kärhössäni on tauti!

elli

joku riiviö syö kärhöstäni lehtiä! ötökkä taitaa olla levinnyt vieressä olevasta ruusupavusta..lehtien alapinnoilla on sellaisia pienenpieniä mustia pisteitä. mitähän ne mahtaisivat olla?

olen toluttanut nyt ensiavuksi jo kolme kertaa. miten on, onko minulla mitään toivoa saada kärhöä vielä kukkimaan? tai edes säilymään hengissä talveen saakka?

5

2659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninnu

      Tänä vuonna kärhötkin ovat olleet alttiita erilaisille kirvoille ja vihannespunkeille. Kärhö on muutenkin herkkä kasvi kaikenmaailman kasvitaudelle, joten mitenkään ei voi siitä saada varmuutta, että se selviää näistä tuholaishyökkäyksistä ensi kevääseen saakka. Kärhöissä on usein muitakin sienitauteja (lehdet vetävät ruskeiksi ilman elukoitakin) jne.

      Jos kirvat ja punkit ovat saaneet hyvän lähdön tuhotöilleen kärhöissä tai muissakin kasveissa niitä ei juuri enää tolut tai muutkaan myrkyt pysäytä. Vihannespunkki pahimmillaan voi aiheuttaa niin sanotun muumiotaudin kasville ja se kuolee pystyyn eräänlaisen punkin tekemän rihmaston sisään. Tätä tautia on hyvin vaikea havaita ja vielä vaikeampi pysäyttää, jos se hyvään alkuun on päässyt.

      En voi antaa tuohon mitään varmaa lääkettä tai neuvoa, muuta kuin odottaa ja katsoa miten kärhön käy, sama juttu minullakin.

      • Puolukka

        eikö ole tullut mieleen mitenkään myrkyttää kasvejanne, katseletta vaan kuinka arvokkaat kasvit tuohutuvat, JA HALLELYJA´H
        Minulla itselläni on ainakin kaksisataa erilaista käthöä, hoidan niitä niin, selitän tän yksinkertaisesti, anna eloperäistä multaa niille keväällä, sitten lannoitan niitä muutaman viikon jopa syksyyn saakka vaihtaen alokuun alkupuolella lannoituksen syyslannoitteeseen joka antaa kasville aikaa valmistautua talveen ja tulevaan kevääseen. Mitä ongelmiin tulee kirvoihin ja muihin minä myrkytän kasvejani joko biopohjaisilla myrkyillä, ja myös olen joutunut käyttämään malatonia joka on ilmeisen tehokas eikä haittaa juurikaan klematisten kasvumahdollisuuksia myrkytyksenkään jälkeen.


      • elli
        Puolukka kirjoitti:

        eikö ole tullut mieleen mitenkään myrkyttää kasvejanne, katseletta vaan kuinka arvokkaat kasvit tuohutuvat, JA HALLELYJA´H
        Minulla itselläni on ainakin kaksisataa erilaista käthöä, hoidan niitä niin, selitän tän yksinkertaisesti, anna eloperäistä multaa niille keväällä, sitten lannoitan niitä muutaman viikon jopa syksyyn saakka vaihtaen alokuun alkupuolella lannoituksen syyslannoitteeseen joka antaa kasville aikaa valmistautua talveen ja tulevaan kevääseen. Mitä ongelmiin tulee kirvoihin ja muihin minä myrkytän kasvejani joko biopohjaisilla myrkyillä, ja myös olen joutunut käyttämään malatonia joka on ilmeisen tehokas eikä haittaa juurikaan klematisten kasvumahdollisuuksia myrkytyksenkään jälkeen.

        niinkuin tuossa jo kirjoitin, että olen ruiskuttanut tolua pahimpaan hätään. elukat varmaankin levisivät viereisestä kasvista jonka jouduinkin leikkaamaan kokonaan alas. kärhöstä leikkasin kaikki saastueennäköiset lehdet (eli lehtihangassa oli "seittiä") pois. nyt odotan toiveikkaana että kasvi säilyy hengissä ja ensi vuonna minulla on parempi tuuri.

        malatonin (never heard) ja tolun lisäksi onko muita myrkkyehdotuksia? en uskaltanut myrkyttää muulla kun minulla on samassa tilassa myös syötäviä kasveja.


      • Ninnu
        Puolukka kirjoitti:

        eikö ole tullut mieleen mitenkään myrkyttää kasvejanne, katseletta vaan kuinka arvokkaat kasvit tuohutuvat, JA HALLELYJA´H
        Minulla itselläni on ainakin kaksisataa erilaista käthöä, hoidan niitä niin, selitän tän yksinkertaisesti, anna eloperäistä multaa niille keväällä, sitten lannoitan niitä muutaman viikon jopa syksyyn saakka vaihtaen alokuun alkupuolella lannoituksen syyslannoitteeseen joka antaa kasville aikaa valmistautua talveen ja tulevaan kevääseen. Mitä ongelmiin tulee kirvoihin ja muihin minä myrkytän kasvejani joko biopohjaisilla myrkyillä, ja myös olen joutunut käyttämään malatonia joka on ilmeisen tehokas eikä haittaa juurikaan klematisten kasvumahdollisuuksia myrkytyksenkään jälkeen.

        Täh? Että hallelujaa? Miten niin? Selitän minäkin tämän yksinkertaisesti: No totta kai niitä myrkytetään minkä ehditään, tolulla, mäntysuovalla joskus jopa Raidillakin ja vaikka suolikaasulla jos ei muut enää tehoa, kaikilla vuoronperään ja useampaan otteeseen, minkä suinkin pystyy ja tarve vaatii. Mutta jos tauti on paha eikä sitä ole havainnut tarpeeksi ajoissa salakavaluuden takia, ei myrkyt välttämättä tehoa enää tarpeeksi hyvin. Eihän tässä kukaan varmaan tahallaan anna klematistensa kuolla missään nimessä, en sentään nyt niin tyhmä ole vaikka vihjaillaankin, vaikken 200 klematista omistakkaan.


    • Apu

      Älä toluta..koita antibiootteja..jos alapää täplät ei häviä, käy gynekologilla..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe