VT vs. UT

^¨^

Mikä on vanhan testamentin asema kristinuskossa tänä päivänä?
Kerrotaanko jossain kohtaa uudessa testamentissa mitkä vanhan testamentin kohdat ovat vanhentuneet ja mitkä ovat edelleen voimassa? Jos ei kerrota niin mistä voi päätellä mihin uskoa ja mihin ei?

Miksi esimerkiksi luomiskertomukseen uskotaan, mutta ei siihen että Jumala vaatii ihmisuhreja?

22

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^¨^

      Hmmm ... Mietittekö edes tällaisia asioita koskaan?

      • KTS (ei kirj.)

        Tää lössi ottaa Vanhasta Testamentista sellaisia itselleen mieluisia kohtia ja jättää epämiellyttävät pois.


      • lossivahtiko
        KTS (ei kirj.) kirjoitti:

        Tää lössi ottaa Vanhasta Testamentista sellaisia itselleen mieluisia kohtia ja jättää epämiellyttävät pois.

        Mikä lössi ?

        oletko lossilla kapteenina ja muistit väärin sen nimen...noo ei se mitään.

        älä aja karille kuitenkaan


      • vai kuka?
        lossivahtiko kirjoitti:

        Mikä lössi ?

        oletko lossilla kapteenina ja muistit väärin sen nimen...noo ei se mitään.

        älä aja karille kuitenkaan

        Karille? Tarkoitatko Kari Salmelaista?


    • ^¨^

      Ei sitten.

    • laki ja armo

      Vanhasta testamentista on opiskeltu lähinnä Israelin kansan historiaa, mutta pääpointtina varmaan on, että VT puhuu Jumalan laista kun taas UT:ssa Jeesuksen sovitustyö toi esille selkeästi Jumalan armon ja laki tuli merkityksettömäksi siinä mielessä, että sitä ei ihminen kykene noudattamaan, vaan on riippuvainen Jumalan armosta. Jeesus on lunastanut meidät.

      En itse ole mikään alan ekspertti ja monet asiat pohdituttavat itseänikin. Esimerkiksi kymmenen käskyä on vieläkin "kovassa huudossa", mutta kukaan ei enää yritäkään noudattaa mitään vähemmän tunnettuja VT:n säädöksiä (esim. viitta kudottu yhdenlaisesta loimesta, tietty määrä tupsuja jne). Minun on vaikea ylipäätään hahmottaa, minkä takia monet säännöt on aikanaan laadittu, mitä virkaa niillä on ollut. Ja monet kohdat tuntuvat keskenään ristiriitaisilta.

      Kai olennaista on löytää se lain henki sen kirjaimen sijaan.

      Tuosta ihmisuhri-asiasta en oikein hoksannut, mihin kohtaan viittaat? Aabrahamiinko? Lähinnähän kyse on ollut eläinuhreista ja VT:ssa nimenomaan varoiteltiin toimimasta kuten vieraat kansat, jotka uhraavat jumalilleeen lapsiaan. Ja Aabrahamin kohdalla olen käsittänyt, että siinä Jumala testasi hänen uskoaan ja uskollisuuttaan, ilman aikomusta oikeasti toteuttaa sanaansa. UT:ssa Jeesus oli se uhrikaritsa, eikä Jumala enää uhreja vaadi, paitsi kuuliaisen sydämen.

      Mitä tulee esimerkiksi tuohon luomiskertomukseen, on kristillisissä kirkoissakin monia erilaisia tapoja käsittää ja tulkita se tai monia muita kertomuksia (syntiinlankeemus, vedenpaisumus...).

    • k.kiusaantunut

      UT:ssa neuvotaan"tutki kaikki, ja pidä se mikä hyvää on."

      Siellä puhutaan myös laista, että rakkauden kaksoiskäskyä noudattamalla koko laki tulee täytetyksi.

      • uiopouy

        "tutki kaikki, ja pidä se mikä hyvää on"

        Tämähän tekee Raamatusta täysin turhan. Raamatusta kun löytää juuri sen mitä haluaa löytää.


      • ihanat rinnat

        Laulujen laulu 6


        Laulujen laulu 7



        1 (7:2) "Kuinka kauniisti astelet kengissäsi, sinä ruhtinaan tytär! Sinun lanteesi kaartuvat kuin kaulakorut, taiturin kätten tekemät.
        2 (7:3) Sinun povesi on ympyriäinen malja, josta sekoviini älköön puuttuko; sinun uumasi on nisukeko, liljojen ympäröimä.
        3 Sinun rintasi ovat kuin kaksi nuorta peuraa, kuin gasellin kaksoiset.


      • ihanat rinnat

        Laulujen laulu 4



        5 Sinun rintasi ovat kuin kaksi nuorta peuraa, kuin gasellin kaksoiset, jotka käyvät laitumella liljain keskellä.


      • ihanat rinnat

        8 "Meillä on pieni sisko, jolla ei vielä ole rintoja. Mitä teemme siskollemme sinä päivänä, jona häntä kysytään?


      • siveä kiusaantunut
        ihanat rinnat kirjoitti:

        8 "Meillä on pieni sisko, jolla ei vielä ole rintoja. Mitä teemme siskollemme sinä päivänä, jona häntä kysytään?

        Häivy seksipalstalle kirjottamaan tollasta jumalatonta pornoa. Tollanen kirjotus ei ole sopivaa helluntailaispalstalle. Kauheeta pornokrafiaa jostain Jallusta tai Kallesta kai. Häivy laulamaan muualle pornolaulujas. Uskovaisen suuhun tommoset pornolaulut ei sovi alkuunkaan.


      • ihanat rinnat
        siveä kiusaantunut kirjoitti:

        Häivy seksipalstalle kirjottamaan tollasta jumalatonta pornoa. Tollanen kirjotus ei ole sopivaa helluntailaispalstalle. Kauheeta pornokrafiaa jostain Jallusta tai Kallesta kai. Häivy laulamaan muualle pornolaulujas. Uskovaisen suuhun tommoset pornolaulut ei sovi alkuunkaan.

        Mutta kun "pikku-Kalle" tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen.


      • siveä kiusaantunut
        ihanat rinnat kirjoitti:

        Mutta kun "pikku-Kalle" tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen.

        HÄVYTÖNTÄ!!!!!!!!!!!!


      • Raamatusta se on
        siveä kiusaantunut kirjoitti:

        HÄVYTÖNTÄ!!!!!!!!!!!!

        1. Mooseksen (Ville) kirja 38



        9 Mutta kun Oonan (Kalle) tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä (Jallu) vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen (Jallu).


      • Raamatusta se on
        Raamatusta se on kirjoitti:

        1. Mooseksen (Ville) kirja 38



        9 Mutta kun Oonan (Kalle) tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä (Jallu) vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen (Jallu).

        1. Mooseksen (Ville) kirja 38



        10 Mutta se, minkä hän (Kalle) teki, oli paha Herran (Jeesus) silmissä; sentähden hän (Jeesus) antoi hänenkin (Kalle) kuolla.


      • Raamatusta

        Jesaja 13



        9 Katso, Herran (JEESUS) päivä tulee, tulee armottomana, tulee kiivaus ja vihan hehku, tekemään autioksi maan ja hävittämään siitä sen syntiset.
        10 Sillä taivaan tähdet ja Kalevanmiekat eivät loista valollansa, aurinko on pimeä noustessansa, kuu ei kirkkaana kumota.
        11 Minä (JEESUS) kostan maanpiirille sen pahuuden ja jumalattomille heidän pahat tekonsa; minä (JEESUS) lopetan julkeitten kopeuden ja painan maahan väkivaltaisten ylpeyden.
        12 Minä (JEESUS) teen kuolevaiset harvinaisemmiksi kuin puhdas kulta, ihmiset harvinaisemmiksi kuin Oofirin kulta.
        13 Sentähden minä (JEESUS) järisytän taivaat, ja maa järkkyy paikaltansa Herran Sebaotin (JEESUS) kiivaudesta, hänen vihansa hehkun päivänä.
        14 Ja niinkuin säikytetyt gasellit ja niinkuin lampaat, joilla ei ole kokoajaa, he kääntyvät kukin kansansa luo, pakenevat kukin omalle maallensa.
        15 Kuka ikinä tavataan, se lävistetään, kuka kiinni joutuu, se miekkaan kaatuu.
        16 Heidän pienet lapsensa murskataan heidän silmäinsä edessä, heidän talonsa ryöstetään, ja heidän vaimonsa raiskataan.
        17 Katso, minä (JEESUS) herätän heitä vastaan meedialaiset, jotka eivät hopeasta huoli eivätkä kullasta välitä.
        18 Heidän jousensa kaatavat nuoret miehet; he eivät armahda kohdun hedelmää eivätkä lapsia sääli.

        Herran Sebaotin (JEESUS) kiivaudesta


      • Raamatusta
        Raamatusta kirjoitti:

        Jesaja 13



        9 Katso, Herran (JEESUS) päivä tulee, tulee armottomana, tulee kiivaus ja vihan hehku, tekemään autioksi maan ja hävittämään siitä sen syntiset.
        10 Sillä taivaan tähdet ja Kalevanmiekat eivät loista valollansa, aurinko on pimeä noustessansa, kuu ei kirkkaana kumota.
        11 Minä (JEESUS) kostan maanpiirille sen pahuuden ja jumalattomille heidän pahat tekonsa; minä (JEESUS) lopetan julkeitten kopeuden ja painan maahan väkivaltaisten ylpeyden.
        12 Minä (JEESUS) teen kuolevaiset harvinaisemmiksi kuin puhdas kulta, ihmiset harvinaisemmiksi kuin Oofirin kulta.
        13 Sentähden minä (JEESUS) järisytän taivaat, ja maa järkkyy paikaltansa Herran Sebaotin (JEESUS) kiivaudesta, hänen vihansa hehkun päivänä.
        14 Ja niinkuin säikytetyt gasellit ja niinkuin lampaat, joilla ei ole kokoajaa, he kääntyvät kukin kansansa luo, pakenevat kukin omalle maallensa.
        15 Kuka ikinä tavataan, se lävistetään, kuka kiinni joutuu, se miekkaan kaatuu.
        16 Heidän pienet lapsensa murskataan heidän silmäinsä edessä, heidän talonsa ryöstetään, ja heidän vaimonsa raiskataan.
        17 Katso, minä (JEESUS) herätän heitä vastaan meedialaiset, jotka eivät hopeasta huoli eivätkä kullasta välitä.
        18 Heidän jousensa kaatavat nuoret miehet; he eivät armahda kohdun hedelmää eivätkä lapsia sääli.

        Herran Sebaotin (JEESUS) kiivaudesta

        Herran Sebaotin (JEESUS) kiivaudesta


      • Raamatusta
        Raamatusta kirjoitti:

        Herran Sebaotin (JEESUS) kiivaudesta


      • Raamatusta
        Raamatusta kirjoitti:

        Herran Sebaotin (JEESUS) kiivaudesta-Heidän pienet lapsensa murskataan - heidän vaimonsa raiskataan.


    • Ei meillä ole systemaattista opetusta siitä mitkä Vanhan Testamentin kirjoituksista
      pitää ottaa täysin todesta, ja sitten, että mikä siellä on sellaista, jota ei sovi tehdä.

      Minun kantani on, että otan mahdollisimman paljon VT:stä todesta, mutta tietenkin
      Suomen lain rajoissa, ja meidän ei tarvitse puolustaa Uudessa Liitossa uskoa ja
      vanhurskautta väkivoimalla, vaan Jumalan sanan voima sellaisenaan riittää
      taisteluissa tämän maan.

      Ja huomautan, että uskon kirjaimellisesti Vanhan Testamentin luomiskertomukseen,
      sillä se on erittäin tärkeä fundamentti, ja jos ohitamme sen, saa samalla unohtaa
      koko kristinuskon.

      • ihmettelen kovasti

        Meinaatko, että uskovan, joka ei ota kirjaimellisesti luomiskertomusta, kannattaa mieluummin heittää koko uskonsa romukoppaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe