Vuosien varrella on kertynyt aikamoinen läjä valokuvia. Kiva niitä on aina joskus
selailla, vaikka kyllä ne vanhemmat alkaa olla jo tosi haalistuneita. Lapsena ottamani mustavalkokuvat ovat vieläkin aivan skarppeja. Kuvia on tullut myös annettua paljon pois.
Kaikista otoksistani on kuitenkin negatiivit jäljellä, ja niitä on paljon. Onko kellään
kokemuksia negojen muuttamisesta digitaalimuotoon? Onnistuuko se ihmiseltä joka on tosi kömpelö tietokone asioissa? Tarvitaanko kalliita vempaimia.
Vanhat valokuvat
38
1068
Vastaukset
Olikohan se niin, että joudut viemään negasi ihan johonkin liikkeeseen jos ne digitaaliseen muotoon haluat.
Siinä vähäsen asiaan liittyvää :
http://www.tietokone.fi/lehti/tietokone_10b_2003/valokuvat_digitaalisiksi_3299naapurin_eki kirjoitti:
Siinä vähäsen asiaan liittyvää :
http://www.tietokone.fi/lehti/tietokone_10b_2003/valokuvat_digitaalisiksi_3299Kalliiksi tulee ja on monimutkaista, ainakin meikäläisen mielestä ja tuossahan puhuttiin kuvista ei negatiiveistä.
- ...
Nittaminax kirjoitti:
Kalliiksi tulee ja on monimutkaista, ainakin meikäläisen mielestä ja tuossahan puhuttiin kuvista ei negatiiveistä.
Sivusta.
Alkuperäiset negat tallessa, se loistava asia. Negatiivi on originaali, ehdottomasti skannattava niistä. Paperikuvat voi olla miten tahansa tehtyjä ja nimenomaan, ne perskaantuu aikojen saatossa. Negoista yleensä saa helpon käsiteltävän, paperikuvissa aina enemmän tekemistä.
Ja iteasiassa, ehdottomasti halvinta ja järkevintä on hommata oma skanneri. Ei liikeet ilmaiseksi mitään tee eikä tuloksesta kuitenkaan ole mitään takeita.
=DW= ... kirjoitti:
Sivusta.
Alkuperäiset negat tallessa, se loistava asia. Negatiivi on originaali, ehdottomasti skannattava niistä. Paperikuvat voi olla miten tahansa tehtyjä ja nimenomaan, ne perskaantuu aikojen saatossa. Negoista yleensä saa helpon käsiteltävän, paperikuvissa aina enemmän tekemistä.
Ja iteasiassa, ehdottomasti halvinta ja järkevintä on hommata oma skanneri. Ei liikeet ilmaiseksi mitään tee eikä tuloksesta kuitenkaan ole mitään takeita.
=DW=Mää varmaan ymmärsin aloituksen väärin, kun luulin että aloittaja haluaa ne negat vielä dikitaaliseen muotoon, eli poltettua levykkeelle vai miten se termi menee, ja katsella niitä tietokoneelta. Niin ihmettelen miksi nyt puhutaan kuvien skanaamisesta paperimuotoon.
- Eräs mies
Nittaminax kirjoitti:
Mää varmaan ymmärsin aloituksen väärin, kun luulin että aloittaja haluaa ne negat vielä dikitaaliseen muotoon, eli poltettua levykkeelle vai miten se termi menee, ja katsella niitä tietokoneelta. Niin ihmettelen miksi nyt puhutaan kuvien skanaamisesta paperimuotoon.
Et ymmärtänyt väärin, nimenomaan haluaisn negat koneelle. Siltähän niitä voi tulostaa sitten paperikuviksikin, tai katsella koneelta.
Eräs mies kirjoitti:
Et ymmärtänyt väärin, nimenomaan haluaisn negat koneelle. Siltähän niitä voi tulostaa sitten paperikuviksikin, tai katsella koneelta.
Itse toimisin silleen, että soittaisin johonkin valokuvaus liikkeeseen ja kysyisin mitä nyt tehdään, kun on näin paljon negoja ja haluaisit että ne säilyy ja katsella niitä koneelta. Voihan se olla että ne tallentaa ne USB tikullekkin, en ole varma, silloin niitä kuvia voi katsella toistenkin koneilla eikä vaan omasta. Levykin ajaa saman asian, mutta kaikilla ei ole sitä levyasemaa, niinku mulla, kun tää on läppäri.
Nittaminax kirjoitti:
Itse toimisin silleen, että soittaisin johonkin valokuvaus liikkeeseen ja kysyisin mitä nyt tehdään, kun on näin paljon negoja ja haluaisit että ne säilyy ja katsella niitä koneelta. Voihan se olla että ne tallentaa ne USB tikullekkin, en ole varma, silloin niitä kuvia voi katsella toistenkin koneilla eikä vaan omasta. Levykin ajaa saman asian, mutta kaikilla ei ole sitä levyasemaa, niinku mulla, kun tää on läppäri.
Anteeksi, miniläppäri.
- 10+1
Nittaminax kirjoitti:
Miksi annat ohjeita asiasta josta et itse tajua yhtään mitään?
aloittajan kysymys oli:
"Onko kellään kokemuksia negojen muuttamisesta digitaalimuotoon? Onnistuuko se ihmiseltä joka on tosi kömpelö tietokone asioissa? Tarvitaanko kalliita vempaimia. "
No, onneksi täällä tuntuu olevan myös porukkaa jotka tuntevat asiaa. 10+1 kirjoitti:
Miksi annat ohjeita asiasta josta et itse tajua yhtään mitään?
aloittajan kysymys oli:
"Onko kellään kokemuksia negojen muuttamisesta digitaalimuotoon? Onnistuuko se ihmiseltä joka on tosi kömpelö tietokone asioissa? Tarvitaanko kalliita vempaimia. "
No, onneksi täällä tuntuu olevan myös porukkaa jotka tuntevat asiaa.No mitkä on sinun ohjeesi vai oliko tarkoituksesi mollata ainoastaan minun ehdotukseni kuinka itse tekisin, ohje se on sekin.
- 10+1
Nittaminax kirjoitti:
No mitkä on sinun ohjeesi vai oliko tarkoituksesi mollata ainoastaan minun ehdotukseni kuinka itse tekisin, ohje se on sekin.
Olen vastaanottopuolella, itselläni sama propleemi kuin aloittajalla ja siksi jäin seuraamaan vastauksia, en antamaan niitä koska ei ole tietoa.
Asia kysymyksiin yleensä odotetaan asiavastauksia. 10+1 kirjoitti:
Olen vastaanottopuolella, itselläni sama propleemi kuin aloittajalla ja siksi jäin seuraamaan vastauksia, en antamaan niitä koska ei ole tietoa.
Asia kysymyksiin yleensä odotetaan asiavastauksia.Aha, olen pahoillani jos vastaukseni ei ollut asiallinen tai asiapohjainen.
- sitroen.
10+1 kirjoitti:
Asia kysymyksiin yleensä odotetaan asiavastauksia.Minä ostin Lidlistä skannerin jolla voi skannata negoja ja dioja. Maksoi 50 euroa. Itse en ole ehtinyt kokeilemaan, mutta yksi tuttu skannasi ja näköjään teräviä kuvia saikin. On vain kovasti hidasta touhua, mutta helppoa ja jälki on hyvää.
Sitten kun kuvat on konella, ne voi polttaa levykkeelle tai siirtää tikulle tai kameran muistikortille, mille itsekukin haluaa.
Minulla on muutamia tuhansia negoja ja dioja, jotka pitäisi ennen kuolemaa vielä ehtiä tallentaa toiseenkin muotoon. Näkyy vain tuota pakollista päällekaatuvaa tulevan niin paljon, että mitään ei ehdi tehdä mitään... - ulkopuolelta leirin
Nittaminax kirjoitti:
No mitkä on sinun ohjeesi vai oliko tarkoituksesi mollata ainoastaan minun ehdotukseni kuinka itse tekisin, ohje se on sekin.
Nittaminax, sä kyllä oikeesti puhut "asiantuntevasti" ihan aidanseipäistä. Se täällä onkin ongelma, että vähiten osaavat ovat auleimpia neuvomaan kysyviä.Kantsis varmaan sunkin opetella noi käsitteet, ihan omaks hyödykses? eikä heti loukkaantua jos joku sanoo asian niin kuin seon.
- Dosentti1
Tämän yksinkertaisemmaksi ei voi homma mennä!
http://kotitavarakauppa.fi/tuotteet.html?id=57/743- Äpyliä
Juuri tuollaiset "mummolaitteet" ovat parhaita, kun ei jaksa opetella uusia juttuja, eikä viitsi sijoittaa satoja euroja tekniikkaan.
- ...
Filmiskanneri.
Ne halpoja nykyään. Mahdollisimman suurella resolla. Viehän se enemmän aikaa, mutta laatu asiallinen- Merkkejä en tarkemmin nyt tiedä, Sonyn joku malli oli aikanaan testivoittaja. Halvalla tarkoitan muutamaa satasta. Skannaaminen simppeliä hommaa. Pääasia, että putsaa negat hyvin, vaikka pesee tislatulla vedellä.
Sitten alkaakin työn tekeminen, kuvankäsittely. Siinä suosittelen maltillista linjaa, gamma-arvot kohdilleen, mahdollisimman lievä sävynsäätö. Kun potää ajatella, että digimuodossa tiedostot on alkuperäisiä. Tallennat ne omaan kansioonsa ja sitten toiseen kansioon käsitellyt kuvat, ÄLÄ missään tapauksessa tallenna alkuperäisen päälle.
Jos haluat uudet paperikuvat, painu labraan, joka tekee valokuvapaperille, printtien kestävyydestä ei ole vielä kunnolla kokemusta, vaikka nyt myyjät sanovat mitä.
Mutta skannaaminen onnistuu keneltä tahansa, kuvankäsittely vaatii perehtymistä.
=DW= Lisää skannerikamaa joka lähtöön, myös negoille :
http://windows.microsoft.com/fi-FI/windows-vista/Convert-your-old-photos-to-digital-pictures-Using-a-scanner-to-archive-your-memories-digitally- ei vaan jaksa
kyllä parhaita valikuvat albumissa ja ennen ne liimattiin jopa kuumalla perunalla..ei jaksa enää ottaa kuvia, ne jää vaan tietokoneen kansioon...
- Skannannut.
On kokemusta.
Skannasin noin 5000 negaa pari vuotta sitten.
Sain niistä aikaan noin 4400 "kelpoista" kuvaa.
Palaan kertomaan kuinka se tapahtui - suoraan tietokoneelle.
Yritän etsiä linkin millä laitteella sen tein. (täytyy myös vilkaista, mitä ketjussa on vastattu).
Helppo, suht nopeakin tapa. Minulla meni muutama viikko.
Oli mustavalkoa, kino ja dia negoja.
Homman voin tehdä automatic systeemillä, syötät vain negoja ja painat yhtä nappia. Tai manuaalisesti hitaasti ja harkiten.
Itse skannasin 50 - 200 negan päivä (ilta) vauhdilla. Pikku hiljaa. Aina kun oli sopivaa aikaa. Viikonloppuna jopa kokonaisen päivän.- Skannannut.
Sen haluan lisätä, että mitään kalliita sydeemejä ei kannata ostaa.
Hyvää jälkeä saa tosi halvallakin. - Skannannut.
Skannannut. kirjoitti:
Sen haluan lisätä, että mitään kalliita sydeemejä ei kannata ostaa.
Hyvää jälkeä saa tosi halvallakin.Oma laitteeni oli Plustek OpticFilm laite.
Mukana cd levy joka ladattiin tietokoneelle, sen jälkeen skanneri kiinni USB piuhalla ja kone tunnistaa laitteen. Sitten vain käskyt tietokoneelle ilmestyvän ohjelman kautta.
Hommasta selviää hiirien klikkauksella ja näytössä on mahdollisuus muokata kuvaa mieleisekseen ja korjata värejä jos siltä tuntuu.
Google hakuja: filmiskannerit, kuvanlukijat.
Niissä on myös hintaeroja. Itse tykkäsin tuosta Plustekistä, oli helppo ja joustava mutta eipä ole kokemusta muista ja tuskin niissä on eroja kovinkaan paljon.
Kuten tuossa allakin on vastaus, skannerin voi saada jopa tuolla hinnalla noin 45 euroa ja jolla pystyy varmasti skannaamaan koti- ja katselukäyttöön, jopa tulostamaan omalla printterillään.
Lopuksi kannattaa huomioida hinnassa sekin, mitä teet laitteella skannauksen jälkeen?
Joko alat skannata sukulaisten ja tuttujen negoja, myyt sen eteenpäin tai jätät muistoksi. Joten kovin kalliiseenkaan ei kannata investoida.
Itse maksoin Plustekistä 200 - 300 euron välille. Mutta sain siitä ihan hyvän jälleenmyyntihinnan huutonetissä. - ...
Skannannut. kirjoitti:
Oma laitteeni oli Plustek OpticFilm laite.
Mukana cd levy joka ladattiin tietokoneelle, sen jälkeen skanneri kiinni USB piuhalla ja kone tunnistaa laitteen. Sitten vain käskyt tietokoneelle ilmestyvän ohjelman kautta.
Hommasta selviää hiirien klikkauksella ja näytössä on mahdollisuus muokata kuvaa mieleisekseen ja korjata värejä jos siltä tuntuu.
Niissä on myös hintaeroja. Itse tykkäsin tuosta Plustekistä, oli helppo ja joustava mutta eipä ole kokemusta muista ja tuskin niissä on eroja kovinkaan paljon.
Kuten tuossa allakin on vastaus, skannerin voi saada jopa tuolla hinnalla noin 45 euroa ja jolla pystyy varmasti skannaamaan koti- ja katselukäyttöön, jopa tulostamaan omalla printterillään.
Lopuksi kannattaa huomioida hinnassa sekin, mitä teet laitteella skannauksen jälkeen?
Joko alat skannata sukulaisten ja tuttujen negoja, myyt sen eteenpäin tai jätät muistoksi. Joten kovin kalliiseenkaan ei kannata investoida.
Itse maksoin Plustekistä 200 - 300 euron välille. Mutta sain siitä ihan hyvän jälleenmyyntihinnan huutonetissä.Sivusta.
Ite skannanut aina suoraa Photoshoppiin, nopea samantein tehdä perussäädöt. Ongelmaksi tulee, kun vastaan sattuu kuva, joka vaatii suurempaa käsittelyä, tallennan ne eri kansioon ja käsittelen erikseen, ajan kanssa.
Oli muuten hupaisa tapaus kun joskus tarvi skanneria, eikä ollut mukana. Kipaisin isoon liikkeeseen ja ostin halvimman mahdollisen tarjous skannerin. Halpa hinta selittyi nopeasti, mukana vain espanjankieliset ajurit. Ei mua haittaa mitenkään, mutta oletan, palautusosastolla voinut olla ruuhkaa :DD
=DW= - iihop
Skannannut. kirjoitti:
Oma laitteeni oli Plustek OpticFilm laite.
Itse maksoin Plustekistä 200 - 300 euron välille. Mutta sain siitä ihan hyvän jälleenmyyntihinnan huutonetissä.Itse myös hommasin Plustekin skannerin ja olen koko ajan tapellut ohjelmistojen kanssa. Mukana tullut ohjelma ei tahdo millään pelata laitteen kanssa ja VueScankin lopetti pelaamisen. Toistaiseksi olen saanut scannattua 60% dioistani, kunnes se taas tökkäsi. Eli ei niin helppoa kuin mainostetaan.
- _____________-
44,90 € maksoi vielä avaamaton laite saksalaiskaupassa. Eräässä testissä vertailtiin yhtä kelvolliseksi, kuin vastaava laite, hinta 700€.
Diat tai negatiivit voi siirtää ja tarvittaessa kääntää positiiviksi tietokoneelle. - foto 1
Laita kuvat esim vanhaan kenkälaatikkoon ja valottomaan komeroon.Näin antoi minulle neuvon vanha valokuvaaja.Ja hyväksi olen kokonut.Albumeihin muovien alle kauniisti laitetut kuvat ovat jo haalistuneita 10 vuoden pidon jälkeen albumeissa .
Entäs, minin kuvat tallennetaan skannauksen jälkeen? Kiintolevyllekkö jätetään?
Kun kiintolevy kossahtaa, häviää kuvat ja hellurei..
