kärhössäni on tauti!

elli

joku riiviö syö kärhöstäni lehtiä! ötökkä taitaa olla levinnyt vieressä olevasta ruusupavusta..lehtien alapinnoilla on sellaisia pienenpieniä mustia pisteitä. mitähän ne mahtaisivat olla?

olen toluttanut nyt ensiavuksi jo kolme kertaa. miten on, onko minulla mitään toivoa saada kärhöä vielä kukkimaan? tai edes säilymään hengissä talveen saakka?

5

2882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninnu

Tänä vuonna kärhötkin ovat olleet alttiita erilaisille kirvoille ja vihannespunkeille. Kärhö on muutenkin herkkä kasvi kaikenmaailman kasvitaudelle, joten mitenkään ei voi siitä saada varmuutta, että se selviää näistä tuholaishyökkäyksistä ensi kevääseen saakka. Kärhöissä on usein muitakin sienitauteja (lehdet vetävät ruskeiksi ilman elukoitakin) jne.

Jos kirvat ja punkit ovat saaneet hyvän lähdön tuhotöilleen kärhöissä tai muissakin kasveissa niitä ei juuri enää tolut tai muutkaan myrkyt pysäytä. Vihannespunkki pahimmillaan voi aiheuttaa niin sanotun muumiotaudin kasville ja se kuolee pystyyn eräänlaisen punkin tekemän rihmaston sisään. Tätä tautia on hyvin vaikea havaita ja vielä vaikeampi pysäyttää, jos se hyvään alkuun on päässyt.

En voi antaa tuohon mitään varmaa lääkettä tai neuvoa, muuta kuin odottaa ja katsoa miten kärhön käy, sama juttu minullakin.

• Puolukka

eikö ole tullut mieleen mitenkään myrkyttää kasvejanne, katseletta vaan kuinka arvokkaat kasvit tuohutuvat, JA HALLELYJA´H
        Minulla itselläni on ainakin kaksisataa erilaista käthöä, hoidan niitä niin, selitän tän yksinkertaisesti, anna eloperäistä multaa niille keväällä, sitten lannoitan niitä muutaman viikon jopa syksyyn saakka vaihtaen alokuun alkupuolella lannoituksen syyslannoitteeseen joka antaa kasville aikaa valmistautua talveen ja tulevaan kevääseen. Mitä ongelmiin tulee kirvoihin ja muihin minä myrkytän kasvejani joko biopohjaisilla myrkyillä, ja myös olen joutunut käyttämään malatonia joka on ilmeisen tehokas eikä haittaa juurikaan klematisten kasvumahdollisuuksia myrkytyksenkään jälkeen.

• elli
        Puolukka kirjoitti:

eikö ole tullut mieleen mitenkään myrkyttää kasvejanne, katseletta vaan kuinka arvokkaat kasvit tuohutuvat, JA HALLELYJA´H
        Minulla itselläni on ainakin kaksisataa erilaista käthöä, hoidan niitä niin, selitän tän yksinkertaisesti, anna eloperäistä multaa niille keväällä, sitten lannoitan niitä muutaman viikon jopa syksyyn saakka vaihtaen alokuun alkupuolella lannoituksen syyslannoitteeseen joka antaa kasville aikaa valmistautua talveen ja tulevaan kevääseen. Mitä ongelmiin tulee kirvoihin ja muihin minä myrkytän kasvejani joko biopohjaisilla myrkyillä, ja myös olen joutunut käyttämään malatonia joka on ilmeisen tehokas eikä haittaa juurikaan klematisten kasvumahdollisuuksia myrkytyksenkään jälkeen.

niinkuin tuossa jo kirjoitin, että olen ruiskuttanut tolua pahimpaan hätään. elukat varmaankin levisivät viereisestä kasvista jonka jouduinkin leikkaamaan kokonaan alas. kärhöstä leikkasin kaikki saastueennäköiset lehdet (eli lehtihangassa oli "seittiä") pois. nyt odotan toiveikkaana että kasvi säilyy hengissä ja ensi vuonna minulla on parempi tuuri.

malatonin (never heard) ja tolun lisäksi onko muita myrkkyehdotuksia? en uskaltanut myrkyttää muulla kun minulla on samassa tilassa myös syötäviä kasveja.

• Ninnu
        Puolukka kirjoitti:

Täh? Että hallelujaa? Miten niin? Selitän minäkin tämän yksinkertaisesti: No totta kai niitä myrkytetään minkä ehditään, tolulla, mäntysuovalla joskus jopa Raidillakin ja vaikka suolikaasulla jos ei muut enää tehoa, kaikilla vuoronperään ja useampaan otteeseen, minkä suinkin pystyy ja tarve vaatii. Mutta jos tauti on paha eikä sitä ole havainnut tarpeeksi ajoissa salakavaluuden takia, ei myrkyt välttämättä tehoa enää tarpeeksi hyvin. Eihän tässä kukaan varmaan tahallaan anna klematistensa kuolla missään nimessä, en sentään nyt niin tyhmä ole vaikka vihjaillaankin, vaikken 200 klematista omistakkaan.

• Apu

Älä toluta..koita antibiootteja..jos alapää täplät ei häviä, käy gynekologilla..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 361
      5206
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2286
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      194
      2139
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1506
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      82
      1448
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1022
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      1007
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      979
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      895
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      786
    Aihe