Maan Ph

TSe

Onko mitään yksinkertaista keinoa maan happamuuden toteamiseksi. Eri kasvit vaativat viihtyäkseen eri happamuusasteen. Viljavuuskokeen teettäminen maksaa kaikkine kuluineen noin 60 euroa. Miten selviäisi halvemmalla...? Paljonko sitä kalkkia on oikein kylvettävä...?

8

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkukuokka

      Ihan samaa oon miettinyt. Meillä mietintää aiheuttaa lähinnä ruusut ja tarkkaan ottaen rouva Queen Elisabeth. Ostin viimekesänä 6 tainta ja yksi yrittää selvitä tästäkesästä. Ph olis myös hyvä selvittää sillä ruusu pitää happamasta mutta kuinka hapanta siellä nyt jo on?

      • TSe

        Tämmöinen tulis näin maallikolle mieleen:

        Ostetaan apteekista sopivaa indikaattoripaperia, otetaan multaa, sekoitetaan se hyvin veteen (veden ph=7)ja katsotaan paperilla?

        Toimiikohan?

        Sit jos on liian hapanta, niin kylvetään kalkkia!

        Niin, ja kai sitä paperia on vielä myynnissä? Mulla olis vielä jossain tallessa ikivanhaa paperia, pitääpä kokeilla toimisko?


      • Pikkukuokka
        TSe kirjoitti:

        Tämmöinen tulis näin maallikolle mieleen:

        Ostetaan apteekista sopivaa indikaattoripaperia, otetaan multaa, sekoitetaan se hyvin veteen (veden ph=7)ja katsotaan paperilla?

        Toimiikohan?

        Sit jos on liian hapanta, niin kylvetään kalkkia!

        Niin, ja kai sitä paperia on vielä myynnissä? Mulla olis vielä jossain tallessa ikivanhaa paperia, pitääpä kokeilla toimisko?

        Täytyypä kokeilla, siinä paperissa on varmaan myös jonkinlainen asteikko siitä happamuusasteesta?


      • TSe
        Pikkukuokka kirjoitti:

        Täytyypä kokeilla, siinä paperissa on varmaan myös jonkinlainen asteikko siitä happamuusasteesta?

        Kyllä siinä asteikko on. Siitä nyt vaan on niin kauan kun olen sitä apteekista ostanut, lieköhän 20 vuotta. Kai sitä paprua on vielä saatavilla.

        Ja kas, löysinkin vanhan paperirullan. Asteikko näyttäis olevan pH 1-11. On maksanutkin kokonaiset 9mk 20p. Vieläköhän tuo toimisi. Pitänee kokeilla! Väriasteikko olis tummanpunaisesta tummanvihreään.


      • Lauri
        TSe kirjoitti:

        Kyllä siinä asteikko on. Siitä nyt vaan on niin kauan kun olen sitä apteekista ostanut, lieköhän 20 vuotta. Kai sitä paprua on vielä saatavilla.

        Ja kas, löysinkin vanhan paperirullan. Asteikko näyttäis olevan pH 1-11. On maksanutkin kokonaiset 9mk 20p. Vieläköhän tuo toimisi. Pitänee kokeilla! Väriasteikko olis tummanpunaisesta tummanvihreään.

        Hyvä idis!
        mutta kannattaa varmaan laittaa maanäyte mahdollisimman vähäiseen vesimäärään ettei se laimene liikaa ja antaa sen myös seistä hetken ennen mittaamista.


      • TSe
        Lauri kirjoitti:

        Hyvä idis!
        mutta kannattaa varmaan laittaa maanäyte mahdollisimman vähäiseen vesimäärään ettei se laimene liikaa ja antaa sen myös seistä hetken ennen mittaamista.

        Niin, vaikuttaako seoksen laimeneminen happamuusasteeseen.

        Vesihän on neutraali aine, pH 7. Pitäis varmaan kysyä joltain kemistiltä tai tehdä vaan itse muutama koe.


    • haista ..

      no hei kertokaa mihin sitä tarvitaan sitä vitsin ph:ta

    • s.t

      Ph-arvo kertoo maan happamuuden. Jotkut kasvit saavat maasta ravinteet paremmin käyttöönsä jos se on hapanta. 4,5-5,5. esim. pensasmustikka, alppiruusut, havut, jne.
      Toiset kasvit vaativat neutraalimman maaperän. 6-7. Esim peltoja kalkitaan että kasvit saisi kaiken hyödyn maassa olevista ravinteista. Happamassa maassa kasvi ei saa kaikkia ravinteita käyttöönsä.

      Täs toimii se hajallinen puusaavi-kaavio. Eli jos ph on väärä, ei auta sun kastelut ja ravinteet. Et pääse parhaaseen lopputulokseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2058
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1962
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      149
      1563
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe