Haluaisin vaihtaa alaa, mutta uskallanko?

Penni ajatuksistasi

Olen opiskellut yliopistssa ja valmistunut alalle, jossa työpaikkoja on vähän ja alan ammattilaisia paljon. Olen ollut 7 vuotta määräaikaisputkessa, eikä loppua näy. Työpaikalla kilpailu on kovaa. Aamukokouksessa istuu rivissä määräaikaisia, jotka esiintyvät idearikkaina ja kaikkeen pystyvinä. Todellisuudessa työajalla ei ole aikaa ideoida, joten nämä nuoret (kuten minäkin) käyttävät siihen vapaa-aikaansa. Työ on stessaavaa, eikä edes palkka motivoi. Nyt tuntuu, ettei motivoi mikään muukaan.

Ikää on yli 30 vuotta ja perhekin on perustamatta. Tulevaisuudessa näkyy uraputki, mikäli keskityn vain siihen ja annan työnantajalle kaikkeni.

Haluaisin vaihtaa alaa ihan kokonaan. Haaveenani olisi opiskella työn ohessa lähihoitajaksi ja siitä edelleen sairaanhoitajaksi. Palkka putoaisi sairaanhoitajana muutaman satasen kuussa nykyiseen verrattuna. Se ei kuitenkaan haittaisi. Eniten pelkään vanhempieni reaktiota.

He ovat olleet hyvin ylpeitä, että olen alallani. He puskevat minua yhä näkyvämpiin tehtäviin, jotta voivat kertoa kaikille, miten "hienoa" työtä teen. Heille alan vaihtoni olisi todellinen kauhistus.

Mitä sitten haen alan vaihtamisella? Vakituista työpaikkaa. Hommaa, jossa saa tehdä töitä topakasti, mutta jossa ei tarvitsisi työskennellä palkatta vapaa-aikana. Vuorotyö sopisi minulle hyvin. Mitään ruusuisia kuvitelmia minulla ei hoitoalasta ole, muutama ystäväni on sairaanhoitaja ja olen keskustellut asiasta hedän kanssaan. Hekin ovat vähän ihmeissään haaveistani, elän sellaista "kiiltokuvaelämää", joka heidän silmissään näyttää hienolta. Sanovat kuitenkin, että hoitajana pärjäisin, eivät vaan ymmärrä, miksi haluaisin vaihtaa luovat paperihommat fyysiseen työhön.

Haluaisin muuttaa takaisin pienemmälle paikkakunnalle, josta olen kotoisin. Hoitoalan paikkoja siellä olisi vapaana vaikka kuinka paljon, oman alani ei ainuttakaan.

Yksi syy on toki terveytenikin. Olen alkanut stressaamaan ainaisessa kilpailussa. Vatsaan koskee, migreeni vaivaa. Kun katselen alani vapaita työpaikkailmoituksia, tuntuu niiden hakeminen vastenmieliseltä.

Kaikkinensa olisin valms alan vaihtamiseen, vain vanhempieni reaktio pelottaa. Onko oikein, että viilennän välimme ja pahoitan heidän mielen oman itsekkyyteni vuoksi?

13

2402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öööö..

Miksi opiskella ensin lähihoitajaksi? Eikö suoraan sairaanhoitajaksi?

• Opiskeleva onnetar

Minä elän samanlaisessa tilanteessa. Olen kouluttautunut yliopistossa hyvin kilpaillulle alalle, josta monet vain uneksivat. Monet ovat kateellisia minulle elämäntilanteestani, jossa on vakituinen parisuhde, vakituinen työsuhde, kaksi koiraa ja rivitalonpätkä arvostetulla alueella. Kuitenkin työn arki on kaukana ihanuudesta, vaikka YT:t eivät olekaan uhkaamassa. Työ on sinänsä mielenkiintoista, mutta jatkuva kiire ja muutokset työssä, pienet resurssit sekä esimieheni ja ylimmän johdon k-päisyys rassaavat. Ja asiakkaat soittavat ja haukkuvat siitä ja tästä, työkavereista puhumattakaan... Työstä on mennyt kaikki ilo, vaikka vielä hetkittäin tulee valoisia hetkiä. Omat vanhempani ovat ylpeitä koulutuksestani ja työstäni, tietysti sen ymmärtää heidän kansakoulutaustansa ja työläiselämänsä vuoksi.

