Aloittelijan pakitusongelma

Hannu K

Olen veneilijänä aloittelija (toinen veneilykesä). Onko normaalia että vene ei käänny pakituksessa vaan menee suoraan tai vääntää väkisin toiseen suuntaan esim. oikealle? Miten menetellä jos on satamassa jossa pakituksessa on saatava vene kääntymään vasemmalle? Neuvokaa ihmeessä.

5

2017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kosla

varsinkin jos peräsin on liian pieni. Ongelmaan on sellainen ratkaisu, että mene jonnekin avaraan paikkaan harjoittelemaan ja käytä *riittävää* kaasua. Parkkeeraaminen saattaa vaatia monta peräkkäistä vekslausta tyyliin: eteen, taakse, eteen, taakse, jne.....

• toinen

Sama probleema.
      Mulla kahdeksanmetrinen uppoumarunkoinen ja kääntyy pakilla just minne sattuu.
      Tuuli, tai virtaukset kääntävät ihan miten huvittaa.
      Olen opetellut sillä nyt reilut kymmenen vuotta ja hankalaa on satamassa edelleen.
      Hiljaa pakilla ja sitten voimalla eteen, että saa taas keulaa hiukan eri suuntaan ja sama peli riittävän monesti.
      Parasta aikaa rakennan keulapotkuria rakenteilla olevaan kymmenmetriseen.
      Sillä en aio enää sohlata.
      Rakenna itsellesikin samanlainen.
      Mulla olisi yhdet ylimääräiset tarpeetkin olemassa, kun meinasin siihenkin 8-metriseen laittaa, mutten siihen kuitenkaan enää sitä laita.

• Reto

Moi!

Tuttu ongelma uppoumarunkoiselle veneelle, ei tahdo kääntyä. Tässä kuitenkin niksejä:

1) kun yrität kääntää, niin mahdollisimman paljon painoa perään.

2) tuli tuossa aiemmin jo, mutta ei yritäkkään kääntää peruuttamalla, vaan eteenpäin ajamalla

3) kääntää veneen valmiiksi tai airoa/naruja käyttämällä

PS. Teki mitä tahansa, niin ei mitään nopeita liikkeitä, rauhalisia pikku potkaisuja pääsääntöisesti.

• TJ..

Pitkäkölisellä akselivetoisella tuo on ominaisuus. Ei siinä mitään kun se tietää ja osaa elää sen kanssa.

Pakittaessa kääntäminen onnistuu käytännössä ainoastaan siten, että peruutat reilusti ja kun tila on loppumassa niin tuuppaat koneella eteenpäin ja käännät ruoria siten, että perä kääntyy haluamaasi suuntaan (eli jos haluat perän vasemmalle, niin veivaat ruorin yli oikealle ja käytät konetta eteenpäin). Mitään pikku nykäyksiä on turha tehdä, reilusti voimaa kehiin niin johan kääntyy. Kun paatti on kääntynyt ja liikkuu eteenpäin niin ruori keskelle ja pakkia.

Varmaan arvaat ettei oikein tahdo toimia ahtaassa paikassa. Menee nypyttelyksi.

• A.P

Tuo on hyvä konsti, että vähän pakkia, sitten hiljainen veto eteen ja samalla käännetään ruoria haluttuun suuntaan. Vene kääntyy tällöin ihan silmissä. Ylipäätään pysäköinnit kannattaa miettiä niin, että potkurin vetoa sivulle voi käyttää hyväksi. Kylkikiinityksestähän voi aina lähteä puolestaan "laituria vasten painamalla" eli keulaknaapista naru laiturin pollariin, ruori kohti laituria ja veto eteen. Tällöin keula painaa laituriin ja perä erkanee laiturista.

PS. Peruuttaessa kannattaa pitää ruorista todella tiukasti kiinni, muuten "väärästä suunnasta" tuleva virta voi heilauttaa peräsintä rajusti ja tämä rasittaa kovasti ohjauslaitteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe