Päänsärytön migreeni

Särytön mutta sekava

Itselläni on ns. päänsärytön migreeni. Te, joilla on sama sairaus, kertoisitteko miten se oireilee, kuinka usein kohtaukset tulevat ja pysyvätkö oireet samanlaisina vai vaihtelevatko oireet kohtauksittain.

16

6684

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säryllä sekä ilman

Jokin osa päästä puutuu, väsyttää kovasti, on sekava olo eli ajuskin pätkii. Joskus on pahoinvoinnin tunne ja/tai huimausta, korva kuin lukossa tai humisee. Näitä oireita minulla on siis usein silloinkin, kun päätä ei särje. Melkein päivittäin kyllä särkeekin! Tähän päähän ei tunnu löytyvän mitään apua. Jotenkin olen sen jo hyväksynytkin, mutta kolmivuorotyöhön yhdistettynä humiseva, kipuileva pääni tekee minut vielä jonakin päivänä hulluksi. Olostani johtuen olen usein kärttyinen, mikä työpaikalla ymmärretään puhtaaksi vittumaisuudeksi. "Päänsärkyhän paranisi buranalla" on yleinen ajatus, joten en enää edes jaksa selittää terveydentilaani kenellekään.

Minusta on hämmästyttävää, miten kevyesti jatkuvaan päänsärkyyn/migreeniin suhtaudutaan, vaikka se voi ajoittain invalidisoida ihmisen. Joskus tuntuu, että pitkä sairasloma tai jokin määräaikaiseläke olisi todella tarpeen, vaikka olen vasta 40.

• leena

Mulla nuorena oli "oikea" klassinen migreeni, nyt saan enää näitä aurakohtauksia, eli vähän on sekava olo ja sitten tulee se näköhäiriö, joka kestää yleensä noin 20 min. Olen kytkevinäni sen niskalihasten jäykkyyteen ja lihastulehdukseen. Välillä kohtauksia tulee useinkin, välillä voi olla pari kuukauttakin poissa.
      Aika inhottavaa kyllä, kun ei oikein sitten näe vähään aikaan mitään, vaikka itse särkyä tuleekin tosi harvoin.

• hilla

minullekin päänsärky on ollut jo monta vuotta lähes jokapäiväisenä riesana, vaikka olen vasta 21 vuotias. jos pää ei olekaan jonakin kauniina päivänä kipeänä niin pelko ainakin sen ilmaantumisesta elää ja voi "hyvin".

noin vuosi sitten luulin, että olen tulossa hulluksi kun päivästä toiseen olin sumuisessa tilassa ja päätä särki koko ajan. onneksi sain todella nopeasti apua- terapiaa ja aloin uskomaan että en olekaan vielä tullut "hulluksi". ahdistusta kuulemma.

olisin saanut lääkkeet siihen jos olisin halunnut, mutta olen aina inhonnut ajatusta lääkityksestä. Buranat ja muut ei auta päänsärkyyn yhtään. lieneekö syy siinä että olen joutunut syömään niitä niin paljon etteivät ne enää vaikuta vaiko siinä, ettei ne auta kyseiseen ongelmaan... välillä tulee niin alakuloinen ja paha olo, että vain toivoo että ihan mitä tahansa kunhan tämä olo ja särky vain lähtisi pois.

olen huomannut että stressi ja jännittäminen ovat ainakin osa syynä minun ongelmaan ja pahentavat sitä. olen myös miettinyt että siihen saattaa myös liittyä migreeniä.. ihmisellähän voi olla monenlaista päänsärkyä riippuen mikä on sen aiheuttaja. kertokaa minulle migreenistä. milloin se teille ilmenee ja millaista kipu on? onko teillä tullut päänsärkyä esim. sykettä nostavan liikunnan aikana?

• Tuiskaus
        hilla kirjoitti:

minullekin päänsärky on ollut jo monta vuotta lähes jokapäiväisenä riesana, vaikka olen vasta 21 vuotias. jos pää ei olekaan jonakin kauniina päivänä kipeänä niin pelko ainakin sen ilmaantumisesta elää ja voi "hyvin".

noin vuosi sitten luulin, että olen tulossa hulluksi kun päivästä toiseen olin sumuisessa tilassa ja päätä särki koko ajan. onneksi sain todella nopeasti apua- terapiaa ja aloin uskomaan että en olekaan vielä tullut "hulluksi". ahdistusta kuulemma.

olisin saanut lääkkeet siihen jos olisin halunnut, mutta olen aina inhonnut ajatusta lääkityksestä. Buranat ja muut ei auta päänsärkyyn yhtään. lieneekö syy siinä että olen joutunut syömään niitä niin paljon etteivät ne enää vaikuta vaiko siinä, ettei ne auta kyseiseen ongelmaan... välillä tulee niin alakuloinen ja paha olo, että vain toivoo että ihan mitä tahansa kunhan tämä olo ja särky vain lähtisi pois.

olen huomannut että stressi ja jännittäminen ovat ainakin osa syynä minun ongelmaan ja pahentavat sitä. olen myös miettinyt että siihen saattaa myös liittyä migreeniä.. ihmisellähän voi olla monenlaista päänsärkyä riippuen mikä on sen aiheuttaja. kertokaa minulle migreenistä. milloin se teille ilmenee ja millaista kipu on? onko teillä tullut päänsärkyä esim. sykettä nostavan liikunnan aikana?

Olen sairastanut migreeniä jo kolme vuotta ja olen itse vasta 17. Monet lääkkeet on kokeiltu eikä mikään tunnu auttavan. Päänsärkyä on hyvin usein ja särkylääkkeiden syömisenkin jälkeen päähän jää ns. jälkikipu eli pää on yhä hyvin hellä ja kasvot tuntuvat yleensä hieman puutuneilta.
        Silloin kun migreeniä ei ole, pelkään koko ajan sen tulevan ja pilaavan päiväni.
        Yleensä päänsäryn aikana en voi muuta kuin maata ja pidellä päätäni. Usein myös paha olo tulee migreenin seurana.
        Onneksi ystäväni ja tuttuni ymmärtävät miksi olen sellainen kuin olen migreenin aikana eivätkä sano vain (mitä kyllä olen monesti saanut kuulla) : On minullakin ollut päänsärkyä ja kyllä minä pystyn silti tekemään muutakin kuin makaamaan ja nukkumaan.
        Tavalliset ilman reseptiän saatavat kipu- ja tulehduslääkkeet eivät valitettavasti auta särkyyni.
        Liikkuminen, alkoholi ja saunominen ovat joskus migreenin laukaisijoina ja mitään ed. mainituista ei voisi kuvitellakaan tekevänsä kohtauksen aikana.
        Toivottavasti tämä ei kestä koko elämää, koska minä en välttämättä kestä.
        Hyvää päänsärytöntä elämää kaikille! :)

• keski-ikäinen
        Tuiskaus kirjoitti:

Olen sairastanut migreeniä jo kolme vuotta ja olen itse vasta 17. Monet lääkkeet on kokeiltu eikä mikään tunnu auttavan. Päänsärkyä on hyvin usein ja särkylääkkeiden syömisenkin jälkeen päähän jää ns. jälkikipu eli pää on yhä hyvin hellä ja kasvot tuntuvat yleensä hieman puutuneilta.
        Silloin kun migreeniä ei ole, pelkään koko ajan sen tulevan ja pilaavan päiväni.
        Yleensä päänsäryn aikana en voi muuta kuin maata ja pidellä päätäni. Usein myös paha olo tulee migreenin seurana.
        Onneksi ystäväni ja tuttuni ymmärtävät miksi olen sellainen kuin olen migreenin aikana eivätkä sano vain (mitä kyllä olen monesti saanut kuulla) : On minullakin ollut päänsärkyä ja kyllä minä pystyn silti tekemään muutakin kuin makaamaan ja nukkumaan.
        Tavalliset ilman reseptiän saatavat kipu- ja tulehduslääkkeet eivät valitettavasti auta särkyyni.
        Liikkuminen, alkoholi ja saunominen ovat joskus migreenin laukaisijoina ja mitään ed. mainituista ei voisi kuvitellakaan tekevänsä kohtauksen aikana.
        Toivottavasti tämä ei kestä koko elämää, koska minä en välttämättä kestä.
        Hyvää päänsärytöntä elämää kaikille! :)

N. 20 vuoden ikään saakka kärsin voimakkaasta
        migreenistä. Sitten kohtaukset yhtäkkiä loppuivat.
        Nyt, yli 20 vuoden tauon jälkeen olen saanut
        muutaman aurakohtauksen ilman päänsärkyä. Ehkä
        sinunkaan ei tarvitse kärsiä koko loppuelämääsi.

• Tuskaa

Olen vasta 25 ja minulla on ollut jo jonkin aikaa pelkästään Auran oireita ja sitte päivien päästä tulee särky, mutta se on vain lievää särkyä.
      Niin ei tietenkään pitäisi, mutta joskus toivon että sairastaisin ihan tavallista migreeniä. PRKL.

Kaikki alkaa aina väsymisellä, makean himolla ja sanojen sekoilulla. Sitten seuraa se seuraava vaihe...

Tänään taas alkoi vasemmassa laidassa näkyä valopallo ja sitten alkoi pistellä ensin kädessä sitten pikkuvarpaasta meni tunto. Kaikki tuli tiettysti ajan myötä takaisin vain alkaakseen alusta. Iltakahvilla alahuulta pisteli ja tällä hetkellä vain oikea käsi on vähän turta. Päätä jo jomottaa ehkä pääsen tällä kertaa jo eroon tästä.

Jotta elämä ei olisi yksin kertaista välillä ruoka aineet alkaa yhtäkkiä maistua tosi hyvältä. Kahvi tai keitto on mielettömän hyvää (vaikka kyse on ihan tavallisesta ruuasta/kahvista). Toisinaan kaikki maistuu pilaantuneelle ja käyneelle.

Migreeni on todettu neurologisissa tutkimuksissa 1.5vuotta sitten. Silloin luulin, että minulla on MS tauti tai kasvain päässä joten siinä mielessä olen ihan onnellinen :)

• T. Migrén

Minulla on myös päänsärytön migreeni ollut vaivana pari vuotta.. olen 26-vuotias mies.

Yleensä se alkaa jotain tekstiä lukiessa. Huomaan, että näkökenttään ilmestyy pieni sokea alue, jonka kohdalta en näe tekstiä. Vähitellen alue alkaa kasvaa, ja sen reunat muuttuvat sateenkaaren väreissä välkkyväksi siksak-kuvioksi. Lopulta kuvio saattaa täyttää jopa puolet näkökentästä. Sitten se alkaa pikkuhiljaa poistumaan näkökentän reunaa kohti, ja vielä jonkin aikaa tuntuu, ettei "sivusilmällä" näe kunnolla. Tämä kaikki vie yhteensä noin puoli tuntia.

"Kohtauksen" jälkeen pää tuntuu hieman oudolta ja raskaalta ja saattaa olla pientä päänsärkyä varsinkin rasituksen yhteydessä. Silmät ovat kohtauksen jälkeen melko valonarat pari tuntia.

Noita kohtauksia on mulla esiintynyt niin, että niitä saattaa tulla parin päivän välein jopa 5-6 kertaa, sitten on useiden kuukausien tauko, ja sitten kohtauksia taas esiintyy muutaman päivän aikana.

Itsestäni nuo näkökenttähäiriöt tuntuvat aina vähän pelottavilta. Aina tulee mieleen, että mitä jos näkö ei tällä kertaa palaudukaan.

• Särytön mutta sekava

Kieltämättä päänsärytön migreenikohtaus on pelottava kokemus.

Itselläni menee toisen puolen raajoista tunto ja pelkään halvaantuvani. Myös muisti pätkii kohtauksen aikana, en esimerkiksi tunne kaikkia ihmisiä. On sekava olo. Pelottaa että kohtaus ei menekään ohi, vaan jään sekavaksi lopuksi ikääni.

