Löytyykö mistään kunnollista kuvaa karhun jätöksistä? Luulen nähneeni tänään karhun jätökset sekä jälkiä. Erään metsäpolun vieressä oli ISO kasa jätöksiä. Ikäänkuin hirven papanoita mutta huomattavasti isompia, ruskeanvärisiä suurikokoisia palleroita. Kuljin polkua eteenpäin jolloin huomasin käpälänjälkiä. Jäljet olivat painuneet pehmeään maahan. Ne jatkuivat jonkun matkaa polkua pitkin kunnes hävisivät. Luulin jälkiä ensin koiran tekemiksi mutta ne olivat kyllä sen verran suuria että tuskin. Jäljet olivat myös melko syviä. Myös ulosteet viittaisivat karhuun, mutta eikös sen väri ole yleensä lähes mustaa? En viitsinyt jäädä sen kummemmin tutkimaan, tais alkaa vähän pelottaan :)
Menen kyllä huomenna takaisin tutkimaan paremmin.
karhun jälkiä(kö)
8
7960
Vastaukset
- minttu
jos vain toimis..
- yore
minttu kirjoitti:
jos vain toimis..
klikkaa linkki ja kun se aukeaa,klikkaa päivitä ja toimii ainakin se
- yore
Oleellisuus puuttuu,mavainto paikkakunta oli mikä??? ...väriin vaikuttaa syöty ravinto,eli musta viittaisi liharuokaan,mutta myös jätösten ikä ja sää olosuhteet ym. muuttavat väriä ja ulkonäköä jne.
Voisi olla hirvikin...mutta näkemättä ja tutkimatta jää arvailuksi. Mahdollista siis,mutta otapa valokuva !
Katsastele ympäristöä,löytyykö muita viitteitä ja jälkiä,eli makuu jälkiä,muita ulostaita,onko puissa kiipeämä jälkiä,
onko möyrittyjä kantoja,tai jos selviä syömä jälkiä näkyy maassa,pusikoissa,puiden ala oksilla kolmeen metriin asti eli syötyjä lehtiä/riivittyjä oksia jne. em. havainnot helpottavat määrittelyssä,onko karhu,hirvi vai joku muu vaihtoehtoisesti käynyt paikalla.
Käpälän jäljet ovat värälän jälkiä vasta kun ne voi selvästi sellaiseksi todeta. Myös ihmisen kengän jäljen kuin hirven astelemis jälkien (kaksi tai useampi lähetysten ) antavat sammalikossa ja muutenkin aluskasvillisuudessa samankaltaisia jälkikuvioita kuin karhun astelukin,ja mielikuvituksen tuotoksena karhun jälkiä näkeekin joka paikassa,eli mene vain uudelleen paikalle ja tutki asiaa päivänvalossa,pohdi rauhassa ja tutkaile ympäristöä muiden jälkienkin varalta. Ahmakin on levinnyt laajalti nykyään ja vaikka asiaa en tunne enkä ahmasta juuri mitään tiedä,niin liha ravinnon käyttö tähän aikaan vuodesta kuulostaisi ei karhulta ainakaan, vaikka nämä ovat vaan arvailuitani vain.- Fido
Ja kannattaa myös tarkistaa ettei sekoita ahman ja karhun jälkiä.
- valuvaajax
Karhun paskan väri riippuu paljon siitä mitä se on syönyt. Puolukka-aikaan se voi olla lähes marjapuuron väristä. Ruohoa syötyään se voi olla hyvin vihertävää ja viljapellossa käytyään näkyy selviä jyviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 614277
- 1053475
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj373100Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262588- 452257
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52029- 201969
- 1861817
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3941516Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91358