Sinun elämäntilanteesi tuntuu kovin tutulle. Itse kärvistelin pitkään ja kärsin työssä henkisestä pahoinvoinnista. Kesti pitkään, ennen kuin ymmärsin sen aiheutuvan perustyöstä - vakituisesta työsuhteesta huolimatta. MInäkin kävin pitkään lävitse sisimmässäni huonommuudentunteita siitä, että petän oman perheeni alaa vaihtamalla, mutta nyt jälkikäteen ajateltuna se oli aivan turhaa. Vanhempien ajatuksia ei saa ajatella liiaksi - kysehän on nyt sinun elämästäsi! Totuus on, että ihmisen ei tarvitse lopun elämäänsä tehdä sitä työtä, jonka parikymppisenä valitsi. Työmarkkinat ja työmarkkinatilanteetkin vaihtelevat niin paljon, että jo senkin vuoksi on joskus järkevää vaihtaa ammattialaa. Se ei voi olla mitenkään kenekään luottamuksen pettämistä, vaan pelkästään järkevää toimintaa.

Tein viime keväänä pitkään jatkuneen kriisin päätteeksi päätöksen vaihtaa alaa ja aloitin syksyllä työn ohessa opiskelun uuteen ammattiin. Nyt arkeni on kulunut päivisin töissä ja iltaisin oppitunneilla. Syksy on ollut parasta aikaa elämässäni pitkään aikaan! Uuden oppiminen motivoi ihan valtavasti, varsinkin kun epäröivät ajatukset ja "mitä minä olen tekemässä" -tyyppinen ahdistus on vaimennut. Tilalle on tullut riemu, uusi elämä on edessäni!

Mielestäni olet analysoinut tarkasti omia motiivejasi uuteen ammattiin siirtymiselle. Kannattaa selvittää eri koulutusvaihtoehdot ja tehdä sen pohjalta ratkaisut. Työn ohessa opiskeleminenkin onnistuu, vaikka aikataulullisesti se tietysti on joskus haastavaa. Toivotan sinulle menestystä ja rohkeutta toteuttaa suunnitelmasi! :)

• hoitsu

Jos noin helposta stressaat niin hoitoala jos mikä on sulle väärä valinta. Siellä on työtä enemmän ja noin miljoona kertaa kiireempi kuin missään toimistossa tai palavereissa.

• lähihoitajasi

Jokaisessa työssä on omat kiireensä. Toiselle sopii työ, jossa tehdään fyysisiä töitä, toiselle sopii henkinen paine. Hoitoalalla on varmasti molempia, mutta on hassua väittää, etteikö hoitoala sopisi, jos motivaatiota ja omaa kutsumusta löytyy. Itse en alaani vaihtaisi!

• mietihän vielä

Tässä aloittaja saa jo vähän esimakua hoitoalan "kypsästä" asennemaailmasta: "..noin helposta stressaat.. meillä on työtä enemmän ja 1000000 x kiireempi".

Hoitoalalla on valitettavan paljon äänekkäitä, lähes aggressiivisia tyyppejä, joiden mielestä vain hoitotyö on oikeaa työtä ja vain sillä on merkitystä yhteiskunnassa. Luonnollisesti näin ajattelevat ihmiset korottavat itsensä kaikkien muiden yläpuolelle. Alalle sopivia, empaattisia ihmisiä monotetaan. Näin tehdään etenkin alanvaihtajille, joilla olisi kokemusta ja näkemystä muualtakin kuin sairaalamaailmasta..

• Hoitoalalle minäkin!

Täältähän löytyi kohtalontovereita! Minullakin on yliopistotutkinto, hyvä ja vakituinen työpaikka isossa kv.yrityksessä, mutta olen lopen kyllästynyt tekemään töitä iltaisin ja viikonloppusin. Työpaikallani on ihan vakiokäytäntöä, että päivisin palaveroidaan ja iltasella sitten tehdään ne varsinaiset työt.

Haaveilen kovasti sairaanhoitajan työstä, jossa työ on konkreettista ja potilaita ei voi kotiinkaan raahata. Varsinainen kiire ei siis minua sinällään haittaa, mutta se tunne että pitäisi olla jatkuvasti saatavilla ja viilata loputtomiin power pointeja jne...se syö ihmistä.

• Miniyrittäjä

Nuorien on pakostakin tehtävä skeidahommia kun on ne opintolainat ja sitten isoimmissa kylissä ylihintaiset asunnot ja muut härpäkkeet. Ei kyllä inspiroi millään tasolla tuollainen orjanelämä. Itse olen käynyt kouluja vain mitä laki pakottaa ja osaan useita eri ammatteja joihin nykyään kouluttaudutaan oppilaitoksissa muutamanvuoden panostuksella. En ole myynyt työvoimaani työnantajille pariinkymmeneenvuoteen koska laskutan asiakkaitani itse tekemistäni töistä. Koskaan ei ole kysytty tekemään akateemisia skeidahommia vaan käytännönhommia on jonoon asti. Mieluummin teen kauppoja kuin orjailen jonkun alaisena. Nyt on ikää yli 50 ja olen sijoittanut kautta aikojen osakkeisiin ja asuntoihin. Ei ole pakko tehdä yhtään mitään. Olen lomaillut nyt puolivuotta putkeen ja ajattelin tehdä taas muutaman kuukauden noita akateemisten halveksimia oikeita töitä tuollaiset 4kk putkeen ja sitten taas heitän vapaalle. Mukavaa kun ette koulujakäyneet pärjää ilman minua, näin se vaan on poijjaat.

• hoitsu itsekin

Hoitoalalla tarvitaan motivoituneita työntekijöitä, joten hae ihmeessä! On niitäkin, jotka ovat ajautuneet hoitoalalle, eivätkä viihdy, mutta eivät uskalla etsiä sitä omaa juttuaan. Älä usko heidän pelottelujaan!

Varmasti vanhempasikin hyväksyvät valintasi, ajan kanssa.

• tzillee

Elä itsellesi äläkä vanhemmillesi, olethan aikuinen ihminen!!!

• 99+12

Pitää tehdä niin, kuin itse oikeaksi tuntee. Olet aikuinen, älä vanhempiesi reaktioista piittaa.

Huomioi naisvaltaisen hoitoalan ongelmat, kuten vuorotyö, työn kiire ja rasittavuus sekä huono työilmapiiri. Työntekijöitä ei juuri kuunnella, kun asioista päätetään. potilaat olisi hoidettava hyvin, mutta siihen ei välttämättä ole mahdollisuutta. Nämä asiat eivät ainakaan stressioireita paranna. Tietenkin alalla on paljon erilaisia työpaikkoja, joista kannattaa ottaa selvää ennen, kuin teet mitään ratkaisuja.

Itse harkitsin vaihtoa hoitoalalle, koska siellähän töitä riittäisi. Katsoin kuitenkin, ettei ala olisi minulle sopiva.

• Tervetuloa hoitajaks

Terveydenhoitoala on erittäin monipuolinen. Kannattaa todella miettiä mille alalle suuntautuu!

Neuvolassa on rauhallinen tahti, jutustelet vanhempien kanssa samalla kun mittaat ja punnitset lapsen. Kouluterveydenhoitaja kuuntelee nuorten murheita ja terkkari on monelle lapselle ja nuorelle tärkeä kontakti kodin ulkopuolella.

Monella poliklinikalla on leppoisa tahti. Annat ohjausta sairastuneille, avustat lääkäriä toimenpiteitten teossa. Työt opetetaan työpaikalla. Esimerkiksi silmätautipoliklinikka. Helppoa ja siistiä sisätyötä!

Leikkaus- ja anestesiasairaanhoitajaksi oppiminen kestää vuosia. Kätilöt hoitavat varsin itsenäisesti synnytykset alusta loppuun ja toki heitä on poliklinikoilla ja neuvoloissa. Jos itse saisin nyt valita, opiskelisin kätilöksi. Mielenkiintoinen työ!

Psykiatriset sairaanhoitajat työskentelevät osastoilla ja poliknikoilla. Työ voi olla henkisesti kuluttavaa! Miten olisi työskentely vauvateholla, oletko nähnyt koskaan kilon painoista pikkuista? Vauvateholla on paljon henkilökuntaa, kylmiltään ei ketään uutta heitetä työtehtäviin.

Oikeasti ala on mitä monipuolisin, suuntautuminen on tärkeää ja heti opintojen alussa vaan rohkeasti kesätöihin! Itse olen tavannut hyvinkin vanhoja hoitoalaa opiskelevia henkilöitä. Tällä alalla pääsee vielä vanhempanakin sisälle.

• Röntgenhoitaja fiksu

Röntgenhoitaja on myös erittäin hyvä valinta. Suurin osa röntgenhoitajien työpisteistä on nykyään sellaisia, että niissä ei saa minkäänlaista säteilyä työpäivän aikana eli ultraäänitutkimuksia, magneettikuvauksia jne.

Kun aikuispotilaita röntgenkuvataan, huoneessa ei ole hoitohenkilökuntaa. Lapsia voi joutua pitämään joskus kiinni. Röntgenhoitajien altistus säteilylle on joka tapauksessa erittäin vähäinen, sillä ei ole mitään merkitystä terveyden kannalta. Eniten altistusta saanee tietokoneen säteilystä työpäivän aikana! Jos säteilevään tilaan joutuu menemään, päällä pidetään aina lyijyesiliinaa.

Työtilat ovat moderneja, viihtyisiä sekä hyvin ilmastoituja. Tutkimuslaitteet toimivat tietokoneen ohjauksella, joten iso osa röntgenhoitajan työajasta kuluu tietokoneen ääressä ja ohjelmat ovat erittäin mutkikkaita. Koneelle ajetaan valtava määrä erilaisia tietoja ennen kuin potilaan kuvaaminen alkaa.

Iso osa työajasta on monesti potilaitten odottelua. Työtahti riippuu siitä, miten paljon kuvauksia poliklinikoiden lääkärit tilaavat.

Röntgenhoitajan ammatin harjoittaminen on erittäin säädeltyä (Säteilyturvakeskus) eikä sitä saa missään tilanteessa suorittaa minkään muun koulutuksen saanut henkilö!

Ultraääniohjauksessa tehdään nykyään hyvinkin vaativia toimenpiteitä kuten biopsioita sisäelimistä, putkien laittoa vatsan elimiin jne. eli työ on vaativaa ja mielenkiintoista.

• liveyourlifewell

Hoitoalalle aikuisena siirtyessäni tuli pienoisena yllätyksenä se, kuinka paljon asiakkaat, omaiset, työkaverit ja esimiehet valittaa, arvostelee, piikittelee jne. Ilo työstä on kadonnut pikkuhiljaa, kun teet työsi hyvin ja tunnollisesti & sittenkin kuulee jatkuvasti pelkkää negatiivista. Ja joustoa pitää jatkuvasti olla minulla, mutta työpaikkalla ei laisinkaan. Määräaikaisena saan myös jatkuvasti ne ns.huonot/raskaammat/vaikeimmat työt hoidettavaksi, kun taas vakihenkilökunta istuu kansliassa juoruamassa päivästä toiseen :( Yritä siinä sitten saada heiltä apuja tai tukea työhösi. Huoh.

Tässä mietiskelen etenemismahdollisuuksia, jotta saisin entisen motivaationi työhön takaisin tai jotain uskoa, että ei kai ala voi olla totaalisen väärä minulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe