Olenko tosiaan palstan ainoa tupakoiva? Ennestään 2v tytär nyt rv 13 menossa. Ennen raskauksia poltin n. 12/pvä. Nyt 1-2/pvä ja tässä aion määrän pitääkin.
Tupakoiva odottaja
24
480
Vastaukset
- Salosta
Et varmasti ole! Monilla ei ehkä ole kanttia myöntää. Täällä toinen, viikkoja 20 5 ja poltan n. 3 tupakkaa päivässä. Ennen raskautta suurinpiirtein saman verran kuin sinäkin. Ikääkin reilu 30, eli teiniodottajaksi on turha leimata niiden, joita tämä asia ei edes koske mutta on pakko tulla tänne rohkeita paheksumaan.
- tupakoitsia
minulla rv 12 3 ja poltan 10-15 tupakkaa päivässä, en vaan pysty vähentämään kun on niin saakelin huono itsekuri.
- 2553(7-
Viikolla 14 ja onnellisesti irti tupakasta :)
Ennen raskautta meni yli aski. En lopettanut seinään polttamista vaan vähensin ja vapailla olikin helppo luopua kokonaan kun ei tarvinnut haistella tupakkaa.
Toka raskaus ja ei tulisi kyllä mielenkään olla lopettamatta. Lapsi ei savullista ja hapetonta istukkaa itse valitse, en minäkään sitä hänelle halua. - jeppelll
Kuinka moni pystyy myöntää että juo ja polttaa? Ei ole munaa siihen vaikka odottajissa on monia jotka juovat, yhtälailla kuin polttavat...
- y386\
Onko ihmisessä munaa jos polttaa tai juo raskausaikana?! Ei herranjestas sentään!
- 39+6
Kyse ymmärtääkseni oli kyllä asian myöntämisestä, jos poltaa tai juo. Eli ihmiset harvoin myöntävät sitä.
- ex sauhu
Mä myönnän et poltin kahdessa raskaudessani noin 2-4röökiä pv,nyt odotan kolmatta ja viimein 19v tupakointi loppu!En ole polttanu yhtäkään röökiä(rv17)enkä polta,nyt se paska vihdoin selätetty!Seinään lopetin ja tällä tiellä pysyn!Harmittaa pirusti etten pystyny olemaan aikasemmin täysin savuton odottaja mut onneks mukerot terveitä.Ei tää helppoa ole,ei,vaatii todella itsekuria mut päivä vaihtuu aina toiseks ja ilolla voi todeta et taas yks savuton päivä takana=)
- paljon onnea!
Vau! Todella upea saavutus, halusin vain onnitella! En ikinä ole itse polttanut, mutta näkeehän sen, että tupakoinnin lopettaminen on todella vaikeaa, kun sitä niin moni yrittää ja silti epäonnistuu. Sen takia siis isot onnittelut sinulle, hienoa itsekuria ja mahtava juttu!
- Olet fiksu :)
paljon onnea! kirjoitti:
Vau! Todella upea saavutus, halusin vain onnitella! En ikinä ole itse polttanut, mutta näkeehän sen, että tupakoinnin lopettaminen on todella vaikeaa, kun sitä niin moni yrittää ja silti epäonnistuu. Sen takia siis isot onnittelut sinulle, hienoa itsekuria ja mahtava juttu!
Onnittelut sinulle "paljon onnea"! Sinulla on ollut munaa olla aloittamatta teininä tupakointi, vaikka varmaan ryhmän sosiaalinen paine on ollut kova. Hienoa!
- ---
Minulle ei mene jakeluun, ei sitten millään, että miten kukaan voi tupakoida raskaus-tai imetysaikana. Sanotaan, että "en minä pysty, ei onnistu..." Kyllä se onnistuu, kun vain lopettaa. Niin yksinkertaista se on. Kukaan ei sitä tupakkaa väkisin huulten väliin laita ja sytytä, teette sen aivan itse, omatoimisesti. Se on täysin oma valintanne.
Voitte netistä googlettaa listan siitä, kuinka paljon pahaa se tupakointi tekee syntymättömälle vauvallenne. Printatkaa tämä lista ja laittakaa se jääkaapin oveen. Jos se ei motivoi heittämään askia roskikseen, niin on se kumma homma. Aivan sama teille itsellenne, sen kun tervaa omat keuhkonsa ja saastuttaa itseään, mutta raskausaikana on kyseessä TOINEN, AVUTON IHMINEN, JONKA HYVINVOINNISTA TE OLETTE VASTUUSSA, JA JOKA ITSE EI VOI VALINTOJA TEHDÄ.
Ja ei, en ole sellainen tapaus, joka ei ole koskaan edes maistanut tupakkaa. Ennen esikoisen odotustani poltin 10 vuotta. Päivittäin, säännöllisesti. Vähintään sen 10 tupakkaa päivässä, mutta yleensä enemmänkin. Iso osa päivistäni kului terassilla sauhutellen. Toisinaan elin päiviä pelkällä kahvilla ja tupakalla. Olin tupakkanaisia henkeen ja vereen. Samana päivänä, kun raskaustesti näytti plussaa, minun tupakointini loppui seinään. Saman tien. Mielestäni asia oli päivänselvää. Parina aamuna teki mieli, mutta kun ei sille voinut mitään, niin kohta lakkasi tekemättä mieli. Vaikka kuinka teki mieli röökiä, niin ajattelin, että sitten haluttaa, minkäs sille mahtaa, mutta kun ei voi polttaa niin ei voi.
Olin savuton koko raskausajan ja imetysajan. Imetin 10 kk. Imetyksen päätyttyä meni pari kuukautta kun aloin taas polttaa samaan tapaan kuin aina ennenkin. Vuoden ehdin polttaa, kunnes pikkukakkonen ilmoitti tulostaan. Jälleen tupakointi loppui kuin seinään. Raskauteni on nyt loppusuoralla, enkä ole polttanut. Enkä aio polttaa imetysaikanakaan. Toivottavasti en senkään jälkeen, mutta voipa olla että sorrun sitten taas, taidan olla sen verran jo koukussa tuohon elämäntapaani...
Minä olen elävä esimerkki siitä, että KYLLÄ VOI LOPETTAA. Kaikki puheet itsekurin puutteesta ja siitä, ettei vain onnistu, on paskapuhetta. Kyllä pystyy lopettamaan, kun vain lopettaa. Se on todella niin yksinkertaista. Ja jos ei oma pieni lapsi ole siihen tarpeeksi suuri motivaattori, niin silloin ei ehkä olisi ollut vielä kypsä äidiksi. Kyllä hyvä äiti laittaa lapsen terveyden ja hyvinvoinnin omien mielihalujensa edelle.- Uusmamma89
Mä poltin kans n. 10 tupakkaa päivässä ennen raskautta. Aina on ollu mielipiteenä et ku testi näyttää plussaa ni mun sauhuttelu loppuu seinään. Ja niin kävi. Olin rv 4'3 ja nyt 9'2. En sano että helppoa oli,mutta mä pystyin siihen. Mies polttaa edelleen, kaverit polttaa ja osa työkavereista. Lapseni saa itse täysi-ikäisenä päättää tupakoiko. En tee nyt päätöstä hänen puolestaan poltamalla ja antamalla hänelle vierotusoireita syntymän jälkeen. Sen verran paljon rakastan tätä esikoistani.
- yeah right
Eiköhän sun lapset kaipais muutenki savutonta äitiä kuin vaan odotus/imetysajan..Se rööki siinä huulenpielessä kun näyttää sitä esimerkkiä,ajattelin vaan muistuttaa.Miks sä muulla ajalla poltat kerran et ole riippuvainen?Aika pönttöä,sanoisin.Jos pystyt hyvin olemaan ilman röökiä niin älä ny hyvä nainen käryytä millään ajalla!
Musta toi on vaan niin tekopyhää,sori.Ja mä en polta itse,en mut en nyt menis diagnisoimaan kenenkään kypsyyttä äidiks tuolla perusteella.Ps.Mihis se sun motivaatio katoaa kun et enää odota ja imetä?Eikö ne lapset nää sitä sätkää sun suussa,puhumattakaan haista,ei kuule hyväks lapselle ollenkaan madam. - ---
yeah right kirjoitti:
Eiköhän sun lapset kaipais muutenki savutonta äitiä kuin vaan odotus/imetysajan..Se rööki siinä huulenpielessä kun näyttää sitä esimerkkiä,ajattelin vaan muistuttaa.Miks sä muulla ajalla poltat kerran et ole riippuvainen?Aika pönttöä,sanoisin.Jos pystyt hyvin olemaan ilman röökiä niin älä ny hyvä nainen käryytä millään ajalla!
