Sori jos nyt etsin rodun perusteella hyvää ponia/hevosta minulle...,mutta olen harratanut ratsastusta 4v asti ja olen nyt 14v. Ja nopeat, äkkipikaiset ja vaikeat hevoset pysyneet käsissäni. Pidän vauhdikkaista hevosista, laiskatkin menee, mutta miten on, mikä poni kävisi minulle, painan nyt 43kg ja n. 160cm pitkä, ja tiiän oon alipainonen... mut joo siis esim. käyköminulle
Connemara?
Vuonis?
Russ?
Shettis?
New forest?
Welsh b?
Welsh a?
HUOM! kertokaahan myös ponien hintoja ja painorajoituksia jos haluatte....
Kysely?
8
79
Vastaukset
- _katherine_
Ensinnäkin älä yliarvioi taitojasi. Harva 14-vuotias oikeasti hallitsee vaikeat hevoset, sellaisia nimittäin ei ole ratsastuskouluissa eikä läheskään kaikilla yksityistalleillakaan. Jos hevonen on oikeasti vaikea, selkään ei kuulu päästää 14-vuotiasta vaan ainoastaan ammattiratsuttaja.
Joka tapauksessa hevosta on turha katsoa rodun perusteella, koska ei se rotu kerro mitään. Tärkeämpää on katsoa sitä koulutustasoa.
Jos olet omaa ponia ostamassa, kannattaa ostaa iso poni eli yli 140cm.
Ensimmäiseksi poniksi on hyvä ostaa koulutettu poni, joka on väh. HeB/80cm -tasoinen. Tämmöisen ponin hinta on noin 4000€ ylöspäin, jos poni on terve, hyväluonteinen ja noin 7-14-vuotias.- jep:)
no sori, en kyllä sanonut miten vaikeet, mutta ihan sama. tarkotin oikeestaan sellasii nopeita vaikeita en hulluja pukki potku ja sellasii ponei, ne ei oo ikinä pysyny mun käsis :D
- _katherine_
Juu, ymmärrän :)
Mutta näin yleisenä varoituksena, tuollaiset kuvaukset ei oikein hevosenomistajissa herätä luottamusta, koska liioittelu on aina huono asia hevosten kanssa. En tiedä yliarvioitko sinä taitosi, mutta valitettavasti niitäkin löytyy, jotka oikeasti kuvittelevat muutaman vuoden kokemuksella hallitsevansa kaikki hevoset.- jep:)
en yli arvioi, koska ei mulla pysy hallinnassa pukkiponi yleensä sellanen joka tekee helvetin isoja pukkeja mut pienis pysyn, laitoin tuon vahingos ton että vaikeet pysyy ku kirjotin nopee... :)
Vaikean hevosen ei tarvitse olla pukitteleva ja pystyyn hyppivä kaistapää ollakseen vaikea. Vaikea hevonen saattaa esimerkiksi olla herkästi kuumeneva, niin että se on vaikea pitää rauhallisessa vauhdissa. Jos hevonen innostuu ja päättää lähteä, sen pitelemiseen ei 14v:n voimat riitä. Ei aina riitä aikuisenkaan. Se voi myös olla malttamaton eikä jaksa keskittyä sihen mitä ratsastaja siltä vaatii. Sellaisissa tilanteissa nuori ratsastaja menettää helposti malttinsa vaikka muuten olisi kuinka rauhallinen ja tuloksena on helposti vihainen teini jonka hevonen ei edes ymmärrä mitä ratsastaja siltä pyytää.
En väitä että sinä olisit sellainen, mutta yritän tässä antaa esimerkkejä.
Vaikea hevonen voi tarkoittaa myös sitä, että sen käsittely ei ole ihan yksinkertaista. Sen luonne saattaa vaatia jotain erityisjuttuja joita ei ratsastuskouluissa opi, eikä kaikilla yksityistalleillakaan. Niitä juttuja oppii sitten oman hevosen kanssa, mutta jos tulee ostaneeksi vaikeasti käsiteltävän hevosen, mikä voi paljastua vasta jälkikäteen, on omistajalla oltava mahdollisuus pyytää apua kokeneemmilta, ja vielä mieluummin ammattilaiselta tapauksesta riippuen.
On monta tapaa miten hevonen voi olla vaikea olematta riehuva hullu. Olet ratsastanut sen verran kauan että varmasti pärjäät hankalampienkin hevosten kanssa, mutta kannattaa silti muistaa omat rajat sekä ratsastuksen että käsittelyn suhteen.
Noista roduista mitä tuossa mainitsit, shettistä ei kannata edes harkita jos haluat ratsastaa. Isollakin shetulla tarvitsisit rullaluistimet pysyäksesi kyydissä. Kuitenkin kasvat tuosta vielä jonkin verran. Russit ovat vähän isompia, mutta pieneksi jäisi luultavasti sekin. Welshit alkavat jo olla niillä rajoilla. Varmaan pystyisit ratsastamaan sellaisella vielä aikuisenakin jos pysyt hoikkana, mutta suosittelisin silti jotain isompaa niin ei tarvitse miettiä.
Olet tuntenut muutaman new forestin; kaksi niistä oli suorastaan lässyjä, yksi niin tulinen, että kankikuolain oli ainoa millä sen sai pysymään käsissä. Muuten todella kiltti poni. Se vain kuumeni ratsastettaessa. Olen tuntenut myös jokusen vuoniksen, ja ne olivat kaikki aivan pomminvarmoja joka asiassa. Oli tilanne mikä hyvänsä, ne olivat rauhallisia ja kilttejä. En väitä että kaikki olisivat sellaisia, mutta jos niiden perusteella pitäisi suositella, jättäisin sen tekemättä jos haluat hevosen jossa on vähän eloakin.
Eli jäljelle jää connemara. Nekin ovat periaatteessa rauhallisia (ainakin ne mitä olen tuntenut), mutta sen verran vilkkaita, että niiden kanssa oli hauskaa.
Olen kuitenkin samaa mieltä katherinen kanssa siitä, ettei kannata etsiä hevosta rodun perusteella, vaan koon ja koulutustason.- jep:)
ok, mut laitoin ton nyt vahingos ku laitoin kirjotelmani nopeeta
- ö...
Vaikea hevonen ei aina tarkoita pukittelevaa tai muuten hullua hevosta.
Esimerkiksi vuokraponini oli alussa sellainen ettei käynyt muu kuin kankikuolain, poni oli vaikea pitää hitaassa vauhdissa, ryntäili laukkaan yms. Et mielestäni ole vielä valmis omaan poniin. - hjiä
Ei tästä voi sanoo vaan että joo toi rotu sopii sulle ku nakutettu!! Ei mee noinn! Hevoset ovat yksilöitä, ja kaikki ovat erilaisia. Jos on kaksi saman rotuista heppaa, voi toinen olla 110% luotettava ja rauhallinen kun taas toinen hullu ja villi. Ei rotu määrittele mikä on kiltti ja mikä ei!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi674262Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D893840- 493355
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192608Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!232489Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562333- 432157
- 471838
- 361790
- 301606