Kahta samanlaista migreenikohtausta minulla ei ole, vaan oireet vaihtelevat kohtauksittain. Vuosien mittaan on tullut lisää erilaisia oireita. Elämäni ensimmäisessä kohtauksessa oli vain raajan puutumista. Nyt siihen liittyy myös sokeita kohtia näkökentässä, siksak-kuvioita ja jo edellä mainitsemaani sekavuutta.

Kohtaus kestää alle tunnin ja jälkeenpäin on väsynyt olo.

Hyviä puolia on, että kohtaus tulee harvakseltaan (n. 1-2 vuoden välein) ja että pää ei ole koskaan ollut kipeä. Siitä olen kyllä todella kiitollinen.

On hyvä tietää, että on myös kohtalotovereita, eikä tarvitse olla tämän vaivan kanssa yksin.

• mie
        Särytön mutta sekava kirjoitti:

Kieltämättä päänsärytön migreenikohtaus on pelottava kokemus.

Itselläni menee toisen puolen raajoista tunto ja pelkään halvaantuvani. Myös muisti pätkii kohtauksen aikana, en esimerkiksi tunne kaikkia ihmisiä. On sekava olo. Pelottaa että kohtaus ei menekään ohi, vaan jään sekavaksi lopuksi ikääni.

Kahta samanlaista migreenikohtausta minulla ei ole, vaan oireet vaihtelevat kohtauksittain. Vuosien mittaan on tullut lisää erilaisia oireita. Elämäni ensimmäisessä kohtauksessa oli vain raajan puutumista. Nyt siihen liittyy myös sokeita kohtia näkökentässä, siksak-kuvioita ja jo edellä mainitsemaani sekavuutta.

Kohtaus kestää alle tunnin ja jälkeenpäin on väsynyt olo.

Hyviä puolia on, että kohtaus tulee harvakseltaan (n. 1-2 vuoden välein) ja että pää ei ole koskaan ollut kipeä. Siitä olen kyllä todella kiitollinen.

On hyvä tietää, että on myös kohtalotovereita, eikä tarvitse olla tämän vaivan kanssa yksin.

...on särytön migreeni.aika jännä sinänsä sairastua migreeniin kun koskaan ei ole ollut päänsärkyä.miulakin alkaa aura oireet tuntua noin tuntia ennen kunnon "kohtausta" eli siksak kuvioita, näköhäiriöitä ja muutenkin kauheita tunteita. Ensi tuntemyksia on näön heikkeneminen ja puutunut olo.Kohtauksia tulee melkein viikoittain ja olen huomannut kuukautiskierrolla olevan jotain yhteyttä kohtauksien tiheyteen.

• minä

Minulla oli kummankin lapsen odotusaikana samoja oireita. Telkkaria katsoessa alkoi pieni kohta väreillä ja pikku hiljaa suureni ja koko silmäkulma väreili. Ekalla kerralla pelotti kun ei tiennyt mikä oli. Raskauksien jälkeen on ollut kerran väreilyä. Kaikki alkoi näin: Melkein keskellä silmää väreili pieni kohta ja muuttui pyöreäksi alueeksi. Ihan kuin olisi suurennuslasi ollut silmässä. Jonkin ajan kuluttua muuttui värinäksi silmäkulmaan. Nyt ei ole enää ollut tällaisia oireita. Välillä tuntuu kuin joku puristaisi päätä.

• Chris

Olen 23-vuotias mies ja minulla on täsmälleen samat oireet. Ts. näkö menee hetkeksi, mutta palaa sitten puolen tunnin tai tunnin kuluttua. Kohtauksia on ollut yhteensä alle kymmenen kertaa, välillä ei vuoteen yhtään. Nyt on jostain syystä ollut kahtena päivänä peräkkäin. Pistää tosiaan aina miettimään, että mitäs jos näkö ei palaakaan. Toinen pelko on tietysti varsinaisen kohtauksen alkaminen eli päänsäryn pelko. Toistaiseksi olen välttynyt kovalta säryltä.

• propral2

migreenin oireet ovat aina samanlaiset. Noin 1-3 kertaa kuukaudessa se ilmenee: aluksi näkökenttään tulee "tyhjiä" pieniä pisteitä (=ei näe selkeästi, kun paloja näkökentästä puuttuu), sitten alkaa aura vipattamaan jommalla kummalla puolella...se yltyy ja yltyy, kunnes peittää koko näkökentän kokonaan. Tätä kestää aina jotain puoli tuntia kerrallaan.

• Tiia

Olen kolmikymppinen nainen, ja olen kärsinyt noin 10-vuotiaasta saakka migreenistä. Minulla oli ihan ne klassiset oireet: näköhäiriöt, käden puutuminen, ankara päänsärky, oksentaminen, valo- ja hajuherkkyys kohtauksen aikana.
      Teini-iässä kohtaus iski kerran viikossa, ikävuosien 17-21 välisenä aikana vain 2-3 kertaa vuodessa.
      Pari vuotta sitten sain ensimmäisen säryttömän kohtauksen. Säikähdin kovasti, luulin saavani aivoverenvuodon tms. Sain näköhäiriöitä, oma nimi ja osoite hakusessa (säikähdin, ja ajattelin soittaa itselleni ambulanssin, mutta tajusin etten muista osoitettani...), olo kaikinpuolin väsynyt ja lihakset kumman vetelät, silmät eivät pysyneet auki, tuntui kuin taistelin tajunnanmenetystä vastaan. Kun oli hieman helpotti, lähdin taksilla päivystykseen, josta aikanaan sain lähetteen tutkimuksiin. Mitään ei löytynyt, ja neurologi totesi migreenini vain muuttaneen muotoaan.

• janely

Itsekin kärsin päänsäryttömästä migreenistä; viime aikoina kohtauksia tullut kuukausittain. Viimeksi voimakas hikoilu, jännityksen tunne, vatsa sekaisin aivan yhtäkkiä, oudon näköinen ympäristö...Otin lääkkeen ja kohtaus meni tunnissa ohi. Sen aikana aallottaista pahoinvointia. Yleensä en pysty katsomaan eteenpäin, ympäristön ääriviivat terävöityvät liikaa. Hajut tekee pahaa, oksettaa. Täytyy skarpata että pystyy olemaan!

• n71

Mulla alkoi näköoireilu siinä hieman alle kolmekymmpisenä. Toisinaan kovan (tosi kovan) stressin lauetessa näkökentän keskelle ilmestyy välkehtivä/väreilevä läikkä, joka lähtee liikkumaan ylöspäin/sivulle laitaa kohti ja katoaa sitten. Kesto on n. 20 minuuttia. Onneksi kohtauksia tulee aika harvoin 1/1-2 vuotta. Pelottavaa se silti on, vaikka näkökyky ei kokonaan menekään, ts. pystyn toimimaan ja liikkumaan kyllä.

• outo

Hei!

Minusta tuntuu, että olen ajan myötä käynyt läpi vähän jokaista variaatiota migreenistä. On ollut päänsärytöntä migreeniä pelkällä "auralla", migreeni kaikilla mausteilla ja migreeniä pelkällä säryllä. On ollut puutumisoireita, ajatus takkuillut, vähän vaikeata puhua selkeästi... on ollut sahalaitoja ja näkökentän katoamisia.

Kohtausten tuleminenkin vaihtelee tosi paljon. Ekat kohtaukset ovat olleen joskus muistaakseni reilun 10-vuoden iässä ja viimeisin on ollut n. kuukausi sitten (olen reilu kolmekymppinen). Pari vuotta sitten oli parin vuoden tauko ilman migreeniä. Ehdin jo riemastua parantuneeni tästä vaivasta. Tätä kun ihmettelin lääkärille, kuulin vähemmän ihanan vastauksen: Migreenistä ei parannuta. Voi olla pitkiäkin aikoja ilman migreeniä, mutta ne voivat tulla aina takaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      174
      5623
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2643
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2232
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      30
      1376
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1327
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1233
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      108
      988
    Aihe