Kertokaas, missä digitoidut kuvat säilyvät parhaiten? Kiintolevyllä? DVD-levyllä, Tikulla, ym...?- ...
Häviävää kansanperinnettä.
Useampaan formaattiin ja uusintakopiot muutamien vuosien välein. No, ehkä kymmenen vuoden välein. Eli ainakin pari formaattia, toinen vaikkapa erillinen kiintolevy ja toinen dvd. Tai jotain.
=DW=
Muusta en tiedä, mutta ihmeen hyvinä nuo tosi vanhat kuvat on säilyneet, ukkikin 1863 syntynyt nuorra miesnä, vaan kuinka käynee tosiaan digikuvien, onko tekniikka, esim. 200 vuoden päästä, sellaista että kuvia pystyy vielä katselemaan niillä...
- ...
Tuskin pystyy katselemaan. Tuskin edes olemassa laitteita, joilla pystyisi.
=DW= - friika
Vaikka kuinkakin täällä suositellaan sitä sun tätä.
Enpä usko monenkaan tämän päivän kuvan olevan niin hyvä, tarkka ja hieno, kuin juuri ikivanhat paperiset mustavalkovalokuvat.
Josko näistä tänäisistä on mitään jäljellä.
Epäilen. - ...
friika kirjoitti:
Vaikka kuinkakin täällä suositellaan sitä sun tätä.
Enpä usko monenkaan tämän päivän kuvan olevan niin hyvä, tarkka ja hieno, kuin juuri ikivanhat paperiset mustavalkovalokuvat.
Josko näistä tänäisistä on mitään jäljellä.
Epäilen.Eri mieltä.
Säilyvyydestä olen samaa mieltä, ei ne tule säilymään, ilman huolenpitoa, siis uudelleen kopiointia määrä ajoin. Monellako avokelamankkseria enää, grammarit katteluksessa, vaikka levyjä olisikin. Kellä lerppuasema tai reikäkortt konetta? Digi puolella kehitys nopeaa, koko ajan uusia "parempia" formaatteja, vanhat siirtyy kierrätykseen.
Ei vanhat kuvat nyt aina ole kovin häävejä. Negakoko pieneni kokoajan. Hyvään kuvaan tarvitaan iso negatiivi. Sinerchovin museossa on näytillä todella vanhoja kuvia, jotka suurennettu lasinegatiiveista, laatikko kameralla otetuista. Hämmästyttävää jälkeä. Silloin optiikat ei olleet tämän päivän tasoa, mutta sen kompensoi filmin koko.
Nykyään optiikat on huippua. Ja dikivehkeet jo todella hyvälaatuisia. Kuvien tiedostokoot aivan älyttömiä, tollasen tavallisen järkkärin kuva tiedostoa pitää pienentää rajusti kymppikuvaksi 1/1 koko on parhaimmillaan lakana kokoa.
Hyvä esimerrikki telkkaripuolelta. Kun digitelkkarit tuli, koko oli jotain 20 tuumaa. Nykyään myydään kaupoissa jo 60 tuumaisia, isompiakin saatavilla. Ja pikkuhiljaa tulee HD.n tilalle 4K näytöt. Elikkäs nelinkertainen tarkkuus.
Kuva on nykyään kiinni kuvaajasta, ei vehkeistä. Ja nykyään kuvaaminen niin yleistä ja vehkeet hyviä, että korkealaatuista kuvaa nyt tulee väkiselläkin todella paljon. Se säilyvyys on se ongelma. Maailma hukkuu valokuviin ja muuhun digitaalimoskaan. Mutta mitä lie jäljellä argeologeille sitten joskus. Epämääräistä piirikorttia ja muovia, joista ei saa mitään selvää. Luolamiesten kivipiirustuksista saa selvää tänäkin päivänä. Digikama häviää muutamissa sadoissa vuosissa.
=DW= - Sukukuvaajatarinaa
... kirjoitti:
Eri mieltä.
Säilyvyydestä olen samaa mieltä, ei ne tule säilymään, ilman huolenpitoa, siis uudelleen kopiointia määrä ajoin. Monellako avokelamankkseria enää, grammarit katteluksessa, vaikka levyjä olisikin. Kellä lerppuasema tai reikäkortt konetta? Digi puolella kehitys nopeaa, koko ajan uusia "parempia" formaatteja, vanhat siirtyy kierrätykseen.
Ei vanhat kuvat nyt aina ole kovin häävejä. Negakoko pieneni kokoajan. Hyvään kuvaan tarvitaan iso negatiivi. Sinerchovin museossa on näytillä todella vanhoja kuvia, jotka suurennettu lasinegatiiveista, laatikko kameralla otetuista. Hämmästyttävää jälkeä. Silloin optiikat ei olleet tämän päivän tasoa, mutta sen kompensoi filmin koko.
Nykyään optiikat on huippua. Ja dikivehkeet jo todella hyvälaatuisia. Kuvien tiedostokoot aivan älyttömiä, tollasen tavallisen järkkärin kuva tiedostoa pitää pienentää rajusti kymppikuvaksi 1/1 koko on parhaimmillaan lakana kokoa.
Hyvä esimerrikki telkkaripuolelta. Kun digitelkkarit tuli, koko oli jotain 20 tuumaa. Nykyään myydään kaupoissa jo 60 tuumaisia, isompiakin saatavilla. Ja pikkuhiljaa tulee HD.n tilalle 4K näytöt. Elikkäs nelinkertainen tarkkuus.
Kuva on nykyään kiinni kuvaajasta, ei vehkeistä. Ja nykyään kuvaaminen niin yleistä ja vehkeet hyviä, että korkealaatuista kuvaa nyt tulee väkiselläkin todella paljon. Se säilyvyys on se ongelma. Maailma hukkuu valokuviin ja muuhun digitaalimoskaan. Mutta mitä lie jäljellä argeologeille sitten joskus. Epämääräistä piirikorttia ja muovia, joista ei saa mitään selvää. Luolamiesten kivipiirustuksista saa selvää tänäkin päivänä. Digikama häviää muutamissa sadoissa vuosissa.
=DW=Tuo sinun totemus valokuvien ylitarjonnasta pitää paikkansa.
Ketä jaksaa kiinnostaa moljoona kuvaa auringonlaskusta, oli se sitten vaikka neron kuvaama, jos siihen ei liity henkilökohtaista tarinaa?
Valokuva on kokenut inflaation.
- Muuan akka
Mene kansalaisopiston valokuvauskurssille. Sieltä saat neuvoa kaikenlaisiin kuvaongelmiin.
Sinun omien otoksiesi digitalisointiin tarvitaan sinnikkyyttä ja hyvää suhdetta lapsenlapsiin. :) - Harrastelija 3
Scanneri ION pics 2 sd
Voit scannada dioja, negatiiveja, väri- tai mustavalkoisia kuvia, katsella ja muokata
ja siirtää ne tietokoneeseen ja jne.
Tietokoneessa on oltava USB 2.0, jotta voi muodostaa yhteyden.
Järjestelmävaatimus Windows XP / - Vista / - 7.
Sisältää suomenkieliset ohjeet, joiden mukaan on helppo työskennellä.
Voin suositella. Hinta oli 100 euroa. - Reino56
Hei. Negojen muuttaminen digimuotoon on hyvä idea.
Minkä kokoisia negat ovat?
Halvin tapa on hankkia ccd-lukijalla varustettu, negoja skannaava tasoskanneri, jossa on pidikkeet filmikoollesi. Ccd takaa sen, että negan ei tarvi olla ihan puolen millimetrin tarkkuudella lasilla. Käytettyjä saa 150 eurolla, esim. Canon 9000F.
Terävyys jää kuitenkin tuollaisessa tasoskannerissa kunnollisia negaskannereita jälkeen ja reilusti. En siis suosittele tuollaista tasoskanneria, vaan filmikoollesi sopivaa filmiskanneria, jossa on infrapunalla toimiva roskanpoisto. Infrapuna valaisee negojen läpi ja havaitsee roskat. Skannauksen jälkeen ohjelmisto poistaa pölyn, karvat ja roskat, mutta ei tietenkään tee kuvaan mitään muutoksia. Tämä on ainoa järkevä tapa poistaa roskat, joita on ihan aina kuvan pinnalla ja skannerissa itsessään. Hinnat pomppaavat filmikoosta riippuen jonkin verran, mutta ero on huomattava.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota resoluutioon ja todelliseen resoluutioon. Jos skannerin tiedoissa ilmoitettu natiiviresoluutio on liioteltu, siitä löytyy kyllä aika varmasti juttua netistä.
Jos negatiivisi ovat esim. keskikoon värikuvia, joku 5000 pikseliä lyhemmälle sivulle on varmaan ihan riittävä. Mustavalkoisen keskikoon valottaisin 10000 pikseliin.
Kannattaa ehkä kysellä tätä sellaisilta foorumeilta kuin www.kameralaukku.com/portal tai www.digicamera.net/keskus/
Varsinkin ensin mainitulla foorumilla on runsaasti filmikuvaajia ja asiantuntemusta.- La g
Pikseleistä en tiedä-
Ostin LIDListä Silver Crest filmiscanneri, hintaan 40 €.
Laitteella voi scannata diafilmeistä, värifilmeistä ja mustavalko-
filmeistä..Filmikoko 24x36 mm, eli ns kinofilmiä.
Isäni oli innokas harrastelijakuvaaja. Viisikymmentäluvun alussa
hän lahjaksi Zeis-Ikonin kinofilmikameran. Säntillisenä miehenä hän
arkistoi filmit, kuuden kuvan filminpätkiksi ja silkkipaperin sisään ja
puulaatikkoon. Nyt filmit ovat minulla. 50-luvun filmejä n 2-3000 kpl.
Parhaillaan skannailen niitä koneelle, n 600 on jo tallessa ja ehkä
vielä sata tallentuu. Mielenkiintoista ja nostalkista työtä. Muistoja,
muistoja 60 vuoden takaa. Laatu ei aivan perfegt, mutta kelpaa
mulle.
Kuvien säilyttämisestä. Tallennus vaikkapa DVD levykkeille.
Toimii useampia vuosia.
Minulla on koneella Picassan kuvankäsittely/katseluohjelma.
Picassaan kuuluu myös ns verkkokansiotallennus. Eli kuvat
ovat "jossakin" tallennettuina. Näitä kuvia voin katsella minä tai
voin myöntää katseluoikeuden haluemilleni henkilöille. Nyt
esim, sisko ja lapseni voivat katsella kuvia. Oikein kätevä
systeemi.
Eli kuvien "nykyaikaistaminen", digitointi on helppoa, itsetehtynä
halpaa ja mielenkiintoista. - lidlisti
La g kirjoitti:
Pikseleistä en tiedä-
Ostin LIDListä Silver Crest filmiscanneri, hintaan 40 €.
Laitteella voi scannata diafilmeistä, värifilmeistä ja mustavalko-
filmeistä..Filmikoko 24x36 mm, eli ns kinofilmiä.
Isäni oli innokas harrastelijakuvaaja. Viisikymmentäluvun alussa
hän lahjaksi Zeis-Ikonin kinofilmikameran. Säntillisenä miehenä hän
arkistoi filmit, kuuden kuvan filminpätkiksi ja silkkipaperin sisään ja
puulaatikkoon. Nyt filmit ovat minulla. 50-luvun filmejä n 2-3000 kpl.
Parhaillaan skannailen niitä koneelle, n 600 on jo tallessa ja ehkä
vielä sata tallentuu. Mielenkiintoista ja nostalkista työtä. Muistoja,
muistoja 60 vuoden takaa. Laatu ei aivan perfegt, mutta kelpaa
mulle.
Kuvien säilyttämisestä. Tallennus vaikkapa DVD levykkeille.
Toimii useampia vuosia.
Minulla on koneella Picassan kuvankäsittely/katseluohjelma.
Picassaan kuuluu myös ns verkkokansiotallennus. Eli kuvat
ovat "jossakin" tallennettuina. Näitä kuvia voin katsella minä tai
voin myöntää katseluoikeuden haluemilleni henkilöille. Nyt
esim, sisko ja lapseni voivat katsella kuvia. Oikein kätevä
systeemi.
Eli kuvien "nykyaikaistaminen", digitointi on helppoa, itsetehtynä
halpaa ja mielenkiintoista.CMOS skanneri, en suosittelisi kenellekään ja vielä ylihintaan :( mutta hyvä jos riittää sulle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092433
- 412372
- 1232266
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241888- 411846