla on kestänyt lääkkeen haittavaikutukset aloituksen jälkeen?
ja tohon lapsettomuus juttuun sen verran, että itse olen 3kk raskaana, että mulla vajaatoiminta ei ainakaan vaikeuttanut hedelmöitystä.että pari viikkoa ei riitä. Mutta ehkä lääkityskään ei ole vielä kohdallaan. Kyllä kai sinulla on kontrollikoe viimeistään parin kuukauden kuluttua, jotta nähdään miten lääkitys puree? Lääkitys aloitetaan aina varovasti, sillä liian raju aloitus voi aiheuttaa vaikkapa juuri sydänoireita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305892Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144444Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403257IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522991Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391581- 711351
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2331227Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101180- 791179