Musta toi on vaan niin tekopyhää,sori.Ja mä en polta itse,en mut en nyt menis diagnisoimaan kenenkään kypsyyttä äidiks tuolla perusteella.Ps.Mihis se sun motivaatio katoaa kun et enää odota ja imetä?Eikö ne lapset nää sitä sätkää sun suussa,puhumattakaan haista,ei kuule hyväks lapselle ollenkaan madam.Totta turiset. Juuri sen vuoksi aion yrittää kaikkeni jotta en enää sortuisi polttamaan. Loppuelämä savuttomana on aikomukseni. Ja totta, motivaationi on kadonnut imetysajan jälkeen, mutta nyt aion tosissani tehdä töitä sen eteen. Ymmärrän, ettet voi ihan 100% ymmärtää, kun en itse polta, etkä ilmeisesti koskaan ole ollut riippuvainen tupakasta.
Koskaan en ole polttanut yhtäkään savuketta lapseni nähden, enkä polta. Siihen ei siis voi tässä tilanteessa vedota.
Mutta oikeassa olet, myönnän sen. Olen itse sitä mieltä, ja monet muutkin ovat sen minulle sanoneet, että on äärimmäisen tyhmää alkaa polttamaan uudelleen kun on 2 vuotta ollut ilman ja kerrankin päässyt siitä irti. Aikomukseni siis todellakin on olla aloittamatta enää koskaan uudelleen. Ja kyllä nyt savuttomana on olokin sen verran parempi,että tästä aion pitää kiinni. - kukkokiukuuuuuu
Voi herranjee.
Se, että sinä pystyit lopettamaan seinään, ei tarkoita sitä, että jokainen muu ihminen siihen pystyy. Harvahan siihen oikeasti pystyy sillä ensi yrityksellä.
Sinä kun käskit käyttää googlea etsiäksemme tietoa, mitä tupakointi syntymättömässä lapsessa aiheuttaa, niin samaan hengenvetoon voisin sinua pyytää etsimään sieltä tietoa siitä miten tupakka riippuvuus vaikuttaa ihmisiin, miksi markkinat on täynnä tuotteita, jotka helpottavat lopettamista ja ennekaikkea, kuinka paha se riippuvuus tupakkaan on verrattaen esimerkiksi moniin koviin huumeisiin jne. Näissä asioissa kun ei aina ole vain kyse, siittä itsekurista. Tiesitkö, että jotkut raskaana olevat naiset ovat jopa lääkärin suusta saaneet kauheassa syylisyydessään tupakoinnistaan kuulla, että parempi polttaa silloin tällöin, kun liiaksi ressata sitä täytteen savuttomuuteen pyrkimistä.. Miksi`köhän? Jos olisi niin helppoa se lopettaminen kuten itse ehdotit, että printtaat sen lippulappusen ja katselet sitä sitten jääkaapin ovessa niin kyllä se tupakointi loppuu. Harmi vain, että ihmismieli tuossa tilanteessa, varmaan aika usein sivuuttaa sen lapun näköpiiristään tahattomasti. Kyseessä kun on oikeasti riippuvuus, joka kuitenkin on eräänlainen "sairaus". Päteekö tämä sama, vaikka jonkin aineen käyttäjään, jolla voi olla lievempi riippuvuus, mitä tuo nikotiini aiheuttaa, mutta joka kuitenkin hänen elämäänsä vaikuttaa täysipäiväisesti koko ajan. Jos hän vaan päättää, että nyt loppu kun tota lappusta ovessa kattelen ja mä vaan päätän nyt näin ja lopetan.. niin....
Ihmetyttää et ihmiset tulevat aina j**sustelemaan näihin ketjuihin. Me ollaan kaikki niin erilaisia ja se mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. Kyllä varmasti jokainen savullinen nainen miettii vähän väliä, sitä mitä lapselleen saattaa aiheuttaa, yrittää lopettaa, yrittää vähentää jne, ilman, että täällä koko ajan heitä syyllistetään ja mollataan... - ............
kukkokiukuuuuuu kirjoitti:
Voi herranjee.
Se, että sinä pystyit lopettamaan seinään, ei tarkoita sitä, että jokainen muu ihminen siihen pystyy. Harvahan siihen oikeasti pystyy sillä ensi yrityksellä.
Sinä kun käskit käyttää googlea etsiäksemme tietoa, mitä tupakointi syntymättömässä lapsessa aiheuttaa, niin samaan hengenvetoon voisin sinua pyytää etsimään sieltä tietoa siitä miten tupakka riippuvuus vaikuttaa ihmisiin, miksi markkinat on täynnä tuotteita, jotka helpottavat lopettamista ja ennekaikkea, kuinka paha se riippuvuus tupakkaan on verrattaen esimerkiksi moniin koviin huumeisiin jne. Näissä asioissa kun ei aina ole vain kyse, siittä itsekurista. Tiesitkö, että jotkut raskaana olevat naiset ovat jopa lääkärin suusta saaneet kauheassa syylisyydessään tupakoinnistaan kuulla, että parempi polttaa silloin tällöin, kun liiaksi ressata sitä täytteen savuttomuuteen pyrkimistä.. Miksi`köhän? Jos olisi niin helppoa se lopettaminen kuten itse ehdotit, että printtaat sen lippulappusen ja katselet sitä sitten jääkaapin ovessa niin kyllä se tupakointi loppuu. Harmi vain, että ihmismieli tuossa tilanteessa, varmaan aika usein sivuuttaa sen lapun näköpiiristään tahattomasti. Kyseessä kun on oikeasti riippuvuus, joka kuitenkin on eräänlainen "sairaus". Päteekö tämä sama, vaikka jonkin aineen käyttäjään, jolla voi olla lievempi riippuvuus, mitä tuo nikotiini aiheuttaa, mutta joka kuitenkin hänen elämäänsä vaikuttaa täysipäiväisesti koko ajan. Jos hän vaan päättää, että nyt loppu kun tota lappusta ovessa kattelen ja mä vaan päätän nyt näin ja lopetan.. niin....
Ihmetyttää et ihmiset tulevat aina j**sustelemaan näihin ketjuihin. Me ollaan kaikki niin erilaisia ja se mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. Kyllä varmasti jokainen savullinen nainen miettii vähän väliä, sitä mitä lapselleen saattaa aiheuttaa, yrittää lopettaa, yrittää vähentää jne, ilman, että täällä koko ajan heitä syyllistetään ja mollataan...Tämän luettuani jäin miettimään että pitäisikö sitten nikotiiniriippuvuudesta kärsivien yrittää parantua sairaudestaan ennen raskaaksi tuloaan?
Kehoitetaanhan ylipainoisiakin laihtumaan, kun raskautta aletaan suunnitelemaan.
Alkoholistinkin olisi syytä raitistua, mutta heiltä elämänhallinta on jo menetetty, eivätkä he miellä itseään sairaiksi. - Eikiukkunenlopettaja
kukkokiukuuuuuu kirjoitti:
Voi herranjee.
Ihmetyttää et ihmiset tulevat aina j**sustelemaan näihin ketjuihin. Me ollaan kaikki niin erilaisia ja se mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. Kyllä varmasti jokainen savullinen nainen miettii vähän väliä, sitä mitä lapselleen saattaa aiheuttaa, yrittää lopettaa, yrittää vähentää jne, ilman, että täällä koko ajan heitä syyllistetään ja mollataan...Hyvä kukkokiukuuuuu! Kyl luulis välittävän lapsestaan sen verran että kulkee vaikka päällään sen 9kk et sil on hyvä olla. Mut ei, pakotetaan se hengittelee röökinsavua. Yök!
Aikuinen ihminen, eikä ollenkaan selkärankaa. Ja joo, tulee vierotusoireita kun lopettaa.. On kiukkunen ym. Tekstistäsi päätellen oot kiukkunen nytkin vaikka röökiä vetelet. Tietty jokasen oma asia mut en vaan käsitä.
Ite poltin 9 vuotta ennen raskautta. Päivittäin ja suht paljon. Mut mä en tekis mitään noin typerää, anteeksi vain. Nyt saan ehkä haukkuja mut mä kestän ne kuin hyvän äidin kuuluukin!!
- Tässä yksi ääliö
Joo-o, poltan pari-kolme tupakkaa päivässä, ennen raskautta 15-30 kpl. Olin muutaman viikon täysin polttamatta nikotiinipurkan avulla, mutta sitten iski pahoinvointi. En saa syötyä mitään korvausvalmisteita, kun alkaa oksettaa. Enkä ehtinyt päästä täysin irti nikotiinista. Yritän päästä uudelleen savuttomaksi, kunhan tämä ympärivuorokautinen kuvotus helpottaa. Hirveän huono omatunto tuosta tupakasta. Ja tiedetään, että on laastareita jne, olen aikoinani kokeillut, mutta vain purkalla olen päässyt aiemmin edes tilapäisesti kuiville. Olen polttanut 13 vuotta.
- Niin.
Juuh. Täällä kanssa yksi tupakoitsija, joka raskauden aikana poltteli 4-5kpl päivässä. :/ Olin polttanut ennen raskautta jo 7v. melkeen askin aina päivässä, mutta heti kun sain plussan testiin lopetin polttamisen hetkeksi (noin4kk) taisin pystyä välttelee... Myönnän etten kovin ylpeä ollut siitä, kun maha pystyssä vedit savuja, mutta ylpeä siitä että sai kuitenkin vähennettyä savukkeiden määrää reilusti.
