Onko mitään yksinkertaista keinoa maan happamuuden toteamiseksi. Eri kasvit vaativat viihtyäkseen eri happamuusasteen. Viljavuuskokeen teettäminen maksaa kaikkine kuluineen noin 60 euroa. Miten selviäisi halvemmalla...? Paljonko sitä kalkkia on oikein kylvettävä...?
Maan Ph
8
701
Vastaukset
- Pikkukuokka
Ihan samaa oon miettinyt. Meillä mietintää aiheuttaa lähinnä ruusut ja tarkkaan ottaen rouva Queen Elisabeth. Ostin viimekesänä 6 tainta ja yksi yrittää selvitä tästäkesästä. Ph olis myös hyvä selvittää sillä ruusu pitää happamasta mutta kuinka hapanta siellä nyt jo on?
- TSe
Tämmöinen tulis näin maallikolle mieleen:
Ostetaan apteekista sopivaa indikaattoripaperia, otetaan multaa, sekoitetaan se hyvin veteen (veden ph=7)ja katsotaan paperilla?
Toimiikohan?
Sit jos on liian hapanta, niin kylvetään kalkkia!
Niin, ja kai sitä paperia on vielä myynnissä? Mulla olis vielä jossain tallessa ikivanhaa paperia, pitääpä kokeilla toimisko? - Pikkukuokka
TSe kirjoitti:
Tämmöinen tulis näin maallikolle mieleen:
Ostetaan apteekista sopivaa indikaattoripaperia, otetaan multaa, sekoitetaan se hyvin veteen (veden ph=7)ja katsotaan paperilla?
Toimiikohan?
Sit jos on liian hapanta, niin kylvetään kalkkia!
Niin, ja kai sitä paperia on vielä myynnissä? Mulla olis vielä jossain tallessa ikivanhaa paperia, pitääpä kokeilla toimisko?Täytyypä kokeilla, siinä paperissa on varmaan myös jonkinlainen asteikko siitä happamuusasteesta?
- TSe
Pikkukuokka kirjoitti:
Täytyypä kokeilla, siinä paperissa on varmaan myös jonkinlainen asteikko siitä happamuusasteesta?
Kyllä siinä asteikko on. Siitä nyt vaan on niin kauan kun olen sitä apteekista ostanut, lieköhän 20 vuotta. Kai sitä paprua on vielä saatavilla.
Ja kas, löysinkin vanhan paperirullan. Asteikko näyttäis olevan pH 1-11. On maksanutkin kokonaiset 9mk 20p. Vieläköhän tuo toimisi. Pitänee kokeilla! Väriasteikko olis tummanpunaisesta tummanvihreään. - Lauri
TSe kirjoitti:
Kyllä siinä asteikko on. Siitä nyt vaan on niin kauan kun olen sitä apteekista ostanut, lieköhän 20 vuotta. Kai sitä paprua on vielä saatavilla.
Ja kas, löysinkin vanhan paperirullan. Asteikko näyttäis olevan pH 1-11. On maksanutkin kokonaiset 9mk 20p. Vieläköhän tuo toimisi. Pitänee kokeilla! Väriasteikko olis tummanpunaisesta tummanvihreään.Hyvä idis!
mutta kannattaa varmaan laittaa maanäyte mahdollisimman vähäiseen vesimäärään ettei se laimene liikaa ja antaa sen myös seistä hetken ennen mittaamista. - TSe
Lauri kirjoitti:
Hyvä idis!
mutta kannattaa varmaan laittaa maanäyte mahdollisimman vähäiseen vesimäärään ettei se laimene liikaa ja antaa sen myös seistä hetken ennen mittaamista.Niin, vaikuttaako seoksen laimeneminen happamuusasteeseen.
Vesihän on neutraali aine, pH 7. Pitäis varmaan kysyä joltain kemistiltä tai tehdä vaan itse muutama koe.
- haista ..
no hei kertokaa mihin sitä tarvitaan sitä vitsin ph:ta
- s.t
Ph-arvo kertoo maan happamuuden. Jotkut kasvit saavat maasta ravinteet paremmin käyttöönsä jos se on hapanta. 4,5-5,5. esim. pensasmustikka, alppiruusut, havut, jne.
Toiset kasvit vaativat neutraalimman maaperän. 6-7. Esim peltoja kalkitaan että kasvit saisi kaiken hyödyn maassa olevista ravinteista. Happamassa maassa kasvi ei saa kaikkia ravinteita käyttöönsä.
Täs toimii se hajallinen puusaavi-kaavio. Eli jos ph on väärä, ei auta sun kastelut ja ravinteet. Et pääse parhaaseen lopputulokseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1345632
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2464138- 91745
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak1541008- 90923
Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj64923Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii135917- 82821
Trump laittomien siirtolaisten kauhu.
Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei110792- 40786