- savuton3
N. 20 savullisen vuoden jälkeen minäkin tein sen...n. 1, 5 viikkoa kärsin vieroitusoireista, mutta se on aika lyhyt aika ihmisen elämässä. Ja olen nyt onnellisesti savuton ollut jo 1,5 kk eikä edes mieli tee...tosin mun tapauksessa pahoinvointi auttoi asiaan aika hyvin, kun pieni hajukin tupakan suuntaan sai yökkäämään. 12 vuotta sitten ollessani ensimmäistä kertaa raskaana, en lopettanut täysin, vähensin. Seitsemän vuotta sitten toista odottaessa lopetin plussatestiin ja olin n. 1,5 vuotta savuttomana kunnes sorruin. Nyt jäi tupakka myös plussatestiin ja tällä kertaa toivon tahtoa ja järkeä olevan niin paljon, etten enää sorru. Eli jokainen joka haluaa kyllä pystyy siihen, kun on riittävän hyvä syy. Vauvasi.
- hhhdkjhv
Kaverini poltti raskausaikana ja kas, lapsella oli epämuodostuma syntyessään. Semmonen joka tutkimustiedon mukaan liittyy just tupakointiin / dokaamiseen raskausaikana. Muksu on vielä niin pieni että ei voi tietää ilmeneekö oppimisvaikeuksia tms kunhan menee kouluun. Sekin mietityttää, että kuinhan nuorena se lapsi alkaa polttaa kun ottaa vanhemmistaan mallia, ja entäpä jos jääkin teininä orvoksi kun vanhemmat kuolee tupakkaan? Kannattaako?
Tuntuu ettei ihmiset vaan aina ajattele nenäänsä pidemmälle. Tupakointi ei ole mikään ihmisoikeuskysymys kuitenkaan...- 37+1
Mikä vamma? Tupakointi ja alkoholin käyttö, kumpikaan ei suositeltavaa tietenkään raskauden aikana, aiheuttavat erilaisia epämuodotumia. Eli mistäköhän epäm. tosiaan nyt on kyse?
Orvoksi voi joutua niiiin monella muullakin tapaa.
- savuton1
esikoisen kohdalla poltin 5 tupakkaa päivässä, vähensin siis askista tohon 5 päivään. nyt 3 vuotta myöhemmin odotan toista lasta ja nyt tupakointi loppui kuin seinään. en tiedä miten mä pystyin tähän nyt, koska lopettamista olen yrittänyt monesti! ketään ei pidä tuomita ollenkaan jos ei pysty lopettamaan. kuhan edes vähentää tai yrittää edes sillä purkalla päästä eroon. suosittelen imeskelytablettia, siitä tulee niin hirveä olo kurkkuun ettei tupakkaa tee mieli. ja kyllä se tupakointi vahingoittaa sitä lasta myös raskauden jälkeen, kuinka monet artikkelit sitä on lukenut että passiivinen tupakointi on sama ku polttais itse.
- Sattumaa
Kolmas raskaus, kaksi aiempaa odotusta meni enemmän tai vähemmän sauhutellen. Nyt en tiedä enää viitsinkö edes yrittää lopettaa. Jostain syystä lopettamisen ajatuskin saa tupakan syttymään useammin kuin normaalisti. Paha addiktio. Enkä ole ylpeä tupakoinnista, en raskaana tai muutenkaan. Pikemminkin päin vastoin, nykyään hävettää vetää röökiä julkisilla paikoilla, hävetti ennen raskauttakin.
Mutta mutta.. Mietin pitkään, kannattaako tätä edes julkistaa koska en halua kannustaa ketään tupakoimaan. Eli lopettakaa jos voitte, raskausajaksi ja loppuelämäksi mieluiten.
Mulla on kaksi perustervettä lasta, tyttö ja poika. Poikaa odottaessa lähipiirissäni oli kaksi muuta äitiä oli samaan aikaan raskaana. He lopettivat polttamisen heti alkuraskaudessa. Minä jatkoin sauhuttelua osittain salassa ja häpesin.
Poikani syntyi isokokoisena ja terveenä. Kaikki on mennyt hyvin, normaaleja nuhakuumeita kummempia ei ole ollut. Tammikuussa tulee kolme vuotta täyteen.
Samoin lähipiirini savuttomat äidit synnyttivät terveet vauvat. Heillä ei vaan onni jatkunut samanlaisena. Kummankin lapsella oli maitoallergia, toisella atooppinen iho ja toisella korvatulehduskierre alkoi ennen kuin lapsi täytti yksi.
Epäreilua. - tupakoimaton123
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865